Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.21 10:14:00

Usein näitä näkyy muoveineen päivineen. Jotkut leikkaa "hatun" pois, jotkut sivulle aukkoja.

Eikö ole riski että syövät muovia tai verkkoa? Vaikka hevonen on tarkka mitä syö niin onko niin tarkka?

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.21 10:18:53

Se on aika harvinaista, että hevonen söisi mitään sopimatonta. Ovat tosi tarkkoja siitä, että jos suussa on jotain vierasta, niin sylkevät pois. Mutta ei mahdotonta, vuosien aikana tiedän yhden hevosen joka sai suolitukoksen syötyään paalimuovia.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.10.21 12:09:41

Onhan näiden kanssa riskejä joka paikassa jos niitä alkaa etsimään.

Omalla on paali johon leikkaan aukot sivuille, jos päättää syödä muovia ja kuolla siihen niin sitten siinä käy niin.
Tarhaa myös kaverin kanssa, jos kaveri potkaisee jalan poikki niin sitten käy niin.

Jne.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Riimu 
Päivämäärä:   1.10.21 13:31:14

Minusta ikävämpää tuossa on se, että paalimuovia ja verkkoa jää väkisinkin maahan. Törkeän näköistä ja pahaksi ympäristölle, kun muovia sekoittuu maahan.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.21 14:09:25

Miten se maahan jää? Kai ne voi kerätä samalla kun haravoi maahan menneet heinätkin pois ennen uutta paalia?

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Riimu 
Päivämäärä:   1.10.21 14:22:56

Pakostahan niitä pienimpiä suikaleita leviää ja polkeutuu hevosten jaloissa. Aika usein myös näkee, ettei vanhoja muovinroippeita ja heiniä edes siivota pois. Hyvä, jos joku kuitenkin siivoaa.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: se.pienitalli. 
Päivämäärä:   1.10.21 14:30:31

Paalista heinää polkeutuu maahan yllättävän paljon. Ja hevosten ei anneta syödä paalia loppuun. Eli uutta paalia ajetaan tarhaan, maahan poljetun syömättömän heinän päälle.
Pari kolme päivää pidempi syöttöaika vähentäisi heinän hävikkiä. Pollea ei silloinkaan pakoteta syömään pilaantunutta tai paskan alla olevaa heinää.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.10.21 14:42:23

"Ja hevosten ei anneta syödä paalia loppuun. Eli uutta paalia ajetaan tarhaan, maahan poljetun syömättömän heinän päälle."

Niin tai sitten ei.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.10.21 14:59:03

Varma merkki tunnistaa joko persaukinen tai laiska ja hevosistaan piittaamaton, tai molemmat, hevosenomistaja. Heinähäkki ei ole mikään mahdottoman suuri investointi. Ei ole kuin huonoja selityksiä siihen, miksi paali on tarhassa muuten.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.21 15:20:50

Katselin YouTubesta eläinlääkäri, ravivalmentaja, kasvattaja Riina Rekilän haastattelua ja hänellä oli tarhoissa paalit jotka aukaistu päältä.
Hän tuskin on persasukinen tai laiska.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: persaukinen 
Päivämäärä:   1.10.21 15:27:44

Persaukinen ei pidä paalia tarhassa. Se on kallista tuhlausta.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.21 16:50:35

Meillä on viimevuotista kuivaheinää vielä 22 paalia ja ne on ollut kaikki 100% priimaa, eli ei hometta tms.
Mietin tosiaan että jos laittaisin ulos paalin ja se kestää sit kauan kestää.
Saisin syötettyä pois.
Tämän vuotistakin tuli liikaa jota saa ens syksynä vielä syöttää.
Helpottaisi työviikkoa jos ulkona olisi paali ja lauantaina sitten siivoaisi pois ja sunnuntaina laittaisi uuden.
Jotain katosta sille mietin niin samalla ehkä tekis telineen kun mihin vois purkaa koko paalin.
Mutta jos tuo pelkkä paali ei ole hengenvaarallinen niin kiinnostaisi kokeilla.

