Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: liino 
Päivämäärä:   27.6.19 20:42:43

Hei! Nyt lähtee uusi topiikki, Kesä 2019. Kesä jatkuu,,,,Pudotimpa nimestä puolet pois nimimerkkiin ; ), Kesän kunniaksi. Hih, palaan jatkossa kuitenkin Pendoliinon, sellainenhan olen , ainakin talvella.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Pendoliino 
Päivämäärä:   27.6.19 20:44:44

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=18&i=76112&t=76112

Kopioitu edelliset kirjoitukset.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Pendoliino 
Päivämäärä:   27.6.19 20:47:11

Nyt kaupunkiin ja tarkistamaan hevonen laitumella. Oli niin tyytyväinen viimeksi kun käytiin pari päivää sitten. Ehkä vähän seurallisempi kuin edellisenä kesänä. Ymmärtääköhän, että ei ole kovin monta kesää enää edessä. No, näinhän ajattelin ji neljä vuotta sitten. On niin ihana nähdä hyväkuntoisia hevosia.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Tarmokas 
Päivämäärä:   5.7.19 21:49:36

Heippa vaan kaikille,hieno, että tämä on edelleen pystyssä. Iso kiitos tietysti linkittäjille:). Tämä on vähän kuin päiväkirja, kiva lukea omiakin juttuja,mitä on joskus pohtinut...Onnea Chip varsasta, ekaa ponia täällä yritettiin varsottaa varmaan kolme vuotta, oli varsonut edellisellä omistajalla, mutta meillä ei tärpännyt...Shettispappa ensi vuonna täyttää 30-v, itse 60-v, taidetaan pitää yhteiset pirskeet.:D.
Raviputte on nykyään uskomaton maastomopo. Se kahlaisi ja kiipeilisi metsässä vaikka kokopäivän, onneksi näyttää sateiden perusteella tulevan hyväsienivuosi tännekin, joten syyspuolella se on pelkkää hyötyliikuntaa.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Marie 
Päivämäärä:   11.7.19 11:52:44

Tämä lienee koko HT netin pisin ketju! Ja kun aina HT nettiä haukutaan että kaikki on niin negatiivista niin täällä ei ainakaan ole! Ehkä meidän kaikkien ikä vaikuttaa siihen ettei ole tarvis niin arvostella tai olla mustavalkoinen.
Mulla hevosloma, tamma nauttii laitsalla kuukauden, ja mä siitä ettei ole niin kiinni hevosessa. Omalla ja ystävien mökeillä on käyty. Ja muutenkin elämä mallillaan. Tässä iässä alkaa olla kiitollinen jokaisesta päivästä jolloin on terve!

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: ykstätivaan 
Päivämäärä:   11.7.19 14:41:53

Onko täällä sellasii 50+ ikäsiä jotka kisaa? Ite olen outo lintu teinien seassa, mutta ei se haittaa, minua ainakaan.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Marie 
Päivämäärä:   11.7.19 22:17:47

Meidän tallilla on sekä 66-vuotias että 75-vuotias jotka kisaa silloin tällöin!!

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: ykstätivaan 
Päivämäärä:   12.7.19 08:46:54

Minä aattelin että lopetan viimestään kisaamisen kun en pysty enää ratsastamaan ja ostan sitten ajohevosen jolla voi käydä hölkkälenkeillä :) Ehkä tässä pari vuotta vielä ratsastaa tavoitteellisesti...

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: punaposki 
Päivämäärä:   19.8.19 17:10:01

Pikkuhiljaa syksy lähenee, kaikenlaista uutta tekis mieli, harrastusta tai reissua.
Kesä kului kotikulmilla pyöriessä, en saa tuota puolisoa liikkeelle, en sitten millään.

Onnittelut Chip varsasta, kasvua on ihanaa seurata, parinkymmenen vuoden takaiset muistot tulevat itsellekin mieleen.

