Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: Lähimmäinen 
Päivämäärä:   7.3.20 09:27:07

Kattelin tuota Perjantain lähisuhdeväkivaltailtaa. Mietin omaa elämää. Oma elämä on mennyt niin, että äiti oli todella hallitseva ja narsistinen persoonallisuus omasta taustastaan johtuen. Isä oli kiltti tossukka. Äiti kyllä osasi syyllistää, mutta ei ollut fyysisesti väkivaltainen. Me lapset isoveli, isosisko ja minä riitelimme lapsina fyysisesti, eikä siihen juuri puututtu. Nykyään emme enää ole tekemisissä, koska riitely olisi jatkuvaa.
Ensimmäinen mieheni sai raivokohtauksia, menimme naimisiin 21-vuotiaana ja tiet erosivat nopeasti pettämiseen ja fyysiseen väkivaltaan.
Toinen mieheni on ollut näiden 30 yhteisen vuoden ajan silloin tällöin lievästi väkivaltainen suuttuessaan. Kun hän lopetti pari vuotta sitten alkoholin käytön kokonaan, on vain kerran sen jälkeen suuttunut ja potkinut autoa.
Nyt viime syksystä töissä on ihmisillä ollut raskasta henkisesti paristakin eri syystä, uudistusten ja työn epävarmuuden takia. Tämä on johtanut monien hermojen kiristymiseen. Yksi miespuolinen henkisesti tasapainoton työntekijä on aiheuttanut paljon huonoa ilmapiiriä manipuloimalla ja haukkumalla ihmisiä. Hänestä olen puhunut paljon esimiehelleni tukea hakien, ja lopulta päädyin juttelemaan työterveyshuoltoon ja työsuojeluvaltuutetulle. Tämä tyyppi nimittäin sai töissä yhtenä aamuna niin pahan raivokohtauksen, että huusi ja melskasi minulle, käski pois työpaikalta, uhkaili ja nimitteli. Onneksi hänen esimies oli paikalla ja se sovittiin ja tehtiin työpaikkahäirintäilmoitus. Pari kertaa olen saanut pari naispuolista työntekijää kimppuuni, kun olen ollut töitäni aloittelemassa. Nämä riidat ovat koskeneet työpisteistä riitelyä. Toisella kertaa henkilö oli mielestään varannut työpisteen, joka kuuluu minun ammattiryhmälleni ja fyysisesti tuuppi minut pois paikalta. Sitten otti kassinsa ja lähti. Toisella kertaa olin aamulla aloittamassa kahden ihmisen perehdyttämistä työpisteessä, jossa se oli esimiesten kanssa sovittu tapahtuvaksi. Meitä ei päästetty siihen työpisteeseen ja soitin esimiehen paikalle. Myöhemmin kahvihuoneessa sain kuulla aiheuttaneeni koko sopan.
No tämä ei loppunut tähän. Viimeisimmästä olen yhä täysin ymmälläni. Esimies oli seuraavassa listassa laittanut minut opettelemaan uutta hommaa. Laitoin hänelle viestin, että olen nyt uudistuksen ym:n riitelyn jälkeen niin väsyksissä, että menisin mieluiten vasta viikon lomani jälkeen. Hän tuli muun asian takia käymään, ja alkoikin haukkua yhtäkkiä minua, että kaikki valittavat minusta, käyttäydyn huonosti ja kun kyselin miten, niin en saanut muuta irti kuin että olen tiuskaissut. En tiedä kenelle. Sanoin alkavani etsiä uutta työpaikkaa.
Olin tuon haukkuryöpyn jälkeen ihan hajalla. Loppuviikosta yritin kysellä, että voitaisiinko tästä keskustella. No esimies sanoi olevansa itselleen vihainen, kun meni sillä tavalla menettämään malttinsa.
Tällä viikolla kyselin samaa, mutta asia on kuulemma työn alla. Ai miten? Pomo lähti lomalle. Sen jälkeen on minun lomani. Kaikki jätetään tuolla tavalla hoitamatta loppuun. En kuulemma saa lähteä pois tuolta, kun nyt on jo monta lähtenyt uuteen työhön tai eläkkeelle.
Niin tulee työstä mieleen, että tuota henkistä väkivaltaa harrastetaan myös työpaikoilla jatkuvasti. Ei se paljon parisuhdeväkivallasta poikkea. Työpaikalla on vain aina ihmisiä ympärillä niin ei voi kimppuun käydä. Koskadn ei yiedä kuka pimahtaa js mistä syystä. Harmittaa, kun törmään aina ihmisiin, jotka eivät osaa keskustella asioista, suunnitella ja sopia. Mietin tietysti, että johtuvatko nämä hyökkäykset minusta. Varmaan osittain. Miten? Sitä en tiedä oikein.