Laiskuutta voi joku sanoa, itse mietin omaa mukavuutta.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.10.21 17:27:47

Meillä on joskus ollut ja koskaan en nähnyt hevosen syövän muoveja tai verkkoa, mutta lannan joukosta löytyi useampi verkon kappaleita. Sitten avattiin jatkossa paalit niin että avattiin päältä ja kiskottiin sieltä verkot pois (työlästä ja hankalaa ja verkkoa jäi välillä kun se repesi. Tämän jälkeen hankittiin heinähäkki, koska vaikka palat oli pienehköjä niin yhtään verkkoa en hevosen suolistoon kaipaa.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.21 18:35:11

Meillä paalit niin tiiviitä että aivan turha edes haaveilla että repis verkot pois.

No, viikonloppu edessä, puutavaraa ja kattopeltiä varastossa. Mieltä ja tulevaisuutta helpottava ratkaisu tehdä katos ja paaliteline.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: sääli 
Päivämäärä:   1.10.21 20:48:40

Ja sitten kaikki paikat, tarhat, metsät täynnä muoveja, mikä lentää kovalla myrskyllä.

  Re: Suurpaali tarhassa

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   1.10.21 20:51:07

Minulla paalit muoveineen syöttö laatikossa ja itte avaavat paalin 29 v aikana löytänyt 3 pienta muovin kappaletta lannasta luokka 2x2 cm.Eikä yhtään ähkyä.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   1.10.21 21:08:43

Itse vien pyöräpaaleja ja paalinjämiä tarhaan(löytyy häkit), mutta en ikinä jätä muovineen sinne. Varsinkin varsat tuppaavat syömään kaikenlaista.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   2.10.21 11:54:22

Meillä oli paaleilla sekä syöttölaatikoita että slowfeeding verkkoja, jälkimmäisistä luovuttiin hampaiden kulumisen vuoksi. Syöttölaatikko kätevä kun saa verkot ja muovit pois eivätkä polje jalkoihin.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: pullasuti 
Päivämäärä:   2.10.21 15:23:22

Useamman kerran olen nähnyt maneesissa, kun tuntihevonen paskoo muovia.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Rumpu 
Päivämäärä:   2.10.21 15:47:23

Olen nähnyt sellaisen ratkaisun, että paalin päälle laitettiin traktorilla iso rumpuputki. Putki oli siis katkaistu vähän paalia korkeammaksi ja sen kylkiin oli tehty isot aukot, joista hevoset saivat syödä. Päällä oli joku kansisysteemi. Paalista sai riisua verkot ja muovit ja se pysyi silti kasassa ja kuivana.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.10.21 19:21:20

Joskus jätettiin kokeiluluontoisena mutta ei enää. Helpommalla ja pienemmillä riskeillä pääsee kun kerää heti pois. Helppo kerätä ja niputtaa muovit puhtaana vrt riekaleina kastuneina ja ympäri lennelleinä maan seasta ja puiden oksilla. Kaverin hepalla oli paaliverkosta ruokatorventukos, joten onhan siinä riskit jättää verkkoineen muoveineen. Meillä ei ole häkkiä eikä tule koska tykkäävät levittää paalin ja makoilla päällä (ja tämä on meillä ihan sallittua, miksei olisi) mutta paalit ovat betonisella alustalla johon paali avataan ja vähän levitetäänkin valmiiksi. 8x12 metrin syöttöalustalta joskus meinaa toki levitä heinää hiekan puolelle mutta sitten siivoillaan.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.10.21 19:40:59

Ikinä en vie muoveineen / verkkoineen tarhaan.
Kyllä niitä hevosia on tavattu jotka vetäneet muovia, se verkko vielä myös riski.
Ja onhan ne karsean näköisiäkin.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.10.21 21:23:35

Toimiiko paaliverkko? Kokemuksia?

