Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: Annas Olla 
Päivämäärä:   9.12.19 13:24:20

Oletteko keksineet miten ratkaista loimen rintasoljilla leikkivän hevosen loimituksen? Minulla tuo nuorimmainen 7-vuotias on sellainen remupekka, joka onnistuu repimään loimista aina ne rintasoljet irti. Joko se solki remmin kanssa lähtee irti tai sitten lähtee vielä pala loimeakin.

Mieluusti hän myös repisi toisten loimista nämä samaiset soljet, mutta onneksi muut ovat toista mieltä tästä asiasta, joten loimet heillä säästyy.

Olen miettinyt, että löytyisikö jostain loimia jotka "pujotettaisiin pään yli", jossa ei siis olisi edessä rintasolkia lainkaan. Tai oletteko itse keksineet jonkin "niksipirkka"-tyyppisen homman tähän?

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.12.19 14:12:47

Olen ommellut yhdestä loimesta etuosan kiinni kun ei muuten pysynyt. Nyt sen vaan pujotan päälle ja vatsavyöt normisti. On toiminut täällä.

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: Annas Olla 
Päivämäärä:   9.12.19 15:43:54

Näin olen vähän itsekin ajatellut tehdä näiden revittyjen kanssa. Ja sillä ajattelin, että oliskohan näitä ihan valmiina ostettavissakin, ilman "esirepimistä".

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   9.12.19 16:55:17

Sisäloimissa olen nähnyt näitä pujotettavia malleja, ainakin Eskadronilla oli joskus.
Kiinnitys oli kuitenkin siinä mallissa mahaläpällä.
Ulkoloimissa ei ole tainnut tulla vastaan muita kuin varsaloimia :)
Täytyy varmaankin itse askarrella!

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.12.19 18:00:32

Mun on bucas ulkoloimi josta hevonen aina onnistui kuoriutumaan pois kunnes keksin ommella edestä kiinni ja hiukan tiukenmaksi.

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   9.12.19 18:38:18

Joissakin loimissa on muistaakseni solkien päällä vielä tarra (Bucas, Horze Avalanche?). Tosin reipas hevonen avaa todennäköisesti ensin tarran...

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   9.12.19 18:41:56

Katselinkin kuvia...tuossa Avalanchessa on vaan ylemmän soljen päällä tarra?

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: Annas Olla 
Päivämäärä:   9.12.19 20:10:03

Nämäkin on valitettavasti jo kokeiltu. Pojun mielestä se tarra antaa vain lisäjännitystä kivalla ratinalla irrotettaessa.... Ja sitten lähtee soljet....

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   9.12.19 20:30:23

Niinpä tietysti :)

En tosiaan tiedä muita valmiita malleja, sama kohtalo taitaisi olla myös mm. Horsewaren kiinnitysmekanismeissa.

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   9.12.19 22:15:17

Saksassa harrastetaan jonkin verran noita pujotettavia loimia ainakin talliloimissa, mutta ulkoloimissa en ole löytänyt.

Oheisessa linkissä on pari sellaista.
https://pferdedecke.de/

Meilläkin on ollut joskus yksi tuollainen pujotettava ohut talliloimi, jonka tyttäreni osti Saksasta, mutta en löytänyt sitä (vielä) netistä. Ihan mielenkiinnosta jatkan etsiskelyä, talliloimea et kuitenkaan varmaankaan etsi?

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   10.12.19 09:09:58

Hevarilla myynnissä keppikauluri ! loimenrepijälle… enpä tiedä toimiiko...

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   10.12.19 12:00:38

Mistä päin aloittaja on ja minkäkokoinen hevonen?

Mulla olisi joutilaana yksi vanha sininen Bucas Smartex, josta on ommeltu etuosa kiinni. Koko taitaa olla nyt n. 145 cm. Tässä on se hitaasti kuivuva fleecevuori, eikä loimi pidä enää kuin vähän aikaa sadetta. Mutta voisin lahjoittaa sen pois :)

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: määki 
Päivämäärä:   10.12.19 12:42:52

Onnistuisiko jotenkin, jos ostaisi rautakaupasta sopivan kokoista muoviputkea, jonka vetäisi solkien päälle? Siis putkea ihan vain sen verran lyhyempi pätkä kuin ne eturemmit, että putki mahtuu siirtymään käsin solkien päälle ja pois, mutta on kuitenkin solkien päällä aika tiukasti.
Voi olla, että tästä tulisi hevoselle vain uusi kiva askartelukohde, mutta ainakin vaikeuskerrointa se lisää. Ja samalla toimii solkien pehmustimenakin, jos hepo solkien painammista sattuisi harmittelemaan. Eikä ainakaan maksa paljoa.

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   10.12.19 17:41:08

Riimuun saa myös leuan alle läpän, jonka kanssa hevonen kyllä pystyy syömään ja juomaan normaalisti, mutta ei saa rinnuksistaan kiinni.

  Re: Loimiratkaisuja?

Lähettäjä: Annas Olla 
Päivämäärä:   11.12.19 08:57:22

Kyseessä on puoliverinen yli 170 cm, joten kiitos tarjouksesta 1.*** , mutta liian pieni.

Tämä nuorukainen kiinnostuu kaikesta "ylimääräisestä", joten valitettavasti tuo putki-idea kyllä varmaan olisi vain taas uusi askartelukohde.

Minä ajattelin, että leikkaan vanhoista loimista sopivan kokoiset läpyskät ja marssin parin loimen kanssa suutarille. Pyydän häntä ompelemaan etuosta kiinni loimista ja vahvistamaan vielä sen etuosan niillä läpysköillä. Kyse siis ei ole talli- tai kuivitusloimista, vaan vuorellisista sadeloimista, joten ihan käsin ompelemalla niistä ei kyllä hyviä saa. Ei ainakaan minun taidoillani.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.