Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   27.8.17 09:06:26

Niin tuli tuossa mieleen käykö mummo ikäiset vielä tunneilla?

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   27.8.17 14:25:36

Mulla on mahdollisuus ratsastaa tutun hevosella ja hoidella sitä + tallin muita asukkeja. Joskus käyn tunneillakin tankkaamassa perusasioita, mutta en säännöllsesti.
Myös vaellukset kiinnostaa, jos tarjoutuu hyvä tilaisuus. Ikää 50+. Entäpä itse, Alma?

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   27.8.17 16:14:55

Joo just mietinnässä alanko käydä runneilla . Ikää myös 50

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.8.17 16:49:35

Just aloitin tunneilla käynnin uudelleen. Piirun verran alle 50 ikää

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.8.17 23:12:32

Musta ei enää tässä iässä olisi siihen, siis sellaisen toiminnan tukemiseen. Kun tietää, miten lyhytikäisiksi ne hevosparat jäävät ja miten kurjaa ja kipeää se elämä yleensä tuntihevosena on. Nuorena näitä asioita ei tajunnut.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.8.17 10:30:50

Ei se nyt niin synkkää ole, tuplaviiva, ei ne hepat niin kauheasti kärsi tai ne sairastuvat ja se kävisi bisnesten päälle.
Jos aikoo pärjätä täytyy 'kaluston' olla käyttökuntoista. :)

Itse olen niin paha jännittäjä, että kun joitain vuosia sit kävin aikuisten alkeiskurssin uusiksi, niin pelkäsin koko viikon sitä tuntia, vaikka olin ratsastanut vuosikymmeniä omapäisillä omilla hevosillani, joten enää en uskalla edes aatella tunnille meneväni. ;D

Ratsastuksessa on ollut paussia pari vuotta, mut olen päättänyt käydä selässä tänä vuonna vaikka mikä olisi, taitaa nuo pullapuskikseni istua hämmästyksestä kun näytän heille satulaa.. :D

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 51v 
Päivämäärä:   28.8.17 12:42:14

viimeisimmästä ratsastustunnista/valmennuksesta aikaa yli kymmenen vuotta. Tyttären hevosta liikutin talvella tarpeen mukaan. Mutta en lähtenyt valmennukseen tai "tunnille", koska oma kunto niin huono, että parempi tehdä vaan niitä asioita mihin pystyy ja mitä jaksaa. Sama edessä tulevana talvena. Pitäisi kyllä kiivetä selkään säännöllisemmin, niin olisi kropalle armollisempaa. Taidot ei ole hävinneet minnekään, mutta kun raajat ei tottele sitä mitä päänuppi käskee. Ja oma tasapaino, se on toinen murheenkryyni. Väkisin oma paino valuu puolelta toiselle. On siinä hevosella kestämistä, ilman että pitäisi vielä tehdä jotain tehtäviä ;)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 53 
Päivämäärä:   28.8.17 12:46:42

Totta hemmetissä ! Tai siis ope käy kotona kurssaamassa , kyllä ei ollut näin hienoja tunteja minun nuoruudessa. Pilates laittoi ruodon kuntoon ja tää on ihan uutta ja ihmeellisen ihanaa taas ! Tasapainolätyskä yms päivittäisessä käytössä, tietenkin :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   28.8.17 13:08:55

Viime vuonna kävin muutaman kerran omalla hevosellani, nyt en enää ole käynyt.

Hevosella ikää 19v ja pitkä vikalista, nyt saa olla eläkkeellä ja vain humputellaan.

Saas nähdä, tuleeko enää mentyä koskaan, millään hevosella tunnille :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Pömpsis 
Päivämäärä:   28.8.17 22:36:33

Jäi muutama vuosi sitten kun alaselkä alkoi kunnolla vihoitella. Ikää 50. Nyt kuvattiin ja lannerangan välilevyt sulaneet. En viitsi riskeerata vallankin kun tuntihevosten taso alkoi jäädä jo omista taidoista koulupuolella. Välillä harmittaa. Omaan ei aika riitä.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: myös 50+ 
Päivämäärä:   29.8.17 00:17:41

Omalla hevosella kerran kaksi viikossa. Ja vuotias varsa kasvamassa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: liian nuori... 
Päivämäärä:   29.8.17 16:40:02

