Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   1.11.19 22:31:31

Mitäs mieltä harrastajat on hippoksen suunnittelemasta ikärajasta russeille? 30v täyttäneillä ei asiaa enään kärryille kilvanajoon.
Kaikessa hiljaisuudessa tällainen sääntö ajettu hippoksessa läpi, kuulemma imagokysymys lajille.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Aada 
Päivämäärä:   2.11.19 09:57:10

Minusta hyvä juttu :) Pidetään ponit nuorten harrastuksena! Eiköhän 30v muutakin tekemistä keksi kun ponilla ajo lasten kanssa.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.19 10:03:18

en ymmärrä ketä kitisijöitä haittaa että yli 30 vuotta täyttänyt harrastaa mukana ?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Niin just 
Päivämäärä:   2.11.19 10:34:06

Veikkaan että enempi noita 60-70 vuotiaita pappoja haittaa, kun 16 vuotiaat tytöt alkaa ajaa hevosilla kilpaa heidän kanssaan tai toisinpäin. Mutta eihän tässä maailmassa mikään mee niin, että kaikki olis tyytyväisiä.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.11.19 10:38:41

Niin just: Sitähän tässä kysyttiin :)

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.19 00:29:03

Miksi alkaa muuttamaan B-ponien ikärajaa, koska kaikki toimineet tähänkin asti hyvin!

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: hellokitty 
Päivämäärä:   3.11.19 08:44:09

Missä tämä sääntö on? En kyllä löydä sitä mistään. Siis toi yläikäraja jos on 30 niin ei kai se tarkoita että kaikki 16 vuotiaat tytöt? (Miksei pojat?) alkaisi ajamaan hevosilla? Tai mitä se haittaa vaikka alkavatkin? Ja joo, annetaan olla nuorten harrastuksena. Eihän ratsastus kisoissakan saa aikuiset kilpailla poneilla...

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Nenä 
Päivämäärä:   3.11.19 09:10:37

Kuinka monta yli 30v ajaa aktiivisesti B-ponilla kilpaa? Ja nyt tarkoitan aktiivisesti henkilöä joka starttaa myös muilla poneilla kun omallansa ja startteja vuodessa on enemmän kun yli puolet kaikista B-poni lähdöistä?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.19 09:24:37

"Eihän ratsastus kisoissakan saa aikuiset kilpailla poneilla..."

^Kyllä saavat.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.11.19 00:01:34

Aadan kanssa samaa mieltä, eikö Ruotsissa oo sama vai jopa alle, ja toimii se sielläkin.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.11.19 07:27:09

B ponilähdöissä usein jouduttu haalimaan poneja lähtöihin täällä suomessa. Ruotsiin ei kannata verrata B ponilähtöjä. Siellä lähdöt tulevat varmaan helposti kasaan. Täällä suomessa jokainen B poni harrastaja ja ohjasta olisi tärkeää yrittää pitää harrastuksessa mukana. Suomessa ravitoiminta muutenkin hiipumassa. Kuka päätöksen on tehnyt ja ne jotka ajattelevat, että aikuiset eivät voi ajaa kilpaa B poneilla, eivät oikeasti ole tietoisia hiipuvasta tilanteesta.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   4.11.19 07:41:12

Multa löytyy pari nuorta russ-ponia, jos ikäraja tulee ja itse en saa kilpailla en harkitse edes kilpailuttavani ponejani lainakuskeilla..
Hiipukoo silloin Suomessa poniraviharrastus, niin ei haittaa minua. Itse hallitushan tämän siihen tilanteeseen ajoi !

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: whaaat 
Päivämäärä:   4.11.19 08:23:47

No jos ottaa noi kovalle ettei jatka harrastusta kun ei saa itse ajaa kilpaa niin tervemenoa vaan. Ei sota yhtä miestä kaipaa. Poniraviurheilu on lasten harrastus. Ei aikuisten.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   4.11.19 08:34:05

Ilman aikuisia ja heidän rahojaan lapset ei pysty harrastaan kilpailuja ollenkaan. Ei kannata olla niin ylimielisiä aikuisia kohtaa, kun kuitenkin olette kokonaan heidän varassa.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.19 08:50:57

Jos ikäraja tulee 30-v, niin eiköhän tuon ikäisillä rahaa ole harrastaa.
Miksi tämä harrastus hiipuu? Muutama vuosi sitten oli paljon poneja, eikä sarjoja mennyt peruuhin. Mikä on aiheuttanut kiinnostuksen laskun?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   4.11.19 09:19:35

Oliskohan syy siihen ettei russeja oikein enää saa mistään. Niitä kun ei kannata omalla kustannuksella vieraille kasvattaa. Ja ne kellä niitä olis vara itselleen kasvattaa ja odottaa 3 vuotta varsaa radalle, sattuvat olemaan just näitä aikuisia jotka nyt hyllytetään. Kannattais varmaan miettiä kokonaisuutta, eikä ajatella vaan omaa nenäänsä tai pentuansa. Ja moni aikuinen, joka on russeilla ajanut on toiminut myös raviponikursseilla ym vapaaehtoisena niin taitaa niiltä mennä samalla myös motivaatio siihenkin hommaan.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.19 09:22:17

Ainakin shettiksillä huomaa selvästi sen että usealla aktiivisesti kilpaa ajaneella on tullut vuodet täyteen.Toki tullut uusiakin harrastajia mutta näillä usein se 1 tai 2 ponia .Siinä missä ennen sai miettiä karsiutumista nyt ajetaan reilusti alle 10 ponin lähtöjä .Monet näistä shettisiän ohittaneista ei jostain syystä myöskään ole hankkineet russia vaan lopettivat sitten.Oman näkemyksen mukaan molempiin tarvittaisiin uusia harrastajia pian , ei suinkaan näiden vähienkin pois karsimista.Kuinka paljon ylipäätään näitä yli 30- vuotiaita russikuskeja on ?Varmasti tosi monet lopettaa jo luonnostaan ennen tuota ikää opiskelun, perheen ym. vuoksi.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Think 
Päivämäärä:   4.11.19 10:13:41

Moni, todellinen harrastaja siirtyy myös hevosiin ja russit jää välistä, juuri varmasti koska niitä on täällä niin hankala saada. Ruotsissa on paremmin sisäistetty se että A-ponit on oikeasti lapsille ja russit sitten nuorille, siksi siellä russikanta lieneekin parempi. Aikuiset sitten siirtyy hevosiin, niinhän se oikeasti kuuluisi mennä ja raviurheilun kehitys tapahtuisi.

Raviurheilu pyörii kuitenkin ihan oikeasti hevosissa, ponit eivät kuulu veikkauksen piiriin vaan radat joutuvat itse niiden palkinnot kustantamaan. Raviurheilun suurin intressi on saada nuoret sieltä poneista hevosiin. 30-kymppinen ei poneilla kuitenkaan enää aja kilpaa kymmentäkään vuotta siihen päälle enää, joten joka tapauksessa ne alkavat olla ns. menetettyjä harrastajia elleivät sitten jo omien lastensa kautta harrasta tai siirry hevosiin. Russeja pitäis tuoda vaan enemmän naapurimaasta tänne ja myydä sopuhintaan, kotimaan kasvatus ei riitä mitenkään.

