Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.6.17 23:35:22

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=18&i=75196&t=75196

Niinkuin näin sitä mennään.

Kokosin lapselle sen trampoliinin tänään. Sormet on hajalla niistä kymmenistä jousista mitä piti vetää paikalleen, mut onpahan tehty.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   25.6.17 08:56:18

Miitta, aika hurja tilanne sinulla! Hyvä kun pysyttelit autossa turvassa.

Trampoliini olisi kyllä hauska, siinähän saisi itsekin erilaista liikuntaa normaaliin verrattuna.

Taidan olla tullut vanhaksi... eilinen kuohuviini korventaa mahassa ja meinaa otsaankin koskea. Höh. Ei tätä nyt sentään krapulaksi voi nimittää ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   25.6.17 10:31:39

Täällä on menty juhannus ilman alkoholia, vaikka sitä pojan häistä jäikin :)

Tallitöitä kun tekee, pitää jaksaa olla aamusta asti pirteä! Meillä on yksi hevonen pakollisessa karsinalevossa, se teettää vähän ylimääräistä hommaa...

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   25.6.17 15:57:00

Heipparallaa kaikille pitkästä aikaa.

Olen täällä hiljaisena seuraillut. Tuntuu ettei omassa elämässä tapahdu mitään kiinnostavaa. Töitä, kotiin, töitä, kotiin, töitä... Ei ole sanottavaa ötökkämyrkyistä tai hevosenpidosta, omaa kavioeläintä kun ei ole ikinä ollut. Valillä tuntuu, ettei päässä ole yhtään kiinnostavaa ajatusta. Jotkut vaan jaksavat kirjoitella, kiitos teille.

Ei ole tarkoitus olla masentava, mutta totta on, että olen ollut aika väsynyt. Olen ollut koko kevään flunssassa, laskujeni mukaan niitä on ollut viisi- kuusi. Loma alkaa vasta elokuussa. Olen nyt yksin (tai koirien kanssa) vuokramökillä lataamassa akkuja.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   25.6.17 19:59:32

Putsi, sellaista se elämä välillä on...

Lasten kotoa muuttaminen on aika iso juttu! Silloin pitää oikeasti miettiä omia toiveitaan ja unelmiaan :)

Joku hankkii hevosen, joku matkustaa yms...

Vaikka oma elämäni on vähän joskus tylsää, kun ei ole suuria draamoja tai tragedioita, niin joka päivä ristin kädet ja olen tyytyväinen elämääni :)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   26.6.17 09:08:00

Minulla on ollut liikaakin tapahtumia (=hautajaisia) ja siihen yhdistettynä työstressiä, nyt toivon että seuraavat vuodet saisivat olla mieluummin tylsiä ja täynnä normaalia arkea.
Saatan tosin tulla tänne narisemaan, jos kaikki meneekin niin... kun mitään ei tapahdu!
Yritän opetella olemaan kiitollinen siitä mitä on ja jokaisesta päivästä kun saan olla elossa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   27.6.17 19:28:23

Olen oppinut rakastamaan tylsyyttä ja hidastempoisuutta väliin. Itselläni on ollut niin paljon vastoinkäymisiä kolmen viime vuoden aikana, että arjen sujuminen ja pienet onnenhetket tuntuvat parhailta.
Ihan höpöä, mutta esimerkiksi hetki, kun kaikki lapset ovat vielä lähellä ja katsotaan yhdessä jotain elokuvaa ja napostellaan, on kivaa.

Meikä mummulla Juhannus meni niin vauhdikkaasti, ettei se siedä päivänvaloa, teinityyliin. että näin... Onpahan jotain muisteltavaa vanhuuden varalle. Täällä siis tuhma mummeli :-)

Täälläkin ollaan sairastettu kesäflunssaa, ihme kesäkelikin, kylmää ja sataa. varmasti pöpöjussit viihtyvät ilmassa. Noh: eipähän ole voinut maalata taloa ja trimmaaminenkaan ei onnistu, kun heinä on aina märkää ( jee!) pensaat puutarhassa ovat hybridisoituneet ja saaneet kai jotain steroideja, kun ovat kasvaneet hurjasti! Valtaisa juhannusruusupensaita ja lumipalloheisejä; aivan ihania siis.
Varsaakin on käsitelty aika paljon emän sivussa. Se on kyllä niin valloittava pieni olento, ihmisrakas ja kiltti. Ei lähde muuten kotoaan mihinkään.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   27.6.17 19:30:42

Kesä etenee, viidakko tihenee, vettä tulee niin hel-ve-tis-ti, huumori kohta loppuu. Ja minun koti-ikäväni vain pahenee ja pahenee. Vanhemmille on suorastaan vaikea soittaa, kun sitten tekee monta päivää mieli vaan ulvoa. Piakkoin hekin ovat poissa lopullisesti, ja sitä ennen minä näen heitä vain muutaman kerran vuodessa. Jopa töissä, silloin kun on joku mekaanisempi homma mikä ei paljoa keskittymistä kaipaa, mielessä kulkee jatkuvasti kuvia kotiseudulta. Minä en tiedä mitä tekisin, tämä kahtia revittynä olemisen tunne on jatkunut jo vuosia ja pahenee aina vaan.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   27.6.17 20:32:39

Voi Talvi, tunnistan tuon koti-ikävän. Minulla se tosin on ikävää kuolleita vanhempiani ja veljeäni kohtaan, juuri äskenhän he vielä olivat läsnä.
Haluaisin hetkeksi takaisin siihen aikaan kun he olivat vielä elossa ja asuttiin kaikki lapsuudenkodissa. Toisaalta silloin kaikki kärsimys heidän kuolemastaan olisi vielä edessä, sitä en kyllä haluaisi!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   27.6.17 20:37:47

Voi, tuo koti-ikävä on aika paha juttu...
Auttaisiko siihen yhtään, jos koettaisit muistella sellaisia asioita, jotka eivät ole siellä niin hyvin? Usein aika kultaa muistot ja (onneksi) ne ikävät asiat unohtuu.

Itselläni on ollut reilu kolme vuotta jotenkin ikävä entistä työpaikkaani, jossa olin kuitenkin yli 30v. Vaikka itse halusin sieltä pois, niin ajattelin tämän johtuneen vain niistä epäedullisista sopimuksista, joista olen täällä kertonutkin. Kuvittelin ikävöiväni niitä mahtavia paikkoja meren äärellä.
Tuossa n. kuukausi sitten ajelin siellä suunnalla ja päätin helliä kaipaustani. Ajelin tuttuja teitä ja katselin paikkoja, jotka olivatkin ihan vieraita ja totesin, etten enää haluaisi olla siellä töissä :)

Tsemppiä talvi ja muutkin, kyllä se olo vähän helpottaa ja paranee, kun kesä koittaa!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   27.6.17 20:39:25

Gerdalle osanotto! Näetkö usein unia? Minä olen nähnyt usein mukavia unia edesmenneistä vanhemmistani ja vieläpä sellaiselta ajalta, kun he voivat hyvin!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   27.6.17 21:55:30

Kantsisi mennä Talvi ottamaan asiasta selvää nyt vielä kun on joku vastassa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   28.6.17 14:09:02

Tiedän minä että nyt jos ikinä sinne pitäisi palata, tai edes tilapäisesti olemaan, Tirlittan. Rahallinen tilanne vaan on se että töitä on pakko painaa, mies ei halua/voi lähteä mukaan, ja lapsetkin ovat kiinni kavereissaan ja muissa kuvioissaan. Eli yksin saisin mennä (ja sitten olisi ikävä perhettä, huoh... :D ). Mutta ehkä sen jotenkin saisi onnistumaan. Iso ongelma toki on itse hankkimani sekin, eli hevoset, olen perheen ainoa hevosihminen ja on noita sentään neljä päätä, joista kaksi liikutettavaa. Argh. Jotenkin vaan se tieto, että itse on omilla valinnoillaan joka hankaluuden itselleen järjestänyt, ei lohduta yhtään.

Miten mummot ja vaarit muuten, jos nyt saisitte olla vaikkapa parikymppisiä uudestaan tämän päivän tiedoillanne ja kokemuksellanne, tekisittekö jotain isoja asioita toisin? Minä muuttaisin ainakin ammatinvalintaani. Mutta toisaalta, se on aina semmoista, yksi asia johtaa toiseen, ja kaiken sen päässä on mm. tämä perheeni. Josta yhdestäkään jäsenestä en luopuisi. Siitä syystä en voi esimerkiksi tosissani toivoa, että olisin alunperinkin jäänyt kotiseudulle. Toivon siis vaatimattomasti vaan että perhe saisi jonkun kohtauksen ja haluaisi lähteä sinne minun kanssani.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   28.6.17 18:18:16

Näen kyllä unia, joissa keskustelen vanhempieni kanssa. Veljestäni en ole vielä unta nähnyt, hänen kuolemastaan toki vasta reilu 2 kk. Unet ovat lohduttavia, vaikka pahentavat ikävää hetkeksi.

En usko, että tekisin elämässäni juuri mitään toisin jos saisin valita. Ehkä nyt jotain pieniä tyhmyyksiä jättäisin väliin;). Isossa mittakaavassa valitsisin samoin kuin nyt, ehkä yrittäisin enemmän arvostaa yhteistä aikaa nyt jo kuolleiden sukulaisten kanssa. Ammatin suhteen olisin voinut valita helpommankin tien, mutta tiedän etten olisi ollut tyytyväinen, jos olisin jossain vaiheessa päättänyt päästää itseni yhtään helpommalla.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   28.6.17 20:18:54

Minäkään en muuttaisi mitään elämässäni. Osaisin ehkä arvostaa joitakin asioita enemmän...Muutaman mokan jättäisin ehkä tekemättä :)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.6.17 20:27:01

Olen myös ehkä tyytyväinen oppimiini asioihin, elämästäni olen tehnyt erittäin hankalaa oudoilla valinnoillani, mutta olisiko helpompi elämäntapa jalostanut luonnettani, kouluttanut tai antanut näin laajaa näkemystä, nöyryyttä ja silti itseluottamusta, joka perustuu kokemuksen tuomaan viisauteen, ei siis luulosairauteen omasta erinomaisuudesta.

Useat teistä ja kaikista muistakin pitävät minua ääliönä, joka ei osaa eikä tajua mistään mitään, hyväätarkoittavat neuvot, ehkä itsellenne ja lähipiiriinne kuuluvilla jopa toimivat sellaiset, valuvat muka kuin 'vesi hanhen selästä' meikäläiseltä ja kun olen hoitanut asian toisin olen tietenkin vain väärässä ja väärässä kaikessa muussakin.
Olen siihen tottunut, joskin se aina pahoittaa mielen kun tapaa 'laput silmillä' kulkevia ihmisiä, joiden näkemys on se ainoa oikea.

