Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   27.2.17 21:31:58

Olen menossa laittamaan Mirenan, jos sillä saisi nämä ylivuotavat kuukautiset kuriin.
Vaihdevuosiahan nuo runsastuneet kuukautiset enteilee, mitään muita oireita ei ole.
Ikää on 49.
Kertokaa kokemuksia, miten kroppa on reagoinut, onko menkat muuttuneet/jääneet pois, onko kipuja ym.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   27.2.17 21:40:06

Vain positiivista, menkat jäi pois eikä muuta.. :) Alkuun oli tiputteluvuotoa ehkä pari kolme kuukautta.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Ei ollut 
Päivämäärä:   28.2.17 09:42:33

mitään pahaa sanottavaa. 20 vuotta pidin hormonikierukkaa. Nyt ei tarvitse, kun kohtu poistettiin. Erittäin hyvä keksintö!! Ei kuukautisia, ei sivuvaikutuksia.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   28.2.17 14:36:08

No nyt on Mirena asennettu. Vähän nipisti mutta ei ollut paljon papakoetta kummempi.
Nyt ei tunnu mitään erikoista, tunnin verran tuntui nippailua alavatsassa ja sekin loppui.
Saa nähdä miten vuotojen kanssa käy. Toivottavasti ei tiputtele kuukausitolkulla.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   6.3.17 22:22:12

Kiva että meni kivuttomasti, toivottavasti jatkokin sujuu hyvin!

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   7.3.17 09:43:20

Ei tipan tippaa. Toivottavasti ei alakaan.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Pirkko 
Päivämäärä:   7.3.17 10:45:02

Olen miettinyt samaa... mutta nyt alkoi yölliset kuumat aallot... vieläkö kannattaa???

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   7.3.17 12:58:15

Pirkko, minkä ikäinen olet?
Mulla on 49 lasissa. Muita oireita ei ole kuin nuo tulvivat kuukautiset.
Gyne sanoi että sitten kun vaihtarit alkaa, voidaan ottaa estrogeenigeeli käyttöön, ja että Mirenasta on myös apua vaihtareihin.
Jäi kyllä epäselväksi miten se Mirena niihin vaikuttaa, muutoin kuin näihin vuotohäiriöihin.
Mirena on ollut nyt viikon enkä huomaa siitä mitään oireita. Pelkäsin etukäteen jatkuvaa tiputtelua (voihan se vielä alkaakin, netistä luin), mutta pisaraakaan ei ole näkynyt vielä.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.3.17 20:03:46

Minulla nyt toinen Mirena menossa (ikä 44) ja helpotti kyllä elämää NIIN paljon! Kuukautiset jäivät pois (no ehkä vuotoa kerran vuodessa puoli päivää ja silloin selviää pikkuhousunsuojalla :)), samoin migreenikohtaukset, joita tuli aina ennen kuukautisia.
Vaihto oli yhtä hel..ttiä, kirjaimellisesti taju lähti, kun sattui niin valtavan paljon, vaikka olin ottanut särkylääkettäkin ennen toimenpidettä. Alavatsakipua pari päivää, sen jälkeen ei mitään. Tänä vuonna pitäisi vaihtaa taas ja vähän jo valmiiksi hirvittää.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Pirkko 
Päivämäärä:   8.3.17 09:41:36

Mulla ikää 50-v. ja olen aina karsastanut kierukkaa... eli ei koskaan ollut. Nyt kuitenkin vuodot olleet runsaita ja tosiaan päänsärkyä usein lisämausteena. Noin viikko sitten alkoi kuumat aallot öisin. Tuleeko niitä koko ajan vai jotenkin satunnaisesti?
Mirenaa voisi harkita jos tosiaan vuoto jää lähes kokonaan pois...

