Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   18.1.17 19:16:56

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=18&i=73463&t=73463

Hopsista vaan, taas sitä mennään! :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   18.1.17 20:10:36

Ihan vaivatta tämä koirani teki nuorempana kahdet luvalliset ja rotupuhtaat pennut, nämä viimeiset se sitten, katala, hommasi ihan oma-aloitteisesti vähän vanhemmalla iällä, ja pentuja oli vaan niin paljon että kohtu ei ilmeisesti päässyt supistumaan kunnolla. Huh, oli sekin kokemus.

Toivottavasti Miukun kissa poikueineen selvisi yhtä hyvin koettelemuksesta.

(Ja kukapa tietää kuinka monen navetta- tmv. kissan poikiminen päättyy huonosti, ei niitä moniakaan kukaan valvo.)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   19.1.17 04:54:40

No on tuo kyllä kummaa, kun.
Niin mitäs pitikään sanoa, en muista, mutta Tirskulle viiskymppisonnittelut.

Niin siitä puuliiteriin jäämisestä kai aloitin.
Mieskin nimittäin myönsi, että on ollut pari kertaa siellä jumissa, mutta on lohduttautunut siihen ajatukseen, että seinät ovat niin huterat jotta sieltä pääsee omalla työntövoimalla pois.
Tjaa. Minä saisin kyllä aikani takoa niitä seiniä. Nyt olen viisaampi ja jätän heti jonkun kalikan siihen ovenrakoon.

1.***, hyvä tuo hevossysteemi!

Nuormies oli lomalla tässä viikonloppuna. Sodankylässä kokeillaan nyt sellaista systeemiä, että 10 päivää kiinni ja neljä lomalla.

Sattui vaan käymään niin, että linja-autot eivät kulkeneet niinkuin armeijan suunnitelmien mukaan, niin hän sitten istui jonkun alikessun matkassa Karigasniemeen ja aikoi lähteä saman kaverin matkassa takaisin.

Eli äiskä kuskaa. Suomeksi kellonajat kaksitoista ja kahdeksantoista menivät vähän sekaisin tältä alokkaalta, joten käytiin hakureissu, yksi hutireissu ja sitten se oikea reissu.
Eli olen ajanut tuon välin nyt kolmeen kertaan yhden viikonlopun aikana.
Mikäs tuolla on ajellessa, vähän liukasta ja uraista tietä pitkin...

Kaksisataa kilsaa aina yksi matka ja mitä nyt pitää väistellä poroja pimeässä.

Hohhoi, itsehän olen tänne muuttanut, joten pitää elää sen mukaan.

Muuten oikein mukavaa, aurinko saattaa näyttäytyä näinä päivinä.

Yksi juttu vielä: Minä en käsitä mitä se valolamppu tekisi korvassa?

Kai Miukun kisu jotain nyt on tehnyt?

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   19.1.17 09:49:36

Valo korvassa oli luultavasti jonkun viisaamman yritys huijata tyhmempiä. Muuten ei minun hummeetti moista miellä.

Ei ollut ongelmia -68 lomien kanssa isänmaan puollustusta opiskeltaessa. Eka 6vko ei lomia ollut, sitten pääsi joka toinen viikonloppu lauantaina 12.00 vapaalle ja takaisin sunnuntaina 24.00.
Nyt valtiolla on rahat vähissä ja säästösyistä patistelevat porukan lomille. Vielä enemmän säästäisi pistämällä homman ympäri, 10 vapaata ja 4 palvelusta.

Kuinkahan saisin vähätöisen kroppani pakotettua aktiiviseksi? Puutyöverstas on sisustuksesta vajaa. Kai se muutaman päivän päästä on valmis. Pääsen tekemään esineitä joita ilmankin voisi elää.

Vinkki mummoille ideoiden saamiseksi. Pistäkää Googlen hakuun sana Pinterest. Siellä on tuhansia ideoita käsistään näppärille ja mahdollisuus ihmetellä osaajien töitä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   19.1.17 10:58:36

Onnea Tirskulle jälkikäteen! :)

Pinterest ei ole meikäläiselle, kädentaidot kun ovat ihan onnettomat eikä yhtään mun juttu... Mutta kateudella kyllä lueskelen muiden juttuja, täälläkin tuntuu olevan paljon taitavia ihmisiä!

Mitä se Miukun kisu??

Ennakkovarasin toukokuulle reissun Dubaihin hyvän ystävän kanssa, halvalla saatiin ja luksusta pitäisi olla... ;) ;) Saas nähdä, en ole koskaan ajatellut tuonne päin maailmaa lähteväni, mutta nyt mennään tyylillä "maailma ja mahdollisuudet ovat minulle avoinna! "

Ihana määritelmä "vähätöinen kroppa", minullakin taitaa semmoinen tällä hetkellä olla. Kaikki nuo ero- ja muuttotouhut ovat varmaankin vieneet voimat niin, että nyt ei töiden ohella juuri jaksa kuin levätä, salilla toki saan käytyä ja koiran kanssa lenkillä. Mutta viimeiset kotihommat vaan odottaa tekijäänsä... :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   19.1.17 11:46:34

Laiskaksi en toki itseäni tunnusta, vähätöinen kuulostaa vähemmän loukkaavalta.
Tähän sopii jatkoksi muutama vanha sananlasku.
-Hullu paljon töitä tekee, viisas elää vähemmällä
-Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. (suunnittelutiimoja on paljon...)
Lopuksi savolainen lausahdus jonkin homman edistymisestä
-Soon alottamista vaille valamis!

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   19.1.17 12:55:36

Kiitoksia taas muistaneille, onnittelut lämmittävät mieltä. :)

Pinterest on jotain sairaan koukuttavaa, miullakin on siellä jollain miiu-nimellä, en edes muista taulukokoelma ties mistä, ainakin satoja käsityöohjeita ja kun sähkikseen tulee uusia vinkkejä voin uppoutua sinne tunneiksi, joten vältän sitä. :D

Harmillinen juttu sattui just.
Sain soiton että yksi pentuni varannut on eläintenpitokiellossa oleva narkkari. :(
Nämä jutut ovat ihan sikatyhmiä, nyt pitää ilmoittaa että en myy pentua.
Jotkut pitävät silmällä kyseisen naisen toimia ja yrittävät estää hänen ostonsa ennen luovutusta tekemällä salapoliisityötä myyjän löytämiseksi sen jälkeen kun kyseinen ihminen hehkuttaa facessa kuvia ja hankkimisaikeitaan, oli nytkin laittanut tekstarini ja pennun kuvan rotuineen näkösälle ja siten olivat ilmoitukseni Apulasta löytäneet.

Olen itse ollut osittaisessa eläintenpitokiellossa ränsistyneiden paikkojen vuoksi ja sitä kyllä valvottiin vuoroin poliisien ja eläinlääkärin toimesta koko kestoajan.
Osittainen tarkoittaa että saa pitää määrättyjä eläimiä eli esim.eläinrääkkääjälle ei kai anneta mitään eläintä lupaa pitää. Sain silloin pitää 22 eläintä mm.hevosia eli 'tuomio' oli ennemmin ojentava varoitus kuin rikollisen rangaistus.
-Siitäkin sukeutui kammottavan roiston maine, mm.Iltasanomissa oli että "67-syntynyt nainen on tuomittu..kun hän piti 200 nautaa ahtaassa navetassa."
Navettamme on n.5x6m kokoinen, jos olisin kaikki kyseisen rakennuksen suuliosan,yläparven, lantalan ja puuvessankin vielä käyttänyt en olisi saanut sinne tungettua edes 50 kyyttöä.

Myöhemmin kuulin täällä olevan jonkun ladon tai varaston jonne olin ahtanut "kymmeniä koiria, varmaan sata", näitä juttuja on ja pysyy, 'agraarilegendoina',
näin jälkikäteen olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea ihmiset olivatkaan kehittäneet juorujensa aiheiksi.
Ne tietävät aina asiasi parhaiten jotka eivät ole koskaan luonasi käyneet, eivätkä välttämättä tunne edes ulkonäöltä.

Herkesinpä taas muistelemaan menneitä, mutta aina se kai on terapeuttista kerrata ja muistaa omia virhearviointejaan.
Onneksi eläimiä on enää vaan muutamia niihin aikoihin verrattuna ja usea jo siinä iässä että viimeinen vuosi häämöttää. Osa heistä vielä jäljellä niiltä tuomionvuosilta saakka.

Menipä vähän ankeaksi, vaikka aurinkokin on tänään näyttäytynyt, talvinen luonto on kaunis. :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   19.1.17 15:20:50

No luojan kiitos et, Tirlittan, pentua sille sekopäälle myy. Toivottavasti ei kukaan muukaan.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   19.1.17 16:05:22

Minä en tässä tapauksessa myy, mutta miten näitä tapauksia voi mikään valvoa?
-En olisi tiennyt ilman tämän ulkopuolisen kertomatta asiasta mitään.
Jos hän käyttää jonkun toisen tietoja tai laittaa kaverin ostamaan, niin sääliksi käy. :(

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.1.17 02:23:39

Helou, olen kipinämikkona, meilla on ns. uvær, eli "epäsää".

Myrskyttää. Joutessani katselen kaikkia turhia telkkariohjelmia, mutta siellä on ainakin yksi jännä: Tanskalainen "Arvingane".

Lemmikinpito on kyllä ihan luksusharrastus nykyään.
Miuku, anna jotain raporttia, pliis.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   20.1.17 07:49:51

Joo. Menee suunnilleen niin päin hélvettiä kuin vaan voi mennä. Eli tosiaan keisariin, joka sinänsä meni hyvin ja kolme pentua ulos, mutta emoltapa ei tule sitten tippaakaan maitoa. Sai oksitosiinia jo leikkurissa, eilen uudelleen ja Primperania ja ilmeisesti sieltä tulee nyt jotain, mutta ei siinä kehumista ole. Eli pennut lähes täysin käsiruokinnalla, 3h välein - isoin pentu imaisi ruiskusta vastiketta 8ml aamulla (suositus on vissiin 2-4ml, mutta ihan sama, mun puolesta saa syödä just niin paljon kuin haluaa). Emo ei syö eikä juo kunnolla, mikä ei tietenkään varsinaisesti edesauta maidon tuotantoa lainkaan. Pennut pitäisi nesteyttää ja mulla olisi välineetkin siihen, mutta nesteytäpä tuollaista rimpuilevaa minikokoista kiljukaulaa yksinäsi, ei mikään ihan helppo juttu. Joudun ehkä hakemaan emollekin nesteytysvälineet tai käyttämään sen klinikalla sitä varten, jos sitten alkaisi tapahtua.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   20.1.17 09:28:10

Voihan p...a Miuku! Tuo on kyllä niin ympärivuorokautista hommaa, että ei käy kateeksi. Mut tuliko sieltä se tilatun värinen? Ambertabbyko se nyt oli...?
Mutta onnea muuten pennuista!

