Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   14.6.20 05:10:15

Tästä on ollut täällä keskustelua ennenkin, mutta en silloin oikein löytänyt vaihtoehdoista sopivaa. Kenelle tai mille jättäisin perinnön testamentissani? Perintö ei ole suuren suuri, mutta haluaisin silti tietää, että se menisi hyvään tarkoitukseen.

Tällä hetkellä olen naimisissa, mutta 'liitto' on ollut mahdoton kestää jo kauan. Krooniset sairaudet vaivaavat. Haluaisin valmistella lähdön. (Ehkä jopa haluaisin jouduttaa sitä.)

Mitä itse suosittelisit tai tekisit?

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   14.6.20 08:15:08

En osaa auttaa, mutta itsekin miettinyt samaa asiaa jo useamman vuoden.
Vanhuksia ja löytöeläinkoteja haluaisin auttaa perinnön muodossa. Sitten mietityttää, mihin ne rahat siellä loppujen lopuksi menevät.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   14.6.20 11:09:33

Juuri tuon tapaisia kohteita ajattelen, vanhuksia ja eläimiä.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Semla 
Päivämäärä:   15.6.20 10:34:46

"Mikäli perijöistäni ei ole ketään jäljellä kuollessani, omaisuus on testamentattu yhdistykselle, jonka toimintaa haluan tukea. Valitsin ensin "suuntauksen" ja sitten etsin järjestön, jonka uskon olevan olemassa useamman vuosikymmenen päästä. Täytyy seurailla pysyykö pystyssä :) Mieluummin valitsen saavan itse kuin annan mennä kaiken valtiolle."

Tämä on omasta tekstistäni tosta toisesta testamenttia koskevasta topasta. Eli tosiaan valitsin kohteen mieltymysten mukaan. Kuten jj mainitsikin eläimet, vanhukset, mitä nyt kenelläkin mielessä pyörii itselle arvokkaana kohteena.

Sitten tutkin oman kohteeni eri järjestöjä. Muutama arvioni mukaan saattaisi olla sellaisia, mitkä olisivat olemassa vielä vuosikymmenten päästä.

Testamentin on tehnyt lakimies. Järjestön yhdistysnumero on merkattu testamenttiin, löytyy helposti netistä. Kohdetta voin elämäni aikana muuttaa, jos vaikka järjestö lopetetaan tai tahtoni muuttuu.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   15.6.20 10:56:05

Valtiolle menevä testamentti jakaantuu Suomessa kaikkialle, eli niin työttömille, eläkeläisille, kuin järjestöillekin, sen sijaan jos tuttavapiiristä löytyy joku ihminen, taiteilija tai yritys, niin sellaiselle voisi täsmäosoittaa perintönsä.

Kun itsekin olen työttömänä ja velkaisena väsäilemässä yleisölle avointa puutarhaa mielenrauhan ja rentoutumisen keitaaksi, niin olisihan se loistavaa, jos joku taho yllättäen tukisikin luomistyötäni, näin hän auttaisi satoja ihmisiä ilman keplottelun ja kaupallisuuden häivääkään ja vuosia eteenpäinkin.
Meilläkin perheestä löytyy jatkajia jälkeeni, joten juttu ei kaadu omaan vanhenemiseeni, vaikka minulle se kutsumus on tullut.

Teidänkin ympärillänne olevista ihmisistä voisi löytyä jonkunlaisia persoonia, joilla on hyviäkin ideoita, aatteita tai vastaavaa.
-Järjestöissä kahvitellaan ja matkustellaan melko isoilla rahoilla avustusosuuksista, joten jossain pienemmässä ympyrässä raha menisi itse asiaan.

Tällä hetkellä itse olen huolissani Ähtärin eläintarhasta, uutissivustolla väläytettiin jo pandojenkin lähettämistä takaisin Kiinaan, eli jos jollain nyt on ylimääräistä rahaa, niin sinne joko käymään joka viikko, :D tai suoraan avustuksena, että saataisiin sekin 'monimuotoisuus' pitää, eikä kaikki joudu lähtemään Korkeasaareen kesäretkelle.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   15.6.20 17:15:48

"Kun itsekin olen työttömänä ja velkaisena väsäilemässä yleisölle avointa puutarhaa mielenrauhan ja rentoutumisen keitaaksi, niin olisihan se loistavaa, jos joku taho yllättäen tukisikin luomistyötäni, näin hän auttaisi satoja ihmisiä ilman keplottelun ja kaupallisuuden häivääkään ja vuosia eteenpäinkin.
Meilläkin perheestä löytyy jatkajia jälkeeni, joten juttu ei kaadu omaan vanhenemiseeni, vaikka minulle se kutsumus on tullut."

Onnistuukohan tämä projekti yhtä hyvin kuin se kotieläinpihasi?

