Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   30.1.17 14:36:42

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=18&i=73745&t=73745

No kiva että olen väsyneenä ja kärtyisenäkin vielä suht mukava :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   30.1.17 15:55:00

Kaikki me mukavia ollaan, omalla höpsöllä tai vähemmän höpsöllä tavallamme...

Kiitos Miitta kauniista sanoistasi! :) Tiedä tuosta selviytyjästä, mutta tällä haavaa tuntuu taas sujuvan ihan kohtalaisesti!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   30.1.17 16:44:50

Minusta on kiva, että täällä voi vaihtaa mielipiteitä eikä kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Kenenkään mieltä ei varmasti ole tarkoitus pahoittaa.

Pähkikselle olen tainnut unohtaa kommentoida, pahoittelut siitä. Elämänmuutos vaikuttaa isolta, taitaa olla vielä vuoristorataa tuntemusten kanssa? Aika helpottaa ja uudet suunnitelmat alkavat tuntua päivä päivältä paremmilta, näin olen itse huomannut. Voimia!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   30.1.17 16:54:06

Väsyneenä ja huonosti nukkuneena minäkin noita juttuja luin :) ja melkein heti alkoi kaduttaa kun sain kirjoitettua!
Tulee vain luettua teidän juttuja, kun en itse halua, että minua tunnistetaan täällä netissä. Eläinlauman kanssa täällä maatilalla perheen kanssa eletään, on hevosia, koiria, kissoja ja monenmoisia siivekkäitä tuotantolintuja. Kaikilla omat tarkoituksensa, vaikka vähemmälläkin pärjäsi. Lapset silti tärkeimpänä.
Joskus saattaa joku aitalanka repsottaa vähemmän kauniisti (ei silti kuristumisvaarallisesti) eikä ihan siistiäkään aina ole kun kiireet painaa. Ehkä tuo Miittan lause
"En minä nyt niin vihainen rahoilleni ole, että laitan ne jollekin haaveilijalle jolla paikat repsottavat jo aidoista lähtien..."
Sai vain väsyneen ja stressaantuneen (ne kaikki tekemättömät ja keskeneräiset hommat, joita meillä riittää) mielen kiehumaan ;D.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   30.1.17 17:20:20

Eläinten kanssa on semmoinen homma, että niitä saa hankkia ja pitää vain sen verran, että kaikille pystyy tarjoamaan lajityypillisesti hyvän elämän. Koiran kohdalla se tarkoittaa mielestäni myös runsaasti jokapäiväistä liikuntaa, ihmisten seuraa muutenkin kuin ruokakupin tuojana, virikkeitä ja toimintaa. Ei esim. tarhassa asumista 24/7 ja rapsutusta joskus ja jouluna. En kyllä hyvällä katso sitäkään, että koira on yksinään sen 10 tuntia päivässä ja hyvässä lykyssä vielä illatkin, kun isäntäväki harrastaa muuta. Ei niitä eläimiä ole mikään pakko haalia laumoittain, jos niille ei ole sitten aikaa ja energiaa, tai mielenkiintoakaan uhrattavaksi.

Tuotantoeläimillä kuten pihvilehmillä on siihen nähden luksusolot, kun vertaa joidenkin "eläinrakkaitten" keräämiin eläinkokoelmiin pienine likaisine häkkeineen ja milloin mistäkin kerrossängyistä viriteltyine, lähinnä tappoloukkuja muistuttavine karsinoineen. Ja näin kirjoittaessani ajattelen muuatta tuttavaa takavuosilta, erittäin eläinrakas katsoi tämäkin emäntä olevansa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   30.1.17 18:03:24

Olette ihan ihania, kaikilla voi langat hiukan repsottaa tai sitten niistä on just sännännyt joku härkäpäinen märehtijä läpi, eikä ole vielä ehditty keskittymään sen enempää. ;D

Pentutarkastus meni muuten ok, mut Apollonilla oli lievä yläpurenta ja pahnanpohjimmainen Hera oli jotenkin vammainen toisesta takajalastaan. Lonkat eivät aristaneet, mut polvi saattoi olla löysä, eli jäänee hyllylle ja hänet varannut ottanee Athenen tilalle.
Suurin pentu painoi 6,6kg ja Hera-keiju vaan 3,5.

Meillä on tarhoissa sohvat katoksissa ja kotona nukutaan sängyissä, vaikka ovat isoja ja karvaisia, vaan kuolaa eivät. ;)

Aitalankojen 'olemattomuuden' vuoksi karja-aitaukset ovat kootut trukkilavoista, ei ehkä kaunista, mutta sangen käytännöllistä, kukaan ei mene ulos, eikä sisään.
Koirat taas kiipeävät tarhoistaan jopa yli 2 metrisen aidan yli eli heidän tarhoissaan on verkkoja myös katoilla.
Koirat viihtyvät laumoissa eli kimppa kiva on hauskempaa kuin yksinäisillä koirilla.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   30.1.17 18:12:24

Minä olen käyttänyt trukkilavoja kesäkanalassa, niiden väliin on helppo laittaa orret ja tiput tykkäävät istua niillä lavan välipuilla.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   30.1.17 19:26:54

PENTUJApentujaPeNtUjApEnTuJa - kolmen vuoden odotuksen jälkeen mun ambernaaraani on vihdoin tiine!! Tätä on niiiiin odotettu! Ihan super toi mun saksantuontikollini, kyllä on ollut hintansa väärti se katti, todellakin. Nyt vaan sitten toivotaan, että kaikki menee hyvin; ultrassa näkyi pienien sydämien läpätys. <3

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   30.1.17 20:18:17

Miuku, ihan mahtavaa! Onnea matkaan, toivottavasti kaikki menee sujuvasti loppuun asti.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   30.1.17 21:03:49

Miukulle parempaa onnea näiden kanssa. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   30.1.17 21:05:17

Miuku on ihan sekaisin :D.

Juu yritetään elellä täällä sovussa, vaikka ei oltaisikaan kaikesta samaa mieltä.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   30.1.17 21:25:11

Wau, ihanaa Miuku! :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   30.1.17 23:15:45

Onnea Miuku! :)

Kiitos Gerdallekin! Kyllä on iso elämänmuutos ja edelleen menee tunteet vuoristorataa, eikä sitä helpota se, että mies ei halua kuitenkaan päästää minusta irti... Tässä nyt sitten tasapainoillaan vanhojen tunteiden ja sinkkuuden välimaastossa, välillä aivan huvittaa, että ihanhan tämä on kuin teinimeininkiä... :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   31.1.17 02:10:05

Minäkin välillä mietin, että kumpi meistä on loppujen lopuksi sekavampi, tuo teini-ikäinen tytär vai joko peräti ihan minä itse. En nyt sentään ole rakkausongelmissa, mutta välillä vähän muissa ongelmissa.

Ei ihme, että mies karkaa ulkohommiin ja jättää puhelimen sisälle. Tänään hän kekosi traktorilla lunta keskelle peltoa ihan varmasti parikin tuntia. Kyllä minä tiedän syyn siihen ja syy on se, että ei olisi niin paljon vettä kellarissa kun kaikki alkaa sulamaan. Mutta kukahan raapisi kaikki lumet tuolta takapihan mäen kivikosta jo etukäteen, siinäpä vasta pulma.

Meillä ei aidat repsota, kun mies oikoo niitä varmaan samasta syystä, että pääsee hermolomalle ulos ;D

En varmaan vaikuttanut ihan järkevältä tänäänkään kaupassa, kun kaupan tuttu kassamies katsahti ja sanoi, että empä ole ennen nähnyt sinua valot päällä... Siis minulla oli otsalamppu päässä ja tosissaan se valokin päällä. No, mut kun brillit olivat huurussa niin en minä huomannut!

Miukulle onneva ja kiitos Sunika että saatiin rauha aikaiseksi :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   31.1.17 09:31:13

Huomenta. En saa töihin nettiyhtettä auki ja juniori on taas yskinyt koko yön.

Trukkilavojen kanssa opin alunperin käyttämään moottorisahaa, kun niitä piti pilkkoa sen kokoisiksi, että mahtuivat hellan uuniin.

Nykyisi ei ole niitä huolia, mutta miten esim. pysyisi hereillä on aika ratkaiseva kysymys.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   31.1.17 15:35:13

Vanha hyvä konsti piirretyissä väsymykseen oli laittaa esim.tulitikut pitämään luomet auki. ;)
Joskus auttaa nukkuminenkii..

Olen ollut kuntouttavassa kutomassa nukkekotiin torkkupeiton, tein sinne putkimaisen satiinityynyn ja virkkasin ÄitiTeresan villapeiton reunapitsin loppuun.
Eka pentu lähti, Hämeenlinnaan. :)

Olen nyt syönyt pahanmakuista suklaata(saltpopcorn ja kok.hasselpähk.) ja tullut tympiintyneeksi. :(

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   31.1.17 18:11:24

Minäkin söin töissä pahaa suklaata ( joku Maraboun marjamaku ) kun otti niin aivoon. Pyrkimys olisi laihduttaa hieman, mutta kun ottaa liian usein aivoon...

Onneksi on kaksi vapaapäivää :).

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   31.1.17 20:04:32

Kiitoksia kaikille. Olen edelleen ihan huumassa eilisestä ultrasta - jatkuu varmaan kunnes reaalielämä iskee taas maaliskuussa.... ;)

Putsin kanssa vähän samaa probleemaa. Pitäis pitäis pitää itsensä erossa herkuista, mutkun. Tänään sentään onnistuin skippaamaan Prisman karkkihyllyn, vaikka pyörinkin siinä eestaas ja mietin, kuinka minttusuklaa olis hyvää ja laku olis hyvää ja Rainbown salmiakkipussi (kovia, vahvoja salmiakkeja) olis hyvää ja argh. Tällä kertaa mieli oli heikkoa lihaa vahvempi. Lauantaina tosin lupasin tehdä nyyttäreihin kakun ja ruokalistaa kun katsoo niin ei tässä paino ainakaan putoa, se on aivan saletti.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   31.1.17 20:30:40

Minun pitäisi myös saada painoa pois, jos 10-15 kiloa lähtisi niin hyvä olisi.
Karkit eivät tuota hankaluuksia, mutta stressi ja ainainen kiire vaikuttavat yllättävän paljon. Ihan liikaa tulee nautittua myös ruuasta ja viinistä, argh.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   31.1.17 21:04:36

Stressi, kiire, univaje, olematon ruokarytmi... Mikä siinä on, että oikein syöminen on muka niin pirun hankalaa, vaikka hyvin tietää mitä pitäisi tehdä?

