Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ponin kehitys

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.1.22 18:21:56

Miksei mun 2-vuotias shettis kehity yhtään vaikika ajan sillä 6 kertaa viikossa 10-15km lenkkejä?? Tuntuu että kunto vaan huononee. Poni on 2,5 kg heinää ja 2dl rehuja ja silti lihakset ei näytä kasvavan. Mitä teen väärin?

Re: ponin kehitys

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   16.1.22 18:25:29

Kyllä mun 2v shettis poni kehittyy hyvin kun en pietä vapaapäiviä. Mun mielestä poneja pitää liikuttaa 7krt viikossa, että ne kehittyy. Joten minun vinkkini on että jätät vapaa päivät pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.22 18:47:13

Toivottavasti tämä on provo!!!
2- vuotiaalla ajetaan viikossa yhtä monta kertaa, kuin on ikää ja matka aivan liian pitkä. Kolminkertaista heinämäärä ja väkirehua 2l, joista 0,5l proteinia.

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   16.1.22 19:10:36

Toivottavasti pisteellä myös väkirehun kannalta provo.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.1.22 19:45:56

Ei nyt herranjestas 2 vuotiaalla voi 6krt viikossa mennä 10-15km lenkkejä.... tuon ikäsellä ite ajaisin max 4 kertaa viikossa 3-6km lenkkejä koska kehittyvässä iässä. Ja tuo joka laittoi että 2l väkkäreitä niin ihan liikaa. Meillä kilpakäytössä olevat ponit syö väkkäreitä päivässä 8dl

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   16.1.22 19:55:35

Olen "juu" kanssa samaa mieltä että on kyllä liikaa pultattu ponia. Ei se kehity jos suoraan laitetaan tuommosia matkoja monta kertaa viikossa. Kehitys tapahtuu pikkuhiljaa ja se voi viedä aikaa mutta pitää malttaa ihan rauhassa antaa kehittyä.å

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   16.1.22 20:28:37

Jos aloittaja tosiaan ajaa 2 vuotiaalla 6krt viikossa 10-15km lenkkejä niin ruokamäärät ovat aivan liian vähäiset! Heinää enemmän ja väkkäreitä ehkä 5dl. Toki poni kohtaista

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.1.22 20:34:59

Meilläkään ei mene 2 vuotiaat noin paljoa. Kyllä me 2vuotiailla 3-4 kertaa viikossa ajetaan, mutta lenkit on sen 7-9km

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   16.1.22 22:45:08

Kyllä mä ymmärrän että pitäähän niitä liikuttaa mutt noin nuorena en ainakaan ite ajelis noin monena kertana noin paljoa. Jos ajelisin yli 10km lenkkejä 2 vuotiaalla nii menisin 2 tai 3 kertaa viikossa. Mun mielestä parempi ois tuollaselle nuorelle vielä joui 3 tai 4 kertaa viikossa 6-9km lenkkejä kuten edellinen oli maininnut miltein samoin.

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   17.1.22 12:53:19

Ei 2-vuotiasta saa ajaa noin paljoa, se rasittaa sitä liikaa eikä se sitten voi kehittyä.
Minulla nyt 4vuotiaaksi kääntyvä ajan sillä 3-4 kertaa viikossa 6-10km lenkkejä.
JOS AJETAAN 4 KERTAA VIIKOSSA
- 3 LENKEISTÄ ON OLTAVA rauhallisia,lenkeillä abaut 4minsan vauhtia noin 6-7km
- 1 LENKEISTÄ ON OLTAVA reippaampi eli ajetaan vetoja ja joku 4km
Ja nyt kun ajatellaan noin nuorta ponia niin todennäkösesti sille kasvatetaan peruskuntoa. Siihen paras tapa on ajaen nuo rauhalliset lenkit.

Mutta nuorillakin poneilla kannattaa tehdä monipuolisa juttuja esin käydä kavelemässä hangessa talvisin ja juoksuttaa..

En halua olla mikään loukkaava tai mtn, mutta tossa sulle ja muille pari vinkkiä LOLz

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   17.1.22 20:21:07

2-vuotiasta ajetaan opetusmielessä kaksi kertaa viikossa, muu liikunta sitten juoksutus, kävelylenkit maastakäsin tai peräponina. Ja matkat lyhyitä, en itse tee parivuotiailla kun ihan tilusten ympäri lenkin n. 1km.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.1.22 20:19:09

Ettekö nää selvää provoa?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.1.22 20:51:45

No kai pistekkin ymmärtää ettei 2v kannata mennä 6krt viikossa 10-15km lenkkejä. Enemmän se kehitys kärsii ja kun aloittajakin kirjoitti että tuntuu kuin kunto vaan huononee niin ei se liikaliikutus nuorella tee hyvää. Rauhallisia pieniä lenkkejä muutama kerta viikossa. Ja eiköhän se sit aikanaan kehity. Monet kehyttyvät hitaammin kuin toiset mutta sille on annettava aikaa.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   20.1.22 06:43:56

Teet kaiken vääriin, mut onneks se on vain keppari.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   20.1.22 07:56:50

Valjasissa on nuoren hyvä olla usein, mutta ne lenkit on lyhkäisiä 2-4km jos ajaa vaikka 5krt viikossa. 2v tarvitsee rutiinia, mutta tuollaiset lenkkimäärät rasittaa ihan liikaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 13:35:02

jos tämä EI ole provo niin noin nuori tarvii hullusti enemmän heinää kehittyäkseen, väkirehut ponivarsoilla on sit aika mielipidekysymys. oma varsa ei kehittynyt fyysisesti juuri lainkaan ekan 2,5 vuoden aika muuten kuin normaalia kasvamista nyt 3v (kääntyi juuri 4) kehittyi kerralla ihan hulluna. sitten KUN ponisi kehittyy niin sillon sitä ei varsinkiin kuulu rasittaa kuolinvuoteelle asti. itse en tällä omallanikaan tekisi yhtään enempää kuin 3x vk selästä/kärryillä ja loput maastakäsin. tapatat ponisi lapsirakas

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.