Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   28.12.16 10:31:04

Itselle taitaa ensimmäinen kutsu tulla ens vuonnna ja nyt jo jännittää!

Miten siitä selviää?

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   28.12.16 11:14:42

Ei juurikaan, toiseen rintaan tuntui kun oli kystia. En sit tiedä tuntuuko koosta riippuen, itse olen maamme-laulun kaltainen ;)

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   28.12.16 13:16:32

Oikeesti?

Mä kun en usko ollenkaan, etteikö lististäminen sattuis. Mutta mentävähän tuonne on, postia odotelles...

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Hemesti 
Päivämäärä:   28.12.16 13:25:47

Haluatko ihan oikeasti tietää? :D

Oma rintavarustus on D-kuppikokoa, tosin en tiedä, onko sillä mitään merkitystä, ja sattuu ihan per..leesti! Tuntuu, että hampaat irtoaa suusta. Onneksi yhden kuvan ottaminen kestää ehkä sekunnin, joten sen hetken saan yleensä psyykattua itseni sietämään kivun. Hoen jotain kivaa mielessäni tai keskitän ajatukseni varpaisiini, joka sekin helpottaa.

Kipukynnykseni on normaalisti todella korkea eli en valita vähästä, mutta joku hitto tuossa mammografiassa vaan KOSKEE.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   28.12.16 13:32:12

Laitteissakin on eroja.

Aiemmin on sattunut todella paljon, mutta viimeksi ei... kun ihmettelin sitä ääneen, sanoi hoitaja, että tämä laite on uusi, ehkä puristusta tarvittiin vähemmän :)

Tsemppiä, ei ne litistykset kauan kestä!

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Viiskutonen 
Päivämäärä:   28.12.16 14:03:14

Minulla on suhteellisen suuret rinnat, joten ei sattunut lainkaan. Toki epämiellyttävää, mutta kivutonta. Voin kuitenkin kuvitella, että pienirintaiselle tämä on huomattavasti epämiellyttävämpi toimenpide.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   28.12.16 15:42:45

Voi yökötys!
Mulla kai on yleisesti ottaen pienet, ittelle riittäis kyl pienemmätki.

Miten ihmees tuon kestää? Eikö ne mee rikki? Mustelmia???

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.12.16 19:53:22

ei sattunut yhtään. Tai no tietysti tuli vähän venytystä ja paineen tunne, mutta kestää todella pienen hetken eikä voi sattumiseksi kuvailla. Eikä jäänyt mitään mustelmia eikä rikkuneet, hassu ajatuskin ;)

Mulla on isot rinnat, mutta hoitsun kanssa kun tästä sattumisesta puhuttiin, niin hän sanoi, ettei ole koon kanssa tekemistä, vaan että ihmiset on erilaisia. Kipukynnykseltään ja sit rinnat on eri mallisia.

Itsellä enempi ahdisti se vastauksen odottaminen, kun lähipiirissä on just ollut paljon rintasyöpätapauksia ja muitakin. Mutta tällä kertaa ei onneksi ollut mitään, ja hienoa, että tähän sentään on vielä varaa.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: putsi 
Päivämäärä:   28.12.16 20:01:39

Kerran tehty eikä sattunut yhtään. Voi olla, että itsellä oli hyvä kierron vaihe. Mun tissit ovat siis pahimmoilleen ennen kuukautisia niin kipeät, ettei kärsi koskea ollenkaan.

Pelkäsin kipua ihan turhaan. Joka tapauksessa kuva otettiin niin nopsaan, että sen ajan kyllä kestää

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.12.16 20:11:50

Ei mullakaan ole koskaan sattunut.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   28.12.16 23:40:01

Ok, ei siis satu kaikilla.
Hmmm, kumpaankohan ryhmään mä sit kuulun...