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   15.6.20 17:49:56

Huoh:
Toivon ainakin, kotieläinpiha kaatui muutaman muunkin ihmisen ongelmiin, josta jouduin kantamaan vastuut jälkikäteen ja silloin päätin etten enää moiseen sotkuun itseäni ja perhettäni laita.
Jos en saa puutarhaani valmiiksi elinaikanani, niin en sitten, visioon kuului muutama kotitarvekana ja pari lammasta vierailijoiden siliteltäväksi, mutta kuten kaikki lukeneet tietävät, niin kaikki haaveet piti haudata edes koiran tai kissan osalta, joten eläimissä löytyy naakka joka pesii navetan piipussa.

Kukkamaitani ei vielä ole kukaan saanut vietyä ja toivon ettei saakaan.
Rahatilanne pitkittää, mutta kokoajan etenee ja on ainakin toivoa joka päivään, kun saa jotakin valmista.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: vldsv 
Päivämäärä:   16.6.20 23:26:43

Ainut organisaatio mihin luotan on pelastusarmeija. heille menee puolet perinnöstä. Ja toinen puoli tyttöjen koulutukseen kehitysmaissa.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   20.6.20 07:22:15

Minun omaisuuteni menee puoleksi Animalialle, puoleksi Oikeutta Eläimille -järjestölle. Yritän elää niin, että omaisuutta myös kunnolla jää. Ikään kuin vaalia eläinten omaisuutta.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: kale 
Päivämäärä:   20.6.20 10:49:42

En ainaskaan yhteiskunnalle, enkä muulle kuppikunnalle testamenttaa.
Jos nyt sattuisi löytymään sopiva nainen, joka huolehtisi asioistani,
voisin vaikka jotain harkita. En rötöstele, yritän elää säädyllisesti,
enkä ole velkaa kenellekään.
Elämäni aikana voin tehdä kauppaa, kuoltuani asiat menee virkaraiteita
myöten.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Semla 
Päivämäärä:   21.6.20 10:20:34

Kale: sitähän juuri kannattaa testamentti tehdä, jos ei yhteiskunnalle niitä omaisuuksia halua jättää. Onko suvussa tai ystävillä tyttöjä, joille testamenttaisit? Jos elämänkumppani löytyy myöhemmin, voi mieltänsä helposti muuttaa.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   21.6.20 15:40:17

Itse pohdin myös tätä asiaa taannoin. Haluaisin tukea oman alueeni eläinsuojeluyhdistystä, mutta ajattelin sen olevan suuri riski. Moni alalla toimiva on matalasti koulutettu, ehkä jopa ns. "elämänkoululainen" jota mainostaa profiilissaan. Riski että se kaikki rahallinen ja aineellinen perintö menee vääriin käsiin tai lähinnä henkilöiden omiin tarkoituksiinsa, on hyvin suuri. Ihan jo sillä, koska yhdistystoiminta on pientä, eikä sitä valvota samalla tavalla kuin suurempia.

Siksi ajattelin, että parempi testamentata omaisuus autismisäätiölle tai lastensairaalalle tai esimerkiksi punaiselle ristille tai viimeksi mainitun sijaan ehkä mielummin omalle seurakunnalle ja diakoniatyöhön.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: kale 
Päivämäärä:   21.6.20 17:12:29

Ei näin vanhaa äijää enään kukaan nainen siedä. Enkä minä siedä
röttelöitsijää. Asiallinen elämä saattaisi edistää puolin ja toisin.
Kannattais varmaan.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: rastasvastas 
Päivämäärä:   28.6.20 21:31:21

Ymmärrän, että haluaisi jäämistönsä jäävän hyvin käsiin. Mutta kuolema on sen verran iso kynnys, että siinä vain pitäisi päästää irti.

Jos olisin vastaavassa tilanteessa, etsisin ehkä perheen, jolle pienestä perinnöstä olisi isoa iloa, ja testamenttaisin sinne. Perintövero veisi valtaosan.

Jos hyväntekeväisyyteen voisi jättää ilman perintöveroa, se olisi vaihtoehto. Tai tieteeseen ja tutkimukseen...

Mutta siis näinkään päinkään käärinliinoissa ei yhä ole taskuja. Testamentti on sijoitus (parhaimmillaan tulevien polvien hyvään), mutta mistään sijoituksesta ei tiedä, miten se onnistuu.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: N58 
Päivämäärä:   29.6.20 08:00:11

Hyväntekeväisyyteen voi jättää ilman perintöveroa.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: vepe 
Päivämäärä:   1.7.20 11:24:58

Nn: Animaliallahan on käsittääkseni lakimies, joka näitä testamentteja laatii. Oletko häneen yhteydessä ja jos, niin maksoiko se? Vai mitä kautta teit testamentin? Olen nimittäin itsekin jättämässä maallisen pienen omaisuuteni Animalialle, toteutus vaan uupuu.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Mila 
Päivämäärä:   1.7.20 13:17:27

Nostaa karvat pystyyn kun uunotetut ihmiset jättää omaisuuksiaan joillekin hysteerisille järjestöille, joissa ei ole mitään käytännön järkeä vaan eletään jossain utumaailmassa.

Suurin osa näistä 'eläinsuojelujärjestöistä' on ihan vaan provosoivia meuhkaajia, jotka sortavat normaalista maanviljelyksestä lähtien kaikkea.