Nyt alkaa vähän selkenemään, ainakin hetkittän mutta johan tässä on kuunneltu nurkkien natinaa koko yö. Nuorimmainen ei saanut nukuttua ja oli niin ryytynyt, että jäi kotiin koulusta.
Miehen puhelin soi anivarhain, että työkaverin vaimo on omassa pihassaan jumissa ja piti lähteä auraamaan tie. -Nainen on eläinlääkäri ja päivystää, joten asialla oli vähän kiirus.

Aurinko on kuulemma pilkahtanut eilen horisontissa, mutta kun tuiskutti niin ettei siitä mitään nähnyt.

Jospa tänään.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   20.1.17 09:34:52

Tuli ambertabby. Ja ruskeatabby ja musta. Se amber on ihan hirveä diiva, heti jos otat käteen niin huutaa kuin hyeena, ei halua syödä vastiketta vaan tappaisi itsensä nälkään jne.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   20.1.17 09:41:48

Voi Miuku, mutta onneksi kaikki ovat vielä elossa!

Minun ekalla birmapentueellani kävi lähes samoin. Emä synnytti kyllä itse, mutta ekan ja vikan pennun välillä oli n.12h, koska yksi istukka oli jäänyt kiinni osaksi. Siitä seurasi sitten kohtutulehdus ja neljän pennun lisäruokinta. Emällä alkoi vähitellen tulla maitoa oksitosiinin ja nesteytyksen jälkeen, mutta en ollut varma, tuleeko tarpeeksi. Syötin pennuille 2h välein päivällä ja 3h välein yöllä pienellä ruiskulla vastiketta n. 5ml kerrallaan.
Yksi pennuista oli helppo. Tsup tsup ja ruisku oli tyhjä. Toinen söi kyllä, mutta veti joka kerta henkeensä ja piti imaista hengitystiet tyhjiksi omaan suuhun....kaksi pennuista sai ilmeisesti paremmin maitoa, koska ne sylkivät maidon välillä päälleni, välillä söivät.
Näin mentiin eka viikko, sitten palasin töihin, ja ruokintakerrat vähän harvenivat.
Jo kolmen viikon ikäisinä aloin antaa kiinteätä ruokaa niille.

Jaksamista!

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   20.1.17 12:49:29

Jep, tuskin maltan odottaa, että nää siirtyy kiinteälle, sit helpottaa. Ilmeisesti Primperan alkaa pikkuhiljaa purra, koska aamupäivävastike ei kelvannut edes ahneelle mustalle. Mutta nesteytys ei siltikään tekisi niille pahaa...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.1.17 15:34:34

Jestas! Osanotto ja onnittelut Miukulle samassa paketissa.

Meiltä kuoli kerran emo(saksanpaimenkoira) ekalla synnytyksenjälkeisellä viikolla, jäi seitsemän jättipentua käsiin ja koko sakki ruokki kolmen tunnin välein niitä karvakasoja.
Ne kyllä hyvin äkkiä vetivät toista desiä kukin ja ostin kaikki apteekit, lemmikkiliikkeet ja eläinlääkäriasemat tyhjiksi äidinmaidonvastikkeesta, oli se kaoottinen rumba. ;)
(..ja maksoi satasia)

Kaikki jäivät eloon ja painoivat 7-9kg seitsemänviikkoisina, yksi jäi kotiin ja on nyt tuollainen yli 70cm korkea, ulkonäöltään kuin tämä puhdasrotuinen. :)
http://84.234.68.89/fi/rodut/estrelanvuoristokoira

(ps. ->..josta voimme siis päätellä että kyseinen rotu on sakemannin ja pyreneittenkoiran risteymä.) ;D

Muuten täällä on tasaista, muutama pentu vielä varaamatta, tarkastus 30.1.
Mies aloittaa työkaverinsa kanssa avantouinnin tänään, toivottavasti ei haittaa terveyttä, kun on ne verenpainelääkkeetkin..?
Pientä pakkasta ja miulla polvet eivät pahimmillaan. :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   20.1.17 15:39:22

Heh, katsoin tuota 'meripihkakirjavaa' väriä, ja löysin meitin Martti-kissan näköisiä kissoja. ;D

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   20.1.17 17:34:42

Miukulle tsemppiä kissojen kanssa, toivottavasti emä toipuu ja pennut selviävät!
Minulla on kokemusta vain varsomisista, onneksi niissä ei ole vielä ongelmia ollut.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   20.1.17 17:40:47

Tsemppiä Miukulle. Itse olen kasvattanut ocicateja vain yhden pentueen (ja kaikki meni hyvin), mutta äiti kasvatti siamilaisia -70 ja -80 luvuilla, ja muistan elävästi tuon rumban (ja huolen).

Meidän pikkukoiralla on nenäpunkki. Näyttää pahemmalta kuin onkaan, ell lohdutti. Nyt sitten molemmat hauvat ovat kuurilla, vaikkei toinen oireilekaan.

Onneksi on viikonloppu. Olin eilen niin poikki, että olisin voinut itkeä. Tänään vaan nauratti, onneksi. Oli melkoinen seitsämän päivän työputki. Tai sitten olen vain vanha ja hidas...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   20.1.17 21:14:20

Putsille ja muillekin väsyneille voimia, nauttikaa viikonlopusta!

Itse kävin useamman kuukauden tauon jälkeen ratsastamassa kesähevostani. Alku oli aika hirveätä, hevonen juoksi vaan alta pois paniikissa... omistajan mukaan viime kuukauden vuokraajaehdokas oli ollut katastrofi :( Lopussa löytyi kuitenkin lyhyitä pätkiä se mukava ja tuttu kaveri ja lupasinkin nyt autella hevosen ratsastuksessa sen verran kuin ehdin! :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   20.1.17 22:07:45

Tsemppiä Miuku, toivottavasti kaikki selviävät! (myös sinä..)

Triplatähdelle onnea "uudesta" hepasta, eiköhän se yhteinen sävel sieltä pian löydy... :)

Putsille jaksamisia!

Täällä yövuoroa tehden aikaa vietetään, onneksi on rauhallista ja ihanat asiakkaat talossa... Huomenna sitten vapaille.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   21.1.17 00:55:33

Ööh...tuota, onko se musta pentu uros?

<www.youtube.com/watch?v=KQp54ZGHA3M>

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   21.1.17 02:49:07

Valvon taas tuota uunia. Tuo myrsky on kääntänyt suuntaansa niin, että terassilla on metri lunta.
Ei tuo aikaisempi linkitys näköjään onnistunut, mutta minä olen siis aina toivonut itelleni pitkäkarvaista mustaa kissaa.

Nämä nykyiset ovat yksi laiheliini Selma, joku temppelikissan ja kujakollin sekoitus ja sitten tuo Miska, jolla kyllä itsevarmuutta ja karvaa riittää.
Se on heti syyttämässä niillä viholliskeltaisilla silmillään, jos ruoka on väärää makua.

Mut voipi olla, että jään Miukun ostajaluettelosta pois:

-Ei minkäänlaista hinkua kissanäyttelyihin.
-Haluan, että se kissapeto saa juosta ulkonakin.

Tutkiskelin noita norjalaisia sivustoja, niin eihä sieltä löydy mitään. Tai no löytyi, mutta sellaisia huostaanotettuja, että ei saa asua sen ja sen läänin ulkopuolella, koska heillä on oikeus seurata tilannetta.

Häh? Jos minä adoptoisin nyt lapsen Kiinasta, niin kuinkakohan monta vuotta kestäisi tuo muuttamiskielto?

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   21.1.17 15:52:06

Niinpä, värillä on väliä. ;D

Mie olen aina halunnut, ekan jälkeen, ison mustan hevosen, nyt on taas jonkunlainen, säkä yli 160,mut en ole selkään menossa ennenkuin 40kg ainakin on lähtenyt. ;)
http://www.sukuposti.net/hevoset/black-without-sign/719940

-Mustan hevosen tankoa voisi tanssahdella, mut neiti tanssii nyt kaveriporukassa tuolla metsän reunassa. :)

Tänään olen vihdoin säilönyt joulua ensi syyskautta varten, 2 täyttä laatikkoa ja vielä jos kolmannen saisi ostettua tästä tarjouksesta niin ehkäpä se olisi sitten siinä.

Harvinaisesta jokihelmisimpukasta eli raakusta oli ankea luento kuulemma tänään koululla, viimeisiä varmaan viedään täpläravun ja rehevöitymisen takia.
Harmi kun monimuotoisuus näivettyy, tuleekohan mitään tilalle, vai muuttuuko luonnonjoet ja järvetkin parin lajin tehotuotantoalueiksi..? :(

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   22.1.17 19:11:10

Näyttelyttäminen ei ole pakollista, mutta ulkokissaksi en myy. Ja tuskinpa juoksuttaisit tonnin kissaa vapaana pihalla ketunruokana, aika harva tekee niin koska siihen hommaan saa löytöeläintaloista halvempiakin kissoja. Suomessahan kolme lakia (eläinsuojelu-, metsästys- ja järjestyslaki) kieltää kissan vapaan, valvomattoman ulkoilun. Vapaana saa kulkea laillisesti JOS omistaja vahtii sitä kattia joka ikinen sekunti, mitä siis yleensä ei tapahdu. Niinpä lailliset ulkoilutustavat täällä ovat valjaat tai tarha/lasitettu parveke. Ja kun Norjassa on vissiin vähän kehittyneempi eläinsuojelulaki kuin meillä, niin olisin aika ihmeissäni jos sieltä ei vastaavia hylkäyksenkieltopykäliä löydy.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   22.1.17 19:38:07

Ei kai se hinta estä vapaanapitoa, niin kuolee halvat ja kalliit samalla tavalla, vaikka ovat yhtä rakkaita omistajilleen.
Monet alkukantaisemmat rodut, kuten vaikka norjalaiset metsäkissat ovat vähän naurettavia pitää maaseudulla sisällä, ragdollit taas pitää joka paikassa olla sisällä kun ovat niin tumpuksi muokattu rotu.
Lajikirjo kyllä näivettyy luontaisista ominaisuuksista puhumattakaan kun ylisuojelevat ihmiset erkaantuvat itsekin luonnosta joissain lasikopeissa ja virtuaaliympäristöissä. ;D.