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   29.12.16 07:59:08

Ei satu täälläkään. Koepala jo vähän tuntuu ikävältä.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 51v 
Päivämäärä:   29.12.16 09:22:30

Olin itse viime vuonna ekan kerran, ja kyllä jännitti kun olin saanut kuulla, miten se joillakin sattuu aivan hirveästi... Mutta minulla ei sattunut lainkaan, vähän sama kokemus mitä tähti tuolla ylempänä kertoi, että venytystä ja painetta tuntui, mutta ei tosiaan voinut sattumiseksi kuvailla.
Minullekin hoitaja sanoi, että rintakudokset ovat eri naisilla erilaisia, joten sekin vaikuttaa siihen, miltä tuntuu. Myös kuukautiskierron vaiheella on merkitystä, ennen kuukautisia rinnat voivat olla aremmat. Itse olin silloin juuri kuukautisten jälkeen.

t tuossa sanoi, että koepalan otto tuntui ikävältä, millainen ja miten sinulta otettiin? Minulta otettiin ohutneulanäyte, joka ei myöskään tuntunut missään, ainoastaan puudutus nippasi vähän, mutta itse näytteenotto ei tuntunut ollenkaan.
Ja jotten pelottelisi aloittajaa, niin ei sitä näytettä oteta ekalla kerralla, vaan kutsutaan jos jotain kuvissa näkyy ;)

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   29.12.16 11:22:44

Ymmärsin kyllä. :)

Mä en edes pelkää, mitä niissä kuvissa näkyy. Pelkään vaan sitä litistämistä. :)
Juu ehkä olen hassu, mutta en voi sille mitään.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   29.12.16 11:58:41

Älä pelkää, ei satu. Tuntuu vaan siltä, kuin ihoa venytetään. Ja tuo kuvaus on niin nopeasti ohi, ettei tosiaankaan tarvitse jännittää!!!

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   29.12.16 14:00:40

Minulta otettiin solunäyte aivan rinnan "pohjalta" erittäin tiivistä kasvaimesta josta ei meinannut irrota kudosta. Vähän piti kaivaa ja pyörittää. Ja kyllä tulosten odottaminen pelotti kun vahvistui vasta patologilla kasvaimen poiston jälkeen ettei ole syöpä.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   30.12.16 10:58:23

Minulla on tosi isot rinnat... Tyyliin Sirkka-Liisa A.
Normaalisti ei juuri satu, epämiellyttäväähän se on, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Kainalosta otettaessa tuntuu inhottavammalta.
Tosin, kun minua valmisteltiin patin leikkaukseen, joka onneksi osottautui hyvänlaatuiseksi ja leikattava alue oli ommeltu, niin silloin meinasin pyörtyä mammografiassa. Ei ehkä niinkään kipuun, vaan jännitykseen ja pelkoon kivusta, kun oli ne ompeleet ja kaikki...

Hoitaja sitten kärräsi pyörätuolilla takaisin osastolle :)

Käykää naiset säännöllisesti tutkituttamassa rintanne!

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   30.12.16 21:34:33

Kainaloista?? Ei sieltä mitään kuvaa litistämällä saa!!!

Juujuu, pakko sinne on mennä. Mutta noi on mun kaikkein arimmat paikat ja inhoon jo valmiiks sitä!

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Kokemusta on 
Päivämäärä:   31.12.16 12:57:59

Tänä vuonna täytin 50 ja kävin seulonnassa. Ei sattunut yhtään.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   31.12.16 14:30:31

Häh? Voiko se sattuakin? Olen monta kertaa käynyt ja ei ole moinen tullut mieleenkään! Tosin mua ei satu hiuksista vetäminenkään ja olen nukahtanut kosmetologilla ihonpuhdistuksen aikana.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.12.16 18:47:18

Ei sattunut yhtään pelkkä litistyksen tunne.
Koepalanottokaan ei tuntunut kun puudutettiin kunnolla ja hyvä lääkäri.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   1.1.17 16:57:57

Mitenhän kuvan mahtaa saada kun ei ole mitään litistettävää? Rinnat ovat todella pienet, ei juuri ollenkaan. Jos selällään makaa, ei miehen rintakehästä eroa, paitsi miehelläkin näyttää isommilta.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: juup 
Päivämäärä:   2.1.17 19:45:04

Minulla sattui nuorempana aivan saatanasti. Suvussa on paljon syöpää ja menin ylimääräiseen kuvaan. Nyt menin 50 v. seulontaan ja ei sattunut yhtään!!!