Tulin kurkkaamaan tänne, oon kyllä vasta 45... mutta henkisesti ihan mummo :D Tunneilla käyn silloin tällöin.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   29.8.17 21:44:25

-- nimimerkillä aika näpäkkä kommentti tuntihevosten kunnosta, eliniästä ja kohtelusta. Viimeiksi kävin CR istuntatunnilla. Katsoin sitten jälkeenpäin ratsuni tiedot tallin kotisivulta. Ikä 21. Ei ois uskonut ... Reipas, hyvin liikkuva, hiukka pulskanpuoleinen näin laidunkaudella.
Taitaa ratsastuskouluja ja niiden hevosia olla aika moneen lähtöön.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 53 
Päivämäärä:   31.8.17 14:21:14

https://www.hippson.se/hippson-tv/kjell-82-ar-hasten-gar-alltid.htm

tuolla 82 vee liikuttaa 140 tason estehepat ja näyttää juurikin hyvältä!

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.8.17 16:03:06

"Ei se nyt niin synkkää ole, tuplaviiva, ei ne hepat niin kauheasti kärsi tai ne sairastuvat ja se kävisi bisnesten päälle.
Jos aikoo pärjätä täytyy 'kaluston' olla käyttökuntoista. :)"

Mihin perustat tämän? Olen kuullut ja nähnyt vuosikymmenten varrella ihan muuta. Jotkut ratsastuskouluyrittäjät ovat kertoneet ihan avoimesti esim. lehtihaastatteluissa, kuinka lyhyt käyttöikä tuntihevosella yleensä on. Hevoset ovat tänä päivänä niin halpoja, ettei nopea kierto tee bisneksestä huonoa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.8.17 16:07:40

"Katsoin sitten jälkeenpäin ratsuni tiedot tallin kotisivulta. Ikä 21"

Tämä on tosi kiva kuulla. Kyseessä on kuitenkin aivan varmasti poikkeus. Eikä 21 itse asiassa ole monen hevosrodun elinkaaressa ikä eikä mikään. Ratsastuskoulussa harvinaisuus.

Muaan Suomen suurimpiin kuuluvien ratsastuskoulujen opettaja lipsautti haastattelussa, että yli 14-vuotiaita tuntihevosia ei yleensä enää kehtaa myydä eteenpäin, kun ovat niin sairaita. Jos nyt ovat ylipäänsä enää hengissä tai siinä kunnossa, että kukaan niitä haluaisi ostaakaan.

Miettikääpä, mihin suuntaan ihmisten koko, paino, kehonhallinta ja liikunnallisuus ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä. Valitettavasti tämä suuntaus tarkoittaa tuntihevosille entistä huonompia aikoja. Kovin kummoista ei ollut ennenkään. Kävin tunneilla jo 70-luvulla. Kipeitä hevosia ei silloin ollut ollenkaan, purevia, potkivia ja muuten vaarallisia kyllä paljonkin...

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.8.17 16:08:44

Ihme sekoilua, anteeksi. Erään suurimpiin ratsastuskouluihin kuuluvan tallin opettaja jne.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   31.8.17 16:35:22

Saattaapi olla tuo tehokkuuden lisääminen syynä lyhyeen käyttöikään, kun pitää sitä rahaa tahkota niin paljon kun voi. :(

Ei se pari tuntia liikuntaa hevoselle ole mahdoton suoritus päivässä, mutta useampi tunti sitten on ja jos ei voi pitää sitä yhtä vapaapäivää viikossa.

Ylipainoiset ratsastajat ovat taatusti yleisempiä nykyään, kun on pitänyt painorajojakin jo säätää. Eikä se painorajalla keikkuva heppu varmaankaan hepan työtä helpota.
Hevosiakin esineellistetään, eli ei olla heille kohteliaita, ratsastajista osa vaan suorittaa teknisesti kun se on harrastuksena trendikäs tai verenmaku suussa tähtää johonkin kisaan tai suoritukseen, hevonen jää ihan toissijaiseksi.

