Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuhlarokosta

Lähettäjä: lk 
Päivämäärä:   30.11.18 21:22:17

Olettaisin, että suurin osa mummoista on itse sairastanut tuhkarokon tai on ainakin ollut tekemissä sen sairastaneitten kanssa. Muinoin pelätyin jälkitauti oli poikien kivestulehdus. En muista, että sitä olisi kuolemanvaarallisena pidetty.
Mitä muut ajattelevat tämänpäiväisestä epidemiasta?

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Don 
Päivämäärä:   1.12.18 09:16:29

Kyllä jälkitautiin voi kuolla.
Jälkitautina saattaa tuhota aivoja.
Olen sairastanut ja eikö se ollut parempi lapsena sairastaa? Jotenkin sellainen muistikuva.

Tässä Ilta-Sanomien jutussa lisätietietoa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005917801.html

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Don 
Päivämäärä:   1.12.18 09:19:51

Jäi vielä kirjoittamatta, että aikoinaan kuoli keskimäärin kolme lasta vuodessa tuhkarokon vuoksi.
Mainitaan Ilta-Sanomien jutussakin, mutta jos joku ei viitsi linkkiä aukaista, niin mainitsen nyt tässäkin.

  Re: Tuhlarokosta

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   1.12.18 10:22:48

En tarkoita vinoilla mitenkään, mutta kun luin otsikon kuvittelin ensin että kyseessä on oikeasti tuhlaaminen näin jouluhössötyksenä eli 'tuhlarokko'. :D

Meillä ei olla oltu tekemisissä tuhkarokon kanssa.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: senioritäti 
Päivämäärä:   1.12.18 16:55:27

Olen sairastanut tuhkarokon lapsena ja muistan sen hyvin. Olin tosi kipeä ja angiinan sain jälkitautina. Kyllä se sen verran rankka tauti on että hyvä kun rokotetaan.

Kivestulehdus oli kylläkin sikotaudin jälkitauti.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   1.12.18 18:51:45

Olen myös sairastanut tuhkarokon lapsena, kun se kävi läpi koko meidän perheen lapsikatraan. Muistan kyllä. Jos joku olisi silloin kysynyt kumman otat mieluummin, taudin vai rokotuksen, ei olisi tarvinnut kahdesti miettiä. Sen verran kipeä olin, että vaikka kymmeneen rokotukseen olisin taudin oitis vaihtanut! Onneksi mitään jälkitauteja ei tullut, oli ihan tarpeeksi inhottava jo "pelkkä" tuhkarokkokin.
Tuo Tirlittanin "tuhlarokko" onkin sitten sellainen tauti, että jos sitä vastaan olisi tarjolla rokotus, ottaisin senkin heti:)!

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   2.12.18 00:08:59

Sairastettu on.
Ei kyllä ole mitään muistikuvaa koko asiasta, mutta tuhkarokko, vesirokko ja sikotauti oli normaaleja lastentauteja 60-70 -luvuilla.

Minusta on hyvä että rokotetaan. Jälkitaudit voi olla melko ikäviä, vaikka itse tauti ei olisikaan.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   3.12.18 12:07:27

Sairastettu on, nyt kuitenkin myös rokotettu MPR ammatin ja opiskelujen vuoksi... Olen aivan naapurissa tästä kyseisestä epidemiasta ja kyllä aiheuttaa ylimääräistä huolta ja toimenpiteitä tällainen piittaamattomuus. Kyllä nyt sitten kovaa vauhtia haetaan rokotuksia... :( No, parempi myöhään kuin milloinkaan.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: veera 
Päivämäärä:   4.12.18 09:21:50

Vauvana on sairastettu ja koko suvun lapset tuotiin samaan sänkyyn makaamaan, että saisivat tartunnan, koska se oli helpompi tauti sairastaa ihan pienenä.

On myös ollut sikotauti, vesirokko.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Rokotus 
Päivämäärä:   4.12.18 14:33:00

Ennenvanhaan ei ollut vaihtoehtoja. Vuosittain tuhkarokkoon ja muihinkin lastentauteihin, tai niiden jälkitauteihin kuoli useampia ihmisiä, ja vielä useampi vammautui. Ehdottomasti rokottamattomattomien lasten tulisi pysyä poissa muiden lasten seurasta. Rokotusohjelmassa tuhkarokko annetaan 1v ikäisenä, eli osa päiväkodin lapsista ovat tahtomattaan jopa hengenvaarassa.
Lisäksi ne, jotka oikeasti lääketieteellisistä syistä joudutaan jättämään rokottamattomiksi. Ennenvanhaan esim spitaaliset eristettiin muusta yhteiskunnasta, pitäisikö nyt rokottamattomille tehdä sama?

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   4.12.18 16:48:15

Vaarin lapsuusperheestä on ihn kirkonkirjojen mukaan pari kuillut tuhkarokkoon.

