Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Kohta exkasvattaja 
Päivämäärä:   24.5.23 13:17:02

Lähin asema käytössä ja siirtona pitäisi tehdä. Pari kk sitten lupasivat että heille kyllä tulee siirrot, haetaan vaikka kuusta paketit.
Mutta lääkäri ihan kuutamolla, ei löydä follikkeleita, tai ihan pieniä senttisiä löytää ja aina siirtää viikolla seuraavaa ultraa, sit oho, ovuloinut.
Olisi kiva jos löytäisi tilastoa myös näistä vastaanottaja asemista kuinka siellä onnistuu siirrot vrt omien orien siemennykset.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.23 13:24:18

Meillä ei ainakaan ole ikinä ollut ongelmia tai merkitystä eläinlääkärille sillä, että onko kyseessä siirto vai oriaseman ori. Onko osaava ell? Onko tämä toistunut monesti? Eläinlääkäri on voinut arvioida väärin, että kuinka nopeasti tamma tekee kiiman ja mahdollisesti halunnut teitä vaivata vähän (ei siis halunnut vaatia teitä kulkemaan oriasemalla joka toinen päivä) ja veikannut, että riittää kun palaatte asemalle ensi viikolla. Kaikilla sattuu erehdyksiä, mutta eri asia tottakai jos sama kaava toistunut jo monta kertaa. Alkukesästä myös kun kelit ei vielä ole lämpimiä voi tammat tehdä pieniä follikkeleita. Onko tamma varsonut ennen? Sullahan voi olla myös kiimahäiriöinen tamma. Tai sitten vaan tekee aina pikakiimat. Tässä on monta mahdollista muuttujaa.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Vie 
Päivämäärä:   24.5.23 15:30:37

Vie sinne asemalle seisomaan niin ultraavat joka 2. Pvä

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Kohta exkasvattaja 
Päivämäärä:   24.5.23 16:00:32

No ei kyllä siellä ultrata noin usein

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.23 16:28:53

Jaa, eräällä isolla siitolalla ultraavat jopa samana päivänä parikin kertaa, tosin pitäjä on itse eläinlääkäri.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   24.5.23 17:17:20

Toisinaan myös kiimoissa voi olla häiriöitä, meillä yhtenä kesänä tamma teki juurikin tuon, että oli ovuloinut todella pienen follikkelin. Ja kyseisen tamman "normaali" ovuloiminen oli oli tiedossa useamman vuoden ajalta.

Eikä ole meilläkään koskaan ollut väliä onko siirto vai aseman ori, siirtoissa se ultraus todennäköisesti su, ti ja to koska hyppypäivät ma, ti ja ke. Oman aseman oria voi hypyttää vaikka viikonloppunakin jos sille näyttää.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.23 17:41:27

Ihan normaalia, että ultrataan joka toinen päivä. Ongelmatamman kanssa omistautunut ell ultraa joka päivä ja vaikka parikin kertaa päivässä. Vaihda asemaa. Kuulostaa siltä, ettei ole joko osaamista tai viitsimistä.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   24.5.23 18:36:47

Kyllä kunnon asema ultraa 2 päivän välein eikä seisota turhaan.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.23 19:04:16

Tiedän yhden aseman jolla siittola-avustaja tekee luvattomasti ultraukset, mut ultraa ihan päivittäin

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.23 19:45:17

Suurin osa näistä joissa halpa astutus ja sisältää ultrat on näitä missä ei eläinlääkäriä edes käy paikan päällä. Isojakin asemia toimii näin.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.5.23 20:02:39

Olen myös ihmetellyt kuinka jotkut asemat on niin halpoja, mutta lieköhän tuo syynä, että ei käytetä eläinlääkäriä.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   24.5.23 20:23:22

Vain ELLillä oikeus ultrata...

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.23 20:41:07

ELL on ainut jolla oikeus. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että nämä joissa on halpaa on yleensä eläinlääkäri vain paperilla ja se voi olla satojenkin kilometrien päässä.
Kuka ottaa vastuun jos peräsuoli repeää?

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.5.23 10:32:57

Todella outoa, että viikon väli ultrauksessa siittolassa. Kyllä kaikki asemat, joissa itse olen asioinut, ultraavat ainakin sen kolme kertaa viikossa. Ja tietenkin tökkäävät kohta kiimapiikin, jos on mennyt ovulaatio ohi. (Ohi mennyt siinä vaiheessa, kun itse olen vienyt tamman liian myöhään asemalle.)

