Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   20.10.21 16:27:46

Minulla on hyvä sukuinen, kolmesti hienot jälkeläiset varsonut tamma joka saisi vanhojen vammojen vuoksi siirtyä nyt kokonaan siitoskäyttöön.

En halua tammaa myydä eikä itsellä juuri nyt tarvetta varsalle, joten mietin millaisia diilejä olette tehneet tammoistanne antaessanne ne siitosliisinkiin? Miten toimii rahallisesti tilausvarsotus? Entä jos tamman antaa muualle, onko kyseessä ihan perus ylläpito siinä tapauksessa? Yhtenä vaihtoehtona mietin myös hevosten vaihtoa ylläpitosopimuksella, antaisin omani siitoskäyttöön ja ottaisin tilalle opetusmestarin koulupuolelle.

Hevonen varsonut aiemmin ulkomailla, toinen jälkeläisistä kilpaili juuri junnujen este em-kilpailuissa ja toinen on myyty kilparatsastajalle Ukrainaan. Minulle varsoi tänä kesänä hienon varsan kouluorista.

Kyseisten diilien teko vierasta minulle, joten mielelläni otan kaikki mahdolliset vinkit vastaan! :)

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   20.10.21 19:27:52

Minulla sama tilanne ja kiinnostaisi kovin saada näkökulmia :)

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Varsottaja 
Päivämäärä:   20.10.21 19:50:20

Minulla tamma lainassa, asuu minun tallissani joten maksan sen kaikki kulut. Vakuutuksenkin olisin maksanut omistajalle, mutta hän halusi maksaa sen itse.
Diilejä on erilaisia sopijista riippuen, seuraavalle kesälle etsin toista tammaa ja erilaisia ehdotuksia diileistä on tullut.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   20.10.21 21:03:57

Jos tamma on minulla ylläpidossa varsan tekoa varten vastaan sen kaikista kuluista,ihan kuin omien kanssa.
Tilausvarsoja olen teettänyt omilla niin että saan sovitun summan vuokraa ja varsan ostaja vastaa astutuksen ja varsan kuluista. Muuten tamman kulut minulla. Toiminut ihan hyvin.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   20.10.21 21:49:14

Varsojen markkinatilanne niin huono, että ainoa diili, jonka kasvattaja pystyy tekemään, on se, että vastaa tamman kuluista tiineys+imetysajalta ja astutuskulut. Jos antaisin tammani tilausvarsan tekoon omalla tallilla, pitäisi varsan teettäjän maksaa astutukseen liittyvät kulut ja tietysti tamman kulut tiineys+imetysajalta.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.21 22:27:26

Kuten edellä. Itse en ottaisi tammaa joka vammojen takia jäänyt siitokseen.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   22.10.21 20:36:00

Jotain tämän suuntaisia kuvioita olin ajatellutkin, kiitos :)

Omalla tammalla on ihan tapaturmasta saadut vanhat vammat kyseessä, ei siis mitkään käytössä/rakenteen vuoksi hajonneet paikat, jännevammat yms. Siksi itsekin varsotin.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   23.10.21 10:21:43

Soppareita tehneet: tuleeko sopimusvarsan/ liisatun tamman jälkeläisestä näin yhtään edullisempi? Kerran laskin mitä tuo kustantaisi kun minulta (tammanomistaja) haluttiin tilausvarsaa, loppusumma ostajalle olisi ollut suurin piirtein sama kun vieroitetun ostohinta, noin 4500-5000e.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.10.21 17:11:16

Tilausvarsa ei tule halvemmaksi kuin valmiin varsan ostaminen. Valmiissa varsassa myös riskit jää pois ja saa valita mieluisen.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Kohtuus 
Päivämäärä:   26.10.21 04:57:47

Kyllä kuluissa tulee huomioids myös tilaajan ottama riski. Ei mene aina ongelmitta nuokaan projektit.

  Re: Siitostammojen omistajat, millaisia diilejä?

Lähettäjä: Moona 
Päivämäärä:   26.10.21 10:53:37

Kyllähän tänä päivänä hyvistä aineista tehdyn varsan hinta on reilusti yli 5000.

Mutta toisaalta koen että tilausvarsan teettämisessä ei ole kyse siitä että halutaan halvemmalla vaan siitä että pääsee tekemään haluamansa yhdistelmän.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.