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.1.17 20:45:52

Ei sattunut rintojen litistäminen. Joskus yritettiin litistää luita mukana, oli pakko sanoa, ettei käy.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   3.1.17 10:31:14

Luita??

Voi apua, niinkö läheltä rintakehää litistävät??

Inhottaa entistä enemmän mennä.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.1.17 18:36:56

Minulla on alhainen kipukynnys, mutta mammografia ei ole koskaan sattunut niin yhtään.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: oops 
Päivämäärä:   4.1.17 09:56:44

Aika isot tissit, ei sattunut ollenkaan.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   4.1.17 11:03:30

Olen käynyt kolme kertaa. Kahdella ekalla kerralla ei sattunut. Tuntui vain puristukselta. Viimeisellä kerralla sattui vähän, mutta sen kyllä kestää. Samassa paikassa kävin. Ehkä röntgenhoitaja oli eri. Kannattaa käydä kuvauttamassa kuukautisten jälkeen. Silloin rintakudos on pehmeä eikä arista.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Lallatilaa 
Päivämäärä:   4.1.17 18:35:58

Vähän venytystä ja paineen tunnetta, ei ole koskaan sattunut ja kuvissa olen käynyt monen monta kertaa.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   4.1.17 23:26:33

Pienirintaisena ei myöskään sattunut.. toisaalta se etu ettei hirveästi tarvinnut litistellä kun näki kuulemma "läpi" helposti xD

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   5.1.17 00:55:03

No ei se tosiaan satu eikä mitenkään hirveästi litistelläkään. Pikemminkin se on sellaista asettelua. Näin ainakin itse sen koin. Aika isot rinnat mutta kivuton kokemus. Taitava hoitaja.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   5.1.17 10:45:26

Niin. Kuinkas paljon sitte niitä puristetaan? Kai sen puristuksen nyt saa loppumaan, jos ei vaan kerta kaikkiaan kestä??

Vähä vaikee valita parasta aikaa mennä, ku ei oo vuotoja.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: kurppa 
Päivämäärä:   5.1.17 20:14:34

Itselläni on ollut rintasyöpä ja leikkauksia tehty molempiin rintoihin;eikä edes silti kipu ole ollut sietämätöntä. Ehkä pikkuisen enemmän tuntuu kuin aikanaan "terveisiin" rintoihin.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   6.1.17 12:08:14

Ihanko ohueksi se pitää puristaa???????????

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 51v 
Päivämäärä:   6.1.17 19:08:31

No ei se rinta kauhean ohueksi mene, tai riippuu mitä pitää ohuena :) Älä suotta aloittaja stressaa, tässäkin ketjussa suurin osa taitaa olla kertonut, ettei se sattunut. Itsekin tosiaan jännitin ekalla kerralla kun pelkäsin että sattuu, ja olen kipuasioissa aika vellihousu. Ei kuitenkaan sattunut ollenkaan. Ja jos kävisikin niin, että sinä kuulut niihin joilla se tekee kipeää, niin se puristus ei tosiaankaan kestä kauan.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: mastopatia 
Päivämäärä:   7.1.17 18:27:13

Mulla on mastopatiaa rinnoissa ja mammografia oli kivulias. Rinnat on siis luonnostaan ihan kyhmyiset ja kosketusarat.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   7.1.17 18:47:19

Puristaa 15sekunttia nopeest ohi olet rentona

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   9.1.17 16:57:45

15 s on pitkä aika.

