Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   21.10.16 07:41:18

Löytyykö mummolasta? Itse paniikin partaalla.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   21.10.16 09:03:09

Minä en itse ole sairastanut rintasyöpää, mutta äitini on ja selvisi siitä. Itse olin viime vuonna elämäni ensimmäisessä mammografiassa, sain uusintakutsun ja hieman jännityksellä sinne menin, mutta mitään ei sillä kertaa kuitenkaan löytynyt.
Toivotan paljon tsemppiä sinulle!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   21.10.16 13:56:05

Minä sairastuin rintasyöpään kymmenen vuotta sitten ja voin kai sanoa selvinneeni.

Ihan itse llöysin kyhmyn rinnastani ja tilasin ajan silloiselle Syöpäsäätiölle. Kansliassa kyseltiin lähetettä ja pahoiteltiin, ettei menisi työterveyshuoltoon ilman lähetettä. Syöpä todettin saman tien ja työnantajakin suostui maksamaan työterveyshuollon kautta, kun kerran oli aihetta hakeutua hoitoon.

Olin yhdeksäm kuukautta sairaslomalla. Ensin oli leikkaus, sitten sytostaatit ja menetin tukkani. Lopulta oli vielä viiden viikon sädehoito. Hoitoprotokolla olisi ollut puoli vuotta, mutta sain sairaalasta jonkun viruksen, jonka vuoksi sairaslomaa jatkettiin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   22.10.16 11:37:45

Multa löytyi viime syksynä rintasyöpä ja hoidot loppuivat toukokuussa.Ensi viikolla ensimmäinen kontrolli ja vähän jännittää olenko tervehtynyt.
Hoidot ovat tosi raskaat,mutta kyllä niistä selviää,kun on pakko.
Ei kannata panikoida asian kanssa,koska sille ei mitään voi.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   22.10.16 15:52:50

Kysymyksiä:
-kuinka pian hoidot/leikkaus diagnoosista
-olen hevostallilla töissä, millanen saikku että pääsee taas jatkaa duunia
-oliko teillä kyhmyt kipeitä mitenkään ja minkäkokoisia?
-kauanko sairaalassa leikkauksen jälkeen
-onko jo ensimmäisessä tutkimuksessa voitu "nähdä" että on ennemminkin syöpäkasvain kuin vaikka rasvapatti
-kiitokset kaikista tiedoista..

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   22.10.16 19:30:28

Minulla eri syöpä alkusyksystä, se pelko ja epätietoisuus on pahinta. Olet nyt hoidon piirissä ja asiat etenevät.
Nyt, jos koskaan kehon pitää levätä, kaikki pakko ja suorittaminen pois.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: liinukka 
Päivämäärä:   23.10.16 12:46:43

Itsellänikin todettiin eri syöpä alkusyksystä ja hoidot ovat alkaneet. Ylempänä Minna kirjoitti hyvin, että pakko ja suorittaminen pitää nyt unohtaa. On kuitenkin hyvä järjestää jaksamisen mukaan mieluisaa tekemistä, ettei pelkästään jumitu kotiin miettimään sairautta. Ja on hyvä ulkoilla jaksamisen mukaan, yrittää pitää kroppaa jossain kunnossa, niin jaksaa hoidot paremmin. Itselläni on tällä tietoa sairauslomaa huhtikuulle asti, hoidot vievät aikaa ja tarvitaan hoitojen jälkeen toipumislomaakin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   24.10.16 22:20:30

Itsellä kyhmy tuntuu vain kasvavan ja nopeasti :/ huomatessani se oli puolta pienempi kuin nyt viikkoa myöhemmin. Olisko kirsikkatomaatin kokoinen nyt. Ihoa kevyesti kiristäessä näkyy iso muhkura.. ylihuomenna mammografia ja ultra. Tänä aamuna oli itku ja paniikkitila.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   25.10.16 23:00:46

Mä olin leikkauksessa jo kaks viikkoa diagnoosista eli tosi nopeasti.Sairaalassa olin kaks yötä,koska mulla oli aika paljon vuotoa leikkaus alueella. Sitten kyllä olin aika nopeasti elämässä mukana,paitsi ettei saanut nostella mitään eikä oikein ratsastaa. Mutta kemoterapia vei mut ihan pohjalle.kävin kyllä osa-aika työssä hyvinä päivinä ja hoidin omat hevoset kyllä,mutta ihan voi varautua siihen ettei jaksa yhtään mitään. Sädehoito jakso taas sujuu muuten ihan ok,mutta siellä käydään joka arkipäivä eli ajallisesti voi olla vaikeaa käydä töissä,ainakin jos on yhtä pitkä matka hoitoon kuin minulla.Mulle oli kirjoitettu sairaslomaa syyskuusta kesäkuuhun,mutta niin kuin sanoin,kävin töissä osa-aikaisesti sen mitä jaksoin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   27.10.16 05:50:32

Selvisin säikähdyksellä..on huojentunut olo..isoja kystia jotka tyhjennettiin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   27.10.16 11:29:57

Hoidot sitten alkamassa ilmeisesti leikkauksella. Kävin magneetissa ja sieltä vielä ultraan. Vasen rinta poistetaan, toista ihmetellään ilmeisesti löytyi jotain kainalosta muttei rinnasta. Lubuaarinen tyyppi kyseessä.
Olen paniikissa edelleen ja kenellekään en ole kertonut. Pakko pian ottaa puheeksi koska tarvitsen apua. Pää meinaa hajota.
Olen niin sekaisin ja surullinen. En halua vielä kuolla. On niin paljon vielä koettavaa.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   27.10.16 11:44:58

Voimia edelliselle!

Minulla on useita ystäviä, jotka ovat selvinneet rintasyövästä, myös nuoria. On myös yksi, jolla on erittäin agressiivinen syöpä, häntä ei voi enää hoidoilla parantaa, ainoastaan hidastaa syövän etenemistä. Hänkin voi olosuhteisiin nähden hyvin, liikkuu aktiivisesti ja on positiivisella mielellä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   27.10.16 20:02:30

Myötätuntoni kaikille..hiljaiseksi vetää, vaikka oma tilanne kirkastuikin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Leikkaus 
Päivämäärä:   28.10.16 18:31:28

Onneksi nykyään syöpähoidon ansiosta valta osa paranee. Kannattaa taistella ja levätä, vähentää stressiä ja tehdä itselle mieluisia asioita.
Rintasyöpää on paljon ja siihen on hyvät hoidot. Syövän sairastaneena ja toistaiseksi selvinneenä se toi muassaan jotain hyvääkin: arvostuksen arkea kohtaan, kaiken turhan ja merkityksettömän poisheittämisen elämästä ja suhteiden lähenemiseen niihin läheisimpiin. Ajatus, että elämä on tässä ja nyt.
Toivon voimia ja hyvää kaikille asian kanssa kamppaileville.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   28.10.16 21:14:19

Mun yksi rakas ystäväni on läpikäynyt rintasyövän, ja nyt tänä syksynä viisivuotiskontrollissa sai kaikin puolin puhtaat paperit, ihanaa. Tsemiä kaikille!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Myös sairastunut 
Päivämäärä:   30.10.16 13:42:57

Jaksaakohan leikkauksen jälkeen hoitaa omat hevoset vai pitääkö etsiä apua tai laittaa hevoset pois? Toisaalta olisi hyvä säilyttää jotain entisestä elämästään ettei kaikki hauskuus katoaisi elämästä. Entä sytohoitojen aikana? Jaksaako edes kahta hevosta hoitaa?
Jos käsi ei parane lymfahoidoillakaan pystyykö sillä enää tekemään mitään raskaampia töitä, kantamaan ym.?

