Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Venny 
Päivämäärä:   13.12.20 00:56:01

Tuli mieleeni kun tytär ja poikaystävä ostivat, heillä ikää 24 ja 25. Iso laina mun mielestä, mutta molemmilla hyvät vakituiset työt, ovat olleet yhdessä 3 vuotta. Melkein 300.000 iso kaksio. Olivat kyllä tarkkaan laskeneet kaiken.
Kai ne pärjää... toinen tytär, vaikka on vanhempi, ei vielä edes mieti, haluaa kuulemma matkustella taas kun korona hellittää.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   14.12.20 00:44:13

Ei ole. Molemmat työttömiä ja käyttävät huumeita

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.12.20 10:53:55

Mun tytär 19v asuu vuokralla ja käy vielä Lukia.
Tietääkö kukaan, jos lukio jää kesken tai mikä muu hyvänsä opinto niin joutuuko opintovelat maksamaan kuin pikaisesti pois.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.12.20 10:56:35

T, asuuko omillaan. Mahtaa olla sulla raskasta katsella heidän menoa.
Oletko itse silleen raitis. Pyytäävätkö sulta rahaa.
Mä en anna tytölle rahaa mut kirjoja ostan tai ruokaa välillä. On näitten kaa.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.12.20 11:01:55

T, asuuko omillaan. Mahtaa olla sulla raskasta katsella heidän menoa.
Oletko itse silleen raitis. Pyytäävätkö sulta rahaa.
Mä en anna tytölle rahaa mut kirjoja ostan tai ruokaa välillä. On näitten kaa.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   15.12.20 12:38:03

Kaksi ovat niin kutsuttuja 'pankin talonmiehiä', eli on ostettu lainalla omistusasunto, joskin tietty puolison kanssa, kolme ovat vuokralla ja loput niin kuin kotona, joskin heistä kaksi asuu perikunnan asunnossa eli ei täällä kotonakotona. ;D

Vanhimman mies on vakityössä, eli he selvinnevät lainoistaan, toisella on määräaikaisia, eli hiukan epävarmaa.

Me ei pystytä auttamaan rahallisesti, kun on omaakin lainaa jäljellä.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   15.12.20 12:56:06

Meillä tyttö osti ensimmäisen asunnon jo 21-vuotiaana, myi sen voitolla 24-vuotiaana, osti uuden isomman. On aina ollut tosi hyvä raha-asioiden kanssa, on myös sijoittaja. vaikka ihan keskipalkkainen.
Äitinsä on ihan toisenlainen;)

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.12.20 14:39:22

oi, sun tytär rakastaa rahaa. Kyllä keskipalkalla hyvin pärjää. Oli munkin osake Vantaalta hyvä pesämuna kun rakennettiin omakotitalo, sekin jo maksettu. Nyt 50 pariskuntana yritetään tyttärelle opettaa järkevää rahan käyttöö, tyyliin laskut sun muut ja ruokaakin tarvii pitkin kuukautta ostaa. Käy kyllä pikkasen töissä ja opintovelkaa sun muuta. Törsää muuten, puhelinfirmat sun muut houkuttaavat kaikki osareihinsa...

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Tod ei 
Päivämäärä:   16.12.20 16:07:36

Eipä tuo ole paria teinikesää lukuunottamatta ikinä ollut töissä, joten mistäpä sitä asuntoon rahaa sais. Taitaa olla ihan muut metkut mielessä näköjään. Toivottavasti joskus järkiintyy ja saa elämänsä raiteilleen, eihän tässä muuta voi kuin toivoa.

Ei kyllä mullakaan omistusasuntoa ole eikä ole koskaan ollut. Nuorena ihmettelin kovasti kun joku kaveri säästi asuntoon ja hankkikin sen tosi nuorena. Ei mulla ollut mahdollisuuksia säästellä.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: luumuinen 
Päivämäärä:   17.12.20 00:19:49

Asia on kyllä niin että ihan rutiköyhä pitää olla jos yhtään ei voi säästää. Mä olen opettanut lapsille että heti kun menee töihin niin 50-100e kuussa indeksirahastoihin tai pörssiosakkeisiin. 50e irtoaa jokaiselta ja kun muutaman vuoden säästää ja summa vielä kasvaa korkoa korolle niin ihan mukava pesämuna on koossa.
Se on ihan tahdon asia. Jos elää työttömänä ja peruspäivärahalla niin sitten varmaan ei, mutta kyllä pienestäkin palkasta se 50-100e kuussa irtoaa.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   17.12.20 02:54:29

Asuvat omillaan.. tytär jäi asunnottomaksi just
Pyytävät rahaa kaikilta keltä saavat. Toiselle käyn guokakaupassa.
On joo rankkaa kun eivät halua apua hakea..
Itse olen täysin raitis ollut jo vuosia

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Tod ei 
Päivämäärä:   17.12.20 21:29:05

Luumuinen: kaikilla ei ole vanhempia, jotka hallitsevat rahoitusasiat. Kaikkien (kuten mun) elämäntapa ei ollut eikä ole mammonaan suuntautunut eikä se, miten itse nuorena elätin myös poikaystävääni todellakaan sallinut säästämistä, se kuvio oli mahdollista vasta eron jälkeen.

