Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: paussi 
Päivämäärä:   21.11.16 21:23:46

Kanssasisaret! Nytkö se sitten on alkanut: kaameaa hikoilua yöllä, pyyhkeellä saa aamuyöstä itseään kuivata, apua! Olenko nyt sitten saapunut 46:n vuoden iässä aikaan vaihdevuodet? Lampsin tänään apteekkiin ja ostin Chello-nimisen paketin vaihdevuosioireisiin. Onko teillä kellään kokemuksia tästä ko aineesta? Toiminut? Onko kukaan alkanut kenties lihomaan?
Tätä aikaa on kauhulla tullut ajateltua ja nyt se sitten on vissiin käsillä...
Kertokaa omista kokemuksista ja mistä olette avun saaneet, muusta kuin estrogeenistä.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.11.16 22:15:24

Vyötärön katoamista ei voi estää...

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Raindance 
Päivämäärä:   22.11.16 08:03:28

No ei ole toiminut Chello. Lihonut en ole. Öisin hikoilen sängyn märäksi, muuten ei vaihtisoireet kiusaa.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Viiskutonen 
Päivämäärä:   22.11.16 09:20:00

Minä käytin viidenkympin alussa runsaan vuoden estrogeeliä sellaiseen huonoon nukkumiseen, kiukkuisuuteen ja kuumiin aaltoihin. Sitten olin muutaman vuoden ilman kyllästyessäni siihen geeliin. Kunnes taas kyllästyin kuumiin aaltoihin ja huonoon nukkumiseen ja aloitin uudelleen hormonihoidon laastarein. Tosin helppoa geeliin verrattuna.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Järki käteen 
Päivämäärä:   22.11.16 12:12:51

Cellot voi heittää ikkunasta ulos. Mikään niistä ei auta. Jossain oli tutkimuskin, että ei voida osoittaa mitään hyötyä olevan noista luontaistuotteista. Hormonikorvaushoito lopettaa oireet saman tien. Nyt MENET gynekologille. Löytyy varmasti joku vaihtoehto, joku muu vaihtoehto kuin hikilammikossa makaaminen ja itseinho (joka tuli hikoilemisen ja lihomisen sivutuotteena. Itse olin ainakin kuin punainen syöttösika).

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Kysyn 
Päivämäärä:   22.11.16 19:51:41

Mistä tuo lihoaminen ja vyötärön häviäminen juontuu... Olen elämäni ollut XS ja vaihdevuosien myötä XXS. Paljon heppoja kotona ja fyysistä työtä, niin ei osteoporoosikaan ole ongelma. Liikunta on paras apu kaikkeen ja 8-10h unet.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   22.11.16 21:49:57

Minulla vaihdevuosioireita jo kohta 10v, ei hoitoja. Alkuvuosiin verrattuna olo on jo ihan mukava, huonoa nukkumista on monena yönä, mutta työn keventäminen on auttanut paljon, kun on joinakin aamuina mahdollisuus nukkua pitempään :)

Paino ei ole noussut, mutta kropan malli on muuttunut. Taaksepäin kallistunut kohtuni on suoristunut, takamus litistynyt ja paksut (lihaksikkaat...) reiteni ohentuneet.
Muutamat lempihousuni eivät istu päälläni enää ollenkaan!

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   12.12.16 17:07:46

Kyllä on. Ja ikää juuri 46 ja yöhikoulua ilmaantunut.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: sara 
Päivämäärä:   12.12.16 18:48:25

Kohtu suoristunut?! Mitä ihmettä, mistäs tiedät ja johtuuko iästä?

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   12.12.16 19:32:45

Gynekologi sen tietää sanoa. Jos kohtu aikaisemmin ollut taakse kallistunut.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: saara 
Päivämäärä:   13.12.16 09:43:11

Nyt kahdet menkat jääneet välistä pois, eikä mitään muuta oireita ole. Koskahan se hikoilu alkaa...?

Ja ikää nyt just 52

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: sisar 51 
Päivämäärä:   13.12.16 22:12:08

Mullakin jäi kesällä parit menkat pois välistä, sitten tuli sellaiset ihan niukat ja sen jälkeen taas tullut ihan normaalit muutaman kerran. Mitään muita vaihdevuosioireita ei ole ollut, niitä odotellessa... Kesällä jo olin toiveikas, että joko niistä menkoista pääsin, mutta ei.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Että näin 
Päivämäärä:   18.12.16 09:57:07

52 v ja lokakuussa jäi menkat pois. Sen jälkeen n 3 vkon ajan kuumia aaltoja joita tuli n 5 krt vrk ja nyt loppui nekin ?? Saa nähdä koska alkavat uudestaan vai olisiko mahdollista että loppuivat niin lyhyeen ...Yösin huonoa nukkumista mitä ei ennen ole ikinä ollut. Näillä oireilla en ehtinyt edes miettiä aloittavani mitään hormoonikorvaushoitoja tai muutakaan....syksyn mittaan paino pudonnut 4-5 kg mikä on paljon itselleni koska olen pieni ja hoikka muutenkin...