Joskus olen ahdingon hetkellä itkenyt ja miettinyt miksi en syntynyt toisenlaiseksi, miksi en kuulu niihin 'maan hiljaisiin', jotka opiskelivat, valmistuivat, menivät töihin, perustivat perheen, kävivät mökillä kesälomalla ja talvilomalla Mallorcalla,
kun silloin en joutuisi käymään niin syviä aallonpohjia, tai toisaalta nauttimaan korkeista aallonharjoistakaan, eläisin vaan tasaista tahtia päivä kerrallaan...?

Mutta ehkäpä erilaisiksi vaan synnytään, niin hyvässä kuin pahassakin, olisinko tullut hulluksi rampatessani töihin ja pois, olisinko sisäisesti kadehtinut vahvoja persoonia jotka eivät hyväksynnän menetyksen pelossa ryömisi miellyttämässä yhteisöä tai heilu heittopussina hyväksikäytettynä kissanristiäisistä toiseen auliisti itsensä unohtaen..?
-..ja Mallorcallakin olen käynyt jo kahdesti. ;)

-Jos taas jotakin olisi pitänyt tehdä toisin, niin olisin uskonut numerologin lausuntoa parikymppisenä, uskonut että joudun 28v isomman rattaan hampaisiin, alistumaan viranomaisten raapoteltavaksi ja tallaamaksi.
Jos olisin nuoruuden pöyhkeydessä ollut viisaampi, olisin totisesti petannut tilanteen toisin, luulin ettei minuun mikään pysty, lainkuuliaiseen, vaikka ehkä vähän suurpiirteiseen normaaliin ihmiseen, sen omassa talossa ja tontilla, vaan toisin kävi jos löytyi neljä totuutta hipovaa syytä, niin siihen tehtiin kuusi lisää tekaistua ja mitään en voinut, en todistaa päivää päiväksi, kun he vaan sanoivat sen yöksi, olin mitätön, voimaton, nothing, en edes nobody.

Onneksi taistelutahtoa löytyi ja suomalaista sisua, sain pala palalta sen yön todistettua päiväksi, sain takaisin lapseni ja ihmisoikeuteni, mutta 'joka kerran keksitään, niin sitä aina epäillään'.
Jos teet jonkun asian toisin, niin siihen napataan heti kiinni, se käännetään sinua vastaan ja se käytetään sinun tuhoamiseksesi. Sillä ei ole mitään painoa että se on yhtä toimiva tapa hoitaa asia, se vaan ei käy koska sinä teet sen.
Joku muu jos tekisi sen se olisi vain 'mielenkiintoinen ja erilainen tapa hoitaa asia'.

Vielä löytyy hiukan taistelutahtoa, mutta väsymään alkaa, väliin tekee mieli vaan jättää kaikki sikseen, unohtaa kaikki minkä takia on taistellut, antaa kaikkien muiden tehdä elämästäsi niinkuin oikeaksi kuvittelevat, olla väittämättä vastaan kun viranomainen tulee kertomaan miksi olet niin p-aska, kelvoton ihmisolio, joka ei tajua mistään mitään, koska olet poikkeava.

Mitäs siinä sitten, vanha kansa tapasi sanoa että "Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi", siihen on tyytyminen.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   28.6.17 22:29:22

Tirlittan, en ole koskaan pitänyt sinua ääliönä. Ehkä jonkinlaisena elämäntapaintiaanina? Ihan kaikkia ajatuksiasi en ymmärrä, mutta ymmärrän toki että ihmiset ovat erilaisia. Kaikkien ei tarvitse elää samalla tavalla.

Minä olen se tyyppi, joka kävi koulut ja perusti perheet, lomaili kesämökillä ja ulkomailla. Silti elän vuoristorataa, en missään nimessä sanoisi elämääni tasaiseksi tai harmaaksi, varsinkaan turvalliseksi.
Ehkä vuoristorata on erilainen, mutta kuitenkin olemassa. Olen käynyt kouluja vähän liikaakin ja edennyt urallani hienosti. Tällä hetkellä tilanne on se, että ihmiset hakeutuvat seuraani lähinnä asemani vuoksi. Itse en arvota ihmisiä ammatin tai tulojen mukaan, minusta tuollainen on inhottavaa. Olen siis ajautunut asemaan, jossa tulen pysymään kohtuullisen yksinäisenä.
Ehkä siksi täällä on niin hyvä kirjoittaa, olla yksi monista.
Nykypäivän yhteiskunta on kyllä kovin armoton, en siis valita tilannettani missään nimessä. Itse olen tieni valinnut!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   29.6.17 00:12:08

Gerda, en millään muotoa väheksy säntillisemmin eläviä, enkä todellakaan kenenkään vaikeuksia, nimittäin ongelmia on taatusti kaikilla ne vaan ovat erilaisia.

Pahimmillaan joku 'maitolasin kaatuminen' voi pilata jonkun ihmisen päivän aivan mustaksi, se on oikeasti hälle vakava asia ja vaikka 'kaatuu niitä valtamerilaivojakin', niin kokemus on juuri hälle se katastrofi.

Olen myös joskus miettinyt, kestäisinkö jonkun toisen ongelmia laisinkaan, ja taas toisinpäin, voisiko paha päivä omasta elämästäni suistaa jonkun ihan raiteiltaan viikoiksi.
Me vaan ollaan niin persoonia kaikki, mutta neuvova ja kysyvä asenne on aina oikea suhtautumistapa suoran tuomitsemisen sijaan. Pitää aina ensin yrittää ymmärtää toista ja jos ei vastaustenkaan jälkeen käsitä, niin antaa vaikka diplomaattisesti olla ennenkuin alkaa solvaamaan. Onhan nimittäin mahdollista että vika onkin omassa näkemyksessä, eikä välttämättä toisen toiminnassa. ;D

Olen katsonut parhaaksi pitää etäisyyttä tuttavarouvaan, häneen jolta kuoli joulukuussa se 'styrankimies', syksyllä isä ja vaikka joutui rauhoittavia ottamaan miehensä lähdöstä selvitäkseen, niin sai nyt kaupanpäälle äitinsäkin kuoleman keväällä hoksattuun yllätyssyöpään, hautajaiset ovat näillä päivillä.

Lääkkeet väsyttävät ja sisarukset päivystävät seurana, en oikein voi auttaa. Ensin kyselin kuulumisia, ehkä viikon sisään tuli lyhytsanainen vastaus, joten jäin vain katselemaan tilanteen kehitystä.
Eilen poikkesin teellä. Laittoi tänään viestiä että yrittää vähentää lääkkeitään, ettei olisi niin väsynyt, totesin että eipä sieltä itsesäälin syövereistä kukaan muu nosta elämään kuin oma tahto, kaikki vie aikansa.
Hän vastasi ettei se ole itsesääliä, hän on ollut matkalla saattamassa omaisiaan Tuonelan joen yli ja nyt pitäisi jaksaa palata.

Olin positiivisen yllättynyt tuosta kuvauksesta, luulin että hän vaan on vajonnut flegmatian uumeniin.
Totesin että sehän on hienoa, kun pursi on nyt palatessa kevyempi soutaa ja hyvät muistot siivittävät kulkua.
Kuulemma sisaruksensa soutivat omat vainajansa veneissään, mutta siihen laitoin että katsopa nyt uudelleen kuka teistä on kovimmilla, Sinä itse, sisaruksista vahvin valittiin saattotyöhön ja muut antoivat vain purren, purjeet ja airot ja tukevat kaikin käytettävissään olevin tavoin.
Hän ei onneksi loukkaantunut sanoistani, ellei sitten myöhemmin palaa aiheeseen.

Nöyränä tunnustin itsekseni aliarvioineeni jotenkin hänen kykyään selvitä, eli ettei yrittäisikään päästä jaloilleen vaan antaisi itsensä upota syvemmälle apatiaan ja masennukseen.
-Mutta tässäkin onneksi olin ja pysyin hiljaa, vaikka talvella olisin halunnut kirkua ja ravistella häntä angstaamasta jaloilleen, yritin ymmärtää ymmärtämästä päästyäni miksi hän ei tokene ja kun turhautuneena omaan käsittämättömyyteeni ja kärsimättömyyteeni sitten luovutin ajattelemasta koko asiaa, niin tein kyllä suuren palveluksen hälle, itselleni ja ystävyydellemme. :D

Se ihmisten erilaisuuden kanssa eläminen on haastava harrastus, ei ole olemassa vain mustaa ja valkoista, vaan myös kaikki harmaan sävyt. :)

Legenda Annikki Tähden poistumisesta ilmoitettiin tänään, kohta kaikki 'vanhat ja hyvät' laulajat ovat historiaa.
https://www.youtube.com/watch?v=17lg-f5euQY

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.6.17 06:25:57

Voi hyvänen aika täällä on tunteita purettu.
Se on hyvä.

Minä näin tässä just toissayönä ja sitä edellisenä -taas- sellaisia unia vanhemmistani, että käskivät minut ajamaan Karasjoelle ja jäämään sinne yöksi.
"Siellä on halpa hotelli." Se toinen unenpätkä jatkui jotenkin siten, että minun piti verhota kaikki auton ikkunat,ennenkuin voin asua heillä.

Edellisyönä olin vanhan edesmenneen hevosen karsinaa siivoamassa. Tallinomistaja piti spaghettia alusina ja ne piti siiivilöidä ja pilkkoa palasiksi ennen laittoa.

Koti-ikävää ei tule näiden unien perusteella, mutta kyllä olen myös nähnyt kuvia, että paistetaan vohveleita ja kaikki on hyvin.

Jos minä elämässäni tekisin jotain toisin, niin sitten en olisi minä.
-Olisin varmaan paljon parempi ihminen noin yleisesti.

Mutta kun minusta tuli minä, niin minkäs sille voi.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   2.7.17 17:01:47

Miitalle pikku vinkki ja samalla myös muille hevosharrastajille. Maaseudun Tulevaisuuden sivulta löytyy Talkkari vierailulla Veijo Heiskasen luona. Veijo valmistaa lampaan villasta patjoja jalkojen hoitoon. Vannoo niitten olevan todella hyvät. Villan pitää tulla lapista, siinä on enemmän lanoliinia joka on se vaikuttava aine.
Olisiko tässä Miitan + muitten siellä olevien lampureitten villoille uusi markkinarako?