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   31.1.17 22:11:48

Nyt on sitten seuraava ongelma: Lähteäkö koulunpenkille (yrittämään) vai ottaako uusi koira ja satsata "kunnolla" kisaamiseen ja muutenkin koiran kanssa touhuamiseen? Kumpaankin ei ehkä aika oikein riitä, vaikka molemmat kiinnostavat kovasti... On vähän semmoinen "nyt tai ei koskaan"-fiilis, nuoremmaksi kun tästä ei enää tulla... :)

Mietin kyllä kokeilla kumpaakin, voihan sen koulun sitten lopettaa, jos tuntuu ettei kertakaikkiaan jaksa... Niin, siis töiden ohella pitäisi kumpaakin harrastaa... :D :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   31.1.17 23:39:14

Jos Pähkis siltä tuntuu, niin kannattaa kokeilla. :)

Ylimääräisten kilojen kanssa hyllyvät:
Nyt on hyvä aika taas haastaa kaikkia painonpudotuskimppaan.
Viimeksikin muut laihtuivat ja mie en.. :D

Lähtöpainoni on nyt n.122kg ja jos kehtaatte niin kertokaa oma 'madonlukunne' ja päivitellään tänne sitten jutustelun lomassa jos saadaan jotakin ohenemistuloksia. :)

Kannattaa hahmotella joku oma systeemi missä pääsee karsimaan niitä turhia syömisiä tai ainakin vaihtaa ne hissukseen terveellisempiin jos ne ovat pakollisia.
Vähentelin tuossa hiukan ja pähkäilin elämänrytmiäni ja kohdallani ei se karsiminen järin tuntunut kuviota hetkauttavan, eli pyrin siirtymään puolipaaston aktivoivaan vaikutuspiiriin. Ei tarvitse miettiä kaloreita jos vaan on tasan syömättä illat ja ison osan iltapäivästäkin, väkisin siinä mussutus vähenee.

Kuulemma iltasyömisissä(18->) on se pikkuvika, että kehon kontrollikeskus on mennyt nukkumaan riippumatta työ- tai valvomisrytmistä ja ihmisparka voi hotkia mitä sattuu ja taatusti enempi kun kuluttaa tai on tarvis, kun ei kylläisyyskellot kilkattele. :(

Olemmehan 'oman onnemme seppiä' ja jos jotakin kohtaa pitäisi takoa pienemmäksi ja tiiviimmäksi, niin let's do it. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   1.2.17 07:45:48

En viitsi edes mennä vaa'alle, varsinkaan nyt kun FB tyrkkäsi typerän muiston vuodelta 2011, missä hehkutan, että painoa on lähtenut 6.7kg (kuukaudessa), tavoitteeseen enää 3.5kg ja aikaa 2kk. Hurraa taas. Joo, lähtisihän se varmaan nytkin, mutta kun tuo kilpparivajis ei kestä tiukkaa alakarppia eikä se ole sen takia yhtä tehokasta. Toki siinä on oma järkensä, että jättäisi ne höttöhiilarit vähemmälle; aikuisten oikeasti esim. pasta (vehnäjauhoja ja vettä) on ihan nollatuote vaikka kesäkurpitsaan verrattuna (josta siis saa tehtyä feikkipastaa) ja sekin on kuitenkin lähes pelkkää vettä. Ja kuka tarvitsee oikeasti karkkia ja sipsejä yhtään mihinkään? Ei kukaan, mutta sipsit varsinkin on mun heikko kohtani...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   1.2.17 08:01:17

Miukun kanssa ihan samoilla linjoilla. Joskus 10 vuotta sitten lähti juurikin tuo 15 kg alakarpilla, mutta vuosien ja raskauksien myötä tuli kaikki takaisin. Nyt reistaa kilppari ja kaikki on niin hidasta... eikä iän lisääntymisen ainakaan auta asiaa!
Kolmessa viikossa on tosin nyt pudonnut jo kolmisen kiloa eli aika hyvin itse asiassa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   1.2.17 08:16:42

Pähkis, anna mennä vaan jos yhtään siltä tuntuu!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   2.2.17 10:14:08

Lähde Pähkis kouluun. Jos et jaksa, niin tulipahan kokeiltua.

Syöminen on tosiaan vaikeaa.
Söin eilen puolikkaan banaanin vähän väkisin.
Sit piti ajaa yksi kuorma-autoraato Karasjoelle. En minä sitä ajanut vaan peesasin, jotta mies pääsi sieltä takaisin.
(Jess, yksi autonraato vähempi taas pihassa!)

Välillä näkyi pilkkuja silmissä ja piti oikein pitää kunnolla ratista kiinni jotta tie löytyi.
Avasin ikkunan ja hengitin välillä syvään ja join vesipullosta taas jotain armeijan energiapulverilitkua.

Minä en viitsi kirjoittaa tähän painoani, mutta voitte lähettää kiloja tännepäin.

Stressi, valvominen ja kaikki muu touhu vie niin näläntunteen, että voi voi.

Järki sanoo, että pitäisi syödä koska pyörryttää jo, mutta ei vaan mikään maistu miltään ja nieleminen tuntuu ikävältä.

Kyllä, kuulen jo vastauksenne: Mene lääkäriin.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   2.2.17 10:29:24

Kyllähän sekin jonkinlainen syömishäiriö varmaan on, jos näläntunne puuttuu, vaikka ravinnontarve on ilmeinen. Tunnistan ilmiön tilapäisesti itsellänikin, esim. hellejaksoilla saatan elää viikon pari niin että vain vähän kuivaa ruisleipää uppoaa. Mikään muu ei maistu. Ja stressaaminen vie näläntunteen minullakin. Surusyöjäksi minusta ei vaan ole.

Mutta jos nieleminen tuntuu ikävältä jne, ehkä lääkärikäyntiin voisi olla hyvinkin aihetta.

Jos nesteen juominen paremmin luistaa, miten olisi smoothiet? Niistä saa paremmin ravintoa kuin energialitkuista.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   2.2.17 10:54:12

Talvi, on siis joku joka ymmärtää tämän tilan. Kiitos.

Tytär on smoothie-fani. Hänen vispaamansa systeemit vaan ovat omaan makuuni ihan liian makeita. -Banaani-päärynä-ananas jne. Ne survimen osat ovat myös aina siinä sen tahman peitossa. Olen sanonut, että peset ne itse, jookos.

Minä taidan ostaa itselleni oman vispilän ja sotken piimää, jotain murskattuja siemeniä ja vaikka vähän jotain parempaa öljyä. Kalanmaksaöljyäkin voisin ihan hyvin laittaa, koska eihän se miltään maistu.
Siihen ei taatusti tytärkään koskisi. :)

Minä siis pidän happamista mauista. Suklaata voin ottaa yhden palan kolme kertaa vuodessa jos nyt kohteliaasti on pakko, koska siitä jää niin äklömakea sokerirasvakelmu kitalakeen.

Levitettä leivän päällä olen käyttänyt muistaakseni 16-vuotiaana viimeksi ja kaikkein parasta leipää on ihan koppuralle kuivunut ruisleipä. Siihen pestoa, juustosiivu ja tomaatti toisessa kädessä on ihan hyvä lounas. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   2.2.17 11:01:04

Jee, ja joku ymmärtää minunkin intoani kuivaan ruisleipään. :D Minä ostan erikseen tiettyjä jälkiuunileipiä ja kuivatan ne. Levitettä laitan ja joskus juustoa, en muuta.

Hyvä idea ostaa oma vispilä, tai mitä lie sekoittimia tai survimia siihen käytetään. Pitäisi varmaan tehdä perässä, maustamattomasta jugurtista ja marjoista jne varmaan saisi hyviä sekoituksia. Olen vaan niin toivottoman huono keittiöhommissa ja tekisin mitä vaan mieluummin kuin mitään, mikä muistuttaa ruuanlaittoa. Jos eläisin yksin, en varmaan juuri ikinä laittaisi ruokaa.

Suklaasta tykkään kyllä, parasta on Fazerin taloussuklaa. Sininenkin menee. Maraboun suklaat ovat niitä mistä jää minustakin inha rasvaisuus päällimmäiseksi tunteeksi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   2.2.17 11:41:09

Täällä toinen jälkiuunisiivujen kuivattelija... :D Tosin ne ovat useimmiten niin "parasta ennen tänään", jottei tarvitse kuin avata pussi ja vähän niitä levittää siivuja niin seuraavana aamuna on riihikuivaa tavaraa. ;)

Tosin tungen niitä välillä leivänpaahtimeen ja annan hengitellä hetken, niin ovat hyviä kovia.

Maustamaton jogurtti kyllä häviäisi heti pohjaksi tyttären smoothie-pohjiksi, joten minun on hankittava jotain niin hapanta jo alunperin, että hän ei siihen koske.

-Siis piimää.

Puolukoita voisi kokeilla. Pitää vaan hankkia sellainen hommeli, että tosiaan survoo kaiken ihan liemeksi jottei tarvitse nieleskellä ja puolitukehtua yhtäkkiä puolukkakönttiin. Yökkäysrefleksi tulee välittömästi.

