Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   15.2.17 08:00:11

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=18&i=73955&t=73955

Jatketaan!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   15.2.17 12:19:01

Niin tuohon susirajakysymykseen palatessani.

Se susien levinnäisyysaluea taitaa nykyään olla aika eteläinen?

Ennen ja muinoin elettiin siinä mielikuvassa, että niitä on vain itärajaseuduilla ja Lapissa.
Sitten niitä oli yhtäkkiä Pihtiputaallakin. Karstulassa. Ylöjärvellä.

Jos ovat oikeita susia niin väistävät kaiketi ihmistä, mutta en paljon tykkää koirasusi-innovaatiosta, mikä alkoi jo -90:n luvulla.

Olen yhden kerran nähnyt suden:
Se harppoi tien yli justiin tuolla Pohjois-Ruotsin taipaleilla.
Aika iso eläin, luulin ensin poroksi, mutta tällä porolla ei ollut sarvia tai töpöhäntää vaan kunnon jykevät pystykorvat ja tuuhea häntä.

Meillä ei ole susia.
Ne poistetaan.
Ilveksiä kaksi takapihalla. Karhuja ja ahmoja on, mutta niitäkin poistetaan.

Missäköhän minä siis asun?

Muistatteko sellaisen sarjan telkkarista, jossa Alaskassa hirvi harppoo pitkin kylää ja intiaanit ja jotkut mielenrikkaat yrittävät tehdä elämästään jotain?

Ei tämä nyt ihan sellainen Villi Pohjola ole, mutta jos joku elää peräpohjolassa, niin minä asun sit kai perä-peräpohjolassa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   15.2.17 13:24:00

No, täältä susirajalta Hämeestä pistettiin just kaksi sutta hengiltä, kun kirmailivat pitkin pihoja. Pari talvea takaperin yksi susikaksikko kävi tuossa parin sadan metrin päässä, matkaa kaupungin keskustaan ja moottoritielle kilometri. Viime syksynä hevonen säikkyi maastossa niitten hajuja ja jälkiä näkee näin lumiaikaan useinkin. Samoin ilveksiä piisaa, niillä on nyt kevätmouru ja sen kyllä kuulee. :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   15.2.17 15:19:12

Meillä tuon Seitsemisen luonnonpuiston naapurustossa on etua noista pikkujärvistä, lätäkköä toisen perään, vaan muodostavat mukavan kaitaleen tavallaan meidän kylien ja 'aarnialueen' puskuriksi. Eipä petoja pulikointi kiinnosta jos kuivempaakin metsää on tarjolla. ;)

Hienoa Miitta, olet etevä ja fiksu. :)
Opetan muksuille myös elämän 'perusasioita', kun lähdetään autolla, niin mukana pitää olla filttejä, lämmintä vaatetta, käsityötä tai luettavaa jne, kun JOS auto jää tielle ei tule kylmä, eikä tylsää apua odotellessa.
Mies vie asian pidemmälle, autosta pitää löytyä kaikki työkalut, vara-aineet, eväät, tunkit jne, kun jos auto jää jonnekin, niin se pitää myös pystyä korjaamaan.
-Joko autokalustomme on iällä, tai sitten asumme myös jossakin 'korvessa'. ;D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Norjan kylmäveri 
Päivämäärä:   16.2.17 10:30:47

Tämä kysymys lähinnä Miitalle, mutta ilman muuta muillekkin, joilla kokemusta.
Haen itselleni hevosta. Miten tuo Norjan kylmäverinen. Onko miten sukurutsattu?
Onko niillä esim. miten kesäihottumaa? Käytetäänkö niitä ratsuina, ja onko niillä yleensä hyvä laukka.
Haen itselleni hevosta, jolla voin ajaa, vääntää koulua, hypätä pieniä tehtäviä ja painella maastossa välillä tukkaputkella. Ikä 4-6 v, 150-155 cm ruuna. Mielellään tukkajumala.
Ajolle on oltava opetettu, ei välttis ratsastettu. Minä en ole enään vetree, joten kiinnostus on nimenomaan siinä hevosen opettamisessa ja valmennuksissa käymisessä. Tykkään reippaista hevosista. Olenko nyt valinnut väärän rodun?
Suomenhevosia olen kattellut, mutta niissä pelottaa tuo kesäihottuma. Eikä ole
ollut tarjolla sen näköistä, että innostuisin. Eli hevosen pitää olla hyvä rakenteinen ja kaunis.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   16.2.17 13:30:25

Hyvärakenteinen ja kaunis suokki tuolla tavalla opetettuna ei ole halpa, hintalappu varsinkin näytillä olleesta hevosesta noilla spekseillä osuu 6-8000 väliin ja menestyjillä se on vielä enemmän. Suomenhevosen kesäihottumaa on liioiteltu ihan älyttömästi, suurimmalla osalla kuitenkaan ei ole sitä. Toki ilmastonmuutos on lisännyt ötököitä viimeisen 20v aikana, mutta suhteessa siihen kesäihottuma ei ole lisääntynyt samassa mittakaavassa. Sinuna ostaisin laadukkaan varsan niin saisit tehtyä siitä juuri sellaisen kuin itse haluat.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Norjan kylmäveri 
Päivämäärä:   16.2.17 14:04:21

Ei varsaa enään. Haluan päästä ratsastamaan, enkä tiiä edes olenko hengissä siinä vaiheessa ku hevonen on 3-v. Norskit on minusta paljon kauniimpia, kuin on suokit.
Itselläni on tallissa yksi eläkeläis suokki, niin nyt voisi hankkia jo jotain muuta.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   16.2.17 14:13:56

No, makuasia. ;) Suokki on enemmän urheiluhevonen kuin työtyyppisempi norski, mutta puskailussa norski varmaan ajaa asiansa ihan yhtä hyvin. Ja onhan niillä ehkä vähän monipuolisempi värivalikoima.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   16.2.17 14:16:28

Sukusiitos on naapureitten kv-roduilla toistaiseksi huomattavasti isompi ongelma kuin suokeilla, ainakin mitä sukusiitosprosentteihin tulee. Henkkoht tapaamilleni norjan kylmäverisille ei moni suokki viiripäisyydessäkään pärjää ;) ja mitä olen noita myynnistä bongannut, yleensä löytyy maininta että "ei sovi kokemattomille" ja melkoisen herkkiä kapistuksia ovat. Joten reippautta ainakin on luvassa. Askellajien laadusta en osaa yleisesti mitään sanoa, juoksijajalostuksen tuotteitahan nuo kevyemmän mallin ruotsalaiset ja norjalaiset kv-hevoset ovat.

Kesäihottumaa on kaikissa roduissa, kylmäverisillä ja poneilla eniten. Jos tuo jostain tuulisen Atlantin kupeesta norjalaishevosen täkäläiselle järvenrantalaitumelle, niin en löisi paljoa vetoa sen puolesta, etteikö ihottumaa taatusti tule. Niinhän issikoillakin tuppaa menemään. :( Ikävä sairaus, omilla suokeillani ei, kop kop, ole vielä ollut, eikä kasvateillakaan. Toivottavasti ei tulekaan.

Kauneus on sitten semmoinen asia joka löytyy katsojan silmästä. Itse ajattelen nykyään että luonne on kyllä hevosessa se tärkein, sitten terveys, ja lopuksi ne muut. Mutta tokihan sitä mieluummin kauniin ottaa kuin ruman, ja mukava noissa oreissani on silmiään lepuuttaa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Norjan kylmäveri 
Päivämäärä:   16.2.17 14:46:48

Elä nyt miuku. Ei suokki nopeudessa pärjää noille, eli kyllä ne enemmän on sportin näkösiä. Poikkeus oli viime vuoden voitto Ahvenanmaan kisoissa. Minä tykkään vähän enemmän noista vatipäistä ja vauhdikkaimmista kavereista. Eli en hae mitään tasapaksua puksuttajaa. mielellään korkearyhtistä. Tuo väri tekee juuri rodun mielenkiintoiseksi. Suokkeja, siis myytäviä kun olen seuraillu, niin aina kun on hienomman näköinen ja värinen, on joko liian pieni tai liian iso.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   16.2.17 15:52:02

Orit ovat näyttävämpiä kaikissa roduissa, jos on ahkera puuhaamaan niin kaipa sit sellaisen pojan voisi hankkia.

Itse olen niiiiin tuuripuskailija, että sopii hyvin nuo ikääntyvät tammat tuonne pihaton perälle. :)
Mennään joskus, jos mennään.
Varsani, tori-ardenner-suokki samoili 13 vuotta tuolla puskassa ja sitten viime kesänä alkoi tulla kesäihottumaoireita. :(
Hän kääntyi nyt 14v ja saa nähdä mitä tapahtuu, onko 'viimeinen kevät' hällä.
Komea on, liki 170cm, punaruunikko, rakenteeltaan vähän puoliveristä muistuttaa.

Mutta täällähän on aina elämässä se 'vaihtoväki'.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   16.2.17 18:54:18

Minulla on kolme suokkia pihassa, Norjan kylmäverisistä on yhdestä kokemusta.
Jokainen suomenhevoseni on mukavampi ratsastaa kuin tämä norjalainen. Yksikään suomenhevoseni ei ole hidas, tasapaksu tai tylsä.
Yhdellä on kesäihottuma, kaksi on terveitä kuin pukit.
Sori, pakko oli pitää palopuhe suomenhevoselle ;)

Osta ruunikko suomenhevonen! Tai musta!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Norjan kylmäveri 
Päivämäärä:   16.2.17 21:11:38

Olen seurannut myynti-ilmoja jo hetken aikaa. Ei ole tarjolla 150-155 cm mustaa ruunaa tai ruunikkoa. Tammaa en voi ottaa, kun meillä on pieni talli ja 2-vuotias ori. Haluan pitää kaikki laumassa.
Minulla oli ensimmäinen suomenhevonen, joka oli koulutettu ratsu n. 35 vuotta sitten. Nytkin on 1 eläkeläinen, joka on oma kasvatti. Toisaalta olisihan tuo ihan kiva kokeilla nuollaista norskiakin, kun ei ole mitään kokemusta kyseisestä rodusta.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   16.2.17 21:50:10

Norjassa kuten Ruotsissakin on kaksi kylmäverirotua. Dölehäst on raskasrakenteinen kuten Ruotsalainen "serkkunsa" pohjoisruotsin hevonen. Pihlajamäen Eemelillä oli just pohjoisruotsin hevonen.
Molemmissa maissa on jalostettu ravikäyttöön kevyempi kv-rotu. Ne ovat nykyisin sama rotu koska kantakirjat ovat avoimia "ristisiitokselle". Syntymämaa ratkaisee kutsutaanko norskiksi vai svenskiksi.Ravurina Norjan/Ruotsin kv on maailman nopein.
Olen nähnyt yhden pohjoisruotsalaisen ratsastuskoulussa. Käyttivät sitä vammaisratsastuksessa. Oli riittävän vankka käytettäväksi niillä asiakkailla jotka tarvitsivat ns. takaratsastajan.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   17.2.17 00:08:26

Kiitos XXX.