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   2.7.17 20:02:59

XXX, kyllä mikä tahansa lampaanvilla on parempi kuin ei villaa! :)

Vinkki, jos sinulla sattuu olemaan kulahtanut kashmirvillapaita, jota et halua enää pitää, voi siitäkin tehdä hyviä kääreitä esim. riviin...

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   2.7.17 21:13:13

Lampaanvilla parantaa ihmisen niskasäryt ja selkäjumit. Lähes satavuotias mummoni neuvoi näin ja auttaa noidannuoleen. Sitä puhdasta villaa kun pitää ihoa vasten myös nukkuessa, johan helpottaa. Mistään marketeistahan sitä ei saa valmiina tuotteina.
Kaksinkertaista kantapäätäkin näkee villasukissa yhä harvemmin. Tämä taitaa todella nyt olla sitä ikääntymistä, mutta kyllä haluaisin takaisin sen 70- ja 80- luvun.
Eniten on alkanut ärsyttää, että kaikkeen on sääntöjä ja rajotteita, mitään ei voi tehdä ja sekin ärsyttää, että pitäisi elää niin kunnollisesti. jos teet jotain, rikot jonkin oikeuksia, maapallon, luonnon tai terveyden tai nettikäyttäytymisen tai poliittisen katsomisen, tai kanssaihmisten....

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   3.7.17 09:47:28

Kantapää tehdään aina 'kerrattuna' oikeisiin villasukkiin, mutta jos on niitä 'rullalangasta' väsättyjä hienompia sukkia, niin niissä se lienee tarpeetonta. :)

Mitä tai kenen 'oikeuksia' olet, Ope, rikkoa tahtonut viime aikoina?

Täällä sataa ja viranomaiset ovat teetättäneet työtä jo viikkoja eikä loppua näy ja jollen tanssi niiden pillin mukaan menetän kaiken.
Olen tuiki väsynyt, kiukkuinen ja koen olevani turhan vainon kohteena.
Lapsilla ei ole kesälomasta ollut hajuakaan, kun painetaan vain töitä ies niskassa ja pelko berberissä..

Eikä ole kaikki mitenkään minun syyni vaan maalaisjärjen vastaisten näkemysten ja pilkunviilaamisen.
mm.Kolea kevät ei ole minulta tilattu joka johtaa ulkokoirien myöhäiseen karvanlähtöön.

Tiedän että osa teistä vaan hykertelee käsiään kun olen ahdingossa, mutta meidän perheelle tämä on katastrofi ja synkkää aikaa, kolme koiraa jo lopetettiin ja 5 hevosta vietiin evakkoon, joskin ne hevoset eivät olleet minun.
Säärihaava on tuplaantunut ja rytmäreitä on harva se päivä, saas nähdä kauanko Herra pitää hullunsa hengissä.

Ehkä tällä viikolla näen vielä perjantaina syntyneen 12.lapsenlapsen..

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   3.7.17 11:17:38

No, Tirsku. Älä nytten toivoas menetä. Mikäli olet pudonnut pohjalle, siellä on toisaalta hyvä olla. Alemmas ei pääse ja ryömi tai konttas, ainoo tie on ylöspäin. Kyllä se siitä lutviintuu.

Niistä ravimiesten käyttämistä villapatjoistä pikkasen. Ne on pesemätöntä villaa. Näyttävät karttaamalla tehdyiltä levyiltä. Väittävät niitten menettävän tehonsa kun se rasva/lanoliini katoo. Ilmeisesti joku yliopisto Suomessa on tehnyt tutkimuksen niitten käytöstä ihmisten raajojen hoidossa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   3.7.17 15:25:45

Olisin voinut muotoilla paremmin ajatukseni säännöistä: maalaisjärki tuntuu kadonneen, maailman kaikkiin asioihin on jokin sääntö tai standardi olemassa. kaikkiin asioihin tarvitaan lupia ja viranomaislausuntoja.
Mikään tuote ei tahdo kestää mitään, mitä energiatehokkaamman ja ekologisemman masiinaan ostat ( esim. Astianpesukone) sitä kevyempi se on ja kestoikä on edellistä versiota puolet lyhyempi.
Kun olin lapsi, kaikki kulmakunnan kakarat leikkivät jo muutaman vuoden ikäisinä keskenään pihalla ilman aikuisten valvontaa, eri ikäisten lasten kolonnat kaahottivat lähikortteleissa. Nykyään ei tapaa lapsia ilman aikuisten valvontaa, pieniä lapsia. Kukaan ei uskalla päästää heitä keskenään vapauteen ilman valvontaa.
Ennen sairaaloissa oli vuosia sama omalääkäri, virkaa tekevä, joka tunsi asiasi ja sait hoitoa. nykyään usein on keikkalääkäri, jotka vaihtuvat alinomaa ja kukaan ei oikein vastaa kokonaislopputuloksesta. lääkäriaikaakaan ei voi varata soittamalla, pankkitunnuksilla verkon kautta ( isot kaupungit)
Jos kaadat kaupungissa puun tontiltasi ilman lupaa, seuraa siitä hirveät sakot ja tätä lisätä voisi jatkaa loputtomiin... noh, ehkä tässä osoitteessa on vain huono päivä.
Yritin ainakin todistaa, että ennen oli moni asia paremmin 😀

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   3.7.17 15:48:18

Tiedän tunteen Ope. Täällä maalla onneksi lapset kuitenkin saavat olla vielä lapsia, ja ovatkin. Kaupunkiin en kaipaa.

Tirlittan, minä ainakaan en toivo enkä iloitse ahdingostasi, enkä kenenkään muunkaan. Sitä maalaisjärkeä tosiaankin toivotan ja jaksamista myös, ja ehkä joskus sen tajuamista, että sitä ahdinkoon joutumista voi ehkäistä esim. valitsemalla joissain asioissa vähän toisin.

Omat ahdinkomme ja katastrofimme kaikilla, usein ihan omin käsin aiheutettuja. Minullakin niitä riittää omiksi tarpeiksi.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   3.7.17 16:00:20

Totta puhut, Ope, ennen ei vahvaturkkista ulkokoiraa ollut pakko harjata päivittäin ja taatusti ei kärsinyt omistaja eikä koira.

Opettajakin sai kieltää riekkumisen ja muiden kiusaamisen koulussa, nyt joutuu oikeuteen jos yrittää noudattaa järjestystä.

Ennen koulussakin oli kirjat, eikä tarvinnut lukea kokeisiin netistä.

Hyvää on lääketieteen kehitys ja uudet materiaalit, hoitomuodot ja täsmälääkkeet jne, mutta elämän tyhjyys ja tarkoituksettomuus ovat myös luoneet uusia kuvitteellisia sairauksia, joilla on terapeuttien ja lääkefirmojen helppo rahastaa ihmiskunnan yksinäisiä orpoja.

Voidaanhan me 'vanhanliiton kalkkikset' perustaa mystisiä tervehtymisleirejä ja järjestää ihmetemppuja ihan vaan maalaisjärjellä.

Vaan kohta saadaan limuviinat kaikkiin kauppoihin, joten elämä kirkastuu.. ;)

ps. Muistatteko suomenkielen verbejä mitä esim. heinä tekee kun se kukkii tai mitä viljalle tapahtuu ennen korjuuta?

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   3.7.17 17:01:27

Heilimöi ja Tuleentuu ehdotukseni

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   3.7.17 17:07:04

Totta, Ope. :D
-Kysyin asiaa eilen muksuiltani, (12,14,16,17v) kukaan ei ollut kuullutkaan, 16v yritti etsiä netistäkin, kyllä pisti huvittamaan, kun maalla ikänsä ovat eläneet. :)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   3.7.17 17:43:59

Kovasti tsemppiä Tirskulle, toivottavasti asiat alkavat sujua!
Heinän heilimöinti ja viljan tuleentuminen ovat minullekin tuttuja, vaikka olenkin lapsuuteni kaupungissa viettänyt.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   4.7.17 14:12:10

XXX: Kyllä minullakin on keväisin kämmenet hyvässä kuosissa kun villoja pyörittelen. Kesällä sitten kuivuukin niin, että on syksyn huovutus- härveli-virveli-rukkikautta ikävä. Sitten ollaan taas kuivin kätösin puoli vuotta.

Minussa on vaan sellainen miinuspuoli, että en osaa/halua myydä mitään.
Vaihtokauppaa voin tehdä, siinä menee raja.

Olen siis aina se ostaja. ;)

Oli vähän työläs viikonloppu. Perustettiin laavuleiri tuonne yhteislaitumille. Laavu, kaksi kenttäsänkyä ym.roinaa kannettiin tunturiin.
Ei siinä mitään, mutta mies halusi matkaan 80 kg apulantaa!!!!

Maalaisjärjellä nuokin olisi voinut kelkkoa sinne jo talvella lintutiiviiseen tynnyriin.
Voisihan tuolla laamalla kuskata ties mitä, mutta veteen se ei astu. Saati veneeseen, ehei.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   4.7.17 14:27:21

Ai niin ja piti kertomani, että kuin sattuman oikusta käteeni tarttui "Neron päiväkirja".
Olin unohtanut, että minulla on se.

Ihan hullua, varsinkin nyt kun tämä taiteilija pitää kaiketi kaivaa ylös haudastaan.
Siis Salvador Dali.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   4.7.17 19:35:59

Kaikki ei ole myyjiä koska asikkaitakin tarvitaan. Mikäli Mitalla ja naapureilla on villaa myytäväksi, voin kaivaa Veijo Heiskasen puh.numeron esiin. Sitten se on helppoo. Pistä kapteeni asialle.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   4.7.17 22:13:59

Jos aina vain tavallaan 'ostaa', niin kohta on hamstraaja. ;D
-On mitä pidellä, muttei enää ite tahdo mahtua sekaan. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   4.7.17 23:51:04

Voi hyvänen aika.
Kysyin missä meidän villat on nyt, niin kapteeni on polttanut suurimman osan roviolla. ("Ei niitä viitsi kaupitella.")
On sitä kuusi-seitsemän pussia jäljellä. Tuossa pitäisi nyt näkyä mailiosoite, jos XXX haluat laittaa sinne sen numeron, niin se Heiskasmies SAA sitä villaa täältä.