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   7.3.20 15:04:59

Pitkä kirjoitus, toivottavasti helpottaa edes se, kun voit tähän purkaa omaa pahaa oloasi.

Muuten en osaa auttaa, mutta se tulee mieleeni, että narsistit osaavat valikoida uhrinsa hyvin. Uhrissa ei ole mitään vikaa, mutta he ovat usein herkkiä ja yliempaattisia, heitä on jotenkin helppoa manipuloida.

Mitä työyhteisöihin tulee, monesti tuolla tavalla käyttäytyvillä on kaikilla jotenkin paha olla (huono johtaminen?). Älä ota sitä henkilökohtaisesti!

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: Okarino 
Päivämäärä:   7.3.20 21:45:06

En syytä ketään, mutta onko muilla samoja kokemuksia kuin itselläsi?

Oletko ns.normaalien ihmisten kanssa, vai jossain suojatyöpaikassa?

Mummolassa on sellaista ilmassa, että kaikki on aina omaa syytä, teit mitä teit, mutta jos olette normaaleja ja olet ainoa, niin tutki itseäsi ihan avoimin mielin, mieti miten esität asiasi, katso vaikka peilistä, eli luo kärjistynyt tilanne uudelleen kuin peilikuva olisi työkaverisi, ja tutki löytyykö siitä joku ele tai äänensävy tai vastaava, joka saattaisi provosoida jotakuta.

Usein häiriökäytöksen syy on terveys tai stressi, jos et löydä mitään 'vikaa' itsestäsi, joka voisi luoda väärän vaikutelman, kuten ylimielisyyttä tai vastaavaa ärsyttävää, niin voipi olla ongelma toisessa puoliskossa ja niiden kanssa on vain opittava elämään.

Asenne ratkaisee sen jälkeen, eli kun tiiät mitä voi olla vastassa, niin ota vain tilanteet rauhallisesti ja asiallisesti.

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: Lähimmäinen 
Päivämäärä:   7.3.20 23:39:08

Kyllä on samoja kokemuksia muilla työssä, mutta minä olen se, joka on vienyt asiaa eteenpäin työterveyteen ja työsuojeluun. Juu, mietitty on, usko pois. Itse ja perheen kanssa ihmetelty.
Itse olen vähän sillä kannalla, että kun pidän kiinni sovituista asioista ja hyvästä käytöksestä, niin varmaan se on kova pala ja haaste ihmisille, jotka tuntevat olevansa jollain tavalla yläpuolella.
Kun pidän matalaa profiilia, kiukuttelu näkyy kohdistuvan johonkuhun toiseen. Jos puolustan tällaista toista, viha kohdistuu taas minuun.

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: ik 
Päivämäärä:   8.3.20 09:32:02

Aloittjan kannattaa mennä heti työterveyteen puhumaan asioista työpaikalla.

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: Lähimmäinen 
Päivämäärä:   8.3.20 14:30:51

Kerroin tuossa ylipitkässä tekstissäni, että käyn säännöllisesti työterveydessä ja lisäksi olen tavannut työsuojeluvaltuutetun. Mutta kaikilla on aina vaitiolovelvollisuus, enkä saa siis koskaan tietää onko näille ihmisille puhuttu mitään. No esimiehelle on, ja siksi kai hänelläkin pinna kiristynyt.

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: tämälaji 
Päivämäärä:   8.3.20 18:51:41

Mikä ala on kyseessä?

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: Lähimmäinen 
Päivämäärä:   8.3.20 20:03:05

En voi kertoa, kun en halua leimata alaa.

  Re: Lähisuhdeväkivalta

Lähettäjä: tämälaji 
Päivämäärä:   9.3.20 23:17:41

Ei toki tarvitse kertoa, mutta tuskin koko toimiala tällä perusteella leimautuisi.

Epävalistunut arvaukseni on, että sellaisissa duunariammateissa, joissa tarvitaan vaarallisiin tilanteisiin uskaltautumista ja fyysistä suorituskykyä, on myös eniten niitä, joilta mopo helposti karkaa. Suorittavissa töissä on myös lyhytpinnaista väkeä, joille sallitaan huonompaan käytöstä.

Toisaalta akateemisissakin on hulluja ja ilkeitä, joten ei voi yleistää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.