Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: niih 
Päivämäärä:   3.1.17 08:26:59

Minulla on monikyhmystruuma toisessa lohkossa ja toinenkin lohko on alkanut pehmentymään. Kirurgi suositteli poistattamaan kokonaan osapoiston sijaan. Alan kallistumaan tähän, koska hormonit ovat olleet sekaisin jo useamman vuoden ja olen ollut koko ajan sairaana viime vuodet. Myöskään toinen leikkaus muutaman vuoden sisään ei oikein innosta.

Kauanko teillä meni aikaa lääkityksen saamiseksi kohdalleen? Aiheuttaako sivuvaikutuksia?
Entä alkavatko hiukset kasvamaan takaisin vai ovatko mennyttä lopullisesti? Minulla on siis lähtenyt hiukset melkein kokonaan päästä.
Pääsittekö eroon kaikista oireista?

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   3.1.17 12:08:24

Kiinnostaisi myös kuulla, miehellä on leikkaus edessä, tosin emme vielä tiedä, poistetaanko kokonaan...

Tsemppiä niih!

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   3.1.17 12:23:55

Täytyy muistaa, että kilpparin kokonaisvaltainen hoito on paljon muutakin kuin lääkitys ja siitä moni lääkäri ei välttämättä paljon tiedä. Esim. ruokavaliolla on merkitystä, koska kilpparin ollessa kyseessä puhutaan hormoneista, mikä tarkoittaa esim. soijatuotteiden kasviestrogeenin huomioimista. Samoin esim. varastoraudat (ferrit, nyt ei puhuta hemoglobiinista) on oltava tarpeeksi korkealla tai muunto ei toimi kunnolla.

Itsellä saatiin lääkitys parilla säädöllä suht kohdilleen, toiset vääntävät vuosia. Kaikille ei pelkkä tyroksiini riitä, mutta eläinperäisten tai edes yhdistelmähoidon saaminen on Suomessa kiven takana kiitos Valviran, joka poistelee jatkuvasti lääkäreiltä oikeuksia määrätä näitä lääkkeitä. Siksikin on erinomaisen tärkeää laittaa "tukihoidot" kuten ruokailu ja liikunta kohdilleen, niin tyroksiinilla on edes teoreettinen mahdollisuus toimia optimaalisesti eikä ehkä tarvitse lähteä tappelemaan tuulimyllyjä vastaan...

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: Kilvetön konna 
Päivämäärä:   3.1.17 15:35:07

Itseltäni poistettiin koko kilpirauhanen vuonna 2010. Sen jälkeen ja lääkityksen myötä katosivat mm. vatsavaivat, sitkeät selkälihaskivut, silmäluomien turvotus ja kyllä, pälvikalju katosi ja hiukset kasvoivat takaisin. Sen sijaan pari muuta oiretta eli paha huimaus ja ahdistus, kestivät pari vuotta, kunnes nostin tyroksiiniannosta oma-aloitteisesti, mitä kukaan lääkäreistä ei halunnut tehdä. Nyt olen oireeton ja toivottavasti pysynkin. Vaihdevuosia hiukan pelkään, kun hormonit heittävät taas häränpyllyä, mutta toivon parasta. Ainakin lääkityksen säätäminen on helppoa, kun ei ole sitä omaa huonosti ja epäsäännöllisesti toimivaa kilpirauhasta häiritsemässä annostelua.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: niih 
Päivämäärä:   4.1.17 11:02:57

Ruokailu ja liikkuminen ovat kyllä kunnossa. Tosin liikkumista nyt häiritsee eniten tuo jatkuva sairaana olo, nivel- ja lihassäryt vain hieman rajoittavat pahoina päivinä. Pyrin kuitenkin liikkumaan niin paljon kuin mahdollista välittämättä kivuista tai hengenahdistumisesta. Minulla struuma painaa henki- sekä ruokatorvea. Ja jos niskahartiaseutu jumittaa, "kuristaa" vielä pahemmin ja nieleminen on vaikeaa.

Mitä Miuku tarkoitat tuolla soijatuotteiden kasviestrogeenien huomioimisella? Minulla soijatuotteet ovat selkeästi pahentaneet nivelsärkyjä ja niitä olen tästä syystä pyrkinyt välttämään.

Ihanaa, että on edes toivoa hiusten kasvamisesta takaisin!
Minäkin pohdin noita vaihdevuosia, kun ovat ihan kulman takana jo.

