Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: mummokuume 
Päivämäärä:   16.2.17 12:31:13

Milloin, minkä ikäisenä, teillä alkaneet vaihdevuosioireet, menkkajutut tai muu?

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   17.2.17 09:50:08

Nyt kun 51 kohta mittarissa, kuukatiset ryhtyivät epäsäännöllisiksi. Aiemmin tulivat kellon tarkkuudella. Nivelsäryt ja muut kolotukset jatkuvia, ei muita oireita.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Hemesti 
Päivämäärä:   17.2.17 14:11:00

Menkat on olleet koko iän tosi säännölliset, mutta joskus 45:n ikäisenä jäi parit yksittäiset väliin. Alkoi myös olla hikipuuskia ja mielialahäiriöitä, tosin myöhemmin olen arvaillut, että ne on liittyneet silloisiin kuormittaviin elämäntilanteisiin...

Joka tapauksessa laitatin hormoonikierukan, jonka myötä menkat jäi useiksi vuosiksi pois ja mielialakin on tasoittunut, kun osaan pitää huolen omasta jaksamisestani.

Ainiin, unettomuudesta kärsin myös silloin joskus 2009 aikoihin ja sainkin sitten yhdenlaisen lääkityksen, joka parantaa unen laatua. Siihen turvaudun suht säännöllisesti edelleen.

Otatin kierukan ihan äskettäin pois. Ultraäänen perusteella munasarjat on kuihtuneet rusinoiksi, josta päättelen, ettei niissä juurikaan enää elämää ole, ja hyvä niin!

Nyt vaan jännityksellä seuraan, vieläkö vuodot kiusaavat tai alkaako hikipuuskat pahenemaan... Toistaiseksi olen siis selvinnyt luontaislääkkeillä (Life +45 fytoöstrogen).

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   17.2.17 18:58:21

Mitä unettomuuteen? Itse olen kärsinyt siitä jo toistakymmentä vuotta, nyt pahentunut sekin. Hauska lisä tähän muuhun lisääntyvään ankeuteen. :(

Menkat tulee nyt kolmen, kun ennen neljän viikon välein. Kolotuksia. Ikää 49

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 53 
Päivämäärä:   17.2.17 21:49:22

Joo tässä taitaa olla viihdevuodet pahimmillaan mutta mitäs tuosta. Onpahan kiva kun voi kerrankin aamukiireissä jättää sängyn petaamatta. Lakanat niin märkiä että homehtuisivat päiväpeiton alla.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: eks 
Päivämäärä:   17.2.17 22:04:20

32 Alkoi menkat epäsäännölliseksi. 36 tulivikat menkat. 42 niin homma oli jo ohi. sukuvika.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   20.2.17 21:45:12

Kuukautiset loppui 52v. Sitten ne tuli takas satunnaisesti 53v. Loppui 54v, ja yhdet yllärinä vielä 55v. Sen jälkeen ei ole näkynyt.
Mulla oli kuumia aaltoja kolme kuukautta, ei muuta. Painoa on tullut lisää 5kg nyt Kuukautisten loputtua.
Mun Gyne sanoi että jokainen nainen on täysin erilainen ja naisen kroppa voi tehdä vaikka mitä ihmeellistä - ja kaikki on normaalia.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.2.17 11:17:25

Vatsa pullahti:) Liittyyköhän tämäkin vaihdevuosiin. Ikää on 52 ja viime talven aikana ihan järkyttävä vatsan pullahdus tapahtui. Löystyykö vaan kaikki rakenteet, ei pitäisi olla niinkään lihomisesta kysymys. Olen aina ollut perushoikka, nyt minulla on MAHA. Ja tuossa pallean kohdallakin istuessa toinen makkara.

Onko muilla?

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.2.17 11:49:49

Ja hei, jotain positiivista -myös tissit kasvoi:)

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Hemesti 
Päivämäärä:   24.2.17 08:55:11

Juu, vartalo on muokkautunut ihan uusiksi näin viidenkympin kohdilla. Nimenomaan se vyötärön seutu on kasvanut. Toisaalta, tissit on tallella, kun on tuota rasvakertymääkin olemassa.

Itsellä niitä lisäkiloja entiseen on tullut ehkä viisi. Yritän kovasti hyväksyä itseni tällaisena, kuin nykyisin olen, mutta tiukkaa tekee...