Jos eläinten hyvinvointi oikeasti kiinnostaisi niin WWF:lle sopisi rahansa laittaa, siellä sentään on maailmanlaajuista tietoa mm.uhanalaisista eläimistä ja niiden suojelusta, siellä ei väijytä naapurin puudelin pissalenkkiä, vaan tehdään oikeaa työtä eläinten eteen.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: kale 
Päivämäärä:   1.7.20 19:22:17

On järjenköyhyyttä lahjoittaa noille, jotka sanovat olevansa eläinsuojelijoita.
Miten joku voikaan sellaista ajatella.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.7.20 18:17:18

Itse en ainakaan voisi kuvitellakaan lahjoittavani eläinsuojelujärjestöille. Olen itse hyvin eläinrakas, mutta en vaan ymmärrä noiden järjestöjen toimintaa ja ennen kaikkea niissä olevien ihmisten asenteita ja mielipiteitä. Esim. nyt juuri tuli ilmi että niiden mielestä susi joka on tappanut laiduntavia koti- ja lemmikkieläimiä, on jotenkin arvokkaampi ja ansaitsee enemmän suojelua kun jonkun rakas lemmikki.
Jos tietäisin että olisi joku maalaisjärjellä varustettu järjestö niin sellaiselle voisin ehkä testamenttini tehdä. Ei taida vielä olla järjestöä joka esim. auttaisi loppuunpalaneiden maajussien eläimiä?
Sille hevostenomistajien kriisiapuryhmälle ei taida olla vielä mitään yhdistystä, vai onko? Tai voiko esim. tehdä testamentin Hevosenomistajayhdistykselle niin että testamentin rahat kohdistettaisiin vain keinoemotoimintaan?

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.7.20 10:48:36

Noissa järjästöissä järjästön johtajan palkka taitaa olla tärkein asia. Siksi mie en testamentaa omaisuutta millekään järjästölle. Ja kuka tietää testamenttiä kirjoittaessa kuinka kauan järjästö toimii.
Ja millaista toimintaa järjästöllä on vuosikymmenten kuluessa. Eli millaista väkeä rikas yhdistys kerää sipiensä suojiin? Kuka katsoo milllaistaa toimintaa yhdistyksellä on tulevina vuosina? Käyttääkö yhdistys rahoja miun suunnitelemalla tavalla?

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   8.7.20 22:37:15

"Noissa järjästöissä järjästön johtajan palkka taitaa olla tärkein asia."

Ja kun yhdistys saa rahaa, niin rahalle riitää ottajia.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   12.7.20 12:27:47

Aika pienissä ja köyhissä järjästöissä on erilaisia käsityksiä rahan käytöstä.
Köyhä järjästö varmaan sekoaa, jos perintö on järjästön omaan varallisuuteen ja
rahankäytöön verrattuna suuri.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   12.7.20 17:59:36

En ole testamenttia vielä tekemässä...

Mutta, sen verran on tullut seurattua erilaisia hyväntekeväisyysjärjestöjä, etten suoraa lahjoitusta kyllä tee. Organisaatioiden mutkikkuus ja hierarkia tekevät sen, ettei alimmalle portaalle jää mitään.. :(

Joskus olen auttanut yksittäistä avuntarvitsijaa ilman välikäsiä.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: hölmö 
Päivämäärä:   13.7.20 16:49:24

Jos tällaista asiaa juuri nyt ajattelisi. Rehellisellä pohjalla ehdottomasti.
En ole vanha ( 88 ) , mutta toivoisin, että löytyisi hoiva-avustaja.
Miten se sitten korvattaisiin, onkin funteerauksen paikka. Eikä mistään
miljoonista kysymys, mutta ehkä joistakin sadoista ?. En elä kauan
täällä toisten kiusana.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   13.7.20 18:02:32

1.***
Kuolema voi tulla nuorellekin Eli paperit kannattaa panna kuntoon ajoissa.
Mieti kuka ihminen tai asia on sinulle tärkeä, kannaako muistaa häntä testamentissa?

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   14.7.20 08:13:53

Se.pienitalli, kiitos kommentistasi!
Kirjoitin vähän huonosi, tarkoitin yleisiä lahjoituksia ja hyväntekeväisyyttä, en pelkästään testamentteja.
Minulla on lapsia, jotka perivät aikanaan, tosin olen lahjoittanut heille tarpeisiin jo nyt niin paljon kuin voin, etteivät joudu maksamaan perintöveroja niin paljoa...

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   14.7.20 08:16:30

Animalian lakimiestä voi käyttää, mutta itse käytin pankin. Näille ilmeisesti minua fiksummille neuvojille, karvansa pystyyn nostajille ym mielensä pahoittajille: tehkää mitä tykkäätte, niin teen minäkin. Eläinsuojelujärjestöt tarvitsevat rahaa ja minulta sitä näillä näkymin saavat aika mukavasti.

  Re: Testamentti – kenelle, mille?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   14.7.20 08:50:33

En käytäisi testamentin teossa perinnön saajan lakimiestä.
Eli perinnön saajan lakimies huolehtii, että perinnön saaja saa kuolleen omaisuudesta kaiken tai mahdollisimman paljon.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.