Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhat eukot

Lähettäjä: Guess who? 
Päivämäärä:   3.9.17 18:16:21

Naurettavaa kun nämä nimeltä mainitsemattomat leidit patsastelee voittajakehässä. Antakaa lasten harrastaa. Mennyt tämä poniraviurheilu liian vakavaksi!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: X=@@ 
Päivämäärä:   3.9.17 18:57:44

Kyllä sinne mahtuu mukaan kaiken ikäiset ja kokoiset.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   4.9.17 00:04:54

Liian vakavaksi niin lapsilla että aikuisilla. Laittaako aikuiset sitten paineet lasten niskaan vai mitä. Aikuiset ihan ok. Jos osaavat ottaa huumorin ja hauskan kannalta, mutta vaikeaahan se näyttää olevan. =/

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.17 07:50:55

Eukot?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   4.9.17 11:15:24

Lehtinen...

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: JEE 
Päivämäärä:   4.9.17 15:52:32

Ne menee sinne ketkä pääsee, kyllähän se harmittaa jos ei koskaan tuu tllausuutta. Mitähän aloittaja voisi tehdä sen suhteen itse että pääsisi?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Samperi 
Päivämäärä:   4.9.17 16:33:16

Mikäs siinä kehään vaan, kun oma kasvatti pärjää. Liian vähän kasvattajat saa mainetta. Ja nyt tarkoitan näitä henkilöitä jotka kasvattavat RAVIponeja.
Ja onhan niissä raviloissa nähty ennenkin näitä "aikuisia" jopa kuskeina.. Ettei tämä nyt mikään uusi ilmiö ole...
Itse ainakin aijon osallistua jokaiseen kissan ristiäiseen jos vaan oma kasvatti/kasvatit pärjää -ja siitä lähetään että PÄRJÄÄ...
aa hyvää syksyä kaikille kateellisilleaa

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: khh 
Päivämäärä:   4.9.17 22:47:04

tää patsastelu ei ole niin paha, kuin se että b-ponilähdöissä 12 vuotiata vastaan ajaa 50 vuotiaat. jotain ikärajaa, edes se 30v!!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   5.9.17 06:25:42

Toivottavasti sellainen sääntö tulee siihen mennessä kun tää nimimerkki kodinhoitohuone on 50, jos nyt elää tuon ahdistuksen kanssa edes niin vanhaksi.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Mmmm 
Päivämäärä:   5.9.17 08:47:34

Ei ne b-ponilähdöt muutenkaan tule kasaan melkeen millään niin otetaan nyt vielä noi vanhemmat ihmiset pois niin voidaan sanoo hyvästit russilähdöil kun ei kukaan rata jaksa niitä järjestää jos aina menee peruihin. Tarviihan joka lajissa olla ne omat "tädit" mukana

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   5.9.17 12:05:13

Nykyään kyllä la b- ponilähdöissä ollut suht paljon poneja! Mm turussa vähän aikaa sitten oli a ja b ponilähdöt niin pikku ponilähtö ei tullut edes kasaan!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   5.9.17 14:42:58

Ehdottomasti nämä vanhukset pois kilpailemasta nuorten seasta! Ikäraja vois olla se 30v b-poneilla. Ja joo en ymmärrä kanssa näitä tiettyjä tyyppejä..huh huh!!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Luumupuu 
Päivämäärä:   5.9.17 19:50:46

Mitäs jos ehdottaisitte hippokseen säännön ohjastajien ikaluokkakohtaisista lähdöistä? Kaikki eivät todennäköisesti halua ajaa hevosilla, mutta haluavat harrastaa lajia. Esim 18-> ajaisivat keskenään?

Täytyy myöntää että vaikka "takapiruna" olenkin ja itse ponin treenaan muiden ajaessa, tekee välillä itsekin mieli ajaa. Kuitenkin samaa mieltä että "lasten laji". Ohjastajaikäiset lähdöt olisivat a poneissakin hyvä. Vanhat kokeneet konkarithan siellä voittaa, kun lapset vasta opettelevat ajamaan