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: määki 
Päivämäärä:   2.10.21 21:41:45

Naapuritallilla on nyt parin vuoden ajan liehunut tarhan vieressä olevien koivujen oksilla erimallisia ja -kokoisia paalimuovin suikaleita ja palasia. Pois niitä ei saisi ohuimmista oksista korkealta kuin puun kaatamalla. Muoveja löytyy myös tuulen kuljettamana viereisestä metsästä. On aika karsean näköistä. Loput muovit on suurelta osin poljettu tarhan pohjaan.
Mutta tietysti tämäkin on parempi kuin että muovit olisivat hevosten mahassa. Ainakaan toistaiseksi en onneksi ole kuullut, että naapurissa olisi hevosia muovista tai verkosta sairastunut. Oli kuitenkin kiva, jos ympäristön siisteys otettaisiin huomioon.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.21 23:44:15

On niitä muoveja joidenkin pihoissakin ja pitkin tallialuetta, varmaan yksilöllistä haluta elää sotkussa.
Se ei ollut tässä olennaisin kysymys.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: köyhyys 
Päivämäärä:   3.10.21 00:13:00

Niissä katollisissa telineissä on se vika, että pitää olla traktori, että saa sen paalin sinne. Eli köyhä olen, kun en saa traktorin hintaa irti. Köyhä olen kyllä kaikilla mittareilla mitattuna muutenkin, mutta köyhyys ja huono hevosten hoito eivät kulje käsi kädessä.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.21 13:24:37

Esim tämä on aivan kelvollinen heinähäkki. Ei vie ketään konkurssiin, ja jaksaa yhden henkilön voimin punnertaa paalin päälle, jos ei aivan heiveröinen ole.

https://www.kellfri.fi/kuusikulmainen-katettu-ruokintahakki-12-paikkaa

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.21 13:49:15

Lisään vielä, että heiveröinen voi ottaa samasta häkistä alumiinisen version. On satasen kalliimpi, mutta sitten jaksaa se heiveröinenkin.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.21 11:30:39

Meillä ei tuo kelfrin kestänyt. Se painavampi. Alalevyt irti, vähän lytyssä, käännettiin pois paalin päältä ja työnnettiin tarhasta ulos. Liian heppoinen siis.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.10.21 11:49:43

Mielenkiintoista. Itsellä ollut nyt pari vuotta jatkuvassa käytössä ja todella tyytyväinen. Ainoa pieni moite, että pressukatto ei ole kyllä tehty kestämään, vielä kuitenkin sekin ihan kunnossa, pari pientä reikää ehtinyt tulla. Se kuitenkin helppo sitten korvata uudella ja vähän paksummalla kun sen aika. Itse pyöritellyt niitä suht kovinkin ottein. Kyljelleen vaan ja sitten pyöritellään sinne mihin seuraavaksi siirretään. Ei mitään ongelmia. Hevoset eivät myöskään ole saaneet mitään sen suhteen aikaiseksi. En ymmärrä miten ne sen edes tekisivät. Ei siitä hevonen saa oikein mistään mitään otetta vaikka yrittäisi.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   4.10.21 22:04:05

Mulla kuoli yks muoviin, oli kiertynyt kivasti suolistoon ja aiheuttanut kuolettavan kuolion. Kaksi ainakin paskonut muovia eli tuurilla tullut läpi. Ikinä en hevosiani vie paikkaan, jossa syötetään muoveineen.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   5.10.21 12:55:08

Mulla on paali tarhassa, kaikki muovit ja verkot pois, reikäinen slowfeeding-verkko päällä ja Hankkijan paalisuoja päällä. Ei jää hukkaa eikä mene paljoakaan tallattavaksi.

  Re: Suurpaali tarhassa

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   5.10.21 19:48:46

Mun hevosilla vapaa heinä niin ei tarvitse syödä muoveja tai huonoja kohtia.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: pv 
Päivämäärä:   5.10.21 21:24:00

Muovi vaan mene heinän mukaan sinne suolistoon. Ei ne erikseen sitä syö. Miten vaikea on ottaa se pois?

