Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 50-v 
Päivämäärä:   22.2.18 10:30:20

Toinen lonkka on kipuillut vaihtelevasti pari vuotta. Nyt röntgenkuvien oton jälkeen tuli ortopedilta "tuomio": Lonkan nivelrikko ja tekonivelleikkaus joskus 10 vuoden päästä, kun rikko on pahentunut niin "ettei sen kanssa pärjää". Haittaa tällä hetkellä lähinnä kävelyä ja kovalla alustalla kävelyä pitäisikin välttää. "Hoidoksi" sain särkylääkettä.

Miten ratsastus onnistuu jatkossa, kokemusta ja valistuneita arvauksia? Olen jo luopunut estejalustimista kivun takia, koulujalustimilla menee toistaiseksi hyvin eikä kipua tunnu ratsastaessa tai sen jälkeen. Polvi kipeytyy kovin leveillä usein ratsastaessa, sielläkin taitaa olla rikkoa. Ratsastan 2-3 kertaa viikossa vaihtelevilla hevosilla.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.2.18 12:38:10

Ratsastatko tunneilla?

Opettajalta voi pyytää kapeampia, joustavaliikeisiä hevosia.

Ei ratsastus sinänsä nopeuta nivelrikon etenemistä, joskus jopa päinvastoin.
Ja juuri tuolla asennolla ja töksähtelyllä voi olla merkitystä.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 50-v 
Päivämäärä:   22.2.18 14:36:43

Osittain tunneilla, jossa voinkin vaikuttaa hevosen valintaan. Osittain myös vanhoja tuttuja liikutushevosia, jotka ovat sellaisia kuin ovat.

En itsekään usko, että ratsastus juurikaan vaikuttaa etenemiseen. Mutta tämä on vaiva, joka etenee joka tapauksessa ja mietin, mitä on odotettavissa. Voiko mennä niinkin, että kävely menee hankalaksi, mutta ratsastus sujuu?

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.2.18 14:45:01

Odota, pyyhin pölyt kristallipallosta...:)

Toki voi, kävely on kuormitusta.
Ratsastuksessa ei taas koko paino ole jalalla, mutta tosiaan lonkan liikkuvuuden rajoitukset voivat tuntua aika pian.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 50-v 
Päivämäärä:   24.2.18 13:27:43

Kuten ensimmäisessä viestissäni totesin, haluasin kuulla asiasta vertaistuenomaisesti joltakulta, jolle asia on tuttu. Itselleni tämä tuli ihan puun takaa, olen hoikka ja hyväkuntoinen enkä ole koskaan luokannut lonkan aluetta.

Ortopedi huomasi liikerajoitusta sisäkierrossa, ulkokierto on lähes yhtä hyvä kuin terveessä lonkassa. Sisäkierrollahan ei tee mitään hevosen selässä, onneksi.

Mitä liikuntalajeja lonkkarikkoiset harrastavat? Sain suosituksen pyöräilystä ja hiihdosta. Onko enää asiaa kuntosalille vai pystyykö fysioterapeutti räätälöimään soveltuvan ohjelman? Vai rasittaako kuntosali lonkkaa joka tapauksessa? Mä olen niin täynnä kysymyksiä...

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: N55 
Päivämäärä:   25.2.18 14:13:52