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.3.17 10:58:40

On ollut mirena vuosia. Ei vuotoja. Runsaiden vuotojen takia aikoinaan asennettiin. Yritin otattaa pois, mutta vuodot alkoivat heti. Ikää on yli 60 ja toivoisin jo voivani poistattaa jo tänä vuonna. Ei kait niitä vuotoja enää olisi, ikää jo sen verran, mutta tosiaan ei vielä onnistunut olemaan ilman pari vuotta sitten.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.3.17 17:28:48

Minulla olisi Mirenan vaihto edessä. Asettaminen ei tuntunut edes papakokeen vertaa, mutta entäs poisottaminen? Olen todella kipuherkkä.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   9.3.17 19:55:11

Mulla on ollut tooooosi kauan sitten kuparikierukka. Otatin sen pois noin vuoden käytön jälkeen kun menkat meni ihan hirveiksi.
Poisotto ei tuntunut miltään, en edes huomannut.
Gyne vaan roikotti kierukkaa sormissaan, että tässä tämä. Ja minä vaan hölmistyneenä katsoin kun en tuntenut mitään. En edes ottanut särkylääkettä silloin.
Veikkaan että poiston helppous riippuu löytyykö langat helposti ym.
Tsemppiä!!
Minä aina ajattelen että kun olen kolmesti synnyttänyt, ei pieni kierukka ole mitään vauvan kokoon verrattuna (henkistä tsemppiä vain).

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Vilukissa 
Päivämäärä:   13.3.17 23:39:43

Mirenan jälkeen vuorotellen lähes kaikkien kehon nivelten/nikamien särkyä ja kolotusta.
Vai onkohan vanhuuden reumatismit sattumalta alkaneet samaan aikaan?

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.3.17 18:20:13

Minulla mirena aiheutti jatkuvaa tiputtelua.

Runsaisiin kuukautisiin on auttanut käsittämättömän paljon cyklokapron-lääkitys.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: xxxx 
Päivämäärä:   16.3.17 07:24:00

Mulla oli Mirena vuoden ajan. Vuodin verta joka ikinen päivä ja alavatsa oli todella kipeä. Gyne tarkasti useamman kerran, oli oikealla paikallaan. Kyllästyin kipuihin ja jatkuvaan vuotoon, poistatin kierukan. Ei mulle enää ikinä.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Ella-täti 
Päivämäärä:   16.3.17 11:03:36

Mulla oli mirena puolisen vuotta 46-vuotiaana. Jatkuvaa tiputtelua ja arat rinnat. Otatin pois kun miehelle tehtiin vasektomia. Vaikka langat olivat hukassa (leikattu turhan lyhyiksi), onnistui tosi helposti, nopeasti ja kivuttomasti. Laittaminen sattui ja meinasin pyörtyä.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   16.3.17 12:05:58

Asennuksesta on nyt reilut 2 viikkoa.
Kolmena päivänä on ollut pientä tiputtelua, sen huomasi vain pyyhkiessä, edes pikkuhousunsuojaan ei tullut mitään.
Muuten olo on edelleen normaali, ei kipuja eikä mitään muutakaan normaalista poikkeavaa.
Ensi viikolla pitäisi menkat alkaa, katsotaan onko Mirenalla niihin mitään vaikutusta (ja siksihän se asennettiin).

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: KP 
Päivämäärä:   17.3.17 17:33:14

Jahas. Tänään 3 vk ja yksi päivä edellisten menkkojen alkamisesta ja tänään on tullut ihan reilua vuotoa. Ei mitään tiputtelua, vaan kunnon hulahdukset ja vähän hyytymiä.
Enpä nyt osaa sanoa onko tämä ylimääräinen vuoto vai menkat etuajassa.
Voi paska.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.4.17 21:27:42

Minulla ensimmäisen vuoden kuukautiset tulivat täysin normaalisti, kerta kerralta vähentyen. Vuoden jälkeen jäivät pois. Nyt ovat

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.4.17 21:28:37

karkasi viesti.. nyt ovat epäsäännölliset ja kivuttomat.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   23.4.17 08:39:32