Tuota samaa olisin selvittänyt iät ja ajat itse.

Minulla oli yksi raskaampaa mallia. Tosi hyvä ajaa ja meni ihan nätisti koulua sen verran mitä kursseilla mentiin.
Pomminvarma ja karvaa oli. Häntäjouhta, harjaa ja vuohistupsuja.

Maailman ystävällisin otus, mutta kuitenkin korvat hörössä innoissaan aina valmiina uuteen.

Googlaa dølahest ja kuvat. Lettdøl on niitä nopiajalkasia ravureita, tungdøl on niitä ruottin kylmäveristen työ-,ratsu- ja kärrihevosten kaimoja.

Meidän Alfred oli ihottumavapaa, en tiedä miten paljon sitä tautia esiintyy, mutta suihkin Tri-Teckiä aika ahkeraan kesäisin ja tiputin aina jonkun ötökkälääkekuurin selkämartoon.

Oma tyttäreni ratsasti sillä 8-vuotiaasta itsenäisesti niin että minä olin toisella hepalla mukana.

Ihan paras hevonen ikinä, mutta myin sen tähän kylälle, kun muutin Narvikiin.

Sittemmin sille tuli joku jalkavamma ja lopetettiin 18-vuotiaana.

Lihoi helposti, joten ylipainoa kertyi äkkiä. Voi Alfred. Iso nöyrä norsu.

Piti käyttää tukkalenkkejä etuharjassa, jotta se ei kompastunut jalkoihinsa, sitä harjaa nimittäin oli ja kunnolla :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   17.2.17 00:22:30

Siis ei jalkoihinsa kompastunut sen takia, että etutukka olis ollut niin pitkä, mutta kun eihän se nähnyt mihin jalkansa laittaa. Kokeilen yhtä kuvahakutulosta, tuollaiselta se meitin Alfred näytti:

http://www.hest.no/blog/?blid=1121166

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   17.2.17 00:58:16

Hieno video tässä näistä hepoista:

https://www.youtube.com/watch?v=9B5poiEYK24

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   17.2.17 09:15:47

Miitta, Alfred kuulostaa hienolta tyypiltä. :) Minä en näihin raskaampiin tyyppeihin puuttunut, kun toiveissa tuntuu olevan sitä urheilullisuutta ja vauhtia. Jos olisi määrättömästi aikaa ja rahaa, minä voisin ottaa tuommoisen Alfredinkin mieluusti.

Norjalaisroduista itseäni kiehtoo eniten pohjanhevonen, nordlandin- eli lyngeninhevonen. Kiva pikku pakkaus joka muistuttaa piensuokkia ja islanninhevosta (ja varmaan molemmille sukua). Niillä vaan kanssa tuo sukusiitoshomma on semmoisella asteella, että voivat vaan haaveilla semmoisista prosenteista joista suokkiharrastajat ovat nyt kauhuissaan. Mutta yksi pää ja neljä jalkaa näkyy silti olevan niilläkin.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   17.2.17 10:34:27

Ja lisäänpä kun aloitin, noihin lyngenhevosiin liittyen, että on tosi mukavaa seurailla facebookissa norjalaisten lyngenhevosryhmää. Siellä huomaa ainakin kaksi asiaa mitkä selvästi ovat Norjassa toisin. Ensinnäkin, ne ryökäleet ratsastavat pikku hevosillaan ihan sadunomaisissa maisemissa. <3

Ja toiseksi, kukaan ei hauku eikä pilkkaa ketään. Ei ne hevoset nyt aina ole niiiin upean näköisiä ja ne urheilulliset ( ;) ) suorituksetkin joista sinne videoita ja kuvia ladataan, eivät nyt ihan seljälleen heitä tasollaan. Mutta kukaan ei, minun lukioruotsintaidolla luetun norjani perusteella ainakaan, ivaa kenenkään istuntaa tai käsien asentoa tai esteen korkeutta tai kypärän unohtumista tai ratsun etupainoisuutta tai mitään muutakaan, vaan aina iloitaan ja kannustetaan toisia. Suomenhevosten vastaavalla seinällä alkaa hyvin usein tulla niitä "ei millään pahalla mutta" - alkuisia kommentteja ihan ht-netin tyyliin. Mikähän siinä on että meillä ja meidän rotumme, saati lajin harrastajien kesken ei tuollaista yhteen hiileen puhaltamisen kulttuuria vaan saada aikaan? Jos ei haukuta toisia ratsastajia niin ainakin niitten hevoset. Ikävää.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Norjan kylmäveri 
Päivämäärä:   17.2.17 11:04:22

Kiitos Miitta. Tuo video ja nuo kuvat oli ihania. Mites, onko nuo vuohispunkit ongelmana. Kuulema on esim. tinkereillä. Minulla ei ole asiasta kokemusta.
Kyllä minä haluan tuollaisen tukkajumalan. siinäpä mummon aika kuluu, ku harjailee ja letittelee harjaa. Minä niin tykkään, ku nuo on tuollaisia korkea ryhtisiä.
järvsöfaks on ulkonäöltään mun unelma, näyttää olevan juuri tuollainen ruottalaisen ja norskin sekoitus. Eli taidan ihan oikeasti alkaa tuollaista metsästämään. Tietysti samalla seuraan sh markkinoita.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   17.2.17 12:11:46

Järvsöfaks on ruåttalainen kv-ravuri. Niissä ravureissa niin Norjassa kuin Ruotsissakin ei ole enää oikeastaan muuta niistä alkuperäiskv-roduista tähteenä kuin tupsukoivet, kaikilla ei edes niitäkään. Jalostuksen avulla on tehty ravurirotu joka toki luokitellaan kylmäveriseksi. Ovat onnistuneet siinä loistavasti. Menivät muutamassa kymmenessä vuodessa edelle finskipollesta kirkkaasti. Alottavat strttaamisen jo kaksivuotiaana.
Pohjoisruotsin hevoseen on aikojen kuluessa sekoittunut myös suomenhevosta. Niitä jopattiin Torniojoen yli laillisesti ja laittomasti paljon toisen maailansodan jälkeen. Ravureissa on myös ripaus lämminveristä takavuosilta. Sen on eräs Norjalainen kasvattaja ja sukutuntija myös myöntänyt.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   17.2.17 14:17:38

Minusta Suomessa on ryssitty juoksijajalostus osittain jo ihan sillä, että niillä hyvillä tammoilla ajaa jyystetään kilpaa kunnes ovat pitkälti toisella kymmenellä, ja ehtivät tehdä varsan tai pari, jos enää tiineeksi saadaan sen rääkin jäljiltä. Naapurit ottavat parhaat tammat hyvissä ajoin siitokseen, ja ne ehtivät ihan toisella tavalla saada jälkikasvua. Meillä varsovat nuoresta lähtien vain ne tammat, joilla ei kehtaa tai erkkikään pysty kilpaa ajamaan. Tammojen merkitystä jalostuksessa ei tarpeeksi tajuta, kun tuijotetaan vaan isäoreihin ja siihen tietysti, että sillä tammalla saadaan rahaa tienattua radoilla.

Ja toiseksi sitten sillä, että lämminveriset on karsittu rodun jalostuksesta liian aikaisessa vaiheessa pois. Naapureissa ei sitäkään virhettä tehty. :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   17.2.17 18:42:17

Norjalainen kylmäveri: Kiitos ole hyvä ja kiva, että tykkäsit. :)

Vuohispunkeista en ole kuullut, mutta saattaapi johtua siitäkin, että eivät ehkä pohjoisessa viihdy.

Oikeasti ainoa rasittava tapa Alfredilla oli se, että se kaatoi juomaämpärit jos sillä oli tylsää.
Ihan missä vain, pihatossa, laitumella tai karsinassa. Aina oli saavi nurin ja siinä piti keksiä erilaisia systeemeitä ämpäreiden ympärille, jottei tarvinnut niska vääränä kuskata vettä. :)
Siihen auttoi yleensä ruoka, mutta se ylipaino oli ihan oikea vaara sille ahmatille, niin kannoin kerppuja. Niitä sai kalvaa ja kaivaa jaloilla. Piehtaroida niissä... ja ilmestyä portille risuja, lehtiä ja korsia harja, häntä ja korvakarvatkin täynnä.

Jos mummolla on aikaa setviä niitä haituvia, niin siinä saa sitten kammata ja letitellä tuomiopäivään asti. Onhan se toisaalta aika terapeuttista ja siinä tulee kerrottua maalliset murheet hevosellekin.

Joillakin sitä jouhta oikeasti on sellaiset määrät, että vaikea uskoa todeksi ennenkuin näkee.
Ja vaikka tuossa raskaassakin versiossa on vauhtia ja joitakin sivuhyppyjä joskus, niin eihän tuollainen tonnikeiju hyppää yhtä ketterästi kuin lv tai puokki.

Minusta ne Alfredin intoloikat olivat vain humoristisia "venähdyksiä" ison pierupörähdyksen kanssa vs. heppa nr. kakkosen (lv) järkyttäviin laukasta täysstoppiin ja puolentoista metrin sivuloikkaan johonkin ilmansuuntaan.

Talvi, olen huomannut ihan saman ilmiön.