Onko enää tavallinen ihminen vai vain potilas?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: liinukka 
Päivämäärä:   30.10.16 15:45:31

Suosittelen hankkimaan apua leikkauksen jälkeiseen aikaan, ainakin siihen asti, kunnes tikit on poistettu. Minulta poistettiin toisesta kainalosta suurentunut imusolmuke ja suositus oli, että mitään raskasta ei saisi kantaa. Alkuun kävin päivittäin ruokakaupassa, joten ostoskassi oli aina kevyt. Mutta aika tehoton sitä on, kun on vain yksi käsi kantamiseen jne.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   1.11.16 21:00:13

Minä taas odotan koepalan tuloksia, torstaina tulee radiologin soitto. Kasvain on kystan sisällä, mutta vielä en tiedä onko hyvän- vai pahanlaatuinen. Jotenkin epätodellinen olo, mutta yritän olla etukäteen murehtimatta.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Myös sairastunut 
Päivämäärä:   2.11.16 13:45:58

Leikkaus viikon päästä. Molemmat rinnat pois vaikka toisesta ei löytynyt ultralla eikä magneetilla mitään. Toisen kainalo yhjennetään, toisessa tarkistetaan vartijaimusolmukkeet.
Pelottaa ja ahdistaa. Yksinäinen olen ja täällä mietin miten saan hevoset hoitoon.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   3.11.16 08:24:21

Minä ainakin tarvitsin leikkauksen jälkeen apua hevosten kanssa,kun ei saa nostella mitään ainakaan kahteen viikkoon.Sytostaattien aikana tarvitsin aina yhtenä päivänä tiputuksen jälkeen apua,kun olin niin huonovointinen ja heikko.
Mutta kyllä sitä apua yleensä järjestyy,kun vaan pyytää. Hevosia en ainakaan pois laittaisi ellei tilanne ole ihan mahdoton. Ne nimittäin antoivat kovasti potkua niihin mustimpiin päiviin ja pakottavat liikkumaan huonoinakin päivinä. Ratsastus mun oli kylläkin pakko lopettaa sytojen puolivälissä,kun olin niin heikko että melkein valuin alas selästä ravissa ja laukassa.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   6.11.16 17:25:33

Missäpäin sairastuneet?? Jos joku täältä voisi auttaa tai tietäis jonkun joka ois lähempänä.
Kertokaa tilanteesta rohkeasti lähipiirissänne varmasti saatte apua.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   22.11.16 08:54:21

Mitä kuuluu täällä kirjoittsneille . Itsellä leikkaus takana. Erilaisia kuvauksia tulossa. Sitten hoitosuunnitelma. Pahin paniikki takana joskin pelko leviämisestä kalvaa. Kummallisia tuntemuksia joka puolella kroppaa.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   22.11.16 19:17:45

Mulla oli eilen ensimmäinen vuosikontrolli.Terveen paperit sain tällä kertaa ja kaikki veriarvotkin olivat super-hyvät.Selvisin siis todennäköisesti niistä kamalista solumyrkyistä ilman pahempia jälkiseuraamuksia.Ja sain lähetteen ravintoterapeutille,kun surin tätä jatkuvaa painonnousua. Toivottavasti hän pystyy antamaan jotain aseita avukseni tähän läskin kertymiseen.Omat konstit ei nyt oikein riitä..

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   23.11.16 01:48:05

Rintasyöpä on vaan jokaisella ihan omanlaisensa. Rintasyöpä luokitellaan tarkasti (gradus, levinneisyysaste, hormonireseptorit ja HER2-status) ja hoidot suunnitellaan sen perusteella. Syövän voi radikaalihoitojen avulla "selättää", tai siis saada terveen paperit viiden vuoden jälkeen. Sekään ei ikävä kyllä takaa sitä, ettei sinulla todeta muutaman kuukauden päästä rintasyöpää tai jotain muuta.

Vaikka on saanut terveen paperit, joutuu jotkut elämään hoitojen aiheuttamien sivuvaikutusten kanssa lopun ikää. Niidenkin kirjo on valtava, jokaisella nekin ihan omanlaisensa.

Kaikilla ei sitten käy niin hyvä tuuri alkujaankaan... Paksuneulanäytteiden jälkeen voi uutiset syöpakasvaimesta olla huonoja, todella huonoja. Patologi tutkii ja luokittelee kasvaimen. Niiden tulosten todenperäisyys varmistuu leikkauksen ja vartalon TT-kuvauksen jälkeen. Silloin on vaihtoehtona palliatiivinen hoito eli oireita ainoastaan lievitetään.

Omalla kohdallani resektio ja kainaloevakuaatio duktaalinen gradus 3. pT1N1a, hormonireseptorit positiiviset, Ki-69 23% ja HER negatiivinen. TT-kuvaus puhdas (keuhkot, luusto ja ylävatsan elimet). Sytostaatit nyt puolivälissä, päälle vielä sädehoidot ja viisi vuotta Tamofeniä... Vielä ei ihan uskalla hengittää vapaasti.

Jatkan vielä, pitkän miettimisen jälkeen hiukan. Jos tuosta syövän luokituksesta ei ole tarkkaa tietoa, kannattaa miettiä haluaako syöpään sairastunut asian kerrottuaan kuulla kuinka sukulainen/serkun-kummin-kaima/tai-kuka-tahansa-tuttu on selvinnyt...saati sitten jos ei ole selvinnyt!
Itselleni osui tuo kertomani reaktio miltei jokaisen kohdalla. Eipä siihen voinut muuta vastata kuin että jokainen syöpä on omanlaisensa...

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   23.11.16 12:24:28

Juu,siis tämä syöpähän on vähän kuin alkoholismi..kerran syöpä,aina syöpä.En tiedä voiko siitä ajatella koskaan parantuneensa,mutta mulla on onneksi yltiö optimistinen luonne ja unohdin jo kesällä koko asian hetkeksi,kun hoidot olivat loppuneet. Ja ainakin tämä ensimmäinen kontrolli oli mukavaa kuultavaa.Siitä sitten vaan päivä kerrallaan etiäpäin.Tukkakin kasvaa kohisten :)

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   3.12.16 10:37:48

Löytyykö vielä muita rohkaisevia kokemuksia?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tom 
Päivämäärä:   7.12.16 14:41:58

Äitini on selvinnyt rintasyövästä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla oli 'pikkujuttu', toisella kertaa rinta poistettiin, kainalosta imusolmukkeet ja päälle stytostaatit. Toisesta kerrasta taitaa nyt olla seitseman vuotta ja tällä hetkella terveen paperit. Näin tyttärenä pelko on takaraivossa koko ajan. Koska on seuraava kerta ja vielakö siitä voi selvitä? Ikää äidillä vasta 59v.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   7.12.16 22:08:43

Ymmärrän hyvin Tom, että äitisi kohdalla pelko uusiutumisesta pyörii mielessäsi. Hyvin luonnollista, jos jo kaksi rintasyöpää sairastanut. Onneksi on selvinnyt hienosti molemmista! Yritä nauttia ajasta terveen äitisi kanssa murehtimatta tulevaa... Eihän täällä kukaan päiviään tiedä etukäteen.

Olethan muistanut tutkituttaa omat rintasi?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   9.12.16 00:14:56

2014 1.rintasyöpä. Nyt heinäkuussa yllättäin päästä löytyi 2 aivometastaasia.  sädehoidot taas ohi ja tablettisytostaatteja vedän. Ja kuukausi sitten poistettiin munasarjat. Ikää 46 v. 7 ja 9 v lapset. En ole selvinnnyt tästä ja nyt hoidot tehoaa.. Mutta eihän tästä parane... Se on tosiasia. @

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   9.12.16 14:14:48

Pisteelle voimia! Toivottavasti oireet lievittyy ja pysyykin poissa mahdollisimman pitkään...

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   16.12.16 12:10:12

Luin Europadonna keskustelupalstaa ja tuntuu että lähes kaikilla rintasyöpä uusii tai leviää jonkun ajan kuluttua. Surullista.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   18.12.16 10:46:21

Voihan se olla niinkin että parantuneet eivät palaa keskustelupalstalle vaan pyrkivät jatkamaan elämäänsä. Vain sellaiset joilla syöpä uusii jatkavat keskusteluja ja saavat vertaistukea saman kokeneita.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   21.12.16 04:39:19

Fb ryhmässä on palsta: Eniten @!#$ syöpä. Siellä meitä on jo yli 1000. Monenlaista syöpää.hyvää vertaistukea sekä ajoittain mustaa huumoria. Sinne tosin joutuu kirjautumaan sisään omalla nimellä. Porukka on mahtava.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Mummuikäisenä sair 
Päivämäärä:   21.12.16 09:12:03

Uusiin rintasyöpä herkemmin nuorena sairastuneilla? Yleensähän sanotaan että rs on aggressiivisempi nuorilla joita on valitettavan paljon nykyään.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Mummuikäisenä sair 
Päivämäärä:   21.12.16 09:12:43

Siis uusiiko

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   22.12.16 17:38:50

Ei uusi mitenkään herkemmin nuorena sairastuneilla. Iällä ei ole merkitystä uusimisen kanssa. Siinä merkkaa löydöksen gradus, levinneisyys, kasvaimen koko (mitä aiemmin/pienempänä löytyy, sen parempi), hormonireseptorit ja HER-status.