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.2.17 19:43:54

Ihan sama fiilis! En tunne yhtään oloani kotoiseksi tässä kropassa, kun muutama kilo liikaa.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Ammi 
Päivämäärä:   1.3.17 21:24:58

51v menkat vielä eikä muitakaan oireita, mutta nyt 3 viikkoa ollut toinen rinta ajoittain törkeän kipeä. Voisikohan se olla jotain hormonaalista?
Mitään poikkeavaa en tunne eikä kainalo arista tms. Nännikin näyttää suht tavalliselta, mut on kipeä. Mietityttää (pelottaakin) vähän...

50 v synttäreiden jälkeen muutama lisäkilo ja kaikki vatsan kohdalle!

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.3.17 14:52:18

Kolme vuotta sitten olin 51 ja muistan, kun rinnoissa tapahtui iso muutos. Olivat törkeän kipeät jonkun aikaa ja joku muutos tapahtui rintarauhasissa. Kuitenkin edelleen hormonitoimintaa on (mitattu) ja joudun käyttämään ehkäisyä. Mutta vaihdevuosia odotellen...

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: tätsy 
Päivämäärä:   17.3.17 23:31:55

Kohta 50. Musta ois kamalaa, jos tissit kasvais. Mitä pienemmät sen parempi, vähemmän haittaa.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Lippe 
Päivämäärä:   4.4.17 22:01:51

Minä, nyt 48v, mietin, onko tämä nyt sitten "sitä" :D
Edellinen vuoto kesti viiden päivän sijaan viikon, seuraava alkoi kolme päivää etuajassa ja kesti neljä päivää, ja nyt on kaksi viikkoa myöhässä. alkamisestaan saakka kierto on ollut melkeinpä kellontarkka, ja nyt sekoilee näin. Piti ihan raskaustestikin tehdä, sillä ei sterilisaatiokaan 100% varma ole, mutta sen mukaan en ole raskaana. Pitäisi varmaan varata aika lääkärille.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.4.17 10:23:10

Lippe, kuulostaa ihan oikeanlaiselta, eli ensin kierto lyhenee joksikin aikaa, sitten pitenee kunnes loppuu.

Ei syytä huoleen, kohdallasi selkeät oireet.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Lippe 
Päivämäärä:   6.4.17 21:40:09

:) : Yyh, en minä tunne itseäni niin vanhaksi :D

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: pam 
Päivämäärä:   16.4.17 19:35:59

Mitä kokemuksia teillä on hormonilaastareista? Entä kun on kilpirauhasen vajaatoiminta ja vaihdevuosioireet, miten olette huomioineet thyroxin lääkityksen kanssa? Mulla todella paha unettomuus, hermostuneisuus ja lyhyt pinna pahimmat oireet. Ei yhtään naurata. Ja lääkärien ylimalkasuus ottaa todella pattiin. Kukaan ei katso kokonaisuutta vaan summanmutikassa lätkitään sitä sun tätä lääkettä. Kuinka kauan olette joutuneet käyttämään hormonikorvaushoitoa?

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   20.4.17 19:16:18

Toissa syksynä (-15) alkoi kuumat aallot ja kesti 2kk. Kk kierto ollut aina epämääräinen, voi olla mitä vaan 12-35 väliltä. Viime vuonna aaltoilua alkukeväästä 1-2kk. Kesästä syksyyn voimakkaita alavatsakipuja munasarjojen kohdilla. Söin keltarauhashormonikuurin ja menkat toimi just eikä melkein. Ihanaa oli mutta munasarjakivut pysyi ja rinnan kystaoireilu pakotti lopettamaan hormonit. Sitten -17 tammikuu aaltoilut. Menkat jäi joulukuulle ja 2kk ilman. Olen melko hoikka ja helmikuussa turposin navan alapuolelta reilu 2kg ja menkat alkoi. Turvotusta kesti 3vkoa. Lähti ihan yhtäkkiä pois. Seuraavat kk 36 vrk. Nyt jo vrk 39 eikä ala..ja 10vrk ollut niin hirveä turvotus että rinnat kipeät ja reilusti isommat, vatsa aivan valtava ja palleaturvotuskin tuli mitä ei aiemmin ollut. Mikään ruoan vähentäminen ei auta, 2-3litraa vettä vrk ( sis.kahvia/teetä pari kuppia) kusi huilaa ja maha kasvaa.. jos en tietäisi niin vannoisin että paksuna ollaan ja kesävauvaa pukkaa. Olo on epätoivoinen ja tukala. Aamulla noustessa näkee kuinka neste valahtaa ja maha "täyttyy". Ruokamäärä on niin vähäinen ettei sillä selity että ahmisi. Ja turvotus pamahtaa vuorokaudessa..kolme kiloa. Itku tulee kohta. Ikää 47. Jos tämä joskus lähtee pois niin lopetan varmaan syömisen kokonaan prkl.. Aamupala pari leipää ja kahvi, päivän aikana muroja, joku ateria tai lisää muroja, iltapala näkkäriä, teetä, jotain namia välillä , ei jokapv. Kiloissa olen normaalimittainen mutta näytän kamalalta plösöltä. Liikunnalla ei ole ollut vaikutusta aiempaan turvotukseen ja nyt olen ollu kevyellä loukkaantumisen takia. Pienehkön tallin työt teen jokapv ja aiemmin myös isomman.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   20.4.17 21:19:25