Meillä on niin pienet piirit, että jos julkisesti alkaisi arvostelemaan naapurikylän hevosen ratsastajan käsien asentoa tai etu/takapainoisuutta niin kyllä siinä vain itsensä nolaisi. :(

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   17.2.17 20:34:19

Alfred kuulostaa mahtavalta tyypiltä! Siitä kemiasta kai kavioliittokin on kiinni, rodusta riippumatta.
Yksi minun suomenhevosistani on myös mestari sotkemaan itsensä tarhassa, kurakelillä se saattaa piehtaroida niin, että vain otsaan jää pieni puhdas alue.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   17.2.17 20:57:22

Kolmannet (ja viimeiset) vanhojen tanssit käyty katsomassa tämän perheen osalta. On ne nuorena nättejä, mutta kyllä meno on melko erinäköistä kun meikäläisen nuoruudessa :). Meillä oli noiden prinsessapukujen sijaan pukuvuokraamoista / mummojen kaappien kätköistä löydettyjä oikeasti vanhoja pukuja. No mitäs tuosta, pääasia on että oli mukavaa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   17.2.17 21:40:19

Täälläkin seurattiin vanhojen tansseja, oma kutosluokkalainen mukana tanssimassa. On sellainen tapa, että kakkoset tulevat tanssimaan ala-asteelle tanssinsa ja hakevat kutosluokkalaiset "kikapoolle", eli pääsevät nuoremmatkin näyttämään tanssitaitonsa ja pukeutumaan halutessaan hienosti.
Reilulla satasella löytyi juhlamekko ja kauniit kultaiset korkkarit, sitten hiukset nutturalle ja korkkiruuvikiharoille ja mekkkoon sointuva silmämeikki, eipä olisi uskonut oman tyttären iäksi vasta 13...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.2.17 22:56:52

Meillä oli -93 prinsessamekot ja niinä vuosina mitä olen noita nähnyt eli seiskaluokalta asti oli prinsessamekot. Minähän vuonna tämä on muuttunut vai onkohan ollut paikkakuntakohtaista? Minä asuin n.7500 asukkaan kunnassa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   18.2.17 01:04:32

Kauniita kampauksia ja pukuja oli ainakin mtvn uutissivuston 'Katsomossa', joku helsinkiläinen paikka varmaan.
Meidän seiskaluokkalainen on ajatellut mennä lukioon, että ehkäpä pääsen saamaan omakohtaisia kokemuksia, jos kunto kestää ja ikää riittää.. ;)

Miun viikonloppuni on jotenkin ankea, lauantaina on konsertti ja sunnuntaina kaksi, olisin mieluummin ollut kotona kun muillakin on viikonloppuvapaa. :(
Suurin lohtuni on rakas mieheni, jonka kanssa saan olla soittamassa, eikä tarvitse itse ajaa autolla niitä reilua sataa kilometriä mitä se rumba vaatii.

Onneksi en muista enempiä menoja tuleville viikonlopuille, ehkä saan olla rauhassa.
Taidan olla tosi epäsosiaalinen tyyppi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   18.2.17 10:10:47

Sunika, itse tanssin vanhat -83 ja paikka oli Helsinki.

Tuntuu jotenkin valoisammalta. Nukun vähän paremmin, ja kun ei tarvitse miettiä työasioita niin pääkin lepää. Muistitestien alustavien tulosten mukaan muistihäiriöt olisivat lähinnä väsymyksen ja ylikuormittumisen aiheuttamaa, huh helpotusta. Olen lukenut, ulkoillut koirien kanssa ja vähän roikkunut netissäkin :).

Tänään tulee jälkikasvu syömään blinejä. Onko teidän perheissä ollut tapana syödä niitä?

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   18.2.17 14:01:24

Meikäläinen tanssi vanhojen tanssit -76, vuokramekossa, myös Helsingissä. :)

Paljon oli silloin vielä oikeita vanhoja pukuja.

Tyttäreni tanssi vanhojen tanssit 2003. Silloin oli jo paljon prinsessamekkoja, mutta tyttärelleni kelpasi hienosti oman äitini tekemä keltainen taftimekko :) Samaista mekkoa olen käyttänyt itsekin ja myös yksi sukulaistyttömme eri juhlissa!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   18.2.17 16:33:09

Olisiko kuvia näistä vanhoista vanhojentansseista? Näkisi millaisia pukuja ennen käytettiin.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   18.2.17 22:09:56

Teetkö putsi blinit itse?
En ole ikinä syönyt sellaisia, selkeästi on aukko sivistyksessä!

Eka konsertti läpäisty pullakahveilla, huomisen kaksi mennään kuulemma karvialaisen perunakeiton voimalla. ;)

Yllättävän hyvin soljui Andante Festivo, ei tarvinnut Sibeliuksen Jannen 'pyöriä haudassaan'. Huominen on ihan taas uusi päivä, toivottavasti Janne saa senkin levätä rauhassa. ;D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   19.2.17 00:07:10

Äidin tekemiä blinejä olen syönyt joskus yli 20 vuotta sitten, pitäisikin joskus koittaa tehdä. Muistan, etten niistä niin hurjasti pitänyt kun vertasin lättyihin ja hilloon :D.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   19.2.17 10:32:40

Höh, minä en edes tiedä mitä blinit ovat.
Kuulostavat venäläisiltä piirakoilta, jotka on leivottu umpeen eikä sisällöstä tiedä ennenkuin maistaa. Blind= sokea norjaksi.

On tää elämä nyt ihan hirveetä, kun minut on jätetty yksin kotiin. :D

Lampaille ja kanoille vien kerran päivässä vettä ja rehua. Kissat lämmittävät sohvan valmiiksi kun tulen liiteristä ja kohennan tulta uuniin.

Eilen ajoin puolet väestöstä lentokentälle, lähtivät talvilomalle appiukon luo ja esikoinen hälyytettiin koiravahdiksi kylälle.

En tee ruokaa kenellekkään, itse syön mitä sattuu käsiin osumaan.
Kävin hakemassa vodkaa, varsiselleriä vai mikä tankoparsa se on.
Sitruunaa, tomaattimehua ja worcester-kastiketta oli ennestään. Mustapippuria ripautin päälle.

Vinmonopoletin tanskalainen komea myyjä sai minut hihittämään ja nauroin jo ääneen kahden Bloody Maryn jälkeen ihan omassa seurassani kotona.

Talviloma. Suunnittelen kesälomaa. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   19.2.17 22:12:27

Voi hyvänen aika miten tämä on kivaa! Kukaan ei soita, ketään ei tarvitse kuskata.

Kävin suksimassa ja sillä aikaa oli sähkö hävinnyt. Kompastuin astianpesukoneen oveen ja sääri sanoi auts.

Sit tuli virtanen takaisin ja hävisi taas.

Kyllä minä täällä voin istua pimeässä otsalamppu päässä, mutta lämminvesitankki ei pumppaa vettä jos ei ole sähköä. Lampaille pitää alkaa haalia vettä kyliltä kanistereihin.
Olis paljon yksinkertaisempaa vaan olla pelkän kaivon varassa.
Tällä hetkellä on siis sähkö, enhän minä muuten tätä kirjoittaisi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   20.2.17 08:10:44

Miitan viikonloppu kuulostaa hauskalta sähkökatkosta lukuunottamatta!
Olisi kyllä ihanaa joskus nauttia kotona ihan vaan omasta seurastaan ja hiljaisuudesta. Ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa.
Blinejä tulee joskus syötyä ravintolassa, itse en ole koskaan tehnyt. Hyviä ovat varsinkin mädin kanssa, voisi kyllä itsekin kokeilla niiden tekemistä.
Tirlittan, ihan mahtavaa että joku osaa soittaa niin hienosti, että pääsee esiintymään! Itse osaan soittaa vain suutani, höh.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   20.2.17 11:20:50

Meillä mies tekee blinit, minä ja lapset syödään. Muikun mäti, smetana ja punasipuli blinin päällä, se on herkkua. Onneksi on tuttu äyriäiskauppias, meille ostetaan joulun tienoilla n kilo mätiä. Tuhti herkku huuhdotaan tietysti alas snapsilla ja hyvällä oluella. Lapsuuden kodissa ei tällaisia syöty (eikä muutenkaan mitään kalaan viittaavaa, äiti inhosi).

Yksinolo on ihan parasta näin perheellisenä. Jos olisi aina yksin, niin ei kai se sitten olisi niin hauskaa. Ja joskus pikku hiprakka yksin on superhauskaa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.2.17 11:30:13

Gerda, suunsoitto on taito täällä tuppisuiden jöröttävien suomalaisten maailmassa. :)

Janne sai 'R.I.P.', koska soitto meni ihan ok, sekä Parkanossa, että Karvialla, että jotkut vaan asuu 'ei missään'! Karvia on 'ei missään'. :D
Talottomia mutkaisia taipaleita riitti muka aina vaan, ainoa vaihtelu tien varressa oli avohakkuu tai metsikkö.
Mutta sitten tuli yllätys: monta tuulivoimalaa aukeni yhtäkkiä eteen, niissä oli siniset valot huipuilla, jyhkeä näky keskellä 'ei mitään'.

-Tunteja myöhemmin, lihakeiton, leipäjuuston+lakkahillon, konsertin ja pullakahvien jälkeen oli pimeää(n.21), kun lähdimme kotia kohti, yllätyin taas positiivisesti tuulimyllyissä oli yövalot päällä, komeita punaisin valoin varustettuja 'pylväitä' häipyi horisonttiin kun palailimme kohti näennäistä 'sivistystä'. :)

Karvian soittokunta oli osaavaa väkeä, saimme 60v-juhlalevyn lahjaksi.
Heillä on 70v juhla tänä vuonna ja heidän perustajajäsenensä musiikkiliitto palkitsi jollain härpäkkeellä konsertin keskellä, meidän orkesterin perustajajäseniä ei enää löytyne, kun ikää on yli 130v. ;D
Sain istua komean ja mukavan nuoren barytonistin ja aivan ihanan charmikkaan tuubistin välissä, kolmannessa konsertissa selvisi että he ovat isä ja poika.