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: 71 
Päivämäärä:   27.12.16 22:22:22

45vuotias, kuumia aaltoja silloin tällöin öisin. Voi tulla useana yönä peräkkäin, sen jälkeen voi olla muutama kuukausikin taukoa ja sitten taas..... :/
Ei muita oireita !

  Re: Vaihdevuodetko?

LähettäjäTirlittan 
Päivämäärä:   28.12.16 00:50:31

Vaihdevuosiin elimistö valmistautuu, kuulemma, kymmenkunta vuotta, siis vuotta ja vain muutamat oireet ovat useammalla samanlaiset. :)

Joillekin ei vaan ilmaannu mitään ja toiset saavat kaikki.

Itselläni on satunnaisesti ollut yöhikoilua, rytmihäikkää silloin tällöin ja silti säännölliset kuukautiset, ensi vuonna täytän 50v eli mielenkiinnolla katselen mitä elimistöni vielä keksii. ;)

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Lallatilaa 
Päivämäärä:   4.1.17 18:57:30

52 vuotiaana alkoi satunnaisesti huonot unet, yöhikoilu ja kiukutus. Otin käyttöön Estrogel-geelin sitten 53 täytettyäni ja kyllä helpotti. Aina välillä unohdan hölvätä geeliä ja parin vuorokauden jälkeen iskee taas yöhiki. Kuukautisista en osaa sanoa sitä enkä tätä, kun on hormonikierukka vielä paikallaan ja sen myötä olleet kuukautiset poissa.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Bbbbbb 
Päivämäärä:   5.1.17 01:30:44

Mun Gyne (alalla 28 vuotta) sanoi että naisen kroppa on niin yksilöllinen että voi tehdä mitä vaan. Joillakin hirveät oireet 10 vuotta, joillakin ei kertakaikkieåaan mitään. Joillakin alkaa vaihdevuodet nelikymppistä, toisilla 56-57 vuotiaana. Kuukautiset voi jäädä pois mutta tulla takas (!) tyyliin vuoden poissaolon jälkeen yms yms.
Jos kamalat oireet ja suvussa ei rintasyöpää tms niin kyllä kannattaa ottaa hormonihoito. Mun äiti söi hormonia 78-vuotiaaksi, heti jos jätti pois tuli vv oireet!

Tässä tapauksessa meitä on todellakin moneen junaan!

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: jhb 
Päivämäärä:   10.1.17 12:58:04

Oireet alkoivat 39-vuotiaana leikkauksen jälkeen (munasarjoista jäi jäljelle vain tyngät). Hormonihoito kielletty minulta, joten 8 vuoden hiki- ja unettomuushelvetti takana. Pahin onneksi jo ohi. Välillä saa jo nukuttua 3-4 tuntia putkeen. Aluksi kuukautisten väli piteni, vaihtarioireet hävisivät joksikin aikaa, mutta usean tällaisen vuoden jälkeen alkoi tauoton hikoilu. Kuukautiset loppuivat 4 vuotta oireiden alkamisen jälkeen eli nyt 4 vuotta jo ilman rättirallia. Jospa elämä vielä joku pvä voittais ;)

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.1.17 16:27:54

jhb, saanko kysyä miksi et voi syödä korvaushoitoa?

Olen itse menossa endometrioosileikkaukseen, jossa poistetaan todennäköisesti munasarjat, tosin en tiedä toimivatko enää nytkään kunnolla. Ehdon takia en kai saa korvaushoitoa, mutta nyt jo unettomuus, rytmihäiriöt vaivaavat sen verran, että kai saan geeliä joltain gyneltä kiristettyä.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: jhb 
Päivämäärä:   11.1.17 10:36:45

Estrogeeni kielletty, koska aktivoi endon. Ei auta kun kestää.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Zzzz 
Päivämäärä:   28.1.17 20:09:13

Liikunta auttaa hikoilet joka l kerta liikuessa vauhtia kehoon.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   5.2.17 14:40:57

jhb, pelkkä luonnollinen eli bioidenttinen keltarauhashormoni voi tehdä ihmeitä. Se on turvallinen käyttää, nimenomaan hillitsee kohdun limakalvon kasvua, ehkäisee syöpää ym. Paljon terveysvaikutuksia. Tuottaa mielen tyyneyttä ja hyvää oloa. Etsi hyvä gynekologi. Harva ymmärtää luonnollisesta keltarauhashormonista muuta kuin että sitä käytetään hedelmällisyyshoidoissa. Sopii myös hormonikorvaushoitoon erinomaisesti ja on riskitön.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: '"""" 
Päivämäärä:   5.2.17 15:14:46

Huhhuh, onneksi tammikuu jo takana ja olikin sellasta kuumuutta että. 4vkoa kesti ja menkat jääny, nyt n.2kk edellisistä. Saa nähdä alkaako nyt kun aaltoilut loppui ja oli samanlainen v.vuoto kuin ovulaation aikaan,2vkoa sitten. Vuosi sitten oli myös kk 60vrk ja sinä aikana kuumia aaltoja.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: """" 
Päivämäärä:   8.2.17 15:10:59