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   5.9.17 20:35:10

Itse näin seniori russikuskina ainakin tykkään itse ajaa omaa poniani eikä se ole keltään nuoremmalta pois että itse ajan kun ei poni ole sellainen että lapsi sen kanssa pärjäisi. Jos tulisi ikärajoituksia niin eiköhän nuo lähdöt jäisi kohta ajamatta kun ei niitä nuoriakaan kuskeja välttämättä tule radoille.Ajaahan hevoslähdöissäkin aika isolla ikähaitarilla ihmiset eikä siellä tällä tavalla narista asiasta.Kyllä kun on lähtöjä seurannut niin aika harvoin siellä isompaa tungosta on joten eiköhän sinne ne muutama seniorikuskikin luulisi mahtuvan.Pitäisi varmaan valittajien aikuistua ja miettiä että ei ehkä ihan kaikesta kannata narista,hankala se on elämässä pärjätä jos näin pienistä asioista jaksaa meuhkaa

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Russit 
Päivämäärä:   5.9.17 22:00:32

Samalla vois muuttaa sääntöä, että vasta 15 - vuotiaat sais ajaa russeilla, kun ne on monelle nuoremmalle liian haastavia.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   6.9.17 07:12:55

Kirjoittajalta Russit hyvä ehdotus..ponit on yksilöitä mutta valitettavasti näkee niitäkin tapauksia kun ei kuski meinaa pärjätä..ja välillä on jo shettisten kanssa vaikeaa..kuitenkin aina kurjaa jos käy vahinkoja kun ovat arvokkaita eläimiä ja ei ne varusteet ym ole ilmaisia.Itsellä oma poni,siis russi, on vetänyt kärryt pari kertaa ojaan kun on ollut nuorempi kuski..ei ole muuta onneksi käynyt kuin kärryt hajonneet mutta on jättänyt itseen pelon ja en siksi anna ihan jokaiselle.Osaa kuitenkin olla ponitkin todella itsepäisiä ja en itse ainakaan koskaan puhu niistä lasten "tavaroina"..talli missä ponini on on pitkän linjan ravitalli ja on omistaja monesti todennut että eivät ole lasten käsiteltäviä.Ja omani on vielä aika helppo tapaus...paljon näkee myös nuoria jotka ovat todella lahjakkaita käsittelemään poneja ja on varmasti hieno tulevaisuus lajin parissa.Mutta eiköhän me kaikki sinne radoille mahduta kun ei siellä niin kauheaa tunkua ole.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: K-40 
Päivämäärä:   8.9.17 10:45:47

Jokainen harrastuslaji tarvitsee ne kasvatusvastuunsa tuntevat aikuiset ihmiset, jotka vilpittömästi ovat innostuneita ja lajiin vihkiytyneet tekijöitä. Monessa lajissa valmentajina toimivat harrastajapohjalta olevat nuoret aikuiset,sekä jopa eläkeikäiset. He antavat kaiken tietotaitonsa toisten käyttöön rakkaudesta lajiin.He tietävät myös sen,että joka päivä voi oppia jotain uutta, joten hyvä valmentaja ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen tehtävässään.Käyttäkää heitä hyväksenne!Myös tosiasia on se, ettei valmentaja pysty viemään valmennettaviaan kehityksessään eteenpäin kuin tiettyyn tasoon asti, ellei hän itse tee/ole tehnyt sitä, kilpaile ja valmentaudu. Toinen pointti, kun "vanhat eukot" lähtevät kilpasille B-ponilähdössä, on rodun jalostusarvo, kasvatustyö! Halu kasvattaa harrastajille hyviä harrastekumppaneita tulevaisuutta silmälläpitäen! Kyllä tulevaisuuden ponikuskit haluavat kilpaponikseen ponin, jonka kanssa mahdollisuuksia edetä lajissaan ja yksi niistä mittareista on, onko varsan vanhemmilla minkälaisia meriittejä itsellään (tai jälkeläisnäyttöä). Kolmas, "mikä ei ole ihan helppoa", sopivan yhteistyökumppanin löytyminen, sellaisen "jolla on sama mentaliteetti", kun on kysymys kilpaponin treenaamisesta, kilpailuttamisesta jne_jne. Summasummarum, elikkä nyt on tultu siihen tilanteeseen, että joutuu itse paikkoihin yrittäen tehdä parhaansa. Kyllä kuulkaa kasvattaa nöyryyttä ihmislapsessa vaikka vanha pieru onkin!Hymyillään ,kun tavataan ja koettakaa kestää, täältä tullaan taas!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.17 15:22:53

Poniraviurheilu tarvitsee joka ikisen harrastajan - iästä riippumatta - jos poniraveja jatkossakin halutaan Suomessa olevan.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ruusu 
Päivämäärä:   9.9.17 18:18:57

Niin...entäs kun ne 16v ajavat 50v konkarien kanssa samoissa hevoslähdöissä? Ei sielläkään tunneta armoa. Niissä ajetaan voitosta ja paras hevonen voittaa.