Olisiko muuten mitään vinkkiä dödön korvaajaksi? Toinen kainalo puskee kylmää hikeä. Ei haise perinteiseltä hieltä, mutta epämiellyttävältä kuitenkin. Ja tärkeä työmatka olisi tulossa, pitkät päivät eikä mahdollisuutta käydä välillä hotellissa siistiytymässä. Kividödö ja sitruunamehu ovat olleet tehokkaimmat testatuista, mutta eivät pidä edes normityöpäivän ajan. Ja apteekin valikoimista ei löydy apuja, kokeiltu on.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   4.1.17 11:50:35

Kilpirauhassairaushan on nimenomaan hormoniongelma ja kun kilppari säätelee itse asiassa aika hiton isoa osaa kehon hormonitoiminnasta, niin epänormaalissa tilassa kaikki ulkoa tuleva lisähormonirasitus hajottaa sitä entisestään ja vaikeuttaa oireita. Siksi goitrogeenisiä ruokia ei kilppariongelmaiselle suurissa määrin suositella (mm. ruusukaali, lanttu, nauris, retiisi, kukkakaali, hirssi, kaali, lehtikaali ja soijatuotteet). Lisäksi viljojen gluteeni saattaa aiheuttaa ns. matalaa tulehdusta kehoon, samoin maitotuotteita monet välttelevät samasta syystä.

Dödöongelmaan kokeile talkkia.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: Arja 
Päivämäärä:   4.1.17 15:51:10

Minulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta, joka sitten kääntyi liikatoiminnaksi.

Sain lääkityksen liikatoimintaan ja pienellä annoksella parani nopeasti ja sitten uusi, jolloin jälleen lääkitys, joka nyt lopetettiin, kun arvot palautuivat jälleen normaaleiksi. Lääkityksen haittana tietty se liikatoiminnan muuttuminen vajaatoiminnaksi, jolloin lääkitys eli Thyrazol täytyy lopettaa välillä. Toinen vaihtoehto olisi käyttää Thyroksinia ja Thyrazolia yhtäaikaa, mutta se on erittäin vaikea kombo ja kun on jo kahdesti palautunut normaaliksi, niin yhden lääkkeen lopettaminen on riittänyt tähän asti. Kohta taas uudet labrat, kun lääkitys tauolla 3 kk.

Suositus on, että jos liikatoiminta uusii, niin joko nielen jodikapselin tai kilpirauhanen leikataan pois. En ole suostunut kumpaankaan, koska tuloksena varma ja pysyvä vajaatoiminta. Kilpirauhanen on normaalin kokoinen eli ei edes kyhmyjä.

Hoitava lääkärini on suostunut tähän, että lääkityksellä jatketaan niin kauan kuin Thyrazolilla on vastetta.

Soijatuotteita en käytä ollenkaan.

Kumpi teillä muilla on ollut, vajaatoiminta vai liikatoiminta vai molemmat?

Kyhmyjä voi tulla molemmista sairauksista. Minulla oli ensimmäisellä kerralla paha lihasheikkous, ei voinut edes kävellä pitkiä matkoja ja sydämen rytmihäiriöitä, hermostuneisuutta yms.

Kolesteroli on ollut korkea koko ajan, vaikka liikatoiminnan pitäisi laskea kolesterolia. Välillä oli statiinit, nyt nekin tauolla, kun maksa-arvot nousivat hieman.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   4.1.17 17:10:22

Tällä hetkellä on vajis, +10v sitten liikis. Toisaalta melkein toivoisin taas käännettä liikikselle, se ratkaisisi itsestään tämän saakelin paino-ongelman...

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: niih 
Päivämäärä:   5.1.17 07:34:47

Uskaltaakohan talkkia ottaa mukaan ulkomaanreissulle vai joudunko tehosyyniin turvatarkastuksessa? Kotimaan päässä tuskin aiheuttaa ongelmia, mutta muualla maailmassa ovat niin pirun tarkkoja kaikesta.

Eli tuo lääkityksen saaminen kohdilleen ei ole välttämättä ihan helppo nakki ja joutuu säätelemään mahdollisesti alvariinsa? Onko riskinä, että lääkityksestä huolimatta joutuu taistelemaan paino-ongelmien kanssa jatkossa? Nyt viimeisen vuoden aikana on paino noussut reippaasti vaikka ruokahalu on ollut olematon tuon nielemisvaikeuden vuoksi. T4V arvo on ollut koko ajan viitteiden sisällä, TSH on laskenut alarajan tuntumaan.

