Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.9.17 15:52:28

Nyt muumot vinkkejä laihdutukseen ja liikuntaan!
Olen 171cm ja 75kg. Haluaisin laihtua, koska verenpainneni on koholla. Kilojen pudotus auttaisia varmasti myös muutoinkin vaihdevuosivaivoihinkin.
Sokerit on ok ja kilpparitestitkin tutkittu.
Kuulostaako ruokailuni teistä järkevältä:
Aamulla pari palaa reissumiestä, salaattia ja kurkkua päälle, C-vitamiini juomaa lasillinen, hedelmä ja kahvia.
Lounaaksi otan salaattia runsaasti, esim tonnikalasalaattia ja ruisvoileivän, kahvia
Välipalaksi kahvia ja pari hedelmää
Illallinen on jo runsaampi, syön reilusti kotiruokaa ja salaattia juomineen, kuitenkin normimäärän nimissä.
Iltapalalla teetä, hedelmää ja esim luonnonjururttia ja mysliä.

Tietysti nuo ruuat vaihtelee ja viikonloppuisin syön jonkunverran enemmän.

Liikuntatottumuksista vielä. Työ on istumatyötä pääosin.
Kuljen koiran kanssa metsässä viitisen kertaa viikossa, reilu tunti kerrallaan, hölkkään siintä noin puolet. Muutoin kotona tulee imuroiduksi ym. hyötytyötä kohtuudella.
Illat menevät usein lasten harrastuksiin kuskaamisessa, tosin silloin voisin ehkä vielä liikkua senkin aikaa, ehkä.

Kertokaa vinkkejä, kuinka voisin vielä monipuolistaa ja terveellistää arkeani. Viikonloppuisin tulee vaihtelevasti liikutuksi ja syödyksikin enemmän.

Laihtuuko tälläisellä ruokamäärällä ja mielestänne mihin tahtiin, varmaan se viitisen kiloa sais lähtee..

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   18.9.17 19:31:46

Tsemppiä! Tosin muutaman kilon ylipaino on kovin vaikeata saada putoamaan, siinä on monta tekijää mukana, alkaen ruumiinrakenteesta...

Älä ota muutamasta kilosta turhaa stressiä! Liika ruokavaliontarkkailukin on aika turhaa, joku laihtuu kuvailemallasi tavalla, toisella painuu elimistö säästöliekille! Joku tarvitsee ruokavalioonsa enemmän proteiineja kuin toinen :)

Haluan vain sanoa, että 20-40 kg:n ylipainon laihduttaminen on joskus helpompaa kuin muutaman kilon!

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   18.9.17 21:04:01

Juu, älä stressaa ihan pienistä, mutta jos haluat muutamasta kilosta eroon, niin vaihda iltapalan(klo 20) myslin tilalle vehnälese, aikaista illallisesi klo 17 ja juo illalla vaikka vettä jos tuntuu nälältä.

Paino ei putoa jos ei oikeasti vähennä syömistä iltaa kohti, mikään liikunnanlisäys ei auta, alkaa vain paikkoja särkeä. ;)

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: VHH 
Päivämäärä:   19.9.17 10:08:41

On hyvin vanhanaikainen tuo ohje, ettei illalla saisi syödä. Se on kumottu aika päiviä sitten.

Liikunta ei laihduta tai pitäisi todellakin liikkua kuten urheilijat tekee.

Makeat herkut pois ja varsinkin tämä suomalaisten rakastama vehnämössö eli leipä pois. 40 vuotiaana jo alkaa aineenvaihdunta hidastumaan ja 5-kymppisenä se on jo tosi hidas. Mulle painonpudotukseen on auttanut selkeesti VHH eli vähähiilihydraattinen ruokavalio. En syö siis perunaa, pastaa enkä leipää. Kilot katoaa, mieli on virkeempi ja refluksitauti helpotti. Samoin sokeriarvot parani.

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   19.9.17 15:05:39

Haluan hiukan jupista tuon 'vanhan ohjeen' viallisuudesta.
Ihminen on päiväeläin ja näin vuorokautinen aineenvaihduntarytmi hidastuu iltaa ja yötä kohti ja kun se hidastuu jää varastoon enemmän kun nukkuvan kulutus on olematonta.