Lähtökahveja juodessa tuli joku vanhempi rouva ilmaisemaan suuren tyytyväisyytensä kun oli ihan oikean vetopasuunan nähnyt orkesterissa, hän oli niin 'otettu' että olin aivan hämilläni, teeni jäähtyi ja pullakin melkein unohtui soittamisesta keskustellessa, mies tuli kysymään että olenko huomannut että kuppila on tyhjennyt ja ovet menevät kohta kiinni, tuli hiukan hoppu. ;)

Rouva saattoi olla samaa porukkaa kuin isä ja poika, kun isä tuli myös siihen seisomapöytään kahveineen, sitten poika kävi sanomassa jotakin ja vieras samannäköinen mies ilmestyi myös paikalle ja silloin tämä rouva sanoi että tuokin on tuubistin poika ja soittaa kornettia(lyhyt trumpetti).
-ja tiuskaisi tälle vieraalle kiukkuisesti että: "Missä sinäkin aina olet kun pitäisi olla soittamassa!"

Mielenkiintoinen oli reissu loppujen lopuksi, ainoa huono asia oli konsertti isossa urheilutalon salissa, sain silloin, kun Korsukuoron lauluosuus alkoi, kuin hetkellisen paniikkihäiriön. :(
Halusin yhtäkkiä kauheasti pois sieltä, sata ihmistä nokan edessä, suuni kuivui ja kurkkua kuristi, aivan puskista menin ihan tolaltani. Kelasin äkkiä voisiko olla jotain sokerijuttua, olenko saanut diabeteksen, pyörrynkö vai yrittääkö joku henkiolento tunkea pääni sisälle, kauhea pelästys, kädetkin tärisi.
Hoin itselleni että hengitä, hengitä, niinkuin vanhassa blondivitsissä.
Pakotin itseni tutkimaan pasuunani putkea ja sen venttiiliä, harvoin on niin yksinkertainen asia saanut täysin jakamattoman huomioni. ;D
Lauluosuus loppui ja päästiin taas soittamaan, ei se ihan hyvin kohdaltani siinä mennyt, mutta muistutin itselleni tämä ja tuo vielä sitten pääset pois, kestät kyllä.
Kapellimestarien kukitus oli taas tauko soittamisessa ja senkin selvisin torveani tutkien, päätösmarssin jälkeen olin enää hiukan huolissani, lähinnä siitä miten selviän viimeisestä esityksestä. :(

Autossa päivitin tilannetta, että, ei, en saanut diabetesta, en henkiolentoa, enkä mitään muutakaan, joku hämärä fobiankaltainen heilahdus, mistä ja miksi, jännitinkö tosiaan yhtäkkiä siellä 35n soittajan joukossa, ehkä.
Viimeinen esitys oli pienessä hämärästi valaistussa auditoriossa ja takaoikealla minusta oli muutaman metrin päässä ovi portaikkoon, ja heti ulko-ovi sen vieressä, tiesin että pääsen pois milloin hyvänsä ja kuorokin lauloi orkesterin edessä eli pääsisin lähes huomaamattomasti ulos tarvittaessa. :)
Kaikki meni hyvin.

Paitsi itku melkein pääsi, kun karvialaiset osoittivat kunnioitusta veteraaneille nousten katsomossa seisomaan säestäessämme kuoroa Veteraanin iltahuuto-kappaleessa, silloin piti muusta syystä hokea että soita seuraava nuotti, keskity seuraavaan nuottiin, unohda vakaa hiljainen joukko joka seisoo tippa linssissä muistaen kaikkia niitä kaatuneita joiden ansiosta Suomi viettää satavuotisjuhlaansa.
Onneksi olen nyt yksin kotona että saan rauhassa itkeä sen tunteen pois.
Se oli hieno ele, koko viikonlopun vaikuttavin tapahtuma.
Kiitos karvialaiset, sieltä keskeltä 'ei-mitään'. :)

Niistän nyt nenäni ja kudon talvisen pitkän villasekoitusliivihameeni 'olkaimet' loppuun, että pääsen se päällä huomenna, sekä kuntouttavaan työtoimintaan (kokkausta tällä kertaa) ja sieltä päivätoimintakeskukseen.
Tuubakerhomme 'harjoitukset' ovat tällä viikolla vanhuksille soittaminen päivällä.

Ensi viikko on täällä hiihtolomaa, myös soitoista, likoilla on konsertti vielä nyt keskiviikkona ja sit saa tasaantua arjen viettoon.

<3 Loistavaa viikkoa teille kaikille! <3

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.2.17 12:20:28

Okei, nyt minäkin jaksoin perehtyä tuohon blinijuttuun paremmin.
Elikkä siis lettutaikina kohotettuna hiivalla ja siihen päälle lisukkeita. Käsittääkseni.

Juu täällä yksinolohauskuus jatkuu, mutta suussa maistuu niin varsiselleriltä, että tulee pitempi tauko tuosta drinkistä.

Toisella kissalla sekoittaa päätä, kun ei se viitsi mennä ulos näin kylmällä.

Sillä on (ainakin)kolme hiuslenkkiä joita se kantaa suussaan ja ns. hukkaa pahvilaatikkoon. Sinne pitää sitten hyökätä isolla loikalla pyydystämään niitä lenksuja.
Pahvilaatikko kääntyy nurinpäin ja alkaa liikkumaan pitkin lattiaa erilaisin lopputuloksin. Esim. törmää päin lipastoa ja kissa syöksyy ulos sieltä.

Nyt se näytti kyllästyvän tuohonkin leikkiin ja nuolee rasittuneita tassujaan sohvalla.

On meillä kissanpäivät itse kullakin. :)

Tirsku tuo on ihan tavallista saada noita lava-angstikohtauksia.

Meidän jousisoitinryhmä kävi milloin missäkin, oltiin Venäjälläkin. Aina tuli ennen soittoa sellainen epäusko ja varsinkin kädet tärisivät niin, että ihme jotta se jousi pysyi kädessä.
Mut sitten aina lopuksi tuli sellainen olo, että tämän haluaisin tehdä saman tien uudestaan. :)

Kiva... putsi alkaa kuulostamaan terveemmältä. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.2.17 13:27:11

Nyt on kesälomakohde tiedossa.

Sinne Kirgiisiaan en jaksa lähteä juniorin kanssa. Siellä on vain monumentteja ja jurttitelttareissuja ja aneemisia hotelleja.

Lento Kööpenhaminaan ja reissu tivoliin ja Legolandiaan. Sitten junalla XXX:n kotiimaan halki seuraavaan maahan ja Berniin. Tunnin bussireissu ja pääsee näkemään tämänkin ihmeen, Eigerin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jungfrau_railway

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   20.2.17 17:17:54

Musikista en paljon ymmärrä, etenkään tosta torvisellaisesta. Joskus silloin kun useimmat teistä ei vielä ulostanut vaippohinsa Savon puolessa oli neljän veljeksen tanssiorkesteri. Trumpetisti menetti oikean käden sormet, peukalo ja tynkä etusormesta jäi jäljelle. Vaihtoi soittimen vetopasuunaan ja homma pelitti.

Haluaisin antaa Miitalle pienen vinkin. Mikäli menet Legolandiaan lomasesongin aikana, pakkaa mukaan iso säkillinen kärsivällisyyttä. Jono sinne on piiiiiitttttkääää.
Kilsa jalkakäytävän täydeltä maksuhalukkaita turisteja. Varo etenkin viikonloppuja.

Mikäli Sinulle on mahdollista liikkua autolla, siinä Legolandin läheisyydessä on Givskud Lövebark. Suosittelen.

Joka tapauksessa aatosten siivin luoksesi hiivin. Suutelen silmäsi uneen......

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.2.17 17:37:24

Yes, etärakkaus on parasta, kaikesta tulee niin eteerisen herkkää ilman stressiä.. :D

Mut hyvät ovat suunnitelmat 'Norjan suomalaisella', keskieuroopan mystiikkaa ei voita mikään oli se sitten historiallisilla kujilla tai vuoriston raiteilla.
Sveitsi on kuulemma kovin kallis maa ja Norjaakin sellaisena pidetään , vai onkohan se huhupuhetta tai mikä kellekin on hintavaa..?
Oppiikohan jodlausta muualla syntyneet lainkaan?
Se on samanaikaisesti aivan höhlää ja mielenkiintoista pulputusta. ;)

Tänne on luvattu pakkasta -taas-, eli aamulla kävin metsässä ja sieltä oli kaikki lumi poissa, ei tarvinnut pelätä liukastumista sammalilla samotessa.
Lumestakin puhutaan, että pyryttäisi kunnolla vaihteeksi, eilen satoi vettä tuulilasiin ajomatkojen ajan, hmm.
Jos siis hyvin käy, niin huomenna tulee taas talvi ja sitä odotellessa on mukava katsella illan pimenemistä ja juoda kuumaa kaakaota. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.2.17 17:38:45

Juu, ja Miitta, miksi siellä teillä ne sähköt katkeilivat?

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   20.2.17 17:46:56

Oi, minä en selviä mitenkään kuivin silmin Veteraanin iltahuudosta! Silloin pari vuotta sitten itsenäisyyspäivän juhlissa se veteraanien esitys presidenttiparille oli hyvä muistutus katsojille juhlien syystä kaiken pukuhössötyksen keskellä. Ärsyttää noissa juhlissa se ainainen pinnallisuus, vaikka onhan ne iltapuvut hienojakin.

Miitan kesälomasuunnitelmat kuulostavat oikein hyvältä! Junamatka Euroopassa olisi kiva, miestäni ei kyllä sellainen kiinnosta puupennin vertaa ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.2.17 18:40:24

Oih, XXX:n ja minun kaukorakkauteni vain syvenee. :D

Tässä on sanat paikallaan. Olavi Virta Ota vaimo syliin ja tanssita oikein sydämestä lähtien

https://www.youtube.com/watch?v=WE5SrkzxYdY

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.2.17 19:02:27

En minä tiedä miksi sähköt pätkivat ja voin vain kuvitella minkälainen jono sinne Legolandiaan on.
Norja ei ole kallis maa asua. Tuo on joku iänkaikkinen uskomus.
Minusta Suomi on nykyään kallis jos niinkuin vertailee tulo-menopuolta.

Sitten tuo ainainen hokema, että "niillä on öljyä."

Ei niitä fossiiliperäisiä voimavarojakaan riitä loputtomiin ja jo kauan sitten on tutkittu muita energiavaihtoehtoja. Nyt niitä otetaan käyttöön. Tuuli ja vesi ovat nykyään melkein jokaisen valikoivan energialähteissä.