Hevonen on älykäs ja tunteva eläin, hänkin haluaisi positiivisen palautteen ettei 'pala loppuun'. Henkisesti väsynyt sairastuu ruumiillisestikin hetken päästä.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.8.17 19:29:01

Viisaasti kirjoitat, Tirlittan.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Zardas 
Päivämäärä:   1.9.17 18:22:49

Ratsastan omilla hevosillani päivittäin. . Ikää minulla 52 v ja hepat kotona.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   3.9.17 08:47:38

Vaikka en ole vielä mummoikäinen, tuuppaan nyt hetkeksi tänne keskustelemaan. Meidän tallilla on useampi parikymppinen tuntihevonen, tosin tällä hetkellä tuntilaisten määrää on vähennetty sen takia, ettei hevoskapasiteetti ei kestä ihan normaalissa tuntikäytössä. Tallillamme hevosilla on myös muuta, kevyempää käyttöä, koska menevät terapiassa. Esim. yhdestä vanhasta ponista opettajamme sanoi, että se on nyt virallisesti eläkkeellä, mutta menisi ilman liikutusta aika äkkiä monttukuntoon, joten on kevyessä käytössä. Meillä on myös taitavia ponikokoisia ratsastajia, joten talutustuntien lisäksi pääsee välillä oikein oikeaan työhönkin (tietenkin voimiensa mukaan).

Mä ainakin toivoisin meidän tallille vähän vanhempiakin ratsastajia! On meitä muutama neljänkympin tienoilla (vähän yli tai ali), mutta sen vanhempia ei. Kävin just kesällä yhdellä toisella tallilla irtotunneilla, ja samassa ryhmässä oli viis-kuuskymppisiä ratsastajia. Tykkäsin! Ei sillä, ettenkö tykkäisi myös niistä nuorista ratsastajistakin, mutta on hauskaa, kun on kaikenikäisiä.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Myös 53 
Päivämäärä:   4.9.17 19:09:38

Tahti senkin kiihtyy, kun vapautta ja rahaa on enemmän! Kolme-neljä krt/vko tunneilla, pari krt/vko vuokrahevosella, silläkin tietty välillä tunnilla. Nyt on se mahdollisuus elää heppatytön unelmaa, kun ei nuorempana ollut siihen mahdollisuutta (tai oli jotain muuta tärkeämpää....)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.17 20:00:05

En kehtaa mennä. Liikaa aikaa edellisestä kerrasta.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: muttis 
Päivämäärä:   4.9.17 23:42:16

Eihän se kehtaamisesta ole kiinni käykö tunneilla vai ei. Itse olen siirtynyt normi tallilta issikoitten pariin. Näytti siltä että tallille hankittiin lisää reaktiivisia kilpaheppoja niin siinä tavoitteellisia ratsastajia ajateltaessa unohdettiin suurimman osan tuntiratsastajista arvostavan luotettavia, terveitä ja hyvin koulutettuja tuntiheppoja.

Mulle sopii tämä harrastaminen mukavien issikoitten parissa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.17 20:44:11

Jep, epäsäännöllisesti! Oma 20v ratsuni nyt parhaassa kunnossa mitä ikinä! Ihan huippua että vanhatkin voi onnistua.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Leb 
Päivämäärä:   10.9.17 13:18:00

Kävin viimeksi varsinaisilla ratsastuskoulun tunnelilla 56 vuotiaana muutaman kuukauden kertaamassa oppeja. Sitten ostin ratsastuskoulusta "vanhan" 17 vuotiaan tammuskan kotiin ratsastuskaveriksi. Tamma sai pian varsan joka nyt 6v. Mammalla ratsastelu jäi varsotuksen jälkeen joksikin aikaa ja sittenhän minä olinkin jo liian vanha ratsastamaan. Tai niin minä siis silloin ajattelin. Mutta kun varsa vähän kasvoi ja jäi tänne kotiin ja sitä alettiin ratsuttamaan, päätin että haluan itsekin päästä vielä sen selkään. Ja ei kun mammalla kuntoa kasvattamaan sekä minulle että tammalle. Nyt olen 64v ja ratsastan tammalla muutama kertaa viikossa ja varsan selässä olen nyt muutaman kerran myös käynyt. Nyt mummo on pyytänyt ratsuttajaa pitämään tunteja tuolla varsalla eli vastaus kysymykseen on että käy.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Mummo-62 
Päivämäärä:   11.9.17 09:54:02

55 ja tunneilla käyn kerran viikossa. Tämän lisäksi maastoilen tuttavan issikalla.Ypäjällä olin leirillä kesällä.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: ni 
Päivämäärä:   18.10.17 18:57:38

Taukoa on ratsastuksessa tullut. Nyt on tähtäimessä kunnon kohotus johon kuuluu myös laihdutus sopiviin mittoihin.