En minäkään kokkailisi varmaan mitään, jos yksin asuisin. Nyt on kuitenkin pidettävä ruokarytmit perheen vuoksi, niin kyllä kanssa-asujat ruokaa saavat ja parhaani teen. En vaan itse syö kuin hiirenannoksen.

Kahta juttua voin jäytää vaikka kuinka kauan: kuivaliha ja -kala. Nekin ovat tietty sesonkitavaraa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   2.2.17 14:07:51

Kuiva jälkiuuniruis on ihan parasta... :)

Tässä eron myötä kun olin kolme viikkoa käytännössä syömättä totesin, että en koskaan enää vähättele niitä, jotka sanovat syömisen ahdistavan. No tokikaan en ennenkään ole "vähätellyt", mutta kyllähän tuo omakohtainen kokemus toi asiaan aivan toisenlaista näkökulmaa. Ja se jäi vieläkin jäljelle, että yökkimisrefleksi on tosi herkillä, mitä ennen ei ole ollut... Mistä lienee johtuu. Ehkä se vielä tästä häviää. Mutta kolme viikkoa selvisi ihan hyvin appelsiineilla ja kananmunilla, juotavaksi vettä... ;)

Rohkaisin mieleni ja soitin opinto-ohjaajalle. Hyviä vinkkejä sain ja katsotaan nyt mihin tästä taipuu... Jos tietäisin saavani jäädä nykyiseen työpaikkaani vaikka sijaisuuksia tekemään, niin en varmaan lähtisikään. Mutta kun nykyinen koulutukseni on tuonne "väärä", niin mikään ei ole varma. Vaikka hyvä tyyppi olenkin... :D :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   2.2.17 14:45:42

Hyvä Pähkis. :)

Pizza-suklaa-kuuri on tuottanut tulosta: paino 125kg..
Pitää juhlia siis kun ei ole häiriöitä syömisessä.

Muuten on tasaista, turhautuminen pitkäjännitteisyyden puutteeseen vaivaa, aloitin piristykseksi ainakin 25. käsityön keskeneräisten joukkoa kartuttamaan. :(

Taidan alkaa bloggaajaksi, tubettajaksi tai iskelmälaulajaksi.

Pasuunansoitto on sujunut käsittämättömän hyvin muutaman viikon, voikohan siinäkin yhtäkkiä kehittyä vai olenko vaan vihdoin selättänyt flunssanaihiotkin hengitystä haittaamasta..?

Äänekoski ja Tuusula saivat eilen karvapallot asukaslukuunsa.

-Meikää taitaa vaivata hämäläisittäin jälkijunassa 'kaamosmasennus'.

Haluan vanhan AinoMaijani ajoon! Olen ollut sitä ilman jo toukokuusta asti.
Maksoin viimeiset rahani just äsken, aikoinaan erääntyneeseen liikennevakuutukseen(eräp.06/2016), huomatakseni että katsastuksen lisäksi myös Trafin veroerä 165e on erääntynyt 9.1. :(

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   2.2.17 16:24:18

Tsemppiä Tirskulle painon kanssa jojoiluun, kun ei "madonlukuja" julkiseksi tullut, tässä omani, 92kg eli tiputettavaa 20kg, että edes lähellä normipainoa.
Vähähiilih.ruokavalio sopisi muuten mutta päivittäisen kalorimäärän pitäisi pysyä alle 1000kcal(jos mielii laihtua), tämä aiheuttaa päänvaivaa, noissa vhh aineksissa kun tuppaa olemaan kalorioita helposti liikaa.
Hiilihydraatteja olen nyt kuitenkin pyrkinyt välttämään jo muutaman kuukauden ja pääsääntöisesti onnistunutkin, alakarppiin en pysty mutta jossain hh:t 50-60g/vrk sinnittelen. Kroppa kuitenkin pistää hanttiin taas kympillä, normaalistikin hidas aineenvaihdunta hidastuu olemattomiin jne.
Olen ikuinen laihduttaja, jos en koko ajan katso mitä syön paino hiipii jatkuvasti ylöspäin.
Makean himo iskee joskus ja tällä vhh:lla eipä jää paljoakaan vaihtoehtoja millä sen häätäisi...Mandariineja popsinut ja marjoja, mutta sokereitahan niissäkin on.
Tällaista, jaksamisia kaikille elämän eri vaiheisiinne, minä kurvaan nyt hepoille heiniä heittämään, etteivät vallan oloonsa kyllästy hämärtyvässä talvimaisemassa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   2.2.17 17:05:00

Näin sitä ollaan erilaisia, hauskaa. Miitalla varmaan ravinto menee paremmin alas nestemuodossa, smoothiet varmasti hyvä idea. Onko tämä sinulle tavallista vai uusi juttu? Jos on uutta, niin lääkäriin kyllä melkein patistaisin...

Jälkiuuniruisleipää minäkin rakastan, saa olla mielellään rapisevan kuivaa. Yritän olla syömättä sitä ihan joka välissä, minulle kertyy heti painoa jos alkaa liikaa syömään hiilaria. Pari leipäpalaa menee kyllä joka päivä.
Minä taas lihon, jos on stressiä ja surua. Silloin suklaa-pizza-kuuri toimii erityisen hyvin. (Tsemppiä Tirsku!)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   2.2.17 19:58:48

Se onkin parasta tässä ketjussa kun saa välillä murjottaa ja sitten hyppiä riemusta, ihan pikkuasioistakin.
Väliin ollaan syntymän ja kuolemankin kanssa tekemisissä, mutta on ilmeisesti selvitty kuka mitenkin. Eipä tuo nyt ole uutta, että elämä jatkuu.

Gerda: Minä sairastin loppuunpalamisen joku vuosiaika sitten, ja siitä jäi tuo yökkiminen ja kausittainen syömättömyys. Pitää vähän vartioida itseään, jottei käy yhtä hullusti taas.

Hyvä Pähkis, mitä se opo sanoi?

Okei, minun madonlukuni ovat 49.1 kg ja 158.5 cm.
(Tuo viimeinen puolisenttinen on tärkeä.)

Meille tuli äsken pyöröpaaleja, jotka ovat vaaleanpunaiseen muoviin pakattuina.

Mielestäni aika tuota, öh... outoja, mutta se vaaleanpunainen muovi maksaa vähän enempi metriltä ja se välihinta menee rintasyöpätutkimukseen niin olkoon sitten niin.

(Vaikka ei se minun ituhippijärkeeni ihan noin vain mene.) :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   2.2.17 23:51:39

Myöhäisiltaa,
Vau Miitta, minä painoin tuon verran viimeksi 13vuotiaana...
No toki, raskasta elämää on sekin kun mikään ei maistu ja ihan syömättä ei elä, smoothiet hyvä tapa saada murua rinnan alle, siemeniä, pähkinöitä, hedelmiä jne. netissä hyviä ohjeita pilvin pimein.
Minullakin joskus päiviä kun mikään ei maistu, silloin keitän pienen kaurapuuron, omista luomukaurahiutaleista ja makeuttamatonta mehukeittoa sekaan, ihme "himoja" iskee näin kun ikää tulee, jos kymmenisen vuotta sitten joku olisi sanonut, että puuro on minulle joskus se himoruoka, ei olisi tullut naurusta loppua.
Harmi vain kaurassakin on niitä hiilareita suht paljon, siksi keittelenkin itselleni sellaisen 20g hiutaleita puuron, ei kovin suuri annos.
Josko jollain hyviä vähiilihyd. ruoka - ja välipala vinkkejä kiitollisuudella otan vastaan.
Asiasta ihan toiseen, minusta tuo pinkkipaali-idea oli hyvä, vaikkakin ne nyt eivät ihan maisemaan istukkaan , mutta erittäin hyvän asian puolesta.
Nukkumaan pitäisi yrittää mennä, iltakukkuminen paha tapa, aamulla sitten taas silmä kourassa, ötyä "muoriset".

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   2.2.17 23:57:32

Myöhäisiltaa,
Vau Miitta, minä painoin tuon verran viimeksi 13vuotiaana...
No toki, raskasta elämää on sekin kun mikään ei maistu ja ihan syömättä ei elä, smoothiet hyvä tapa saada murua rinnan alle, siemeniä, pähkinöitä, hedelmiä jne. netissä hyviä ohjeita pilvin pimein.
Minullakin joskus päiviä kun mikään ei maistu, silloin keitän pienen kaurapuuron, omista luomukaurahiutaleista ja makeuttamatonta mehukeittoa sekaan, ihme "himoja" iskee näin kun ikää tulee, jos kymmenisen vuotta sitten joku olisi sanonut, että puuro on minulle joskus se himoruoka, ei olisi tullut naurusta loppua.
Harmi vain kaurassakin on niitä hiilareita suht paljon, siksi keittelenkin itselleni sellaisen 20g hiutaleita puuron, ei kovin suuri annos.
Josko jollain hyviä vähiilihyd. ruoka - ja välipala vinkkejä kiitollisuudella otan vastaan.
Asiasta ihan toiseen, minusta tuo pinkkipaali-idea oli hyvä, vaikkakin ne nyt eivät ihan maisemaan istukkaan , mutta erittäin hyvän asian puolesta.
Nukkumaan pitäisi yrittää mennä, iltakukkuminen paha tapa, aamulla sitten taas silmä kourassa, ötyä "muoriset".

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   2.2.17 23:58:54

No sorry, kyllä nyt korkea aika mennä nukkumaan kun kahteen kertaan samoja juttuja lähettää, antakee armoo.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   3.2.17 09:24:50

Hyvä Pähkis, aina voi lopettaa jos tuntuu ettei se ollutkaan hyvä idea :).

Tuo paino on oikeastaan aika käsittämätön asia. Tuntuu, että tänä päivänä todella harva on tyytyväinen painoonsa. Monella elämä tuntuu olevan painon tarkkailua ja ruokien vahtaamista. Tämä yltäkylläisyyden aika on tietysti suuri syy. Ei tarvitse mennä kovin kauas taaksepäin, niin ylipainoista kansaa näkyi varsin vähän.