Joku sanoo että on aivan sama miten laihduttaja ne 800 kilokaloria syö ja minkälaisena, vaan eipä ole sama vedätkö pari suklaalevyä ja lopun vuorokauden pelkkää vettä.
Koneen pitää käydä tasaiseen(3:n tunnin välein syönti tehokkain) että polttoon irtoaa sitä jo varastoonkin pakkautunutta energiaa. :)

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.9.17 11:21:35

Niinpä, mulla tulee iltapala syödyksi siinä 20.00 ja aamupala kuuden ja seitsemän välillä. Se tuntuisi olevan mulle hyvä rytmi.
Sulkaata en syö. Eikä perheessämme käytetä vehnää laisinkaan, osalla on keliakia. Jugurtit ovat sokerittomia ja prosessoitua ruokaa emme juurikaan käytä.
Yritän edelleen lisätä sitä liikuntaa ja tarkkailen varsinaisen lämpimän ruuan kokoja.
Vettä juon normaalisti joka välipalalla ja aterialla, sekä siinä välissä.
Pitäisikö toinen nk lämminruoka korvata salaateilla ja hedelmillä? Onko kukaan kokeillut tälläistä.
Säästöliekillä en ole, koska en ole ennen laihduttanut, enkä pihtaillut ruokien kanssa. Tää ikä varmaan on aika haasteellinen laihtumiseen..
Muiden kokemuksia peliin..
Ja kiitos 1. 3xtähti,muistutuksesta ja ymmärtävästä kannustuksesta, stressiä täytyy välttää :)
Kuinka muut mummut olette saaneet vaihtariikäisenä painoa kuriin??

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.9.17 11:24:39

Tirsku, mulle ei tule liikunnasta kipuja. Otan illalla kalsiumia ja mangnesiumia.
Kun liikun runsaammin, niin vatsakin toimii.

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.9.17 12:35:08

Hyvä että kroppa kestää. :)

Tarkoitin tässä liikunnalla sitä, mihin moni painoonsa havahtunut erehtyy, että aletaan hulluna huhkia yhtäkkiä jotain teho-ohjelmaa, kun 'käytetympi' elimistö taipuu paremmin hitaasti lisättyyn liikuntaan kun se vaatii vanhetessaan enemmän totutteluaikaa.

Suklaan syönti oli vaan esimerkki tavasta saada kaamea kasa kaloreita nopeasti.
Tumman ns.aidomman suklaanpalan nauttiminen taas silloin tällöin on jopa terveyttä edistävää.

Itse en viitsi laskea kaloreita tai kellottaa päivääni, laiskana pääsen kätevimmin puolipaastolla, eli parhaina dieettifiilisaikoina jätin syömisen klo 12, mutta aamulla söin mitä huvitti.
Nyt loppukesästä olen pudottanut löysällä rytmillä kuutisen kiloa, mutta kun vielä 50 pitää pudottaa että olisi normaalimmassa painossa.

Pikkuhiljaa olen kyllä alkanut kiukustua velttoiluuni, ehkäpä kohta suutun tarpeeksi ja pudotan sen ylimääräisen. :D

Polveni eivät salli toistaiseksi(elän toivossa että kuntoutuisivat ilman leikkausta) lenkkeilyn lisäämistä, joten syömisen säätelyllä pitää edetä.

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.9.17 13:31:18

Hieno alku tuo kuusi kiloa sulle. Varmasti on harmillista särkyjen kanssa elely ja lisää sitä syömistäki, ehkä lohtua siihen...
Mun on pakko syödä säännöllisesti, jotta jaksan töissä herpaantumatta.
Joo, nuo ihmedieetit ja tehojumpat ei oo mun juttu, mutta jos tietäisin niillä saavani elimistöä terveemmäksi, voisin kyllä yrittää.
Nyt aloitin pari viikkoa sitten juoksukoulun. Ehkä sen kautta saan lihaksistoa paremmaksi, joka sitten polttanee mun vyötärömakkarat;)

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.9.17 14:40:38

Mikä on 'juoksukoulu'?

Vyötäröön voisi kuvitella tehoavan myös itämainen vatsatanssi, vanteenpyöritys ja ne hassut x-hypyt. Sekin on tosi tehokas liike missä 'heitetään' vasen jalka oikealle ja samalla leiskautetaan kädet ja yläkroppa oikealle ja sit toisinpäin, napakka kiertoliike osuu just keskialueille.