""; pakko kommentoida tuohon syömiseesi: Et ehkä syö määrällisesti paljon, mutta ihan päin peetä kyllä syöt, ei pahalla :) Et syö (melkein)ollenkaan kasviksia? Sinuna lisäisin kasviksia reilusti, tai kokeilepa ihan kasvispainotteista ruokavaliota. Itse söin viime kesänä erilaisia omatekoisia salaatteja ja kaikenlaiset turvotukset olivat muisto vain. Pelkkää kasvista ei toki tarvitse syödä, vaan lisänä kannattaakin olla erilaisia proteiininlähteitä. ...ja jätät pois nuo ihan turhat murot.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   20.4.17 21:49:15

Juu ruokavalio on sitä sun tätä.. kananmunia syön yhden(joskus )kaksi päivässä. Raejuustoa joskus. Salaatit ok, kasviksista tykkään mutta maha ei ja nyt turvotuskaudella menee aika kipeäksi. Omenat ja muut tekee myös kipeäksi. Leivän päälle laitan vaihtelevasti kalkkuna/kurkku/juusto(juustoa kuluu..) Keliakian mukaan mennään.. Ateriat on yleensä joko kanaa tai jauhelihaa, pasta tai riisi. Perunaa harvoin, ja keitossa mieluiten. Murot on vähän kuin luksusta, harvemmin ostan mutta nyt justiin on :) Ylimääräistä sokeria/suolaa/rasvoja en käytä. Suklaa ja karkit on paheena, sillon ku ostan niitä niin myös syön ne..
Mulla maha on joskus sellainen että sama ruoka voi aiheuttaa kipuja yhtenä muttei toisena päivänä.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   20.4.17 22:05:57

Niin no joo... myönnetään, että itsehän olin hölmö ja ajattelin asiaa pelkästään omaa napaa tuijottaen ;) enkä ollenkaan tullut edes ajatelleeksi, että joillakin saattaa ruokavalio turvottaa tai olla turvottamatta eri päivinä eri tavalla. Itsellä kun on "rautamaha" eikä mahavaivoja tule juuri mistään. Ja sulla on vielä tuo keliakiakin, joka varmaan hankaloittaa lisää.
Mahtaako nuo sinun turvotukset johtuakaan vaihdevuosista, vaan ihan jostain muusta? Tsemppiä, en nyt osaakaan antaa enempiä "hyviä" neuvoja :)

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   20.4.17 22:14:16

Kiitos tsemppauksesta :)

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   21.4.17 08:17:28

Tsemppiä 52! Mulla on ollut koko ikäni vatsavaivoja, mutta mitään allergioita ei onneksi ole.
Ruokavalio ja syöminen yleensä on oikeasti hankalaa. Kokeilemalla on joutunut opettelemaan, mikä sopii ja mikä kireyttä, tursottaa tai jopa vetää vatsan ihan sekaisin.
Pari kummallista poimintaa: kurkku ja salaatti eivät sovi, mutta paprikaa voin syödä vaikka kuinka paljon. Mieheni tekee mulle usein kanakeittoa, jossa ei ole muita kasviksia kuin paprikasuikaleita.
Toinen hassu juttu, on muuten ollut jo äidilläni ja isoäidillänikin: keitettyä riisiä en voi syödä kuin pari lusikallista, muuten voi seurata aivan järkyttävät vatsakivut.
Muitakin olisi... :)

Mitä vaihdevuosien vaikutukseen tulee, niin eipä nuo vatsajutut muuksi muuttuneet. Kuitenkin esim.huonot yöunet, nivelkivut tms.niihin liittyvät jutut voivat lisätä stressiä ja sitä kautta vaikuttaa vatsaankin. Itse olen onneksi onnistunut muuttamaan elämääni vaihdevuosiin sopivaksi ja vähentämään stressiä!