Olen vähän huolissani itsestäni. Työnkuvan muutos on ollut yllättävän rankkaa, varsinkin kun tällä luonteella varustettuna haluan saada heti kaiken haltuuni. Nukun paremmin, mutta edelleen turhan vähän, ja työasiat ovat mielessä kotonakin. Samoin anoppilan tyhjennys on aika iso projekti, ja sitä tavaran siirtelyä on paljon. Summa summarum, tuntuu että olen vähän ylikierroksilla koko ajan, muisti pätkii ja @&.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   3.2.17 09:35:56

Voi putsi,toivottavasti helpottaa! Kai sinulla on keväällä lomaa?

Meillä tulevat soteuudistukset aiheuttavat harmaita hiuksia työtovereilleni, minua ne eivät enää ehdi koskea, onneksi.

Eilen vietin aamupäivän leikkausosastoilla, olin tutustumassa henkilökunnan työergonomiaan. Etukäteen jännitti, etten pyörry tai mokaa jotenkin muuten...hyvin meni, yhden selkäleikkauksen katsoin kokonaan. Useampi tuttu potilaskin oli :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   3.2.17 10:33:13

1***, on minulla pitämättömiä lomia kaksi viikkoa, tietäis vaan milloin ottaa. Edellinen loma marraskuun alussa oli aika kauhea, anoppi joutui juuri silloin sairaalaan, ja meillä oli yhtäkkiä pari koiraa lisää ja se huoli... Töissä pitää olla skarppina koko ajan, virheitä ei saisi tehdä hoitoalalla.

Toisaalta rivityöläisenä voisin hakea sairaslomaa, eli on tässä jotain hyvääkin :D. Äsken just laitoin teetä, muuten hyvä mutta laitoin käyttämättömän teepussin roskiin, ja ihmettelin että mikäs nyt on vialla? Eilen etsin koirille makupaloja siivouskaapista...

Sote ei jaksa kiinnostaa pätkän vertaa. Ihan sama missä tekee töitä, ja jos ei löydy, sen parempi. Nyt siis tällaiset fiilikset, oikeasti sillä kuitenkin on väliä.

Aikoinaan leikkuriharjoittelun aikana tuntui pahalta vain kerran: syöpäpotilaalta poistettiin rinta kokonaisena. Äksy kirurgi karjui tuomaan ämpäriä, kun ei se @&€ tissi mahdu tavalliseen näyteastiaan.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   3.2.17 12:53:42

Hohhoh, kun painaisikin sen 49kg - viimeksi 16v, tosin pituuttakin on se 176 eli se on siihen mittaan vähän turhan vähän. Mutta tuohon kun plussaa 30kg niin ollaan lähellä nykymittoja eli ei hurraamista kyllä, vähintään 10kg pitäisi saada pois. Tai edes se 5kg, mutta kun eiiiiii.... Mihinkään ei lähde.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   3.2.17 13:52:25

Kyllä varmaan kilot lähtee kun keksii 'jipon ja vippaskonstin'. ;D

Nuo sanat ovat niin hauskoja, kuten 'hippulat vinkuu', hmm, mitähän nekin lienevät ja voiko niiden 'vinkunan' oikeasti kuulla? ;)

Minulla on ihan hauskaa pääni sisällä, vaikka täällä on hirveä siivoton sotku, olen varmaankin 'ulkoistanut vallitsevat olosuhteet ja niiden muuttamisen aiheuttamat paineet'.

Takkamuurissani räiskyy iloinen valkea, jolla päästään tuon kymmenen lämpöasteen paremmalle puolelle illaksi ainaskii.
12v jäi kotiin kun koki jotakin kouluvastaisuutta, mutta vaihtoehto oli orjan osa koulun sijaan, itseppäs valitsi, nääs.
!3v saa ottaa myymättömistä pennuista valokuvaa koulusta tultuaan ja laitetaan ilmoitukseen, jos vaikka tärppäisi..

Kupliva sisäinen riemuni antaa otollisen maaperän luovaan toimintaan ja jos kanavoin sen juonisti tämän kaatiksen muuttamiseksi taas ihmisasunnoksi, niin voin saada paljonkin aikaan ennenkuin plöijjäännyn jonkun sarjan tai käsityön hypnoottiseen joutilaisuuteen..
'Pitää takoa kun rauta on kuumaa' sanos vanha viidakon sanonta, eli nyt laitan sinisen kokotrikoon ylleni ja mustan liinan silmänreikineen päähäni, jolloin muutun roskakasalta toiseen vaeltavaksi aaveeksi.. ;)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   3.2.17 13:55:10

Voihan alijäähtynyt vesi. Kävin pistämässä auton piuhaan ja ylläripylläri - koko kottero on puolen sentin jääkerroksen alla. Kivat. Toivottavasti sisätilalämppäri sulattaa siitä edes osan.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   3.2.17 19:22:50

Putsilla selkeät stressioireet, hyvä että itse tunnistat olotilasi. Toivottavasti pystyt pitämään lomaa kevään aikana ja nollaamaan tilannetta. Itselläni muistiongelmat kestivät (tai kestävät edelleen) vielä pitkään pahimman tilanteen mentyä ohi.

Hyvää viikonlopun alkua kaikille!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   4.2.17 07:59:16

Putsi, tosiaan ota sitä saikkua. Ei se muuta maailmaa kaada, jos sinulle otetaan sijainen, mutta sinun maailmasi/terveytesi voi kaatua jos et pidä huolta itsestäsi.
*Halaus*

Mitä nyt tuohon painopuoleen tulee, niin olenhan minä jo kolme kiloa isompi kuin Everestin perusleirilenkiltä tullessani ja olen ihan ns. voimissani.

Kiipelystä tykkäävälle on hyvä olla pikkuinen ja köykäiden, pääsee seinällä näppärämmin korkeammalle. :)

Minulla on tänään synttärit, lähden hiihtämään sen kunniaksi. <3

Edelleen hyvää viikonloppua kaikille!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   4.2.17 08:12:29

köykäiden=köykäinen.

Vielä sellanen pieni lisäys, että minäkin vähän ihmettelen tuota ihmisten paino/ruokavaliotutkiskelua. Ymmärrän, jos on allergiaa yms. ja yli- tahi alapaino käy oman terveyden päälle.

Ennen syötiin mitä oli saatavilla, nyt valkataan pois kaikkea mahdollista.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   4.2.17 08:20:50

Isosti onnea päivänsankarille.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   4.2.17 08:37:40

Miitalle syntymäpäiväonnittelut!

Tuo nykypäivän ruokatouhu on kyllä mennyt hankalaksi. Minäkin välillä lähden hifistelemään ihan liikaa, siitä seurauksena paino ei ainakaan laske. Parhaimmaksi tavaksi olen huomannut mahdollisimman normaalin syömisen, vaikka joudunkin hiilareita vähän tarkkailemaan. Kaloreita en ole ikinä laskenut enkä laske, huh.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   4.2.17 15:56:10

Miitalle paljon onnea! :)

Opo kertoi, että monimuoto-opiskelu olisi minun tilanteessani sopiva. "Polkuopinnot" hankalia, vaikeaa saada opintopisteitä kertymään. Monimuoto vaan vaatii aika tavalla työtä työn ohessa, ihan kauhistuttaa ettei olisi koskaan vapaapäiviä muuta kuin koulun loma-aikoina. Ei sitä taida enää tuollaista jaksaa... No, mietitään, mietitään... :)

Putsille kovasti paljon tsemppiä, niin paljon sait jo "neuvoja", etten enempää viitsi... Ennenkin tästä keskusteltu, joten tiedät hyvin kantani... :)

Selasin tuossa kisakalenteria ja totesin, etten voisi touko-syyskuussa tehdä ollenkaan viikonlopputöitä... :D :D Koko ajan olisi jotain menoa, mutta kai tässä täytyy ruveta vähän karsimaan...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   4.2.17 20:08:29

Onnittelut Miitta, kuinkas VANHAN suksi luisti..? ;)

Likat sai HarriPotter-fiiliksen ja melkein filmi per päivä on katsottu, minulta jäi kakkonen väliin kun oli tuubakerho ja tänään olisi vitonen vuorossa. :)

Sähkäripojalla on flunssa, muuten potkii tasaiseen, satanut lumikin siivosi pihan valkoiseksi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   4.2.17 21:34:31

Pentuvilaus kiinnostuneille, huono kuva, mut jotakin hahmottuu. ;)
Nimellä 'Suuria sohvanvaltaajia :)'.
http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/apula/apula.pl?5

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   4.2.17 22:24:38

Kiitos neuvoista, täytyy kuunnella itseään ja tehdä jotain, jos tarpeen. Ainakin laitan heti ensi viikolla lomatoiveet pomolle. Just tulin töistä, oli oikein mukava vuoro :),

Miitalle onnittelut!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   5.2.17 08:45:38

Kiitos onnitteluista! Ihan tavallinen päivä tuo oli, en viitsinyt kenellekään perheessä muistuttaa koko asiasta, joten ei ollut mitään kakkuhössötystä tai muuta.

Appiukko soitti ja lauloi kovaan ääneen "Paljon onnea vaan..." Hän on sen suomeksi opetellut laulaakseen sen joka vuosi. Hauska tapaus.

Hyvin luisti vanhan suksi, kun vanhan leveät telemark-sukset kantavat umpihangen päällä alamäkeen aika sukkelaan ja ylämäkeen niin paljon kuin jaksaa lykkiä.
Tirsku, käsitin, että lauseeseen sisältyi uteleva kysymys. Neljä ja neljäkymmentä.

Yhdeltä hyvältä ystävältä Suomesta sain sähköpostitse kuvan, jossa ollaan hänen synttäreillään.
Olen naama virneessä hammasraudat suussa äidin leikkaama pottapolkkiskampaus päässä ja näytän tosi hassulta. Mutta naapurin tytöt näyttävät vielä hassummilta, kun toisella on etuhiukset kiharrettu ja joku ihmeen mekko päällä. Vähän niinkuin kaistale italianlippua kiedottu ympärille.
Voi hyvänen aika, kuinka niistä ajoista on kauan.