Kissakin on vaan kissa, mouruavia kujakolleja kaikki.

Niin se on koirissakin, näyttely-yksilöitä kävelytetään turkki letitettynä vaan kauniilla säällä nurmikolla, muuten taitavat juosta juoksumatolla ja kakkia pussiin.
Onneksi olen niin maalta että ei tarvitse hienostella ei pentujenmyynnissä kuin ei kotonakaan. :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   23.1.17 07:06:31

Joka vuosi löytöeläinkoteihin kärrätään äskettäin lukemani uutisen mukaan muistaakseni 20 000 kissaa, siis Suomessa. Ja siinä on vain osa kaikista niistä kissoista, jotka eksyvät/syntyvät ei-toivottuina, tmv. Suuri osa kuolee hitaasti ja tuskallisesti, nälkään, kylmään, tauteihin, autojen alle, petojen hampaisiin, eläinrääkkääjien kynsiin, jne. Noista löytökissoistakin vain hyvin harva päätyy alkuperäiseen kotiinsa, omistajat eivät pahemmin perään kysele. Sehän näet maksaa, jos kissansa löytölästä hakee. Ja tuosta Tirlittanin asenteesta taitaa huokua syy. Kissa on vaan kissa. Kyllä se pärjää ja jos ei, mitäpä sen väliä. Uusia kun saa jopa ilmaiseksi.

Onneksi yhä suurempi osa kissanomistajista alkaa olla sitä mieltä, että myös kissa on omistajansa vastuulla, jos sellainen kerran pitää hankkia. Sitä parempi myös luonnon kannalta, koska kissa on tutkitusti yksi suurimpia yksittäisiä tuhoajia, joita ihminen on luonnossa aiheuttanut linnuille ja pikkueläimille. Kissa kun ei tapa pelkästään haittajyrsijöitä. Kissa on tehokas tappaja, joka ei kuulu luontoon, sen enempää kuin muutkaan ihmisen tuomat tulokaslajit, harvinaisia alkuperäisiä villikissoja lukuunottamatta. Sellaisiakaan ei Suomessa ole.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   23.1.17 08:00:43

Se on ihan totta, että lain mukaan kissoja ei saa pitää irrallaan.

Mutta meillä on sellainen liikenne tuolla ulko-ovella että aina on joku tulossa tai menossa. En ole vielä keksinyt miten voisin vahtia, ettei kissa livahda ulos siinä välissä. Tosin eivät ne näin keskitalvella halua ulos, kesällä siellä on jännempää.

Onneksi, siis onni onnettomuudessa lähimmän naapurin kissasarjatehtailija on vuodeosastolla, joten heidän tolkuton kissalaumansa on kadonnut.

Niitä loukutettiin ja syötettiin kesymmäksi jotta saisi kiinni ja löytölään, kunnaneläinlääkärille piikille ja mitä kaikkea. Yksi niistä on tuo meidän Selma.

Linnunpönttöpuihin olen laittanut koirien kaulurin nurinpäin, jottei niihin pääse kiipeämään. Viritän ne aina kevättalvella paikalleen kun putsaan pöntöt ja otan syksyllä alas, koska muutenhan ne menevät hajalle lumesta.

Sopulit ja muut myyrät saavat puolestani harventuakin, koska kun sopulivuosi sattuu kohdalle, se on ihan painajainen. Kun hämärä saapuu, niin tie on paikoiten kuin vellova, elävä keitto. Autonrenkaat ovat täynnä karvaa, verta ja moskaa.

Sain kirjeen lääkäriltä, että pitäisi käydä otattamassa mrsa-verikoe.
Se on tänään se näytteenotto. Mielenkiintoista. Kai se joku antibioottiresistantti- homma, mutta minulle tuli ensimmäisenä mieleen tanskalainen sianlihatuotanto.

Nythän tuo kello taas soi, palataan!

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Miuku 
Päivämäärä:   23.1.17 08:41:06

Talvi: Näinhän se valitettavasti menee, että kissa on "vain kissa", jostain kumman syystä se nollan euron seropikin on arvokkaampi kuin "vain kissa". Ja niin kauan kun on Tirskun asenteella varustettuja ihmisiä, on myös se ikuinen löytökissaongelma. Minun kissani eivät ole "vain kissoja" vaan ne ovat perheenjäseniä (joiden tekoon on käytetty aikaa, vaivaa ja rahaa; esim. tuota ambertyttöä on odotettu 5v), joten en pidä ajatuksesta, että ne juoksentelisivat ties missä petoeläinten ja kissanvihaajien armoilla.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   23.1.17 08:49:33

Meillä on kaksi tallikissaa, jotka asustavat tallin lämpimissä tiloissa kesät talvet. Ulkoilevat ilman valjaita, talvisin toki varsin vähän. Joka ilta kissat tulevat sisään eli yöksi niitä ei pihalle jätetä ketun ruuaksi tms. Ovat tähän oppineet, koska saavat illalla päivän herkkuruokansa, muuten on aina kuivamuonaa tarjolla.
Kissat rokotetaan, madotetaan ja suojataan punkeilta ja ne on tietenkin kastroitu. Suurin osa näytille tuodusta saaliista on onneksi haittaeläimiä, joskus valitettavasti myös pikkulintuja.
Ne eivät ole vain kissoja, vaan rakkaita perheenjäseniä, vaikka ulkoilevatkin melko vapaasti.
Olen samaa mieltä siinä, että kissoista tulee pitää huoli samalla tavalla kuin muistakin eläimistä. Kissa ei ole kertakäyttöeläin, jonka voi helposti korvata uudella ilmaisella löytökissalla. Silti olen päätynyt siihen, että kissani saavat kulkea osittain vapaana. Sydäntä kylmää aina, jos jompikumpi ei olekaan iltatalliin mennessä ovella odottamassa.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   23.1.17 09:41:10

Suomessa on yksi alkukantainen villikissa. Se tupsukorva töpöhöntä jonka metsästämisestä ovat vissiin kahta toisistaan poikkeavaa mielenpuolta.

Rotukissojen siitostoiminta on prosnttuaalisesti kannattavampaa kuin heppahommat. Tosin ei Miuku kadehtittavan suurta tiimaliksaa siitä pentueesta saa.

Tanskalaisen sianlihan tuotannossa käyttivät ainakin parikymmentä vuotta sitten pirusti antibiotteja. Siitä oli silloin kova poru myös täällä. Pelkäsivät sen touhun tuottavan pöpökannan jota ei nujerra mikään. Sitä en tiedä saivatko sen touhun loppumaan tai edes vähennettyä. Danskit on yhäkkin Euroopan sikaparoneita. Tuottavat 25-30 milj. teurassikaa/v. Lisäksi niitä sikafarmareita on levinnyt entisen Itä-Saksan alueelle ja Puolaan. Puolassa toiminta on niin suurta, että ovat perustaneet oman teurastamon.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   23.1.17 11:01:20

Joo, ilves on todellakin eri asia kuin kotikissa. Niitä onkin sitten runsaasti, täällä meillä päin niitä pääsee aina silloin tällöin näkemäänkin. Oma maapaikkamme kuuluu tällä hetkellä näköjään ison uroksen reviiriin, ja uusia jälkiä näkee metsässä ja tallin liepeilläkin tämän tästä. Lähitalojen kissamäärät ovat vähentyneet ilvesten ansiosta muuten melkoisesti, tappavat sitä vapaata "kissanelämää" viettäviä miirulaisia vähän väliä.

Ihmiskunta tulee vielä katkerasti katumaan suuren maailman höveleitä antibioottikäytäntöjä. :(

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   23.1.17 11:43:41

Kyllä minäkin pidän huolen, että kisut tulevat kotiin. Muuten tulisi iso surku. Ovat tulleetkin tähän asti, onneksi.
Tässä pihapiirissä ne pyörivät ja kulkevat perässä.
Hiiriä ei tarvitse sen kauempaa hakea kuin vanhan lampolan alta ja ihan jahtihuvin vuoksi, koska sisällä on ruokatarjoilu.

Mutta ymmärrän ihan tuon Miukun kannan.

Missä ne puolalaisten siat on ennen lahdattu jos ei teurastamossa?

Odottelen tässä ukkoani, jotta hän kuskaisi minut sinne terveyskeskukseen, koska suorasanainen täti tuli eilen ja vei toisen auton niin olen vähän jumissa. Ei kiinnosta lähteä potkukelkalla seitsemää kilsaa potkimaan ja sitten takaisin.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   23.1.17 12:12:27

Minulla EI OLE mihinkään eläimeen hälläväliä-asennetta.

-Meillä on kymmenkunta kissaa, osa kastroituja, osa vanhoja ja jos muille tulee pentuja, he tekevät ne tänne kotiin ja he eivät häviä minnekään.
Tarkoitin lauseellani sitä että minkään rotuinen kissa ei ole sen kummempi kuin ns.tallikissa, vaan kissa vaan on aina kissa, yhtä tärkeä perheenjäsen.
Olen itse ottanut vuosien varrella useita rescue-kissoja, en tehnyt niitä yhtäkään. ;D

Tuosta sika-jutusta, onkohan muissa maissa tätä Suomen ongelmaa että heitä ahdistellaan seksuaalisesti sikalassa? :D
Suomelle voi pikkuhiljaa kehittyä TODELLA outo maine ja kun poliisikin vielä pohtii:
"Eläimiin sekaantuminen on kiellettyä Suomessa vain, jos eläin kärsii: "Tätä voi olla hankala osoittaa, jos sika yhtyi mieheen"."

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   23.1.17 12:16:37

Aiemmin Puolassa suurelta osin oli ainoastaan kotitarvekasvatusta. Sitä esiintyy vieläkin maaseudulla. Ne teurastetaan tunkion vieressä, siihen on helppo heittää suolet.
Nykyisin on tietysti teurastamoja, mutta ne ei ole riittävän moderneja täyttääkseen tansakalaisen farmarin vaatimukset. Possusta ei saa tulla muuta myytäväksi kelpaamatonta kuin viimmeinen huuto. Tosin epäilen niitten purkittavan senkin ja myyvän jalkapallofaneille käytettäväksi ottelun aikana.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   23.1.17 13:29:33

Harvemmin suolia heitettiin pois, vaan pestiin ja tehtiin niihin makkaraa.

Meillä kotiteurastetaan hevoset, koirat syövät kaiken, mitä ei heti laiteta pakastimeen. Pääkallokokoelma on mittava.. ;)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   23.1.17 14:49:51

Voi hyvänen aika minä sanon :D.

Ei se mikään verikoe ollut...