Viitisen vuotta sitten ratsastaessa alkoi tuntumaan, että lonkkaa ei saa kunnon asentoon. Ei varsinaista kipua, mutta jäykkyyttä ja epämiellyttävä tunne lonkassa. Juoksin pitkiä matkoja lähes päivittäin ja kävin salilla, missä käytin isoja painoja. Kipuja ei ollut, joskus pieni pistos tuntui lonkassa. Sitten aloitin taekwondon ja kun potkimisesta ei tahtonut tulla mitään, menin lääkäriin. Tulos: neljännen asteen nivelrikko, siis pahin mahdollinen, rustoa ei tahtonut edes nähdä, reisiluun pää kulunut epämuodostuneeksi. Ortopedilta kehoitus mennä välittömästi leikkausjonoon. Järkytys oli hirveä, kun ei ollut hajuakaan, että olisi minkään valtakunnan nivelrikkoa. Ortopedin kehoitus tuntui kummalliselta myös siksi, että olin edellisenä päivänä juossut 15 km ja pystyin edelleen juoksemaan pitkään, lujaa ja vaikka päivittäin. Pisti vihaksi, kun muita hoito-ohjeita en saanut. Jatkoin liikuntaa entiseen malliin, mutta aloin entistäkin määrätietoisemmin vahvistamaan alakertaa ja venyttelemmän. Niinpä sitten selvisin lonkkani kanssa kolme ja puoli vuotta ja sitten tuli tilanne, että lonkka alkoi menemään jumiin, yösäryt eivät enää pysyneet kurissa millään lääkkeillä ja jäykkyys alkoi haitata liikaa. Rg-kuvien jälkeen pääsin kiireelliseen leikkaukseen ja leikannut ortopedi kommentoi niveltä adjektiivilla "hirveä". Ei voinut tajuta, että olin loppuun asti voinut jalalla kävellä, eikä uskonut, kun kerroin puolimaratoneista, päivityäisistä juoksulenkeistä ja kovasta saliharjoittelusta, joita olin tehnyt ihan leikkaukseen asti. Ratsastus oli viimeiset vuodet niin epämiellyttävää, että sai jäädä. Lonkka leikattiin viime keväänä, kolme päivää leikkauksesta siivosin tuntikausia pihaa, kahdella kepillä kävelin vain sairaalassa, missä vietin kaksi yötä. Kävelylenkit aloitin heti kotiuduttuani. Toipuminen oli todella nopeaa ja pystyisin hyvin ratsastamaankin, mutta homma ei huvita. Ei huvita, vaikka pihassa on kolme mitä mahtavinta hevosta. Siitäkin edestä hiihdän, käyn salilla ja kävelen. Juoksun vaihdoin kävelyyn, sillä haluan säästää uutta niveltäni.
Olen siis hyvin urheilullinen, painoa ei ole liikaa. Mahdollinen selitys nivelrikolle voisi olla pari kumoonratsastusta, joissa jäin hevosen alle ja lonkka vääntyi. Suvussakin on nivelrikkoa. Onneksi toinen lonkkani on terve.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 1*** 
Päivämäärä:   25.2.18 21:22:50

Vastaan vielä, kun olen fysioterapeutti, niin ja on sitä kulumaa itselläkin jo lähes kuusikymppisenä...

Olen hoitanut ja kuntouttanut lukemattomia lonkkakulumapotilaita. Kipu on aika yksilöllistä, osaava fysioterapeutti auttaa kyllä löytämään sopivat harjoitteet.

Sitten kun on tekonivelen aika, voi koittaa ihan uusi, kivuton elämä. Pahimmat vastarannan kiisketkin ovat olleet tyytyväisiä...yksi pelaa salibandyä joukkueensa maalivahtinakin! :)

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 50-v 
Päivämäärä:   26.2.18 18:27:35

Kiitos ihanat. Eli peli ei ole menetetty. Sinnikkäästi olen lukenut netistä tietoa. Seuraavaksi varaamaan aika fysioterapeutilta. Säännöllinen venyttely kuuluu ohjelmaani ja liikkuvuus on vielä hyvä.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   26.2.18 18:55:56

Ratsastus sai jäädä, osin kyllä muistakin syistä, eikä enää tee mieli hevosen selkään... Mutta sitäkin enemmän muuta liikuntaa, juoksenkin, vaikka kiellettiin (kovalla). Niinpä siirryin pururadoille... Sali on mielestäni vain hyvä, lihakset tukevat niveliä. Ihan hyvää ja liikunnallista elämää pystyy vielä viettämään, vaikka minullekin povattiin lonkkaleikkausta 6-kymppisenä... :)

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   11.3.18 20:26:19

Nostan vielä.