Ensi kesänä olisi tarkoitus aloittaa, joten on hyvin aikaa kuntoilla.
Lapsenlapset aloittivat tänä syksynä ratsastuksen ja olisivat aivan varmasti riemuissaan jos joskus tulevaisuudessa menisimme yhdessä leirille.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   18.10.17 19:06:36

Tottakai käy. Pari kertaa viikossa valmennuksessa omalla hevosella. Ikää 55 v ja hevosella 9 v.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 4. polvi tulossa 
Päivämäärä:   4.12.17 19:10:35

Tulinpa katsomaan mummola sivustolle että mitäs täällä on menossa. Tämä mummu 64 v. haluaa ratsastaa niin pitkään kun mahdollista, ajaa ja viettää aikaa muutenkin tallilla ja siksi olen liittänyt sen osaksi työtäni. Tämä haluaa, että työkaveri-issikkani saavat elää vanhoiksi. Ihminen on niiden kanssa muutaman tunnin päivässä, mutta muun ajan saavat olla laumassa. Niiden kanssa kun voi tehdä niin paljon muutakin kuin ratsastaa. Ja olen halunnut myös mahdollistaa harrastuksen jatkumisen muillekin heppamummoille. Ja onhan nuo issikat matalampiakin niin selkään pääsy on helpompaa ja rauhallisia ja turvallisia. Ne liikkuvat kohtuullisesti tunneilla ja maastossa, että pysyvät kunnossa ja halukkaasti tekevät kaikenlaista mahdollisimman monipuolista. Ja kun itse ei enää voi tehdä lapsia niin pitipä turvata tulevaisuuttakin astuttamalla. Loputtoman mielenkiintoista ja pysyy virkeänä nuorempien heppailijoiden mukana. Ei tarvitse bodata ja tulee ulkoiltua ilmassa kuin ilmassa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   6.12.17 09:41:49

52 ja kesäinen varsa kasvamassa. Ratsastan ja tunneillakin käyn kavereiden lainahevosilla mahdollisuuksien mukaan - kerran viikossa vähintään.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: onko? 
Päivämäärä:   6.12.17 16:27:21

Ikää 63 ja 2 omaa hevosta joilla ratsastan päivittäin.Älkää nyt väittäkö,että ikä olisi este ratsastukselle.Ei ainakaan alle kuuskymppisenä.
Rohkeasti vaan selkään niin siinä se kroppa vertyy ja mieli piristyy.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: madonna 
Päivämäärä:   30.12.17 15:51:26

55 v omia hevosia ollut, mutta tällä hetkellä ei ole. Vuokraan pari kertaa viikossa pv:tä ja käyn sillä myös yksityisvalmentajalla. Ratsastuskouluun ei kiinnostusta omien hevosten jälkeen ole.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: nou 
Päivämäärä:   13.2.18 13:23:58

Itse 52 v, en ole käynyt ratsastuskolussa enää yli kymmeneen vuoteen, liian vanha sellaseen... Tosin on kaksi omaa joita liikutan päivittäin ja toisella käyn säännöllisesti valmennuksissa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: sunna 
Päivämäärä:   15.2.18 14:16:14

Ikää +50 ja kerran viikossa käyn tunnilla. Kymmenen vuotta sitten aloitin uudelleen harrastuksen 17 v tauon jälkeen... Hyvää jumppaa koko keholle.
Itse yllätyin positiivisesti ratsastuskoulun hevosten hyvästä tasosta ja hoidosta.
Ravihevosten kanssa tosin toiminut (ja vähän ratsastellutkin) tuossa välissä. Nytkin käyn kerran tai kaksi vkossa ratsastamassa palautustreenit ravurillani (hiittipvn jälkeen)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: mummu 
Päivämäärä:   16.2.18 08:42:01

ikää 47 ja en ole hevosen selässä ollut enää 15 vuoteen.