No, en kai mä ensimmäinen siellä oo, joka huutaa ja kiroo. :)

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 51v 
Päivämäärä:   9.1.17 23:15:59

Etkä ensimmäinen, joka huomaa jännittäneensä turhaan eikä tarvitse ollenkaan huutaa tai kirota ;)

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: merja 
Päivämäärä:   10.1.17 19:24:32

Kuinka usein muuten käyttte mammografiassa? Mietin pitäiskö käydä kerran vuoteen.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Tant Grön 
Päivämäärä:   17.1.17 14:25:41

Kävin ikäkausitarkastuksessa ekaa kertaa ja mieleen tuli kouluajat ja rokotusjono. Eli aiemmin käyneet pelottelivat ihan tahallaan niitä vuoroaan odottavia.

Ei, ei sattunut. Kuvaava hoitsu oli varsin mukava, asetteli rauhassa ja neuvoi miten olla. Siinä oli helppo pysyä itse rauhallisena ja siten rentona.

Eli älkää turhaan jännittäkö ja pelätkö käyntiä, ei se ole kamalaa.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Xl 
Päivämäärä:   17.1.17 20:20:49

On se kyllä naurettavaa, jos aikuinen ihminen pelkää hetken puristusta ..

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   17.1.17 20:49:47

No, minä olen piikkikammoinen, vaikka ei ne rokotukset kovin usein satu :)
Verikokeet ovetkin toinen juttu, mulla on pyöreät suonet ja neula on joskus luiskahdellut kokeneiltakin näytteidenottajilta...kammo tuli opiskeluaikana, kun labrahoitajaoposkelijat käyttivät fyssariopiskelijoita harjoittelukappaleina :)

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   17.1.17 22:07:23

Ajokoiran korvat-mallisia tissejä ei sattunut lainkaan. Menisin ihan koska tahansa uudestaan.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   18.1.17 15:47:10

Mitäs ihmeen naurettavaa muka on siinä, että jota kuka pelottaa moinen toimenpide???

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 51v 
Päivämäärä:   18.1.17 22:58:58

XI; Se voi olla naurettavaa sinun mielestäsi ja saat tietysti olla sitä mieltä, mutta me aikuisetkin olemme erilaisia :) Minustakin on outoa, että jotkut pelkäävät hiiriä, koska itse en niitä pelkää, mutta ei minulla tulisi mieleenkään vähätellä toisen pelkoa vaikka toinen kuinka olisi aikuinen.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Hemesti 
Päivämäärä:   19.1.17 14:08:12

On ollut mielenkiintoista lukea vastauksia, koska suurin osa on sitä mieltä, että mammografia ei koske. Minusta tosiaan tuntuu, kuin kulmahampaita revittäisiin irti ilman puudutusta... No, ei vaan, mutta oikeasti tutkimus sattuu ihan h..tisti, vaikka kipukynnykseni on muuten todella korkea, enkä valita vähästä. Suurinpiirtein pitää olla ns. pää kainalossa, ennen kuin ajattelen vaikkapa hakeutuvani lääkäriin.

Onneksi tosiaan tiedostan, että yhden "siivun" kuvaus kestää jonkun hassun sekunnin, joten kykenen psyykkaamaan itseni niin, etten keskity siihen kipuun.

Olisi kyllä kiva tietää, mikä tutkimuksesta tekee juuri minun kohdallani niin kivuliaan, koska rintojen koolla tuskin on suurta merkitystä. Noh, jäänee ikuiseksi arvoitukseksi :)

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Qqq 
Päivämäärä:   22.1.17 12:29:11

Mulla myös mastopatiaa rinnoissa ja sattui todella paljon. Parin vuoden välin käytävä. Yksi lääkäri sanoi, että jos on kiinteät rinnat sattuu enemmän, en tiedä omat ei kyllä kiinteät enää ole . Eihän se kauan kestä veikkaan että lähempä 5 sek kuin 15. Otan Buranaa avuksi..