Pitäisikö niissäkin jakaa lähdöt iän, sukupuolen ja kokemuksen perusteella, ettei ketään harmita?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Russit 
Päivämäärä:   9.9.17 18:56:15

Jos vaan mielensäpahoittajille olis omat lähdöt tai peräti omat ravit ja muut vapaamieliset sais ajaa niinko ennenkin.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   9.9.17 19:11:44

ruusu: Koska ponilähdöt ovat nuorien harrastus. ihan vapaasti saa ne 50v mua vastaan ajaa, mut onha se vähän jännä.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   9.9.17 21:48:20

Ja kuka sen määrittelee että on nuorien harrastus....kai Hipposkin olisi laittanut jonkun yläikärajan jos olisi katsonut tarpeelliseksi.Ehkä kannattaa sitten miettiä harrastuksen lopettamista jos niin ahdistaa että radalla on eri-ikäisiä ihmisiä,ei tolla asenteella siellä hevoslähdöissäkään pärjätä.Raveissa on jo sääntöjenkin mukaan ajettava voitosta ja paras voittaa,ruikuttajat ei pärjää.Ja minusta aika turhaa tuon yhden kirjoittajan väittää että me sennut tehdään tätä jotenkin liian vakavasti...ei ainakaan ton oman kanssa voi asioita ottaa kuin huumorilla..

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: No voi kauheeta 
Päivämäärä:   12.9.17 17:02:57

Pitäsköhän keskittyä siihen kivaan harrastamiseen ponin kanssa eikä verenmaku suussa kilpailemiseen..kyse on kuitenkin vain poniraveista :D Vai pitäiskö se kuuluisa kateelliset huutelee kortti vetäistä nyt.. Ihme villin lännen touhua..

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.17 19:48:59

Itsellä on ikää 30+ v, enkä kokisi itseäni vanhaksi b-ponien lähdöissä ajamaan, vaikka nyt taukoa on ollutkin.
Ne joilla on halua ajaa hevosilla, yleensä kyllä siirtyvät sinne puolelle. Itsellä ei ole mielenkiintoa hevosilla ajaa, poni on se perheenjäsen ja toveri, jonka kanssa on vain mukava harrastaa, nähdä ihmisiä ja ehkä vähän enemmän motivaatiota reenata ;)

Itse ainakin kasvattiani olen kannustamassa, ei ole väliä onko eka vai viimeinen.

Nim. aloitellut poniravit silloin villinä vuosina, jolloin ei edes ajolupia tarvinnut tai kukaan kysellyt toisten ikiä.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.9.17 07:22:22

Ilman näitä "vanhoja akkoja" ei edes olisi koko lajia...

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.17 09:44:52

Perustele S?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.17 10:46:17

No nehän rahoittaa ja kuskaa. Aika mahotonta oisi lasten keskenään harrastaa...

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.17 12:03:24

Nyt ymmärsit aloituksen väärin. Nämä kuskaavat ja rahoittavat äidit eivät ole kenenkään ongelma, vaan ilmeisesti nämä muutamat äidit, jotka ajavat poneilla kilpaa. Minulla ei ole mitään näitä kuskeja vastaan, vaikka itse en moiseen ryhtyisi.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ~•~ 
Päivämäärä:   13.9.17 13:05:43

Lähinnä tässä kai ne jotka siellä voittajakehässä pörrää. No joo,onhan se vähän hassua..

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.9.17 14:30:46

Nii vanhat sais harrastaa kunhan eivät pärjäisi?? Erikoista ajattelua. Mielestäni jokainen harrastaja russeilla on tärkeä oli sitten 12v tai 80v, enemmän minua mietityttää että kuinka näin ahdasmielisiä on lajin pariin eksynytkään!! Joskus tekin olette vielä niitä "vanhoja eukkoja" jotka ymmärtävät harrastamisen hauskuuden, ei kaikki vaan halua ajaa hevosilla kilpaa.
Ois tietty kiva nähä ku nää kaikki vanhat eukot menis lakkoon ni kuinkas sitte suu pannaan ku sarjoja ei tuliskaan kasaan hetkeen...

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Miksi? 
Päivämäärä:   13.9.17 17:19:05

Kysymys miksi ponin omistaja ei saisi mennä voittajakehään mikä siinä niin närästää tai on pahaa vaikka onkin sennu???