Ja ps. teille "Ilman aikuisia ja heidän rahojaan lapset ei pysty harrastaan kilpailuja ollenkaan." -huutelijoille, ihanko totta?! Aina olen luullut että kaikki A-poni lapsetkin ihan itse poninsa ostavat ja radalle hurauttavat! Pitäisikö kaikki harrastukset oikeastaan lopettaa jos näin ajatellaan. Jotenkin aika metka idea edes vedota tuohon. Aikalailla varmaan kaikki harrastukset hiipuisi jos tuohon ajatusmaailmaan lähdettäisiin kiinni.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.19 11:20:07

Totuus on se, että Ruotsissakin molempien rotujen raviponit maksaa aivan tolkuttomasti. Ruotsalaisetkin ostavat Suomesta poneja, kun tarjonta on vähäistä.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Jatkumo 
Päivämäärä:   4.11.19 12:14:36

Poniohjastajien määrä on laskussa. Kyllä A-poneja riittää ja saadaan tarvittaessa lisää sen sijaan B-poneissa kuulema pulaa, nimenomaan poneista. Ja poniohjastajien määrää pitäisi pystyä saamaan suuremmaksi, jotta niitä hevosohjastajiakin saataisiin tätä kautta enemmän. Joka lajissa menee niin, että osa jää aktiiviseksi tai jopa ammattilaiseksi ja osa ei. Polkuun ja jatkomoon pitää panostaa kuten ehdottomasti myös harrastajamäärään. Olisi jatkumon ja harrastajamäärän kannalta viisautta antaa ajaa A-poneilla 18v täyttämiseen asti ja yrittää tarjota jatkumoa hevosiin. B-poneja väheksymättä, mutta hyvin pieni joukko ohjastajia ajaa niillä kilpaa tällä hetkellä. Hyvin pieni.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tilastot 
Päivämäärä:   4.11.19 13:29:49

Muistaakseni kyllä Hippoksen viimeksi julkaistussa tilastoissa ohjastajien määrä oli jälleen kasvussa. Pitää miettiä vähän laatikon ulkopuolelle, miksi uusia ei tule? Koska kysehän ei nyt ole jo olemassa olevista harrastajista pelkästään vaan myös uusista.

Russithan ois oikein hyvä raviurheilun rennompi harrastemuoto aikuisillekin nuorien kanssa! Shettikset sitten lapsille. Mikä ikäraja niillä muuten ruotsissa on? Russeille ilmeisesti sitten pienenä rotunakin tällainen olisi hyväksi, raviurheilusta innostuneet aikuiset voisivat päästä konkreettisesti lajin pariin sellaisen kanssa.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Jatkumo 
Päivämäärä:   4.11.19 16:52:39

No jos vertaat itse Hepasta viime vuonna ajaneet ohjastajat ja tänä vuonna ajaneet (ja varsinkin enemmän kuin yhen startin) niin huomaat onko määrä enemmän vai vähemmän.ei ponit vaan ohjastajat.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tilastot 
Päivämäärä:   5.11.19 12:45:06

Meinasinkin 2018 tilastojulkaisua jossa poniohjastajat 2017 408kpl ja 2018 445kpl. Harmillista toki jos taas ovat laskussa, syitä voi olla monia.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.19 15:09:47

Onko jossain virallista faktaa ikärajasta?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tuskin 
Päivämäärä:   5.11.19 16:01:05

En usko tähän että ois ees totta, mut ihmeellisen asiallist keskustelua silti! :O

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   5.11.19 16:28:04

poniohjastajatilastoissa on haasteajoissa osallistuneet ammattiohjastajat

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tä 
Päivämäärä:   5.11.19 19:19:41

Miten ne sinne tulis, kyllähän ne otetaan P-listan alta ja ammattiohjastajilla taitaa olla joku muu lupa

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   6.11.19 11:47:58

mikä p-lista ?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   6.11.19 17:40:42

Minä olen kyllä sitä mieltä, että hyvä vaan, kun ikäraja tulee myös B-poneille. Se olisi voinut olla jopa max 25v., mutta ponitilanne on sellainen, ettei se ehkä antaisi periksi. B-poneja on kuitenkin edelleen niin vähän, mikä on harmi. Niillä muutamalla aikuisharrastajalla ei kuitenkaan B-ponimäärää lopullisesti pelasteta vaikka niiden ansiosta on saatukin joitain lähtöjä ylipäätään kivasti toteutumaan. Mutta jo raviurheilun nuorisotoiminta kuvaa sitä, että kyseessä on nuorten harrastus, niin lapsilla ja nuorilla sen pitäisikin pysyä... Ymmärrän kyllä aikuisten harmituksen, ei kaikki halua tai uskalla niillä hevosilla ajaa ja jotkut ovat tosissaan panostaneet russiin kilpakaverina. Kovin kaksipiippuinen asia. Itse en kyllä enää ilkiäisi päälle kolmikymppisenä laskea lasten seassa kilpaa, väkisinkin tulisi olo, että vie lapsilta tikkarit suusta... Se kilpaileminen kun kuitenkin AINA on enemmän tai vähemmän tavoitteellista touhua, harva sitä ihan vaan osallistumisen ilosta tekee.

Huolena on kuitenkin, että B-ponien ennestäänkin vähäinen määrä nyt laskee todenteolla ja paljon jää kilpaileviakin poneja pois, kun ainakin jotkut aikuiset tästä suuttuu ja jättää poninsa pihankoristeiksi. Mutta mikään kun ei ole ikuista, niin pitäisi vaan asennoitua siihen, että kaikki hyvä loppuu aikanaan. Moni aikuinen on tehnyt kivan "uran" russiensa kanssa ja nyt on aika antaa tilaa nuoremmille kuskeille, se on vaan tosi juttu. Pitää opetella olemaan siellä taustajoukoissa ja valmentajana tai sitten, jos ottaa niin sielun päälle niin lopettaa harrastus kokonaan. Harmi vaan kun aikuisissa olisi potentiaalia neuvomaan ja ohjaamaan nuoria eikä ne ponitkaan taida huonoimmasta päästä olla niin minusta vähän tuhlausta, että sellaisia jätetään pihojen perälle joutilaiksi. Mutta jokainenhan tekee omillaan mitä tahtoo.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.11.19 15:41:43

En ymmärrä mitä merkitystä kuskin iällä on? Ei russeilla ihan lapset kuitenkaan aja. Se on ollut kiva harrastus myös vanhemmille, jotka eivät halua hevosiin siirtyä.

Piti hommata ensi vuonna russeja ja alkaa ajamaan kilpaa, mutta ei sitten.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.11.19 15:42:50

Jos halu oli harmonisoida ruotsin sääntöjen kanssa miksi hemmetissä ei laitettu ikärajaksi samas, 25 vuotta? Syynä eräs hallituksen jäsen..? Kyllä me nyt kerralla olisi pitänyt laittaa samalla tavalla

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.19 16:00:37

Ehei ku se muutetaan sitte parin vuoden päästä taas. Ihan ku joskus a-poneillaki

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Huono 
Päivämäärä:   7.11.19 16:08:28

Totta, saisivat olla yhtenäiset molemmilla suoraan, mutta hyvä näinkin. Kuten sanottu, ei siellä niitä yli 30 taida olla kuin pari...?

