Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   12.2.18 21:08:08

Vanhemmista ihmisistä varmaan useampi muistaa pannulla ruskistetun sianläskistä valuvan
rasvaisen kastikkeen jossa topatusta leivänpalasta tuli herkullinen.

Mie ostin rasvaiselta näyttävää sianliha suikaleita ja kaivoin pannun ja ruisleivän esiin.
Ja oli pettymys, kun pannulle piti laitta voita, että sain lihan ruskistettua.
Ruskistettu liha maistui kyllä hyvälle. Mutta ei tullut tippaakaan lapsuuden sulanutta läskiä.

  Re: Mistä läskistä sikaa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   12.2.18 22:42:21

Kannattaa kasvattaa itse, ämerikassa nukutaan kärisevän pekonin ritinään. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=q7_u5YQ0aQw&feature=youtu.be

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   13.2.18 08:00:12

neljän kasvatetun sian kokemuksella (:D) epäilen että nykysikoihin ei saakaan enään sellaista kahden tuuman läskikerrosta mitä niissä kotipossuissa ennenvanhaan oli. Ne reppanat kun on jalostettu niin rasvattomiksi, vaikka näissäkin oli norjalaista maatiaisrotua seassa. Mutta kyllä siinä vähässäkin läskissä oli eroa kaupan possuun, suli ihan erilailla pannuun. Possut söivät ohrajauhoja, vehnää ja keitettyä perunaa ja liikkuivat kesän ulkona ja syksyn isossa karsinassa.
Kannattaa kokeilla jotain luomupossua, olisiko sulavampaa?

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   13.2.18 08:31:41

Joo pitää etsiä jotain porsaan läskisempää kohtaa. Tai ostaa tuon pikkuteurastamon läskiä,
kun heillä on palvelutiski auki seuraavan kerran paikallisessa S-marketissa.
Joku kuve vois olla nyt ostamaani lihaa rasvaisempaa.

Mie en kestä nähdä verta ja tuoreen lihan hajua. Eki taju meinaa lähteä jo hirvennylky paikalla.
Oma sika pitäis teurastuttaa ja leikkoittaa jossain.

Ja mitä mie teen, yksin asuvana, 100 kilolla sianlihaa?

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   13.2.18 08:48:57

Vähärasvaisia on nykyiset töpselinenät. Itse ostan sian rintaa tirripaistin tarpeiksi. Sen olen todennut parhaaksi täällä saatavista leikkauksista siihen tarkoitukseen. Ei tarvitse voita pannulle.

  Re: Mistä läskistä sikaa?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   13.2.18 11:38:58

Jos edullisesti myy, niin kyllä ostajat kotipossulle riittää ja pakastettuna saa syödä koko vuoden.
Ensin kasvattaa kevättalvesta, sitten tekee kinkun ja loput talteen, vaikka pienellä kyselyllä tuttavatkin varmaan ostavat osansa.

Mie kestän nähdä ja pidellä mitä vain, hevosetkin perataan itse, mutta kiinnyn liian äkkiä ja siksi tekisi tiukkaa.

Oma possuni on nyt kolme jo ylittänyt ja yli satakiloinen yrmyluonteinen 'mikropossu' on persoonallinen perheenjäsen, vaikka yrmyileekin ulkorakennuksessa.

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: Mun elämä 
Päivämäärä:   13.2.18 19:28:34

Jos mä joskus pääsisin toteuttamaan haaveeni eli muuton takaisin maalle, niin otan pari possua kasvamaan.

On se vaan niin paljon paremman makuista kuin tehotuotettu possu.

Mutta on vielä kaukainen haave...

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   15.2.18 09:51:44

https://www.youtube.com/watch?v=j-CuPDYB9UM

En nyt taida kuitenkaan tehdä Juicen Joululaulun kertomalla tavalla. Ja rupea rakentamaan possulle karsinaa.

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: salon seutu 
Päivämäärä:   23.2.18 16:50:23

Kunnon läskisoosi ja tuppipuikulat, voe voe kun herahtaa vesikielelle.

  Re: Mistä läskistä sikaa?

Lähettäjä: Villasika 
Päivämäärä:   9.3.18 08:36:32

Mangalitza eli villasika on aikoinaan jalostettu rasvan tuotantoon, sen rasva on suussa sulavaa pehmeää rasvaa. Mangalitzaa saa ainakin https://www.munaeggspress.fi/EggsPress reiteiltä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.