Minen siis ole hamsteri, vaan ostan asioita joita sitten erittäin mielelläni annan pois koska en jaksa sitä myymistouhua. Enkä näköjään ole ainoa taloudessa. :D

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   5.7.17 07:08:42

0705177359 on Veijo Heiskasen puh.no. Siihen tietysti Ruotsin maanumero eteen.
Raviurheilun puolella on keskustelu menossa Talkari V.H:lla kylässä toinen osa. Soita ja tarjoa, toivottavasti saat pikkasen lisätuottoa vaivannäöstäsi. Siinä on linkki siihen juttuun ja heti alussa puhuvat villan käytöstä ja valmistamisesta.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   5.7.17 21:40:02

Ok, nyt olen soittanut ko. miehelle ja jättänyt viestin vastaajaan.
Häntä varmaan hämää norjalainen suuntanumero ja suomalainen ääni.
Aika näyttää.

Minä pesin toissapäivänä yhden villalaikun, niin sille ei tapahtunut pesussa ei yhtään mitään. Olisin halunnut sen retkille pyllyaluseksi. Pesin neljässäkympissä.

Tuttavani Tromssassa tekee lapasia ja huovuttaa just koneessa. Välillä on peukalot vinksinvonksin mutta kestävät käyttöä.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   6.7.17 11:25:15

Nyt sain puhelun, mutta olisivat haluneet mustaa villaa.
No sitä ei kenelläkää tuntemallani valitettavasti ole.

Muuten täällä on kylmä ja sataa vettä. Hrrt.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   6.7.17 13:10:47

Miul on just sitä ollut aina eniten, joka ei ole hyvä juttu värjäyshalujen kannalta. ;D

Täällä paistoi aurinko, mut nyt veti pimeäksi, saa nähdä menisikö ohi ilman sadetta..

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   6.7.17 18:35:48

Tihuutusta, ei vielä kunnon sadetta.
Suutarilikka käytti miut taimistolla, ostin parin tolpan nokkaan amppelit, yllättäin pelargoniaa.. ;D

"Vanha pelargonia on mummon akkunalla ja akkunan alla.."
..ei laulakaan katulaulaja, vaan kukkii anopilta saatu lilanpunainen hansaruusu.
https://www.youtube.com/watch?v=OuO2qFGahdo

Nyt tämä tyttäreni sai oikein älynväläyksen ja haasteli muitakin sisaruksiaan ostamaan liikakiloni pois, eurolla kilo!
Toi äsken vaakansa ja tarkisti että omani on kohdillaan eli lähtöpainoni ottaa niinkuin aamulla huomenna.
Saas nähdä laihdunko siis rahalla. :D

Olen kyl ollut aikas uupunut ja alamaissa tässä valvontarumbassa, paino noussut kiloja, painoin jo vaatteet päällä 128 kilon päälle.
Mut nyt otan itselleni heitetyn haasteen vastaan ja alan tienata seuraavia pelargonioita läskillä. x)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   6.7.17 23:14:03

Puhuin tossa meidän Högforssin pönkän kanssa huovuttamisesta, hän tekee sitä paljon. Miitan systeemillä se ei voi onnistua hänen kokemuksen mukaan.
Pesemättömän villan huovutuksesta hän anna takuuta, mutta puhtaan villan kanssa hän tekee sen siten, että pistää villan vähintään kolmeen kerrokseen ja ristiin joka kerroksen edellisen kanssa.
Huovuttamisen voi tehdä kahdella tavoin, joko neuloilla tai saippuavededellä. Saippuavedellä touhutessa pakkaamisessa käytettävä kuplamuovi on ykkönen. Levitetään villa muovin päälle kastellen saippuavedellä, Muovia kerros päälle ja kääritään rullalle jota sitten kaulitaan. Kerroksia voi lisätä haluamansa määrän.
Loppu hoituu pesukoneessa. Mitä korkeampi lämpötila, sitä tiiviimpi siitä huovasta tulee.
Osasinko ohjeistaa niin, ettei kukaan ymmärrä mitä tarkoitan?

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: hllk 
Päivämäärä:   6.7.17 23:23:56

XXX huovuttanut joskus kummon kans kansankursseilla, just et neuloilla, muttei silloin puppelimuovia ollut

Tirlittanille tsemppiä, raha on huono houkute, pitää lähtee itestä.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   7.7.17 00:49:37

hllk: Luonnollisesti, lähinnä tässä osallistuu, kun joku haluaa keksiä jonkun idean.
Se kevyt 'pakkorako'' kun ei kehtaa antaa periksi on hyvä kannustin.

-On tässä kaikennäköisiä haasteita itsekin viritellyt, vaan kun on antanut lössähtää, niin siinä on taas möllötetty, mut näin syynättynä se on vähän kuin kunniakysymys, otetaan 'miehestä' mittaa. :D

"Vaivainen kaikki kokee ja kokenut kaiken tietää." ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   9.7.17 17:20:36

Haa nyt minä sen tajusin.
Se pitää pestä kuudessakympissä. Johan kutistuu. Pesemättömät villat lotrataan ensin mäntysuopalaarissa sillein hellävaroen, mutta minä yritin nyt nopeaa konstia ja tungin suoraan koneeseen. Tuo kuplamuovi ja kauliminen on ihan uutta.

Paimen on paimentanut ja tullut yöllä kotiin. Oli aika mielenkiintoista, kun oli tyyni sää ja rokki soi monen kilometrin päästä merta myöten.
Oli miljoona sääskeä kimpussa.

Mies kävi sukuloimassa ja oli puhallutettu heti ensimmäisessä risteyksessä. Pari tienvarteen uupunutta oli kuulema otettu huostaan.

1.*** on ihan oikeassa siinä, että mikä tahansa villa on parempi kuin ei-villaa.
Minulla on kolottanut polvia jo kolmekymmentä vuotta, mut kyllä se lisävilla auttaa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   9.7.17 17:34:04

Ah ja voivoi. Minun viulustani on se silta murtunut. (Tai mikä lie onkaan suomeksi.)
Jostain kumman syystä Neuvostoliiton kansallislaulu ei kuulosta samalta kuin ennen.

Hirveä kärsimys. :D

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   9.7.17 17:57:53

Ehkä Neuvostoliittolaisille, jos niitä enää onkaan.. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   9.7.17 18:19:46

No kyllä se tuossa nuottikirjassa on nimellä neuvostoliiton kansallislaulu ja siihen perään olen niitannut kaikki "Venäjän federatiiviset neuvostotasavallat"

Kaikki viistoista Eestistä Utzbekiskaniin.

:)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   9.7.17 21:23:16

Venäjän kieli ja kulttuuri on syvällistä, siitä kai se sanonta slaavilainen sielu tai kansanluonne. Tulipa tuota aikanaan paljon opiskeltua ja venäjääkin kielenä vielä yliopistotasolla.
Opiskeluaikana tuli sen puolesta reissattuakin Itänaapuria, päästiin sellaisiin paikkoihin, mihin ilman parempaa suhdetaustaa ei olisi päässyt. entinen NL oli maailman turvallisin maa,jos olit oikealla puolella. Toisaalta se oli myös maailman kostein: kahvia ja kalbatsata sai hotelliaamiaisella ja 50- kiloiselle oli illallisella varattu per/ sielu pullo Stolisnajaa ja Shampanskoeta.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   10.7.17 01:13:49

Nättiä venäjää..
https://www.youtube.com/watch?v=JW4LFHjU15Q

Itse luin valinnaisena yläasteen. :)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   10.7.17 06:19:52

Minen kertakaikkiaan osaa venäjää viittä sanaa enempää. enkä niistäkään sano ääneen kuin kiitos, ettei tulee sitä kieltä vastaan ihan tulvimalla.
Oikeasti lähin naapuri on venäläinen rouva, joka on asunut täällä iät ja ajat.

Joskus tavataan postilaatikolla, mutta se on sitä murtsisko- martsisko-babljusja ljubkarov-kieltä. Eihän siinä auta muuta kuin nyökytellä ja hymyillä leveästi.

Jos sataa vettä niin sitten sohin käsimerkein taivaansuuntaan ja pudistelen päätäni.
Mut hyvin on tultu toimeen.

Kerran kylvin jotain siemeniä ojanvarteen ja rouva tuli juosten ulos ja selevitti niin hirmuisesti ja viuhtoi käsillään ja teki sellaisia kurkku auki- käsiliikkeitä oman kaulansa ohi.
Sitten minä tajusin, että on kuulema väärä kuunsuunta, ei saa kylvää. Kaikki kuolevat.
Oli siinä perää, yhtään lupiinia ei noussut ylös. :)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   10.7.17 10:59:20

Vanhoissa asuu viisautta kielialueesta riippumatta. :D

Itse olen nyt yrittänyt viranomaisvaateita täytellessä jakaantua vähän omaankin elämään, mutta nyt se 'nouseva kuu' on ohitettu, joka vetää siemeniä maasta, enkä saanut kasvipenkkiä kylvökuntoon, joten saattaapi jäädä porkkanat saamatta. :(

Heinäpoutia on pidellyt, niiden eduksi jotka tiesi kaataa ajoissa, joskin toisen pellolla sataa ja viereisellä ei, eli mielenkiintoista mikä on sadon saldo.
Vielä on ladon periä saanut viimevuotisia, toivottavasti viljelijät jaksavat tehdä sitä kuivaheinää, vaikka se on hankalaa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Karhu 
Päivämäärä:   12.7.17 22:12:23

Kävin perinteisen Norjan reissun. Porsangista Narvikiin. Kun kasvan isoksi, muutan Norjaan.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   14.7.17 18:45:49

Onpa vähän kiireitä pidellyt, töitä ja muuta, pari viikkoa lomaan vielä. Sentään olen vähän ehtinyt ratsastaakin, mitä nyt paarmoilta pystynyt. Ratsastaisin yöllä, mutta sitten en jaksaisi nousta töihin.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   14.7.17 19:45:53

Heppavarsat ovat toistensa vastakohtia, omani on keijukaismainen balettitanssija, Heppalikan tyttö on iso ja tönkömpi, kai hän tulee isäänsä ja minun neitini johonkin arabialaiseen esi-isään. ;D

Tytär kun päätti ostaa sitä läskiä euron kilo, on nyt kolme euroa köyhempi. Alku menee vielä hyvin, mut seuraavaan 'tiliin' pitää jo oikeasti paneutua..