Ja sehän on tietysti selvä että kaikki 30 vuotiaat olisivat juuri ensikuussa ostaneet sen russin mutta nyt antaa sitten olla ;) Mä taas ajattelin nyt tukea tätä paremmin kun aletaan selkeesti vähitellen ymmärtää että nuorisotoiminta on nuorisotoimintaa ja ostaa parit russit lahjakkaille A-poneista siirtyville ajettavaksi, joilla ei muuten mahdollisuutta ole.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   7.11.19 16:22:32

Ei ratsupuolellakaan kaikki siirry hevosiin. Aikuinen vain siirtyy poninsa kanssa silloin kilpailemaan tavallisissa kaikille avoimissa luokissa.
Ehkä raveissakin voisi olla näitä alle 18v kuskeille avoimia lähtöjä ja sitten niitä, joihin ei ole ikärajaa?

Itseäni ei kiinnosta hevosiin siirtyminen missään nimessä. Meillä on tallit, varusteet ja puitteet tehty poneille. Jos hevosen hankkisin, se ei olisi ravuri. Mitä sillä edes tekisin, kun en kuitenkaan uskaltaisi ajaa itse kilpaa.
Eli jos ei ole mahdollista harrastaa poniraveja, en siitä huolimatta siirry ravihevosiin. Harrastan ponieni kanssa sitten jotain muuta.

En jää kaipaamaan raviurheilun, jos sen lopetan. Mutta en tiedä onko raviurheilulla ja erityisesti poniraviurheilulla varaa menettää harrastajia. Toisaalta, ei sota yhtä kaipaa. Jos suurin osa on sitä mieltä, ettei aikuiset mahdu myös harrastamaan poniraveja niin fine.

Ihmisillä on erilaisia syitä harrastuksilleen, niitä syitä ei kannata yleistää. Avoin keskustelu on se mitä tarvitaan. Itse toivon, että jatkossakin mahduttaisiin saman harrastuksen pariin ikään katsomatta.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.19 16:35:48

Edelliselle: ” Jos suurin osa on sitä mieltä...” Tämä on SPRY:n päätös, eikä koko kentän äänestystulos.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   7.11.19 16:40:48

Kukaan muu ei ollut tämän kannalla kuin pari ihmistä Hippoksessa. SPRY, nuorisovastaavat, ohjaajat ja harrastajat kaikki tätä vastaan, mutta ei sillä näköjään mitään väliä ollut.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Eteenpäin! 
Päivämäärä:   7.11.19 16:41:19

Harva aikuinen pikkuponeilla ratsupuolella kisaa. Ja harrastaahan silti voi, ei se kilpaa ajaminen ole kuin murto-osa koko harrastuksesta. Harva se hevosillakaan itse kilpaa raveissa päästää.

Aika näyttää ja tilannehan kuitenkin on se ettei ei paljoa ole kyllä eteenpäinkään harrastajamäärissä menty, joten jotain uutta pitää silloin uskaltaa tehdä ja katsoa mitä tapahtuu. Saattaa tuoda paljonkin uusia nuoria mukaan kun selkeästi nuorisotoiminta nuorille rajataan.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Erottuva 
Päivämäärä:   7.11.19 16:44:18

Mä en ollut ja olen harrastaja ;) Olen siis aikuinen ja meillä on pari russia tulossa radoille jossain vaiheessa. Mielelläni treenaan itse ja annan muiden ajaa kilpaa, meillä on hyviä nuoria alle 30 vuotiaita kuskeja.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Outo 
Päivämäärä:   7.11.19 16:50:48

Ihan hitokseen hyvä että tuli ikäraja! Ponit on lasten juttu,ei aikuisten naisten.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.19 17:00:11

Tämä päätös on ainoastaan yhden naisen päähänpisto hippoksen päässä, spry vastusti tätä hanketta.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tilastoa 
Päivämäärä:   7.11.19 17:12:25

Monta on, yli 25 vuotiasta jotka ajaa russeilla kilpaa aktiivisesti?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   7.11.19 17:58:33

shettiskuskeille pitäs olla pituus/ painoraja raveissa. jos liian iso selkään, olis liian iso ajamaan.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.19 18:28:49

https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/2f7ea82 1-bb0f-45d2-9e6a-1b842077ddb3?displayId=Fin1869322

Allekirjoittakaa adressi, poista linkistä väli

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.11.19 19:05:31

Menkää töihi ja nielkää tappionne :D

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.11.19 19:50:32

Hyvä asia vaan! Saadaan nämä yli-ikäiset poni-tädit jotka pätee kaikesta pysymään varikon puolella pelkästään!

Jos ikäraja on 30 vuotta ei käy suurta vahinkoa ohjastajien osalta!

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: pitäkää tunkkinne 
Päivämäärä:   7.11.19 20:00:43

Jää ainakin nyt meidän harvakseltaan starttaava russi tätä myöten kisoista pois ja yksi raviharrastaja perheineen vähemmän.

Lainakuskejakin on kyselty shettisille, mutta yksikään ei ole ollut halukas käymään kotona osallistuen edes satunnaisesti ponin treenaukseen.

Hevosia ei ole eikä tule, korttikin riittää vain poneilla ajoon, joten se oli sit siinä.

Töissä kyllä käyn, eikä tämä ole muuta ollut kuin harrastus ja mukava lisä sosialisoitua tällä ponipuolellakin ja saada treenaamiselle jotain vastinetta/tulosta kilpailumenestyksen (tai menestämättömyyden) muodossa.

Hippos nyt on muutenkin ajamassa sekä ponijalostuksen, että ravitoiminnan suohon.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Jatkumo 
Päivämäärä:   7.11.19 20:11:10

A-ja B- poneilla vuonna 2019 enemmän kuin 3 starttia ohjastaneita kuskeja on yhteensä noin 300. Kovin aktiivinen ei ole neljä starttia vuodessa ajavakaan. Mitä te tekisitte, jotta ohjastajia saataisiin lisää? Ja pysymään lajissa?
(Muuta kuin laittaa lisää rajoituksia... ;) Entä kuinka monta kautta varten viitsisitte itse ajoluvan hankkia? Vaikea laji päästä sisään ja jos olet vaikka 15v ja innostut niin viitsitkö ajaa enää paria kautta varten kortin? B-poneissa tulevaisuus on kuitenkin äärimmäisen epävarma...

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   7.11.19 21:11:16

Eiks hippoksen tehtävä ole haalia lisää harrastajia eikä karsia pois olemassa olevat ?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   7.11.19 22:21:58

Varmasti auttaisi aika paljon jos radat edes järjestäisivät niitä ponilähtöjä, etenkin russeille. Loppuvuodeksi ihan todella vähän sarjoja että tässä asiassa olisi syytä tsempata. Mitä ikärajaan tulee niin olen kyllä sen kannalla, oisi voinut vielä hyvin olla niinkuin ruotsissakin. Miksi ihmeessäei voi sitten ilmoittaa lainakuskille koska taitavia nuoria on ihan varmasti.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: russi 
Päivämäärä:   7.11.19 22:28:25

Laskin että 130 b ponia starttasi tänävuonna ja niistä ainakin 20 jää pois (kantavana,myyty ruotsiin, ikää tulee liikaa ponilla tai kuskilla.)

