Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: Toinen tollo 
Päivämäärä:   15.7.19 09:46:36

Olen kärsinyt melkoisesti lihasjäykkyyksistä viime kuukausina. Kroppa on kankea ja lihakset kipeytyvät.

Syön melko terveellisesti, mutta punaista lihaa taitaa mennä liikaa. Olen miettinyt sen pois jättämistä tai ainakin vähentämistä. Onko kellään kokemusta, että punaisen lihan syönnillä olisi vaikutusta lihaksiin?

Minulla ei ole todettuja sairauksia, liikun säännnöllisesti ja ylipainoakaan ei ole kuin muutama kilo BMI-mittareiden mukaan.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   15.7.19 11:59:53

Syö mitä syöt, mut vanhetessa saman kunnon ylläpitäminen kuin nuorena pysyi itsestään, vaatii enempi töitä.

Jos lihan lisäksi syöt sen 'puoli lautasta kasvista' ja toinen sääntö 'vähintään kolmea väriä' kypsentämätöntä vihannesta, niin sit tarkista vielä että vettä puhtaana vetenä mennee se 1,5-2ltr/pvä ja että suolaa ei tule runsaasti.

Jos nuo mainitut toteutuvat jo, niin kokeile viikko vaihtamalla punainen valkoiseen(kana/kalkkuna) lihaan, mut älä hanki marinoitua vaan peruskamaa.

Huomaat muutoksen jolloin voit ottaa valkoista välillä punaisen sijasta jatkossa tai sitten et ja jos et, niin loppu on sitten venyttelystä kiinni. :)

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.19 16:33:39

Kaikessa lihassa on virtsahappoa, joka kertyy kudoksiin ja tuntuu erityisesti nivelissä. Näin olen joskus lueskellut, ja lähipiiristä tunnen muutaman ihmisen, jotka ryhtyivät kasvissyöjiksi, jolloin nivelvaivat loppuivat. Itse en osaa sanoa omakohtaisesti, koska olen ollut kasvissyöjä jo parikymmentä vuotta.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.7.19 21:56:32

Kyselin äsken näiltä tutuilta, jotka lopettivat lihan syönnin. Toiselta oli kadonnut myös kihti ja reuma. Google tietää kertoa samaa.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: Toinen tollo 
Päivämäärä:   16.7.19 06:40:52

Itsellä on välillä kihtiarvot olleet kohollaan ja silloin on esiintynyt särkyä etenkin polvissa. Sen vuoksi olen pyrkinyt noudattamaan kihtipotilaan ruokavaliota ja siitä on ollut apua särkyihin. Nyt on alkanut esiintyä tuota lihasjäykkyyttä. Kihti-ruokavalion mukaan punaista lihaa saa syödä vähän, mutta on myös paljon vältettäviä ruoka-aineita, kuten pavut, soija, herneet, pikkukalat, sienet, olut jne.

Jotenkin on kamalan vaikea luopua punaisesta lihasta, etenkin kun ruokavaliossa on rajoittavana noiden kihtiruokavalion rajoitteiden lisäksi viljattomuus. Toki syödään jo nyt paljon broileria (on nopea ja helppo), mutta esim. broilerijauheliha ei todellakaan korvaa normaalia nauta-sika -jauhelihaa :(

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   16.7.19 16:24:59

Eipä maun puolesta ainakaan, kyl perinteinen lihamakaronilaatikko aina broilerpastan päihittää. ;D

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   16.7.19 17:01:33

Kunpa olisikin tuo lihasjäykkyys kiinni ruokavaliosta. Vaihdevuosien myötä aamut tuntuvat todella kankeilta. Miten ihmeessä pääsen sängystä ylös, jos elän yli 80v.Eipä pahemmin ylipainoa, liikuntaakin on sopivasti..

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjäse.pienitalli 
Päivämäärä:   16.7.19 17:32:01

Ainakin itse huomaa jäykistyneensä. Hankala työasento jumittaa lihakset, ja jos et venyttele lihas jäykkyyttä pois,
niin huomenna oon vielä jäykempi.

Miulla jäykkyys taitaa olla vähän liikunnan ja huonon lihashuollon seuraus.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: Toinen tollo 
Päivämäärä:   17.7.19 12:06:58

Voihan se olla, että ikä vain tekee tätä :(
Liikun säännöllisesti ja venyttelen, mutta en ihmettelisi, jos jonain aamuna kroppa pitäisi narinaa. Täytyy varmaan vaan yrittää vähentää lihan syöntiä ja katsoa, auttaako.

Syön inkivääriä säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta olisiko kellään mitään muita vinkkejä, millä voisi helpottaa oloa? En ole mikään innokas lääkkeensyöjä, enkä mielelläni hakisi Sirdaludiin reseptiä, sitä jos otan illalla, olen vielä aamulla aivan tokkurassa...