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   13.9.17 17:52:07

Varmaan siksi, että jotkut eivät kestä nähdä iloisia ja onnellisia ihmisiä. Herää kysymys onko kuitenkin aloittajalla mennyt tämä poniraviurheilu liian vakavaksi?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.9.17 19:43:49

Tässä se nähdään kun lapsia nostetaan jalustalle niin eivät kestä toisten onnistumisia tai menestystä..oli kyse sitten muista lapsista tai sennuista..

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   13.9.17 21:30:43

"Jokaisella poniravikilpailuihin osallistuvalla henkilöllä tulee olla Suomen Hippoksen myöntämä ajolupa. / Kurssi pitää sisällään 12 tuntia teoriaa. / Kurssilainen suorittaa kirjallisen kokeen, jossa testataan kurssilaisen kilpailusääntötuntemus"
Tässä otteita poniravililpailusäännöistä.
Miten siis voi tulla kenellekään lajin pariin tulevalle yllätyksenä, että siellä on eri ikäisiä kilpakumppaneita? Jos ei ole valmis toimimaan sääntöjen mukaan, niin kenties parempi vaihtoehto vaihtaa lajia, kuin alkaa "vaatimaan" sääntömuutosta haluamakseen!

Katsokaapa ihan ajankuluksenne tilastoja v. 2000 alusta ja yllättykään osallistuneiden ikähaarukasta.

Nämä nykyään "vanhat eukot" ovat luoneet teille mahdollisuuden harrastaa tätä lajia.
Alkujaan poniravikilpailuissa oli kaikilla hauskaa ja ikäeroista huolimatta kannustettiin toisia ja nautittiin toistenkin onnistumisesta :)

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   18.9.17 12:27:30

Nykyajan nuoret voisi vähän miettiä, mitä nettiin kirjoittelevat. Tai jos ottavat asian puheeksi - niin miten ottavat sen puheeksi?

Mistä te nuoret ostaisitte kilpaponeja, jos vanhat harrastajat - otetaan nyt esimerkiksi nykyajan eniten raviponeja kasvattavat henkilöt olisivat lopettaneet poniraviharrastuksen, ja siirtyneet ravihevosiin?

Kuinka moni alle 18-vuotias henkilö kasvattaa raviponeja?

Kuinka moni nykyisistä raviponeja kasvattavista henkilöistä on yli 18 vuotiaita ex-poniraviharrastajia?

Kuinka moni näistä ex-poniravikuskeista edelleen treenaa A-poneja, tarjoten A-ponikuskeille mahdollisuuden ohjastaa kilpaa, koska eivät itse saa?
Itse tiedän ainakin muutaman, vaikken kauheasti poniraviharrastajia enää tiedä/ tunne.

Ja se raviponien kasvattaminen ei todellakaan ole mitään tuottoisaa hommaa. Suomessa jo pienen poninkin pito on kallista, eikä se kasvattaja siitä plussalle pääse, vaikka olisikin varsan myyntihinta 1500-2000e.

Nykyajan poniravikouluja, ponikorttikursseja ja poniravien etuja ajavat ne nuoret, ketkä eivät enää itse saa ajaa kilpaa, mutta tekevät (osa ilmaiseksi!) töitä poniraviurheilun takia. Tälle pitäisi VÄHÄN ANTAA ARVOSTUSTA, koska ketä kiinnostaa tehdä töitä, rakkaankin harrastuksen, eteen jos kiitos on saavillinen p*skaa niskaan? :D
Noh, onneksi aikuiset ovat yleensä aika lailla tottuneet saamaan lokaa niskaan. Tällekin topicille on lähinnä vain naureskeltu facebookin puolella. Aikuiset evitä onneksi pikkuprinsessojen joilla on herne mennyt nenään pahoittaa mieltään. Onneksi - koska kukapa muuten kasvattaisi poneja, kuskaisi raviharrastajia raveihin ym? Montako nuorta pääsee oikeasti ajamaan kilpaa aikuisharrastajien vuoksi. Kuinka monella on ylläpidossa aikuisen omistama poni?

