Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihakset han jumissa

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   21.5.18 01:16:36

Vanhuus on tullut. Ei tätä ennen ollut. Joka paikka on jumissa ja särkee. Jos ajaa autolla niin lihaksia särkee ihan ihme paikoista. Jos venyttelee niin tuntee, miten kireänä kaikki lihakset on. Mikä tähän auttaa? Vai meneekö tämä vaan pahemmaksi? Ikää 47 ja en kyllä juurikaan liiku pakollista enempää. Vaan en liikkunut ennenkään.

  Re: Lihakset han jumissa

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   21.5.18 09:25:16

Nelikymppisellä alkaa aineenvaihdunta hidastua, myös lihaksissa.

Jos lihakset ovat kireät, niin niissä on jo perusaineenvaihdunta huonompi kuin ei-kireässä. Niihin kertyy nopeammin maitohappoa, huonot asennot kipeyttävät jne.

Liikunnasta ja venyttelystä on paljon apua lihaskipuihin, jonkin verran myös niveliin. Alkavia kulumia nivelissä ei liikuntakaan poista. Lisäksi liikunnasta saatava endorfiini vähentää kipuja ja tuo mielihyvää.

Jos et ole kovin paljoa harrastanut liikuntaa suosittelen ohjattuja ryhmiä. Niissä käydään monipuolisesti kroppaa läpi. Kesäisin on monilla paikkakunnilla ohjattuja puistojumppia maksutta !

  Re: Lihakset han jumissa

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   21.5.18 12:21:20

Niinpä, olen 51 ja jos vähänkin käännän kukkapenkkiä tai vastaavaa, polvien takia ei voi kävelyäkään lisätä, niin ennen olin seuraavana aamulla kunnossa, mutta nyt en tiiä montako yötä vaadittaisiin kuntoutumiseen. ;D

  Re: Lihakset han jumissa

Lähettäjä: xoxo 
Päivämäärä:   11.6.18 11:02:03

Tiedän täsmälleen, mistä puhut, Riina :-) Minulla on ollut vuosien ajan ongelmia selän, lonkkien ja jalkojen kanssa. Ikää nyt 58. Lääkärit ovat antaneet ainoaksi neuvoksi liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa, niin paljon kuin ikinä jaksat ja aivan mitä tahansa liikuntaa. Liikunnallinen olen kuitenkin ollut aina ja harrastanut monipuolisesti eri lajeja. Joitakin lajeja olen joutunut jättämään vaivojeni takia - ratsastus alkaa olla siinä kinthaalla lonkkien ja selän kipeytymisen takia. Nykyään harrastan pääasiassa "ikäiselleni sopivia" lajeja joogaa, pyöräilyä, kävelyä, vesijuoksua ja allasjumppaa.

Liikunta sinällään tuntuu edelleen mukavalta. Kuitenkin liikunnan jälkeen olen vain entistä kipeämpi, vaikka miten huolelliset jälkivenyttelyt tekisin. Jos joskus olen viikon ajan harrastamatta liikuntaa vaikka työkiireiden takia, tuntuu kivutkin helpottavan. Mutta ei sitä uskalla tavaksi ottaa, koska pelkään kokonaistilanteen vain pahenevan pitemmän päälle.

Lanneranka on kuvattu pari vuotta sitten, eikä sieltä muuta löytynyt kuin parin nikamavälin merkittävä madaltuma - ymmärtääkseni ihan normaalia tässä iässä. Kävin taannoin kiropraktikon hoidoissa säännöllisesti vuoden, samoin fysioterapeutilla olen käynyt pitkiä aikoja. Näistä on ollut apua vain hetkellisesti. Pikku hiljaa tuntuu tilanne menevän huonommaksi. Selän ja lonkkien ongelmat ilmeisesti heijastuvat yhä enemmän jalkoihin, koska jaloissa tuntuu nykyään koko ajan siltä kuin olisin juuri noussut viisi kerrosta portaita.

Aika synkeältä tuntuu tulevaisuus, kun ei oikein tiedä, mistä vaivat loppujen lopuksi johtuvat, miten niitä kannattaisi hoitaa ja mitä pitäisi välttää. Olen normaalipainoinen, joten painonpudotuksestakaan tuskin olisi apua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.