Nuorella tai vanhalla voi olla siis "ärhäkkää" laatua oleva löydös, kuin myös vähemmän "ärhäkkä".

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.12.16 01:01:00

Ikää 38 ja keväällä leikattiin. (niin, sorry, en ole kai ihan mummolaikäinen oikeasti) Isohko kasvain, vasen rinta. Selvittiin osapoistolla, eli rintaa ei tarvinnut kokonaan poistaa. Vartijat ja kainalo puhtaat, eli ei tarvinnut tyhjennellä.

Silti Gradus 3-tyypin, hormoninegatiivinen ärhäkkä kaveri.

Itse löysin kyhmyn ja eka lääkäristä mammojen, ultrien, paksuneulan, magneettiröntgenin jne jne jälkeen leikkaukseen ja tässä välissä meni noin kuukausi. Kyhmy ei ollut ollenkaan kipeä, mitään muitakaan oireita ei ollut. Edes flunssaa en ollut sairastanut moneen vuoteen.

Sairaalassa olin yhden yön. Dreenit sain heti pois ja vointi oli muutenkin hyvä Saikkua kuukausi.

Sytostaattihoidot alkoi siis noin kuukausi leikkauksesta, 6 x tiputus kolmen viikon välein. Tiputuksen jälkeen kaksi viikkoa tabletteja kotona ja viikko taukoa. Sitten taas uudestaan tippaan. Verikoe aina ennen tiputuspäivää, edellisellä viikolla. Ja tuo tiputus tehtiin siis yhtenä päivänä, kesti noin 2-4 tuntia kerrallaan.

Tuo sytohoito vei noin neljä kuukautta ja on kaikkein pskamaisin osuus koko tivolissa. Vei hiukset (ja juu, ihan kaikki muutkin karvat...), limakalvot kuivi tai oli rakoilla (juu, ihan kaikki kalvot...), kynnet meni huonoon kuntoon, joskin minulla ne pysyi kiinni, silmät vuoti, lihakset särki, kunto meni kokonaan nolliin, ripulia, tajutonta väsymystä, heikotusta, pahaa oloa, jalkapohjiin tuli isoja rakkoja, ekan kolmen myrkyn taxotere-niminen pska sai suun ja kaiken sinne laitettavan maistumaan lähinnä mädälle mullalle....
MUTTA, oireet helpotti aina mitä enemmän aikaa tiputuksesta kului ja noilla taukoviikoilla olo oli lähes normaali.

Minä en mm oksentanut kertaakaan, väsymys helpotti pian ja jaksoi paljon tehdä myös ihan normaali askareita ja olla ulkona. Kävin hoitojen aikana mm parilla ulkoilmakeikalla ja ihan siiderien kera (ei toki ehkä suositeltavaa) :D Joten hoidoista voi myös selviytyä suht helpolla ja suurimmaksi osaksi kevyellä mutta normaalilla elolla.

Tietty oireet ovat jokaisella omanlaisensa, joten kellekään ei voi luvata ettei jotain tule tai että varmasti jostain kärsii. Noh, tukan lähtö nyt on rintasyöpään useimmin käytettävillä sytoilla se lähes varma homma. Mutta itselläni ei kaikki edes tippuneet, hankin kyllä peruukin, mutta käytin sitä ehkä kahdesti. Muuten selvisin huiveilla ja pipoilla. Suurin osa lähti näkyvimmin päälaelta ja sivuilta, joten sain enimmät kaljut peiteltyä ilman peruukkiakin. Tosin aika kauhean näköinen tuo kuuppa kyllä lopulta oli :D

Käytin myös joka tiputuksessa kylmämyssyä, joka saattaa auttaa hillitsemään hiustenlähtöä..jollain enemmän, joillain vähemmän.

Nyt kun viimeisestä sytotablettisatsista on kohta neljä kuukautta, olen jo varmaan 1,5 kuukautta kulkenut paljain päin. Lyhythän tuo kuontalo on, mutta kasvaa hyvää tahtia :)

Kun sytostaattihoidot saatiin vihdoin päätökseen, alkoi oikeastaan heti sädehoito. Minä kävin neljä viikkoa, joka arkipäivä. Sytoihin verrattuna siis aivan pikkujuttu, ihan kuin röntgenkuvassa kävisi. Itse toimituskin kesti vain muutaman minuutin kerrallaan. Eniten kesti, kun hoitsut asetteli oikeaan asentoon, eikä siinäkään kauaa mennyt. Mitään kipuja tai kamalaa ei siis sädetyksessä ollut, minulla taisi käydä tämänkin hoidon kohdalla hyvin, kun ihon punoitusta lukuunottamatta ei mitään muuta oiretta tullut. Eikä yleensä tulekaan.

Säteiden aikana jaksoin jo käydä kävelyillä, touhuta kotona ja muutenkin huonoa kuntoa lukuunottamatta olo alkoi palailla ennalleen. Veriarvot oli vielä hiukan pielessä, mutta mm maksa-arvoihin vaikuttaa tuo myrkytys niin kovasti ettei siinäkään sinänsä mitään epäilyttävää ole.

Sairauslomaa tuli yhteensä 7 kuukautta, jonka jälkeen palasin suunnitellusti töihin. Vointi oli sen verran hyvä, että aloin suoraan tehdä täyttä päivää, vaikka osa-aikainenkin olisi ollut mahdollista.

Ensimmäinen kontrolli syöpikselle on ensi kuussa. Kaikki tuntuu hyvältä tällä hetkellä. Tosin niin tuntui silloinkin, ennen kuin patin löysin...mistään en olisi voinut kuvitella.

No joo, mutta toiveissa on tietysti että kaikki on hyvin.

Ja hoidot ovat rankkoja, mutta niistäkin moni tuppaa selviämään :) Kivaa ei ole, eikä helppoa, mutta kun ette prkl anna periksi tälle kammottavalle pskalle niin toivoa on.

Tsemppiä kaikille asian pariin joutuneille, toivon jaksamista, voimia ja sitä parasta teille jokaiselle.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: 1.*** 
Päivämäärä:   28.12.16 09:34:52

Kiitos kertomuksestasi :) ja tsemppiä!

Olet sen verran nuori, että tuo sytohoito on sieltä järeimmästä päästä, "ammutaan tykillä". Minulla on yksi ikäisesi ystävätär vähän samanlaisella diagnoosilla, hänen hoitoaan jouduttiin vähentämään, kun elimistö ei tahtonut kestää... Lopputulos on kuitenkin hyvä, ainakin tällä hetkellä!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

LähettäjäHevoset auttoivat 
Päivämäärä:   28.12.16 21:46:55

Kotipihassa asuvat hevoset auttoivat kestämään hoidot ja olivat hyviä terapeutteja kuntoutumisen aikana. Kuten yllä on kerrottu, hoidot kestävät noin neljä kuukautta. Leikkauksen jälkeen oivutaan kuukauden verran ennen kuin hoidot alkavat.
Hevosten päivittäisen hoidon jätin suosiolla perheelle, mutta tallissa ja myös hevosten kanssa metsässä kävelemässä olin hoitojen aikana päivittäin. Ekan kerran hevosen selässä autettuna olin kolme viikkoa leikkauksen jälkeen. Aluksi vain käyntiä ja sitten pikkuhiljaa enemmän.
Sytostaattien aikana tein karsinahommia kun pystyin. Lymfaödeema tuli sitten säteiden jälkeen ja se on rajoittanut karsinanottamista siitä lähtien. Pari karsinaa siivoan päivittäin itse.
Hevoset ovat kaikki mämä viisi vuotta olleet todella tärkeitä terapeutteja.
Ratsastus jatkui normaalisti hoitojen jälkeen.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: kurppa 
Päivämäärä:   5.1.17 20:33:52

Diagnoosista nyt pian 5-vuotta. Aggressiivinen hormonipositiivinen syöpä.