Aattelin nyt olla vapaalla hetken viranomaispiinasta ja muurata piiiitkästä aikaa jotain. Päässäni pyörii visio, jossa vihannesportaikkoni tilalla aitan päädyssä on tiilistä ja luonnonkivistä muurattu osin spiraalimainen kolmiosainen jutska, matalimmassa osassa on allas, jossa kasvaa lumme, korkeimmassa osassa viiniköynnös ja spiraalinousussa niiden välissä jotakin.. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   14.7.17 21:44:12

Läheinen on kyläreissuilla ja pohjalaisen rehellisenä päivitteli, että onpas minulla hirveän ruma varsa ja onhan se: varsakarvan väri on kuin yö ja päivä todelliseen uuteen karvaan, irtoava varsakarva on pelkkää kammottavaa tuhnua. Tästä ei saisi yhtään häivytettyä ja kaunista mustavalkokuvaakaan, millään filtterilläkään.

Vihdoin näyttää suvikeliltä, eli maalaamaan on voinut ja saa ryhtyä. Öljymaalaus käsi ylhäällä ei ole kivaa kahdeksassa metrissä, kun tuulee. Aika lailla jää ensi kesäänkin.
vanhasta tiilitehtaan kierosta ja erisävyisestä tiilestä saa hienoa lopputulosta, mutta taitoa ja pitkää pinnaa se kysyy. Tämä nykyinen tasalaatuinen hötötiili ei ole ulkoisesti kaunista.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   14.7.17 23:07:32

Todellakin 'siisti perustiili' on meikäläiselle liian kliinistä 'pihataiteeseen' ja sen takia sinne sekaan tulee niitä epämääräisen muotoisia luonnonkiviä pintaa elävöittämään.
En ole sellaista ennen tehnyt, mut laitan sit jonnekin kuvan kun tulee valmista. ;)

Ostin viimeisiä kappaleita (siis halvalla ;) ) ahaa-elämyksenä lumpeen ja tänään tuli pieni pussi jotain ruskeaa kiviainesta, pieni pussi multaa, siis nyrkin kokoisia nyssyköitä ja musta kulmikas muovinen kukkaruukku.
-Siis ööö?
Pengoin laskun välistä ohjeliuskan ja siinä oli lumpeen kohdalla pari lausetta, laita kaikki purkkiin ja upota se 30-150cm syvään veteen.
Eli mullan sisällä on oltava se lumme..?
Hetken kääntelin pussukkaa ja näkyi sellainen kalvas kiertynyt vesikasvin lehti.
-Jee, tästähän se hieno vesiaihe sit lähtee.. ;)
https://www.aaapondsupply.com/_Sitefiles/productimages/I8L21.jpg

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   15.7.17 04:00:18

Kiitos, että olette olemassa.

Ope, se on se vanha satu. Se tanskalainen. Ottaan kolome vuott nii näät hevosen!

Melkein vihaan yhtä kielekettä kun se on aina niin niljakas. Satapäin myrskyjen paiskomaa kiveä, mikä murtuu jalkojen alla jos et ole varoillasi.

Merikotka rääkäisi minulle viidentoista metrin päästä ja meni menojaan.

Pääsin takaisin sieltä Sääski-Ala-Hittolasta. Kivaa kun on naistenvaivat ja siellä pitää vaihtaa ja pestä. Verinäytteenottajia oli ohella.
Sit lähti mies ja meri melkein vei. Vuorovesi ja tuulensuunta risteilivät ihan oudosti.
Sanoi, että enimmäistä kertaa pelotti veneessä.

Huh.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   15.7.17 05:05:40

Ai tosiaan Karhu on hiipinyt nurkilla. :D

Mikä oli parasta?

-Mikä sinut saa aikuisena tänne muuttamaan?
-Onko tämä nyt niin järkyttävät kallis maa?

...Tietysti kyläilyssä voi olla eri syhteet kuin käytännössä. Kyl minäkin huomaan esim. dieselin litrahinnan eron vähän sillein, että on lajiteltu pakolliset risteyskohdat jne.

PS. Pikkuruisen ihmetytti muutama päivä sitten tuolla jossain, kun vihdoin sain kenttää ja kysyin viimeisiä GPS-koordinaatteja johtolampaasta.

Vastaus kapteenilta oli "kyllä sinä ilmansuunnat tiedät."

Kiitos, sehän riittääkiin.
Oisko vähän ärsyyntynyt koti-isä kotona. Nyt hän viihtyy paremmin, kun alkoi kunnioitus merta vastaan kasvaa. Ehkä Rouvaakin, tiedä häntä.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   15.7.17 07:44:19

Ei hitto, ei voi kuin odottaa oikeaa signaalia..
GPS näyttää että se on meressä...ja sitten rannalla.. Mies katsoi dronella , että lammas on kuivalla maalla.
Æsh teen aamupalaa lapsille, ei tästä voi mihkään sännätä.

Saattaa olla hukkunut mereen ja huuhtoutunut rantaan!!! Sinne on 7 km jalan.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   15.7.17 08:04:16

Olehan Miitta varovainen, lammas sinne tai tänne, mutta Miittaa emme halua meren nielaisevan. Emmekä Miitan miestäkään. Minä en pelkää muuten melkein mitään, mutta meren kanssa en haluaisi leikkiä, enkä oikein isoilla vesillä viihdy. Inari vielä menettelee, isoimmatkin selät, kun rakastan sitä järveä.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   15.7.17 22:24:55

Käy pässykälle pian kuin pantasusille täällä, panta löytyy jostain louhikosta, mutta sutta ei mistään.. :(

Meillä välillä löytyi panta juoksunarun päästä, mutta koiraa ei mistään pariin tuntiin. ;D

Oletko Miitta käynyt siellä pienoisrautatiejutskassa, aivan 'huikeaa' viitseliäisyyttä, olen niin hulluna miniatyrismiin..??
http://areena.yle.fi/1-2385624 (Glimt av Norge)
Näkyy kai vaan Suomessa, mut kertoo miehestä nimeltään Arne Børresen.
Hulluus-luovuus, ah eläköön se pieni ero, kuitenkin, ja sen nimi on 'luova hulluus'.

Täällä on ollut aurinkoista, mutta kylmää.
Huomiselle on luvattu lämpimämpää, vaikka jonnekin jopa yöllä hallaa.
Jotain hyvää: Mansikat saa suoraan pakastettuina!
Pah, en ole nähnyt mitään mansikoita, mopopojan amppelissa roikkuu kaksi..

Olen kaivellut vihannesportaikon loppuja multia hiekkapatjan tieltä.
Jännittää muistanko vielä kuinka muurataan.. tiili-sitten laasti-sitten tiili-laasti..
Heh, on siinä melkein liian monta liikkuvaa osaa meikäläiselle. ;D

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Karhu 
Päivämäärä:   15.7.17 22:52:00

Miitta: järkyttävän kaunista ja vaurasta. Eikä niin kallistakaan, kun vähän miettii, miten matkustaa. Onhan siellä näemmä tilojakin myynnissä. Harstadissa sitäpaitsi kovat palkinnot raveissa...

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   16.7.17 07:58:14

Karhu, se on noin kuten kerroit. Tavan turistina maksaa maltaita Suomessa.Siellähän se nyt ainakin kallista on. Euro heittää ihan villiä lukemia.
-Tänne vaan. Siis Norjaan.

Talvi, en minä aio henkeäni uhrata sen lampaan tähden.

Onneksi ei tarviikkaan, koska nyt on koko lauma siellä meidän kesäleirimme lähistöllä. (2 km:n säteellä siitä.)
Gps poukkoili miten sattuu mut nyt on kaikki niinkuin pitää.

-Onhan siinä se sama niemi mikä pitää kiertää, jos ei halua upottautua suohon.
Kytken itseni kiiloihin ja köysiin, mut kun se on sellasta kiveä mihin ei voi luottaa.
Mut kyllä minä nyt sen reitin tunnen, eikä mieskään ole niin itsevarma seuraavaa kertaa veneensä kanssa...Mitä nyt joskus vierailijoita kaahailetuttaa niin että joku saa vedenpärskeistä otsalle.

Tirsku, olen pahoillani: En ole kiinnostunut k.o. ohjelmasta.
Tai sitten sydäntalvella jos on aikaa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   17.7.17 12:58:05

Miitta, aattelin vaan että jos olet kulttuurireissulla poikennut ne pienoistautatiet ihan paikanpäällä katsomassa, joku Fredriks-jotain se kylä tai kaupunki.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   18.7.17 07:59:08

http://no.avstand.org/Fredrikstad/Lakselv

Haloisen Tirlittan, kuinka usein sinä kuljet tuollaisia matkoja?

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   18.7.17 08:12:53

-En minä ainakaan noin ohikulkien...

Oslosta vaihdan yleensä pysäkkiä. Tai Tromssasta tai tai Bodøstä.
Tuonne on ajamalla ihan järjetön matka jonkun pienoisrautatien eteen.

Minut jätettiin sanan varsinaisessa merkityksessä rannalle, kun muut lähtivät Tanskaan.
Olen lomittaja, paimen ja mitä lie.

Nytkin pitäisi lähteä, mutta odotan vähän jotta sumu väistyy.

Sain eilen taas noukittua liftarin kyytiin! Saksalainen Kielistä kotoisin oleva Australiassa viimeiset viistoista vuotta asunut nuormies.
Nappasin matkaan, oli Nordkapista tulossa alaspäin Altaan. Sama suunta, hain lanpaille kuivarehua.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   19.7.17 03:42:37

Minä näköjään lomailen täällä keskenäni tietokoneen kanssa.

Ei vaan tulin tässä illalla paimenesta ja nukahdin. Sitten heräsin pelastushelikopterin pörinään eikä tässä nyt oikein saa nukuttua.

En tiedä mitä tai ketä se kopteri haki, mutta mies soitti alkuillasta, että oli saanut puhelun Poliisilta: Irtonainen laama välillä kaatopaikka-varuskunta.

Piti lähteä laamoja laskemaan.

Kaksi niitä oli edelleen.

Tiedän, että tässä kylällä on yhdellä hippinaisella laama ja alpakoita. Hänellä on myös pitkä laamankarkaushistoriikki, vaikka hän kuinka sen kieltää.
Hänellä on ruskea ja meillä kaksi valkoista niin sillen voisi kuvitella jonkunlaisen eron.
Tosin mistä sitä tietää vaikka se karannut laama onkin ollut vain poro.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   19.7.17 11:59:57

Täällä satelee ja paistaa.
Aloitettiin illalla pieni laajennus hevostarhaan, viikatteella tolpille tietä nokkos-ja leinikkipöheikköön, ei mitään hyötyä pellosta kun ei osaa poistaa noita kasvilajeja.
Maa-ampiaispesäkin löytyi.