Pähkis, minkä lajin kisakalenteria sinä tutkit, agilityn vai rantalentsikan?!

Muut nukkuvat vielä, ihme kyllä. Minä alan siilaamaan jauhomatolaatikkoani, kun näyttävät elävän vähän ahtaasti.

Seuraavaan kertaan taas, kuulemiin ja näkemiin. :)

P.S. Oddvar lähtee tänään uuteen laumaan ja uusiin naisiin. Nyt voi mennä vähän rauhallisemmin mielin syöttökierroksille, koska se alkoi olla vähän hankala.
Piti kytätä koko ajan olan yli, että mistä suunnasta se mahdollisesti syöksyy.

En tiedä olisiko räkivä ja potkiva laama sen mukavampi kaveri, apua!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   5.2.17 08:57:24

Hei Pähkis, se piti tulla vielä sanomaan, että kun teet niin paljon yövuoroja, niin yöllähän voi sitten toisella korvalla ja silmällä tehdä koulujuttuja, kaksi kärpästä yhdellä iskulla. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   5.2.17 10:46:06

Matoset on siivilöity, saivat uudet jauhot ja ryynit, porkkanasiivuja imeskeltäviksi.

Nyt olen taas täällä enkä keksi mitään hiljaista tekemistä muuta kuin lukea koulukirjoja, tutkia vanhoja valokuvia tai hävitä ulos.

Päädyin siihen ratkaisuun, että luuhaan taas täällä ja kysymys putsille:

Oiskohan se kirurgimaailmassa niin yleispäivästä työntekoa se ihmisosien poisto, että voi vaikka kiroilla yhdelle irroitetulle tissillekin. Vaikka onhan tuo nyt vähän epäkunnioitettavaa.
-Vaikka kyllä minäkin kiroaisin kummatkin tissini, jos aikoisivat minut kuolemaan johdattaa.

Hehei, talitintti tiituttaa, on melkein kevät siis. Taidan lähteä kuitenkin ulos. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   5.2.17 13:36:46

Miitta, ei se kiroaminen minua häirinnyt, vaan se tilanne, se jättimäinen tissi oli nimittäin aika ruma, rasvakudos ei ole kovin kaunista.... Tämä oli tietysti ensimmäisiä harjoitteluita ja tuntemukset vielä sen mukaisia. Leikkaussaleissa käytetään monesti aika ronskia kieltä, toki läsnäolijoiden persoonat vaikuttavat paljon siihen.

Heippa, tää lähtee nyt töihin.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   5.2.17 18:43:07

Miitalle onnittelut vielä näin jälkikäteen. :)

Huomaa kyllä, ettei ikä tule ihan yksin. Eilen meni vähän pitkäksi ja sen kyllä huomaa, mutta kieltämättä hauskaa oli. Tänään olen kuvannut pikkumiisuja ja koittanut saada hevosesta järjellistä rakennekuvaa, se on paljon vaikeampaa kuin kissakuvaus.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   5.2.17 19:32:40

Pentuvilinä täällä alkaa tauota, otan ilmoituksen pois, eipä kauaa ehtinyt olemaan.

Ulkona pakastaa, hmm, tuleeko taas parin päivän talvi..? ;D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   6.2.17 06:18:10

TH: On se siis minustakin ideana ihan hyvä, ja pinkkimuovi myytiin loppuun ennätysajassa. Minä vaan mietin sitä, että mitä kaikkia väriaineita siihen on pitänyt laittaa. Eihän se valkoinenkaan muovi "syntyessään" valkoista ole, joten eletään sitten vaaleanpunaisten kanssa. :)

Eniten oikeastaan harmittaa, ettei ole mahdollisuuksia aumasiiloon, ei tarvitsisi muovia ollenkaan, kaiketi vain päällimmäisenä.

Miuku, kiitos myös onnitteluista. Ikä tuntuu sillä tavoin, että olen muuttunut iltaihmisestä aamu(yö)ihmiseksi.

Putsi, rasvakudos ei ole tosiaan kaunein näky maailmassa, mutta ei se kyllä maistukaan sen paremmalta. Jostain syystä sain kerran teurastuksen yhteydessä sellaisen kudosroiskeen suuhuni, että piti sylkäistä pariin kertaan, hyh.
No ompahan tullut maistettua sitäkin.

Sain sähköpostia siltä firmalta, jolta ostin sen minun "koteloni".
Niitä on myyty niin muutamia harvoja, että haluavat minulta asiakaspalautetta ja siten voisi voittaa ison lahjakortin heille.
Minun piti siis tänä yönä alunperin kaivautua hankeen sen kotelon kanssa, jotta olisi ollut jotain kokemusta...Mutta nukahdin yhdeksältä illalla!
Siitä kun heräsin kahden aikaan niin en minä nyt enää ollut niin innokas lähteä ulos mönkimään siihen putkiloon.

Paljon mukavampaa sohvalla kissat nilkkoja lämmittämässä tutkaillen juniorin joululahjan toimintoja.

-Hankin sellaisen toimintakameran, ei GoPro, mutta niinkuin pikkuinen kaukoputki. En vaan ole vielä keksinyt, miten kaikki nuo tarrat, remelit ja kiinnikkeet laitetaan mikä mihinkin kiinni.

Ai niin ja näin muuten unta, että 1.*** selvitti täällä Ypäjän sikalakarsinoista.
Taisi kuitenkin olla skaala-karsinnat.

Pitäisiköhän minun roikkua täällä hitusen vähemmän. :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   6.2.17 21:30:07

Miitta, tuo onkin just hyvä ja suunnitelmissa, että yövuoroissa sitä voisi väsätä kouluhommiakin... :) Paitsi että puolen yön jälkeen ei enää kovin kauaa tehokasta työskentelyaikaa ole... ;) Ja agilitya tässä nyt suunnittelen, olen päättänyt, että siihen satsataan tämä kevät ja kesä... :)

Tulinpa joulun jälkeen ensimmäistä kertaa maalaiskotiin ja täällä nyt nautitaan koiran kanssa. On täällä vaan ihanaa ja rauhallista!

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   7.2.17 19:03:30

Miitta; juup en ajatellut asiaa niin pitkälle...Meillä onneksi hevosia vain ja kuivaa heinää tehdään niin ei enään muoviongelmia, kauhulla katselen paikallisten nautatilojen kasvavia muovikasoja navetoiden/pihattojen pihoissa tai metsien reunoissa...
Yhdellä isolla tilalla on auma ,mutta muilla muovitettuja paaleja.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   7.2.17 19:35:53

Voi noita Miitan unia... :) Skaalantarkistukset ovat siitä kivoja, ettei enää tarvitse "tenttiä" mitään, mikäli säilyttää oman tuomariluokituksensa. En ole aikonut edes korottaa luokitustani, koska siihen vaaditaan jo aikamoisia juttuja.

Pakkasta,pakkasta! Eihän nämä lukemat (n.-20) ole mitään hirmuisia, mutta kun muutama päivä sitten oltiin vielä plussalla! Mikään muu paikka ei jäädy hevostellessa kuin kädet, höh :(

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   8.2.17 17:54:26

Nonni. Pari viikkoa sairaslomaa ja unilääkkeitä, ja sitten on viiden vuoden unettomuus ja voimien loppuminen hoidettu. Eiks vaan?

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   8.2.17 18:14:39

Hyvä alku ainakin! Ihan oikeasti. Ei viittä vuotta noin vain kahdessa viikossa nukuta pois, mutta saahan sitä saikkua lisää. Toiv. ei tällä kertaa joku seuraava sukulainen sairastu ja kuole, jottei aika mene siihen.

Ei tämä elämä tosiaan ole mitään leikkikoulua ja harvaa meistä muistetaan patsaalla vaikka kuinka raataisi.

Minunkin tekis mieli ottaa jonkunlaista saikkua, tällä kertaa noista lapsistani.

Yksi hävisi ilmoittamatta kylille, toinen sai yllärivieraan, jolla on kaikki allergiat ja kolmas soitti Sodankylästä, että tulee kotiin! Keskeyttää just ennen valaa.
!"#¤%&/()=?
Painokelvotonta tekstiä siis tuossa välissä.
Potee kuulema aivotärähdyksestä johtuvia muistikatkoksia. Jaahas vai niin.

Hyvän sadun on esikuntaan sepittänyt.

Kohta otan ison lasin viiniä kunhan tuo multiallerginen vieras on lähtenyt kotiinsa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Miuku 
Päivämäärä:   8.2.17 18:55:49

Meillä tipahtelee jengiä kuin omenoita puusta. Viime viikolla isän vaimo sairaalaan, ulos to ja maanantaina putosi suorilta jaloilta ja ambulanssilla uudestaan sairaalaan. Nyt sitten setä on kuulemma Meikussa aivoinfarktin takia, hohhoi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   8.2.17 21:47:08

Samaa mieltä Miitan kanssa, hyvä alku putsille!

Muistan, kun jätin itse stressaavan työurani 2013 lopussa. Kesti varmaan pari kuukautta päästä normaaliin unirytmiin ja vähentää stressitasoa.

Nykyisin työ on huvia! :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   9.2.17 09:51:53

Hyvä putsi, suunta on oikea! Kaksi viikkoa on toki lyhyt aika, mutta alku se on sekin.
Miukulle voimia, tuo on kyllä hirveää kun ympäriltä alkaa sukulaisia mennä. Minulta alkaa olla vanhat sukulaiset jo kaikki haudassa, mutta muutaman vuoden sitä hautajaisrumbaa riitti.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   9.2.17 13:14:18

Osanottoa kaikille kärsiville..