Miettikääpä, kuinka monelle teistä alle 18 vuotiaistakin olisi poni, ellei isi ja äiti maksaisi sitä. Kuinka moni teistä oikeasti elättää poninsa itse, tai on ostanut sen ponin (hintalappu 1-4te) ja sen varustepaketin jolla kisaatte (auto, traileri, kilpakärryt, valjaat, suojat, loimet, oma ajoasut) ihan itse? :)

Kyllä se aikuinen voi olla ihan yhtä lailla siinä harrastuksessa mukana, ja onkin, muutenkin kun vain maksajana. Aikuinen kuljettaa tallille, hoitaa ponia varikolla ym. Osa myös valmentaa silloin, kun nuorella on kiireitä koulussa ja kokeiden kanssa tai muutenkin.
Joten miksi joku pahoittaa mielensä, jos ponin taustajoukot (olkoot nuoria tai aikuisia) menee voittajakehään? Ihan yhtä lailla ovat tehneet työtä ponin terveyden, hyvinvoinnin ja menestyksen eteen, kun se ohjastajakin joka istuu siellä kärryillä pahimamassa tapauksessa vain raveissa.

Monet raviponit on nykyään aika kuumia ja hankalia ajettavia, että niitä ei välttämättä 10-12 vuotias pysty ajamaan. Siksi on hyvä, että on näitä "vanhempia" esim. +15v ketkä ajaa poneilla ensimmäiset startit tai peräti ensimmäiset vuodet, jotta poni oppii tavoille. Kaikki eivät ole sellaisia "löntystelijöitä" tai mitä voisi kelle tahansa antaa ajettaviksi.
Tai teretulemasta vaan meille. Se teistä nettivinkujista saa ponini valjaisiin ja ajettua ilman että se retuuttaa teitä 6-0, saa ajaa sillä seuraavan startin jos tuot itsesi ja ponisi ehjinä kotipihaan, ei oo nääs joka tytön/ pojan poni :)
Ai miksikö tällaisella pitää sitten ylipäätään harrastaa? No sen takia, että sitten kun on asiansa omaava ja sellainen nuori joka jaksaa kotonakin tutustua poniin, niin pärjää sen kanssa vallan mainiosti kun olen itse apuna.

Itse olen reippaasti "yli poni-ikäinen", mutta olen aina valmentanut poneja muille ajettaviksi. Poneillani on startannut vajaa parikymmentä eri ponikuskia tässä 15 vuoden aikana. Olen siis tarjonnut useammalle poniharrastajalle mahdollisuuden startata poneillani.
Olisiko parempi, että ponini olisivat jääneet pois radoilta itselleni iän tullessa vastaan? :)

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.17 17:45:24

No siis aloittajahan voi olla myös täysikäinen... Jolla vaan vähän jotain hampaankolossa...

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: vanhaakin vanhempi 
Päivämäärä:   18.9.17 19:25:04

Tyttärelläni pian A-ponivuodet täynnä. Arvatkaapa jatkanko harrastusta vai laitanko ponit pois...? Enpä jatka enää. Yhden voin jättää pikkulasten ratsukäyttöön, ehkä.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.9.17 20:36:27

Ketjun aloittaja on pahoittanut mielensä, kun ei itse päässyt voittajakehään ja nyt purkaa pahaa oloaan täällä. Olisiko syytä katsoa peiliin?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Vanha akka 
Päivämäärä:   19.9.17 03:20:23

Ai tämä oli se keskustelu mistä facessa luinkin ;) En todellakaan ymmärrä millälailla se on joltain pois jos aikuiset ajaa russeilla kilpaa tai kun menevät voittajakehään kun oma poni voittaa.. Kyllä vaan vähenisi kilpailevat russit puolella jos kaikki yli 25v(ruotsin ikäraja) lopettaisi ajamisen ja valmentamisen. Jokainen voi katsoa tänävuonna kilpailleitten russien ohjastajat ja valmentajat niin huomaa että hyvin monella vähintään valmentaja"yli ikäinen" . ja monella vanhalla akalla on varsa kasvamassa ja tulossa radoille. Näitäkin tiedän pikaisesti laskettuna ainakin 10 ravirussivarsaa. Annetaan kaikkien harrastaa ja nautitaan poneista.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: jin 
Päivämäärä:   30.9.17 21:11:38

Ennemmin kanssa nostaisin russeilla ajavien alaikäraja, kuin laittaisin mitään yläikärajaa.