Itse en ole järin hyppinyt vuosiin, mut jopa naruhyppely on kalorejapolttava kotiliikunta, samoin kun soutulaite.
Aattelin koklata tuota soutuvempainta, jos ei ota liikaa polviin, niin saisi veren kiertämään ainakin hartioiden seudulla..

Vatsatanssissa olisi ainakin meikäläisellä vatsaa mitä 'tanssittaa'. :D
Muutenhan se laji on vaativa harrastus, eikä harrastajat aina ole mitään missimittaisia. Saattaisi kotiporukat ihmetellä kun emäntä tekisi kotitöitä 'rytmi veressä'.. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=8YQM_zfYO7Q

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.9.17 20:59:19

Juoksemista opetetaan juoksukoulussa ja se sopii ihan sohvaperunoillekkin.
Mulla tarkoitus parin kuukauden päästä juosta viisi kilometriä yhteen soittoon.
Tuo hypiskely onkin muuten hyvä idea, aloin jo toteuttamaan sitä tänään kävelylenkin jälkeen pompin trampassa ihan hikeen asti.
X-hyppyjä ja venytyshyppyjä. Olisikin aikaa mennä johonkin ihanaan vatsatanssiin. Olen sellaisessa joskus käynytkin ja silloin auttoi selkä
ongelmiin..
Tuosta nk juoksukoulusta, ohjeita löytyy netistä.

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   21.9.17 13:51:35

Tuo minun mies on pudottanut yli 10kg 8 viikossa je tehnyt kaiken nykyoppien mukaan "väärin" :

-Liikkunut melkei jokapäivä 2krt/päivä(juoksua jumppaa tai pyöräilyä) Liikkui kovasti ennenkin, nyt lisännyt sitä ehkä 40%
- syö aamulla puuron, joskus vain mehulasin ja kahvikupillisen
- myöhäinen lounas: noin klo 14-15 täytetty rusipala tai lohivoileipä kahvin kera.
- klo 18-19 voileipää ja/tai salaattia, ehkä hedelmä.

Joskus jättää "lounaankin" väliin. 2-3 krt/viikko syö ison illallisen ja juo muutaman, jopa 5-6 oluen + vähän viiniä ja monta voileipää päälle, levitteen ja kinkkujen ja juustojen kera. Eli "mässyilta".

Eli syö epäsäännölliseti ja näkee nälkää, mutta laihtuu! Ei ihan helppo tapa.

En tiedä vielä, miten meinaa sitten jatkossa pitää painon alhaalla, kun tavoitteeseensa pääsee.

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   21.9.17 14:20:53

Onnittelut ä:n miehen saavutuksesta. :)

Meitin isännällä oli ehkä kymmenen liikakiloa, jos sitäkään, mut hän halusi varmaan 'näyttää' kuinka se laihdutus sujuu, kun mie olen sen vaikeutta omalta kohdaltani päivitellyt.
Kolmen viikon kuluttua hän oli aivan tuskissaan, kun ei ollut kuin kilo karissut, vaikka hän oli jättänyt myös lähes syömättä muutamina päivinä ja teki edelleen ruumiillisia töitä aamusta ehtooseen, jopa yöhön asti.
Lohduttelin että kyllä se siitä, lähtee hetken päästä kuitenkin.

Nyt hältä on nelisen kiloa pudonnut, eli paino on 82kg, pituutta hällä on 177cm, eli ei todellakaan ole näyttänyt yhtään lihavalta kuusikaan kiloa sitten, mut eipähän ainakaan aattele enää laihdutusta helpoksi. ;D

Ehkei hän sitä aliarvioinut ennenkään, mut omakohtainen kokemus viisastuttaa aina lisää.

  Re: Tsemppiä laihdutukseen

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.9.17 14:26:47

Hienosti on miehet laihtuneet.
Olisko silläkin merkitystä, jos ei ole ihan hirveesti mistä lähtee.. en tiedä. Olen ennen tätä vaihtari-ikää ollut ihan hoikka.
Tuo että välillä syö tuhdimmin on varmaan myös hyvä. Josko elimistö ei heitä nk säästöliekille.
Itsellänikin oli jokunen huonosti syöty päivä mukana ja sitä liikuntaa olen vieläkin lisäillyt.
Tuo isäntien muutamat kilot pois on varmaan myös vyötäröille eduksi, eli terveellisyyttä edistää.
Lisää kokemuksia ja kiitos kannustuksesta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.