Tulevan talven viihdykkeeksi olen aloittanut teatterilippujen tilaamisen, marraskuussa Tampereen Teatteriin on jo varaus.

Eläinpuolella kaikki suhtkoht hyvin, vanhalla lämpösellä tosin imppari, antibiootti jo aloitettu. Heinät saatiin hyvin talteen, n. 4 hehtaaria oli, kahdessa osassa kaadettiin, pikkupaaleja tehtiin.

Kiva kun saatiin uusi ketju alulle, jatketaan kohti syksyä...

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: p-j 
Päivämäärä:   23.10.19 11:36:56

Hei ja hyvää syksyn jatkoa kaikille :).
Kovin on hiljaista, aina silloin tällöin täällä muistaa käydä kurkkaamassa.
Elämä rullaa aikalailla samaa rataa rauhallisen tasaisesti. Työtä ja harrastusta. Hevostallin arkea näkee kotoa kun ikkunasta katsoo, mutta ratsastamaan en ole enää ehtinyt eikä ole ollut innostustakaan.
Viikonloppuna Seinäjoelle näyttelyyn, olikohan kukaan muu sinne menossa :)?

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Marie 
Päivämäärä:   30.10.19 23:35:52

Kiva että joku "vanhoista" vielä käy. Minä vielä ratsastan vaikka ikää on, nyt kolmen päivän putki takana, eikä kropassa ole yhtään lihasta joka ei olis kipeä! Valmentaja aina sanoo että miten pystynkin ratsastaessa jännittämään yhtä aikaa jalkaterän, pohkeen, polven, reiden, selän, hartiat, kädet ja niskan! Että hänellä ei voimat riittäis jännittämään koko ajan niin paljon!No niinpä. Että sitä rentoutumista ja hellittämistä me kovasti harjoitellaan, vaihtelevin tuloksin. Se on järkyttävää huomata miten paljon paremmin hevonen liikkuu jos mä maltan irroittaa ja hellittää!
Horse Showssa olein pari päivää, niinkuin aina. On suuri ilo katsella maailman parhaita ratsastajia. Vaan sen verran roinaa on kertynyt nurkkiin että mitään muuta ei tarttunut mukaan kuin uudet saappaat.Entiset oli sellaiset että suutarikin kehoitti laittamaan roskiin... että pakko oli. Hyvät ja edulliset löysin, en tartte blingblingiä.
Lapsista yksi on ulkomailla opiskelemassa, toinen jo vakitöissä. Hyvin ovat päässeet elämän alkuun.
Mökillä tulee paljon oltua miehen kanssa, jotenkin tässä iässä arvostaa yhä enemmän rauhaa ja luontoa. Vaikka pimeäähän siellä on tähän aikaan kuin säkissä. Sitämukavampi takkatulen ääressä!
Oletteko muuten huomanneet, te joilla lapset ei enää kotona, miten siistinä kaikki pysyy kun ei ole montaa sotkemassa? Välillä pyyhkii pölyt ja imuroi, pesee keittiön ja vessan ja se on siinä!
Kun muistaa mitä oli kun lapset oli pieniä.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.11.19 09:02:46

Punaposki, meetkö katsomaan Notre Damen?
Mullakin liput sinne.
Kerrohan muista teatteri ja musikaali kokemuksista. Siis jos käyt näissä, mä käyn
myös konserteissa. Kiva kuulla muidenkin kkemuksia.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: punaposki 
Päivämäärä:   17.11.19 13:33:05

Rakkauskirjeitä menen katsomaan, siinä on Seela Sella ja Esko Roine. Tänä syksynä olen nähnyt jo Kiviä taskussa ja Heli Laaksosen runoillan.
Tampere talossa olin pari vuotta sitten katsomassa Kaikki äitini, kaikki tyttäreni.
Kaikista olen tykännyt, ehkä paras oli Kiviä taskussa.