Kasvaimen poistoleikkaus ja samalla Tram-leikkaus,jossa rinta korjattiin vatsasta otetulla iholla.
Myöhemmin toinen rinta pienennttiin ja sen jälkeen leikkaushaavat tulehtuivat todella pahasti,josta omat ongelmansa :/

Sytostaatit,Herceptin-hoidot sekä sädehoidot sain ja nyt popsinut jo 4 vuotta Tamofen lääkettä päivittäin.
Mummutauti iski 42-vuotiaana;ekojen sytostaattihoitojen jälkeen;eikä kuukautisia ole sen jälkeen näkynyt ( luojan kiitos;edes jotain positiivista) .

Koen kropaltani olevani huomattavasti ikätovereitani vanhempi (46-v.);nivelet kipuilevat ja olen huomattavasti vähemmän energisempi kuin aiemmin.
Limakalvot rutikuivat.
välillä on vaikeaa edes lähteä työhön;joka ruumiillista :(

En tiedä mitä on edessä,kun ilmeisesti hoitosuosituksia muutettu ja viiden vuoden Tamofen-hoitoa jatketaankin pidempään...kuinka pitkään,niin sitä en tiedä vielä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   6.1.17 12:56:38

Olisiko tuolla Tamofenin jatkamisella jotain tekemistä ikäsi kanssa? Sitä kai suositellaan ainakin viiskymppiseksi, kuulema oikeastaan ainoa lääke jota voi käytää alle sen. Viidenkympin rajapyykin jälkeen voisi olla jo vaihtoehtoinen lääke, sekin tietysti sitten omine haittavaikutuksineen. Näin ainakin itselleni lekuri kertoi juuri viime käynnilläni.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   8.1.17 19:32:28

Tsemppiä kaikille. Kirjotelkaa kuulumisia, kun tuolla alkupuolella niin monilla hoidot aluillaan...

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: liinukka 
Päivämäärä:   11.1.17 16:58:54

Kun kerran kuulumisia kyseltiin... Olen saanut lymfoomaani sarjan sytostaatteja ja parin päivän päästä menen PET-kuvaukseen, jossa katsotaan kuinka hoidot ovat tepsineet. Kuvauksen tulosten kuuleminen kyllä jännittää jo etukäteenkin. Ja harras toiveeni on, että jonain päivänä hoidot olisivat ohitse ja saisin tämän tympeän lääkkeenmaun pois suustani.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   16.1.17 16:40:18

Sytostaattihoidot nyt puolivälissä. Valtava väsymys ei muuta suurta ongelmaa tällä hetkellä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   26.1.17 10:31:56

Viimeinen sytostaatti oli alkuviikolla, kaikki hoidot pystyttiin antamaan alkuperäisen hoitosuunnitelman mukaisesti. Jipii! Sairaalan päivystyksessäkään en joutunut käymään kuin kerran koko sytojakson aikana... Nyt vaan on ihan järkyttävä megaväsymys päällä. Edessä muutaman viikon pieni hengähdystauko ja sitten alkaa säderumba...
Lääkärit ja hoitajat koittivat saada mut vakuutettua pahimman olevan jo takana. Kiitos mielellään =)

Odotan innolla maku- ja hajuaistien pikkuhiljaa palaavan. Myös läskimakkarat ja yleinen nesteen kerääntyminen ja lääkepöhö voisi kohta olla historiaa. Odotan liikkumaan pääsyä, siis "kunnolla" liikkumaan, niinku urheilemaan! Säteet väsyttää joitain, toivottavasti en siihen ryhmään kuulu. Karvojakin olisi kiva jo jostain löytää, enkä nyt tarkoita säärikarvoja! Kainalon/käden ja tissin kanssa on kuntoutuminen ottanut vähän takapakkia, se siis tietänee fyssarireissuja sun muuta oheistoimintaa päiväjärjestykseen. Sädehoitokin kuulema vielä pahentaa tilannetta siltä osin :( Töihin pääsyä odotan jo tosi kovaa. Mulla on kuitenkin sen verran fyysinen työ, että lääkäri epäili mun vasta "kesä-essiksi" pääsevän...HÖH! Kaikkiaan kuitenkin asiat suht hyvin olosuhteisiin nähden.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   30.1.17 16:00:05

Tämä hoito hämmästyttää minua. Potilas hoidetaan nopeasti ja passitetaan kotiin. Asun yksin ja pelkään taas kun sytostaatit vaihtuvat toisiin millainen olo tulee. Pysynkö pystyssä, pyörrynkö vessan lattialle. Miksi hoitojen jälkeen ei voi olla paria kolmea päivää sairaalassa?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.2.17 21:05:41

nn: Ei sulla ole sitten ketään, joka voisi käydä tai vaikka edes soittaa kerran pari vuorokaudessa? Että olet ainakin kunnossa?

Jos ei, kerro sairaalassa huolestasi olla yksin.

Varmaan saisit olla sairaalassakin, varsinkin jos epäilet vointiasi, mutta sinun pitää ainakin asiasta sanoa.

Sairaalapaikat on vähissä ja kalliita, se on selvä. Mutta tässä tilanteessa ei kukaan saisi joutua moisia miettimään.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   16.2.17 10:39:48

Hoidot yli puolenvälin. Olo toistaiseksi ok. Väsymys vaivaa. Ei levinnäisyyttä. Tutkimukset tehty. Mieliala vähän valoisampi. Tästä voi selvitä ainakin joksikin aikaa. Ehkä kevätkin ja valon lisääntyminen auttaa. Hiukset lähteneet. En voi katsoa itseäni peilistä ilman pipoa tai peruukkia. Toivottavasti hiukset kasvavat nopeasti takaisin kun pipoaika päättyy.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   16.2.17 11:54:11

Mulla on nyt vuosi mennyt sytojen loppumisesta ja tukka kasvaa kuin ruoho :) Mulla oli pitkä letti ennen ja sellaisen aion saada takaisin.Tällä hetkellä melkein ylettää pikku ponnarille. Joten tsemppiä vaan,tukka on taatusti se pienin ongelma näissä kuvioissa,kyllä se kasvaa entistä ehompana.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   16.2.17 12:06:45

Olet oikeassa. En ole ollut kovinkaan ahdistunut rintojen poistosta . Ehkä ikänikin takia se ei minua ole vaivannut. Hiusten lähtökään ei ole ollut kovin kamalaa. Sen kun tiesi tapahtuvan niin siihenkin saattoi varautua. Olen tähän saakka säästynyt sytohoidoista vähällä pahoinvoinnilla. Toivottavasti kaksi viimeistäkin sujuu hyvin ilman suuria ongelmia. Alun masennus on vähän helpottanut eikä kuolemanajatukset ole päivittäin mielessä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: pelko 
Päivämäärä:   16.2.17 12:45:05

Millaisia oireita teillä ollut? Kaikilla kyhmy? Ultrallako ei kaikkea näe? Mä en ole vielä uskaltanut mammografiaan mennä.

