Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tamman liisaus - millä diilillä?

Lähettäjä: Liisaus 
Päivämäärä:   10.11.25 22:07:06

Pohdin tässä jo etukäteen hiukan vaihtoehtoja. Tällä hetkellä varsan tekeminen itse ei tunnu kiinnostavalta vaihtoehdolta, joten pohdin tamman tarjoamista jollekin toiselle ensi keväänä, jos ei saikun jälkeen tulekaan enää kuntoon. Millaisilla diilillä? Astutus itselle ihan vieras taiteenlaji. Tällä käsittääkseni kuitenkin ihan kelpo estesuku, Suomessa syntynyt pienehkö holsteintamma.

Re: Tamman liisaus - millä diilillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.25 22:38:16

Tamman kulut astutuksesta varsan vierotukseen liisaajalle. Noun yksinkertaisimmillaan ja sellaisena sopimus kannattaa pitääkin.

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   11.11.25 08:29:09

Kuka maksaa vakuutuksen? Kuka määrittelee mitä hoidetaan, tehdäänkö esimerkiksi ähkyleikkaus ja kuka sen maksaa, jos se tulee eteen? Mielestäni sopparissa pitää olla aika monta muutakin asian kuin kulut.

Päivämäärä:   11.11.25 14:43:54

Tottakai on.
Taas yksinkertaisimmillaan: Liisaaja maksaa varsotukseen liittyvät kulut, omistaja tamman kulut kuten silloinkin jos ei olisi varsaa. Omistajalle perusvakuutus, liisaajalle tiineysvakuutus (onkohan niitä enää?), jne. Jos jonkun asian/sairauden syynä on varsotus -> liisaaja maksaa, jos syy ei liity tiineyteen -> omistaja maksaa. Lisäksi paljon hyvää tahtoa - asia joka lienee usein vaikeimmin toteutettavissa.

"Kuka määrittelee mitä hoidetaan, tehdäänkö..."
Tamman omistaja päättää.
Hoidon perusperiaate on, että tammaa hoidetaan jos se hoitoa vaatii, riippumatta siitä onko hoito uhkaksi tiineydelle. Esim. Ähkytilanteessa tammaa hoidetaan kuten hoidettaisi tyhjänäkin.

"Mielestäni sopparissa pitää olla aika monta muutakin asian kuin kulut."
Kyllä. Kuten kirjoitin "noin yksinkertaisimmillaan", tähän voi jokainen sopijaosapuoli laatia omia vaatimuksiaan, mutta kun kulurakenteen perusperiaate (tamma/tiineys) on yksinkertaisesti jaettu, jää vähemmän jossiteltavaa ja tapeltavaa.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   11.11.25 16:14:22

Soppariin valmiina mietittynä nämä asiat kaikki ylös, mitä hoidetaan ja kuka maksaa jos jotakin tulee kuljetuksessa, tiineydessä tai varsomisessa. Yleensä leasing pitäjä maksaa kaikki kulut (myös ne tamman) siihen asti, että varsan vieroitus. Vakuutuksen olen maksanut itse, leasing ihmisellä tarvittaessa varsa/sikiövakuutus jos haluaa sellaisen. Vakuutuksen itse maksamalla saa enemmän päätäntävaltaa siihenkin miten noissa tilanteessa toimitaan jos jotakin tulee. Ja ehdottomasti jos lähtee kotoa pois käy katsomassa säännöllisesti!

Lähettäjä: Liisaus 
Päivämäärä:   12.11.25 06:29:30

Itse ajattelin kyllä että liisaaja maksaa myös tamman juoksevat kulut (tallipaikka, kengitys / vuolu, perushoitotoimenpiteet ym.) ei kai siinä liisaamisessa muuten mitään järkeä ole?

Mitä sitten jos tiineys keskeytyy? Kirjataanko tällaisia tilanteita varten irtisanomisaika?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.11.25 09:33:28

Tietenkin liisaaja maksaa kaikki tamman kulut. Omistaja ottaa vakuutuksen ja päättää esim. ähkyleikkauksesta.

Päivämäärä:   12.11.25 09:45:21

"Tamman kulut astutuksesta varsan vierotukseen liisaajalle."

Luonnollisesti, sehän se liisauksen pointti onkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.