Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: Woody 
Päivämäärä:   27.2.18 17:46:06

Jäin työttömäksi viime kesänä, ja vuoden kuluttua pääsen eläkkeelle. Minulla on vapaaehtoinen eläkevakuutus jonka ansiosta pääsen eläkkeelle 62v täytettyäni.

En ole uskaltanut te-toimistolle kertoa että olen jäämässä jo vuoden päästä eläkkeelle. Mielelläni keskustelisin heidän kanssaan tästä avoimesti, mutta en uskalla riskeerata päivärahaa. Eli olen siis olevinani kiinnostunut työnhakukursseista joita sieltä suositellaan, ja haen työpaikkoja vaikka tiedän että tämän ikäistä ja kohta eläkkeelle jäävää ei minun alallani kukaan ota töihin. Alallani on määräaikaisiakin työpaikkoja mutta niissäkin kesto on yleensä yli vuoden ja nuorempiakin hakijoita varmaan riittää.

Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia tai olleita? Miten te-toimistossa suhtaudutaan eläkkeelle jääviin työnhakijoihin?

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   27.2.18 19:18:08

Helpotus se on jos eläkkeelle on pääsemässä, kantsii suosilla hakeutua kuntouttavaan työtoimintaan odottelemaan, meidänkin ryhmissä on monta 'ajantappajaa', pääsevät nuoremmat niille työnhakukursseille.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: Woody 
Päivämäärä:   27.2.18 19:49:07

Mutta uskaltaako te-toimistossa kertoa että pääsen eläkkeelle "ennen aikojaan"? Ettei tule karenssia. Saan siis ansiosidonnaista eläkkeelle jääntiin asti, niin ei kai te-toimisto minulle mitään kuntouttavaa toimintaa ole järjestämässä?

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   27.2.18 20:36:37

Jos olet työtön työnhakija niin olet altis kaikelle te-toiminnalle, mutta vaikuttaako työkkäri muuten tuloihisi, eikö ansiosidonnainen tule ilman koko työkkärin vaikutusta?

Jos hakisit esim.työkyvyttömyyseläkettä, niin siihen asti olet työtön työnhakija, mutta heti se 'työttömyys' loppuu kun eläke alkaa.
Kuntouttavaa myönnetään noin 3kk kerralla eteenpäin, joten se esim.yhden viikkopäivän pesti on ihan kätevä tapa eläkeaikaa odotellessa.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: Woody 
Päivämäärä:   27.2.18 21:33:18

Te-toimisto toimittaa kassaan aina 3 kuukautta kerrallaan voimassa olevan todistuksen että olen työnhakijana, ja sillä perusteella kassa maksaa päivärahaa. Entäs jos eivät enää toimitakaan todistusta jos saavat tietää että en ole työmarkkinoiden käytettävissä enää kuin reilun vuoden...

Pitää ottaa selvää tuosta kuntouttavasta toiminnasta, vaikka olen kyllä ihan täysin työkykyinen.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.2.18 16:02:54

Oikeasti kukaan ei tiiä kauanko on, eli ole vaan rauhassa 'toistaiseksi¨-merkinnällä.
Kuntouttavasta ei passitelka kursseille, eikä painosteta työnhakuun, siellä pitää vaan käydä kerran tai kaksi viikossa ja se riittää Kelan ilmoitukseen aktiivisuudestasi.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: Varsi 
Päivämäärä:   1.3.18 15:59:33

Minulla on vapaaehtoinen eläkevakuutus, jota voin nostaa 60 v täytettyäni. Jos olen tuolloin työttömänä, saan tietenkin ansiosidonnaista päivärahaa ja voin halutessani nostaa myös eläkettä lisäksi. Eläkkeen nostaminen on sama asia kuin nostaisin rahaa säästötililtä. Ne ovat säästöjä, joita voin nostaa vaikka olisin töissäkin. Sama pätee työttömyyskorvaukseen. Ei sen maksua lakkauteta vapaaehtoisen eläkevakuutuksen takia. Toki silloin täytyy pysytellä työmarkkinoiden käytettävissä, mutta eiköhän työllistyminen yli 6-kymppisenä ole lähes mahdotonta.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: Mummi 
Päivämäärä:   7.7.18 19:53:25

Täysin työkykyinen ei pääse kuntouttavan työtoiminnan piiriin, paitsi työkokeilu nimikkeellä.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.18 14:17:05

Millä tavalla se voisi mitään riskeerata, jos kertoisit rehellisesti suunnitelmistasi jäädä eläkkeelle - selitä! Sehän vaan vähentäisi heidän työtään, kun ei tarvitsisi tyrkyttää sinulle mitään pöljiä työnhakukursseja.

Ei siellä ole mitään " ei toimiteta lausuntoa jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä kuin vuoden"-käytäntöä. Onhan moni 64-vuotias työtön , vaikka on tiedossa kansaneläkkeelle jääminen vuoden sisällä 65-vuotiaana.

Onko siellä muuttunut jotain, että ilmoitetaan nykyään 3 kk:n välein kun on tullut se aktiivimalli? Ennen lausunto oli voimassa, kunnes tapahtui joku muutos olosuhteissa.

Ansiosidonnainen ei tule ilman työkkärin myötävaikutusta, sillä ihan samalla tavalla kassa maksaa päivärahaa työkkärin lausunnon perusteella tai on maksatta kuin Kela.

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   21.7.18 21:59:21

Eikö vuoden kuluttua eläkkeelle lähtevä ihminen oo työnantajalle hyvä?
Hänestä pääsee helposti eroon.

Ja jos hän on työsään hyvä niin voi koittaa neuvotella, jatkaisiko hän hommissa kauemmin, vaikka palkankorotusta lupaamalla

  Re: Työttömäksi eläkkeen kynnyksellä

Lähettäjä: Ååå 
Päivämäärä:   22.7.18 23:42:02

Eikö kaikki työttömät pääse eläkkeelle 62-vuotiaana jos ovat 500 päivän putkessa?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.