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tilastoa 
Päivämäärä:   7.11.19 22:38:47

Jatkumo, valtavan moni A-ponikuski ajaa luvan eikä ikinä pääse ajamaan kilpaa, koska sitä omaa ponia ei pysty hankkimaan. Ja vaikka 15 vuotias tai 20 vuotias saa kuitenkin russilla ajaa sen 15 - 10 vuotta kilpaa niin eiköhän se nyt ole ihan kelpo aika.

russi; Ja moniko noista 20:stä jää sen kuskin iän takia?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.11.19 22:52:20

Russi: tuleehan niitä uusia harrastajia todennäköisesti tilalle ja nuoria poneja varmasti aloittaa! :)

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: poniäiti maksaa 
Päivämäärä:   8.11.19 09:07:53

Ihmettelen tätä asennetta: Jos en saa itse ajaa kilpaa niin jätän koko lajin ja samalla puhutaan kuinka viedään poniraviurheilua eteenpäin. Siis omalta osalta? Itsekästä ajattelua sanon minä. Voisi sen oman kulta mussukan antaa toiselle ajettavaksi ja edistää näin YHTEISTÄ asiaa mutta ei. Ylpeys edellä. Jos en minä saa niin ei saa mutkaan. Ja kyllä tämä poniravipuoli on lasten ja NUORTEN laji. Ei sinne yli 30v kuskit kuulu. Olisivat vaan voineet tehdä kuten Ruotsissakin 25 ikärajaksi. Niin ja perustelut sille ettei aio rahoittaa toisten harrastusta niin tuskinpa ne lapset itse maksaa.
Ja laittakaa numeroita sitten kuinka moni lopettaa tämän ikärajan takia vai onko täällä vain pari jotka pitää isoa melua?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.19 10:15:54

Poniäiti maksaa: ei mee toi yhtälö yhteen, pitäisi antaa poni muille ajettavaksi mut silti yli 30v ei sais harrastaa poneja eli ei sais ponia ollakkaan? Samanlainen kitinä siitäkin tulee jos yli 30v treenaa poneja.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Kestoa kehiin 
Päivämäärä:   8.11.19 10:24:09

Ettei nyt ois aikuiset poniraviharrastajat niin herkkähipiäistä väkeä, kun jokaisesta asiasta otetaan itteensä, ettei oikein sovi hevosharrastajalle vaadittuun luonteenlujuuteen ollenkaan, jossa kaikki tehdään aikalailla sen hevosen mukaan eikä ittensä.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: poniäiti maksaa 
Päivämäärä:   8.11.19 10:35:04

Pisteelle. Kirjoitin vain ajamisesta ja ehdotin valmentamaan ja antamaan nuoremmille ajettavaksi mutta ennemmin lopetetaan koko harrastus. Oma valinta silti. Minä maksan omien lasten harrastuksen ja myös tuttujen lapset on saanut meidän mussukoita ajaa niin mitä minä sitten tästä saan??? No hyvää mieltä ja nähdä miten lapset saa harrastaa enkä vingu että kun en saa ajaa itse kilpaa. Hevospuolella varmaan jo yli 80% on lainaohjastajilla ajossa mutta muut valmentaa eikä ne vingu että kun ei saa omaa ajaa. Ja edelleen laittakaapa niitä numeroita kehiin kuinka monea tämä oikeasti koskettaa?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: aikuisenääni 
Päivämäärä:   8.11.19 10:46:08

Kertokaas nyt te, jotka koette tässä tapahtuvan vääriä valintoja, mitä TE tekisitte jotta russeja saataisiin enemmän radoille? Mikä on teidän ehdotus?

Nykyinen malli ei tunnu toimivan kuten itsekin toteatte että määrät vaan laskee.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   8.11.19 11:35:00

Ponikasvatus on kallista. Eiköhän b-ponien määrä raveissa heijasta myös kasvatuksen pienentymistä ja yleistä taloustilannetta.
Menoja mietitään tarkemmin ja poni on ns."ylellisyystuote". Lapsiperheillä on muutenkin paljon kuluja ja siihen huonosti sopii kallis hevosharrastus.

Uusia harrastajia tulee markkinoinnilla. Houkutteleva ja innostava ilmapiiri vetää harrastuksen puoleen. Nyt tämä näyttää lähinnä toisten syyttelyltä. Jos ihan realistisesti ajatellaan, kenellä tähän harrastukseen olisi varaa, niin kyllä se on työelämässä oleva nuori aikuinen, jolla ei vielä ole perhettä. Heille markkinoisin tätä harrastuksena.

Omalta kohdaltani voin vain todeta, että nyt vihdoin minulla olisi varaa tähän harrastukseen. Ei meidän perheessä ollut varaa silloin kun olin lapsi.
Täällä todetaan, että nyt tavallaan pitäisi rahoittaa jonkun toisen lapsen harrastus. Kyllä minä haluan "sijoittaa" itse tienaamani rahat ensisijaisesti itseeni/omaan perheeseeni. Olkoonkin sitten itsekästä.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Myös aikuinen 
Päivämäärä:   8.11.19 11:48:18

Aikuisille: Ei ole pitkääkään aikaa, kun vinguttiin siitä, että aikuiset valmentaa. Siihen varmasti puututtaan uudelleen seuraavaksi, kun ikärajat tulevat voimaan.

Aivan turhaa on myös verrata %-tarkkuudella hevospuoleen. Nämä ovat niin erityyppiset lajit. Ponipuolella kun ei ole edes teoriassa mahdollista saada rahallista korvausta kulujen kattamiseen, joten se lainaohjastaja asetelma on aivan eri asia.
Iso ero on myös siinä, valmentaako poniäiti poneja omille lapsillen vai pelkästään vieraille lapsille. 30 vuotiaalla kun ei vaan ole sen ikäisiä lapsia, jotka voivat kilpaa ajaa. Silloinhan asia on täysin erilainen ja varmasti nämä aikuiset mielellään antavat ajohommat lapsilleen, kun se on mahdollista.

Kun kysellään, kuinka montaa tämä muutos koskettaa, tiedetään että ei juuri heti kovinkaan montaa. Mutta nämä henkilöt vanhempineen ovat tehneet vuosia työtä lajin eteenpäin viemiseksi ja olleet nuoremmille apuna ja mentoreina. Ovatko he oikeasti nyt ratkaisevassa roolissa pilaamassa lastenne harrastusta? Niin pienellä määrällä ei voi olla niin merkittävää vaikutusta.

Toisaalta lapset ja heidän vanhempansa, jotka ovat tulleet lajin pariin, ovat jo tullessaan tienneet, että lajin parissa on myös aikuisia. Onko jo silloin mietitty yhdessä lapsen kanssa, että vaaditaan sääntöihin muutos, jotta pärjäämme hienosti ja elämä on mallillaan.