Kolmella erilaisella vanupuikolla piti kaivella näytettä. Yksi nenästä, yksi kurkusta (yökkäsin heti) ja se kolmas justiinsa sieltä mihin aurinko ei paista.

Se on kuulema joku sellainen pöpö, että sitä ei sairaaloihin haluta. Ja kun kuulivat, että olen ollut Nepalissa sairaalassa niin eivät huoli minua Hammerfestiin ennen tietävät olenko kantaja vai.
Jos olen, niin laittavat kai minut johonkin foliokääröön ja ottavat kuvia minun poskionteloistani suojapuvut päällä.

Kaikkea sitä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   23.1.17 15:01:35

No voi hyvänen aika sanon minäkin! Vähän naurattaakin, mutta kaipa nuo aiheesta tutkivat... Toivottavasti Miitta pääsee Hammerfestiin tulevaisuudessa! :)

Eilen oli + 4 ja satoi vettä, tammikuun lopussa... Mietittiin vielä, että eikös se viime talvi ollut vähän samanlainen, olisiko tää nyt sitä ilmastonmuutosta? Mutta en kyllä valita, lämmityskulut ja auton krapaaminen on minimissä...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   23.1.17 15:26:49

Jännää mikä 'mato' Miittalta löytyy, en kestä niitä juttuja niistä ihmeloisista joita maailma on pullollaan.

Tuosta ilmastosta, sanovat että pohjoisnapa siirtyy Siperiaan päin eli päädytäänkö me sit niinkuin Islannin nurkille mis nyt on vaan merta ja saadaan sen alueen tämänhetkinen ilmasto, tai brittien krooninen sadekausi..?
Talvea kaipaan ja tulen ehkä kaipaamaan aina, se piti sentään myrkkyötökät ja kärmitsät loitolla ja varmaan alligaattoritkin. ;)
Kuinka käy talvea tarvitsevien kasvien, katoavatkohan nekin vai mahtaisivatko vain sopeutua..?

Eläimistä kai lähtee mm. naalit ja osa linnuista, tuleekohan ahman tilalle puuma..? ;)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   23.1.17 20:00:34

Voi Miitta! :)

Tyttäreltäni poistettiin aikoinaan yksi ruuvi nilkasta Hollannissa...sitten kun oli kaikki mahdolliset sairaalabakteerit yms. testattu...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   23.1.17 21:05:44

Voihan Marsu. Toivottavasti et ole kantaja.

Meillä on aina ollut rotukissoja eli sisäkissoja. En ikinä päästäisi niitä ilman valvontaa ulos. Tuo meidän mammakissa on ikävä kyllä sellainen mestarikarkaaja, eli se livahtaa joskus ulos ilman että kukaan huomaa. Jossain vaiheessa se roikkuu erittäin närkästyneenä ovenkahvassa ulkopuolella. Yleensä ennen kuin kukaan ehtii huomata sen kadonneen.

Haaveilen lomamatkasta jonnekin lämpimään.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   24.1.17 09:00:18

Mikähän ötökkä Miittasta mahtaa löytyä... Nuo ulkomaan reissut ovat aina vähän sellaisia yllärialttiita, jos nyt ei johonkin Kanarialle lähde. Malaria voi koteloitua elimistöön, ameeboja ja kaiken maailman muita basiliskoja voi jäädä pesimään.

Meillä ollaan plussan puolella, pieninkin yöllä +18g. :) Maidontuotanto käynnistyi pikku viiveellä ja "vähän" avustettuna, mutta nyt se näyttää pelaavan. Back to basics, siis...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   24.1.17 14:00:23

Onnittelut Miukun kissalle. :)

Kävin kuntouttavassa, pakkasimme JOULUTONTTUJA. Käsittämättömän myöhäistä tai aikaista. :)
Virkkasin nukkekotiin käytävämaton. Kyllä nyt on kuntouduttu. ;D

Sisällä on taas muka kylmä, kai jotain kymmenen, kun ei ole ollut muuri kuumana pariin päivään, vaan ehtinen ennen ¨tuubakerhoa sen varmaankin lämmittää kun heti alan..
Aurinko paistaa, on kaunista. :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   24.1.17 22:45:49

Tuo sokerista kertova ohjelma on hyvä, ehkä rasvaohjelmaa parempikin..
http://areena.yle.fi/1-3320871

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.1.17 23:26:49

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058705.html

...Tästä ei enää kalajuttu paljon parane! :O

Omassa synnyinkaupungissani joku erittäin tolvana tai sitten joku idearikas salaliittoteoreetikko ollut asialla.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   24.1.17 23:43:15

Hämmentää jotenkin, että voi päästä yhden oven rikkomalla vapaasti vaeltelemaan vesivoimalan tiloihin.
Vaikka rakennus toki aika vanha, mutta luulisi siellä sisätiloissa olevan modernimpaa. Kuten vaikka kooditettuja väliovia, kameroita ja ekstratarkkaa kuka pääsee vääntelemään ja säätelemään vipuja ja vipstaakkeleita.

Miuku, hyvä että homma luistaa. Nyt kuin malariasta mainitsit, niin malariapillerikuuria en koskaan ehtinyt syömään loppuun ja kyllä siellä jotain öttiäisiä iltaisin oli ilmassa ja pistelivät.

Että minulla saattaa olla sellainenkin tuliainen :)

Minä näin tänään auringon!

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   25.1.17 04:50:05

Voi taivas taas.

"To døde og 30 med frostskader
Verdas høyeste fjell er en magnet på fjellklatrere fra hele verden, på tross av de mange dødsfallene.

En nederlender og en australier omkom på Mount Everest i helgen, mens rundt 30 har fått frostskader eller høydesyke. De to omkomne er de første til å miste livet på verdens høyeste fjell i år."

Suomeksi: "Kaksi kuollutta ja 30 paleltumavaurioituneita.
Maailman korkein vuori on magneetti vuoristokiipeilijöille ympäri maailmaa välittämättä monista kuolonuhreista.

Yksi alankomaalainen ja yksi australialainen menehtyi Everestillä viikonloppuna, samalla kun noin 30 on saanut paleltumavammoja ja vuoristotaudin. Nämä kaksi, jotka menehtyivät olivat ensimmäiset tänä vuonna."

Sesonki on vasta alussa. Pahus.

Nyt se vuori on kuulema vielä kutistunut maanjäristysten jälkeen geologisten muutosten takia. Kohta se korkein on K2, joka on paaaljon vaarallisempi.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   25.1.17 05:57:31

Lohi on arvokas kala. Sitä kannattaa pyydystää vaikka voimalaitoksesta. Ainakin äijällä on kertomista jälkipolville.

Vuorikiipeilijät on kokonaan oma rotunsa. Joka vuosi menehtyy useita yrittäessään tehdä jotain mihin kaikki eivät pysty. Heidän joukostaan menehtyneet ilmoitetaan. Kuolleista oppaista ei kerrota mitään julkisesti. Heitä kuolee myös vuosittain, mutta nehän on ainoastaan työtapaturmia.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   25.1.17 06:51:13

Eipä niillä oppailla hurjia palkkojakaan ole. Muistaakseni 6 dollaria päivä.
Saattaako olla peräti 8 euroa.
Hymyillen kantoivat päivät selät tanassa niitä joittenkin mahtipontisia kiipeilyvarusteita ja vielä illat tarjoilivat teetuvissa meille keittoja ja mitälie.

Mut ne on niitä sen seudun rikkaita.

Mutta sitä minä mietin, että miten ison ahvenen perässä ollaan yötämyöten kalassa Jyväskylässä nykyään? Ei kai siellä lohia ole? Istutettuja taimenia ehkä?

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   25.1.17 07:11:29

Piti ihan tarkistaa matkakansiosta, niin 5 dollaria on tavallista, 6 jos olit jotenkin erinomaisen tyytyväinen palveluun.
Minä taisin antaa sen kuusi, kun opas lauloi, soitti kannustavaa musiikkia (Tietenkin iPhonestaan) ja kantoi päiväreppuanikin sitten kun ilma ei enää kulkenut keuhkoihin niinkuin tavallisesti.

Tuo minun oppaani ei ollut mielestäni edes mikään kiipeilyopas. Tavallinen kulkija.

Ne sherpat -vuoristokansalaiset ovat ihan oma lajinsa.

Otin kuvan jostain monumentista, jossa oli kaikki Everestillä menehtyneiden turistien nimet ja sitten kymmenen kilometrin päässä oli liehuva lippujono niille menehtyneille kantajille, joita siinä monumentissa ei mainittu ollenkaan.

On se kurjaa, kun henkensä pitimiksi pitää uhrata henkensä :( .

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   25.1.17 09:27:12

Näin hiljattain TV ohjelman niistä sherpoista. Olivat ennen sesongin alkua pystyttämässä leirejä ja etsimässä parasta kiipeilyväylää. Mukana oli ensikertalainen. Onnellinen mukaan pääsystä ja mahdollisuudesta tienata perheensä elanto ja lasten koulutus. Puhkesi myrsky. Puolet siitä porukasta menehtyi ja kiipeilysesonki oli ohi siltä vuodelta. Ensikertalainen säilyi hengissä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   25.1.17 12:31:36

Oho, minäkin olen katsellut kaikenmoista. Muistatko sen nimeä?

He ovat siellä erittäin uskovaista kansaa ja uskovat sihen, että Kumara-temppeli ei sortunut koska se on niin pyhä.
(Se oli se musta tuhti rakennus niissä kuvissa, joita laitoin.

Tiibetin puolelta pitää vissiin hakea erityislupia kiivetä, koska kaikki yli 6000 metriä ovat "Heidän" hallussaan.

Ne "He" ovat "He" jotka hallitsevat maailmaa. Ja niitä on monia. Opas oli ihan ihmeissään, kun tiesin Hindun, Visnun ja Siwan jo koulusta.

Hän ei ole koskaan käynyt muissa maissa, vaikka ilmeisesti yrityksiä on ollut.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   25.1.17 14:48:11

Valitettavasti en muista, en edes sitä minkä maan verkosta sen näin. Menee sekaisin 4-5 maata ja vielä useampi kanava.