Mie olen hillunut muutaman päivän n.39 asteen kuumeessa just tiistaina pääsin melkein läpi 50v-tarkastuksesta ja sit illalla olikin jo houretila valmis, tänä aamuna kuumemittari näytti alle 38 ja pääsin jo sängystä ylös.
-Joskin täällä on parempi päästä, kun on yksin ja kämppä kylmenee samaa rataa pakkaslukemien kanssa.. ;D

Jonkun sivuäänen lääkäritäti löysi ja nyt sit lähete labraan, ekghen ja keuhkoröntgeniin, mut hyvä niin sittenpähän tietää.
"Tämä voi johtua nopesta verenvirtauksesta, mutta..
tämä voi johtua alkavasta kalkkeutumisesta, joka ei niinkuin ole vaarallista, mutta.."

Jännä tarkastus muuten, näkö lähes nolla ilman silmälaseja, niillä yksi, huoneen toiselta puolelta kuiskattu 'kissa' sai minut ensin vastaamaan cat! Hiukan noloa!
Totesin hälle että yritän muistaa ettei tämä ole englannin sanakoe.. ;D
Sitten hän seisoi edessäni, piti katsoa häntä silmään ja samalla hän heilutteli sormiaan ylhäällä ja alhaalla, "sano kun näet tämän" Siis HÄH?
Öööö..näen koko ajan..?

Viimeisenä hän antoi paperin ja kynän: "Sanon ohjeen vain kerran, piirrä vanhanaikainen kellotaulu, numeroineen ja aika kymmentä vaille 11."
Kysyin että roomalaisilla vai arabialaisilla? "Tavalliset riittää."
Mietin että pitäisiköhän piirtää kaappikello vai pöytäkello ja mitenköhän vanha, aloitin kuitenkin siitä kellotaulusta, laitoin viivoilla numerot ensin ja viisarit, sit hän huomautti että numerot pitää näkyä.
En siinä sitten 'saanut' alkaa piirtämään talonpoikaisrokokoota kun hän nappasi paprun pois.. ;D

Sain sit sen 5 vuotta ajoaikaa ja mielenkiintoisen kokemuksen.

Miehelle kävi vähän huonommin sisarensa perunkirjoituksessa, sovittelua ei voi tehdä kun muilla sisaruksilla on lapsia, eli hän joutuu maksamaan heidät ulos ja vielä perintöverot päälle.
Hitto, kun muutaman satkun lainakin on vaikeaa saada maksettua näillä tuloilla ja mieheni on äitinsä kanssa ja äitinsä jälkeen yksin hoitanut vammaisen sisarensa kaikki asiat ja ruoat, vaatteet kaiken ilman mitään omaishoidon tukea. Miksi ne toiset eivät ottaneet vaikka pariksi kuukaudeksi vuodessa siskoaan hoitoon, se olisi ollut tasapuolista! :(

Mut muuten on kaunis auringonpaiste ulkona.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   9.2.17 14:05:48

Hyvä putsi, siitä se ALKAA! :)

Miukulle tsemppiä...

Ja Tirskulla oli sitten semmoinen lääkärireissu... :D

Pakkasta täälläkin, paljon töitä ja nyt vähän vapaata. Paitsi huomenna vielä yhteinen palaveripäivä työporukan kanssa. Töissä onkin nyt vaihteeksi kiva meno päällä! :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   9.2.17 14:38:03

No, eka kotiutettu ilman diagnoosia (taas). Tokalla ei ollutkaan aivojuttuja eikä tarkemmin ajateltuna aivoja lainkaan - alkoholimyrkytys. Melkein 4 promillea ja se tajuttiin mitata vasta 6h jälkeen eli mitäköhän se on alunperin ollut...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   9.2.17 21:20:41

Siis tod liikaa viinaa Miuku-paran lähipiirissä tai jotakin jonka antaa toiset eikä itse tiedä mitä saa kuten doping-jutuissa.. Kummista paikoista ihmiset sitten vielä selviävätkin, vai selviävätköhän sittenkään ilman jälkiä. :(

Kuulin radiosta että terveyspuolella vaihdevuosioireet sekoitetaan stressiin ja työuupumukseen, -> lomaa ja rauhoittavia, vaikka oikeasti pitäisi antaa estrogeeniä.
Oletteko te moiseen törmänneet?

Mitenkähän Miitta nyt oikeastaan selviydyt, onko se oikeasti fyysisesti päästään vialla vai täysi luuseri tämä 'kotiutettava'?
Meillä vanhin poika vastusti kaikin tavoin armeijaa, mutta meni ja kävi kun tiesi isänsä arvostavan sen rääkin käynyttä.
Soitti sieltä ja parkui ja kirkui viikottain ja minä kuuntelin, mutta sisulla tarpoi, taisi olla lääkintämies kuten isänsä.
Seuraava meni innoissaan ja taisi vähän yletäkin, kolmas ja neljäs odottavat tyynesti että ikä riittää ja voivat lähteä.

Asenne ratkaisee, jos ei ole oikeasti sairas tai mahdoton kielimuuri vastassa, on meillä ne armeija-ajat vaatimattomia moniin, jopa vuosia vaativiin episodeihin verrattuna tuolla maailmalla.

Joskin armeijan käymättömyyskin on sama asia kuin homous, jos tilanne on sellainen, niin sitten vain on tilanteeseen läheisten tyytyminen. ;D

Meitin isäntä tuli palellen töistä, kaikkia niveliä särki ja täysin normaalista poiketen upposi sängyn pohjille. Pitää kohta ehkä mennä katsomaan kuinka kepulissa kunnossa hän lienee.
Tuossa 13v valitteli just kurkkukipua ja 12v tuli koulusta päivällä kertoen päätään särkevän.

-Ei tässä muuten ongelmia olisi, mutta kun aamulla isännän pitäisi viedä likat puoli ysiin soittamaan koululaiskonsertteja pari peräkkäin jonnekin keskustan koululle.
Kuinkahan käy ja kuinkahan moni muukaan ei päässe joko koulupäivän tai flunssan takia..?

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: sotkun täti 
Päivämäärä:   10.2.17 10:41:23

Tirlittanilta aivan mykistävän typerä, ilkeä ja omahyväinen kirjoitus armeijasta.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   10.2.17 13:10:50

En minä niin vihainen enää ole kun kuulin syyn:

Pyörtynyt ampumaradalla. Syytä siihen ei lääkäri keksinyt, mutta vääpeli oli kysynyt monta kertaa, että haluatko yrittää vielä. Siinä kun miehellä silmät pyörivät päässä ja puhuu vain norjaa aivan muissa maailmoissa, niin katsoivat parhaaksi ottaa aseen pois ja laittaa sairastuvalle.

Huono yhdistelmä pökräillä kivääri kädessä.
Asia käsitellään kuun lopussa ja ratkaisu saattaa olla paluu takaisin esim. vuoden päästä tai siviilipalvelus. Tai vapautus kunhan terveys on tutkittu.

Ei tuo nyt minun maailmaani kaada, kunhan jotain alkaa tekemään. Koulua tai töitä.

Toiv. Tirlittan olit vielä vähän kuumeessa kun tuon kirjoitit...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   10.2.17 13:12:13

Nyt sotkun täti voisi vähän avata mitä tarkoitti? Luin Tirskun kirjoituksen kolmeen kertaan, enkä ymmärtänyt kantaasi.
Tuota Tirskun kommenttia Miukun lähipiirin alkoholinmäärästä en kyllä myöskään ymmärtänyt.
Ehkä ymmärryksessäni olisi parantamisen varaa ;D.

Miitta mitä jos poika ei valehdellutkaan vaan on armeijassa saanut aivotärähdyksen? Kurja jos syytetään valehtelusta, jos onkin oikeasti sairas.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   10.2.17 13:12:50

Miitta ehditkin ensin! ;D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   10.2.17 13:17:18

Siis toki tuon Miittan pojan luuseriksi tai päästään vialla tajusin, että rumasti sanottu, mutta tuo muu armeijajuttu.

Sekavaa tekstiä nyt kun myös olen flunssassa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   10.2.17 14:10:57

Sunika, en tajunnut minäkään. Juoppo nyt juo jos on juodakseen, ei siinä ole lähipiirillä asiaan mitään sanomista. Tai joo, sanoahan voi, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta asiaan. Juominen ei lopu ennen kuin henki lähtee ja nyt se oli kuulemma tosi lähellä.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   10.2.17 16:38:38

Joo, voihan sitä raakaa viinaa antaa vahingossakin niin, ettei toinen sitä välttämättä maista. Vaatii kyllä aika vahvan seuralaisen, karpaloa, sitruunaa tms. Tästä ei varmaankaan ollut Miukun sukulaisella kyse :)

Tirskulla on varmaankin oikeus mielipiteeseensä, niin kuin Sirpa Selänteellä lastenhoidosta, mutta viisas ihminen ei kritisoi muiden valintoja, varsinkaan kun ei tiedä kaikkia taustoja.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   10.2.17 17:15:45

Minä taas ajattelin Tirskun viinajutussa olevan sarkasmia, eli siis "vahingossa" tulllut nauttineeksi jotain. Tuota inttijuttua en ymmärtänyt.

Miitta, ehdottomasti hyvä että poikasi tuli kotiin. Pojan ja muiden turvallisuus on oltava etusijalla, ainakin kun ei tiedetä mistä on kyse.Näin sanoi eräs armeijatyyppi kerran, kun juttelimme illallisella.