Olen ollut yli 20 vuotta lajissa mukana ja voin todeta tunnelman muuttuneen kovinkin paljon. Eikä todellakaan parempaan suuntaa. Aikoinaan laji oli paljon rennompi sekä lasten että vanhempien kesken.
Silloin oli lähdöt täynnä ja aika paljon poneja jouduttiin karsimaankin.
Hippoksen tätikään ei ollut ajamassa lajia alas noihin vanhoihin, hyviin aikoihin.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: WMW 
Päivämäärä:   8.11.19 12:14:12

Tää päättäjä taitaa olla kateellinen, kun ei ole päässyt itse ponilla kilpaa ajamaan. C korttikin näyttää olevan, mutta ei taida hepalla uskaltaa ajaa kilpaa. Hyvä olisi ollut harjoitella isolla ponilla. Hevosilla, kun harvoin pääsee starttii, niin olisi hyvä pitää ajotaitoa yllä B-ponilla.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   8.11.19 14:44:40

C ja D poneille pitäisi olla omat lähdöt kun ulkomaillakin on. on ainakin joissain maissa ollut, jos ei ole lopetetut.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   8.11.19 14:53:37

ja minkä ikäiseksi asti ponit saavat raveissa juosta? tämä ei ole vielä mistään
tullut selväksi.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   8.11.19 15:06:21

18 vuoteen ponit

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Jatkumo 
Päivämäärä:   8.11.19 15:32:34

Tilastoa: millä B- ponilla ajavat, kun niistä pula? A-poni vuosien loputtua olisi varmaan helpompi siirtyä hevosiin joita kuitenkin olemassa. Eihän B-poneilla monikaan aja juuri siitä syystä että ei ole poneja. Sehän on ongelma. Eli kuskin ikä loppuu A-poneilla ja B-poneja ei ole tarjolla.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Ihmetys 
Päivämäärä:   8.11.19 15:42:37

Kertokaa viisaat nyt missä ja miten alle 18v (lue ei täysi-ikäinen, ymmärrä ero juridisesti, autolla liikkumisen, hevosen valmentajana toimimisen ym. osalta) jatkavat ravin parissa hevosilla, kun potkitaan ennen tuota 18vuotta A-poneista pois eikä niitä B-poneja ole etsimmälläkään juuri tarjolla.tähän ei ole kukaan vastannut mitään ei myöskään hippos. Eikä tämä uusi sääntömuutos auta tähän yhtään mitään ku ei lisää Russin hankinnan mahdollisuutta millään tavalla.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Pointti 
Päivämäärä:   8.11.19 15:51:30

Tämä. Minkä ongelman tämä sääntömuutos ratkaisi? Miksei tullut lajia edistäviä sääntömuutoksia joita useasti kentällä ehdotettu kuten tuo shettiksillä ajaminen täysikäisyyteen asti? Tai jotain muuta oikeasti kehittävää?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Hmph 
Päivämäärä:   8.11.19 16:27:49

No ei kai se ole kellekään epäselvää miksi tämä ikäraja tuli? Se tuli siksi että ponit kuuluvat raviurheilun nuorisotoimintaan ja haluttiin rajata ne ns. nuorisolle.

Jos russeja ei ole nytkään, ei tämä ikäraja tule mitään muuttamaan. Niitä ei sitten vaan ole eikä tule. Eihän niitä ollut juuri silloinkaan kun koko raviponitoiminta alkoi. A-poneilla ajettiin mitä ajettiin ja sieltä sitten ne enemmän harrastavat siirtyivät 16 - 18 vuotiaina C-ajolupiin ja loput jäivät ajelemaan kotiin tai antoivat muiden ajaa. Ajaahan itseasiassa nytkin aika moni lainakuski poneja, niin A- että B.

Muutokset aiheuttaa aina meteliä alkuun, ihan kuten orien ikäraja A-poneilla, sitten tuli A-ponien ikärajat jne. Ei se silti ole mihinkään kuollut vaikka samaa silloin huudeltiin. Toivottavasti täällä nyt lähdettäisiin vihdoin panostamaan nuoriin, eli niihin 8- 20 vuotiaisiin uusiin. Uusia, iloisempia nuoria lajiin tarvitaan kipeästi.

Ps. Miksi muuten russit maksaa niin paljon? Turha sanoa että kasvatukseen menee rahaa, sitä menee aika paljon enemmän hevosiin ;) Silti ravivarsasta saa saman tai puolet vähemmän vaikka se on ihan suvukas ja asiallinen. Pitäiskö ponien hinnat vähän tarkistella, ettei jokaisesta hankalasta russista huudeltaisi sitä alkaen 3500e hintaa vain koska "ravirussi", jota se ei edes sitten oikeasti ole. Ei välttämättä ihme etteivät lisäänny lajin parissa.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.11.19 16:31:29

Miks tästä ei oo tiedotettu missään? Tai Ravinuorison sivuilla eikä spryn sivuilla? Kuitenkin nopeasti voimaan astuvasta sääntömuutoksesta on kyse!

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.19 16:33:47

Minä olen sitä mieltä, että tämä on hyvä uudistus nimenomaan jotta saadaan tästä enemmän lasten ja nuorten juttu mikä ponien pitäisi olla! Ei aikuisten tarvitse leikkiä ponien kanssa kun on hevoset!

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Hyvä! 
Päivämäärä:   8.11.19 17:09:11

Lasten ja nuorten harrastus, oikea päätös

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   8.11.19 17:22:11

Ponit ja hevoset ei voi verrata. Kaks aivan eti maailmaa. Ponit ovat harrastus ja monasti koko perheen semmoinen. Kukaan ei tee rahaa harrastuksella . Hevoset elinkeino. A poni ikärajote tuli siirtymäajalla. Nyt voi olla että lähdöt ajettu, loppuvuonna kun ei lähtöjä ei ole tarjolla tai ei saada kasaan .

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.19 17:31:09

Tosi harmi kuskeille jotka ovat ajaneet kilpaa ja eivät hevosilla halua :/

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Russi 
Päivämäärä:   8.11.19 17:32:40

Poni on hevoseläin ihan siinä missä hevonenkin, kukaan ei ole oikeutettu luettelemaan millä kukakin saa harrastaa. Tällä ajattelutavalla pikkukoira rodut on vain lasten ja nuorten ja isommat sitte aikuisten, eikö ;)

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Passiivista 
Päivämäärä:   8.11.19 17:32:58

Eli lajissa oli siis esiin tullut ongelma, yli 30v ponikuskit ja se on nyt ratkaistu. Hyvä. Tämä tärkeä sääntömuutos joka koskettaa muutamaa hassua henkilöä on nyt hoidettu ja B-ponien on päätetty olevan lasten, nuorten ja nuorten aikuisten laji (24v on nuori aikuinen, 29v jo vähän vanhempi aikuinen eli ei tämä muutos tehnyt lajista lasten ja nuorten lajia). Lapsia ja nuoria on siis haitannut yli 30v kuskit ja lajin imagotutkimus on osoittanut että näin tulee nyt toimia.
Mistä tieto tästä ongelmasta tuli ja miten saatiin nousemaan käsittelyyn? Meinaan vaan että kun esiin on nostettu muitakin huolia ehdotuksia ja ongelmia jotka koskettaisivat useampaakin henkilöä, lajia ja lajin tulevaisuutta niin tietäisi miten edistää...