Vanhimman pojan lapset ehkä tulevat muutamiksi päiviksi, kun poika käy tässä lähellä töissä loppuviikon ja vaimoke on kauempana heidän omilla kotinurkillaan päivätöissä.
Toivottavasti satelee vähemmän, kun ulkona on enemmän tilaa ja virikkeitä.

Ratsastuslenkille tekisi mieli, Heppalikka on vasta muutamia vuoluja tehnyt, eli vielä pitää odotella, vaan ehkäpä jo ensi viikolla. :)

Tori.filtä bongasin pari pähkinäpuuta ja joitain muutaman euron perennoita, jos ne saa kasvamaan niin olisihan se edullisempaa.

Rytmihäiriöitä on ollut muutama tunnissa tuon viranomaisstressin takia, päätinkin yrittää unohtaa koko asian vallan, jos saisi tuon pumpun sillä edes asettumaan. :(

Eilen työkkärijutskassa käytiin ulkomuseolla, Vänrikki Stoolin tarinoiden syntysijoilla ja Suklaatilalla, ensi viikko onkin ns.loma, kun laitos on kiinni. ;)
Lomaa pitkäaikaistyöttömällä, asia juttu. ;D

Perjantaina pitää olla juhlatunnelmissa, vietämme isännän kera Helmihääpäivää, tai ehkäpä kansanomaisemmin '30-vuotisen sodan' bilepäivää.
-Jos vaikka taas kokeilisi vaihteeksi sisäsiivoilla.. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   21.7.17 20:09:28

2 viikkoa lomaa takana, 3 edessä :)

Vähän ristiriitaisia tunnelmia... isännän kanssa on tehty mukavia päiväreissuja sinne sun tänne ja lapsilla on kaikki hyvin.

Ruunaherra sen sijaan päätti toisen kerran saada hoipertelukohtauksen laitumella, edellinen oli siis viime kesän lopulla. Silloin mm. kuvattiin kaularanka, mutta mitään ei löytynyt.
Nyt liikkuminen näytti vähän helpommalta ja koetin vähän juoksuttaa hevosta. Toinen kierros meni vähän hoiperrellen, mutta toisessa kaatui ihan selän kautta ympäri :( Ei oikein tee mieli joutua liiskatuksi :( Hoipertelua oli vielä seuraavana aamunakin (B-vitamiinista huolimatta), mutta illalla ja tänään hevonen on ollut ihan normaali!

Mitä ihmettä teen sen kanssa? Laitumelta en haluaisi ottaa sitä pois, kun tallin kaikki muut hevoset ovat laitumilla. Ratsastaa en aio enää, liikutan sen vain maasta käsin.

Spekulaatioita kohtausten syistä on ollut vaikka mitä, rankaperäisten syiden lisäksi on epäilty syöpiä, sydäntä sekä haitallisten kasvien syöntiä.
Itse epäilen vahvimmin viimeksi mainittua. Vaikka aina sanotaan, etteivät hevoset syö haitallisia kasveja, niin tiedän useita myrkytystapauksia, jopa kuolemaan asti :(.

Täytyy tässä nyt vaan vetää henkeä ja seurata tilannetta.... Seurahevosena voi kuitenkin olla joka tapauksessa pitkälle syksyyn!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   21.7.17 22:24:02

Triplatähti, varmaan viisas päätös pysyä maan kamaralla toistaiseksi.

Vielä viikko töitä ja sitten vihdoin alkaa loma. Olen taas ihan poikki, niin että varmaan muutama ensimmäinen viikko mennee toipuessa. Sitten loma onkin ohi. Pöh.

Tämän kesän kulttuuriannos saatu, nimittäin käyty kesäteatterissa. Huomenna markkinoille, on tämä mökkeily rankkaa :D

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   21.7.17 22:38:17

Meiltäkin on vuosien varrella lopetettu heppoja kun on hankittu muka terveinä, mutta jonkun ajan kuluttua ovat kaatuilleet tarhassa juostessaan, eikä mitään syytä, kompuroineet ihan tasaisella jne.
Historiaahan ei muka tiedä kukaan, kun edullisia 'kiertolaisia' ovat olleet, vaan onhan siinä ihan syytä riittämiin kun ei pystyssä pysy. :/
Lämppäreitä useimmat.

Nuo tämänhetkiset ovat ihan siltä osin ok, mut muita temppuja löytynee, noista kymmenestä kolmen selkään voin nousta itse, kahdella on jossain ratsastettu, pienimmät eivät kestäisi painoani, mutta on oltu selässä, kolme muuta ovat varsoja(varsana siis myös 13v kouluttamaton).
Se hyvä puoli useammassa on että löytyy kaverille kans, eikä kotiin jää kukaan ilman seuraa. ;)

Elämänmuutos on varmaankin heppalikalle tulossa, parin kuukauden taistelu lainasta pankin kanssa on nyt tällätietoa kymmenen lapun ja todistelun jälkeen selviämässä ja mies saanee lainan pieneen maatilaan n.20km päähän täältä meiltä. :)
Olisin toki toivonut että olisivat tuon liki naapurin minitilan ostaneet, mut parempihan se seitsemisen hehtaaria kuin vain pari. Vanhin siskonsa asuu heiltä alta 10km eteenpäin ja seuraava sisar on vuokralla muutamia kilsoja tännepäin.
Mut rakentamista vaatii ennenkuin hepoillekaan on paikat, kumpaakaan ei taida se homma kovin kiinnostaa, eli toivon totisesti kiinnostuksen lisääntyvän vasaran pitelyyn, ettei käy ohraisesti.
Laitumelleen saisi ainakin kaikki hevosensa tälle loppukesälle. :)

*Kaipa kaikilla asioilla on vaan tapana järjestyä.*

Meille on vielä tarkastukset vasta tulossa, mut kun olen sen 'ulkoistanut' mielestäni, niin rytmäreitä on ollut vain muutamia päivässä.
Enkä ole vielä hävinnyt painokisaa, kilo läks viime viikolla, eli nyt on 4 pudotettu. :)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   22.7.17 00:43:46

1.***
Voi ei, taas tuo mysteeri. Minkälaiset laitumet teillä on? Siis onko viljellyt vai luonnonlaitumet.
Tämä kesä on ollut niin outo, että myrkyllisiä kasvia on pukannut oudoista paikoista. Vaikuttavat kuolleilta nyt jo, eli kadottavat sen myrkyllisen hajunsa/makunsa.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.7.17 09:51:57

Miitta, nämä laitumet ovat biodynaamisesti viljeltyjä, eli niillä kasvaa ihan mitä vaan! Ja kun ruunaherra on pohjattoman ahne, ei jätä korttiakaan syömättä, niin siksi epäilen tuota haitallisten kasvien syöntiä.

Niitähän on vino pino, mutta esimerkiksi kortteet, villikaali (hullukaali) ja saniainen sisältävät alkaloideja, jotka viikkojen kuluessa tuhoavat B1-vitamiinia. Mikä taas voi aiheuttaa ataksiaa, tasapainohäiriöitä, lihasheikkouksia yms.

Oli niin tai näin, B-vitamiinin syöttämisestä on hyötyä sekä näissä tapauksissa, tai jos kyse on jostain neurologisesta sairaudesta. Mihin en itse fysioterapeuttina usko, koska hevonen on koko talven ollut aivan terve ja oma itsensä. Kuten nytkin...

Ruuna on kuitenkin jo 19-vuotias ja sillä on pitkä vikalista :(. En kovin mielelläni lähtisi enää tutkituttamaan kalliisti, tai lääkitsemään...

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   22.7.17 10:26:58

Kyllähän tuo nyt minun korvaanikin joltain myrkytystilalta kuulostaa. Jotain sukua/samantapaisuutta siihen Hattulan tautiin ehkä, tosin varmaan vaikuttaa eri kohtaan hermostossa, kun oireilu on erityyppistä. En minä tuota nyt kyllä itse laitumeen enää laittaisi, mieluummin vaikka toiselle tallille odottelemaan että valikoivammat laidunkaveritkin palaavat sisäruokintaan.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.7.17 12:25:21

Talvi, kiitos viisaasta neuvosta, vaikka en sitä tässä vaiheessa kesää voi noudattaakaan.
Syitä on monia.
Annan sille kuitenkin nyt B-vitamiinia päivittäin ja viikon kuluttua se vaihtaa sellaiselle paremmalle laitumelle, josta on otettu heinäsato.
Tästä se nykyisestä laitumesta ei ole otettu satoa pariin viime vuoteen, kun sitä on tarvittu laitumeksi heti laidunkauden alusta, toukokuun loppupuolelta tänä vuonna.

Jotkut tutut ovat myös arvioineet, että kylmä kevät hidasti heinän kasvua, jolloin haitallisemmat kasvit pääsivät päsmäröimään.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   22.7.17 21:27:03

Kun omat heppani ovat tässä kotona ja olen niiden kanssa auringon tarkka, niin paljon oppii juurikin ruokailusta: yksi ei kestä yhtään kortista ja viljeltyä heinää, eli viljelty luonnonheinä on parasta, tuoretta säilöä ei tälle voi syöttää yhtään. Toisella on vatsa, joka vetää ns. Rautanauloja.
Hyvän heinän tekijät ovat nykyään liian harvassa, toki kelitkin ovat tänä kesänä kortilla. Naapurissa on ns. Laatuheinän tekijä, jolla on heinä ollut maassa pari viikkoa ja pöyhitty noin kahdeksan kertaa. Toisin sanoen siitä on kaikki vitamiinit pöyhitty pois, mutta hinta on tähtitieteellinen.
Tämä nyt ei ollut triplatähden ongelmaan mitenkään. Ikäviä tällaiset selittämättömät asiat ja varmaankin se taustalla viipyvä ajatus: millon on luopumisen aika. Höh, toivottavasti laitumen vaihto auttaisi kuitenkin.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   26.7.17 09:18:38

Olen pitänyt vähän taukoa kaikenlaisista tietokoneista, täälläkään ei ole tullut käytyä. Minulla on huono tapa selata työsähköpostia lomallakin, siksi tämä lakko.
Lomaa pidetty aika tavalla laiskotellen ja välillä luonnossa liikkuen, aika toimiva kombinaatio.
Triplatähden hevosen tilanne kuulostaa hankalalta, selkään ei varmasti kannata kyllä mennä. Nuo hermostolliset oireet ovat monesti mystisiä ja vaikeita selvittää. Itselläni on kokemusta yhdestä, jolla taustalla oli kuitenkin vanha kaularankavamma. Tämä heitti aina selän kautta ympäri kun kaularanka meni tiettyyn asentoon, sen jälkeen liikkui aina hoiperrellen vähän aikaa.