Marie on aivan oikeassa siivoamisen osalta, helpommalla pääsee kahden hengen taloudessa. Minulla kyllä jälkikasvusta osa käy aika usein viikonloppuisin syömässä, ruoanlaitto kuuluu lempipuuhiini, joten eipä haittaa.

Miten p-j: n koirien näyttelykausi sujui, tuliko uusia valioita?

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: p-j 
Päivämäärä:   29.11.19 12:08:28

Siivuos tosiaan helpottunut ja huushollikin pienenpi kuin lasten kotona asuessa :).

Kiitos kysymän Punaposki ;). Chihuahuani valioitui tänä vuonna Suomeen, Viroon, Latviaan ja Liettuaan :). Podengo ehti alle 2 vuotiaana saada EE, LV, LT ja BALT JCH titteleiden lisäksi myös LT ja LV CH tittelit ;). Ruotsin ja Norjan sertit sekä kotimaan 8 sertiä odottelee 2-vuotispäivää :). Että kiirettä on pitänyt ;).
Nyt on lepäilty marraskuu ja enää Messari ja Hundmässan käymättä :). Sitten vuosi on pulkassa :).

Tämä sade ja pimeys vaan meinaa viedä elämänilon :(. Meiltä on 2km lähimmälle valotolpalle... ei tuu paljon lenkkeiltyä töistä kotiin palatessa eikä aamulenkkikään pimeässä, sateessa tietenkin, innosta.
Toivotaan että nyt viikonloppuna vihdoinkin kääntyy pakkaselle!

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: pendoliino 
Päivämäärä:   31.12.19 01:05:35

heippa kaikki! Minäkin palailen taas. Ihana, että ketju toimii edelleenkin ja palaamme aina kuin muuttolinnut : )! Oli kiva lukea juttujanne. Uusiakin ihmisiä oli tullut kirjoittelemaan ja osa vanhoista vielä täällä. Kiva. Toivottvasti vanhat "tutut" palaavat suuremmallakin joukolla.

Minä käyn edelleen töissä pitkän matkan päässä kotoa ja kai käyn eläkeikään asti. Tosiaan, jouduin järkyttävän työpaikkakiusaamisen kohteeksi täällä lähellä kotia. ystäväni sanoivat, että harva olisi sellaisesta selvinnyt lähes terveenä. Uusi työpaikkani, jossa siis olen ollut jo kolmatta vuotta töissä on niin normaali. Joka päivä jaksan ihmetellä , miten on normaalia. Ihmiset sanovat päivää ja kahvihuoneessa puhutaan. Ei ole puhutteluja, ei haukkumisia johdon puolelta, ei työn häiritsemistä, pääsee koulutukseen, saa arvostusta jne...
Osaan siis arvostaa nykyistä työympäristöäni.

Hevonen elää edelleen ja ratsastellaan eli maastoillaan edelleen. Hyväntuulinen vanha hevonen. On se vaan kumma, kun talliympäristöön menee niin oksitosiini alkaa virrata kehoon ja tuntee itsensä levolliseksi. Se tässä järjestelyssä on inhottvaa, kun asuu 300 km päässä kotoa, niin ratsastusharrastus jää viikonloppuun. Viikolla mieheni käy hevosella ratsastamassa.

Rahaa kuluu kakkosasuntoon ja matkoihin, mutta enää en pelännyt edes lainanottoa tässä iässä. On ostettu kesämökki, jota tuskin kokonaan ehditään maksaa elinaikana, jos ei eletä tosi vanhaksi, mutta myyköön lapset mökin. Omansa saavat siitä pois. Kun joutui tekemään elämässä erilaisia ratkaisuja, jotta pystyy säilyttämään ihmisarvonsa, niin uskaltaa tehdä sellaisia asioita, joita ei muuten uskaltaisi. esimerkiksi ottaa kesämökkiin lainaa lähes kuusikymppisenä. Opiskellakin jaksan vähän. mutta todella verkkaiseen tahtiin.