Onko verikokeet olleet normaalit?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Betsy 
Päivämäärä:   16.2.17 18:09:09

Minulla ei näkynyt mammografiassa eikä ultrassa vasta magneettikuvauksessa löydettiin 4 mm kokoinen itse tunnustellen löytämäni "herne". Olin käynyt säännöllisesti mammografiassa ja tulos oli aina puhdas,Pienestä koostaan huolimatta oli ehtinyt jo kolmeen imusolmukkeeseen kaksikymmentä oli puhdasta, Sain kaikki hoidot joista olen nyt toipumassa.
Kannattaa tarkkailla itseään. Oireita minulla ei ollut mutta jälkikäteen muistan ihmetelleeni väsymystä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   16.2.17 23:19:42

Kyllä mullakin oli vaan ylimääräinen patti, itse löysin. Mitään muuta oiretta ei ollut, mutta mullakin oli ihan järkyttävä väsymys. Sellainen, ettei mitään jaksanut töiden lisäksi tehdä saati sitten harrastaa jotain. Kävin asiasta työterveydessä joskus puoli vuotta ennen diagnoosia. Siellä otettiin verikokeet (PVK-arvot ihan normaalit) ja kehotettiin ottamaan vitamiineja ja ulkoilemaan... =(

Nyt on sitten hoitosuunnitelman mukaisesti parit ekat säteetkin "nautittu". Eka kerta lavetilla makaaminen jännitti, vaan eipä varmaan varttia kauemmin hoidossa mennyt. Tätä lystiä tiedossa joka arkipäivä noin kuukausi ja sitten kuntoutuminen voi alkaa satakymmenen lasissa. Niin ainakin toivon.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   17.2.17 06:58:36

Mä menin ihan vaan tsekkaukseen mammografiaan,kun mulla oli käytössä hormonilaastarit.Ja yllättys,yllätys löytyikin kaksi parin sentin syöpäplänttiä.Useita vuosia olin kärsinyt riipivästä väsymyksestä,joka on nyt poissa eli olettaisin sen johtuvan tuosta syövästä.Vaikka lääkärit toisin väittävätkin.
Tuon sädetyksen jälkeen voi varautua siihen,että tissi tulee aika kipeäksi vähän myöhemmin.Kulema sisäisiä palovammoja.Mulla kesti monta kuukautta,että pystyin kunnolla ratsastamaan,kun sattui niin paljon vaikka miten "köytti" tissinsä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   17.2.17 15:56:37

No jaa, mulla on tissi jo etukäteen punainen, kuumottava ja "jotenkin turpea". Ei ole oikein kunnolla parantunut leikkauksen jäljiltä. Ei ole kuitenkaan nestekertymää, veriarvot suht hyvät (CRP 0). On siis jotain muuta... Ihan kauhulla ajattelen miten reagoi sädetykseen!
Lääkärille on aika sovittu joka sädetysviikolle. Seuraavat siis tarkasti miten kestää hoitoja, hyvä niin.

Tuosta diagnoosia edeltävästä väsymyksestä kun mainitsin lääkärille (onkologi), kertoi muidenkin kuvailleen ensioireita väsymyksellä. Ei missään nimessä kieltänyt, etteikö väsymys olisi syövästä johtuvaa. Taitaa olla siis lääkärikohtainen asia.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: yksi pelkääjä 
Päivämäärä:   19.2.17 01:39:31

Haluaisin kanssa tietää, miten labrat diagnoosin aikaan? Olivatko normaalit, mitkä koholla? /

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   19.2.17 14:38:00

Ei diagnoosin yhteydessä (esim. mammografia, magneettikuvaus, ultraääni tai neulanäytteet) yleensä oteta verikokeita. Labroihin pitäisi olla joku erityinen syy. Ennen varsinaista leikkausta labrat sitten kyllä otetaan.

Itselläni arvot PVK-labroissa kaikki normaalit (hyvät), ei mikään koholla/alhaalla. Vasta leikkauksen jälkeen nousi leukkarit ja se on kehon normaali reaktio.

Ennen sytostaattien aloitusta otettiin mulla verestä rintasyöpämarkkerien arvo. Se ei ollut lähellekään ylärajalla edes. Veren syöpämerkkiaineita on monia, rintasyöpään omansa. Ne ovat jossain määrin yksilöllisiä ja ihan kaikilla merkkiaineet eivät nouse, vaikka on syöpää. Kesken hoitojen eivät myöskään arvoja mittaa, sytot/hoidot aiheuttavat kuulema vääriä tuloksia. Alkuunsa sen arvon olisi halunnut tietää joka verikokeen jälkeen, nyt kiinnostaa enemmän esim. hemoglobiini, CRP, maksa-arvot ja leukkarit. Näin mulla.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   24.2.17 21:15:11

Ei multa ainakaan otettu mitään verikokeita ennen kuin vasta just ennen leikkausta, kyllä se syöpä löytyi ihan muuta kautta.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin kivuton, mutta selvä patti löytyi ihan itse tunnustelemalla ja syöväksi sitten osottautui.

Ei tosiaan mitään labroja, eka lääkäriin, siitä lähete mammoon ja ultraan, ultrassa myös paksuneulanäyte ja sillä selvis. Jouduin silti käymään uudestaan mammografiassa ja vielä magneettiröntgenissä.

Sit vielä uus ultra ja lankamerkkauksien laitto, leikkausta ennen varjoaineen laitto ja röntgen sen aineen kanssa.

Verikokeet otetaan hoitojen kanssa kyllä ihan joka kerta ennen sytotiputusta (siis jos sytostaattihoidot tulee ja kyllä ne aika usein tulee), mutta niistä nyt lähinnä seurataan että onko arvot riittävät että pystyy ottamaan vastaan seuraavan myrkkyerän.

Säteistä ei tullut mulle mitään muuta kuin vähän punoittava iho rinnassa, ei mitään palovammoja tai muutakaan ongelmaa. Ihan helppo nakki, hengityspidätyksessä tehtiin neljä viikkoa joka arkipäivä ja varmaan noin 5 minuuttia kesti per kerta.

Nännipiha oli vähän ruskeampi kuin käsittelemätön, mutta alkaa sekin sävy olla jo tiessään.

Tukka mulla on kasvanut muiden mukaan hurjasti, itte en ole ollenkaan samaa mieltä :D

Sytot loppui syyskuun alussa ja marraskuussa siis menin töihin. Huivia pidin vissiin pari-kolme viikkoa töissä, mut sitten enää jaksanut. Avopäin olen kulkenut siitä lähtien ja eipä ole kukaan sen ihmeemmin tuijotellut.

Nyt siis puolisen vuotta sytoista, ja mulla on tosi "kiva" paksu, kiharakähärä uus 5-10 cm afrotukka ja takajeejee! Ihan kohta (tai melkein jo nyt) saisin pienet saparot ja kohta kait niputettua ponnarin.

Ens kuussa sitten eka kontrollimammo ja ultra, kun alkaa olla vuosi tätä jaskaa takana. Hivenen meinaa jo jänskättää..kun vaan olisi ok kaikki...Mutta oli tai ei, vielä henki pihisee ja olo hyvä.

Ei tämä hiton syöpä mikään välitön kuolemantuomio ole, tsemppiä vaan kakikille!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: xxy 
Päivämäärä:   25.2.17 19:57:18

Nykyään yli 90 % rintasyöpäpotilaista paranee, joten on ennusteeltaan "hyvä syöpä."

Itse löysin itseltäni patin oikeasta rinnasta 1986. Kävin heti mammografiassa, jossa ei ollut erityistä. Patti kuitenkin vaivasi mieltä ja alkuvuodesta 1988 se poistettiin ja sen alta löytyi toinen patti. Molemmat osoittautuivat pahanlaatuisiksi ja tuli uusi isompi operaatio.

Leikkaus sujui erinomaisesti. Päälle 5 viikon sädehoito ja 3.5 kuukauden kuluttua töihin, joita tein hullunlailla viime kesään saakka. Syöpä ei ole ilmoitellut itsestään, muutamia plastiikkakirurgisia toimenpiteitä on tehty.

Olen oppinut elämään asian kanssa niin, että en todellakaan muista kuukausitolkulla syöpää olleenkaan. Rintaproteesinkin unohdin kotiin eka kerran alle puolen vuoden kuluttua leikkauksesta.

On se vähän asennekysymyskin. Ei pidä jäädä märehtimään asiaa liikaa.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   26.2.17 10:42:42

Pieni korjaus yllä olevaan... Ihan vaan siksi, ettei tule väärää käsitystä rintasyövän hoidosta. Itse kun olen törmännyt sellaisiin ihmisiin, jotka olettavat rintasyövän olevan "vähän rankempi flunssa, sehän hoituu näppärästi pois". Enkä todellakaan ole mikään pahanilmanlintu, vaan realisti =D

Noin 90% rintasyöpäpotilaista _on hengissä_ viiden vuoden kuluttua diagnoosista. Se tarkoittaa käänteisesti siis että n. 11% potilaista kuolee viiden vuoden sisällä diagnoosista.
Onkologit ja vertaistukiryhmät suullisesti tiedottaa, että rintasyöpä tulee uusiutumaan n. 30% niistä, joilla syöpä on alunperin diagnosoitu paikallisena. Uusinnoista n. 1/3 on paikallisia (eli vielä hoidettavissa) ja 2/3 levinneitä (eli parantumattomia, kroonisia).