Mukavaa heinäkuun loppua kaikille!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   26.7.17 11:54:34

Myöhäistä Gerda, kävin jo...:)

Viime keskiviikon hoipertelun jälkeen on ollut oma itsenä ja tahtoo kerätä riiviövirtaa, jos ei liikuteta.
Toki olen alkuun ekstravarovainen, ei hurjia kiitolaukkapätkiä maastossa, esteitä tms.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   26.7.17 12:22:24

Siis, kääk, kuulosti aikas kauhealta 'heittää selän kautta ympäri'. Tuntuu ihan ruhtinaalliselta kun omat hepot ovat vain jääräpäisiä jumpittajia, eikä takana ole sairautta.

Jaakon päivä meni, ei onneksi tullut hallaa, kun sanoo vanha kansa että jos Jaakkona tulee jäljet perunan lehtiin, niin Lauri jatkaa ja Perttuli vie kaiken. Joskin Jaakon päivän säätila enteilee koko seuraavan kuun säätä.
Martan päivä on tänään, jos sataa tullee kostea syksy, mutta jos huomenna sataa, Unikeon päivänä, niin sataa seitsemän viikkoa putkeen. ;)
Mätäkuu alkoi 23.päivä, siinä sit varomaan kaikkea mistä saattaisi saada haavoja.

Unikeon päivästä en tiennyt sitä että se juontaa seitsemästä marttyyrista, jotka nukkuivat keisari Deciuksen vainojen yli pari vuosisataa. :D
Tämä seitsemän nukkujan legenda löytyy myös jopa koraanista, eli olenpa taas ollut sivistyksen aukossa.

Muuten on sää siinä ja siinä kesäinen, kun aurinko on pilvessä on valoisaa mutta viileää, vaan heti kun se näyttäytyy tulee ihan sikakuuma.

Haluaisin könytä hevoisen selkään, mut pitää 'suunnitella' hyvin, koska "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty".. ;)

(Pientä takakireyttäkin on ilmassa.. perjantaiaamun punnitus taas lähenee ja painon vaan yksinkertaisesti täytyy olla viime viikkoa alempi..)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   28.7.17 11:25:02

Minäkin on ollut tietokonelakossa.
Mutta mies näköjään ei: Yläpaneeli on täynnä pikakuvakkeita treffipalstoille.

Helkkari, kun se kaiffari on edelleen naista vailla niin käyttäisi edes omaa konettaan sitä akkaa etsiessä.
Nyt on kaukoitä vaihtunut kaukolänteen. Saalistuskohde on Peru.
Tokaisin, että sille reissulle minäkin lähden matkaan, osaan sen verran espanjaa että voin käydä haahuilemassa joitakin inka-museoita ja laamapuistoja.
Säikähtivät sitä, että miten iso kaupunki Lima on.

Hölmöläiset, itse olivat Manilassa ja kuhnivat siellä hotellissaan kaiket päivät kun ei kuulema kaduilla uskaltanut liikkua.

Sitäpaitsi tuo kaveri ei tule löytämään sitä naista ikinä noilla omilla perusteillaan:
25-30 v. maks. 50 kg ja nöyrä, sekä työteliäs ja suostuu asumaan traktorin peräkärryyn rakennetussa siirrettävässä "talossa".

-Itse on 48-v. himopolkupyöräilijä, kalastaja ja marjastaja. Puolikalju ja muutenkin outo. Ei minkäänlaista ammattia tai työkokemusta, koska päivät täyttyvät liikaa jos on jotain pakollista tekemistä. Ei varsinkaan halua asua missään kiinteistössä, josta pitää maksaa vuosittaisia kuluja.

Vaikka minä olisin mikä thaimaalainen köyhä nainen, joka on pelastettu peltihökkelistä tänne pohjolan ihmemaahan, niin kyllä ei siinä kauan menisi kun alkaisin ihmettelemään että miksi minä asun peräkärryssä kun naapureilla on talot?

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.7.17 14:03:23

Paitsi jos joku Andien paimentolainen haluaa vaihtaa 'jurttansa' pyörien päällä olevaan telttaan.. ;D

Olen laihtunut kilon, HUH HUH SENTÄÄN, otti se vaan taas koville!
Nyt on viisi kiloa takana ja sen kirvoittamana sisarentyttären raadollisuus pääsi kukoistamaan: hänkin maksaa nyt miulle euron kilosta.
Suutarilikka joka asustelee serkkunsa naapurissa oli kai maininnut 'köyhtymisestään' kun ajelivat kaupoille ja näin sain tämän puhelun joka muuttaa minut hissukseen kalorifobian runtelemaksi ihmisraunioksi.. :D
(..tai sitten barbievartaloiseksi seireeniksi.)

Älyttömän tehokas dieetti, peittoaa kaikki muut paitsi sen kun Sana-lehdessä seurattiin laihtumistamme Nepalin opettajainkoulutuksen hyväksi koko Suomen laajuisesti. ;D

Sään puolesta aamulla oli sadellut jonkin verran, vesiaiheeni muurausvisio on hiukan jäissä. kun se pieneen tilaan sopiva kaari vaatisi niitä kaarevia piipputiiliä ja vaikka noista vakioista tehtiin kulmat poistamalla kaarelle sopivia, niin ei se oikein natsaa seuraavaan kerrokseen, enkä haluaisi tehdä syrjällään seisovista, jolloin kaikenlaiset kaaret jo taipuisivatkin..
Nuo ovat reikätiiliä, eli niiden 'pyöristäminen' ei ole kovin helppoa.
Taidan kysyä pikkutehtaalta olisiko siellä niitä 'piipputiiliä'..

Muuten toivottelen hyvää viikonloppua kaikille, huomenna on ulkona soittokeikka, toivottavasti ei sada.. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 07:09:30

Huomenta!
Minä olen tässä valvonut jo viidestä asti. Kiitos kukko-Hansen, joka alkoi kiekumaan. Harkitsen jo koko kanalauman hävittämistä.

Kukaan ei pysty syömään tuollaisia munamääriä, enkä osaa niitä kaupitella.

Mites putsin kesämökkeily edistyy?
Entäs 1.***:n hepoherra?
Gerdan loma?
Open maalaustouhu?

XXX, sinä rakkaista rakkain: Miten minä saan voikukan kasvamaan?

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 07:16:49

Tirsku, teillä saattaa tihuuttaa vettä puolenpäivän ja iltakuuden välillä, muuten puolipilveä /poutaa.
Onnea soittoihin!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   29.7.17 08:39:37

Hei kaikki ihanat!

Tämän ketjun lukaisin pikaisesti, aiempia en ehtinyt... Paljonhan täällä taas sattuu ja tapahtuu, niin en nyt rupea erikseen kommentoimaan...

Ja minä sitten... Mistähän sitä aloittaisi, vaan taitaa olla lyhyestä virsi kaunis... Keväällä ihan piruuttani laitoin paperit kouluun ja niinhän siinä kävi, että kaikkien vaiheiden jälkeen rupean kohta työn ohessa opiskelemaan. 3 vuotta koulun penkkiä, saa nähdä kuinka akan käy. Töitä on pakko tehdä ja näin alkuun ainakin ihan täyttä työaikaa. Tosin töitä ei nyt ole taas tiedossa kuin lokakuun loppuun, mahdollisesti vuoden loppuun asti. Hirvittää, kauhistuttaa, mitä jos työt ei jatkukaan... Päätös kouluun lähdöstä selkeä. Tähän työpaikkaan en koskaan pääse vakituiseksi ilman sitä maagista AMK loppuliitettä, joten sitä tässä nyt metsästetään. Opiskelu sinänsä ei pelota, mutta se, miten tässä nyt ehtii enää nukkumaan... :D

No, siihen lisäksi, tuli sitten hommattua koiranpentu, jonka kanssa suunnitelmissa tavoitteellinen harrastaminen. Ihana kakarahan se on, mutta välillä kovin riiviö... :D Eli koirahommat vie myös mennessään, vanhemmankin koiran kanssa aukenivat aivan uudet ovet kilpailemisen suhteen kun liitossa tulee iso sääntöuudistus vuoden alusta.

Mukavia asioitahan nämä, mutta onkohan tässä nyt vähän liikaa?? :)

Oikein ihanaa kesänjatkoa kaikille! Jospa sitä taas väliin jaksaisi näitäkin kuulumisia seurailla...

Putsille erityistsempit! (ketään muutakaan väheksymättä...)

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   29.7.17 08:40:21

Loma!! ...tai no, "loma", mutta nyt saa ne kotona odottavat hommat tehdä rauhassa.

Piti Miitta lukea tuo tekstisi pariin kertaan ennenkuin avautui, ensin loksahti leuka että sinun ukkosiko se etsii vielä toistakin emäntää. Ja siinäkin kohtaa vielä silmät harittivat, kun jotenkin luin ensin että itse olet himopolkupyöräilijä ja puolikalju ja muutenkin outo... mutta toisella ja hitaammalla lukukerralla alkoi jo selvitä että kuka ja mitä. :D Kahvi auttoi asiaa.

Mutta joo, antaa kyllä ikävän kuvan miehestä, kun haluaa nöyrän naisen. Toivottavasti karma iskee takaisin, saa hennon kiltin sulottaren josta vuoden päästä kuoriutuukin pyöristymään taipuvainen, armoton justiina, joka pistää ukon vasaran varteen. Olisi sille ihan oikein.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   29.7.17 08:41:28

Minä nukuin pari viikkoa sitten yhden yön pihalla, kukot alkoivat kiekumaan neljältä yöllä. Sisälle se ei onneksi kuulu, muuten saattaisi meilläkin kirves heilahtaa.
Miitan naapuri kuulostaa tosiaan melkoiselta saaliilta.. onnea vaan vaimon etsimiseen. Listahan alkoi ihan hyvin, pyöräilee, kalastaa ja marjastaa:).