On jo hyväksynyt ajatuksen poliisimaailmassa oli oma Aarnionsa ja .... maailmassa on omansa, joille ei tavallinen ihminen mahda mitään.

Joulua viettiin perheen kanssa hiihtokeskuksessa ja nyt jo kotona vielä. Tässä iässä on nautittava päivistä, jolloin on suurin piirtein terve. Huomenna on jo vuosi 2020.
Varasimme miehen kanssa hotellihuoneen kodin ja työpaikkakaupungin puolivälistä ja ehkäpä menemme teatteriin. No, oikeasti minä varasin huoneen.

Hih, miksi varasin. Minulla to ja pe töitä kaukana kotoa, ja mies ei olisi halunnut lähteä kotoa. Huijasin vähän, mennään jo puoliväliin asti kohti työpaikka kaupunkiani. No, jospa lähtee mukanani työpaikkakunnalleni pariksi päiväksi, niin tullaan sitten porukalla kotiin taas perjantaina. Kolmen päivän vapaa odottaa. Täytyy todeta, että on minulla hyvä mies.

Hyvää kohta alkavaa vuotta 2020 toivottaen lopetan tämän kirjoitukseni ja palaillaan.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: pendoliino 
Päivämäärä:   9.2.20 00:03:00

Vuosi jo helmikuussa. Mitä puumille kuuluu? Minä odottelen talvilomaa. Viikonloput kotoilen ja lepään. Ihanaa, kun talvi taittumassa , kohti kevättä mennään. Tulkaa kirjoittelemaan kuulumisia.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: pendoliino 
Päivämäärä:   9.2.20 00:07:22

Tammikuussa kävin virkistäytymismatkalla Tampereella ystävien kanssa. Maailma parani kuuden , melkein 60 v. naisen parantaessa maailmaa. Ohjelma oli ihana, yhden Tamperelaisen ystäväni järjestämä. perjantai iltana kotoilua hänen luonaan ja saunomista , launtaina muumimuseo, oli ihana ja kahvittelua sekä hyvää ruokaa. illan kruunasi teatteri Notredamen kellonsoittaja. Aivan ohana, Sunnuntaina ihana brunssi pienessä hotellissa. Ja sitten vähitellen arkeen paluu. Viikonlopun hyvä olo kantoi pitkälle.

Oli niin ihana, kun sai olla 35 vuoden takaa olevien ystävien kanssa, täydellisesti oma itsensä. Elämän eliksiiriä.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Marie 
Päivämäärä:   27.2.20 19:42:38

Kiva kun tää ketju on yhä pystyssä. Oisko koko ht-netin pitkäaikaisin... pendoliino, samaa mieltä, kyllä ystävien tapaaminen ja ystävät ylipäätään on vaan yksi isoimpia voimaannuttajia ihmisen elämässä! Itsekin yritän tavata kaikkia rakkaita ihmisiä säännöllisesti.
Meillä hevonen kävelee nyt, piikitettiin etuset, ei suurta ongelmaa, mutta vanhan hevosen vuosihuoltona, tamma on jo 16v. Vähän jo puuduttaa kun paljon on kävelty maneesissa, nää myrskyt ja sateet... pari viikkoa vielä. Varasin jo hevoselle laitsapaikan, juhannukselta lähtee. Kiva saada myös vähän hevoslomaa. Paikka on ihan täydellinen, ja sitä pitää äärettömän kokenut ja osaava (ja mukava) hevosihminen, aivan huoletta voi jättää, tapahtui mitä tahansa hän tietää 40 vuoden kokemuksella mitä tehdä.
Toinen lapsi opiskelee taas kevään ulkomailla, ja vielä syksyn ja ensi kevään. Ikävä on. Esikoinen on onneksi lähempänä, kerran viikkoon nähdään.
Miehellä kohta synttärit, kun ei tavaraa enää tarvitse, niin vien hänet varmaan johonkin hyvään paikkaan syömään, kun on hyvän ruuan ystävä.
Mutta puumat: mikä on mielipiteenne? Mulla on useita +/- 60v ystäviä jotka on eri kautta löytäneet uudet miesystävät, pari jopa Tinderistä. Siis eronneita tai naimattomia. Ja sanoivat että esim Tinderissä oli tosi monta mukavaa ja kunnollista kuuskymppistä miestä, oli ihan varaa valita. Olen iloinen heidän puolestaan, mutta oman pitkän avioliiton jälkeen tuntuisi tosi oudolta jos uutta pitäisi jostain syystä etsiä... mitä ajattelette, onko kokemusta?