XXX: Kai me katsomme samaa hopeista kuuta? :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   20.2.17 19:22:12

Apua, auttakaa, missä XXX oikein asuu? Saksassako? Vai Tanskassa? :)

Jestas, että oli tänään liukas keli Etelä-Suomessa! Tallimme mummotamma (27v) oli kaatunut tarhansa jäisessä alamäessä, eikä ollut päässyt ylös ennen kunnon hiekoitusta...itse kyllä uskon, että kun traktorikin oli ehtinyt paikalle, niin mamma oli ajatellut, että tuohon kauhaan ne kaikki edesmenneet on nostettu ennen hautaamista...jos ei nyt ihan vielä... :)

Ruunaherralla kävin pienen lenkin umpimetsässä, siellä oli ihan kohtalaista mennä, mutta tielle tullessamme oli aikamoisia vaikeuksia! Tulin alas satulasta irrottamaan tilsoja ja sitten luistelin vieressä roikkuen harjassa...:) Huh, onneksi selvittiin talliin!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   20.2.17 19:29:26

Ja siis olen jotenkin luullut XXX:n asuvan Ruotsissa... :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   20.2.17 19:33:37

Kuu meni just pilven taa ja on meri harmain. Toinen sun kanssas kuuta nyt katsoo...
Ton, ja vastaavien tahtiin tuli nuorena ja komeena käveltyä monta laulua seurantalon epätasaisella lankkulattialla. Korva suussa ja kieli kaulan ympäri pyrin saatille. Joskus joku epätoivoinen tarttui tarjoukseen....

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.2.17 19:55:44

Asuuko Triplis Belgiassa? ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   20.2.17 19:58:17

En asu Belgiassa. Nyt voi mummelit pistää arvaustuokion ehtoon ratoksi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.2.17 20:06:59

XXX asustaa mamma Merkillisen maassa.

Voih, se kuu meni täälläkin pilveen, mut kyllä sinä sydämessäni olet vaikka toinen sinut veikin.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   20.2.17 20:26:51

Tänään tuli uusi saunanuuni. Täytyy yrittää saada se toimimaton ulos ja toimiva tilalle. Josko viikonloppuna pääsis lämmittelemään vanhaa kroppaa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.2.17 20:35:02

Siellä on siis kylmä..
Saksassa tarvittiin polttouuneja, joten eiköhän siellä ole saunallekin tarvetta.. ;D

Tänne on satanut pari senttiä lunta, taitaa se välitalvi taas tulla. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   20.2.17 21:07:06

Alankomaissa minä olen käsittänyt triplaäksän asuvan.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   20.2.17 21:08:48

Siis Hollannissa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.2.17 23:31:16

Ei sillä sinänsä ole mitään väliä, mutta käyttäkää nyt mummelit vähän päätänne:

-Kahden meren takana Suomesta
-"Isolla kirkolla tapahtuu"
-Tammilehvikköä lähistöllä, yhteys mereen ja etanoita pihalla
-Kotikielenä tanska ja saksa, koska vaimon suku on Tanskasta.

Belgiassa puhutaan flaamia, tosin vähän saksaakin. Onhan niitä ranskankin alueita jotka ovat saksankielisiä
Yöhalit ja pusut kaikille.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   21.2.17 14:36:56

Pitäiskö mummelit päästää piinasta - vaiko ei?
Asun Sydselsvikissä joka sijaitsee Tanskaan eteläisen rajan alapuolella kartasta katsottuna. Täällä on Tanskankielisiä vähemmistöryhmä, n. 50 000 henkilöö. Kaksikielisiä, joillain kotikielenä Tanska, toisilla se on Saksa ja Tanskaa käytetään tilanteen mukaan. Tanskan puolella on Saksalainen vähemmistö. Siellä, kuten täälläkin, on kouluja ko. äidinkielille.
Rajalla on maajusseja puolin ja toisin joilla on viljelyksiä molemmissa maissa. Ennen EUta heillä oli avaimet lukittuun rajapuomiin joten voivat ajella pellolta toiselle ilman kontrollia.
Vaimo on syntynyt täällä ja hänellä on sukulaisia rajan pohjoispuolella.
Joskus kauan sitten Tanska on ollut paljon isompi. Skone kuului heille ja eteläraja oli lähes Hampurissa. Tienviitoista voi päätellä minne asti se ylettyi, paikan nimet , ainakin osa niistä, on yhä Tanskalaista perua.
Itse olen ollut venepakolaisena yli 40v. Ruotsi, Norja, Tanska ja nykyisin Saksa on olleet asuinvaltioina. Näitten lisäksi olen tehnyt töitä jonkin verran Itävallassa, Belgiassa, Ranskassa ja jopa Espanjassa.
Maksuhaluisia = hulluja on löytynyt hakematta. Hulluja siksi, että paikalliset mestarit olisi tehneet saman työn edullisemmin.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   21.2.17 16:18:46

No eikös se ollut niin, että on harvassa ne asiat joita insinöörit eivät tiedä...jne. ;D

Hii ohoi, tuon safaripuiston yhteydessä olis dinosaurusten muovipuisto ja juniori on siinä iässä, että on aivan innoissaan kaikista dinoista ja fossiileista.

http://www.givskudzoo.dk/Dinosaurpark.4443.aspx

Tirsku, siitä jodlaamisesta tuli mieleen, että se on varmaan rinnastettavissa joikuun. Pulputusta ja kiekaisuja, mut ah niin arvostettua kansanperintöä. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   21.2.17 16:40:00

Niin ja siis rakas XXX, älä nyt kaikkea paljasta, muuten voi olla mummoja jono ovella kesällä... :)

Ei hyvän tähen, milloin minusta tuli näin levoton.
Se mies saisi jo palata kotiin kun näin hyrrää päässä!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   21.2.17 17:16:57

Älä nyt pelästy Miitta. Osoite on edelleen salainen ja toi soppavääpeli osaa karkoittaa jehovat + muut asiattomat ovelle tunkijat.
Mikäli mummot näkis mut luomuna, juoksisivat kirkuen pakoon. Ulkonäkö on näetsen pitänyt innokkaimmat loitolla.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   21.2.17 17:47:27

Ihanan eläimellistä älämölöä tuolla dinopuistossa. :)

Mitenkähän ihmisille käy, kun he pääsevät helposti ja halvalla vajoamaan milloin vain virtuaalitodellisuuteen..?
Jäävätköhän ne sinne sitten, niin että taas tarvitaan vieroitushoitoa, eikä 'oikeasti vaarallista ja jännittävää' todellisuutta uskalla enää selvinpäin kohdata..?

En varsin pidä kiroilusta lainkaan, mutta kun standup-koomikoilla on muuten niin tavattoman hyviä tarinoita, ykkössuosikkini on tällä hetkellä lukemista käsittelevä pätkä Ismo Leikolalta, myös Sami Hedbergin grillijono, jääkiekko- ja kuntosalijutut ovat ihan huvittavia.
-On siinä kanssa kerta kaikkiaan hankala taiteenlaji. ;D

https://www.youtube.com/watch?v=sjpbxC-rJFU
https://www.youtube.com/watch?v=Fh2KMaqbI4c
https://www.youtube.com/watch?v=pfGhfpK3HTU
https://www.youtube.com/watch?v=OrarLvCvsC0

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   21.2.17 19:14:25

Täytyy tunnustaa, että olen eksynyt niitten satantup - komikkojen sivuille. Ilari Johanson on pätevä. Hänen lätkäjätkien suosio naisten keskuudessa on mielestäni mahtava pätkä.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.2.17 21:59:16

Hehee, minä olin lähimpänä XXX:n suhteen :)

Olipa tänään Etelä-Suomessa karmea keli, tuulista ja pyörivää lumisadetta.
Onneksi sain tarhan siivottua ja hevosen pikaisesti ratsastettua ennen pahinta myräkkää!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   23.2.17 00:06:16

Juu enkä minäkään paljasta, että se on oikeasti Sydslesvig ;)

XXX saanyt ihan itse arvioida kuka tajusi ensin. Tai kauan sitten.

Kaikki rakkahat yöterveiset kaikille.

Meille tulee huomenna sähkömies kytkemään kaikkia kellarin peittämättömiä pistorasioita, jotka irrotettiin vuosi sitten pääsiäisenä sen tulvan takia.
Hänen piti tulla eilen, mutta oli unohtanut.
Tulee kuulema huomisamusta.
Toivottavasti tuleekin eikä mitään isompia häikkiä ole.

Minä olisin koonnut nuo kasaan jo puoli vuotta sitten, mutta kun minä en ole siihen pätevöitynyt niin olisin ollut lirissä jonkun kärähdyksen takia.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   23.2.17 00:08:35

Jostain syystä en pääse tänne kirjoittamaan sisäänkirjautuneena.
Tuota äskestäsin lähetin kolme kertaa. :(

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   23.2.17 12:14:16

Salasanasi on siis diskattu.. ;D
Nythän niitäkin pitäisi kokoajan vaihdella.

Komiaa oli pyry vaakasuunnasta eilen, kun likoilla oli konsertti keskustassa, meni tunti 30km:n matkaan, kun vielä tienpohjatkin olivat jäätä.

Tuuli oli jäähdyttänyt mökkisen, niin että jo eilen aamulla huone'lämpö' oli +6 pään korkeudella.
En sitä sillain huomannut kun sama fleecepaita päällä olin koirien kanssa metsässä tallustellut. ;)
Iltapäivän puolella laitoin sitten pesiin valkeita, mutta muurinlämmityskin piti katkaista kun jo kolmen jälkeen piti konserttiharkkoihin lähteä.