Mirena on ollut tosi hyvä itselläni! Vaihto on ollut yleensä tosi kivuton ja ok, vain yhden kerran uuden laitto oli tosi huono kokemus ja pyörtyminen oli lähellä. Veikkasin, että gynellä oli jotenkin 'kiire', ja osui jotain kohdunnipukkaan vahvasti, mikä alkoi sit heittää päässä.
VÄliin on tullut kuukautisia, ja se on ok, pääsääntöisesti ei mitään. Ei juuri vaihdevuosioireita tähän mennessä - itse asiassa käymissäni verikokeissa oli että vaihdevuodet olisi jo ohi ( itseltä huomaamatta). Mutta nyt on kuitenkin jokin turvotuskausi menoillaan.
Lekurin kanssa oli puhetta, että pidetään Mirenaa ihan tän 50+ iän, siitähän tulee hieman estrogeenia, joten ei tartte mitään hormoonilääkitystä. Tasaa se vähentyvän estrogeenin sitten.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   23.4.17 17:03:20

Laiton jälkeen ollut kahdet menkat. Huomattavasti normaalia vähäisemmät, mutta kestoltaan pidemmät. Viimeiset kesti melkein 1,5 viikkoa. Ja sen jälkeen runsasta valkovuotoa.
Mirena on ollut melkein kaksi kuukautta, joten eipä tuo kroppa ole varmaan siihen vielä tottunut.
Mutta ärsyttää se, että kiertoväli on ollut kolme viikkoa, ja vuotoa puolitoista. Joten kuivaa aikaa vaan puolitoista viikkoa ja taas on vuotanut.
Ei hyvä.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   23.4.17 19:25:39

Se voi kyllä hyvinkin vielä tuosta laantua, muutaman tiedän, joilla tasaantuminen kesti puolisen vuotta. Jos sen jaksaisi sinnitellä...

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: mie myös 
Päivämäärä:   29.4.17 22:01:50

Mulla laitettiin 10 kuukautta sitten. Olen 51v. ja lapseton. Laittaminen sattui mutta oli kestettävissä. Pyritään siihen, että menkat vähenisi, kun oli sellaisia"ämpärillä istumisen päiviä" aiemmin.
Puoli vuotta oli jatkuvasti enemmän tai vähemmän kipeä ja vuoti, mutta pääosin pikkuhousunsuojalla selvisin. Yritin olla sitkeä ja kun kävin gynellä, kaikki oli ihan ok.
Nyt on noin pari viikkoa kuivaa kautta ja sitten pari viikkoa pientä vuotoa. Alavatsaankin koskee melko usein.
Mun gyne sanoi, että jollain asiakkaalla oli mennyt kaksi vuotta ja sitten oireet rauhoittui.
Olen kuitenkin tyytyväinen tähän, mukavampaa tämä on kuin ne vuotopäivät, jolloin töissäkin piti vajaan tunnin päästä juosta paniikissa vessaan, kun mitkään suojat ei meinanneet riittää. Eikä Caprilonkaan riittävästi auttanut.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   2.5.17 10:26:55

Reilut kolme viikkoa sitten oli oletettavasti menkat.
Tuli sellaista limaa, jossa oli verta mukana. Mutta vain kolmena päivänä ja pienellä siteellä pärjäsin.

Nyt taas viikonloppuna tuli kahtena päivänä pienet "hulahdukset". Verta ei juuri nimeksikään, mutta sellaista vaalenapunaista limaa. Nyt pärjäsin pikkuhousunsuojalla. Nyt ei tule mitään, eikä mitään tuntemuksiakaan ole.
Tissit olivat kipeät viime viikolla, joten oletan että nuo oli menkat.

Ai että olen onnellinen jos mirena tosiaan toimii, ja pääsen menkoista noin vähällä. Eipä noita edes voi menkoiksi sanoa, kun vertaa tilanteeseen ennen mirenaa. Silloin en uskaltanut edes lähteä kauaksi vessasta, ja yöllä piti olla kaksi suurinta yösidettä ja silti pelkäsin että yli menee.

Viikonloppuun mennessä olen viisaampi, kierto ei ole koskaan ollut neljää viikkoa pitempi. Joten jos mitään ei tapahtu muutamaan päivään, menkat oli todellakin tuossa.

