Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  shettisten aivoitukset

Lähettäjä: Penny 
Päivämäärä:   16.5.19 14:39:15

Hei, olen nyt lapsen harrastuksen myötä tajunnut, miten todella hurmaavia ja nerokkaita olentoja shettikset ovat. Kertokaa, te keillä on shettiksiä elämässänne, että miksi olette niihin ihastuneet ja että mitä kaikkea ne ovat keksineet?

Miten painavaa taakkaa shettis vetää keveillä kärryillä?

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: Ei omalla'h 
Päivämäärä:   16.5.19 18:55:29

Kyllä shettis vetää helpostikin aikuista ihmistä kärryissä mennen tullen kunhan vaöjaat ja kärryt on sovitettu oikein.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   16.5.19 20:07:51

Lasteni hoitotäti osti aikoinaan shettiksen lasten hoidettavaksi, ratsastettavaksi ja ajelutettavaksi. Hänen miehensä teki sillä jopa pienimuotoisia metsätöitä :)

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: Penny 
Päivämäärä:   16.5.19 20:52:40

Mä oon niin ihastunut tähän shettispersoonaan, johon nyt tutustuin. Mahtavia olentoja.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: xcv 
Päivämäärä:   17.5.19 08:40:31

Kyllä shettis jaksaa vetää kahtakin aikuista kärryissä, kunhan tosiaan valjaat on sovitettu oikein ja kärryt oikeassa tasapainossa.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: ..x 
Päivämäärä:   17.5.19 09:23:26

Ennen vanhaan käytetty kaivoksissa vetämässä kärryä ja jostain lukenut että taakan paino n 500kg.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.5.19 09:39:44

24v sitten vaihdoin
Hevoset shettiksiin
Päivääkään en ole katunut
Ihania persoonia
Nytkin niitä useampi pihassa omassa ajo käytössä

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   17.5.19 13:53:16

Mulla on tavoitteena hankkia pari shetukkaa eläkepäivien iloksi kärryponeiksi. Haaveen toteutuminen erittäin epätodennäköistä taloudellisista syistä, haaveilu ei sentään maksa mitään.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: SP 
Päivämäärä:   23.5.19 19:28:22

Mulla on kaksi shettistä. En ole koskaan hevosta omistanutkaan. Ihastuin vaan pieniin poneihin kun tajusin että ne jaksaa vetää aikuistakin kärryissä. Olen aika arka isojen hevosten kanssa ja ponit tuntuu siksi turvallisemmilta itselleni.
Ponit on mulla omassa pihassa ja lisäksi muutama vuohi ja kaikki on samassa tarhassa. Lapsia mulla ei ole, joten poneilla ei juuri koskaan ratsasteta, mutta ajan kun huvittaa ja joskus osallistutaan mätsäreihin ja näyttelyihin ja agilityä on kisattu myös.
Shettisten kautta olen tutustunut myös moniin ihaniin poni-ihmisiin ja shettisyhdistyksen tapahtumat on iso osa omaa harrastustani.

Poneilla on blogikin mutta en oo aikoihin päivittänyt: http://reetuli.blogspot.com/
Instassa @kartanonponitalli

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: justiinsa 
Päivämäärä:   25.5.19 11:42:36

Kiva blogi, oletko ajatellut kirjoitella lisää?

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjägbv 
Päivämäärä:   25.5.19 13:04:44

Vuonna -98 ensimmäinen shettis käveli pihalle. Tarvitsin tuolloin suomenhevosorilleni kaveria. Ensin tuli kaveriksi, lopulta ostin sen. Vuosien saatossa suokki sai lähteä, shettisori jäi.

Jossain vaiheessa kaverin yllyttämänä vein sen oripäivillekkin, ja läpi meni. Harmillista kyllä, että sairaus vei kyseisen oriin liian aikaisin. Sen poika on kyllä täällä, ja isänsä järki on päässä. Emänsä luonne välillä tulee kyllä läpi, mutta harvemmin. Emänsä oli sähäkkä diiva, joka tiesi oman arvonsa.

Tällä orillani tehdään työajoa. Perinteinen suomalainen länkivaljastus, tamppivaljailla. Treenikärryjen perään on laitettu vetokoukku, joten peräkärryäkin voidaan tarvittaessa vetää. Työajossa siihen on kätevää laittaa narulenkillä rankoja, risuja, puunrunkoja, mitä nyt tarvitseekaan siirtää.
Kärryt ja valjaat mittatilaustavaraa. IH-kärryn sivuilta löytyy kuvia kärryistä.
Längistä/valjaista löytyy kuvia sukupostista nimellä Velvet Manditos.

Pari tammaakin pihasta löytyy. 6-vuotias valitettavasti hurahti tiineysaikanaan lopullisesti ylikorkeaksi. Tälle olen uutta kotia etsinyt, mutta olkoot tuon 2-vuotiaan kaverina toistaiseksi.
Työajon alkeet opetettu ja todella paljon tykkää hommista, joilla on tarkoitus. Persoonallinen kaveri. Jos vielä talvella on tuossa, niin työhommia taas tehdään.

2-vuotias tuli vuoden vaihteessa ja on todella mukava. Näyttelyissä on tarkoitus joitakin kertoja tänä vuonna pyörähtää. Ajoon aletaan jossain vaiheessa opettamaan, kiirettä ei ole. Joku päivä sitten työajoa. Ties vaikka tästä sais parivaljakkoon toisen osapuolen. Ehkä joskus varsotetaan, ehkä ei. Aika näyttää.

Itse tykkään shettiksestä varmaankin eniten sen takia, että ovat niin älykkäitä. Oppivat äkkiä kaiken, niin hyvässä kuin pahassa. Kompakti koko tälläiselle eläkeläiselle on just hyvä. Vaikka vuosia olen hevosten kanssa ollut, niin shettis istuu kyllä omaan käteen parhaiten.
Nämä on tosiaan pelkästään ajoponeja. Oriilla on joitakin kertoja ratsastettu, mutta kun ei ole ratsastajaa, niin jäänyt sitten siihen. Tuo ylikorkea vois ratsastuksesta tykätä.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjä: SP 
Päivämäärä:   26.5.19 22:13:12

justiinsa; En mä blogia ole kuopannut mutta ei vaan ole ollut jostain syystä sitä kirjoittamisen paloa enää. Enkä joskus vielä, mutta ei enää varmaan sitä entistä päivitystahtia kuitenkaan. Nyt toki taas kesällä tapahtuisi vähän enemmän josta riittäisi kerrottavaakin.

  Re: shettisten aivoitukset

Lähettäjägbv 
Päivämäärä:   15.6.19 09:31:01

Jos jotain aikuista kiinnostaa puuhailu shettisten kanssa, niin meillä se onnistuu. Asustellaan Hämeenlinnan kupeessa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.