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   25.5.23 11:19:34

Pistäkää nyt herranjestas tieto AVIin läänineläinlääkärille näistä "avustaja ultraa" paikoista!

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.23 11:45:19

Kyllähän nämä tiedossa on jopa siellä.
Riittää että katsoo Oriaseman hinnaston niin tietää kuka ultrat hoitaa, yleensä myös huuhtelut ja muut hoidot.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   25.5.23 13:05:00

Minua potuttaa tämä kuljetuspalveluiden huonontuminen.Yhden tamman orhi on noin 150km päässä aijon itse mennä hakeen,2 muuta metsäpirtti ja rautiaisella.Ei maurata ei....

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.23 16:28:08

Meillä ei ainakaan kiimat ole lähteneet kunnolla käyntiin kun on ollut niin kauan kylmää.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   29.5.23 10:29:38

Eläinlääkäreiden osaamisessa ja innossa sekä siittoloiden toimimisessa on eroja. Puskaradio kertoo parhaimmat.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   29.5.23 13:40:30

Mitkä on parhaimmat? Ei niitä huonoja mainita..

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   30.5.23 00:48:40

Entäs miten ilmoitusvelvollisuus kaikista toimenpiteistä? Nyt olen itse kysellyt asioiden perään, kun tilannekatsausta ei oma-alotteisesti infota. Mä kuitenkin maksa tästä lystistä, niin luulisin saavani tietoa miltä ultrassa näytti, mitä tehdään seuraavaksi jne. Eikä niin en vien tamman sinne ja sit joskus soitetaan et nyt tää on valmis..

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.23 00:59:06

Ö kyllä se useimmille asiakkaille on päivänselvää juurikin niin että tamma viedään asemalle ja sille siellä tehdään kaikki tarvittava, ja asema ilmoittaa kun saa hakea, oli se sitten kiiman päätteeksi tai vasta ekasta tarkista tiineenä kotiin, miten on sovittu. Ei ole yhtään vilkkaammalla asemalla mahdollisuutta siihen että joku täysipäiväisesti lähettää omistajille tilannekatsauksia jokaisesta hännänhuiskauksesta. Se on sitten ihan erihintainen palvelu.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   30.5.23 01:10:02

Kiireen ymmärrän kyllä ja koitan tottakai ystävällisesti väliaikatietoja kysellä, mutta jotenkin pidin ihan automaationa että pysyn ajantasalla mitä mun tammalle siellä tehdään.. Kuten vaikka et hei nyt tää on siemennetty! Vihaan epätietoisuutta :)

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   30.5.23 05:37:24

Ei ole olemassa mitään "velvollisuutta", mutta kyllä asemat pyrkii infoamaan ne tärkeimmät, eli juurikin että on nyt siemennetty.

Mutta vaikka Ö maksaa lystistä niin siitä maksaa isommissa paikoissa parhaillaan toukokuussa sata muutakin, eli kiirehän siellä asemalla tähän aikaan on. Sillä eläinlääkärillä voi samana iltana olla 25 tammaa ultrattavana, niin siinä ei oikein ole aikaa soitella välissä omistajalle.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   30.5.23 07:53:27

Missähän tämmönen asema on?
Meillä on kasvatettu sh varsoja (J-suunnalle) kohta 20v ja aina on ilmoitettu miten tammalla menee ja mitkä ovat astutus-tai siemennyspäivät.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Speed 
Päivämäärä:   30.5.23 07:53:59

Millä aikataululla siemenet yleensä kulkee matkahuollon kautta? Toki välimatka vaikuttaa, sen verran ymmärrän, mutta jos orin hyppypäivät on ma, ke, pe niin onnistuuko siemennyskin samoille päiville vai meneekö välipäiville? Tai ehkä ennemminkin kysyisin että tilataanko siemenet ns vähän etuajassa jotta ovat oletettuun sopivaan päivään perillä, vai tilataanko ne kun näyttää et heti huomenna olisi hyvä hetki siementää?

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   30.5.23 08:02:49

Speed:

Tämä kannattaa selvittää lähettävältä asemalta, miten juuri sinun paikkakunnallesi kulkee.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.23 16:07:04

"Entäs miten ilmoitusvelvollisuus kaikista toimenpiteistä? Nyt olen itse kysellyt asioiden perään, kun tilannekatsausta ei oma-alotteisesti infota. Mä kuitenkin maksa tästä lystistä, niin luulisin saavani tietoa miltä ultrassa näytti, mitä tehdään seuraavaksi jne. Eikä niin en vien tamman sinne ja sit joskus soitetaan et nyt tää on valmis.."