Tirskulla alkanut hyvin paino tippumaan, tsemppiä jatkoon. Minä sain talven ja kevään aikana kymmenisen kiloa pois, nyt on kyllä tainnut vähän tulla takaisin kesäherkkujen myötä. Tosin perusruoka on helppo pitää kesällä terveellisenä kun on paljon tuoreita kasviksia. Normaalisti tosin alkoholia ja jäätelöä kuluu huomattavasti vähemmän ;)). Kohta pitää palata niidenkin osalta ruotuun.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   29.7.17 08:54:59

Heippa kaikille. Nyt alkoi se kauan kaivattu ja odotettu aika vuodesta, jolloin ei tarvitse mennä työpaikan lähellekään :). Ihanaa lomaa teille muillekin lomailijoille. Putsi ratkaisee kaikki pitäisi tehdä- työt häipymällä mökille ja pysymällä siellä loman ajan

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   29.7.17 08:59:14

Oi Miitta, sinä elämäni valo ja vanhuuteni lohtu! Neuvoisin mikäli osaisin kukkien kasvatuksessa. En ole sitä plaatua kasvattanut, olen yrittänyt tuhota. Epäilen voikukan olevan jotain sukua hulluille. Niitä ei tartte kyntää eikä kylvää, ne syntyvät ihan itse, samoin voikukat.

Vaimon etsijöistä hyvän esimerkin saa katsomalla You Tubesta Pärekorimies 1 Veikko Penttinen. Olen katsonut pariin kertaan, ihmetellyt ja nauranut.
Hänen huushollinsa on vimosen päälle -- päättäkää itse haluatteko suositella jollekkin naiselle sinne muuttamista.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   29.7.17 09:02:23

Pähkis, kiitos tsempeistä. Saako udella mikä AMK on kyseessä? Itse en jaksa ajatellakaan opiskeluja, eli tässä tönötetään eläkeikään asti hoitotyössä jos vaan jaksaa. Toisaalta tykkään työstäni paljon. Toivottavasti ylemmät tahot soteineen antavat jonkunlaiset mahdollisuudet kunnollisiin työolosuhteisiin, niin jaksaa paremmin tehdä sitä työtä.

Hyvää kesän jatkoa kaikille!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   29.7.17 09:25:30

Hyvää lomaa kaikille lomalaisille ja muille hyvää kesää muuten vaan! :)

Miitan teksti oli tosiaan..hmmm...mielenkiintoinen, ei meinannut aueta vielä toisellakaan lukukerralla.

Ruunaherra voi hyvin, reiluun viikkoon ei ole ollut mitään erityistä. Liikutan sitä kuitenkin pääasiassa maasta käsin, selässä olen pari kertaa käynyt sen jälkeen, kun olen ensin varmistanut, että on "kunnossa".

Pähkikselle tsemppiä, kyllähän tuossa on monenmoista, mutta eikö opiskelussasi ole kuitenkin aika paljon tuttua?

Kaksi viikkoa omaa lomaa vielä, ihanaa!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 10:33:26

Okei, minä selvennän:

Miehelläni on kaveri, joka on naista vailla. Tämä kaveri ei osaa englantia. On himopolkupyörälijä, kalastaa ja marjastaa ihan raivostuttavissa määrissä.

Kävivät viime vuonna Filippiineillä hakemassa sitä rakkautta. Minun mieheni oli tulkkina. Oli aika kyllästynyt sieltä kotiutuessaan ja nyt tämä sama systeemi on taas käynnissä.

Hyvä Pähkis! Minkä koiruuden sinä olet hankkinut?
Kiitos putsi, nauti nyt mökkeilystä.

Minun mielenkiintoiset juttuni saattavat johtua unenpuutteesta, siksi juuri tuon kukon ja koko kanalauman siirto on siinä hilkunkilkun.

XXX: Olen taatusti sukua noille hulluille voikukille, mutta kun en saa niitä kasvimaasta nousemaan. Halaus.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   29.7.17 14:49:18

Koulutus on sairaanhoitaja, nykyisellään olen siis mth. Tällä hetkellä teen ohjaajan töitä sos.puolella päihdeperheiden kuntoutuksessa ja kun yksityinen firma kyseessä, niin valtakunnallisesti heidän laatuvaatimuksiinsa kuuluu kaikkien työntekijöiden AMK-koulutus, alasta viis... ;) Ei, vaan siis sos. tai terveydenhuoltoala.. :) Kyllä se koulutus varmaan aika paljon on tuttuakin, mutta kun ei näin vanhana tahdo enää oikein muistaa... :D :D

Ja koiraksi valikoitui sheltti...

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   29.7.17 16:15:45

Näinkin sheltin kun miäs haki miul jäätelöä soittokeikalta lähdettäessä, nättejä koiria, tämä oli se ruskeavalkoinen, jotenkin pidän niistä harmaankirjavista sävyistä enempi, eikä satanut, ja kun siinä juhlivassa Kehräämön kaupassa on aivan kaikkea paitsi sitä värillistä muurauslankaa, olin autuas kun ei ollut yhtään rahaa käytettävissä.

Ehdotin likoille koulurepun virkkaamista isoäidinneliöistä. ;)
Se muurauslanka on 'muovia', joten ei kastu ja kestää kirjojenkin painon, toinen siis ottaa marjapuuron ja toinen keltaisen, kun niitä värejä sattuu olemaan kotona.

Ei ollut tehtaalla piipputiiliä.
Menen nyt ulos miettimään miten teen suorakaiteesta ympyrää.. :D

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 18:08:56

Voi apua!
Olen ihan koukussa Veikko Penttiseen ja hänen filosofiaansa.

"Kotona riitti sivistykseksi, että on kastettu ja rokotettu."

"Minä tahon tehä tämän niin, että että mitä enempi näillä (koreilla) on kysyntää sitä vähempi minä niitä teen."

"Tämä on hankittu hääpuvuksi, mutta kun ei sille nyt ollut muuta käyttöä niin tehdään näin" (Pesee lattiaa puvuntakilla.)

Järkky. Naureskelen täällä vatsa kippuralla.
Kiitos mainiosta vihjeestä rakas XXX.

Eihän tuo huusholli tarttis kuin vähän naisen kättä...Kuten hän sanoi osassa 2. niin akka pääsis helpolla, kun minä leivon leivätkin itse. Syöminen jäisi emännän kontolle.

:D

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   29.7.17 19:02:19

Kuinkas se pärekorimiehen yhdistetty sauna ja makuuhuone? Monenlaista olen nähnyt ja kuullut, mutta se päihittää kaiken.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 19:47:29

Voiii...Nyt tunnen piston menneisyydestä.
(-Vuonna 1994 asuin kesän saunamökissä, jossa tein tuota samaa.
Nukuin ylälauteella.
Ei ollut pelkoa yövieraista.)

Tosin en saunonut ikinä, kävin purossa pesulla.

Minusta toi katosta roikkuva pärekorikehto oli hieno. Olisin vaan käynyt ensin liinavaatepyykillä ja käyttänyt tuon ukonkin "edustussaunassaan".

On sillä kiire. "Saisin tämän virman pyörimään, kun saisin tuohon autoon renkaat alle."

"Ei tässä muuta kun sukat, ravatti ja kampa unohtuivat kiireessä matkasta."

"-Eihän tässä ravattia kerkiä laittaa kaulaan kun on niin kiire."

"Kuukausipudjetti on ihan selvä. Meitähän on oikeastaan aika monta minun lisäksi. Ai niin ja hiirille ostan leivän joka kuukausi tuonne eteiseen."

Ai kamala!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   29.7.17 19:58:18

Kaikella kunnioituksella naisten kykyjä kohtaan, mutta se huusholli mielestäni tarvii enemmän kuin naisen kättä. Vähintään kahta kättä ja peijakkaan terveen kropan.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 20:04:29

Ei se tarvitsisi muuta kuin tulitikun yhden nurkan alle.
Torppa on täynnä niin täynnä sytykkeitä, niin roihuisi iloisesti.

"Kun eihän minulla ole edes hometta. Pientä läpivetoa niin pääsee tästä savusta eroon."

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.7.17 20:49:28

Näytin nuo pätkät miehellekin ja hän sanoi heti hymysuin, että tuo äijä ei tajua miten hyvin hänellä on asiat.
Ei huolta huomenesta.

Ihan sama kuin tuon hänen kaverinsa kanssa. Jos ei kertakaikkiaan ole ollut koskaan suhteessa tai perhe-elämässä ja sitä sitten palavasti haluaa niin ei ole käsitystä elämän realiteeteista.
Tuo Terje haluaisi vaan jatkaa pyöräilyä, kalastusta ja marjastusta.

-Ja tunkee sitten ne tuotteensa meille pakastimeen, kun miksi sitä nyt omaa pakastinta hankkia.

Hyvä ettei saanut paskahalvausta, kun viime kesänä työnsin väliaikaisesti yhden tuttavan marsun sinne samaan pakastimeen hänen kalojena kanssa.

Talvirenkaat ja muut isommat jutut ovat meillä säilössä.

Yritin yhdistää häntä 14 vuotta sitten yhden suomalaisen tutun kanssa.
Terjellä oli heti suunnitelmat valmiina:

Minä laitan suksitelineet jo seinälle niin näet missä meidän lasten sukset on.
Sinulle ostan polkupyörän, jotta voit käydä töissä kun olet vähän paksu.

Kumma kyllä suhde ei ottanut tulta!

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   30.7.17 08:26:59

Voihan Terje! Jotain sympaattista tuommoisissa tavallaan on, mutta aika vaikea kuvitella naista jonka huumorintaju riittäisi rinnakkaiseloon.

  Re: Uutta ja vanhaa LIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   30.7.17 20:43:37

No,no, naiset ottavat usein, ehkä jopa miehiä useamminkin, ongelmakoiria, vaikeita hevosia, mahdottomia tehtäviä ja liian suuria tavoitteita, miksi ei osuisi ongelmahakuista naista myös Terjen taltuttamiseksi..?
-Pitää vaan alussa olla niin juoni, että esittää 'kriteerikköä' ja sitten kun tilanne tasaantuu alkaa ujuttamaan sekaan omaa näkemystään ja loppujen lopuksi tekee sen minkä kaikki aviovaimot kaikkialla osaavat, laittavat miehet tekemään mitä tahtovat ja saavat miehet vielä uskomaan tekojen olevan heiltä lähteneitä, eli heidän omia ideoitaan. ;D

Viisaammat miehet myöntävät auliisti puolisonsa fiksuuden, muiden pitää elää harhassaan että ovat perheen päitä ja että päättävätkin vielä jostakin muka itse.

Joskus naiset kyllästyvät teatteriin ja siitä seuraa useimmin ero, joku mies taas voikin bongata vielä paremman huiputtajan ja lähteä suhteesta suurempaan harhaan.
Ai että, elämä on villiä peliä, missä vain harvat löytävät tasapainon.

Meidän perheen päällä alkoi viikon loma, jonka hän rentoutuu tekemällä visioitani, eipä tarvitse stressata kun muija ajatteleekin hänen puolestaan..

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.