Itsekin olen sen sairastanut, samoin kaikki sisarukset. Muistan hyvin yli 40 asteen kuumeen, kuumekouristukset ja sekavuuden, luulin jonkun nostavan makuuhuoneen nurkkaa. Jälkitautina sain korvatulehduksen.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Jani 
Päivämäärä:   4.12.18 20:34:50

Ne idiootit jotka ei rokota lapsiaan vois lähettää pois Suomesta!

  Re: Tuhlarokosta

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   4.12.18 21:51:02

Niitä ovat monet 'ekohipit' ja ihan kantasuomalaisia jotka ovat keksineet jonkun 'ylevän' tavan erottua muista.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.12.18 12:07:49

Itse en tiedä olenko lapsena sairastanut, joten nyt kävin varmuuden vuoksi ottamassa mpr-rokotuksen.

Ihme ettei noita rokotuksia ole vielä mitenkään kytketty esim. lapsilisien saamiseen. Onhan äitiyspakkauksen saaminenkin kytketty siihen, että pitää hankkiutua neuvolapalveluiden piiriin tiettyyn aikaan raskautta mennessä.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.12.18 19:23:10

Olen syntynyt -71, ja pari vuotta vanhempi sisko sairasti tuhkarokon, mutta en muista, että minä olisin sitä sairastanut. Sikotaudin kyllä sairastin. Neuvolakorteissa ei mainintaa MPR-rokotuksesta. Mietinkin, että pitäisikö ottaa??

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   8.12.18 21:51:36

sen verran mummo eli yli viisikymppinen, että sairastettu on sekä vesi-tuhka ja vihurirokko että sikotauti lapsena. Ei kuitenkaan ihan vauvana. Vesirokko oli ikävin, koska kutina. Sitten sikotauti koska kuume ja turvonneet imusolmukkeet (?). Tuhkarokko sellainen normaalia pahempi flunssa, kuumeineen jne. Vihurrokko kaikkein iisein. Pahin muistamani tauti oli siskon hinkuyskä. Minuun ei tarttunut, vaikka samassa huoneessa nukuin.

Joten en ole ihan ymmärtänyt tätä pelkoa ennen, varsinkin kun lähipiirissä ei ole kukaan sairastunut pahasti tai saanut pahoja jälkitauteja. Mutta sitten kun omat lapset sain ja oli rokotteet olemassa, niin totta kai rokotettiin heidät, parempihan se että oli vaihtoehto sairastamiselle. En ymmärrä näitä jotka jättävät rokottamatta. Varsinkaan nyt, kun oma tytär sairastui vakavasti. Niin aloin ymmärtää ihan eri lailla niitä perheitä, jotka eivät lapsen jonkun muun sairauden takia voi häntä rokottaa. Niin pitäisi meidän terveiden pystyä suojelemaan nekin lapset. Rokottamalla omat terveet.

Nyt oma lapsi jo parantumaan päin, mutta vieläkin hätkähdän joka kerta kaupassa, jos joku yskii tai aivastaa...

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: sairastettu 
Päivämäärä:   9.12.18 07:36:36

Olen sairastanut tuhkarokon lapsena. Minäkin olin silloin tosi kipeä. En ajattele kohusta mitään. Ennen sitä en edes tiennyt, että tuhkarokkoa vastaan rokotetaan.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: typy 
Päivämäärä:   9.12.18 16:19:34

Sairastanut vuoden ikäisenä tuhkarokon, kun en ollut ehtinyt saada tehostetta. Aikuisena päivitin mpr-rokotteen, rokotusohjelma oli jäänyt kesken tuhkarokon sairastamisen myötä. Tajusin ulkomaille lähtiessäni että sikotauti on mahdollista saada. Olen selvinnyt ilman jälkitautia.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: joku muukin 
Päivämäärä:   8.1.19 10:21:47

T: käy ottamassa MPR, kuuluu rokotusohjelmaan ja on ilmainen. Olen samaa vuosimallia ja jos ei ole lapsia niin et ole rokotetta saanut (väliinputoajien ikäluokkaa). Kävin itsekin ottamassa rokotteen. Saa joko TK:sta tai jos paikkakunnalla on aikuisneuvola niin soitto sinne.

  Re: Tuhlarokosta

Lähettäjä: Hippopotamus 
Päivämäärä:   7.2.19 10:58:40

Mulla aikuisena vesirokko, en tiedä miksi sen sain, mut on kyllä rokotettu. Ei kauhean kipeä mutta naamassa 49 näppylää (juu, laskin) Pariin viikkoon en paljon viitsinyt ihmisten ilmoilla pyöriä.
Lapsena sairastin sikotaudin ja muistan vieläkin miten äärettömän kipeä olin...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.