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Chip 
Päivämäärä:   23.3.20 07:44:40

Huomenta puumat! Miten täällä on pärjäilty, oletteko pysyneet terveinä?
Itselläni eristystä takana nyt 7 viikkoa kun nilkka murtui ja leikattiin, ja
nyt kun viikon kuluttua saan kipsin pois niin eristys jatkuu kun ei missään
voi käydä. Että kyllä tää koittelee nyt, mutta onneksi on nämä hepat
ja tänäkin vuonna odotamme talliin uutta varsaa. Toukokuun alkupuolella
pitäis syntyä.
Talliin olen onneksi saanut koko ajan apua,mutta on ollut ilo huomata
nämä sosiaalisen median kautta luodut auttamisketjut, hienoa
että halutaan auttaa.
Kertokaahan kuulumisia, ja voimia meille kaikille!

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: Marie 
Päivämäärä:   25.3.20 00:16:38

Terkut mökiltä. Tultiin tänne koronakarkulaisiksi 2 viikkoa sitten ja täällä aiotaan pysyä. Kerran on käyty lähimmässä kaupungissa täydentämässä ruoka- ja viinivarastoja. Täällä lämmöt ja vedet tulee sisään ja sisävessa jne, että mikäs meillä. Mökki kuitenkin Uudellamaalla, niin ettei kuormiteta minkään pikkukunnan terveydenhoitoa jos tauti tulee, silloin mennään kotiin.
Ihan hevosenvuokraajani, valmentajani ja eräs ystäväni hoitavat hevosen, sillä ei mitään hätää. Mieheni riskiryhmää, siksi tällainen ratkaisu. lapset tulivat Suomeen maailmalta, tekevät etätöitä karanteenissa.
Vaikka oma tilanne on ihan ok, tunnen suurta huolta ja hätää paitsi sairastuneistä, myös kaikista niistä sadoista tuhansista joiden talouden ja elämänkin korona tuhoaa. Edessä on niin kovat ajat että varmaan sotien jälkeen ei Suomessa - ja maailmassa ole ollut.

  Re: Yli 50 v. puumaikäiset hevosharrastajat (Vol.15)

Lähettäjä: pendoliino 
Päivämäärä:   17.6.20 16:39:13

Hei kaikki!
Päätin tulla piipahtamaan täällä ja ihana , joitakin kirjoituksia oli tullut. vastaanpa nyt Marielle, tinderistä.

Omat lapseni käyttivät tinderiä, mutta ei ole sieltä löytynyt kumppania. Toki poikani seurusteli 4 vuotta tinderistä löytämänsä tytön kanssa, mutta se valitettavasti päättyi ja taas on perheessä kaksi sinkku nuorta. Uskon kuitenkin, että se on ihan ok mahdollisuus tutustua ihmisiin. Uskon, että sieltä saattaa löytää myös 60 v. kumppanin. Itse olen ollut naimisissa jonkin verran yli 30 v eli itsellä ei tarvetta sinne : ) : ) : ). Eilen tosin kävi uudesta työkaupungistani saatu uusi ystäväni mökillämme ja lupasin hänelle suunnitella Tinder profiilin ja nyt tuon Marian jutun innoittamana taidan tosiaan häntä auttaa siinä.