Tänään taas lääkärissä, liittyi ensikäyntiin. Nyt epäillään vielä ruodossakin olevan vikaa nupin lisäksi, otettiin kuvat, lisättiin yhtä lääkettä ja aloitettiin toinen. Tätä menoa kun jatkuu, niin kohta olenkin ihan masentunut :(.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   10.2.17 17:53:12

Toivottavasti tuommoiset sennulatyyppiset töräytykset eivät kauheasti täällä yleisty. :( Ja toivottavasti Miitta pojalla ei ole mitään ikävää mikä tuommoista aiheutti, vaan joku tilapäinen juttu vaan.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   10.2.17 18:03:05

Akkojen kinaamisiin en tapaa puuttua, mutta nyt meni joku yli mun rajan.
Kuinka joku äiti voi kysyä toiselta onko hänen lapsensa päästään vialla?
Suosittelen kysyjää menemään peilin eteen ja kysymään vastaan katsojalta olenko jotenkin latvasta laho?
Hatunnosto Miitalle erittäin asiallisesta vastauksesta.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   10.2.17 18:36:22

Miitta, onpa ollut tilanne pojallasi! Ilman muuta tuossa tilanteessa oli pakko ottaa aikalisä ja selvittää syy pyörrytykselle.
Olihan tuo Tirlittanin kommentti ilkeä, ihan samaa ajattelin. Kirjoitettaessa sarkasmi on myös hankala laji, kun tässä ei paljon pysty pehmentämään.
Miitalle peukut hyvästä hermojen hallinnasta.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   10.2.17 19:28:05

Olette te vaan niin jäykkäniskoja! :D

Päässä on jotakin vialla jos sitä särkee, on huimausta, muistikatkoksia, kuka ei osaa teistä nyt lukea? Jos päässä ei ole vikaa on terve, ja mainitsin juuri luki-niuhoja varten sanan FYYSISESTI, miksi vain henkinen ongelma olisi 'vika päässä'?
'Luuseri' olisi huijari, jota en ensihätään Miitan tai teidän muidenkaan lapsista uskoisi.
..ja tavallaan vähän pelästytti koska just olin kuullut jonkun tutuntutun 'terveeltä' lapselta löytyneenkin yhtäkkiä ison aivokasvaimen Oulun kulmilla ja tammikuussa ex-veljenvaimolla diagnosoitiin syringomyelia joka myös vaikuttaa päässäkin, hänelle se oli kehittynyt erinäisten väkivaltaisten parisuhteiden seurauksista.

Homous, nykyajan muotisana ei tee ihmistä eriarvoiseksi toisiin nähden, kuten ei silläkään ole merkitystä, tai ei ainakaan pitäisi olla onko armeija käyty vai ei, eli armeijan käymätön ihminen, mistä syystä hyvänsä, on samanarvoinen kuin armeijan käynyt.
Mikä tässä sotii jonkun oikeustajua vastaan, saati arvostelee jopa Suomen puolustusvoimia?

Jos Miuku kertoi lähipiiristään ja jonkun sairaalareissuun oli syynä viina, niin miten niin ei hänen lähipiirissään joku käyttänyt viinaa liikaa?
Eihän siinä SYYTETTY sitä 'lähipiiriä' joka jollain alkoholistilla on mistään, saati kerrottu heidän käyttävän mitään alkoholia, miten tuosta voi jotain sellaista edes kuvitella ja todellakin mm.kootut rattijuoppousperustelut ovat ihan urheiludopingiin verrattavia seikkailukertomuksia.

Miksi ilkeilisin kenellekään? Silloin jo olisi asiaa 'peilin eteen'?
Ilkeä ajatus tollainen, syytetään ihan turhasta koko sakin voimin. :(

Meidän likoilla oli niin paljon 'vikaa päässä' tänä aamuna ettei soittamaan lähdöstä tullut mitään, kun särky hiukan tasaantui niin lopun päivän on kuume noussut ja se niistä konserteista.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   10.2.17 21:31:29

Otetaas nyt ihan rennosti, viikonloppu ja kaikkea.
Lääkärit tutkivat pojan varmasti päästä varpaisiin ja tiedän enemmän kun asia on käsitelty.

Olen hirmuisen iloinen, että sain pari laskua maksettua. Yhdestä tonttijutusta tuli osinkoja ja heitin pankkiin päin vähän isomman rahan.

Ei ikinä enää MasterCard-karhukirjeitä. Ihanan vapauttava olo.

Joskus työnteko kannattaa. :D

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   10.2.17 22:04:51

Putsin jutusta lukien varmistelin ettei olisi hormoneissa jotakin häikkää, mikä olisi vaan jäänyt noteeraamatta, kun kuulemma ne vaihdevuodet ovat kestoltaan kymmenenkin vuotta,
oireina mm.aamuyön unettomuus, mikä oli minullekin uusi oire kuultavaksi perus väsymisen, masennusolon, kuumien aaltojen ja kk poisjäännin lisäksi.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   10.2.17 22:51:07

Kevättä tässä odotellaan ja varsomista, pian alkaa hirveä täpistely. On hyvä, kun ei itse voi enää lisääntyä, voi sen ulkoistaa.
Tänä keväänä on oikeasti alkanut tuntua aika lailla vanhemmalta, mikä on hyvä asia. Elämä on etsinyt uusia uomia ja ensisijainen onni/ hyöty on ollut sisustamis-ja siivousinnon romahdus. Nyt nauttii olemisesta, ikänäkökin on tullut osaksi arkea, päivän kun tuijottaa valoja ja värejä, ei illalla näe kovinkaan tarkasti.
Totaalinen ratsastusinnottomuus on vallannut sijaa, on ollut vielä kerettiläisiä ajatuksia ostaa joku pieni barokkihevonen koti hömpsyläksi, ne kun on oikeasti useat kivoja ratsastaa.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   11.2.17 05:55:01

Ope, luulin sinun unohtaneen meidät ihan täysin.

Olipa kiva, että tulit poikkeamaan. Jännää varsa-aikaa tämä kevät.

Minäkin mietin välillä barokkihevosia, mutta olen seurannut vain yhden tuttavan friisiläisiä. Niillä on usein jotain pielessä, vaikka hoito on asianmukaista.
Omistaja on ollut monta kertaa pulassa.

Putsi, jospa ne nyt löytäisivät parilla kerralla kaikki viat, jottei tarvitse juosta siellä yhtenään. Sekin stressaa.

Minä lähden huomenaamulla Narvikia kohti. Saan korvani taas puhkottua auki ja hyvällä tuurilla löydän yliopistolta opettajan, jolla olisi jotain viisasta sanottavana lopputyön aiheeseen. Kun sekin on joskus tehtävä.

Tiistai-iltana pitää olla takaisin kotona, koska miehellä alkaa päivystys.

Tämän päivän suurin varsinainen urakka on polkea kanalaan lisää turvepatjaa jotteivat palellu sinne raasut. Tai eihän kanoilla ole mitään hätää lämpölampun vieressä orsilla, mutta munat ovat välillä vähän viileitä, kun niitä kaivelee lattiatasolta.

XXX:lle taas lentopusut, lauantain kunniaksi jos ei muuten.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   11.2.17 07:39:57

Ai no tottakai se onkin niin, että jos (moni) lukee ja ymmärtää tekstin merkityksen erilaiseksi kuin kirjoittaja mielestään sen kirjoitti, syy on lukijoitten ilkeydessä. :/

Pakkanen menee taas pyrstölleen. Harmi, on ollut upeita talvisia kimaltelevia päiviä ja pirtsakoita pörröisiä hevosia.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   11.2.17 21:44:38

Ihanaa, kun vähän lauhtuu! Kädet palelevat hevoshommissa niin p*rusti ja sitten särkevät...

Ensi yönä on täysikuu, löytyykö muita kuuhulluja? Nuorempana tein vaikka mitä kummallisuuksia, mutta vanhempana nukun edeltävän viikon niin kehnosti, että varsinaisena täydenkuun iltana sammun kuin saunalyhty jo ennen kymmentä :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   12.2.17 01:55:38

Talvi, ennenkuin joku luokitellaan ilkeäksi olisi reilua joko ihan kysyä mitä tuo tarkoittaa tai kokeilla itse löytää siitä se 'ei-ilkeä' tarkoitus ajan kanssa.
Jos täällä joku sanoo pahasti niin silloin on sanojalla joitain isompia huolia, eikä taas Mummolalaisilla ole tapana vain 'huonona aamuna' haukkua kaikkia. ;D

Nämä pakkaset yhdistettynä flunssaan ovat taas muistuttaneet ihanan kliseisen 'kerrospukeutumisen' erinomaisuudesta, ensin sileää ja sitten pari reilua neuletta päällekäin, niin voipi ulkohuussiinkin hipsiä ilman takkia eikä huomaa eroa.
Meillä toki se sisälämpökin keikkuu aamut siinä kympissä, ettei kai eroa paljon olekaan.. ;)
Villaa pitää ainakin toinen neule olla.

..ja villasta puheenollen, on tässä nyt tullut testattua sellainen seikka että 'seiskaveikan' 'villa'sukat eivät vastaa koirankarva-lampaanvillalangasta kudottuja sukkia.
Seiskat ovat kosteat jalassa, mutta koirankarvasukkien kosteus on croksin sisäpohjassa. Pidin tätä lisäaineettoman villan suosijoitten intoilupuheena, mutta en tiiä miten oman kokemuksen usealta päivältä voisi mitätöidä. Koirankarvaa on kehuttu loistavasta lämmönpidosta, vaikka se itsessään ei pysy niin hyvin koossa, mutta lampaanvillan sitomana pääsee oikeuksiinsa.

Miulla on tuo ihuna jättipyrre joka on alkutalven viettänyt ulkotarhassa ja nyt tuosta villapölliäisestä saa varmaan kokohaalarin, kun karvanlähtö pääsee vauhtiin. Kunhan nyt vaan muistaa pyydystää ne villat talteen.

Oletko Ekatriplatähti kokeillut ohuita villasormikkaita työhanskojen/kintaiden sisällä ja ehdottomasti villaisia rannesuojia peukalonjuurelta selkeästi käsivarteen, niin ettei ranne osu lainkaan kylmään?
Yllättävä vaikutus sormiin ja jos villa ei suoraan sovi, niin ohut silkki ihon ja villan väliin.
-Vaikka on kai niitä teknisiäkin vempaimia nykyään sormien ja varpaiden lämmitykseen, jotenkin olen vähän vanhanaikainen ja pidän 'kestävämpänä kehityksenä' vanhoja luonnonmateriaaleja.