lastenlapsikin jo 8 vuotias :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Trine 
Päivämäärä:   16.2.18 23:14:05

Vuokratut maastohepat 1-2xvk ja tuntiratsatajana kerran viikossa. Parempi asenne ja kunto meillä " mummoilla" taitaa olla kuin nuoremmilla.
Ja niinkuin "sunna" tuossa aiemmin totesi, minäkin ole ilahtunut tuntiratsujen hyvästä tasosta ja osaamisesta. Ihana kevyt, painoavuilla ratsastettava, osaava tamma, (vähän säpsy), millä huomenna harjoittelen väistöjä.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   17.2.18 19:35:29

Mummu, haluaisitko edes?

Ja miten lapsenlapsi/lapsenlapset vaikuttavat asiaan? :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Raumalta 
Päivämäärä:   18.2.18 13:29:42

Olen 57 v ja lopetin ratsastustunnit tai pistin ainakin tauolle vuodenvaihteessa. Päätökseen on monia syitä: hevosten ja opetuksen taso, omat krempat, tosi pahat hiertymät jne. Ehkä innostun joskus myöhemmin uudestaan, mutta näin mennään nyt.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: mummu 
Päivämäärä:   21.2.18 08:17:39

1.***, en edes haluaisikaan ratsastaa. Kyllä se oli omalla kohdalla sellainen nuoruuden harrastus ja nyt keski-iässä isovanhempana tuntuu jo lähes lapselliselta. Mutta kaikki kokee asiat eri tavoin :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   21.2.18 11:16:54

No sitten luin rivien välistä oikein...

Ehkä sitä on omien hevosten myötä tottunut enemmän tavoitteellisuuteen ja elämäntapaan, en itse edes osaisi "harrastaa" :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Äksä 
Päivämäärä:   22.2.18 12:02:37

Kyllä ratsastetaan! Ikä 60+ ja käyn issikoilla tunneilla/maastossa pari kertaa viikossa. Hyvää liikuntaa ja tekee hyvää myös heikkenevälle tasapainolle.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   22.2.18 13:37:12

Ratsastelen ajatuksissani, mut kaipa se tästä käytännöksikin joku hetki muuttunee..

Lastenlapsien kanssa ratsastaminen voisi olla jännä visio. :)

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

LähettäjäRats.koulu.rats 
Päivämäärä:   4.3.18 00:29:38

Käyn tunneilla ja valmennustunneilla. Maastoon olis vielä mukava päästä mut se sais olla 1,5-2h lenkki eikä pieni pyrähdys. Ja melellään kahdestaan jonkun kanssa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   5.3.18 23:28:57

50v ja mieli tekisi alkeiskurssille mutta painoa pitäisi saada pois 20kg ja kropanhallintaa pitäisi jumpata paremmaksi. Tasapainokin on nykyisin huono. Ajan kyllä hevosellani, mutta kyllä ratsastuskin kiehtoisi. Ehkä kuitenkin maastoilu issikoilla olisi mukavinta.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   10.3.18 20:43:52

Täytän just 60. Viimeisestä ratsastustunnista on kolme-neljä vuotta aikaa, mutta en ole lopettanut ratsastusta, harrastus on vain tauolla työkiireiden takia. En yhtään ajatellut, että olisin liian vanha.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Maru 
Päivämäärä:   24.3.18 22:45:30

Olen juuri 50 täyttänyt ja oma hevonen kuoli vuosi sitten. Sen kanssa osallistuin valmennuksiin säännöllisesti. Nyt käyn 1-2 x vkossa liikuttamassa reipasta 15v ruunaa. Kentällä ja maastossa. Ihan huippuliikuntaa keskikeholle ja tasapainon ylläpitoon . Puhumattakaan miten minun mieleni tuota ratsastusta tarvitsee. Täydellistä nollausta !

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Lapseton mummo 
Päivämäärä:   30.3.18 01:33:04

Käyn viikottain vakitunnilla treenaamassa koulua ja välillä valkuissa. Esteillä on niin paljon haasteita, että käyn valkuissa oman turvallisuuden takia harjoittelemassa vuosittain, mulle ei esteet sovi omaan harkkaohjelmaan. (Vain) maastoilin välillä useampia vuosia, ja nyt saan uusia täsmäohjeita omaan ratsastukseen. Aivan upeeta!