Mitä kuuluu puumien juhannukseen. me ollaan mökillä, olemme vaan velkaantuneet lisää, kun ostimme tonttimme vieressä olevan mökin. mietin pitkään, otanko vielä lainaa tässä iässä, mutta sitten päätimme uskaltaa ja nyt on maksamista, mutta ihana kesäpaikka, jossa opiskelemaan lähtenyt tyttäreni vietti koronaajan.
Itse jouduin olemaan töissä koko korona ajan, ja työt lisääntyivät melkein 100 prosenttia, ilman että palkkaa tuli yhtään lisää. Meinasin palaa loppuun, kun aloitin aamulla kello 6 ja lopetin illalla kello 21.00. Sitten tajusin, että se on liikaa melkein kuusikymppiselle ihmiselle.

Mutta ohi on tällä kertaa.
Hevosemme elää edelleen, nyt laitsailee ja lähenee 30 vuotta. Ratsastetaan kolme kertaa viikossa ja melko hyvin voi niin vanhaksi hevoseksi.
Lapset eri puolilla Suomea. Hevostyttöni palasi Ruotsista pari vuotta sitten ja opiskeli liikunta-alan ammatin, mutta kaipailee hevoshommiin edelleen, huoh, ja millä palkalla. No, kaikkien on tehtävä sydämensä mukaan.

Lomalla olen nyt ja onneksi se kestää koko kesän, raskasta oli talvella korona ajan aikana, vaikka nyt olen hyvässä työpaikassa ja normaalien työkavereiden ja normaalijohdon alla.

Se entinen työpaikkani oli todella karmea. Sen tajusi lopullisesti vasta, kun sieltä on ollut poissa muutaman vuoden.
Eläkeikään on vielä 5 vuotta, jos elämän päiviä riittää. Se jaksetaan, jos elämä suo.

Tulkaahan kirjoittelemaan elämästänne tänne, pidetään tämä topiikki hengissä. Onhan se toiminut kai jo yli 10 vuotta. Näin muistelisin ja osa meistä on ollut täällä jo koko ajan enemmän ja vähemmän aktiivisesti. uudet on aina myös tervetulleita joukkoon. Palatkaamme tänne siis aina silloin tällöin juttelemaan maailman menosta, hevosista, perheistä, ajatuksisita, omasta elämän tilanteesta.

Minun juhannus:
- mies 56 v. ( yhteisellä lomalla koko kesä)
- lainatyttöni, entisiä ja nykyisiä hevostyttöjä .

Nyt harrastuksena entisen poikaystävänsä kanssa yhteinen ravihevonen, hyvin kuulma toimii, samoin kuin entisen anopin kanssa. Tyttö on oman lapseni paras ystävä ja tulee meille juhannukseksi, vaikka tarjolla olisi kuulma : ) ollut Porvoossa oleva luksusmökki. Omia lapsia ei vielä näy, mikähän juhannus saan heidät tänne. Onneksi muina aikoina käyvät.

Lainatyttöni sanoo, miten ihana on tulla tänne tuttuun ja turvalliseen ympäristöön ja ei tarvitse nipottaa jossain Porvoon lähellä olevan hienostohuvilan juhannuspöydässä. Hih, ei ole helppoa olla nuori ja kaunis sairaalassa Syke sarja taitaa olla melkein totta. saamme myös juhannusvieraaksi
ystäväni, joka juuri menetti miehensä sairaudelle ja hänen vasta aikuistunut lapsensa tulee myös. . Elämä on joskus kovaa.

On muistettava, erään ystäväni sanoma. Jonain päivänä kuolen, sitä ennen elän jokaisen päivän.
Kaikille hyvää juhannusta ja pysytään elossa ja rakastetaan kaikkea sitä hyvää, mitä elämä juuri nyt tarjoaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.