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   21.4.17 08:19:04

Eikun piti tsempata tuplalainausmerkkiä, mutta menköön tsempin myös 52:lle! :)

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   21.4.17 08:32:13

Kiitti, 1.*** :) Kyllä tsemppiä aina jossain tarvitaan :)

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   21.4.17 09:07:43

On tää iPadin ennakoiva tekstinsyöttö välillä aika hauska!
"Kireyttä,tursottaa" piti tietenkin olla " kipeyttää, turvottaa" :)

No, kyllä sitä joskus onkin tursas-olo, kun turvottaa!

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   22.4.17 18:03:47

Voi, teilläkin samaa. piti oikein katsoa tänne kun raivostuttaa kipeät tissit ja turvonnut maha, eikä mitään voikein voi tehdä . Liikun kyllä ja tavallisesti enemmänkin, nyt työreissuilla pitää istua junissa ja koneissa sen verran, että tuntuu kun kaikki vaan kertyisi suoraan vatsaan. Ikää 52, kuukautisista en tiedä kun on vielä hormoonikierukka. Mutta kyllä tämä on ärsyttävää!

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: grr 
Päivämäärä:   20.5.17 09:28:27

10 vuotta kohta kestäneet kuumat aallot eikä loppua näy. Kk loppuivat 5 vuotta sitten. Korvaushoito kielletty sairauden takia (endo). Ikää 48 v.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 1964 
Päivämäärä:   20.5.17 21:40:44

Melko tarkalleen 50 vuoden nurkilla alkoi kuumat aallot. Hormonikierukka ollut jo iät ja ajat, joten muusta en ois vaihdevuosia huomannutkaan. Edelleen ei muita oireita, kuumia aaltojakaan ei oo aina, vaan jotenkin kausittain. Silloin yöt on kyllä yhtä peiton potkimista....
Kroppaan ei oo vaikuttanut, ihan yhtä sporttinen kun ennenkin.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   21.5.17 10:33:22

Menkat ollleet viimeksi tammikuussa, viime vuoden puolella myös oli muutaman kuukauden mittainen "tauko" ja sitten taas tulivat muutaman kuukauden ajan säännöllisesti. Toivoisin kyllä, etteivät nyt tulisi enää.
Tänä vuonna ollut ekoja kuumia aaltoja, ei kylläkään mitään sietämättömiä onneksi. Muutamana yönä herään siihen, että on hiki mutta se menee ohi aika pian ja saan nukuttua. Päiväsaikaan tulee kuuma joskus. Mitään hoitoa en ole vielä tähän hankkinut.
Mitenkään kummemmin ei mieliala ole heitellyt eikä muutakaan ihmeellistä ole. Jotenkin kumma kyllä olen omasta mielestäni "puhjennut kukkaan" juuri nyt, ehkä johtuu muutamasta pudotetusta ja pois pysyneestä kilosta ja myös varmaan siitä, että viime vuoden puolella erosin miehestä, joka ei enää vuosiin puhunut eikä pussannut... nyt siis kun on olllut vähän uusia tuulia ilmassa, niin mikäs tässä on ollessa :)

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   23.5.17 10:45:25

Mites teillä muilla päälle viiskymppisillä, onko emättimen limakalvot miten kuivuneet? Itsellä ollut sitä ongelmaa ja nyt onkin Vagifem käytössä. Muuta lääkitystä ei ole.

Kuumia aaltoja on tullut parin viikon ajan tavallista reilummin, mutta eiköhän tuokin vaihe mene ohi, niin kuin aina aiemminkin.

  Re: Keski-ikäiset: Milloin vaihdevuosioireet?

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   23.5.17 14:16:50

ikää 41 v. ja tän vuoden alusta ollu kuumia aaltoja ja menkat oleet poissa .

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.