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Lallatilaa 
Päivämäärä:   22.1.17 16:07:12

Mastopatian ja kipeiden kyhmyjen takia kävin mammografiassa ensimmäisen kerran jo aika nuorena. Nyt sitten näissä ikätarkastuksissa - ei ole kuvaus koskaan sattunut. Toisaalta rinnat voivat välillä olla kuukautiskierron myötä tosi kosketusarat muuten... silloin voisi mammografiakin olla kivulias kokemus.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: jihu 
Päivämäärä:   31.1.17 15:24:51

Mulla on todella möykkyiset rinnat, ultralla tosi vaikea tutkia. C-kuppi ja kyllä se mammografia sattuu aika vietävän paljon, mutta onneksi tuo litistäminen kestää vain sekunteja, kammoa ei ole jäänyt.

Olen 46v ja käynyt kahdesti vai kolmesti mammografiassa, 2 vuoden välein riittää tämän ikäiselle.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   2.2.17 20:14:44

Tänään juuri kävin mammografiassa löytämäni kyhmyn vuoksi, joka helpotuksekseni osoittautui kystaksi. Ei sattunut yhtään, tämä oli kolmas kerta kun kuvattiin, eka kerta oli 35v, 40 v ja nyt 46 v.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   6.2.17 10:39:02

useita kertoja olen käynyt, eikä sitä nyt oikein voi sattumiseksi sanoa. Tottakai se puristus tuntuu nimenomaan kainalon lähellä epämiellyttävältä ja kiristävältä, mutta ei sitä nyt sattumiseksi oikein voi kutsua. Jos nyt voisi verrata vaikka verenpaineen mittaukseen, niin se on mielestäni epämiellyttävämpää.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: ;D 
Päivämäärä:   7.2.17 09:14:51

Onko tuon litistyksen tuloksena sellaiset lihapiirakat? palautuuko ne ennalleen..

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.2.17 09:40:26

No tietenkin ne ennalleen palautuu eivätkä jää littanoiksi :D

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   20.2.17 16:01:10

no nyt voin lohduttaa pelkääjiä. Kävin viime viikolla mammografiassa ja laitteet on nyt uudistettu niin, että enää ei tarvitse lettua litistää, niin että sattuu. Olin aivan ihmeissäni, kun ei edes kiristänyt, Ei VÄHÄÄKÄÄN. Tosin en ole sitä sattumiseksi koskaan edes mieltänyt, se kiristys on vaan ollut vähän epämiellyttävää parin sekunnin ajan.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   21.2.17 10:28:16

Jaa-a. Tuskin on joka paikassa uusia koneita.
Mä en edes tiedä, missä kuvaus tehdään.
Porissa vai Kankaanpäässä.

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: 52 
Päivämäärä:   7.4.17 09:57:58

Kävin tässä vähän aikaa sitten mammografiaseulonnassa ja miten tulikin siellä tämä keskustelu mieleen ;) Niinkuin jotkut tässä ovat maininneet, ovat uudemmat laitteet "hellävaraisempia", eikä minulla siis sattunut yhtään tälläkään kertaa, ekan kerran olin kaksi vuotta sitten. Oikeastaan hämmästyin sitä, miten vähän puristusta oli. Eniten ehkä "sattui" se, kun hoitaja asetteli käsivarttani oikeaan asentoon...

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   7.4.17 15:00:08

Jos on kovin jännittynyt, niin varmasti sattuu enemmän. Ottakaa kunnon kipulääkitys noin tuntia ennen; ibuprofeeni 800 mg tai parasetamoli 1g, molemmat käsikauppalääkkeitä. Ei perusjuttuja kannata jännittää ja murehtia, esilääkitys kohdilleen!

  Re: Kuinka paljon sattuu mammografia?

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   7.4.17 17:15:35

Jännitykseen ei oteta kipulääkettä!!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.