Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   16.3.19 08:44:10

Kertokaa kokemuksia vaihdevuosista.
Itsellä esioireinen migreeni, enkä saanut lääkehoitoa vaihdevuosiin.
Kuumat aallot täyttää suurimman osan päivästä, lihakset kipeinä, varsinkin aamuisin ja pohjelihakset.

Eikö ole mitään helpotusta saatavilla? Että sais edes nukuttua. Tätä kestänyt reilun vuoden.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.3.19 13:20:44

Et ole kuullut hormonikorvaushoidosta?

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   17.3.19 20:46:12

Hormonilaastari kankkuun ja saat elämäsi takaisin.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.3.19 08:24:58

Siis migreeninkö takia et saanut hoitoa vaihdevuosioireisiin?

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   19.3.19 20:12:33

Olen kuullut hormonikorvaushoidoista, mutta lääkäri heitti reseptin roskiin kun kerroin että mulla on esioireinen migreeni, silloin ei lääkärin mukaan voi hormonihoitoja käyttää.
Eikä sais luontaislääkkeitäkään käyttää.

Olisi edes yksi yö ja päivä ilman hikipuuskia... olin kyllä kuullut vaihdevuosioireista, mutta en voinut todellakaan kuvitella niiden olevan tällaisia.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.3.19 08:17:25

Kokeilepa kuumiin aaltoihin salviaa. Sitä saa luontaistuotekaupoista ja monista marketeistakin.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.3.19 19:45:35

Kannattaa mennä paremmalle lääkärille. Esimerkiksi Maija Kajan ja Eero Varila ottavat tilanteesi vakavasti ja keksivät todennäköisesti hyvän ratkaisun. Varila on pääasiassa lapsettomuusgynekologi, mutta osaa myös vaihdevuosien hormonikorvaushoitopuolen poikkeuksellisen hyvin eikä epäröi käyttää valtavirrasta poikkeavia lääkevalmisteita silloin, kun ne ovat asiakkaalle hyödyksi.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.3.19 19:54:59

Lääkärisi on varmaan sekoittanut mielessään hormonaalisen ehkäisyn ja vaihdevuosien hormonikorvaushoidon. Ks. esim.
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2013/4/duo10796

"Hormonikorvaushoito ei tiettävästi lisää aivoverenkiertohäiriön vaaraa. Korvaushoidossa migreenipotilaille suositellaan pieniannoksista ja tasaisesti imeytyvää lääkemuotoa, esimerkiksi geeliä tai laastaria (MacGregor 2009). Parhaimmillaan hormonihoito lievittää vaihdevuosioireita, parantaa unenlaatua ja mielialaa. Tasaiset estrogeenipitoisuudet ja mainittujen migreeniä pahentavien tekijöiden poistuminen helpottavat oireilua. Kun menopaussi on ohi, migreeni lievittyy tai kohtaukset loppuvat kokonaan (MacGregor 2012). "

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.3.19 19:59:19

Olisi aika erikoista logiikkaa väittää, että oman hiipuneen estrogeenituotannon korvaaminen hormonikorvaushoidolla nostaisi aivoinfarktin riskiä. Hedelmällisessä iässä tilanne on erilainen: ulkoa päin tuotu estrogeeni nostaa kehon kokonaisestrogeenitasoja, mikä voi olla riski henkilölle, jolla on aurallisia migreenejä.

Hedelmällisen iän jälkeen ulkoa tuleva estrogeeni tuskin riittää nostamaan tasoja siihen määrään, minkä oma tuotanto on hedelmällisessä iässä tuottanut eli minkä määrän kanssa henkilö on elänyt kymmeniä vuosia saamatta infarkteja.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.19 09:35:29

Onko kokemusta luontaistuotteista? Auttaako ne tai onko niistä jotain ongelmia?

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   27.3.19 15:53:04

Lääkäri kielsi myös luontaistuotteet. Mitään sairautta tai muuta lääkitystä ei ole.

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.19 20:28:22

Vaihda lääkäriä. Laastari tai geeli on ihan ok!

  Re: Vaihtarit ja migreeni

Lähettäjä: 51-v 
Päivämäärä:   28.3.19 14:51:43

Mulla on ollut kuumia aaltoja muutaman kuukauden. Olen aloittanut luontaistuotekaupan salvian ja kasviestrogeenin eivätkä oireet ole ainakaan pahentuneet. Aaltoja tulee edelleen, mutta ei hikoilua eikä muita oireita.

Mulla on myös aurallinen migreeni, mutta olen käyttänyt pillereitä, renkaita ja kierukkaa koko aikuisikäni, lopetin hormonaalisen ehkäisyn viitisen vuotta sitten. Aion kyllä hakea gyneltä hormonihoitoa, jos oireet tästä pahenevat, mutta toiveissa on, että nämä menisivät lievinä ohi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.