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   30.3.18 18:35:12

Vuosikas varsa kasvamassa ja sillä välin maastoilen ystävän hevosella. En käy tunneilla. Voisi tehdä hyvää käydä korjauttamassa pahimmat virheet ja oppia uutta, mutta kaviouran kiertäminen ei vaan enää motivoi. Vauhtimaastot on mun juttu. Varsan kasvua on myös mukava seurata. Saas nähdä mikä mokomasta tulee.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Jeppu 
Päivämäärä:   4.4.18 13:20:00

Käy käy :)
Aloitin 7 vuoden tauon jälkeen harrastuksen uudelleen noin 2 vuotta sitten .
Olen 49 v nyt.
Tauon jälkeen vuokrailin ensin yksityisiä hevosia, omien hevosten jälkeen ei ratsastuskoulut enää olleet vaihtoehto.
Nyt on viimeisen vuoden ollut sitten oma hevonen, jolla valmentaudun kouluratsastuksessa 1-2 x vko, yksityistallilla ja ratsastan kaikkineen n. 4-5 x viikossa.
Tämä homma vie niin mennessään, ei ole eka kerta :)
Kunto kohosi kuin itsestään aloittaessa, kun oli mieluisaa tekemistä!
Lapsesta asti olen ratsastanut, 2 pidempää taukoa ollut välissä mutta yllättävän hyvin sitä taukojen jälkeen on päässyt takaisin kiinni tekemiseen.
Ihan parasta kaikki se puuhastelu hevosten kanssa + tallilla samanhenkisten ihmisten kanssa touhuaminen.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: Hupi 
Päivämäärä:   19.4.18 20:44:54

Käyn tunneilla n kerran kuussa. Olen 59 v. Tunnen itseni ihan nuoreksi.
Meidän ratsastuskoulussa on 3 20 v hevosta. Tosi kivoja ja pirteitä. Yksi on ollut tuntiheppana 15 v eikä ole koskaan sairastanut.
Näitä pidetään hyvin ja kesäisin ovat aina 1 kk laitumella.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: tiu 
Päivämäärä:   7.5.18 00:32:22

Kyllä vain. Ratsastan hevosellani 3-4/krt kuukaudessa ratsastustunnilla ( vai sanotaanko sitä "valmennustunniksi" kun rats.openi tulee pitämään tunnin). Olen 55 v. Ja koen eläväni edelleen sitä "parasta aikaa". Esteitä en juurikaan mene hevoseni vanhan vamman vuoksi . Meidät löytää koulukiemuroiden, maastoilun, maastakäsittelyn ja kaikenlaisen hevoshommailun tiimoilta..Ja edelleen ihan pähkinöinä kun sitten asioissa edistytään. Tämä hevostelu on niin koukuttavaa puuhaa.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.5.18 16:45:05

"Lähettäjä: --
Päivämäärä: 27.8.17 23:12:32

Musta ei enää tässä iässä olisi siihen, siis sellaisen toiminnan tukemiseen. Kun tietää, miten lyhytikäisiksi ne hevosparat jäävät ja miten kurjaa ja kipeää se elämä yleensä tuntihevosena on. Nuorena näitä asioita ei tajunnut."

Mä taas olen ilolla seurannut nykyistä kehitystä verrattuna siihen, kun 25 vuotta sitten aloitin ratsastamaan. Tässä hiukan vertailuja:
- 90-luvulla moni tallinpitäjä ei ollut mitenkään ammattilainen
- Hevosten satuloista kokeneetkin suunnilleen katsoi vaan että onko suora vai kaareva ja mikä on etukaaren leveys. Eli tuntihevosilla saattoi oll hyvinkin epäsopivat satulat. Eikä niihin kyllä panostettukaan.
- Kengittäjä oli joku naapurin Pena, jolla pysy vuolupuukko ja vasara kädessä. Taidosta niin hajua. Kuhan oli halpa.
- Opetus oli tyyliä "vedä oikeasta ohjasta", "potkase sitä!" vaikka meilläkin oli ihan oikeasti ammattimainen opettaja.
- Jos heppa pullisteli, käskettiin potkaista sitä mahaan, ei enää pullistele (puistattaa vieläkin ajatus...)
- Karsinat oli tosi pieniä. Hyvä kun heppa mahtui kääntymään niissä.
- Lihasjumit, mitä ne on? Hepat vaan kiukutteli ja raippaa piti antaa että toimivat.
- Hevoset saattoi juosta helteelläkin putkeen 3h. Mikä juoma-tauko? Päivässä yksi hepo saattoi mennä jopa 4-5h

