Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: Miia 
Päivämäärä:   8.12.17 08:37:10

Kuinka usein pesette hevostenne jalat - etenkin kuraisessa tarhassa olevat.

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   10.12.17 01:01:44

Aina kun on tarvetta, tänä syksynä lähes joka päivä. Nopea huuhtelu riittää.Jos olisi pihatto niin tuskin tulisi kuin ajo päivinä pestyä

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: 1.""" 
Päivämäärä:   10.12.17 13:16:21

Sori, on vahan eri nimmari ja kirjaimet, olen Israelissa...

En haluaisi pesta jalkoja riviaikana paivittain, mutta jos ja kun rupia on tullut, niin silloin on vahan pakko. Rupia on pehmiteltava ja irroiteltava, etta nakee tilanteen.

Nimim. Jo yksi imppari ja sulfakuuri koettuna tana kurjana syksyna...

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   18.12.17 11:35:42

Tästä tuli vielä mieleeni, että meillä kolme hevosta asuu olkikarsinoissa.
Ne kun laittaa illalla sisään jalat märkinä ja kuraisina, niin aamulla niillä on puhtaat ja kuivat jalat!

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.12.17 23:16:00

Niinpä. Meillä turve karsinat.
Muistan kyllä että alan koulussa jalat pestiin päivittäin.
Omieni jalkoja en enää pese; hevosia on maksimissaan ollut 10, nyt 7, ja koskaan ei mitään riviä tai rupea ole ollut, kyllä se on jostain muusta kiinni.

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.12.17 11:53:22

Niin, no, tänä syksynä on ollut Etelä-Suomessa niin kurjat kelit, että jo 15 syksyä meillä nähneellä ruunalla on ekaa kertaa riviä :(

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.1.18 00:23:44

Todellakin, oikea kurasyksy ollut. Myös mun keski-ikäisellä hevosella elämänsä ensimmäinen rivi. Sekä mun hevosurani ensimmäinen rivi omalla kohdalla, harrastusta takana lähes 25v.

En normaalisti pese hevosen jalkoja, harjaan kuivat kurat pois. Yhdessä kintussa rivi, siinä ainoassa sukkajalassa. Se on nyt ainut jalka jota käsittelen vedellä. Muut saa olla, niissä ei rivi kuki.

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   1.1.18 10:01:07

Oman ruunan jalat on jo kunnossa, mutta yhdellä tallin tammoista on edelleen pahat riviruvet molemmissa takajaloissa 🙁
Olen niitä hoivaillut viime viikkoina,.kun olen tehnyt tallia, mutta edes pakkaset eivät ole auttaneet...pari päivää olen pitänyt pahemmassa jalassa pesemätöntä lampaanvillaa + lämppäriä yöksi, mutta sitä ei riitä kuin toiseen.
Alkaa olla keinot vähissä! 🙁

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.1.18 13:07:26

Meilläkin riviä ollut jo yli kuukauden. Välillä parempana, välillä taas leviää. Kolme sukkajalkaa ja jokaisessa niissä on, sukaton on ainoa rivitön jalka. Olen pyrkinyt kuivuuteen mahdollisimman paljon eli putsaan kuivan jalan harjaamalla ja rupialueen lasten pyllypyyhkeillä, kostutetuilla. Sitten paljon sinkkivoidetta päälle ja yöksi turvekarsinaan villapinteli päälle. Jos rivi lehahtaa, sitten taas pesen Hexocilillä, kuivaan huolella, laitan Bacibactia ja sinkkivoidetta. N. puolet viikosta jätän pintelöimättä että hengittäisi, lähinnä silloin kun rivi on kuivumassa pois.

Pihkarasvaa moni suosittaa ja joku tervarasvaa. En vaan ole löytänyt oikein mistään pihkarivirasvaa. Onko vinkkejä?

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   2.1.18 23:36:02

Meillä ponilla erittäin pahaa riviä ollut ja nousee säärtä ylös, klinikalta saatiin ensiavuksi joku valkoinen lääkeshampoo (en muista nimeä tähän hätään, tarkistan huomenna kun meen talliin). Erittäin hyvä vaikkakin kallis shampoo, käytetty myös ohjeen mukaan ennaltaehkäisevänä kura-aikaan kerta viikossa ja nyt vasta oli ennen joulua ekat rivit (keväällä ei ollut lainkaan). Alasäären karvojen klippaus tai leikkaus auttaa myös jotta iho saa hengittää jos paksut karvat jalassa näin talvisin. Solheds on ilmeisesti myös kuuleman mukaan hyvä tuohon perus vuohisissa olevaan riviin ja olen itse käyttänyt myös noita desinfioivia shampoita (esim. Pioneer), mutta samanhintaisia kuin tämä ja selkeästi huonompitehoista. Tuota saa tilattua nettiapteekista tai isommista apteekeista ostaakin, klinikoilta saa myös ja ell.

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.1.18 10:07:50

Mulla vaan shettiksiä, mutta jännä että riviä ei oo ollut koskaan enkä koskaan liioin ole varsinaisesti jalkoja pessyt. Kavioita kyllä, mutta lähinnä niiden pohjia vaan kurakaudella. Siis ottanut sankoon vettä ja nostanut kavion ja harjannut säteen uurteet puhtaiksi ja desinfioinut, kun olen sädemätää pelännyt tai hoitanut irtoseinämiä.
En tiedä onko ero hevosiin siinä, että ponit on kevyitä eikä kurakaudellakaan tee niin syvää kurakkoa tai uppoa siihen niin syvälle, että kokisin pesun korkeammalta jaloista tarpeelliseksi? Päinvastoin kuin edellinen kirjoittaja, mä koen että karvatupsut jaloissa suojaa itse ihoa niin että kura jää karvoihin eikä mene ihoon saakka.

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   4.1.18 10:53:44

No, tällä tammalla, jolla on hankalat riviruvet on paksu karva jaloissa, mutta ei karvatupsuja. Hankaloittaa hoitamista...

Saatiin tallille lisää pesemätöntä lampaanvillaa, nyt on laitettu yöksi sitä + lämpöpintelit. Ruvet ovat jonkin verran irronneet, nyt odotellaan pakkasia!

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: Loo 
Päivämäärä:   13.1.18 17:52:29

Meillä semmoinen onni ettei kenelläkään riviä tallissa. Tahraavat kyllä vain aika lyhyen ajan ja tarhat kyllä vähän kuraisia, muttei kovin pahasti. Ehkä kerran viikkoon perin jalat juuriharjalla ja fairyllä, koska maneesin rouheena jotain ”rasvaa” joka tarttuu jalkoihin. Moni näyttää pesevät joka liikutuksen jälkeen.

  Re: Jalkojen pesu hevosilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   13.1.18 19:52:55

Omalla ruunallani on vain yhdessä jalassa... on taas pahentunut muutama päivä sitten :(

Saattaa olla siksi, kun olen tallin tamman jalkoja hoivaillut. Tai sitten ei ihan kokonaan hävinnyt, vaikka reilun pari viikkoa jalka näytti tosi hyvältä, ei ollut turvonnut ja iho siisti. Jossain vaiheessa lakkasin kokeilemasta jalkaa joka ilta :(

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.