Toisaalta oli mukavaa itsensä sisällä kun tämä viimeisimpiä aloittamiani 'keskeneräisiä' käsitöitä kattava poncho-liivihame-setti oli valmis ja se on seiskan puikoilla kudottu kahta villasekoitelankaa käyttäen, ei muuten tuntunut pyry eikä tuuli kuin just peittämättömään päähän. Ponchossa on korkea poolokaulus jolla sai upottua korvia myöten vihreänruskean villaneuleen uumeniin.
-Kutominen kannattaa aina- ;D
Tällainen lanka kyseessä+ Huurre-niminen ohuempi kulkee mukana.
<//www.novitaknits.com/fi/fi/langat/novita-lehto#sku-613803>

Rahat ne alkavat taas olla lopussa.
Penturahoilla sai ostettua heiniä ja potkukelkankin ostin, ei ole sitten kouluvuosieni sellaista ollut, havitellut kyllä olen parina viime talvena, ensin ei ollut rahaa ja seuraavaksi ne olivat loppuunmyydyt, tällä kertaa onnisti.
Muksut eivät ymmärtäneet lainkaan miksi hinkuan jotakin mystistä ufojuttua kuten 'potkukelkkaa', heilahtaneena pitivät. :D
No, mies kokosi sen tuohon oven eteen eilisaamuksi, näin sen yöllä ja aattelin lähteä sillä koirien kanssa lenkille, kun ei tarvitse kaatumista jäätiköllä varoa..
-?
Ei ollut kelkkaa missään kun lähdin aamulla ulos!

Jälkiä oli helppo seurata, jupisin vaan hiukan ääneen koirien kuunnellessa älykkään tahvon näköisinä, että näin siinä tietenkin käy, koska potkukelkkaa ei voita mikään..
-Siellä se kelkka könötti kuusen alla tienhaarassa mistä koulutaksi hakee aamulla, illalla sillä sitten hakivat naapurista maidon eilen, kun 'ei tarvitse kymppilitrasta kantaa' ja poissa se oli tänäkin aamuna kun koiralenkille lähdin.
Se siitä 'ihmehingusta käsittämättömään käsitteeseen potkukelkka'. ;D
-Eivät taida enää tulla toimeen ilman sitä päivääkään. :D

Lunta on tullut liki kymmenen senttiä, ihanan talvista näin hiihtoloman kynnyksellä. Naapurin rouva oli ilmestynyt pari tuntia sitten pihaan ja kertoi että löysi pihastaan koiran joka ei osannut lähteä kotiin ja oli laittanut sen samantien meillä juoksulankaan kiinni.
Vähänkö oli noloa, mutta tämä ADHD-hurtta oli palautettu meille vasta viikko sitten kaupungista, missä oli elänyt 7-viikkoisesta asti kerrostalossa, joskin ikää on vieläkin ripaus alle vuosi. :(
Tuli ero, enempi töitä ja koiruus alkoi 'pistää halvalla' hoitopaikkojen ihmisiä eli näykki ja sähläsi, iso koira yli 70cm säkä, joten hoitopaikat kuivuivat olemattomiin. Tavallaan tuttukin tarina, harmi kaikille, mutta ei voi mitään kun elämäntilanteet muuttuvat.

Hänet haettiin ensin ex-anoppilaan odottamaan että mies pääsee töistä ja lähtisi tännepäin, alta tunnin koira oli purkanut roskapussin ja kompostiastian sisällöt pitkinpoikin huushollia, pojat tulleet hulluiksi ja silleen. ;)
Vähän kävi mielessä että mikähän täystuho sieltä oikein tulee, mut tultuaan hän vaan alkoi leikkiä muiden koirien kanssa pihassa ja siinä on sitten ollut.

-Jostain syystä hänen äitinsä vihaa poikaansa, heti hyökkää kimppuun kun lähelle pääsee, eilen poika meni piiloon kun sain äidin kimpusta pois, ja tuli sit perässä lenkille. Tänään luulin että tullee tai odottaa pihassa kun palataan, mutta olikin kuullut naapurin sakemannien haukunnan ja päätynyt niiden pihaan ihan 'pallo hukassa', mie luulin että vaan lymyilee jossakin ja ilmestyy kun äitensä on taas sisällä.
Täytyy pitää äiti kiinni vastedes lenkille lähdettäessä, kun ei ole kuonokoppaa taloudessa, ettei tarvitse kenenkään turhaan kotoa pois paeta.

Eipä ole päivät samanlaisia, vaikkei 'mitään tee', kuten työttömistä ja kotirouvista usein sanotaan. En ole edelleenkään järin innostunut valtiovallan kaavailemista 'työttömien aktivoinneista ja viriketoiminnoista' peruspäivärahan edellytykseksi, enhän tältä virikkeellisyydeltä edes ehdi huomata kun talvi vaihtuu kesäksi, muusta kuin polttopuun kulutuksesta. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   23.2.17 12:37:13

juu ja ps. Tänään pihaan ilmestyi piiiitkästä aikaa kymmenkunta varista ja muutama harakka.
Palasivatkohan he 'talvilevolta tai joululomalta'? :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   23.2.17 15:50:59

Ei helevetti, kuus pykälää plussalla asunnon sisällä...... Silloin jääkaappi on turha kapistus. Onneksi meillä on sama lämpötila torpan ulkopuolella.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   23.2.17 17:17:54

Onko teillä Tirlittan vanha rintamamiestalo tms.? Pysyykö kuitenkin plussan puolella kovillakin pakkasilla? Meillä hirsitalossakin kyllä huomaa tuon tuulen vaikutuksen, yllättävän paljon se jäähdyttää.
XXX asuu hienolla seudulla! Joskus tuolla tullut autoiltua, tykkäsin kovasti. Vanhuuden haaveeni olisi viettää osa vuodesta Saksassa, vaikka kaikki minua sen vuoksi hulluna pitävätkin ;). Yleensä ihmiset kuulemma haaveilevat Espanjasta tai Ranskassa, mutta minä haluaisin Pohjois-Saksaan.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   23.2.17 18:51:22

Yli satavuotias hirsitorppa, johon on 50-luvulla lisätty puolikas lisää eli ulkomitat ovat 8x8m. Yläkerran teimme kylmästä ullakosta itse n.1999.
Eristettä ei järin ole hirren lisäksi laitettu, kun aikanaan aatteli sillä vähän lisätilaa petaavansa, kaipa tuo täytyy sisäpuolelta eristää paremmin siinä toivossa että Suomeenkin nuo talvet kuitenkin jäisivät.

Reilu kymmenen täällä on jos muuri on lämmitetty edellisenä päivänä.
Yläkerran ikkunajutskat ovat hiukan kesken ja rotat litanneet eristeitä 'uudisrakennuksen' osalta minkä lautaseinien välissä on vain villaa eikä hirttä.
Samoin ovi falskaa tavallaan, mut kyl tässä kaikki ovat tottuneet elelemään, kun kerran tänne ovat syntyneet.

Kesällä ollaankin sitten voiton puolella, kun ulkona paahtaa aurinko koko päivän, niin sisälämpö hipoo vaan kahtakymppiä kun muistaa pitää ovet ja ikkunat visusti kiinni.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   23.2.17 19:56:55

Tämän seudun hienoutta olen jäävi arvioimaan. Jostain ihmeellisestä syystä ihminen tulee kotisokeaksi. Tää on normaalia meille. Jossain muualla maisemat on meistä hienompia. Täkäläiset tuttavat, jotka ovat käyneet Suomessa, kyselevät mitä hemmettiä teen täällä? Suomi on numero uno heidän mielestä.
Täällä asuminen verrattuna Suomeen voittaa 6 - 0. Asumiskustannukset on huomattavasti edullisemmat. Samaten ruoka, autot jne.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 15:22:00

Kokeilen taas.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 15:32:28

Jaahas, se olikin joku tilapäinen häikkä.

Sähkäri kävi ja kellarissa on johdot uusittu ja rasioita vaihdeltu maadoittettuihin ja vähän eri paikkoihin.

Huomenna loppuu yksin kotona-loma. Väki saapuu takaisin, kuka mistäkin.

Sitten on parin viikon tasajako kunnes mies häviää harjoituksiin, niin onkin ihan erilainen touhu talossa.

Maisemiin silmä tosiaan tottuu, mutta kun on vertailukohteita niin loppuvalinta on helpompi tehdä.

Minä en vieläkään ole niin kotirakas, että en voisi muuttaa muualle.

Seuraava osoite on vaan toistaiseksi tuntematon.

Suomeen en halua, voisin lähteä ihan muualle.
Kunhan nuoriso aikuistuu niin sitten.
Johan näitäkin seutuja on katseltu ihan liian monta vuotta.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   24.2.17 15:46:27

Muutto irlantilaiseen druidimetsään.. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 19:05:49

Ai jaa.
Että kun pääsin suomalaisista hankalakulkuisista lepikoista eroon ja muutin tänne missä on lampaita, merta ja kukkuloita, niin nyt pitäis lähteä Irlantiin.
-Siellä on just noita kaikkea. :D

Voisin haluta Itävaltaan. Vuoria saa olla, meri ei ole niin tärkeä.
Kanadakin osittain voisi tulla kysymykseen.

Onhan tässä aikaa miettiä.
Mihin te muut olette muuttamassa? ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   24.2.17 19:28:53

Satavuotta vanhaan miljööseen jossa on runsaat ruusutarhat. ;D

Jos taas visioidaan, niin saattaisin tulla mukanasi Itävaltaan.
Alppimaisemat ja historian havinat voisivat kiehtoa, mutta en sulkisi pois myöskään Toscanan viininviljelyseutuja. :)

Mannerta en vaihtaisi, koska hädänhetkellä voisin vaikka kävellen päästä Suomeen turvaan..

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 19:51:49

No höh, onhan mantereiden väleillä matkustettu jo iät ja ajat.
Mikä se niin iso turva Suomessa on?
Samallalailla ne eläkkeet, päivärahat juoksevat monissa muissakin maissa.

Käytännöt vaan poikkeavat toisistaan.

Mut kyllä juu minäkin voisin Toscanaan lähteä, mut siel on välillä niin kuuma että pitäisi kiivetä hellettä pakoon välillä.

Aasiaan en ainakaan tässä mielentilassa lähde. Siellä on ihan liikaa väkeä.
Tulee huono olo siitä köyhyydestä.
Jos siihen voisi jotenkin vaikuttaa, niin sitten.

Pohjois-Amerikka on myös jotenkin sellainen alue, että ei oikein houkuttele. Vähän niinkuin Suomi paljon isommassa mittakaavassa. Köyhät pysyvät köyhinä ja rikkaat rikastuvat.

Etelä-Amerikka sen sijaan voisi mennäkin. Andien lähistö.

Köyhiä löytyy sieltäkin, mutta jos voisi jotenkin (taas) vaikuttaa siihen epätasapainoon.