A-poneille voisi olla hyvä idea laittaa "nuorten kuskien" lähtöjä joka iän tai startti määrän mukaan rajattua. Monella kymppi veellä, juuri kortin saaneilla loppuu innostus nopeasti, kun ei saa ajettavia ja kun joutuu ajella liian kovassa seurassa. Kuitenkin tuon ikäiset on oikeasti tosi pieniä vielä ja vaikka häviämisen opetteleminen on tärkeää, niin sitä on helpompi harjoitella, kun jää sellainen fiilis, että oli edes mahdollisuus pärjätä.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.17 21:20:24

Sieltä häntäpäästä ne nykyiset kokeneet kuskitkin ovat aloittaneet. Jos ei kestä häviötä, niin täysin väärä laji valittu. Kyllä pienetkin pärjää varmasti, kun on hyvä poni ja vanhemmat tukemassa.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Jin 
Päivämäärä:   2.10.17 11:46:11

. Vaikka järjestettäisiin nuorille kuskeille suunniteltuja lähtöjä niin eihän niissäkään voi voittaa kuin yksi kerrallaan. Yhtä lailla siellä oppii häviämään, henkisesti on vaan kannustavampaa olla oman tasoisessa seurassa ja madaltaahan se kynnystä osallistuakin. Onhan näitä nuorten kuskien lähtöjä hevostenkin lähdöissä, mutta ehkä siellä ei sitten tarvitse oppia häviämään?

Kaikilla ei ole mahdollisuutta ajaa vain hyviä poneja, sitäkin kautta oppii kyllä häviämään ja sinnikkyyttä....

Mutta mitäs mun mielipiteellä väliä, mulla on vain poni ja valmennuslupa, ei minkäänlaista ajo-oikeutta itsellä tai lasta joka ajaisi kilpaa.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   2.10.17 23:34:07

Eiköhän radoille kaikki mahdu harrastamaan :))

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.10.17 22:05:38

Miksi luulette että se vasta aloittanut lopettaa harrastuksen sen takia että ei ole kolmen parhaan joukossa heti aloitettuaan? :D Kyllä minulle tärkeintä oli 10 vuotiaana se että edes pääsin starttaamaan. Ja suorituksesta oltiin ylpeitä vaikka oltaisiin oltu toisiksi viimeisiä. Kunhan vain saatiin hyväksytty juoksu ja hyvä aika :)

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   13.10.17 21:48:24

On sitä nykyajan mukuloilla vaikeeta! Tsemppiä "vanhoille" eukoille!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   16.10.17 12:38:26

Mitä hiton väliä sillä on kuka niitä poneja siellä raveissa ajaa?? Russejaki sen verra vähä että hyvähän se vaan on että vanhemmatkin ajaa omillaan kilpaa niin saa lähtöjäkin järjestettyä..

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Jenni M 
Päivämäärä:   18.10.17 11:20:25

Jassoo....Se on vissiin kysyttävä B-ponia lainaan jotta pääsis kilpailemaanJa meinaan Patsastella ens kaudella ringissä jos tilanne antaa myöden  

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Koirat haukkuu 
Päivämäärä:   20.11.17 00:34:02

Ei kai se ole kelleen ongelma se ikä, vaan asenne. Muutama vähän ikäleidi siellä tosiaan huseeraa, joka ei toisista positiivista sanaa itse irti saa, haukkuu kyllä kaikki. Kunnian itselleen sitten kyllä sujuvasti kerää. Mutta huvittavaahan tuo kyllä enemmän on, ei siitä oikein voi mieltänsä pahoittaa ;)

On muuten jännä miten naapurimaassa lapset pärjää poneilla jo paljon nuorempana. Onko täällä sitten hevosmiestaidot niin surkeita, haluaako aikuiset patsastella hankalien poniensa kanssa vai eikö osata poneja opettaa ja pitää. Tiedä häntä. Ei sen pitäisi olla mikään ylpeilyn aihe että poni on hankala.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   20.11.17 18:34:57

Hyvä kirjoitus tuo edellinen ! Asenne ! Ihana, mukava ,haastava ja monella tapaa kasvattava harrastus tämä poniraviurheilu on ! Lajissa on myös mukana sellaisia harrastajia, joilla ei ole monien sukupolvien takaista hevostietoa ja taitoa . Virheitä sattuu ja niistä toivottavasti opitaan. Yksi hyvinkin menestyneen ponikuskin taustajoukoista voisi pikkasen myös miettiä omaa asennettaan ja sanomisiaan !! Ihan oikeesti.