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.19 17:37:59

Lyötte 6000€ tiskiin, niin russeja löytyy. Ihan turha valittaa, että toimiva, koulutettu ja suvukas poni maksaa. Oletteko seuranneet ratsupuolen pärjäävien ponien hintoja? Miksei siis kilparussi saisi maksaa? Hyvää russia, eikä toivottavasti shettistäkään saa alle 2000€.
Harrastus maksaa ja jos ei ole varaa, niin turha huutaa, että poneja ei olisi.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   8.11.19 17:38:16

Nyt ollaan asian ytimessä , suurempia ongelmia on . Niiden ratkaisemiseen ei tehdä mitään ? Kaikki nämä tulevaisuusfoorumit ym mitä ne piti tuoda lajille ja kehittää ? Olikohan tää ikäjuttu siinä ?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: heipähei 
Päivämäärä:   8.11.19 17:50:24

Hmph : ravirussi saa maksaa ja maksaakin, koska ostajia on jonoksi asti. mutta kaikki haluavat sen starttivalmiin pelin. mutta kuka on valmis kasvattamaan ja treenaamaan varsasta kilpaponin vaikka neljällä tonnilla? eihän se ole kun murto osa siihen laitetusta rahasta.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Yyy 
Päivämäärä:   8.11.19 17:52:22

Onpa mitätöntä puuhastelua koko tämä "muutos"! Itse en viitsisi edes valmistella, maksetaanko näistä suurista muutoksista vielä jotain kokouspalkkioita? Tulevaisuustyötä nyt tarvitaan eikä tällaista puuhastelua. Ihan oikeasti who cares onko kuski 28v vai 42v??? Eihän ne lapset edes erota minkä ikäinen aikuinen on!!

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Myös aikuinen 
Päivämäärä:   8.11.19 19:31:03

Hmph, pidätkö oikeasti tyhmänä meitä lukijoita?
"Jos russeja ei ole nytkään, ei tämä ikäraja tule mitään muuttamaan. Niitä ei sitten vaan ole eikä tule. Eihän niitä ollut juuri silloinkaan kun koko raviponitoiminta alkoi. A-poneilla ajettiin mitä ajettiin ja sieltä sitten ne enemmän harrastavat siirtyivät 16 - 18 vuotiaina C-ajolupiin ja loput jäivät ajelemaan kotiin tai antoivat muiden ajaa. Ajaahan itseasiassa nytkin aika moni lainakuski poneja, niin A- että B."

Ihan paskaa kirjoitat tuossa kommentissasi 16-18 vuotiaista, kun raviponitoiminta alkoi. Mitähän haluat tuolla todistaa??

Tilastoja ei niiltä ajoilta löytynyt, mutta ihan umpimähkään esimerkkinä kaksi starttia:
14.8.2000 Turku, kusikien iät tuloksista : 19,21,12,23,26,17,26,33,26,25
2.9.200 Forssa, kuskien iät: 19,19,21,18,16,18,26,16,12,17,26,33,30,16,12

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Myös aikuinen 
Päivämäärä:   8.11.19 19:31:58

Hmph, pidätkö oikeasti tyhmänä meitä lukijoita?
"Jos russeja ei ole nytkään, ei tämä ikäraja tule mitään muuttamaan. Niitä ei sitten vaan ole eikä tule. Eihän niitä ollut juuri silloinkaan kun koko raviponitoiminta alkoi. A-poneilla ajettiin mitä ajettiin ja sieltä sitten ne enemmän harrastavat siirtyivät 16 - 18 vuotiaina C-ajolupiin ja loput jäivät ajelemaan kotiin tai antoivat muiden ajaa. Ajaahan itseasiassa nytkin aika moni lainakuski poneja, niin A- että B."

Ihan paskaa kirjoitat tuossa kommentissasi 16-18 vuotiaista, kun raviponitoiminta alkoi. Mitähän haluat tuolla todistaa??

Tilastoja ei niiltä ajoilta löytynyt, mutta ihan umpimähkään esimerkkinä kaksi starttia:
14.8.2000 Turku, kusikien iät tuloksista : 19,21,12,23,26,17,26,33,26,25
2.9.200 Forssa, kuskien iät: 19,19,21,18,16,18,26,16,12,17,26,33,30,16,12

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: 18 
Päivämäärä:   8.11.19 20:51:32

"Jos russeja ei ole nytkään, ei tämä ikäraja tule mitään muuttamaan. Niitä ei sitten vaan ole eikä tule. Eihän niitä ollut juuri silloinkaan kun koko raviponitoiminta alkoi. A-poneilla ajettiin mitä ajettiin ja sieltä sitten ne enemmän harrastavat siirtyivät 16 - 18 vuotiaina C-ajolupiin ja loput jäivät ajelemaan kotiin tai antoivat muiden ajaa. Ajaahan itseasiassa nytkin aika moni lainakuski poneja, niin A- että B."

HÖPÖ HÖPÖ !! Tuo harrastajien ikä 'alkuaikoina'.

Ja siis miten nuo lainakuskit tähän liittyvät? Se nyt ei ainakaan harrastajamäärää lisää että samat kuskit ajavat joka lähdössä. A-poneja riittää se on totta mutta ei tässä niiden puutteesta ole puhuttu vaan B-ponien pulasta ja poniohjastajien (ja koko lajin harrastajien) pulasta.

Yleinen kysymys kaikille: Paljonko nyt siirtyy C-ajolupiin poneista harrastajia? Seuraako sitä edes kukaan missään?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.19 21:13:27

Ei se ravihevonen ole aina elinkeino. Monella on vain se yksi hevonen jolla ei kyllä elinkeinoa tehdä ellei satu olemaan joku äärimmäisen huippuyksilö!

Ponien Ikärajan voisin ihan hyvin vetää 25-vuoteen ja koskien myös valmentamista!

Ja ennen kuin kukaan ehtii v*ttuilla yhtään niin olen 24-vuotias ja viimeinen startti ponillani oli vuonna 2013! Itse en koskaan ajanut kilpaa mutta valmentajana toimin! Olen nyt 6 vuotta harrastanut hevosia samalla kaavalla eli toimin valmentajana ja ammattilaiset hoitaa kilvanajon!

Saman hinnan siitä tallipaikasta varmaan joutuu maksamaan oli siinä sitten poni tai hevonen.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tärkeysjärjestys 
Päivämäärä:   8.11.19 21:42:45

Ja varmaan kisaat 80–100 € ykkösistä , vanhemmat ajaa sut ravipaikalle. Vanhemmat anoo vapaata töistä 2 vko etukäteen , sarja perutaan tai ajetaan 3-4 ponilla , mikä soitetaan läpi et saadaan kasaan . Sarjat 1-2 kuukauden välillä , ja ponia pitäis pitää tikissä koko ajan . Joo helppoa on b ponilla kilpaileminen ja ikähomma on tärkein asia mihin pitäis puuttu ...Ja kehtaatte viel sekoittaa hevoset tähän. Puhutaan yöst ja päiväst . Oikeesti onks tääl ketään joka kilpailee b ponilla ja havaitsee faktat ?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: jahöpöhöpökans 
Päivämäärä:   8.11.19 21:56:23

Hevoset on kyllä suurimmalle osalle tässä maassa ihan harrastus ja vie "ihan pikkasen enempi" rahaa sekä aikaa kuin ponit. Tärkeysjärjestyksestä ei voi puhua koska mikä kellekin on tärkeää mutta on todella joo typerää verrata hevosia ja poneja, ponit jää alle ihan joka kohdassa. Kannattaa myös muistaa se, että ilman hevosia täällä ei ajeta yhdelläkään raviponilla kilpaa.