Kai se on aloitettava Itävallasta ja sitten lähdettävä turisteja karkuun toisaalle :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 20:01:14

Niin ja apua ennenkuin joku takertuu tähän ristiriitaan, niin tarkoitan, että voisin harkita Kanadaa, mutta en niin USA:ta, vaikka kumpikin ovat P-Amerikan mantereella.
Alaska on mieheni ikuinen haave, mutta nyt ollaan jo niin Alaskassa, jotta saapi lähteä sinne ihan omaa sapattivuottaan pitämään.
-Sekin pahus on osa USA:ta, joten ei kiitos.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   24.2.17 20:47:46

"Suomessa olen minä syntynyt täällä kauniissa 'Hämehessä', 'Näsijärven' rannalla, 'Treen keskussairaalassa'.." Siinäpä Matalan torpan omakohtaista balladia. :)

Puhuin oikeasta HÄDÄSTÄ, jolloin ei enää tunneta sosiaalietuuksia, luulen että osaisin elää täällä, kun tunnen ravintokasvit, eläimet ja vuodenkulun.

Mutta mites tuo Tiibet tai Perun Andit eroavat toisistaan, huilua soittelevia kirjoneuleinkkareitahan kaikkien vuorten rinteillä majailee? ;D

Kanadassa on mm.karhuja ja myrskyjä.
https://www.youtube.com/watch?v=KA_BoyL5xXM

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 22:43:34

Argentiina ja Chile nyt tulivat ensimmäisenä mieleen, niistäkin ne eteläisimmät osat.

Minä olen ostanut ensimmäisen ns. aidon perulaisen ponchoni Savonlinnan Oopperajuhlien katumarkkinoilta vuonna -88 liftireissulla, jonkun huilun ostin Tukholmasta vuosi sen jälkeen.
Jyväskylästä sain keskustasta pan-huilun jo teininä.

Kaksi viikkoa sitten niitä nepalilaisia pipoja oli Enontekiöllä huoltoasemalla.

Kaikki nuo mainokset, joihin mainoksissa/kaduilla/netissä törmää ovat mielikuvien luomista.
Ei kaikkeen ole pakko uskoa.

Myrskyt ja karhut ovat oikeita, niitä ei tarvitse kuvitella. :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.2.17 23:41:14

Tirsku, itse kysymykseesi vastaten:

Tiibetissa on ihan eri uskonto kuin E-Amerikan maissa.
Minulle se nyt on sama ja hailea minkälainen pipo päässään istuvat missäkin, mutta esim. Tiibetiin ei noin vain muuteta, kun se on edelleen osa Kiinaa.
En osaa edes alkeita kiinankielestä, mutta kunnollisen espanjan oppisin hetkessä.

Kanadassa on sentään kaksi minunkin aivoihini mahtuvaa kieltä, ranskaa pitäisi hioa.
Töitäkin pitäisi löytyä, niin kaiketi se olisi englanniksi helpointa ainakin alkuun.
Chilestä ja Argentiinasta löytyisi aina töitä.

Tilan voisi aina laittaa vuokralle, jos ei kaikkea halua myydä lähtiessään.
Se on sitten eri asia kuinka kauan viihtyisin siellä(kään).

Hassuja ajatuksia, mutta ties mitä näistä vielä poikii. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   25.2.17 09:02:57

Minua meinaa vähän ahdistaa ihmispaljous, siksi Aasia varsinkin on jäänyt yhteen käyntiin. Isoissa kaupungeissa viihdyn pari päivää, mutta sen jälkeen alkaa kaivata rauhaa.
Itävallasta tykkään, Wien on isoista kaupungeista suosikkini! Kanadan syrjäseutu, Skandinavian pohjoisosat, Saksan pohjoisrannikko, ainakin matkakohteina listalla!
(Kuitenkin jään tänne korpeen loppuelämäkseni... mikäs siinä ;)).

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   25.2.17 14:12:57

Minä olen niin kaavoihini kangistunut etten muuta yhtään mihinkään ;D. 22 vuotta asuttu tässä, mies koko ikänsä.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   25.2.17 16:29:41

Seuraattekos hiihdon MM-kisoja? Olipa hienoa kun Krista onnistui heti ensimmäisellä matkalla, todella jännittävä kilpailu!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   25.2.17 18:16:37

Aikanaan penkkiurheiluun hurahtaneet vanhempani tappoivat melko tehokkaasti kaiken kiinnostuksen urheilun katsomiseen. Ne kaksi nimittäin keskittyivät urheilun lisäksi vaanimaan selostajaraukkojen ääntämisvirheitä ulkomaisten nimien osalta. Tyyliin selostaja sanoo Ludmila Harashoova: ei,ei hyvänen aika kuinka tuo voi olla tuollainen idiootti, sehän on Harashovaa! Mikäs siinä oli mäkättäessä, kun molemmat puhuivat sujuvasti useampia eri kieliä... Jossain vaiheessa tuli itselle kiitti riitti- fiilis.

Nuorimmainen leipoi laskiaispullia. Kahden jättikokoisen (mantelimassa)pullan jälkeen voikin tästä pyöriä sohvalle. Mukavaa viikonlopun jatkoa!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   25.2.17 19:00:31

Paitsi että pyörinkin tästä hakemaan perheen autoa juna- asemalta, mies oli nimittäin buukannut itselleen junalipun kotiin- huomiseksi. Nyt kökkii sitten eräässä länsirannikon hotellissa, kun ei enää junia tälle päivälle lähde :D.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   25.2.17 20:55:18

Putsi alkaa kuulostaa jo paremmalta! :)

Meille ei kuulu mitään erikoista, taas tehdään tallia. Kelit ovat muuten mukavia, mutta käsiä palelee ja kun palelee, niin sitten särkee...höh.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   26.2.17 09:01:39

Matkailu avartaa, jos ei muuten, niin tekee tilaa lompakkoon. Turistireissuilla näkee maisemia ja saa kiillotetun kuvan/kokemuksen kohteen tavoista ja kulttuurista. Mikäli haluaa päästä sisälle jonkun maan ja kansan elämästa, täytyy siellä asua pitempään. Sittenkin on syytä muistaa, että joka maassa on aikas isoja alueellisia eroja.
Aikoinaan eräs Itä-Saksalainen kertoi ihmeellisen jutun Suomesta, millainen maa ja ihmiset on. Mielipide oli horjumaton, hän oli nähnyt dokumentin töllössä. Aikamme udeltuamme asiasta, kävi selväksi sen dokumentin todenmukaisuus. Kyseessä oli todellinen Suomimainos. Elokuva nimeltä Ryysyranta. Lännestä ei valtiollinen viestintä halunut antaa liian positiivistä kuvaa......
Iltalehden mukaan Suomi on saanut kovan mainoksen Norjassa. Siihen ei matkailunedistämiskeskus pysty edes useammalla miljoonalla. Nyt asian on hoitanut yksi tavallinen pulliainen ja vieläpä norskien kustantamana. Lukekaa ja ennenkaikkea katsokaa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   26.2.17 20:07:26

Olen huomannut vanhenemisen myötä, että kirkot ja museot on jo niin nähty...

Matkoilla olisi hauska tutustua paikalliseen elämänmenoon iloineen ja suruineen! :)
Joskus se onnistuu, joskus ei.

Talliviikonloppu on taas takana vaihtelevine ilmoineen, sauna odottaa. Saunan jälkeen katselen kovalevyltä Gothenburg Horse Showta ja nautin siitä, että huomenna on vapaapäivä :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   27.2.17 13:54:59

Jee, Satu Liukkonen ratsasti Gurra Hopilla viidenneksi 155 cm:n luokassa, puhtailla radoilla! :)

Vapaapäivä on mennyt pitkästä aikaa lepäillessä, kroppa kestää vähän huonosti nykyään tallitöitä. Tai oikeastaan sitä, että teen vähän ylimääräisiä hommia...hakkasin lauantaina neljän hevosen tarhoista (omani lisäksi) jäätyneitä lantakasoja petkeleellä irti, sitä ei näköjään pitäisi enää tehdä :( Kasat vaan ovat juuri hevosten ruokintapaikoilla (traktorinrenkaat) , en haluaisi niitä jättää.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   27.2.17 15:38:42

Minäkin lähden jos vain mahdollista aina ihan toiseen suuntaan kuin turistit.
On kiva eksyä johonkin missä on vain paikallisia.

Otan aina liftareita kyytiin ja majoitan kulkijoita kotopuolessa. Niistä seuraa usein vastavuorokutsu, joten yövyn itsekin välillä omituisissa paikoissa.
-Siis sillein omituisissa, että siellä ei varmasti ole muita kuin paikallisia.

Tällä hetkellä on avoin tarjous Provenceen, Prahan lähistölle, Puolaan johonkin pitäjään sinne itäpuolelle, Välimerelle jollekin luksusjahtipaatille ja Saksaan niille eläkeläisille, jotka innoistuivat ihan täysin kun löysimme heidän pullopostinsa. :)

Skotlannissa asustin hetken yhden tädin luona. Tapasin hänet junassa ja aloimme juttelemaan. Hän esitteli minulle mieluusti kirkkoaan ja näytti vastedes poismenneen miehensä hautakiven. Sittemmin hän soitteli ja kertoi palelevansa, niin minä lähetin hälle lapaset. :)

Täällä sataa lunta. Jäin lauantaina autolla kiinni omaan pihaani ja mies soitti lentokentältä, että eikös sinun pitänyt tulla meitä hakemaan?

"Kyllä minä kovasti yritän, mutta teidän pitää ottaa taksi, täällä minä vaan junnaan paikallani puolittain tiellä."