Rintasyöpähoito meillä on aivan huippuluokkaa. Jokainen saa parasta mahdollista hoitoa omaan syöpäänsä. Silti syöpää ei voiteta pelkällä tahdonvoimalla, vaikken kiellä positiivisen ajattelun auttavan...

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   20.3.17 11:11:29

Mitä kuuluu kirjoittaneille? Itse pääsin vaivalloisesti sytot läpi ja parin viikon kuluttua alkaa sädehoidot. Olen todella väsynyt. Ei tahdo jaksaa yhtään mitään.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   21.3.17 10:29:24

Mulla on sädehoitojakso jo ohi. Vähänhän siitä on oireita havaittavissa vielä, mutta kaikkiaan olotila alkaa kai pikkuhiljaa normalisoitumaan. Tai eihän se kai ihan entiselleen palaa, vaan toivottavasti jotain sinne päin edes. Sytojen jälkeinen väsymys mulla ainakin vaan lisääntyi säteiden aikana, en oikeasti jaksanut tehdä yhtään mitään... Nyt on pieni pilkahdus jaksamisen palautumisesta jo havaittavissa, olen vaan tässä asiassa niin kauhean kärsimätön odottelija! Pääsee uimaan ja lenkille jo suht normaalisti, ensi viikolla ajattelin jo kuntosalillekin rynnistää... tai sitten jo loppuviikosta.

Sairausloma mulla jatkui reilulla kuukaudella, en siis lääkärin mielestä työkykyinen. Hyvä niin, koska en sitä omasta mielestänikään vielä ole. Odottelen vielä lääkärin yhteydenottoa, että selviää mahdollinen jatkolääkitys. Nyt on kuitenkin todettu varsinaisen sairauden olevan pois päiväjärjestyksestä, jipii =D
Työhön paluuni aloitellaan varmaan osasairauspäivärahalla, sellaista suunniteltiin alustavasti. Työnantajani on onneksi aivan ihanan joustava joka asiassa, helppoa sopia asioista.

Nyt odottelen innolla ripsien ja kulmakarvojen kasvamista. Hiukset kaipaa jo kohta pientä siistimistä! Jalkakarvoistaankin voi olla iloinen, tätä en olisi vuosi sitten uskonut! Kaikkiaan aurinko näyttäytyy pilvien takaa, näin kevään koittaessa ihan kirjaimellisestikin. Elo ja olo tuntuu päivä päivältä tosi paljon paremmalta!
Elämä on ihanaa!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   24.3.17 15:34:24

mou: Kuule kyllä ne kasvaa takaisin! Mä oon jo ihan hepakassa näiden karvojen kanssa, tulee isommalla vimmalla takaisin kuin teini-iässä konsanaan. :D

Mulla vuosikontrollit nyt takana, kaikki hyvin. Mammossa ja ultrassa, samoin kuin verikokeissa ei näy häivettäkään syövästä.

Nyt sit ekan vuoden jälkeen harvenee lääkärikäynnitkin, ei enää seurata niin tiuhaan ja jotenkin olo on...no aika kevyt. Vuosi sitten oli aika lailla toisenlaiset tunnelmat, eikä kaikki tietenkään ole selvinneet näinkään pitkään. Saa olla onnellinen.

Ikinähän tästä ei nyt sitten täysin vapaa ole, mutta kyllä sitä kesää odottelee jo aika valoisin miettein!

Edelleen vaan hirmutsemppiä kaikille ja toivoa parempaan!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: ma 
Päivämäärä:   7.4.17 20:36:51

Itsellä 2kk diagnoosista (ei tuntunut, ei näkynyt mammografiassa), ultrassa taitava radiologi huomasi rakenteessa epätasaisuutta, paksuneulanäyte....diagnoosi: karsinooma ei varmaa määritystä. Leikkauksesta(valitsin kokopoiston) nyt neljä viikkoa, Lobulaarinen, gradus2, estrogeenireseptori pos 75%, progestronipos. 20% HER-2 neg. Ei levineisyyttä imusolmukkeisiin eikä vereen. Ei sytoja ei sädetystä (koska koko poisto) Tamofen viisi vuotta edessä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.4.17 22:18:22

ma: Siis sulla ainoa hoito oli siis leikkaus? Ja Tamofen.

Okei, tietty noita piikkejä on aika pitkään edessä, mutta silti helppo homma jos noilla selviät :)

Mulla siis tosiaan leikkaus, sytot ja säteet. Tosin ei hormonipiikkejä kerta oma vitttupääni oli triplanega, ja siis hormoninegatiivinen.

Mulla ei siis kokemusta noista hormonijohdannaisista, mulla vaan kasvi tuli vaan yhtäkkiä tosta vaan ilman selitystä, joka on mielestäni pahempi, koska ei voi jatkossakaan tietää miten sitä sit mahtais estää...

Tää triplanega on muutenkin aika mielenkiintoinen, ärhäkkä ja ei ns. mistään loogisesta johtuva ja vieläpä herkkä leviämään...Huoh.

Katotaan nyt, mulla tällä hetkellä on tilanne minä-syöpä 1-0 mutta jatkoa seurataan.....

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: ma 
Päivämäärä:   8.4.17 09:34:00

Juu näin tällä kertaa eli siis leikkaus + Tamofen 5 vuotta (tablettilääkitys, ei injektio) + tietty kontrollit. Vähän ihmeissään itsekin kun olin jo hoitoihin varautunut. Mainittakoon vielä, että tumapositiivisuus oli alle 10% joka siis osaltansa tietenkin vaikutti siihen ettei rankempia hoitoja tässä kohtaa tarvittu. Näin tällä hetkellä, mutta huomisestahan kukaan ei tiedä, sillä niin kuin joku tuolla aiemmin kirjoitti kovin on yksilöllinen tämä paska sairaus ja valitettavan usein myös uusii varsinkin Lobulaarinen muoto, jolla taipumus tulla myös toiseen rintaan. Nyt iloitsen kuitenkin keväästä ja tsemppiä kaikille!!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   11.5.17 09:05:56

Mitä kuuluu kaikille kirjoittaneille?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   12.5.17 20:35:10

Kirjoitin 28.10.16 lyhyen tiedotuksen rakkaasta ystävästäni ja ilokseni voin kertoa, että hän on edelleen kunnossa, ei tietääkseni ole millään lääkitykselläkään ollut enää pitkään aikaan. Tsemiä edelleen kaikille.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.5.17 18:53:08

Täällä ollaan ja henki vielä pihisee :D

Mulla vuosi sitten oli vissiin nyt menossa eka taukoviikko sytostaateista. Eli eka tippa ja lääkkeensyönnit takana.

Jotenkin ihan sumua on koko viime kesä ja syksy, vaikka voin kuitenkin ihan hyvin koko hoitojen ajan. Tosi vaikea on kohdistaa mitä tapahtui ja mitä tein milloinkin, kaikki meni tosiaan niin sytotiputusten mukaan ja voinnitkin myös tietty samaa rataa...

Nyt oikeastaan elän ihan normaalia elämää kuin syöpää ei ois koskaan ollutkaan, syyskuussa sitten seuraava tsekkaus kun otetaan veret ja tavataan lääkäri.

Mammografiahan mulla on vasta seuraavan kerran ens keväänä, jos ei mitään ihmeellistä tässä välillä tule. Ja sittenhän aikaa on kulunut jo kaksi vuotta joten joka päivä on voitto kohti lopullista terveyttä :)

Voikaa hyvin ja jaksakaa taistella!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   25.6.17 09:43:12

Hoidot kestetty, viiden vuoden hormonihoito aloitettu. Toistaiseksi kaikki ok. Levinnäisyyttä ei onneksi löydetty. Väsymys vaivaa. Hiukset kasvavat hitaasti ja tuskin niistä kovin paksut kasvavat. Peruukki lienee pitkäaikainen vieras. Mitä kuuluu muille kirjoittaneille?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: liinukka 
Päivämäärä:   28.6.17 12:58:07

Kiitos kysymästä "Tutkimuksiin menos", minulle kuuluu oikein hyvää :)

Lymfoomaani hoidettiin sytostateeilla ja kantasoluhoidolla, joka sekin päättyi jo maaliskuussa. Nyt hiukseni ovat jo n. 1 cm pituiset ja aloitin työtkin toukokuun puolivälissä. Vähän raskaalta kokopäivätyö vielä tuntuu, mutta onneksi reilun parin viikon päästä pääsen lomalle.