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.19 17:40:42

Mulla on hormonikorvaushoito ja olen ollut kasvissyöjä sen 20 vuotta. Nyt ikää 55. On sanottavat, etten ole iän, hormonimuutosten tai minkään muunkaan syyn vuoksi jäykistynyt yhtään. Mistään ei kolota ja teen joogasarjan jumppana joka päivä, maatilan töitä ym. Olen liikkunut ja voimistellut nuoresta tytöstä saakka ja olen edelleen yhtä notkea.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.19 17:44:53

Unohtui mainita, että mulle sopii edelleen sama vartalonmyötäinen juhlamekko, jonka ostin 17-vuotiaana. Ylipainon puuttuminen johtuu varmaan ainakin osittain suolistosairaudesta, jonka kanssa painin jokin aika sitten.

Joka tapauksessa uskon, että ylipaino, jos sitä olisi, vaikuttaisi terveyteen ja vetreyteen monin tavoin negatiivisesti. Jostain luin, että pienikin ylipaino kuormittaa mm. niveliä moninkertaisesti, koska jo käveltäessä saati juostaessa se kudoksiin kohdistuva iskuvaikutus voimistuu.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.7.19 07:46:14

Minulla on sianlihan syönnistä seurauksena koko kropan särky. Syynä itse liha vai lisäaineet sitä en osaa sanoa, mutta keho kertoo, että terveellistä se ei voi olla.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   20.7.19 16:34:54

Sairastin nuorena niveltulehduksia, joille ei löytynyt selitystä. Diagnoosina reaktiivinen artriitti. Kivut jäi pitkäksi aikaa, mutta edelleen huomaan lihan syönnin tuntuvan nivelissä! Meni vähän ot, kun lihaksista oli kyse...

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: jaa-a 
Päivämäärä:   21.7.19 13:05:25

Oon käyttänyt säännöllisesti MSM ja huomannut siitä, että se pitää kehon vetreänä. Lihakset eivät mene helposti maitohapoille rankankaan liikunnan seurauksena. Tosin sekään ei sitten auta jos oon syöpötellyt karkkia tai viljatuotteita. Ne kyllä saa mut jäykäks ja tekee särkyä niveliin.. Naudanlihaa syön toisinaan, mutta sen en oo huomannut jäykistävän. Koitan syödä veriryhmälle sopivia ruoka-aineita ja mahdollisimman vähän lisäaineita sisältäviä.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: Toinen tollo 
Päivämäärä:   22.7.19 11:46:17

Olen itse jättänyt sokerin ja viljat pois ruokavaliosta jo aiemmin. Samoin maitotuotteet on minimissä, lähinnä smetana ja kermaviili menee ruoanlaitosssa satunnaisesti ja kerma kahvissa :)

Itse olen kärsinyt nivelkivuista (myös lihaskivuista) jo lapsena hirveästi. Silloin niitä selitettiin kasvukivuilla, eikä niitä sen kummemmin koskaan tutkittu. Opin elämään kipujen kanssa, mutta nykyään tiedän enemmän ja jos voin itse vaikuttaa, niin mielelläni kokeilen.

Yritän pitää kirjaa punaisen lihan syönnistä ja kivuista, josko jotain punaista lankaa löytyisi.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.7.19 20:52:57

Testaa. Jätä vuoronperään punainen liha, vehnä, sokeri ja maitotuotteet pois, katso onko mistään apua.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.7.19 21:57:38

Enpä usko, että lihansyönnillä vaikutusta jäykkyyteen tai kipuihin. Syön naudan-, sian- ja hirvenlihaa runsaasti. Etenkin naiseksi ruokavalioni sisältää melko vähän kasviksia ja hedelmiä, leipää ja pullaa menee senkin edestä. Normaali paino, verenpaineeseen lääkkeet jo parikymmentä vuotta. Nyt yli kuuskymppisenä olen edelleen ikäisekseni hyvinkin notkeassa kunnossa, eikä mitään kipuja tai särkyjä. Ruumiillista työtä olen tehnyt koko ikäni.

Nämä on niin yksilökohtaisia juttuja. Toiselle sopii se mikä toiselle ei sovi. Kokeilemalla toivottavasti löytyy oma oikea tapa.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.7.19 06:09:45

Kokeile vaikka kuukausi ilman punaista lihaa, jos toimii hyvin niin vähennä ainakin punaista lihaa. Toiset taas tarvitsevat lihaa ja rautaa, jos raudanpuutetta niin kipeytyvät. Hyvin yksilöllisä asioita.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.7.19 12:02:40

Jäykkyys voi enteillä kihtiä. Ruokavalio auttaa.

https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/reumataudit/kihti

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: Toinen tollo 
Päivämäärä:   12.8.19 10:32:28

Kolmisen viikkoa olen nyt vältellyt punaista lihaa. En tiedä, onko se vaikuttanut, mutta kroppa tuntuu vetreämmältä :)
Kokeilu jatkuu siis edelleen. Vähän kapeaksi käy ruokavalio, kun olen VHH, lähes maidoton ja lisäksi pitkälti noudatan kihtipotilaan ruokavaliota. Toisaalta näiden yhdistämisessä on se hyvä puoli, että eineksiä ei tule syötyä, raaka-aineet on laadukkaita ja puhtaita.

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.8.19 14:05:37

Hienoa, että voit paremmin. :-)

  Re: Lihasjäykkyys ja punaisen lihan syömti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.19 22:58:01

Itse huomaan sianlihan syönnin jälkeen että sormet ym on kipeät

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.