Pitäkää peukkuja että tilanne jatkuu näin :)

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   10.5.17 19:32:03

No niin. Lauantaina sitten alkoi hurmuinen vuoto.
Maanantaina laitoin yösiteen töihin lähtiessä, se oli kahden tunnin päästä ihan täynnä.
Eilen punainen OB täyttyi tunnissa, vihreä kahdessa, niin että vuoto tuli läpi.
Alavatsa on järkyttävän kipeä, enkä tunne lankoja.
Huomenna on aika gynelle. Ei tämä normaalia ole.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: MKS 
Päivämäärä:   16.5.17 21:23:03

Valtaosallahan tuo toimii. Ja vuoden se normaalisti ottaa, että kierto asettuu uomiinsa. Ei kannata poistoa siis hosua, vaan kärsivällisesti vaan odottaa. Itsellä niukentanut kyllä vuotoja _huomattavasti_, ainoa vaan että nykyään vuodan aikalailla jokatoinen viikko :( Ärsyttävää.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   16.5.17 22:20:01

Ei mennyt kuin strömsössä.
Kohdusta löytyi myooma, ei mitenkään kamalan iso.
Siinä on syy vuotojen lisääntymiselle.
Mirena ei asettunut paikalleen koska myooma esti kierukan asettamisen tarpeeksi syvälle.
Kierukka otettiin pois, ja sain Esmya lääkityksen.
En ollut eläissäni kuullutkaan lääkkeestä. Sen pitäisi pienentää myoomaa ja poistaa vuodot kokonaan hoidon ajaksi.
Lääke vaikuttaa jotenkin estämällä keltarauhashormonin vaikutusta kudoksessa, en ihan ymmärtänyt miten se menee.
Ensin syödään lääkettä 3 kk putkeen, pidetään tauko ja kuukautiset pitäisi tulla.
Toivottavast tämä hoito tehoaa.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   7.6.17 22:02:27

Pientä päivitystä. 4 viikkoa Esmya-lääkitystä.
Kuukautiset olisivat normaalisti tulleet viimeistään viime lauantaina, eipä ole niitä näkynyt.
Ei mitään vuotoja eikä mitään oireita.
Joillekin Esmya aiheuttaa vaihdevuosioireita, minä en huomaa mitään erityistä olossa.
On aika mahtavaa olla ilman vuotoja!!

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Mirena 
Päivämäärä:   7.8.17 21:27:48

Päivitän tilannetta.
Esmyaa olen syönyt nyt sen 3. kuukauden kuurin.
Menkkoja ei tullut kertaakaan, olipa sen suhteen ihana kesä!!
Nyt tässä odottelen, menkat pitäis alkaa neljän viikon sisällä.
Hieman hirvittää, Esmya kun voi paksuntaa kohdun limakalvon ja vuoto on sitten valtava.

  Re: Kokemuksia Mirenasta?

Lähettäjä: Kidutus 
Päivämäärä:   12.8.17 19:05:49

Minulle laitettiin Mirena, siinä toivossa että runsaat kuukautiset loppuisivat ja hemoglobiini saataisiin nousemaan. Laiton jälkeen olin hyvinkin toiveikas, lupasihan tuoteseloste, että suurimmalla osalla kuukautiset jäävät jopa kokonaan pois. Kukkua kanssa, tietysti minä olin se muutama prosentti jonka vuoto yltyi, jatkui ja kesti. Selittämättömät nivelkivut, hermokivut, päänsärky, huimaus, puutumiset, jne Otettiin erittäin laaja verikoe, josta näkyi mahd. keliakia, borrelioosi, reuma,syöpä jne. Ei löytynyt mitään. Ei tullut mieleenkään, että kierukka aiheuttaisi kaiken tämän tuskan ja jos olisin ollut vieraalla töissä , olisin työkyvytön, mutta yksityisyrittäjänä ei ollut vaihtoehtoja. 4,5 vuotta kärsin, kunnes itse pyysin kierukan poisottamista ja nyt reilu kuukausi poisoton jälkeen: Vuoto loppunut, mahakivut hävinneet pikkuhiljaa, huimaus loppunut, säryt myös lieventyivät heti, ei toki vielä kokonaan. Elämäni kauheimmat ajat, syöpäpelkoineen muineen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.