Monesti oon miettiny samaa . En kyllä ikinä laittaisi 8- vuotiasta ponin kärryille. Lapsille ostetaan mielellään niitä " pystyyn kuolleita " ,ettei vaan tapahdu mitään. Mielummin pikkasen eläväisempi , niin taidot kehittyy! !Poniravikoulussa ei saa olla yhtään oria !???

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Myyty 
Päivämäärä:   20.11.17 20:36:09

Kyllä kortin saaneelle ponikuskille kannattaa ostaa mahdollisimman halpa kyseenalainen poni tai joku entinen ammattiponikuskin loppuun ajama poni jolla pääsee koviin lähtöihin pitämään perää. Sitten kannattaa olla niille kateellisia jotka satsaa poneissa laatuun ja siihen että sillä on mahdollista edetä urallaan nousujohteisesti. Mutta eihän se lapsen vika ole jos hänen raviponiuraansa ei vanhemmat arvosta. Jokainen vastaa omista valinnoistaa ja ikäväähän se on jos joku sitten saattaa arvostella kun on nuukailtu ja oltu typeriä.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   21.11.17 10:50:27

Miksi viljelette sheissee tällä topikilla ? haukutaan ja haukutaan ihan sama kunhan saadaan haukkua . plääh

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   21.11.17 22:31:46

Koirat Haukku sinulle kysymys ketähän mahdat tarkoittaa?:Muutama vähän ikäleidi siellä tosiaan huseeraa, joka ei toisista positiivista sanaa itse irti saa, haukkuu kyllä kaikki. Kunnian itselleen sitten kyllä sujuvasti kerää!
Ja sinulle Poni myös sama ketähän mahdat tarkoittaa tällä:? Yksi hyvinkin menestyneen ponikuskin taustajoukoista voisi pikkasen myös miettiä omaa asennettaan ja sanomisiaan!
Oletteko todella noi kateellisia !!!
Sitä tuntuu olevan paljon liikkeellä!!!
Panostakaan laatuun, laadukkaisiin ja pärjäävään poniin niin itsekin pääsette sinne voittaja kehään patsatelemaan elkää täälä vikiskö, treenatkaa niitä ponejanne niin ehkä ne alkaa juoksemaankin joskun!!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Kukkapurkkiin 
Päivämäärä:   3.12.17 22:15:23

Minulle se on ihan sama minkä ikäisiä kuskeja ajaa milläkin poneilla, mutta lähdöt voisi rajata ja tehdä kyllä paremmin, samaan tyyliin kuin hevosten lähdöt joko voittosumman mukaan tai ennätyksen.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.12.17 08:27:25

Kyllä jokainen lähtö on rajattu ennätysten mukaan, paitsi ne harvat avoimet lähdöt?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Perhonen 
Päivämäärä:   4.12.17 16:39:41

Eikä ne ole hyviä sarjoja missä on rahan mukaan kun sitten voi olla tosi eri aikasia poneja viivalla!
Ajan perustella olevat sarjat on hyviä mutta niitäkin voisia rajata paremmin kuin nyt ja olla vastaavasti sitten vaihteluja sarjoissa!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Koirat haukkuu 
Päivämäärä:   6.12.17 19:03:06

Hymiö, nyt tulee mieleen että "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"... ? ;)

Olen tosiaan jo aikuinen ja mulla on sen myötä hevosia, mutta seurailen sivusta tätä ponitouhua. Tuo sinunkin asenteesi kertoo jo aika paljon, varmaan ihan huomaamattasi?

Moni ajaa kilpaa harrastukseksi, tai no kaikki poneilla ajaa kilpaa harrastukseksi. Siellä ei pitäisi olla mikään ykköstavoite olla päästä voittajakehään? Lapsilla? Vaan saada kokemusta, oppia, taitoja... Lue oma kirjoituksesi kerran tai pari, ja mieti, ehkä huomaat itsekin. Nyt ei puhuta kateudesta vaan _aikuisten_ oudosta kunnianhimosta raviponiurheilussa, lasten harrastuksessa.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   7.12.17 11:01:33

Nyt lähti sitten poni pois starteista.

En viitsi maksaa, treenata ja nähdä vaivaa ja sitten antaa muiden mukulut ajella MINUN ponillani jos en itse saa siitä nauttia edes voittajakehässä.

Jokainen hankkikoot siis omat poninsa itse. Ja maksakoot itse sen koko härdellin!