Toissa viikolla kävin tarkastuksessa eikä tutkimuksissa löytynyt mitään syöpään viittaavaa. Olen siis remissiossa ja tuntuu niin mukavalta elää tavallista elämää jälleen.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mou 
Päivämäärä:   28.6.17 22:23:53

Täällä myös kuuluu hyvää, nautin jokaisesta päivästä niin paljon kuin mahdollista!

Tukka kasvaa kohisten, ihan vaalea (aiemmin tumma) ja käkkärä =D Ripset ja kulmat vielä vähän vaiheessa, mutta pikkuhiljaa nekin palailee. Hormonihoito haittavaikutuksineen alussa ja sitä tiedossa ainakin viisi vuotta... vähän yrittää välillä latistaa mielialaa. Väsymystä on melkoisesti vieläkin (lasken turnausväsymykseksi+lääkitys) ja lymfahoidot aloitettu... Niin ja työkuvio muuttuu ihan kokoaikaiseksi kans. Kesälomat vielä edessäpäin, hyvällä mallilla siis.

Seuraava jännäyksen aihe on sitten syksyllä: Eka vuosikontrolli!

Oikeasti asiat on hyvin, hengissä kaikesta huolimatta :)

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   30.6.17 21:11:21

Mä sain tänään tehtyä pienen ponnarin!

Mikään muu ei vois kertoa paremmin miten menee!!!

:D :D :D

(mulla oli siis puoleen selkään hiukset ennen syöpää...)

Ja lomakin alkoi, joten ei voi valittaa.

Kaikille parasta kesää ja vielä parempaa vointia!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.17 01:12:52

Hei mummot! Auttakaa, mua pelottaa, gynelle varasin ajan heti maanantaille. Erinnäisistä syistä huomasin sormin kokeillessa, että emättimessäni on löydös. Tuntuu sileältä, kuten muukin limakalvo. hieman aristaa, kun painaa ja emättimen laidassa. Ihan, kuin olisi tamponi limakalvon sisällä, ei tietenkään ole, mutta sen mallinen ja kokoinen. Ei muita oireita, yhdynnän jälkeen kyllä alkoi menkat viikkoa liian aikaisin (seksiä ei ole tota kertaa oklut vuoteen), nyt tietty mietin, et onko kipuja tai on kyllä ollut alavatsan kipuja loppukeväällä välillä. Mikä mulla on? Onko elämänviisailla mummoilla nyt lohduttavia sanoja, neuvoja, tietämystä miten tutkimtukset maanantaina etenevät? Olen yli 3-kymppinen, ei synnytyksiä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   28.7.17 06:40:29

Miten on kesä sujunut? Minulla muuten ihan ok mutta Letrozol aiheuttaa hikipuuskia. Ne ovat kuitenkin melko lieviä. Ensimmäinen kontrolli syyskuussa. Siinä käydään läpi hoitojen haittavaikutukset ym. Verikoe ennen lääkäriä. Vointi paranee pikku hiljaa. Nyt jo jaksan jonkin verran puuhailla pihassa. Hevoset vielä laitumella mutta kaksi hevostani tulee takaisin omaan hoitoon laidunkauden jälkeen. Leikkausta edeltävänä päivänä viime lokakuussa hevoset muuttivat täyshoitotalliin ja nyt siis syksyllä tulevat takaisin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   6.8.17 21:29:14

Nostanpa

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   8.8.17 06:34:43

Mullakin alkaa tukka yltää pikku ponnarille ja elämä hymyilee muutenkin.Olen laihduttanut 12 kg ja vielä reilusti pudotettavaa löytyy. Mutta tästä innostuneena olen alkanut ratsastaa taas ihan tosissaan (hoitojen aikaan oli pakko lopettaa ja painokin nousi ihan hirmuiseksi).Tamofen haittaoireetkin alkaa pikku hiljaa laimentua,kun niitä on jo yli vuoden popsinut.Tuntuu mukavalta.Ihan kuin olisi saanut kokonaan uuden mahdollisuuden.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Zeta 
Päivämäärä:   31.8.17 16:57:45

ups

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.9.17 19:02:09

Tässä just takana 1,5 vuotis kontrollikäynti.
Veriarvot täysin ok, ei mitään ihmeellistä palpoiden.

JJJjeeeeee!!!!!!!!!!!!

Seuraava tarkistelu ens keväänä, sitten taas jännätään...siihen asti en aio tuhlata ajatustakaan koko hiton kiusalle!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Netta 
Päivämäärä:   18.10.17 09:06:26

Mitä kuuluu näin syksyn tullen?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: minä:( 
Päivämäärä:   5.11.17 08:44:45

vuosi rintasyövästä joka mönkinyt asemman keuhkon läpi ja selkärangan nikama 1o tuhoten se täysin ,joten läpikävin 13 h leikkauksen ennen sitä vuoden ne huudatti mua kivuissa kun rinytaranka siis oli murtunut ,nytvsiellä on tunkki ja 10 ruuvia syön letrozolia ja voin suht hyvin ...ja vuode olin aika kyvytön mihinkään no toki kun selkä ja akka katkasitu kahtia ..3 seurantaa näyttänyt positiivista toistaiseksi tuumori on pieentyyt ,mutta tosiaa unohda ne työhommat nyt,,,nyt o vaa niin että ns helppo rasti ei ole keellekkän ,hevosen laitoin pois kun tilane selvisi ,tiesi etten pysty edes sitä yhtä hoitamaan airaseläkkeelle jäin ,,mutta en kitise olen tässä ja nyt ,,vieläkin ja voin sanoa ettei naurattanut kun keske sädehoitoje ne iski muttaklasin leikkauksen haava märki niitä o 2 kpl 15 cm pitkiä ja sairaalabakteeri .eli pidä huolta ettei pöpöjä tule ,infulensspiikkikin oli otettva justtiettynä päivänä ,,toivo sinulle reipasta mieltä ,,itse ole kroonikko a en siis parane koskaan mutta elinikääni pidennetään koko ajan ,nyt ei ole mikään epäolennainen tärkeää ..otat sen saikun hoidat sen kunnilla ja sitten vastne hevoset ,,toivottavasti saat apua hoitoon ,,koska mielenpiristustä tarvoi koska jostakin on aina luovuttava ,toivottavasti e eivät ole sinun hevosesi ,,muttatärkeämpi on SINUN ELÄMÄSI .

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Rokkimummo 
Päivämäärä:   6.11.17 21:27:01

minä:(: Tämän päivän Iltalehdessä oli juttu pahanlaatuisesta aivosyövästä toipuneesta Karita Aaltosesta ja hänen kirjastaan Uskalla parantua (Viisas elämä), johon hän on koonnut käytännön ohjeita parantumisen matkalle vakavasta sairaudesta. Lämpimiä ja positiivisia ajatuksia sinulle! <3

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Netta 
Päivämäärä:   3.12.17 17:13:54

Upeita ettei vaiva unholaan

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.12.17 18:13:34

Noh, mulla ei muuta päivitettävää, kuin että voin edelleen kuten ennenkin ja kaikki ok.
Keväällä seuraava tsekki sitten.

Ei rintasyöpä ole välttämättä mikään välitön kuolemantuomio, toki heppoisesti sitäkään ei pidä ottaa.

Myötäisiä tuulia jokaiselle asian parissa painiville!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   10.12.17 08:54:13

Elämä palannut suurin piirtein entisiin uomiinsa. Seuraava kontrolli kesällä. Voimat palautuvat koko ajan. Jaksan jo hoitaa hevoseni ja jouluunkin olen jo varautunut.
Olen onnellinen että olen elossa. Sädetetyllä alueella jonkin verran nipistyksiä silloin tällöin mutta muuten tunnen itseni terveeksi.
Kaikkea hyvää teille muille.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   10.12.17 20:35:51

Mirra
Päivämäärä: 12.5.17 20:35:10

Kirjoitin 28.10.16 lyhyen tiedotuksen rakkaasta ystävästäni ja ilokseni voin kertoa, että hän on edelleen kunnossa, ei tietääkseni ole millään lääkitykselläkään ollut enää pitkään aikaan. Tsemiä edelleen kaikille.

