Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: Pinot 
Päivämäärä:   16.2.17 22:21:23

Onko taalla ketaan, joka on vaihtanut alaa keski-iassa? Olen 47 nyt ja menen yliopistoon syksylla opiskelemaan ihan uuden ammatin. Olen reilut 50v kun valmistun. Miten on alanvaihto sujunut muilta?

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   16.2.17 22:42:16

Hienoa, onneksi olkoon!

Olen sinua vähän vanhempi ja opiskelen myös yliopistossa. En ole vaihtamassa alaa kylläkään, joten en suoranaisesti osaa kertoa kokemuksia. Mutta olen tehnyt yrittäjänä monen alan töitä tähänkin asti ja voisin oitis siirtyä jollekin uudellekin alalle. Ainakin yrittäjänä alanvaihto on mielestäni täysin mahdollista. Palkkatyössä työllistyminen voi olla kivisempää, riippuu varmaan alasta, suhteista ym.?

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   17.2.17 08:38:01

Onnea! En myöskään itse vaihtanut täysin alaa 55-vuotiaana vaan työpaikkaa ja osa-aikaiseksi, niin pääsen myös tekemään enemmän hevoshommia!

Tunnen kuitenkin monta alanvaihtajaa, varsinkin viisikymppisenä. Lapset ovat jo isoja, asuntovelat maksettu yms. Aikaa ja rahaa on ollut opiskella ja toteuttaa unelmia.

Kun alanvaihto on tapahtunut omasta halusta on se myös sujunut upeasti!
Joskus syynä on ollut jotain muuta, loukkaantumisen jälkeinen työkyvyttömyys omaan työhön tai irtisanomisen jälkeinen uudelleenkoulutus ja tällöin ei aina ole sujunut yhtä hyvin...

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: Yksi 
Päivämäärä:   17.2.17 20:48:26

Minä. Nelivitosena menin uudelleen yliopistoon ja opiskelin ihan uuden ammatin. Ei ollut huono vaihtoehto ja olen todella tyytyväinen tähän "kääntöliikkeeseen". Minä myös toimin yrittäjänä. Jo siis edellisessä ammatissani ja nyt tässä uudessa.

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   18.2.17 19:43:06

Olen 44-vuotias ensi vuonna, kun valmistun uuteen ammattiin, jota opiskelen nyt yliopistossa. En todellakaan koe itseäni vanhaksi. Ikä ei ole kuin numeroita. Uskon, että uusi ammattini on paljon parempi kuin entinen ja odotan oikein pääseväni uudenlaisiin töihin. Työ- ja elämänkokemuksesta on iso hyöty.

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   18.2.17 22:18:29

Mielestäni yliopistossa on ainakin omalla alallani huomattavan helppoa opiskella tässä iässä, kun on jo elämänkokemusta ja yleissivistystä.

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   21.2.17 14:36:41

Uskaltaako kukaan kertoa alaa mitä opiskelee? Itse olen kasvatustieteen maisteri ja vaikuttaa että opiskelemaan olisi lähdettävä.

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: adx 
Päivämäärä:   25.2.17 09:11:48

Lähdin nelikymppisenä opiskelemaan toista yliopistotutkintoa ja valmistuin fil.maisteriksi käännöstieteestä. Nyt olen elättänyt itseni kääntäjäyrittäjänä jo vuosikaudet enkä ole katunut hetkeäkään. Työtä saa tehdä tosissaan ja toki pienyrittäjyyteen liittyy aika monia epäkohtia, mutta en enää haluaisi kahdeksasta neljään -palkkatyöhön. Tuskin sopeutuisin, kun olen tottunut "yrittäjän vapauteen". Se on toki vähän näennäistä, mutta jonkin verran kuitenkin pystyy itse päättämään, milloin työt tekee, ja omat menonsa pystyy järjestelemään joustavammin. Ja "ikärasismista" ei tarvitse kärsiä, osaaminen on tärkeintä.

  Re: Alanvaihtokokemuksia

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   25.2.17 13:10:18

Kiva lukea kokemuksia täältä kun olen samoja kysymyksiä pohdiskellut. Miettinyt mikä ala, työllistyykö, kannattaako jne. Itselläni tuli jo 50v mittariin, vähän huomaamatta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.