Täältä ei enää heru yhtään ponia näille "superkuskeille" jotka haluavat toisten poneilla loistaa voittajakehässä

Jos mammat ei ole tervettulleita voittajakehään "patsastelemaan" niin ei varmaan mammojen ponitkaan ole tervetulleita koko raveihin. Turha itkeä ajettavia enää täältä meiltä!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.12.17 16:30:10

Koirat haukkuu:Kenetköhän sinä kuvittelet minun olevan ja ei ja ei "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"... ? ;)
Ja kyllä se kateus paistaa kirjoituksissasi :D mu jokainen tyylillään!!
Vanhoille eukoille semejä!!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: nuori eukko 
Päivämäärä:   7.12.17 22:36:44

Ei kyl uskois et tääl kovin moni kirjoittavist on aikuinen, ku ei ees lukemaas ymmärrä? :D Mä olen ns nuori aikuinen ja mun shettiksel ajaa naapurin lapsi. Kivaa se on kuskata ja mennä yhes. Sillä ei ole ainakaa mikää ajatus päästä voittamaa vaa just harrastaa. Joskus kyl iteki tulee katottua näit muit aikuisii jokka itte ajaa tai sit tuntuu olevan tosi harmissaa jos nuori kuski ei pärjää sen ponin kans. Se ei kyl kauheen kivan harrastuksen makuu anna. Ei pitäs ponipuolel olla kyl noin totist ku eräil on. Miks ois?

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: :) (: 
Päivämäärä:   8.12.17 10:31:54

Hei kaikki nyt meidän pitäisi puhaltaa yhteen hiileen eikä vain haukkua,mollata toisiamme..eikös vaan!
Meillä on hieno harrastus missä tarvitaan sekä lapsia,nuoria että vanhoja eukojakin!
Ei se voittaminen ole tärkeintä, mutta minusta pitäisi iloita toistenkin puolesta kun pärjäävät ja sallia kaikkien tausta voimien juhlia myöskin sielä voittaja kehässä!
Näytetään ensi kaudella että puhalletaan yhteen hiileen ja tuodaan positiivisesti tätä harrastusta esille!!!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.12.17 10:37:00

Rauhottukaa jo :D

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   8.12.17 12:18:30

Onneksi oon jo niin vanha että ei heilauta tippaakaan mitä muut ajattelee. Sekä että osaa hassutella ja nauraa myös itselleen auttaa paljon. Ajan vaikka 7-kymppisenä kilpaa ponilla jos kunto kestää ja sattuu se homma huvittamaan ja vilkuttelen papoille radan reunoille tai vaikka nuorille pojille jos niitä eksyy sinne minua toljottaa. Ja patsastelen aina jos siihen tulee pieninkin mahdollisuus vaikka poni voittais vaikka vaan perähikiän keppihevoskisan sano muut sit ihan mitä vaan. Minua ette pysty millään estää, joten lakatkaa ittenne kiusaamasta ja ahdistumasta mokomasta asiasta. Keskitytte vaikka ihan siihen omaan tekemiseen. Katos muutaman kymmenen vuoden päästä olette itekin tälläisiä hulvattomia mummoja vai haluatteko muka tulla kärttyisiksi huivipäisiksi maatuskoiksi? Hip hei ja kulkuset kilisee sano mummo kun ponilla pyyhälti.

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: saara 
Päivämäärä:   8.12.17 12:29:28

Samat sanat: mullon kans ikää sen verran että ajan vaikka aasilla ja voittaja kehään meen ihanvaan muiden KIUSAKSI. Mullon kakara opetettu kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan, itsekkin niin teen joten odotan että nuoremmat tekee myös !!!

  Re: Vanhat eukot

Lähettäjä: Ponityyppi 
Päivämäärä:   8.12.17 22:00:05

Vanha, sulla on asenne kohillaan, en usko että sinunlaisia vanhoja kukaan haluaa sieltä pois! ;) Mäkään en näkis tätä ikäongelmana, vaan asenne. Asenne ei ole iästä kiinni ja asenneongelmaisiahan sieltä löytyy niin nuorista että vanhemmistakin.

Liika kilpahenkisyys pilaa hyvän harrastuksen, se on jo vanhemmilta vähän kyseenalaista opettaa nuori siihen että poni on kertakäyttökamaa jos se ei voita. Hevospuolella tämä ajatusmaailma kuitenkin lyö helposti korville sitten viimeistään.

Hauskaa harrastamista porukalla, sitä ponipuolella pitäisi olla, ikään katsomatta, tupla:):llä hyvä pointti!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.