Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvisruokia?

Lähettäjä: Piki 
Päivämäärä:   20.10.19 18:17:13

Paatunut lihansyöjä kun olen, en hallitse yhtäkään ns. kasvisruokaa. Ruuanlaittoni on "lihaa jossain muodossa ja jotain lisukkeeksi"-tyylistä. Nyt olen saanut päähäni että kasviksia voisi syödä enemmän, mutta kun noita reseptejä tuossa etsiskelin niin ei kyllä houkuttele kaikenmaailman parsa-avokadorisotot monimutkaisine ohjeineen. Että mikäli joku suinkin osaisi neuvoa jotain helppoa -ja ennekaikkea hyvää!- syötävää kasviksista, niin mielenkiinnolla lukisin ohjeen? Mitään lihankorviketta en kaipaa, liha lihana ja kasvikset kasviksina...

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   20.10.19 20:43:33

Keitot ovat ainakin helppoja.

Meillä syödään paljon juureksia, kesäkurpitsaa, paprikaa tms niin, että ensin paahdetaan kasvikset pannulla, keittoon vähän suurukseksi esim.riisiä, sulatejuustoa.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: köksä 
Päivämäärä:   21.10.19 09:59:02

Helpointa on kun alata vaan lisätä kasviksia tavalliseen ruokaan.

Jauhelihakastikkeeseen sopii hyvin esim sipuli, kesäkurpitsa, pinaatti, porkkana, herkkusienet, tomaattimurska. Eikä niiden lisääminen ole yhtään vaikeaa, pilkot porkkanaa ja laitat pannulle paistumaan jauhelihan kanssa, tai lisäät valmiiseen kastikkeeseen pussin pinaattia.

Makaronilaatikkoon voit hyvin raastaa sekaan porkkanaa, ehkä paistaa sipulia tai kesäkurpitsaa jauhelihan seassa.

Jos syöt lihan könttinä ja lisukkeet niin keitä perunoiden kanssa porkkanaa tai lanttua ja syö kuten perunaa, tai pottumuusiin lisäät pussin pinaattia tai soseutat siihenä keitettyä porkkanaa tai muuta juuresta.

Jos lisuke on riisiä niin sekaan pussi vaikka ihan vaan herne-maissi-paprikaa, tai sitä pinaattia.

Pinaattia vähän hössötän kun se on hyvin mieto, siitä on helppo aloittaa sekä maun että käyttämisen kannalta. Muutkin pakastevihannekset ovat todella helppoja käyttää.

Äläkä sitten unohda perinnesuomalaisia keittoja. Nehän ovat nimenomaan lihaa ja vihanneksia -ruokaa.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.10.19 13:11:44

Tortillaa peliin, meillä lisukkeina mm:
Paprikaa
Kurkkua
Salaattia
Tomaattia
Papuja purkista
Jauhelihaa
sekä kastikkeet, valmiit tai itse tehdyt

Helppoa ja kasvispainoitteista!

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.10.19 13:22:38

Tortillaa peliin, meillä lisukkeina mm:
Paprikaa
Kurkkua
Salaattia
Tomaattia
Papuja purkista
Jauhelihaa
sekä kastikkeet, valmiit tai itse tehdyt

Helppoa ja kasvispainoitteista!

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: ristisilmä 
Päivämäärä:   22.10.19 07:05:44

Minustakin helpoin tuo, että lisää kasvisten osuutta norimruuassa.
Meillä syödään lihaa enää n. 1 x vko, muu aika menee kasviksia, kalaa ja kanaa.

Pelkkää kasvisruokaa ei juuri tehdä, vaan aina proteiinia kanan tai kalan muodossa. Joskus arkiruokaan ostan Boltseja, mitä laitan kasvisten kanssa. Tosin nuo prosessoidut valmiskasvisruoat on mielestäni epäilyttäviä ja mieluummin teen vaikka itse juurespihvejä, kuin ostan eineksinä. Mutta joskus vaan kiireisessä arjessa helpottaa, kun saa valmista.

Arkeen tehdään nopeita wokkeja. Pohjana pakastekasvikset, joihin sitten lisään itse tuoreena pinaattia, kurttukaalia tai mitä kasvista onkaan tuoreena saatavilla, sekä broileria. Helppoa ja nopeaa :)

Uunijuurekset on myös helppoa ja herkullista, sekä siihen saa kotimaisia raaka-aineita, mikä on iso plussa. Tähän myös valitaan mitä sattuu kaapissa ja kausituotteina olemaan kaupan hevissä.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   23.10.19 08:04:44

Minusta kanakin on lihaa.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: peukalonen 
Päivämäärä:   24.10.19 20:42:34

Linssikeitto on hyvää, nopeaa ja edullista.

Kasviskeitto. Esim. perinteinen kesäkeitto tai kirkkaaseen liemeen tavalliset keittojuurekset ja perunat+ lisäksi vaikka minimaissia, parsakaalia, papuja... Hernekeitto ilman lihaa. Sen voi korvata soijarouheella, mutta ei mitenkään pakollista. Herneet itsessään jo täyttäviä ja proteiinipitoisia.

Kasviskiusaus. Tähän saa miljoona variaatiota. Meillä pidetään esim. "välimeren kasviskiusauksesta" siinä on mm. oliiveja ja fetaa.

Ihan täysin kasviruokaa meilläkään ei ole; käytetään maitotuotteita. Yritetään kyllä niistäkin päästä. Maalla asuvalle, tuo vaihtoehtojen tarjonta on vieläkin niukkaa.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.10.19 11:43:10

kaalipadat
Katsoppa ohjeet vaikka Gruusialaiseen, tosin siinä on maitotuotetta ja itse teen sen
kanajauhelihaan, mutta kasvisversiona käy myös.
Intialaista ruokaa löytyy myös kasviksista paljon.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: köksä 
Päivämäärä:   27.10.19 21:35:06

Joko kokeilit jotain? Onnistuiko, oliko hyvää?

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   1.12.19 01:16:11

Selleripihvit. Kuori juurisellerit ja leikkaa 1/2 cm viipaleiksi. Keitä viipaleet melkein kypsiksi kattilassa. Ota ne kattilasta ja jäähdytä. Leivitä ne, eli ensin kananmunassa ja sitten maustetuissa korppujauhoissa. Paista voi-öljyseoksessa kauniin ruskeiksi ja syö perunamuusin kera. Kastikkeeksi käy kermaviili.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   2.12.19 05:26:17

Itse syön periaatteessa lisukkeita kasviksista. En siis juuri tee "ruokaa" paitsi sosekeittoja. On helppoa ja vaivatonta. Toki töissä saan lämpimän ruuan.

  Re: Kasvisruokia?

Lähettäjä: Saga 
Päivämäärä:   14.2.20 15:06:19

Nopea ja maukas http://yhteishyva.fi/reseptit/pikashaksh

Myös pinaattiletut ja makaronilaatikko herne-maissi-paprikalla ilman lihaa on hyvää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.