Turkinkin haluaisin, mutta ne ovat niin mustamaalatut nykyään ettei kukaan uskalla niitä tehdäkään enää, silti kuitenkin ne ovat alkuperäisimpiä vaatteita ja tapoja olleet elossapysymiseen ilman ekokatastrofia ja ne luonnonmateriaalit meille enää tulee jäämään kun keinotekoisuus ei ole pysyvää.

Näin myös jotain itselleni uutta alkuviikosta eli kirkkaan keltaiset villahuopalapikkaat, jummi, oli ne hassun näköiset, pienellä sirolla ihmisellä koko paketti kuin satukirjan tonttusivulta. :)

Talvikausi on hauskaa aikaa, pakkasta, oivalluksia ja häikäiseviä hankia.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   12.2.17 20:53:24

Tirlittan, kiitos vaan vinkeistä, mutta kaikkea olen kokeillut! :)
Varpaat eivät enää sentään palele, kun olen löytänyt hyviä kenkiä...suosikkini kovilla pakkasilla on Columbian -35 astetta kestävät kengät, niihin ei oikeasti tarvitse kuin yhdet ohuet sukat sisälle :)

Käsineiden ongelmana on se, että niillä tarttee tehdä jotain! Tallitöissä parhaat loimet ovat sellaisia, joiden soljet ovat niin isot, että rukkasiakin voi käyttää...pienet soljet ja jalkalenkit ovat ounounou.

Putsi, joko saikku auttaa? :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   13.2.17 16:32:08

Onpa hiljaista... :)

Ihana, lämmin ja aurinkoinen päivä! Silkkiturkkiruuna ulkoili vähän aikaa nakuna ja nautti rapsutteluista. Oli myös mukava sää ratsastaa, kun kädet eivät palelleet :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   14.2.17 01:32:30

Hyvää Ystävänpäivää teille kaikille! <3
https://www.youtube.com/watch?v=liYBaD971QQ
:)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   14.2.17 08:47:35

Hyvää ystävänpäivää!
Meillä täällä susirajalla on huikea auringonpaiste ja pikkupakkanen.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   14.2.17 19:10:46

Täälläkin on aivan kevätsäät, tykkään kovasti!

Muuten tässä edelleen mielialat vaihtelee, välillä ollaan intoa täynnä ja välillä taas pudotaan vähän kuoppaankin... Mutta sillä tavalla se arki kuitenkin rullaa, nukuttua en oikein nyt taas saa ja se tietenkin vaikuttaa kaikkeen. Jonkinlainen flunssanpoikanenkin oli..

Ai niin, kerroinkos jo, että kävin uimahallin kylmäaltaassa kokonaista kolme kertaa... Minä, ikuinen vilukissa! :) Askeleen lähempänä ikuista haavettani avantouintia... Hyvältä tuntui ja aion kyllä sitä jatkaakin, ainakin tuolla sisätiloissa..

Ja ystävänpäivää vaan kaikille, tänä vuonna se ei ole ihan lempipäiviäni kuitenkaan... ;) Toki en ole ennenkään sitä viettänyt millään tavoin, mutta nyt on kyllä vähän tuskaa lukea ihmisten päivityksiä...

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   14.2.17 20:33:29

Hyvää ystävänpäivää. Mukava päivä, työkaveri ja sittemmin ystävä vuosien takaa kävi kylässä. Sain jopa siivottua vähän :).

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   15.2.17 06:48:48

Helou taas.

Kävin korvaläärillä. Toimenpide kesti maks. kymmenen minuuttia. Puudutus sattuu, mutta sitten helpottaa. Putki oli irrallaan korvakäytävässä ja välikorva täynnä nestettä.
Siis helppo nakki.
Näin se tehtiin:

Lähdin sunnuntaina puoliltapäivin ajamaan. Lakselv-Karasjok tuuli kinosti lunta tielle, huono näkyvyys.
Helpotti sisämaahan päin. Ajoin Kautokeinosta yli Suomeen ja Karesuvannosta Ruotsiin. Kiirunassa pysähdyin tankkaamaan ja kävin kaupassa.
-Siellä on yksi iso kauppa auki joka päivä kymmeneen asti.

Kiirunan jälkeen alkoi tuulemaan ihan viheliäisesti. Irtolumi pyöri ilmassa ja oli kolme plusastetta.
Köröttelin kuuttakymppiä ja mietin, että en taida päästä Narvikiin, mut jos rajalle pääsisin. Pelkäsin ylittää puomitettua osuutta Bjørnefjellet, se on ajoittain aika paha ja saattaa joutua kolonnaa odottamaan.

Pääsin Abiskon ohi ja siellä oli rekka poikittain tiellä nokka syvällä hangessa ja kaksi hinausautoa juuri saapuneina. Kävin ulkona katsastamassa ja tie oli aivan järkky luistinrata.
Käänsin auton ja ajoin takas kilsaa Abiskoon takaisin ja parkkeerasin turisti-infon parkkipaikalle. Viisasta sikäli, että Ruotsin uutisista tuli just erityinen kelivaroitus sille alueelle.
Parkkiksella oli sähkötolppiakin ja minulla oli jatkoroikka ja lämminilmapuhallin, mutta tolpassa oli lappu, että käytössä klo. 06-09, 18-21...ja kello oli silloin 00.10 eli ei mitään sähköä.

Mutta eipä minulla ollut mitään hätääkään.

Olihan mulla läjä vaatetta, termarissa lämmintä vettä, pussiruokaa, juomavettä, kuivalihaa, puukko, makuupussi, patja, priimuskeitin, (sillä voi hätätilassa lämmitellä autoa, mut pitää muistaa avata ikkuna) lapio, vetoköysi, otsalamppu (tietenkin varaparistojakin), ea-pakkaus, vessapaperia, kosteuspyyhkeitä ja kamera...
...Ihan normi setti. ;D

Kävin pakun peräkonttiin pötkölleen ja kuuntelin tuulta ja ropinaa. Auto huojui tuulessa, lähettyvillä olevan toisen auton varashälytin pärähti ties kuinka monta kertaa kun tuuli töni sitäkin.

Kuuden aikaan kävin ulkona "vessassa" ja maassa oli jään päällä reilu kerros vettä. Nukahdin vähän ja yhdeksältä sama tilanne. Ei liikennettä, ei hiekoitusta.

Minen liiku tästä mihkään ennenkuin muita on tien päällä, oli niinkuin periaate.

Soitin korvalääkäriin ja kerroin, että en ehdi sinne kello yhdeksitoista.
Sanoivat OK, soita kun pääset perille.

Kymmeneltä alkoi rekkoja liikkumaan ja tuuli oli vähän keventynyt. Aloin madella rajalle kolmeakymppiä. Hiekoitus oli minimaalista, vain keskellä tietä, mutta eipä ollut montaa vastaantulijaakaan.

Pysähdyin tullilla, kävin vessassa ja haastattelin liettualaisia rekkamiehiä, että mistä ovat menossa, paraneeko vai paheneeko jne. Sanoivat, että Norjan puolella on parempi. Aja varovasti. -Kiitos samoin teille.

Siis se pelottava tunturiylikäynti Bjørnefjell... Katin marjat!

Siellä oli aurattu ja höylätty. Soraa tie mustana, joten päästelin iloisesti yhdeksääkymmentä alamäkeen ja olin hetkessä Narvikissa.

Soitin korvalääkäriin, että nyt olen täällä. Sanoivat, että tule vaan heti... ja se kymmenen minuutin toimenpide oli siis siinä. :)

Pysäköin kampukselle. En löytänyt mentoria, lähdin kaupoille ja ostin kuin känninen merirosvo satamaan päästyään kaikkea mahdollista.

Kävin betonilabran pukutiloissa suihkussa ja nörttäilin koululla netissä, juttelin tuttujen kanssa.

Sit taas pakun peräkonttiin ja aamulla kuudelta ylös ja ...blaalblaa jne.

Yhdeksältä postitin salakuljetetut ylikuormanuuskarullat miehelle kotiin ja lähdin taas ajamaan.
Olin kotona puoli kymmenen eilen illalla. En jaksa selvittää paluumatkaa, mutta oli vähän alijäähtynyttä vettä, liukasta ja päälleajettuja, sekä ei-päälleajettuja poroja.

Sunnuntaina oli äitienpäivä ja eilen ystävänpäivä, ainakin mitä radio sanoi.

Eipä tullut mietittyä niitä, pääsin kotiin niin se riitti.
Elämä on kivaa :)

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   15.2.17 07:10:33

Gerda: Jos sinä asut susirajalla, niin minkäköhän rajan takana minä sit olen. :)

Pähkis, jos ei avantoja riitä niin se kylmäallas kaiketi on yhtä kylmä vuoden ympäri ja sama hyöty kai siitä luulis olevan. Mut hyvä, pysyy flunssat loitolla!

Tirsku kyllä minullakin on turkki, hylkeennahkainen. Vihreäaatteellinen ystävättäreni ompeli sen minulle kolkytvuotislahjaksi. Hylkii hyvin vettä ja lämmittää.

Vielä kun saisin peskin, porontaljaturkin niin ei tarttis ikinä palella. Koko perheellä on nutukkaat, poronnahkatossut.

Taisin unohtaa äsken kirjautua sisään.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   15.2.17 07:44:32

Hyljeraja? Valasraja? eiköhän tuohon joku hyvä termi keksitä.
Meillä oikeasti kulkee sudet ja karhut melkein pihamaata hipoen, mutta hyvin on niiden kanssa pärjätty.

  Re: Uutta ja vanhaa XLVII

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   15.2.17 07:56:37

No juu,tätä pitää vähän miettiä, mutta sitä ennen täytyy kai avata uusi ketju...

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.