Ei tiennyt äiti minut synnyttäessään mitä kaikkea poika joutuu tekemään ennen kuolemaansa. Nyt olen saanut tehtäväksi hattulestin. Oikeastaan kaksi pitää tehdä kaksi ja vieläpä erilaisilla liereillä varustettuna. Niitä en ole ennen värkännyt. Sisätohvelien lestejä olen tehnyt useammat. Kuulemma soppavääpeli haluaa huovuttaa hattuja.
Eläkeläisillä on aikaa hulluille ideoille.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   25.1.17 18:07:53

Kiitos Triplis!
En ole aiemmin ajatellut että LIERIkin tarvitsee lestin. Taas opin jotakin mielestäni tärkeää. :)

Pentuvarauksia perutaan mitä likemmäs luovutusta edetään. Muutama enää varattu. Kohta perustan laumisvaljakon ja saa hevoset nauraa kun koirat vetävät puut pusikosta. ;D

Sain kutsun tuppereille perjantaina, samaisena päivänä on joulutodistuksen korvaava 'arviointikeskustelu' kuudesluokkalaisesta.
Punttua ja pönttöä alkaa jo olla, mutta aina tapellaan tupperin kuorimaveitsistä, eli taidan taas ostaa sellaisen. Eihän lasten perunankuorimisintoa saa mikään jarruttaa. :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   25.1.17 18:42:29

Oleppa hyvä Tirsku. Siitä tarpeellisuudesta en tiedä, idea on nimittäin omani. Emäntä näytti joitakin kuvia hatuista joita hän haluaa tehdä. Mun käsityöläisen aivot sanoo lierien tarvitsevan myös lestin. Huovutuksen jälkeen niitä voi taivutella passeliin muotoon. Päälaki saa olla kupu, sen voi painaa sisälle esim. stetsoni tai tirolilainen hattu.
Teen sen lierilestin irroitettavaksi, siten siitä lestistä saa monikäyttöisemmän.
Materiaalina on styroksi. Ei se normaali valkoinen, mutta paljon tiivimpi. Tiiviimpi kuin ns. lattiastyroksi. Täällä sen väri on sininen. Helppo sahata ja hioa. Liimana käy tavallinen puuliima. Kakskomponetti ei käy, se sulatta sen materiaalin.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   26.1.17 04:55:13

Apua, tämä on XXX:lle jos kerkiät hattuhommistasi... Niin hauska ettei tosikaan!

Miten tanskalaiset laskevat, nyt tiedän tuonkin kummallisuuden:
<tv.nrk.no/serie/eides-spraaksjov/DVFJ68006315/sesong-1/episode-3>

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   26.1.17 06:24:09

Kyllä ehdin, jopa hyvin. Ostin aikoinaan jenkkivalmisteisen pensasleikkurin. Luin, ihmeellistä kyllä, käyttöohjekirjan. Siitä opin tärkeän asian, täytyy pitää riittävästi taukoja työstä. Yritän noudattaa sitä ohjetta kaiken työn suhteen.

Lukusanat "Jutlandian murteella" kyllä osaan, mutta ennen en ole kuullut logista selitystä niitten epäjohdonmukaisuuteen. Miten puolet kuudestakymmenestä onkin 50 eikä 30 jne.

Tanskan kielessä on muitakin ihmeellisyyksiä. Miten joku voi olla kusen tai paskan hyvä/hyvää? Samaten joku asia tai idea perseen sairas?

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: vanha muori 
Päivämäärä:   26.1.17 08:55:56


XXX Googleta hattutukki siellä malleja,oletkin kaiketi kurkannut jo sieltä.
Puusta kun tekaset kestää kovemmankin käsittelyn.

Muistat varmaan mitata vääpelisi päänympäryksen,ettei hatusta tule liian kireä,
siitä saat kuulla kuitenkin moitteet.
Huovutus on hauskaa,vettä,saippuaa ja tietenkin villoja sekä muita tykötarpeita.
Etenkin pitkää pinnaa ja ripaus huumoria, jos ei heti onnistu tulemaan sellainen
kun oli ajatellut.
Onnistumisia molemmille.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   26.1.17 09:50:53

Onnea Miukun pennuille, toivottavasti nyt jatkavat hyvää kasvua!

Karua on tuo kiipelyhomma, mutta kai siinä jotakin koukuttavaa on, kun sinne pitää vaan päästä... En taitaisi itse uskaltaa.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   26.1.17 10:32:32

XXX:
Nythän tuo on ihan loogista, koska laskevat kaikki kymmenluvut kaksissakymmenissä eli kuusikymmentä on 3x20, joten puolet siitä on 2x20 + 1/2 x 20 eli kolmekymmentä :)

Tosi selkeää, eikös? ;)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   26.1.17 10:41:26

Tai ehkä kuitenkin 3x20 miinus 1/2x 20 olisi viiskymmentä, niin puolet kuudestakymmenestä olisi ...Mitä täh, nyt hajottaa päätä.
Kysytkö vaimolltasi, jäi ihan vaivaamaan.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   26.1.17 11:16:02

Ei hyvän tähen, tuosta ekastakin tulee viiskymmentä.
Jos laittaisi 2x20-1/2x 20 niin eikö silloin ole kolmekymmentä?

Mutta mites ne luvut jotka eivät yllä 20, kuten halvtreds, halvfirs og halvfems? keskellä lukuja firti og treds, on halvtreds (50) Halvtreds on lyöty yhteen kahdesta kahdestakymmenestä (snes) plus puolikas kaksikymmentä kolmannesta.

Miten te selviätte kauppareissuista siellä ja muuten kirjanpidosta??

Minä olen oppinut, että seks og seksti tarkoittaa 66. Voihan tietenkin sanoa sekstiseks. Kuten fire og førti on sama kuin førtifire.
Ihan kuin ilmoittaisi ikänsä "neljä ja nelkyt tai nelkytneljä". Tuo nyt käy vielä järkeen.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   26.1.17 11:23:06

Kiitos vinkistä vanha muori. Nyt on katsottu hattutukit. Puusta tekeminen ei olisi mahdotonta sorvin avustuksella, mutta en viitsi moiseen ryhtyä. Neulahuovutuksessa voi piikit tylsyä. Styroksiset kestää sen ja myös saippuaveden kanssa lutraamisen.

Lukusanoista hän on kanssani samma mieltä. Ovat epälogiset. Annettuani pienen vinkin osasi hyvin ne vanhat lukusanat ja ymmärsi niitten johdannaisena syntyneen nykyisin käytössä olevat.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   26.1.17 13:04:09

Kauppareissuilla ei ole ongelmia, pääasiassa saksaksi kassat niitä lukusanoja ilmoittelee. Eikä se homma muutu niitten kahden kielen välillä. Ykköset ensin ja kymmenet lopuksi.
Kirjoitteuna/painettuna lukusanat on samalla tavoin Euroopan Unionissa + monessa muussakin maassa.
Kirjanpito hoidetaan numeraalisesti itsekunkin maan säännösten puitteissa.

2x20 + 1/2 20 on 50
1x20 + puolikas toisesta kakskymppisestä on 30
4x20 + 1/2 20 = 90

Yksinkertaista eikö totta, siis suomeksi kaks kertaa kakskymmentä plus puolikas kahdestakymmenestä. Siinä pitäis kassaneidillä olla kieli molemmista päistä irti ja keskellä hyvin voideltu sarana, että pystyisi palvelemaan nykyisen kiireen riivaaman asiakaskunnan.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   26.1.17 13:45:22

Puisen voipi päällystää jollain läpäisevällä neulahuovutukseen, tarvikepakkauksessa neulahuovutetaan pehmeän suoran harjan päällä, ensin ihmettelin kun harja sieltä putkahti, mut käytössä tajusin totisesti mm.neulaa säästäväksi ratkaisuksi. :)

Olen yrittänyt tässä pitemmän aikaa omaksua yhtä hyödyllistä tietoa ja jotenkin aivoni eivät suostu yhteistyöhön.
Vaatteissa on hiukan puutteita ja kolmekin itselle aloitettua neulemekkoa eivät etene, eikä ole edennyt villasukatkaan tai mikään, MUTTA tämä ongelma voisi tällä hetkellä ratketa aivojen herättyä. :(
Olen hehkuttanut täälläkin kuinka sain vuosien jälkeen hankittua edullisesti syksyllä neulekoneen.
Miksi se seisoo pölyyntymässä yläkerrassa??
Se käy väliin mielessä ja katoaa taas, vaikka nukumme kaikki samassa tilassa, luulenkohan että en enää osaa kun ei tullut ohjekirjaa mukana, joku mättää, mut yritän selättää ongelman..

Toinen selätys:
Yritin aamupäivästä taapertaa lenkille koirien kanssa. Pakkanen vaihtui yöllä vesikeliksi, sileät croksini eivät vaan pidä tuolla jäävesipintaisella lumella, seisoin ihan pääsemättömissä tontin rajalla pienen alamäen huipulla, jos astuin vähänkin meinasin lentää ja kun ei näillä polvilla kovin isoja liikkeitä tehdä olin aivan pulassa. :(
Kyllästyin sitten justiinsa, jätin croksit siihen ja jatkoin sukkasillani!

Kesti muutama kymmenen metriä tottua siihen ettei tarvitse pelätä liukastumista ja loppu muutamista sadoista metreistä yritykseen unohtaa että vetinen lumi on kylmää. Ajattelin vain sitkeästi kuinka hienoa on kun villasukat puhdistuvat joka askeleella. ;D

Viimeiset 50m ajattelin että kohta ne kengät ovat tuossa, kohta saa vähän lämmitellä..
Koira tulikin sitten jo vastaan ja kiikutti löydöstään innoissaan, oli löytänyt kivan kengän!
Suostui antamaan aarteensa minulle, vasemman jalan croksini, enää oli 10m siihen toiseen, mutta kun koiralta, joka näyttää isopäiseltä nallelta toinen korva pystyssä, paksu turkki ja korkeutta n.80cm, eka aarre vietiin niin jeee löytyi toinen samasta paikasta ja siitähän ei luovuta.
Klenkkasin kenkä toisessa, sukka toisessa jalassa kotia kohti, edellä hölkkäsi häntä kippurassa pää ylpeästi pystyssä nallekoira kenkä suussa.
Yritin seurata minne menee, jos vaikka pudottaisi, mutta ei, toinen tyhmä hurtta, tämä anatolianpaimenkoiran näköinen, lyöttäytyi seuraan ja päättivät singahtaa kylille -huutoni jäi kaikumaan kuuroille korville..

Tämä on surkuhupaisaa, ehkä joku löytää orvon croksin jostain pihatieltään ja mie masennuin, sattuivat olemaan ainoat talviversioni joita olen käyttänyt joka päivä syksystä asti.
Tässä on jotain niin naurettavan nostalgista, etten tiedä miten suhtautuisin koko juttuun, koirat ovat olleet kadoksissa jo kolmatta tuntia(..ja kenkä).

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   27.1.17 08:03:13

Hei taas ja huomenia!