Nyt kelaus nykyhetkeen ja olen seurannut menoa useammalla tallilla:
- Hevoset käytössä n. 1-2h päivässä. Ihan maksimissaan kolme.
- Hevosten satulat sovitetaan kunnolla. Varsinkin ratsastuskouluilla tässä on petrattu tosi paljon, koska kipeä heppa ei ole kiva ratsastaa ja asiakkaat äänestää jaloillaan. Lisäksi juminen heppa on sairaslomalla enemmän.
- Karsinoiden koko on kasvanut järkeviin mittoihin ja hevosten ulkoiluaika pyritään maksimoimaan
- Hevosia ei enää opeteta lyömään/potkimaan, ellei oikeasti ole vaarallinen tilanne. Hevosten käsittely on muutenkin muuttunut aivan täysin! Hevoset pyritään käsittelemään rauhassa ja opettamaan, että ihmiseen voi luottaa, tilanteessa kuin tilanteessa.
- Opetus on muuttunut hevosystävällisemmäksi. Ei enää mitään 30min laukkasessioita, vaan tehtäviä rytmitetään ja eri ryhmien tehtävät mietitään mielekkäiksi hevosille ja ratsastajille. Opetuksessa kiinnitetään huomiota ratsastajan istuntaan ja siihen että avut saadaan läpi mahdollisimman pienin elein, joka on molemmille osapuolille mukavempi
- Kengittäjät ovat ammattilaisia. Ei enää niin paljoa jalkaongelmia.
- Hevosilla saattaa käydä jopa hierojat. Näin käy mun kaverin tallilla. Kerran kuussa hieroja hoitaa hevoset läpi.
- Tallinpitäjien ammattitaito on kasvanut. Ruokinta on järkevää, samoin hevosten käsittely ja hoito sekä se, miten tallin asiakkaita neuvotaan hevosia kohtelemaan.

Tottakai poikkeuksia aina on, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa kokoajan :) Meilläkin tallilla tunneilla mukana yli 20v hevosia. Just tallinomistaja sanoi, että kun ei ole vara ostaa suorana hienoja, ostetaan niitä raakoja ja itse sitten ratsutetaan ne ja saavat olla tallissa niin pitkään kun tunteja voivat tehdä. Mielellään mahdollisimman pitkään, koska ne hepat on työkavereita. Niihin työkavereihin oppii luottamaan ja uuden luottohepan löytyminen ei ole todellakaan ihan helppoa.

Tottakai kipeät hoidetaan ja jos ei enää kestä ratsastusta niin joko eläkekotiin esim. seurahepaksi tai ikivihreille laitumille. Mutta ideana se, että heppojen tulisi kestää mahdollisimman pitkään hyväkuntoisina. Ei ne opetusmestarit ole halpoja eikä niitä ole joka oksalla.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   7.5.18 17:02:17

Ja pakko sanoa, että mun entinen ratsastuksenopettaja ratsastaa yhä. Hänellä ikää yli 80. Haluan olla yhtä tomera hänen iässään.

  Re: Käykö mummot vielä ratsastustunneilla

Lähettäjä: ammi 
Päivämäärä:   21.5.18 14:00:45

ratsastan noin kerran viikossa kevyesti lainahevosella, mutta nyt on alkanut mieli tehdä vähän tehokkaampaa treeniä.

jotain pitäisi tehdä että harrastus elpyisi taikka sitten lopettaa kokonaan. ikä ei ole este , ajanpuute enemmäkin.

kesäkuussa meinasin mennä tätien estekurssille, mutta sitten katsoinkin että menevät vaan maapuomeja. pah.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.