Nimim. "muutama ravihevonen ja pari poniakin tallissa, kilpavuosia takana vähän enemmän kuin muutama"

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Tärkeysjärjestys 
Päivämäärä:   8.11.19 22:28:57

Jo , on tärkeätä myös että vanhemmat saa päteä paljonko hevosia ja ponejaheillä on. Saatikka paljonko rahaa ja aikaa heillä menee se liittyy b-poneihin oleellisesti . Unohtamatta kuinka kauan ovat harrastaneet. Meidän nuorten pitää myös muistaa olla kiitollisiasiitä että harrastavat hevosillaan jotta me voimme harrastaa b poneilla . Silloin kaikki ongelmat on poissa . Nöyrä kiitos teille hevosharrastajilleettä tuette tätä harrastusta M

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.19 22:49:06

Mikä on mielestänne suurin ongelma lajissa ja mitä sille voitaisiin tehdä? Miten saisimme ilmapiiriä mukavammaksi ja kilpailuhenkisyyttä vähemmäksi? Mikä saisi harrastajat osallistumaan useammin, että lähdöt eivät menisi peruihin?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: jahöpöhöpökans 
Päivämäärä:   8.11.19 23:04:16

Tärkeysjärjestys, siinäkö oli sun paras vastine, itsealoittamaasi ulosantiisi aiheesta?

Suurin ongelma on asenne. Pisteellä hyviä, erittäin hyviä pointteja! Kuka tällaisiin, ilmeisesti aikuisten, tuskin ne 15 vuotiaat täällä näin tuohtuneena kirjoittelee ja haukkuu toisia 30v ikärajoista, ponijoukkoihin edes haluaisi enää mukaan tulla. Ei kukaan uusi ainakaan.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Ulkopuolinen 
Päivämäärä:   8.11.19 23:52:11

En itse ole poniharrastaja mutta sivusta olen lajia seurannut. Tietämystä löytyy sen verran että A ponit on niitä pieniä ja pyöreitä ja B ponit niitä jo vähän hevoselta näyttäviä.

Käsittääkseni ennen muutosta A oli rajattu lapsille ja nuorille, B sai osallistua kaikki. Keskustelua luettuani ei ihan auennut miksi uusi ikäraja piti tehdä. Miten se on lapsilta ja nuorilta pois jos joku yli 30 v kisaa B ponilla? Jos ongelmaksi koetaan kuskin osaaminen niin eikö 15 v voi olla osaava kuski? Vähätelläänkö tässä nuorison osaamista.

Perustelu siirtykööt hevosiin ontuu. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta ajan ja tilojen puolesta. Uskoisin että isompi eläin vaatii enemmän liikuntaa ja isompia tiloja.

Itse kaipaisin selkeää perustelua mitä haittaa lajille on siitä että mukana on innokkaita aikuisia jotka omalta osaltaan vievät lajia eteenpäin ja opastavat nuorempia. Vaikka kommentteja on paljon en löytänyt niistä vastausta siihen. Ja tähän ei kelpaa vastaukseksi valmentakoot mutta käyttäkööt lainakuskeja, sillä joissain kommenteissa vaadittiin ikärajaa myös valmentajille

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Ohikulkija 
Päivämäärä:   9.11.19 00:07:51

Ulkopuolinen, jos tätä keskustelun tasoa seuraa niin vaikea on uskoa että vievät lajia positiivisesti eteenpäin ja neuvovat nuorempia, koska "muitten kakaroiden harrastusta eivät halua maksaa". Eli siis asenne.

Ja tosiaan siksi kaiketi kun tuolla jo ylempänä oli. Poniraviurheilu on aina liitetty nuorisotoimintaan ja nyt Hippos haluaa sitä oikeasti siihen suuntaa viedä ja nuorisotoimintaa kehittää. Tämä ei siis ole mikään lasten ja nuorten idea kuten joku "aikuinen" tuolla keksi. Vaan ihan aikuisten idea.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Ulkopuolinen 
Päivämäärä:   9.11.19 00:46:42

Ohikulkija, keskustelupalstojen ongelma on se että emme tiedä kuka tuon lainauksesi takana on. Onko se oikeasti aikuinen vai ihan joku muu.

Miten näet B ponien tulevaisuuden muutoksen jälkeen? Hiipuuko sarja kokonaan? Useampi kun on maininnut että jo nyt on vaikea saada lähtöä kasaan.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   9.11.19 06:29:31

Poniäiti maksaa: on ihan eri kustantaa omalle lapselle harrastusta kuin vieraalle. Ponin pitäminen ei ole halpaa ja ainakin sata euroa saa varata bensarahoja joka reissulle, jos sit itse haluaa ajaa kilpaa, sen ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Ikäraja olisi ollu ok mikäli b-poneja olisi kisaamassa edes tuplasti sen mitä nyt on mutta määrä on pieni, hyvin pieni. Ikäraja koskettaa ihan kaikkia koska sillä rajataan harrastajia pois. Nytkin lähtöjä ajetaan kolmella tai neljällä ponilla ja kaikkia sarjoja ei tule edes kasaan. Onko kivaa kenellekään että tähtää johonkin starttiin ja muuten hyvä paitsi että sarja peruuntuu vähäisen osallistujamäärän vuoksi? Sanoisin että nämä vanhemmat kuskit eivät varmasti ole kenellekään haitaksi, osaavat käyttäytyä ja näyttää esimerkkiä, antavat myöskin ohjeita jos kysyy (ja aina kannattaa kysyä). Ponit ne kuitenkin siellä radalla juoksee, nuori ajaa varmasti vanhemmasta kuskista ohitse jos sillä on parempi poni.

Miksi sitten b-poneja on niin vähän? Aika pitkälti syy johtuu siitä että radat eivät ole tarjonneet sarjoja. Kun nuorelle ollaan ostamassa ponia niin shettiksellä pääsee useammin kisaamaan, se vaikuttaa vaakakupissa aika paljon vaikka russilla vois jatkaa pidempään. Eihän sitä tiedä vaikka loppuisi into vuoden kahden päästä. Kun ei ole ollut sarjoja russeille, ei niitä ole ostettu. Nyt vasta tämän vuoden puolella on alkanut tulemaan sarjoja tarjolle paremmin vaikka vieläkin olisi parantamisen varaa, paljon!

Kai se on sitten joillekin näköä haittaavaa että 12v ajaa vanhemman naisen kanssa kilpaa mutta hevosissa 16v teinit ovat samalla viivalla 60v äijien kanssa jotka varmasti testaavat jos tyttö vaikka väistäisi lähdössä kun oikein karjuu ja vaatii omalleen tilaa. Välistä tuntuu että ravirata on isojen lapsien leikkikenttä jossa katsotaan mitä uskaltaa tehdä ilman että tuomaristo puuttuu asiaan. On ikärajoihin nähden paljon tärkeämpiä asioita joihin hippoksen täytyisi yrittää vaikuttaa ennenkuin meidän hieno laji kokee kokonaan hiipumisen ja hiipumisen välttämiseksi tarvitaan ihan jokaista ihmistä jolla sydän sykkii raviurheilulle, niitä ei kannattaisi ikärajoilla rajata pois.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.19 08:57:35

Montako B- ponilähtöä on ollut tänä vuonna?

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   9.11.19 09:02:14

Siis voisiko joku selittää, miksi minun pitäisi kustantaa kenenkään muun harrastusta kuin omaani?
Miten se tekee aikuisesta ikävän tyypin, joka ei vie lajia positiivisesti eteenpäin, jos ei tahdo maksaa vieraan lapsen harrastusta?
En vaan pysty tätä ajatusta ymmärtämään.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.11.19 09:10:23

G: Tämä! Sama ei mene minulle jakeluun, eikä myöskään se et olen itsekäs kun en myy poniani nyt jollekkin nuoremmalle.. se on minun rakas lemmikki, ei mikään pelkkä harrastusväline. On ihan eriasia myydä lätkämaila kun lopettaa kuin elävä eläin. Nyt vähän valoja päälle nuoret sekä hippos!