Mä olen kelkkonu aina tammat asemalle suoraan ultraan, siinä saa jo alkutiedot. Ilmottavat, kun on ovuloinut ja joko haetaan kotiin tai jätetään ekaan tiineysultraan asti asemalle. Ja on mulla joku ongelma tamma ollu toiseenkin ultraan asti asemalla. Siellähän seisovat, mitäpä nuista perään kyselemään.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   30.5.23 17:59:37

Jos oma ell on noin osaamaton vaihtaisin paikkaa.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   31.5.23 14:47:04

Speed: siemenet tilataan vasta kun näyttää siltä, että hedelmöitys on mahdollinen. Jos ori hyppää vaikka klo 8 aamulla niin 24 tunnin sisään ne olisi saatava tamman sisuksiin, mieluiten samana päivänä jos ori on aamulla hypännyt. Tämä siitä syystä, ettei siemen pysy elossa ja liikkuvana (=hedelmöityskykyisenä) kuin määrätyn ajan.
Aika riippuu välimatkasta mihin asti paketti viedään, mutta sen näet Matkahuollon aikatauluista. Nythän on niin, että paketti on annettava kuljettajalle suoraan vuoroon ja se on otettava suoraan kuljettajalta.
Käytännössä tilaat esim. tiistai-iltana siemenet, ori hyppää keskiviikkoaamuna ja keskiviikkona saat jo paketin itsellesi ja tässä vaiheessa olet jo etukäteen sopimus kuka tamman ja missä siementää sen jälkeen mahdollisimman pian.

Ota yhteys asemalle tai orinpitäjään, niin saat tarkemmat tiedot ja ohjeet juuri sinun tapauksessa. Selvitä asiat hyvissä ajoin ennen ultria niin ei tule yllätyksiä ja varaudu ajamaan jonkinmoinen matka kun haet siemeniä. Ne tulee käytännössä isojen pääteiden varsille.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   31.5.23 16:54:01

Hyvä sperma kestää hedelmöittymiskykyisenä useamman päivän. Kannattaakin kiinnittää sperman laatuun huomiota nyt, kun kuljetukset saattavat venyä jopa vuorokaudenkin mittaiseksi ja kysyä oriiden sperman laadusta ja kestävyydestä.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   31.5.23 21:50:40

Tammassa kyllä, mutta ei ruiskussa kuin poikkeustapauksissa. Tammanomistajan kannattaa suunnitella ja aikatauluttaa asiat niin että tamma siemennetään niin pian kuin mahdollista.
Ja kyllä, omalla oriillani on elävä siemen vielä 2 vrk kuluttua, sen on todenneet vastaanottaneet asematkin. Mutta. Sellaista en kyllä laita matkaan vuorokauden kuluttua hypystä ja anna tammanomistajan uskoa, että "tästä tiinehtyy". Jos hätä on, niin ennemmin hyppyytän tuoreet siemenet jolloin tiinehtymisen todennäköisyys paranee.

Toiseksi. Yksi tammoistani kehittää kiimassa useamman follikkelin. Katkaista ei voi, koska ei tiedä mikä follikkeli ovuloituu. Yhdellä kaudella oli ori, jolla siemen eli pitkään. Meillä se tarkoitti kahta tiineyttä, mutta molemmat kaksosia, joita puristeltiin ja lopputulos oli tyhjä tamma. Joten plussalle tiedoksi: en halua oria, joka tavara kestää päiväkaupalla.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Akkuna 
Päivämäärä:   31.5.23 22:01:22

Nythän on uusia laimentimia käytössä, joilla siemen kestää pidempään.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Speed 
Päivämäärä:   31.5.23 23:55:40

Kiitos vastauksista!

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Jas 
Päivämäärä:   1.6.23 08:43:14

Ulkomaan siirrossa usein yli 24 h vanhaa siementä, ja toimii, ei se ole mikään poikkeus.

  Re: Oriasemien siirtojen onnistuminen

Lähettäjä: Alice 
Päivämäärä:   1.6.23 10:48:54

Samojen asioiden kanssa täällä pähkäillään. Kotona olisi tamma rennompi, mutta ei ole niin taitavaa eläinlääkäriä tammahommissa saatavilla. Ja tottakai halusn tietää miten follikkelit kehittyy ja mihin siemennetään. Ihan jo seuraavaa kertaakin varten.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.