Kyllä minäkin tajusin nuo puolikkaat ja neljännekset, mut on pakko sanoa että ne kuulostavat huvittavilta tanskaksi. :)

Milloin sekarotuisista pennuista on tullut laumanvartijoita? Hanki nyt edes joillain penturahakonstein talvikengät Tirsku itsellesi. Ihan ystävällisesti sanottuna.

Niin ja Miuku, hyvä tosiaan, että homma pelittää. Mutta silti vähän niinkuin omaan napaani tuijottaen en minä nyt sillein eläimen arvoa hinnoissa laske.

Tonnin kissa saisi käydä ulkona kuten tuo viidenkymmenen tonnin lammaslaumakin. Mutta älä nyt ota tätäkään mitenkään pahalla.

Yksi melkein tonnin lammas löytyi kuolleena puolitoistatuntia sitten pihatosta:

Ihmeellistä kilkatusta kuului ja kävin tarkastamassa pariin kertaan, mies kerran ja sitten yhdessä, että mikä tämä homman nimi on.

Luulimme, että on ollut joku astumistouhu päällä ja se pienin ja avuttomin on jäänyt jalkoihin.
Runnottu pihaton nurkkaan.

Mut ei, hirvi on tarponut aitauksen läpi, jäljet olivat ihan selvät.
Piti raahata se uuhikaritsa pois ja laittaa peräkärryyn pressun alle jotteivat linnut hoksi.
Pitää kutsua ell paikalle ihan lain takia, että voi poissulkea kaikki taudit ruhosta.

That is live.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   27.1.17 09:34:41

Ei hyvänen aika, minähän kirjotan huonommin kun Nykänen, että elämä on laiffii.

Mut siis nyt on talo tyhjänä, käyn töihin ja illalla lähden hakemaan sen soltun rajalta.

Pähkis, jos Dubain lentokenttä vastaa yhtään Qatarin kenttää siinä salmen toisella puolella, niin se halli on muuten pitkä. Ihan oikeasti pitkä.

Herranjestas kun se Kathmandu-Quatar- kone oli vielä kakskytminuuttia myöhässä ja alkuperäinen vaihtoaika Oslon koneeseen oli kaksi tuntia, niin siinä mummo juoksi keuhkotautisena ja katukoiralta haisevana sinne Gate nr.12. Puikkelehdin businessjonoissa, jotta pääsin ajoissa koneeseen ja kun löysin paikkani ja kone lähti ilmaan lentoemo kysyi"saisiko olla jotain juotavaa? Kiitos kyllä, vettä ja bloody Mary. "Okay, get your drank."

Olin varmaan sen näköinen, että tarvitsin toisenkin. :D

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   27.1.17 11:38:37

Tirskun elämä ei ole yksitoikkoista ainakaan omasta syystä. Oletko koskaan ajatellut sellaista elämää, että sinulla olisi vain yksi kissa, yksi koira ja kaksi pientä häkkilintua?

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   27.1.17 14:43:27

Olen aivastellut koko päivän ja silmät valuu. Nyt vasta äkkäsin, että muistuttaapa muuten allergiaoireita ja surffailin sitten pitkin Euroopan siitepölysivustoja ja kappas prkl, kyllä se vaan on taas kausi alkanut ja lepän kaukokulkeutumaa ilmeisesti ilmassa. Leppä on minulle ylivoimaisesti pahin allergisoija; tuntuu, että yksi hippu kuutiokilometrissä ilmaa riittää räjäyttämään pankin. Joka vuosi vaan aikaistuu; parikymmentä vuotta sitten selvisin ilman lääkkeitä maaliskuun alkupuolelle, viime vuonna aloitin helmikuulla ja nyt sitten jo tammikuussa. Johan tässä saikin olla melkein 3kk ilman lääkkeitä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   27.1.17 22:36:19

Täällä on kotoilta. Kutitellaan toisiamme nauruun ja hikeen asti.

Nyt on yksi kylpyammeessa, kaksi katsoo jotain (minun mielestäni) tylsää telkkarista ja yksi on yökylässä.

Suorasanainen täti on vety lentokentälle, heippa vaan. Tuon miehen sukulaisissa on kaksi ihan ylivoimaista juorumuoria ja kun nämä kaksi saavat kokoontua, niin koko kunnan asiat on äkkiä ruodittu läpi, pohdiskeltu, tultu johtopäätöksiin ja kerrottu jo eteenpäin. Jos jotain tietopalasia puuttuu, niin pikainen soitto esim. minulle. Neljässäkymmessä sekunnissa tuli niin uskomattoman monta kysymystä, että ei uskoisi olevani ihan tavan kansalainen:

No hei, mitä teille? Missä Martti on? Vieläkö Matti on armeijassa? Miten Maijan koulu menee? Onko Mikko kotona? Mitä sinä teet nyt? Onko Pekkaa näkynyt? -Sanoi nimittäin poikkeavansa. Vieläkö sinä olet sairas? Ai etkö, Eeva sanoi nähneensä sinut terveyskeskuksessa.

Siis minua alkoi niin kiristämään otsalohkosta, että sanoin kiitos hyvää, on hyvin, töissä, kuulostaa olevan kotona, lakaisen kuule tuhkaa uunin edestä lattialta ja kymmenen muutakin asiaa pitää tehdä joten voidaanko lopettaa tämä ristikuulustelu.

-Ai, no en sitten häiritse sen enempää, ha det bra.

Mies sanoi, että tekisi mieli tehdä jotain oikeasti radikaalia, kuten ammuskella ympäriinsä lauantai-aamupäivisin, kun heräilevät krapuloissaan, pyöräillä alasti heidän tupansa ohi tms. Sitten nauroimme täällä, että kuinka monta tuntia menisi kun puhelin soisi ihan toisaalta, että olemme ihan sekaisin. :D

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   27.1.17 23:04:41

"Milloin sekarotuisista pennuista on tullut laumanvartijoita?"

Minua jäi tämä kysymys vaivaamaan, kun muistaakseni kovin laumanvartijavoittoisilta pennut kuulostivat. Kävin oikein etsimässä tuolta vanhoista topikeista mitä niistä Tirsku on kirjoitellut ja nämä löysin:

"likan pyreneittenkoira on alkamassa synnyttämään"

"Isukki on musta briardin näköinen hurttanen, joka on tullut ulos saksanpaimenkoirasta, mut saanut lehmänläiskät periytymään etelävenäläis-pyrre-isältään.."

Eli pyrreä isässäkin ja etelävenäläistä.

Ja anteeksi kun sekaannuin kun asia ei minulle kuulu!

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Miitta. 
Päivämäärä:   28.1.17 00:10:29

"Etelävenäjänpaimenkoirien vartiointitaipumus on äärettömän nopeaa puolustamista: reagointia haukkumalla tai jopa äänetön arvaamaton hyökkäys havaitsemaansa uhkaa vastaan, sen liikkumisen estämistä, pysäyttämistä eikä se epäröi käyttää hampaitaan karkottaakseen tunkeilijan. Itsenäisen vartiointaipumuksensa takia tätä rotua pidetään yhtenä vaativimmista roduista."

"Pyreneittenkoiralla on itsenäinen luonne ja päättelykyky, jolloin koira toimii tarvittaessa itsenäisesti. Se on kuitenkin herkkä ja pehmeäluonteinen koira. Siksi kovakourainen kasvatus ei tuota toivottua tulosta, vaan saa aikaan pelokkaan ja epäluotettavan koiran. Pyreneittenkoiran kasvatus kannattaa tehdä huolella pennusta lähtien, eikä johtajuus saa olla epäselvää. Pyreneittenkoira tarvitsee selkeän, rehellisen ja auktoriteettia omaavan omistajan."

"Rotumääritelmän mukaan saksanpaimenkoiran tulee olla luonteeltaan tasapainoinen, vahvahermoinen, itsevarma, hyvin avoin, säyseä (paitsi ärsytettynä), tarkkaavainen ja ohjattavissa oleva. Sillä täytyy olla luontaiset vietit, hyvä stressinsietokyky sekä itsevarmuutta, mitä seura-, vahti-, suojelu-, palvelus- ja paimenkoiralta edellytetään."

Eipä tuo asia minullekaan kuulu, mutta jäin miettimään minkälainen miksaus näistä roduista pahimmillaan tulee. Nyt kaivoin tahallani ne pahimmat luonnepiirteet netistä esille.

Jos meille tulee koira, niin haluan tietää miten se on kasvanut ja missä ympäristössä. Sekä se, että miten sisäsiittoinen se mahtaa olla.

En siis halua epämääräistä sekoitusta, enää. Yksi schäfer-bordercollie-leonberg tuli minulle kerran "hoitoon" eikä omistajasta enää kuulunut mitään, joten koira jäi minulle kunnes kävi postilaatikolla naapurin työn jalkaan kiinni.

-Eläinlääkäriin ja piikki pyllyyn.
Tämä oli vielä silloin asuin Suomessa. Samoin aran luonnepiirteen perinyt hovawart-berninpaimenkoira aiheutti sellaisen riesan, kun melkein tappoi naapurin mäyriksen ihan yhtäkkiä, karmea lasku niistä tikeistä.

Jos minä jotain olen oppinut, niin en osta/ota koiraa mistä vain. Enkä mielelläni huolla toistenkaan koiria. Yhdelle tuttavalle teen välillä palveluksen ja hoivaan hänen hullunmyllykoiriaan.

Laumis on vielä niin tuntematon käsite, että jos "etkuvetku"- puoli vahvistuu, niin minut häädetään yhteislaitumilta, joilla kulkee myös retkeilijöitä.

Miuku, toiv. se allergialääke on sellaista, että ei nukuta samantien. Muuten pitää taistella ihan oikeasti pysyäkseen hereillä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   28.1.17 00:41:22

Ei taida tuollaisilla yhteislaitumilla joissa retkeilijöitä kulkee voida pitää mitään laumanvartijarotua. Onko siellä kellään sellaista?
Täällä ainakin suositellaan koirankin pitävää aitaa lampaille ja niiden vartijalle.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   28.1.17 03:51:25

On niitä kahdella. Yhdet ovat parivaljakkona pahimmalla karhualueella ja toinen päivystää yöt ja haetaan päiväksi kotiin syömään ja nukkumaan.

Ja tavallaan se retkeilijä on sitten omalla vastuullaan liikenteessä siellä soilla, tunturissa ja poluilla, koska yhteislaidun on oikeasti aidattu alue. Kaikilla porteilla on kyltti, että "olet astumassa laidunalueelle, jolla laiduntaa (esim.) 264 lammasta, ole hyvä ja sulje portti takanasi.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka turisti ei tajua mitä siinä kyltissä lukee ja senkun painelee menemään. Jos koira hyökkäisi polulla turistia vastaan ja minä olisin teltassa kolmensadan metrin päässä, niin varmasti saisin syyt niskoilleni.