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Mikä haloo? 
Päivämäärä:   9.11.19 09:16:45

Ompas tästä haloo noussut. Nyt jo on kärsitty B-ponipulaa ja ajettu kolmella, neljällä. B-ponien "ravuriura" on siis kokoajan mennyt alaspäin (ja muistan että tätä on valitettu jo vuosia; Ei sarjoja, ei poneja) Miten nyt yhtäkkiä tämä ikärajaus muuttaisi tätä mihinkään kovin radikaalisti.

Minäkin kysyn, koska ihan varmasti täällä tiedetään, miten monta tämän myötä nyt tippuu pois? Itse en tiedä kuin muutaman, jotka ajaa kilpaa. Ainakin yksi siirtyy hevosiin tämän myötä. Sitten on niitä reilut 20, jotka saa ajaa vielä melkein 10 vuotta kilpaa. Sielläkin on sellaisia kun tuo ponin radoille kerran vuodessa. Sitten on niitä jotka ajattaa nuoremmilla lainakuskeilla jo nyt.

Ei tämä tähän kaadu, kyllä se kaatuu ponien vähyyteen jos johonkin. Russit on hankalan ponin maineessa, niissä on hyvin pieni valinnanvara ja maksavat paljon. Mekin joskus mietittiin russia, mutta ostettiin kiva, toimiva lämpöinen jolla tyttö ajelee harkkalähdöissä ja nuorella C-ohjastajalla sitten silloin tällöin starttailee. Sille riittää sarjatarjontaa ja pääsee oikeasti ravimaailmaan mukaan. Meillä on koko perhe tässä mukana puuhaamassa.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Muuttuva maailma 
Päivämäärä:   9.11.19 09:30:52

Minä sanon tähän vain sellaisen huomion että älkää hyvät kehittäjät päättäjät jne vain laskeko lajin tulevaisuutta vain sen varaan että koko perhe mukana, ostetaan kotiin lämpöinen jne jne. Isä/ äiti valmentaa 16vuotiaan hevosta ... Lajin kehitys ja hengissä pysyminen EI voi nojata vain näihin ja tämä sääntömuutos on sinänsä ihan ok JOS ollaan varmoja että lajin kehityksen kannalta B-poneja ei haluta tarjota harrastuksena muille kuin alle 30vuotiaille. Ruotsi on vastannut muuttuvaan maailmaan jo muutoin. Täällä keskustelussa odotetaan nyt jotain kunnollisempaakin toimenpidettä kuin tämä muutamaa ihmistä koskettava sääntömuutos. JA nyt sitten entistä enemmän sitä REALISTISTA hevospolkua (muuta kuin raviperhe hankkii omalle lapselle omaan kotiin oman)... Ja tätä mietintöä ei olla julkaistu ennen kuin julkaistiin tämä sääntömuutos. Eikä ainakaan sellaista tutkimusta ole pohjaksi tehty joka olisi omaan silmään osunut tai meiltä harrastajina jotakin koskaan kysytty tutkimusmielessä päätösten pohjalle.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: HMM 
Päivämäärä:   9.11.19 10:44:58

Ymmärrän +30v aikuisten harmistuksen, mutta vähän on kyllä mennyt joillakuilla liikaa tunteisiin. Facebookissa lähinnä kun pauhaavat, etenkin eräs +50v poniharrastaja. Tuntuu vetäneen ainakin melonin kokokoisen palkokasvin nenäänsä ja luulee nyt, että koko B-ponilähtöjen tulevaisuus lepää hänen harteillaan. Huvittavaa, minkä metelin sääntömuutos saikaan aikaiseksi. Onkohan jotkut sennut ottaneet vähän liian henk.koht. ja tosissaan koko poniurheilun, miten vaan. Lähinnä nauratti, kun luki sitä kommentointia, kuinka "on kannettu koko B-poniurheilua omin hartiavoimin ja mahdollistettu nuorison kilpaileminen, kun ollaan jopa uhrauduttu ilmoittamaan omaa ponia starttiin"... Heh... Ei tämä B-ponien vähyys roiku yksistään noissa sennuharrastajissa. Eiköhän syyt löydy ihan jostain muualta. Että +30v sennuponikuskien on ihan turha nyt uhriintua tässä ja leikkiä marttyyria. Jos kolahtaa sieluun niin kovaa, ettei itse pääse kilpailemaan niin se on keksittävä joku toinen harrastus sitten. Toivottavasti löytyy niitäkin fiksuja, jotka ylpeytensä osaa niellä ja ilmoittaa sen ponin jollekin vieraallekin kuskille. On nimittäin ihan ammattitasoisia alle 18v. ponikuskeja tarjolla, ei voi olla osaamattomuudesta kiinni. Vai onko nää sennut mielestään niin korvaamattomia ja hyviä kuskeja tai poninsa niin hankalia, ettei muka muut niille pärjää. Haloo hei valoja tauluun. Pitäs olla aikuisia vaan tuntuu, että kaikista lapsellisimpa ja totisimpia ovat nämä +30v harrastajat.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Bonny 
Päivämäärä:   9.11.19 10:52:45

Toistan rmtässä keskustelussa jo tulleenkin ehdotuksen: antakaa ajaa shettiksillä 18v asti kun on helpompi sitten saada hevosajoa harjoitettua (itse en ainakaan ottaisi vierasta alaikäistä suojiin hevosissa) ja tarjotkaa noita hebosmahdollisuuksia sitten oikeasti niin ei tarvitse russeista pelkästään stressata

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   9.11.19 13:01:00

Miksi nämä edelliset kirjoittajat eivät sitten osta russeja muille kisattavaksi? Kun kerran on niin helppoa, halpaa jne jne. Ei kyse siitä ettei olisi osaavia kuskeja vaan jotkut haluaa itse harrastaa. Ja kuka aikuinen enää ostaa varsaa, kun hyvällä tuurilla ehtii sillä vuoden tai kaksi ajaa. Harvalla 20v on kummoisia rahoja vaikka töissä kävisi ellei pappa betalar. Eri asemassa ne, kenellä kotona talli. Tällä saadaan vaan aidot amatöörit pois lajista ellei hevosta halua. Kyllä se hevosen tai ponin pito omin rahoin opiskelessa on aika vaikea paikka monelle.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: kp 
Päivämäärä:   9.11.19 13:20:36

Lopetetaanko spekulointi ja tehdään asialle jotain.

Nyt voisi ihan omalla nimellään kertoa, kuka (=valmentaja + ponin nimi) on valmis antamaan ponejaan vieraille ajettavaksi.

Vaihtoehtoisesti Hippos voisi tehdä tästä kyselyn. Näin pääsevät näyttämään, että päätös on tehty täysin harkitusti eikä vain jollain mutu-tuntumalla.

Sen jälkeen ei tarvitsisi arvailla, onko tuolla sääntömuutoksella vaikutusta lajille.

  Re: Ikäraja B-poneille

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   9.11.19 13:44:08

mutta suomessa ei olekkaan dalesponeja tai ylämaanponeja.ei ainakaan
tarpeeksi.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.