Yksi ystäväni postasi juuri fb:ssä ratsastaneensa ensimmäisen kerran kahdeksaan kuukauteen...tekonivellleikkauksen jälkeen! :)

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: N55 
Päivämäärä:   12.3.18 09:36:29

Kyllä uudella lonkalla ratsastaa voi. Tipahtaa ei kuitenkaan kannata, saattaa lähteä paikoiltaan. Vaan luulenpa lihasten melko hyvin suojelevan irtoamiselta; itse kaaduin kolme viikkoa leikkauksen jälkeen metsälenkillä johonkin juurakkoon ja menin todellakin kunnolla ympäri. Ei lähtenyt paikoiltaan. Eikä lähtenyt, vaikka epähuomiossa istuin liian matalalle WC-istuimelle vain päiviä leikkauksen jälkeen. Toisaalta tiedän ihmisiä, joilla nivel on mennyt paikoiltaan sohvalta noustua.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: doisko 
Päivämäärä:   13.3.18 10:47:31

leikattiinko teidän lonkka etu- vai takapuolelta? Mitä ainetta uus nivel on, keraaminen vai metallinen?

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: N55 
Päivämäärä:   13.3.18 14:07:04

Kankun kautta leikattiin. Tuli samalla "buttlift"; arpi on juuri sellaisessa kohdassa, että oikein korostaa pakaraa (muutenkin saaneet paljon kyytiä salilla). Metallia, keraaminen liukupinta.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.3.18 12:39:11

Itselläni todettiin lonkan alkava nivelrikko 41 vuotiaana. Oireet alkoivat pistävänä kipuna kävellessä, ratsastaessa vihloi ikävästi juurikin tuo lonkan kierto. Yösärky oli pahinta. Magneettikuvassa todettiin laajat rustorepeämät jotka korjattiin tähystysleikkauksella. Keppien kanssa kävelin 2-3 viikkoa ja ratsastamaan sain mennä 3-4 kk kuluttua leikkauksesta. Leikkauksesta on nyt neljä vuotta aikaa ja olen koko ajan ratsastanut säännöllisesti. Toki lonkka ei ole uudenveroinen eikä ratsastuskaan ole aivan kivutonta. En kuitenkaan halua ratsastusta lopettaa koska on oma hevonen joka pitää liikuttaa joten pitää tasapainoilla rasiruksen määrän suhteen, ei lenkkiä ja ratsastusta samaan päivään jne...

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: Bööna 
Päivämäärä:   24.3.18 09:05:28

Suosittelen lonkkakipuihun käymään myös kiropraktikolla tai osteopaatilla. Hyvin monesti rangan virheasennot ja lihasten epätasapaino vetää lonkan vinoon/kieroon, puhutaan siis että toinen jalka toiminnallisesti "lyhyempi" ja toinen "pidempi" mikä voi johtua lantion ja ristiluun virheasennosta. Samalla toiselle jalalle tulee myös sitten painoa enemmän ja jalkaterien asento muuttuu yleensä kompensoimaan lantion virheasentoa.
Itse olen käynyt molemmilla hoidettavana, molemmista on ollut apua omiin lonkkaongelmiini.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.4.18 12:43:21

Ystävä oli lonkkaleikkauksessa, toipui aika nopeasti ja ratsastaa joka päivä. Käyttää ainoastaan Trekkerin joustorunkoista satulaa.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: rats 
Päivämäärä:   19.4.18 20:37:05

Mun lonkkakipuihin paras kivunlievittäjä on vesijuoksu.

  Re: Lonkan nivelrikko ja ratsastus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.4.18 23:36:39

Kalevalainen jäsenkorjaus voisi myös olla hyvä. Koin sen tehokkaammaksi ja nopeammaksi kuin osteopatian. Varmasti riippuu tietysti tekijästä ja potilaan tilanteesta, mikä sopii mihinkin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.