Mutta periaatteessa riistalain § 52, eka osa sanoo, että koulutettu laumanvartijakoira on luvallinen pitää irti kartoitetulla ja aidatulla alueella, jos ei ole hihnassapitokausi, mutta on silloinkin omistajan vastuulla.

"Første ledd i § 52 sier imidlertid at hunder kan løpe løs på steder som er åpen for alminnelig ferdsel, bare dersom hunden følges på forsvarlig måte. I det ligger et krav om at hundeeieren skal ha forsvarlig oversikt over og kontroll med hunden."

Meillä on kylän keskustan lähistössä yksi täti jolla on kaksi pyrreä, vuokrahevosia, ankkoja, muutama lammas ja possu.
Niitä ei ole aidattu ei sitten mitenkään paitsi hevoset olivat langan takana.
Näillä koirilla oli taipumusta lähteä vähän laajentamaan reviiriään ja saattoivat tulla vastaan vaikka huoltoaseman ovella. Huhhelihei. Toivottavasti ovat lopullisesti poissa.

En ole siis yhtään vakuuttunut omista koiranpitokyvyistäni, kun noin vaativista roduista on kyse.

Pitäisköhän kuitenkin laittaa ne GPS-kaulapannat niille lampaille...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   28.1.17 10:49:06

Laumanvartijoilla usein taipumusta laajentaa reviiriä ;D. Pyrrejen luulisi kuitenkin olevan rauhallisempia reviirin ulkopuolella eli eivät siellä huoltoaseman pihalla vahtisi ja haukkuisi ihmisille?
Ei niitä kyllä ihan vapaana sovi pitää.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   28.1.17 11:05:51

Ekoja kuvia, noitten ipanoitten kuvaaminen on hankalaa kun ne eivät todellakaan pysy paikallaan eikä kameran tarkennus meinaa ehtiä mukaan.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: TH 
Päivämäärä:   28.1.17 13:10:41

Ihunia😻.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.1.17 14:30:32

Kauniita ovat. :)

Joo, meillä koirat ovat ihmisystävällisiä.
Ikävä episodi tapahtui syksyllä, kun olin unohtanut laittaa oven hakaan ja useampi karkasi kerralla, naapurissa oli koira hoidossa ja olivat antaneet 'vieraalle tunkeilijalle' selkäsaunan. :(
Sain silloin eläinlääkärilaskun ja jouluna oikeudesta syyttämättäjättämispäätöksen, en edes tiennyt rikosilmoituksesta, se oli jotenkin kauheaa, ehkä se auttoi rytmäritkin alkuun stressillä.
Siinä todettiin yhtenä perusteena se että 'mistään ei ole ilmennyt että (minun) koirat eivät ole olleet ihmisille vaarallisia'.
Eli vaikka valituksia on ollut vuosien varrella on häiriköinti kohdistunut muuhun kuin ihmisiin, se siinä mielessä positiivista näissä laumissekoituksissa.

Nämä pyrret ovat olleet ns.paperikoiria ja samoin etelävenäläinen, eli se sitten miten niitä tässä on sekoiteltu tai itse ovat itseään joskus sekoitelleet on kuitenkin täyspäisistä otuksista lähtöisin, eikä pennuissa ole ollut merkkejä luonnevioista, sellainen olisi pitänyt lopettaa.
Yksi akita inu-pyrre-pentu oli poikkeuksellisen agressiivinen, siitä on vuosia, akitakin tappoi itsensä ja ne neljä muuta jo pian neljä vuotta sitten junan alle.
Tarjosin häntä erikseen myyntiin sekavana ja eräs pariskunta Pohjanmaalta sanoi että he pärjäävät minkä kanssa vain ja kun tulivat hakemaan niin olivat niin isokokoisia ja pelottavia, jäyhiä, vähäpuheisia, etten hetkeäkään epäröinyt etteivät olisi sanojensa mittaisia.

Meillä on nyt 15 isoa koiraa(+nuo pennut) ja kaikki ovat luokiteltavissa persoonallisiksi perhekoiriksi, suurin osa uroksia.
Pentujen isän kuva on nyt Apulassa ja laitetaan sinne pentujenkin kuva huomenna jotka ovat varaamatta.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   28.1.17 15:54:53

Olen lukenut näitä teidän juttuja ja uskaltaudun nyt kertomaan, että meillä on Tirlittanilta 2014 keväällä syntynyt valkoinen ihan puhtaan pyrren näköinen narttu vissiin samalla sekoituksella kuin nuo pennut. On valtavan kiva koira! Tykkää ihan kaikista ihmisistä, haukulla ilmoittaa autot ja kävelijät, mutta kerjää rapsutuksia, kun tulevat pihaan. Meillä vieraatkin nuoret käy sen kanssa kävelyllä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   28.1.17 18:19:08

Ihania pikkuisia Miukulla. Vähän haikea mieli, ei taida meille enää koskaan tulla kissanpentuja. Kaikki nykyiset misut ovat vanhoja kastraatteja, enkä ihan äkkiä korvaa niitä uusilla pennuilla.

Olimme tänään tyhjentämässä anoppilaa. Surullista, mutta pakko tehdä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.1.17 20:57:41

Hauskaa Nisu. :)

Pipsa-pyrrellä oli todellakin ekat pennut keväällä 2014, eli sama saattaapi olla, kun nämä ovat nyt Pipsan toiset.
Näissäkin on valkoisia tyttöjä, kolme, Afrodite, Artemis ja Athene, sekä poika Apollon, mutta isän peruja on kolme mustaa ja kirjavaa.
Pipsa on leppoisa, mutta kovin pukkaa naapurissa käydä jos vaan kaverin saa mukaan, ei viivy kauaa, mut 'pakko käydä' muka.
Ei hauku kotosalla, hipsii äänettömästi paikasta toiseen, sakemanniluontoinen Kasse on myös äänetön, paitsi käy hevosia 'pelottelemassa' välillä.
Hevosia ei kiinnosta pätkääkään ja sekös mahtaa koiraa sapettaa. :D

Putsille tsemppiä, samalla haihtumaan alkaa mielestä ja elämä helpottuu ja tasaantuu.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.1.17 01:24:50

Nyt minä keksin vähän paremman idean!

Ei tarvi pahemmin kouluttaa, omaa luontaiset puolustusvaistot jo muutenkin. Maksaa vähemmän kuin rotukoira ja villasta saa hyvät rahat. Elää kaksikymmentä vuotta ja on ulkonäöltään kirahvin, aasin ja lampaan sekoitus.

Mitä isompi otus on vastassa sitä enemmän sylkee ja potkii.

Jepp, laama. :) Karhukin ällistyy, kun saalis ei tajua ottaa takapakkia vaan sylkäisee päin naamaa.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   29.1.17 09:00:26

Minusta on tottapuhuen vähän merkillistä, jos pihaani saa tulla naapurista lauma isoja koiria repimään omaa koiraani, eikä siinä ole mitään ns. rikollista, vaikka samat koirat häiriköivät ympäriinsä muulloinkin? Tekisin kyllä siis rikosilmoituksen moisesta itsekin, anteeksi vaan. Hieman erikoinen tulkinta, että naapuruston eläimiä saa terrorisoida ja vahingoittaa, jos ihmisiin eivät käykään käsiksi.

Olisi ehkä järkevää vähän vähentää sitä koiramäärää lisäämisen sijasta, jos ei entisiäkään saada edes pysymään omalla tontilla. Yksittäinen koira irrallaan ei vielä ole niin paha, mutta kokonainen lauma isoja koiria, huh. Siinä ei kyllä ole mitään takeita, mitä laumassa keksivät tehdä. :(

Vai laama laumanvartijaksi. Tätä projektia seuraan kyllä mielenkiinnolla. ;)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.1.17 12:04:41

Juu-u. Tuonne kirahvikaulaan vaan saattaapi olla mielenkiintoista yltää klipperin kanssa, mutta Tiibetissä ne hyökkivät lumileopardit pois, niin miksipä ei kettukin väistyisi. Voisi käyttää myös kantojuhtana.

Eikä tarvitse kuskata sitä olkkariin märehtimään, tuollahan tuo menisi muiden joukossa.
Ei vitsit minä nauran jo ajatukselle, että tuollainen pää olisi riimunvarressa:

http://www.rovdyr.org/arkiv/nationen031202.html

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.1.17 12:44:28

Nythän minä varsin innostuin, kun luin myyntimarkkinoita.

Siellä on kolme myytävää laamaa. Yksi maksaa saman verran kuin seuraavan ilmoituksen kaksi yhteensä, eli omistaja on varmaan täysin kyllästynyt niihin.
Ne loikkivat minne vain ja kiipeävät kaikkialle ja tuo teleskooppitutkapää huomaa ihan kaiken.

Nyt en löytänyt minkäänlaista lakia juuri laaman suhteen, mutta se menisi niinkuin vuohi kaiketi. Sen ostohinnan voisi vaikka laittaa verotukseen.

Mut on kai tuo nyt paljon parempi kuin koira siellä ja toinen täällä.

Itseasiassa mieskin antoi myöntävän merkin laama-hankkeelle, koska hänellä on eräs luomuviljelijätuttava jolla on sellainen.

"Mieluummin dalai-laama, kuin iso kuolaava karvainen koira."

Talvi, tiedän mitä ajattelet ;)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: XXX 
Päivämäärä:   29.1.17 13:19:51

Mikäli ne laamat toimii petoeläinten hätyyttelijöinä, siinä on sauma uudelle yritykselle, laamasiittolalle.
Hanki kenokaula, nouse tunturiin ja joiu, petovapaa on laaman ansiosta lauma. Hanki kotimainen luomulaama. Tällä tienaat kruunuja nyt monta, Miitatta kerää ansiota.