Heti seuraavana päivänä sit alkoi menkat..tosin vain ruskeaa tihrua ollu. 55 oli kierto. Ei kipuja, oon vaan tosi turvonnut. Maha on kuin paksuna olisi, ollut jo pari viikkoa.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: """" 
Päivämäärä:   10.3.17 19:12:31

Millaista lihomista teillä ollut? Itse edelleen "maha pystyssä" (n.3kg siis pamahti parissa päivässä, maha ei lähde vaikkei söisi juuri mitään ja paisuu sitten valtavaksi ihan normaalistakin ruokamäärästä. Menkat jäi taas tulematta, nyt jo 33vrk.Edelliset oli 2kk kierrolla ja niukat. 4kk siitä kun oli seksiä ilman ehkäisyä. Ja sen kerran jälkeen oli yhet niukat menkat ja aloitin pillerit joita söin vain yhden liuskan. (R.testin tein 2vkoa petipuuhien jälkeen ja nega. Siitä muutama vrk menkkatihrua ja aloitin tuon pillerilaatan.) Tammikuu kokonaan oli tuota hirveätä kuuma-aaltoilua. Pakkasellakin vain takkia auki..normaalisti palelen aina..

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.3.17 08:03:21

Ei kaikille tule mitään hikoilu tai huimausoireita. Oireet ja oireettomuus ovat hyvin yksilöllisiä. Liikuntaa suositellaan ja ainakin siinä aineenvaihdunta aktivoituu ja kuona-aineet poistuu kehosta. En ole huomannut mitään lihomista, päinvastoin olen laihtunut ja menkkojen aiheuttama turvotuskin loppunut. Itselleni kaikki muutokset ovat olleet vain positiivisia ja seksielämäkin vaan parantunut.
En ymmärrä miksi tästäkin on tehty niin vaikea ikä naisille, jos monet selviävät näinkin helpolla.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: """" 
Päivämäärä:   11.3.17 08:51:35

Liikun paljon siksi ihmettelenkin. Ja hoikka olen muuten ja ennen rantapallon tuloa olin vielä laihtunutkin. Maha oli kuopalla ja rinnat ,no niitä ei oikein ollutkaan. Nyt normaalit(oon aika pienirintainen)

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Bling 
Päivämäärä:   12.3.17 10:27:39

Mitäs noihin rytmihäiriöihin annetaan?
Voiko niitä jotenkin itse vähentää??

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Hemesti 
Päivämäärä:   13.3.17 12:56:53

Rytmihäiriöihin kai annetaan esim. beetasalpaajaa.

Itse poistatin jokin aika sitten hormoonikierukan, kun se oli ollut käytössä jo noin 8 vuotta. Sen jälkeen tuntuu, että hikoilu on pahentunut, mutta toisaalta olen samalla sairastellut eli voihan se olla, että yleiskunto vaan on heikentynyt, mikä alkaa sitten hikoiluttamaan.

Vagifem on ollut nyt parisen kuukautta käytössä. Vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole tullut testattua mahdollista kuivuutta ;)

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Vilukissa 
Päivämäärä:   13.3.17 23:34:26

Ei kaikki tosiaankaan hikoile öisin. Villasukat ja untuvapeitto ahkerassa käytössä. Päivittäinen ratsastus tuo hien pintaan, joten jtk aineenvaihduntaa sentään on.
Vilukissaa vaivaa ympäri kehoa tuntuvat kolotukset: sormissa, ranteissa, olkapäissä, polvisaa ja selässä. Vaihdevuosioireita kuulemma nämäkin. Hormonikierukan jälkeen ilmestyivät...onko kellään muulla?

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: sv 
Päivämäärä:   14.3.17 00:24:02

Estrogeeni auttaa vaihdevuosien rytmihäiriöihin

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Taavikki 
Päivämäärä:   15.3.17 12:39:32

Minä en ole mitenkään herkkä ollut hormonijutuille enkä muutenkaan herkkä ihminen. Minulle tuli vaihdevuosivaivat vähän alle 50 v ja ne oli kaamet. Paheni koko ajan. Valvotti, vitutti ja vaikka mitä vaivaa oli. Minulle tuli yllätyksenä kuinka rankat nämä oli. Jos en olisi saanut hormonikorvaushoitoa, olisin varmaan ennemmin tai myöhemmin tappanut itseni tai jonkun toisen. En edes pelleile. Olen todella tasapainoinen ihminen, mutta vv sai musta ihan kamalan ihmisen esille. En pystynyt töihin yms.

  Re: Vaihdevuodetko?

Lähettäjä: Tapauskovainen 
Päivämäärä:   16.3.17 09:48:07

Sama vika kuin taavikilla. Ei ihme, että entisinä aikoina, kun ei ollut olemassa mitään hormonikorvaushoitoja, jotkut hukuttautuivatkin tai joutuivat mielisairaalaan. Onneksi nykyaikana ei tarvitse kitua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.