Tuo suurentunut lohko, jossa on kyhmyjä on ainakin pakko poistaa. Kasvaa koko ajan, siis ihan näkee silmälläkin kuinka patti kaulalla kasvaa. Ja alkoi kasvamaan hyvin agressiivisesti ohutneulanäytteen ottamisen jälkeen. Suurin kyhmy oli ultrassa n. 3cm kokoinen. Pienemmistä alle cm kyhmyistä eivät ilmeisesti ottaneet näytteitä. Alustavasti iso arvioitu hyvänlaatuiseksi, mutta näytteessä oli ollut myös vaurioituneita soluja. En tiedä mitä sitten oikeasti tarkoittaa.

Kyllä on tämä niin hankalaa miettiä mitä tekee! Poistattaako kokonaan vai jättää toinen lohko ja toivoa ettei ihan heti lähde kasvamaan? Ja toimisikohan kunnolla, kun viallinen lohko poistetaan vai jatkuisiko samat ongelmat edelleen?

Kurkun tähystysaika tuli jo postissa. Mutta ei mitään lisätietoja tutkimuksen kestosta yms. Tämä jännittää melkoisesti, sillä minulla on erittäin voimakas yökkäysrefleksi. Jo pelkkä ajatus letkun nielemisestä pistää yökkäämään! Hammaslääkärien käyttämä suolaa kielen alle ei toimi minun kohdalla. Kauankohan tuo kestää? Pitää alkaa psyykkaamaan jo itseä tähän.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   5.1.17 09:52:07

Ruumaanhan sinä joudut joka tapauksessa laittamaan kaikki isommat kosmetiikat, joten ihan turha murehtia jostain talkista. Sitä paitsi purkki maksaa ehkä 2€, joten sama vaikka ostaisit matkakohteesta uuden.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: Nuori 
Päivämäärä:   22.1.17 18:47:02

Minulta poistettiin kilppari reilu 5v sitten kokonaan. Basedow puhkesi toistamiseen silloin erittäin rajuna ja silmäoireiden takia jodihoitoa ei voitu edes harkita. Kilppari oli kasvanut myös niin suureksi että aiheutti voimakkaan paineen tunteen kaulalle.

Annostus saatiin aika pian aisoihin, muutin itse annostusta voinnin mukaan ja tosiaan arvot ja vointi nyt ok. Väsymykseen ja hiusten lähtemiseen syön rautaa, joka auttaa hyvin (ei siis ole hormonaalista). Kalsiumia olen syönyt myös vakkaristi, vaikka lisäkilpirauhanen ei leikkauksessa vaurioitunutkaan.

  Re: Kilpirauhasen poisto ja lääkitys

Lähettäjä: Viiskutonen 
Päivämäärä:   27.1.17 08:55:38

Minulla on kylläkin aivan toimimaton kilpirauhanen jäljellä, mutta olen yli kaksikymmentä vuotta syönyt epätyypillistä lääkitystä tähän, kun se tavanomainen T4-lääkitys ei minulle toiminut yksistään.

Eli minulla on on kombinaatiolääkitys, T4x1 ja T3x3 päivässä. Jos unohdan jonkun näistä T3:sta huomaan sen puutteen noin 5-6 tunnin sisällä. Alkaa palella, jalat ja kädet muuttuvat sellaisiksi kylmän koppuraiseksi kuin olisi pakkasessa. Yhden T4:n unohtumista en yleensä mitenkään huomaa, mutta joskus olen ollut reissussa ja vahingossa ottanut vain pelkät T3:t mukaani. Ensimmäisen kerran joskus 90-luvulla en osannut titrailla niiden T3:en kanssa korvaamaan puuttuvaa T4:sta, joten vaikutuksen kyllä huomasi noin kolmen vuorokauden päästä. Nykyään tiedän miten se korvataan tilapäisesti T3:lla. Ja onhan niitä jotka ovat täysin monolääkittyjä T3:lla. Minä olen kuitenkin ollut tyytyväinen tähän komboon ja miksi siirtyisin monolääkitykseen, kun kuitenkin kehoni kykenee osittain muuttamaan T4:n T3:ksi ja monolääkitys olisi mielestäni rasittavaa, kun jo yhden T3:n unohtaminen kostautuu niin ikävällä tavalla.

Sorry meni nyt ohi aiheen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.