Ja ennenkuin tullaan siihen, miten vanhempien elämäntapa ohjaa pennutkin sivuraiteille, niin elämä oli hyvin vakaata ja kaikin puolin lapselle turvallista, myös taloudellisesti. Aina ei näköjään saa mitä lapselleen toivoisi. Sivuraiteille vajoamiselle on monta syytä.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.12.20 10:20:37

Nuorempi osti viime kesänä rivariasunnon tyttöystävänsä kanssa. Vanhempi opiskelee vielä, joten asuu vuokralla.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   19.12.20 02:20:16

On todella tyhmää että tavallisia talousasioita ei opeteta koulussa! Moni nuori ehtii sössimään raha-asiansa täysi heti täysi-ikäistyttyään, kun ei ole mitään tietoa eikä käsitystä lainoista, koroista, pikavipeistä tai luottotiedoista.
Näihin asioihin pitäisi opettaa koulussa todella kunnolla. Paljon tärkeämpää kuin monet muuta asiat mitä koulussa opetetaan!

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.12.20 20:37:32

MMM, olen samaa mieltä kanssasi. Juurikin lukiolainen tyttäreni kertoi kuinka koulussa sanottiin, että opintolaina on elintason ylläpitoon tarkoitettu.
Hän itse asuu vuokralla ensimmäistä lukukautta. Käy 30h kuukaudessa töissä ja opettelee rahaasioita. Myöskin opintolainan on nostanut.
Toivoisin hänen laittavan vähän säästöön tai nostavan vähemmän opintolainaa.
Mut ei tuon ikäistä kiinnosta tulevaisuuden rahojen säästäminen. Asuntosäästötili olisi kyllä fiksua.
Ja nää rahat mitä tulee ei aina riitäkkään. Vuokraa maksaa asumistuen jälkeen 200e. Kotonta kustannetaan auton vuosimaksut.
Olin aika hämmästynyt kun puhelinoperaattori myyjä ehdotti heti tonnin luottoa puhelinta tai tietokonetta saa uusia ja on aina kiinni siinä Elisassa tai Teliassa sun muussa. Kyllä moni on aika velkaantunut jo parikymppisenä. Ja kyllä on kotonta neuvottu ja opastettu. Pikavippeihin sun muihin ei onneks oo vielä lähtenyt mukaan.
Eli ei ihan lähivuosina osta asuntoa, jos ostaakaan.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Kannattaa 
Päivämäärä:   21.12.20 09:17:22

Opintolaina on edullista. Se kannattaa vaikka sijoittaa.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.12.20 22:04:17

Laina on veli ottaessa ja velipuoli maksaessa

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.12.20 22:08:00

Sopivasti nyt viiskymppisenä sai omat asuntovelat maksetuksi. Jäähän kahden taloudessa mukavasti rahaa käyttöön. Voisi tosiaan noita sijoituksia sun muita miettiä. Jotain pientä bisnestäkin miettinyt. Mielelläni ostaisin lapselle asunnon, kun tietäisi mihin asettuu opiskelemaan. Eiköhän noista asunnoista saa joskus omansa pois tai vaikka sitten vuokralle.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   22.12.20 01:28:59

Mun poika on kyllä sijoittanut opintolainan. Sehän on käytännössä ilmaista rahaa, kolmasosan lainasta saa anteeksi jos valmistuu ajoissa.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   22.12.20 12:23:32

Lapsia hankkineet voi ihan itse ottaa vastuun talousasioiden opettamisesta jälkikasvulleen.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.12.20 23:03:44

Ei se olisi pahaksi vaikka koulussakin noista asioista puhuttaisiin. Yhteiskuntaopissa monen moista aihetta käsitellään, osittain rahaasioitakin.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   25.12.20 10:49:20

Ei ole. Ostin asunnon ja hän vuokralla.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   25.12.20 14:07:08

Ainoa poikani osti omakotitalon, kun tyttöystävä oli raskaana. Talo ja lapset on edelleen, mutta tyttöystävä lähti kolmen vuoden kuluttua.

Lainojen kanssa pärjää, kun on melko hyväpalkkainen työ.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: mörkö 
Päivämäärä:   26.12.20 09:17:28

Irma:
Lienee hyvin yleistä, nainen käy tekemässä lapsen ja laittaa äijän kiertoon.
Saikohan vielä osan osan omaisuudesta. Kyllä naiset osaa.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: åå 
Päivämäärä:   28.12.20 01:20:12

Ei ole yleistä mörkö vaikka sulle kävikin niin.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.12.20 09:20:13

mörkö: Yhteinen omaisuus luonnollisesti jaetaan molemmille.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   28.12.20 21:52:11

Mörkö, tässe keskusteltiin lasten asumisesta, ei sun.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: yuyrfhj 
Päivämäärä:   24.1.21 08:27:42

Pojan perhe osti ensiasunnoksi 4h+k rivarin Espoosta vuosi sitten. Ensiasunnoksi ihan ok. Pojalla ikää 34 v. Tytär 36 v. asuu vuokralla ulkomailla.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.21 05:59:43

Ei kun opiskelevat puolisonsa kanssa eri paikkakunnilla. Ostavat sitten kun molemmat valmistuvat ja työpaikat on hommattu.

  Re: Onko teidän lapset jo ostaneet asunnon?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.2.21 21:22:34

Ei ole ostanut eikä tarvitsekaan ennenkuin valmistuu ammattiin ja päättää missä haluaa elää ja asua. Sijoituskämppämme myydään hänelle ensiasunnoksi ja pesämunaksi jossain vaiheessa verottajan hyväksymään alihintaan niin pääsee hyvin asumisuran alkuun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.