Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   23.3.17 16:10:29

Kuukauden irtisanomisaika työsopimuksessa, onko se kalenterikuukausi kuten vuokrasoppareissa?

Entäpä milloin kesälomat on ns. ansaittu niin, että tulevat maksuun irtisanouduttaessa?

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.3.17 16:19:31

Lomaoikeus määräytyy työsopimuksessa. Nykyisin olen kunnan työntekijä, lomaoikeutta on enemmän kuin yksityisellä ollessani, eikä lauantaita tarvitse laskea mukaan :) Lomakausikin on vähän erilainen.

Yleensä lomaoikeus alkaa juosta heti, itse aloitin lokakuun alussa ja seuraavalle kesälle oli kertynyt 18 lomapäivää.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.3.17 16:20:54

Niin ja tuo irtisanoutuminen kai lasketaan yhden kalenterikuukauden mukaan.
Työtoverini irtisanoutui 31.8, viimeinen työpäivä oli 30.9.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   23.3.17 16:23:38

Elikkäskö jos haluan ne lomat mukaan lopputiliin pitää odottaa lomakauden alkuun?

Täydet lomat jo kyllä pyörii, olen ollut tässä firmassa yli 25 vuotta! :D

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.3.17 16:27:04

MMM, ei tarvitse odottaa, työnantaja maksaa lomat kyllä milloin vaan. Verottaja vaan vie sillä hetkellä niistä n.puolet, ellet hae muutosverokorttia ajoissa. Seuraavan vuoden verotuksessa tosin tämä tasataan.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: KP 
Päivämäärä:   23.3.17 19:58:54

Irtisanomisaika lähtee pyörimään irtisanomispäivästä seuraavana päivänä, näin muistelen.
Lomakorvauksen maksu kannattaa tarkistaa tessistä. Joissakin on määritelty että lomakorvaus pitää olla maksettuna viimeisenä työpäivänä, joissakin se maksetaan seuraavana varsinaisena palkanmaksupäivänä.
Jos lomakorvausta ei makseta tessin määräämänä päivänä, viivästyksestä on oikeus saada korkoa.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: Heips 
Päivämäärä:   24.3.17 15:01:57

Lopputilissä maksetaan lomarahat, työpaikkakohtainen tuo irtisanomisaika, mulla aina ollut 30vrk.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   25.3.17 08:43:35

Työsuhteen irtisanomisaika on päiviä, ei kalenterikuukautta niin kuin vuokrasopimuksissa.
Lomakorvauksen saa aina pitämättömistä lomista, lomarahan saaminen riippuu ... no ainakin TES:sta.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.3.17 10:00:48

C, millä alalla on tuollainen sopimus? :)

Kyllä se yleisimmin on kuukausi, jos työsuhde on kestänyt yli viisi vuotta. Alle 5 vuotta kestäneissä työsuhteissa voi olla 14 päivää.

Itse olen ollut nyt KVTES:n työsopimuksella kaksi ja puoli vuotta töissä ja silti irtisanomisaikani on tasan kuukausi, riippumatta siitä, irtisanoudunko itse vai irtisanooko työnantaja.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.17 16:36:17

Irtisanomisaika ei ole kalenterikuukausi vaan alkaa irtisanoutumisesta. Oma irtisanomisaika taas riippuu omasta TESsistä ja siitä, kuinka kauan on ollut töissä. V

Kertyneet lomat maksetaan kyllä missä vaiheessa vuotta tahansa. Ei tarvitse odottaa mitään lomakauden alkuja ja loppuja.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   26.3.17 11:00:31

Kuukausi tai päiviä, irtisanomisaika lasketaan nimenomaan PÄIVINÄ eli 1 kuukausi on 30 päivää eikä seuraava kalenterikuukausi niin kuin vuokrasopimuksissa. Tarkoittaa sitä, että jos irtisanoudut 27. maaliskuuta, viimeinen työpäiväsi on 27. huhtikuuta. Paitsi jos irtisanomisaikasi on vain 14 päivää, viimeinen työpäiväsi on ... laske itse!

Lomaraha ei ole lakisääteinen, eli jos alalla ei ole yleissitovaa TES:sta, sitä ei tarvitse maksaa. Lomaraha on muutenkin ollut alkujaan lomaltaPALUUraha, joka maksettiin vasta loman jälkeen. Yleensä lomaraha kyllä maksetaan aina työsuhteen päättyessä riippumatta siitä, onko loma pidetty vai onko maksettu lomakorvaus.

LomaKORVAUS maksetaan aina siihen päivään mennessä kertyneistä lomista, jos niitä ei ole pidetty vapaana.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   31.3.17 08:41:44

Oletettavasti irtisanomisaikasi on pitempi kuin kk (6kk)Lue tes.Irtisanomisaika alkaa siitä päivästä kun ittisanot itsesi.esim. 5.4.2017.

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   31.3.17 08:43:03

25 vuotta työuraa ja irtisanomisaika kk???

  Re: Miten irtisanomisaika lasketaan?

Lähettäjä: Virpi 
Päivämäärä:   31.3.17 09:41:37

Kun työntekijä irtisanoutuu, niin irtisanoutumisaika on normaalisti max 1 kk. Työsopimuksessa voi olla sovittu pidemmästä ajasta. Näin voi olla yleensä jossakin asiantuntija- tai esimiesasemassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.