Eli vaihtelee olosuhteista riippuen, että miten mobiili minä olen. :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   27.2.17 16:44:58

"Rahalla saa ja hevosella pääsee".. sanos vanha sanonta, eli nyt kun olisit Miitta vaan valjastanut sen alpakan ja laaman tepsuttamaan reen eteen, niin jo vain olisit 'lentäen ollut jo perillä'. :)

Otin lankaparin käteen toissapäivänä ja mietin mitäs tekisin ja aloin kutaisemaan huppua, nyt, muutaman lyhennetun kerroksen jälkeen, se muistuttaa viemäriputkea jossa on 90-asteen mutka.. ;D
-Satuin myös "hiukan" eksymään Pinterestiin ja yritin eilen pari tuntia omaksua neulapitsiä, ne vaan avaavat niiiiiiiiiin monia mahdollisuuksia nämä erilaiset kädentaitotekniikat.
https://fi.pinterest.com/pin/672373419337759677/

En vaan muka osaa tehdä sitä solmua jotenkin oikein! Kyllä nyppii.
Käytin tätä opiskeluun, TURHAUTTAVAAN opiskeluun- jonkunnäköinen daalia siitä kyheröstä sukeutui, yllätys, kun onkin pitkä matka kuvien 'mästaritäoksiin'.. ;D
http://www.moreenikustannus.fi/Products.asp?document_id=1023

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   28.2.17 18:52:10

Eilen sinnittelin, tänään oli pakko luovuttaa ja todeta, että saikkupäivä. Ilmeisesti noroa tms, ei oksennuta tai muutakaan, mutta lämpöä ja huono olo. Sohvailu teki hyvää, saatan jopa kyetä töihin huomenna.

Ypäjä lähestyy ja saman tien kun Hippos julkaisi listat, alkoi orien negatiivinen arvostelu vaikkeivät ne ole edes tehneet vielä mitään. Reilu meininki...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.2.17 23:07:26

Tänä aamuna tuo elämälle niin välttämätön eliksiiri eli vesi oli tehnyt megeni ikkunoista ropuliaista taide/kylppärilasia ja ystävällisesti vielä jatkanut ns.alijäähtyneenä ihan maahan asti.
Ahh, sitä toisioherätystä kun ekassa risteyksessä nokka halusikin kääntyä takaisin kotia kohti. ;D

Eilen oli niin kiva pakkaspäivä ja tänään vain satoi sumua ja vettä. -Höh.
Tämä on kai sitä 'Suomen kesää', tai siis 'talveakos' se olikin? ;)

Heppalikan hepo on kuin tynnyri ja miun hepoises ei näy mittään, häl on laskettu 19.6 ja miun tammukallain 19.5, eli ehkäpä ei meikäläisen tarvitse maksella astutusmaksuja enempää oriinomistajalle.
-No, eipä mualima siihen kippaa. :)

Huomenna yksi perhetuttu on kutsunut meidät 'luontopolulle', lumiukkoja ja makkaranpaistoa.. Hmm, otankohan vesisukset ja sadetakin följyyn..? ;)
'Hiihto'loma on hyvässä vauhdissa, suksiako vaikka kuuseen. Heh, tai ties minne.

-Suuri peliviikonloppu -Lantrek- on ihan hollilla,
2-5.3.2017, Tampereen messu- ja urheilukeskus:

"Yleistä
LanTrek on vuosittain Pirkanmaalla järjestettävä verkkopelitapahtuma. Tapahtuman perusajatuksena on kerätä iso joukko samanhenkisiä ihmisiä pelailemaan sekä viettämään aikaa yhdessä.
LanTrekissa on tarjolla valtava määrä ohjelmaa ja tekemistä. Ajanvietettä on tarjolla tasapuolisesti kaikille, riippumatta siitä onko paikalla tietokoneen tai oman konsolinsa kanssa. Konepaikattomia kävijöitäkään ei ole unohdettu sillä peliluolamme ja useat yhteistyökumppanit tarjoavat tapahtuman aikana kilpailuja ja tekemistä johon ei vaadita konepaikkaa.

Historia
Lantrek on alunperin syntynyt vuonna 2001 Ylöjärven lukiolla 20 hengen LAN-tapahtumana. Idean isä Jouni Paarala keksi järjestää nuorille vaihtoehtoista tekemistä pelaamisen merkeissä. Lantrek on yksi Suomen vanhimmista vielä järjestettävistä pelitapahtumista ja sillä on vankka kannatus Pirkanmaalla. Lantrek on perinteisesti järjestetty vuoden alussa.
Tammikuussa 2014 järjestettiin järjestyksessään 14. LanTrek verkkopelitapahtuma. Se keräsi lähes 1500 peleistä, tietokoneista ja kilpailemisesta kiinnostunutta ihmistä Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Tapahtumassa jaettiin yli 14 000 euron edestä rahapalkintoja sekä useiden tuhansien eurojen edestä tuotepalkintoja."

Täs galleriaa viime keväältä:
https://lantrek.1g.fi/kuvat/Lantrek+2016/
En tiiä onko poikiani johonkin kuvaan eksynyt, inssipoju oli järkkärinä ja äänimiehenä ja nämä sähkäri- ja pienkone/autopoju olivat pelaamassa. Tyypit pelaavat siellä 24/7 ja joskus torkahtavat hetken pöytien alla jossain pahvilootassa. :D
Sähkispoitsu voitti silloin 'Pleikkari nelosen' (PlayStation4) omalla sanallisella kuvauksellaan tapahtumasta, melko hyvä tuuri satojen osallistuneiden joukosta. :)

Pojat lähtevät nyt torstaiehtoona peliluolan syövereihin ja heistä kaiketi kuulee sunnuntaina seuraavan kerran. ;)
Likat lähtevät siskolleen huomenna ja sieltä to Hoploppiin siskonpoikien seuraksi, mies on töissä kunnes pe-aamuna lähtee Pohjanmaalle hauta-arkkua kantelemaan serkkujensa seuraksi ja näin tämä yhteinen vapaa-aika taas tämänkin loman osalta loppuu, jään tänne jälleen armaiden hurttieni, kattieni jne kanssa keskenäni. :(
-Haikeaa, mutta hyvää asennetreeniä tulevaisuuteen, kun jäänen 'aikuisten oikeasti' lähinnä vain itseni seuraan.

Muuten oli ihan kiva päivä, kuntouttavassa kuulin että: "Trumpin kirjasto, koko kirjasto paloi, kumpikin kirja tuhoutui, joista toista hän ei ollut vielä ehtinyt edes vilkaista ja toista oli vasta alkanut värittämään.." ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   1.3.17 05:10:26

No jo on mummoilla murheet.

Yksi ei saa solmujansa kasaan, toinen pyörii laskiaspullana, kolmas istuu noropöntöllä ja neljäs taistelee jäisten rehujen kanssa...

Tällä yhdellä nokka vuotaa ja olkapäässä on hirveä mustelma, kun pakotin miehen taas yhdenlaisiin kotikirurgisiin toimenpiteihin:

Luomenpoisto. Viimeksi hän suostui hirttämään yhden sillai, että venytin sitä ja hän laittoi langan ympärille. Sehän kuivui ja tipahti nätisti pois.

Tämä uudempi tapaus piti vetäistä kirurgiveitsellä ja teipata ihan kunnolla.
Siinä oli Betadinet taas ympäri lattioita ja miestä ärsytti.
"Otanko minä tämän nyt hitaasti ja varovasti vai nopeesti kerralla?"
-No mitä luulet. Huitaise se nyt irti niin minä pidän näistä tongeista kiinni...

Ei tässä nyt jokaisen luomen takia kerkeä ajella pitkin Ruijaa, mut nämä kaks ovat olleet niin hankalasti olan takana, että sinne ei saa kuin toisen käden.

Ja niin hyvin teipattu, että kun revin niitä laastareita irti vaihtaakseni uusiin, niin koko olka on mustankirjavana.

Voi kuinka ihana mies minulla on <3

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   1.3.17 05:51:16

Siis ja anteeksi nyt paljon, kun näytti tuo kirjoitus vähän töykeältä.
En minä sitä tarkoittanut, että minun murheeni olisivat sen kummempia kuin toistenkaan. :)
Kyllä minä olen ihan hengessä mukana ja tsemppaan kaikkia.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   1.3.17 16:39:38

Miuku, kovasti tsemppiä jalostusarvosteluun! Älä välitä pahoista puheista, sehän tarkoittaa vain sitä että hevonen on tarpeeksi hieno.

Täällä pukkaa flunssaa ja sen mukana suurta ärsytystä, kun ei ihan kaikkea jaksa tehdä. Pöh.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   2.3.17 00:01:14

Juu, me kaikki vanhetaan täs kimpassa kohti satavuotispäiviä. ;D

Me oltiin sit notskilla ja raamattuaiheisilla rasteilla liki lumettomas metsäs.
-No, ihan oli 'hauska tappa vanhha tuttu', makkara oli hyvää, mut laskiaispullan välissä liian vähän kermavaahtoa(Miitta, huom! merkkaa mummojen ongelmiin).
Teekupikseni sain iihanan puolen litran posliinimukin, kyl kelpasi käsiä lämmitellä. :)

Solmut ovat pääkopassa hautumassa ja onneksi kuiva heinä ei jäädy, flunssakin alkaa olla, ainakin tämä erä, ohitettu. ;D

Yllätyksekseni tänään tuli hakija sille pienimmällekin pennulle, jolta lekuri havaitsi heikomman toisen jalan reisilihaksiston.
Joku joka osti pennun ilmoitti tuttavansa niin 'ihastuneen tähän rotuun' että tahtoisi itselleenkin sellaisen, sanoin että tuo on vapaa, kun toinen lähtee Joensuuhun ensi viikolla.
Hauskaa tuo 'rotu'-ilmaisu, heh, tätä 'rotua' onkin hankala muualta hankkia. ;)
Puhelinlaskuun ei pahemmin apua tullut kun rahea tullee sit joskus muutama kymppi kerrallaan, vaan josko nyt vielä pysyisi linjat auki seuraavaan työkkäriin..

Elämä on ihan sujuvaa, kun ei takerru pikkuseikkoihin ja ottaa hetken kerrallaan. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   3.3.17 01:08:33

Okei, laitetaan mummojen murhelistaan tuokin, että on liian vähän mantelirouhetta pullassa :o .

Minä olen tänään vetänyt smoothie-muodossa liki kaks litraa porkkanaa, punajuurta, punasipulia ja jotain salaattisekoitusta.
Lantrasin tomaattimehulla ja oli kyllä tosi hyvää. Pitää tehdä huomenna uusi satsi.

Söin ihan ruisleipääkin siihen syrjään, joten kyllä tämä tästä. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVIII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   3.3.17 01:21:24

Ei kun liian vähän kermavaahtoa vissiin.
Äsh, pitäis taas aloitta uusi.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.