Sama tilanne edelleen nyt 10.12.17. :) <3 Vaikka hoidot on jonkin aikaa rankat eikä kaikki aina selviä, ihanaa, että niin moni nykyisin kuitenkin.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   23.12.17 08:25:49

Kaikille kohtalosiskoille rauhaisaa joulunaikaa.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.12.17 20:48:38

Samoin kiitos kaikille asian osaisille parempaa Uutta Vuotta ja myötäisiä tuulia jatkoon!!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Netta 
Päivämäärä:   4.1.18 19:21:06

Hyvää Uutta Vuotta ja terveyttä kaikille!!!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.1.18 19:22:45

Still going strong! ;-)

Pian alkaa jännittää maaliskuinen 2-vuotis kontrolli. Eihän siellä mitään näy eihän. Mä en suostu toisintoon, joten kyllä mä senkin vetelen kunnialla!

pari kuukautta kohteeseen...tik tik tik...kumma että se kello voikin kerran vuoteen käydä nopeemmin ja kovaäänisemmin kuin normaalisti :(

Noh, viimeistään silloin käyn infoamassa mikä on tilanne...hhuoh.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Tutkimuksiin menos 
Päivämäärä:   14.1.18 08:36:42

Tsemppiä tutkimuksiin. Itsellä vasta kesällä kontrolli. Aikamoista tämä arki nykyisin. Kylmä ja hiki vuorottelevat. Tunnen itseni satavuotiaaksi. Jäykkyys aamuisin aikamoista. Ei varsinaisesti kipua muualla kuin nivelrikkoisessa polvessa. Välillä ahdistaa. Selviänkö? Olenko parantunut?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Kertokaa 
Päivämäärä:   14.1.18 12:33:56

Olen menossa ohutneulanäytteenottoon, miten se tapahtuu? Kivuliasta? Kesto?

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Kokenut 
Päivämäärä:   17.1.18 11:27:12

Ei satu ohutneulan pisto. Rinnassa on aika "läskinen" iho. Ihan kuin joku pieni hyttysen pisto tuntuu. Puuduttavat kyllä pyydettäessä, mutta samanlainen pisto siitä puudutusaineen antamisesta tulee. Ihan turha huoli pois nyt.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.1.18 11:46:02

Näytteenotossa makasin kyljelläni ja rintaa ensin ultrattiin ja sitten laitettiin puuduttavaa ainetta ja sitten nipsastiin pari palaa sellaisella pienellä neulalla.
Näin siitä näytöltä koko toimenpiteen. Terveystalolla kävin ja erittäin hyvin hoitivat ja kertoivat asiat potilaalle. Turhaa jännittää etukäteen.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   18.1.18 16:19:47

Ohutneulanäyte (ONB) ei satu neulan pistoa enempää eikä taida olla radiologia, joka suostuisi siihen puuduttamaan (tai ainakaan itse en ole sellaiseen törmännyt), voi toki olla paikkakohtaista ja joku sen puuduttaa.

Karkeaneulanäyte (KNB) sitten eri, siihen puudutetaan kun se neula nippaa palan kudosta joten tuntuu jos ei puuduteta ja on isompi neulakin. Sekään ei satu kuin sen puudutuksen verran. JÄlkikäteen kun puudutus lakkaa voi tuntua kipua mutta kylmä auttaa ja särkylääkettä käsketään syödä jos tarvii.

Tsemppiä, noista molemmista selviää hengissä!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: minä myös 
Päivämäärä:   30.1.18 17:38:26

Olen 54-vuotias nainen ja olin joulukuussa rutiiniseulontatutkimuksessa mammografiassa. Toissaviikolla tuli kutsu paksuneulanäytteenottoon ja ultraan. Olin kyllä huomannut ehkä noin pari vuotta sitten että vasemman rintani alaosaan on muodostunut ikäänkuin kuopan tapainen epämuotoisuus, ja vasen nännini oli pikkuhiljaa kääntynyt sisään- ja alaspäin. Mutta koska suvussani ei ole juuri esiintynyt syöpää niin olin tuudittautunut sellaiseen uskoon, että näkyvät muutokset olisivat jotain luonnollista ja hyvänlaatuista, esim. seurausta siitä että olin satuttanut vasemman rintani törmättyäni johonkin jonka seurauksena se pikkuhiljaa oli vähän kuin käpertynyt.

No, lääkäri soitti muutama tunti sitten: uutiset eivät olleet hyviä ainakaan siinä mielessä että ainakin leikkaus on edessä. En vieläkään oikein taida pystyä edes uskomaan tätä asiaa että rinnassani(rinnoissani?) on kasvain. Puhelusta ei jäänyt ihan hirveästi mieleeni mitään, paitsi että parin päivän sisällä minuun ollaan kuulema keskussairaalasta yhteydessä, ja että tulen saamaan kirjeitse selvitystä siitä mitä tutkimuksissa tähän asti on selvinnyt ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Mutta jokin lobulaarinen(?) syöpäkasvain on siis kyseessä.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Kertokaa 
Päivämäärä:   31.1.18 15:35:28

Mulla ohutneulanäyte muuttuikin paksuneulanäytteeksi. Huomenna menen lääkärin luo kuulemaan mahdollisen tuomion. Pelottaa niin, etten tiedä miten pysyn kasassa vastaanotolla.

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.2.18 14:36:32

Multa otettiin paksuneulanäyte ihan suoraan, (ei siis ohutneulaa ensin) eikä sattunut. Puudutuspiikki eka (mulla ei meinannut puudutus ensalkuun onnistua niin pari kertaa pistettiin. Ei sekään juuri sattunut.)

Mutta kun puudutus lähti toimimaan, homma oli kivuton ja aika pian ohi, vähän joutui tähtäilemään (ultralla siis katsovat samalla että sattuu neula oikeaan kohtaan) ja that's it.

Ja tosiaan uudet kohtalotoverit, kuten tästäkin ketjusta näette, ei tilanne vie suoraan hautaan.
Ei ole kivaa, mutta hoidot nykyään niin hyvällä tolalla että aika moni näistä selviää. Kun sen syöpädiagnoosin sitten saa, ei siihen yksinään jätetä vaan ammattilaiset laittavat sinut sellaiseen limboon, että menet ja teet vaan niin kuin käsketään ja homma ohi. Aina tarinat ei pääty onnellisesti, mutta ennusteet on todella hyvät.

Reippautta kovasti ja jaksamista tilanteeseen.

Ei anneta helpolla periksi!!!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: Kertokaa 
Päivämäärä:   4.2.18 11:49:50

Ei vielä nakki napsahtanut kohdalleni. Kyse olikin täysin vaarattomasta sidekudoskasvaimesta!

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.2.18 18:43:42

Kertokaa: Hienoa! Näinhän se myös monesti on, että ei se pahin siellä vaanikaan vaikka huonolta näyttää.

Itsellä nyt kaksivuotiskontrollissa katsottiin mammo ja ultra, ei mitään toimenpiteitä vaativaa!!! JJJjjjessss!! Taas yksi katsastus voiton puolella.

Huokaistaan helpotuksesta molemmat :)

  Re: Rintasyövästä selvinneitä

Lähettäjä: minä myös 
Päivämäärä:   16.2.18 23:06:50

Mulle nakki napsahti ainakin siinä mielessä, että luvassa on koko repertuaari hoitoja: vasen rinta leikataan osittain tai kokonaan, oikea pienennetään ja ilmeisesti vatsan alaosasta otetaan kudosta vasemman rinnan täytteeksi. Heti kun leikkaushaavat on parantuneet aloitetaan solunsalpaajahoidot ja sitten vielä sädehoidot.

Raskas kevättalvi siis on ilmeisesti edessä.
Paljon kiitoksia jo tähän mennessä että olen saanut lukea kirjoituksenne. Olen saanut paljon lohtua ja toivoa kokemuksistanne.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.