Millään muotoa en halua puuttua kenenkään elämän tapoihin, koska jokainen saa olla oman onnensa tai onnettomuutensa seppä. En kuitenkaan voi olla ihmettelemättä sellaista eläinrakkautta, että se menee edelle rakkaudesta omaan perheeseen ja sen hyvinvointiin.
Minun valitettavasti rajallinen järkeni sanoo, että eläimistä ja esineistä voi pitää, ei rakastaa. Eläinlauman koko pitää olla siinä koossa mikä pystyy hallitsemaan ja minkä kulun ja käyttäytymisen voi kontrolloida aina. Se ei saa käydä edelle oman ja perheen hyvinvoinnin. Ei myöskään aiheuttaa ongelmia naapureille, eikä heidän tiluksilleen.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   29.1.17 14:08:11

Olipa pikkukissat suloisia! Viimeisessä kuvassa taisi olla se erityisen toivotun värinen?
Putsille voimia, vainajan asunnon raivaaminen on kyllä surullista hommaa. Toisaalta siinä samalla käy surua läpi.
Miitan laamaidea on loistava, nehän ovat ihan mainioita eläimiä! Hinnankin voi vähentää verotuksessa ;)
Yritän hahmottaa millainen lauma on 15 isoa koiraa, kyllähän tuo hurjalta kuulostaa. Kuinka Tirskulle sellainen määrä koiria on kertynyt? Oliko sinulla joskus viisi koiraa kerrallaan jäänyt junan alle? Tuollainen lauma voisi periaatteessa aiheuttaa kyllä isoakin vahinkoa jos hyvin kylille lähtevät. En minäkään hyvällä katsoisi jos meidän pihaan ilmestyisi vieraita koiria, vaikka ihmisille kilttejä olisivatkin.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Gerda 
Päivämäärä:   29.1.17 14:18:57

Höh, enkö osannut edes kappalejakoa tehdä.. :/

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   29.1.17 15:22:51

Kolme teiniä reissaa satunnaisesti, ei tod koko porukka, yli kymmenvuotiaitakin on jo 5 ja tarhoissa on 5.

Laama voipi myös päättää ettei huvita olla missään laitumella.

Mummo kertoi äidillä ja tädillä lapsena olleen kaksi lampaankaritsaa ja jos ihmiset menivät sisälle ne juoksivat ja vihelsivät mökkiä ympäri, niin että oli pakko ottaa sisälle tai mennä ite pihalle.

Alpakkakasvattajat ovat olleet ongelmissa susien takia Euran seudulla, kun ovat pihaton nurkilla öitään viettäneet katuharjan kanssa petoja päivystellen.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Pähkis 
Päivämäärä:   29.1.17 16:55:50

Ihanat pennut Miukulla!

Nyt taitaa olla jotain "vikaa", toinen hyvä päivä jo putkeen... Tarkoittaa, ettei ikävä hallitse päivän kulkua.. :) Meinaanko minä tästä selviytyä?? ;)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: vanha muori 
Päivämäärä:   29.1.17 17:39:08



Ihania on Miukun pienet kisut.

Ihana Ilmatar on saman näköinen,kuin meidän Topi,joka jouduttiin nukuttamaan
14 vuotiaana.Sairasti kilpirauhasen vajaatoimintaa,eikä lääkkeet auttaneet.
Eläimillä samanlaisia sairauksia kuin ihmisillä.

Aikamoisen raha määrän saa Tirsku noihin eläimiinsä uhrata. Minäkin olen
purnannut noiden hevosten kuluista,vaikka ne jakautuu neljään osaan.
Ukko ostaa kaurat ,purut ja toisille heinät,rehut, sekä eläinlääkärin laskut joita
ollut liiankin kanssa. Eläinten hyvinvoinnista ei kuitenkaan tingitä eilenkin käytti-
vät yhtä jalkakuvauksessa,kun hiukan ontui onneksi ei mitään löytynyt.
Helpotuksen huokaus siitä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: vanha muori 
Päivämäärä:   29.1.17 17:59:31


Eipä ollut eilen vaan Perjantaina oli kuvaus.

muorilla sekoaa päivät,kuin eräällä metsurilla,hänellä oli pouta tai sanepäiviä.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   29.1.17 18:46:10

Miukulla ihanat ipanat! :)

Putsille voimia! <3

Jestas, mitten liukkaita ajokelejä!! Eilen käytiin Ypäjällä koulutuomareiden skaalantarkistuksessa, auto lähti menomatkalla kaksi kertaa lapasesta... kun peräpää lähtee, niin ajattelen aina sulkutaivutusta ja käännän "etuosaa" menosuuntaan... hyvin auto suoristuu! :)

Tänäänkin oli vielä aamulla tosi liukasta, kerran yritti auto karata! :)

Ypäjällä oli kiva katsoa maamme parhaita ratsukoita livenä, videotuomaroinnissa pääsikin sitten antamaan kymppejä, kun viimeisenä arvosteltavana oli Valegro :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.1.17 18:59:24

Älä huoli vanha muori. Päivät ovat sekaisin nuoremmillakin ajoittain.

Gerda, ei Mummolassa kaiketi kukaan piittaa puuttuvista kappalejaoista!?

Välillä jää kirjaimia ja sanojakin välista, ei niihin kukaan ole takertunut.

Juu siis en minä on ole laamakasvattajaksi alkamassa, jos vaikka kokeilisi yhden kenokaulan kanssa ensin.
En tiedä Eurajoen maista tai alpakoista mitään, olen vähän kauempana niiltä seuduilta ja meillä on aidat vielä toistaiseksi pystyssä.

Pähkis, sinä selviydyt aina. Olet oikein kuvallinen esimerkki selviytyjästä.

Laamaprojekti jatkuu. Ne ovat niin laumaeläimiä, että eivät yksinään hyppele aitojen yli, pysyvät mieluummin siellä lammasseurakunnassa.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   29.1.17 19:04:13

Nyt minä taisin taas vähän sekoittaa, Putsille voimaa lisää, kuten kaikille muillekin!

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   30.1.17 06:14:03

Voi viheliäinen taas.
Iltatähden ja miehen kanssa kävin potkuroimassa eilen.
Sitten juniori alkoi yskimään ihan tosi pahasti ja tässä illalla käytiin päivystyksessä.

En osaa sitä paremmin suomentaa, kuin valehinkuyskä. Haukkuva, rohiseva yskä. Sai kortisonihörpyn ja olen nyt kuunnellut yön miten henki kulkee.
Mutta kyllä se hyvin kulkee, onneksi.

Saa vaan sanoa hyvästit tämän yön nukkumisille ja hoivaan lasta huomisen päivän. Sit ajan tuon alokkaan taas rajalle kello kuudeksi ja toivon että saan yhden merkillisen tehtävän lähetettyä yliopistolle ennen puoltayötä.

Eihän tässä olisi edes aikaa koulutella minkäänlaista koiraa. Laama on paljon helpompi. Niinkuin vaikka tämä olisi nyt myynnissä, mutta aika kaukana meiltä:

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89543345

Minä olen aina ihmetellyt ihmisiä, joilla on eläimiä vain ns. eläinten takia. Siis älyttömät määrät lemmikkieläimiä, kuten kissoja, koiria, hamstereita tai pupuja.

Jos ei harrasta vetovaljakkotouhua tai kissankasvatusta, niin miksi niitä pitää haalia?

Nyt harkitsen vakavasti jo tuosta kanalaumasta luopumista, koska munia on niin, että annoin eilenkin yhdelle tutulle varmaan kolmekymmentä. Vie, vie pois kun eihän näitä kukaan ehdi syömään, sanoin vain.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   30.1.17 06:24:28

Höh, ja muuten kun katsastin tarkemmin tuota kuvaa, niin aitalangat roikkuvat sen näköisesti, että siellä saattaa uupua jotain muutakin.

En minä nyt niin vihainen rahoilleni ole, että laitan ne jollekin haaveilijalle jolla paikat repsottavat jo aidoista lähtien...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   30.1.17 12:53:14

Miittä siinä on verkkoaita ja nuo repsottavat ovat varmaan vain siksi, että eläimet varmasti huomaisivat verkon.

Miitta on vaikuttanut mukavalta, mutta hiukan nyt karissut vaikutelma kun noista Tirlittanin koirista puhunut ja nyt tuo viimeinen lause...

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Talvi 
Päivämäärä:   30.1.17 13:37:18

Kyllä täällä Tirlittanin koiria moni muukin ikävä ihminen ihmettelee. Varsinkin jos on pitempään juttuja seuraillut, tuntuu 15 ison (oikeasti ison) koiran lauma, joka aina silloin tällöin myös lisääntyy, tuossa tilanteessa järjettömyyden multihuipentumalta. Siitä muusta eläinkatraasta puhumattakaan. Mutta turhapa meidän on sitä ihmetellä tai kenenkään yrittää mitään sanoa, sekin on jo kyllä huomattu. Kukin elää tavallaan. Enkä minä aikuisten elämäntapaan puuttuisikaan, jos eläimet pidetään hyvin (mieluummin siis hyvin kuin siedettävästi), mutta kun kuviossa on lapsiakin. Siksi tulee välillä vähän kirpeästi kantaa otettua. Turhaa se kyllä on, mutta ikä tuo tullessaan senkin ilmiön, että asioista tulee sanottua aika suoraankin, myös irl omille kavereille. Ja tulee sieltä aina takaisinkin...

Mutta en minä ainakaan halua Tirlittanin mieltä pahoittaa. Kylläkin teroittaisin vastuuta, joka ihmisellä on, jos tuollaista hurttalaumaa pitää. Kuvitellaanpa vaikka että puolenkymmentä, tai edes pari tuollaista, tulee irrallaan vastaan lasta, joka taluttaa tiellä pikku koiraansa. Sellaista vaan ei saa käydä, ei ikinä, siihen ei ole mitään puolusteluja, ja jos nuo koirat tai osa niistä, tuolla hummailevat irti edes silloin tällöin, vaara on ihan hirveä että jotain kamalaa käy. Kuten on näköjään jo käynytkin, niin omille junan alle jääneille kuin toistenkin koiralle (vaiko jo koirille? ja muille eläimille?). Siinä ei sitten henkimaailman jutut paljoa pelasta.

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

LähettäjäMiitta. 
Päivämäärä:   30.1.17 14:21:10

Ohoi ja anteeksi nyt paljon jos olen Sunika sinun mielestäni ikävä ihminen, mutta kyllä minä haluan, että aitalangat ovat suorassa, koska muutenhan niihin saattaa ties miten hirttäytyä kiinni.
Ne merkataan sitten turvallisilla huomiovärisuikaleilla.
Ja anteeksi sekin, että vähän kärventää kun en ole vuorokauteen nukkunut.

Tirsku saat pitää ihan niin monta koiraa kuin haluat kunhan eivät tule kylillä vastaan.
Soitin labraan ja olen MRSA-puhdas. Ihanaa, nyt saa soittaa taas korvalääkärille ja otattaa ne kuvat :)

  Re: Uutta ja Vanhaa XLVI

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   30.1.17 14:22:16

Anteeksi Miitta! Kiehahti vähän yli tuo äskeinen. Ihan mukavalta vaikutat silti. Enkä minäkään tykkäisi jos toisten koirat tulisivat meille räyhäämään!

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.