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: laalaa 
Päivämäärä:   5.10.21 21:32:35

En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta. Mietin itse lähinnä sitä, miten voidaan varmistua paalin ruokintakelvollisuudesta, jos sitä ei kunnolla edes avata muoveistaan? Mitä, jos paali on homeessa, eikä hevosille tarjota muuta syötävää? Riittävän ahne hevonen syö nälkäänsä myös sitä homeista heinää.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.10.21 21:52:41

Ei mitenkään pysty varmistamaan. Eikä se edes kiinnosta niitä muovien kanssa syöttäjiä. Niille on tärkeintä että kaikki on mahdollisimman halpaa. Homeinen heinä käy oikein hyvin.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Vaihto 
Päivämäärä:   6.10.21 15:48:46

Miten sen ison paaliverkon saa päälle ilman että koko paali leviää?

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.21 15:52:36

Ei paali muovin ja verkon pois ottamisen jälkeenkään mihinkään leviä, jos sitä ei levitä.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: se.pienitalli. 
Päivämäärä:   6.10.21 16:29:04

Hevoset levittävät paalin yllättävän nopeasti. Ja tallovat heinää maahan.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: pv 
Päivämäärä:   6.10.21 18:14:31

Lähettäjä: se.pienitalli.
Päivämäärä: 6.10.21 16:29:04

Hevoset levittävät paalin yllättävän nopeasti. Ja tallovat heinää maahan.
..........

No kyllä sen paaliverkon saa päälle, sen verran pysyy paali vielä pystyssä :D

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   7.10.21 14:21:11

Saako paalia mitenkään sahattua/leikattua osiin? Minulla on vain 2 hevosta vapaalla heinällä ja kokonainen paali ehtii mennä huonoksi ennen kuin ehtivät syödä sen. Toisen puolikkaan voisi syöttää säännöstellyllä heinällä oleville.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.21 14:33:12

On olemassa traktorin perään laitettavia paalileikkureita, joilla saa paalin puoliksi. Sahaaminen on turha toivo. Moottorisaha on kokeiltu. Menee noin millisekunti, kun sahan terä on heinästä umpijuntturassa.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.21 14:56:12

Meillä tarhassa lehmilläkin käytetty pyöreä paalihäkki, johon traktorilla ajetaan paali n. Kerran viikossa-puolessatoista. Etenkin talvella pakkasella säilyy hyvin eikä mene pilalle. Sateisilla ja lämpimillä keleillä vaatii vähän laadun seuraamista. Helpottaa omia töitä paljon, kun ei tarvitse kelkkoa kottikärrillä heinää tarhaan monta kertaa päivässä. Vähän vetävät maahan, muttei läheskään niin paljon kuin ilman häkkiä. Yksi hevosista vielä sellainen heiniin kusija, että jos heinät maassa niin takuulla polkee ja kusee eikä sitten kelpaa kellekään enää. Moni sanoi, että katkovat jalkansa tuohon, mutta eipä ole vielä kertaakaan ollut tilannetta, että tunkisivat jalkoja häkkiin,ei edes varsat. Toki kaikkea voi sattua, mutta saa olla jo tosi paskaa tuuria ja samalla ajatusmallilla sitä voi katkoa jalkansa missä vaan, miten vaan. Tyytyväinen olen ollut häkkiin.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Trisha 
Päivämäärä:   21.10.21 09:44:22

Itse olen nähnyt kun nuoret hevoset nyppivät pyöröpaalista heinää ja samalla verkkoa. Ei ne sitä suustaan pois mukeltaneet vaan sujuvasti meni heinän mukana.

En ymmärrä kokonaisen paalin laittamista aitaan, jos muovia ja käärintäverkkoa ei ole otettu pois.

Sotkemisasiaan sen verran, että kyllä se on tallin omkstajasta kiinni kerätäänkö niitä ympäristöön levinneitä muovinpaloja.

Montako hevosta teillä on aidassa, jossa on kokonainen paali? Kauanko menee, että syövät kokonaan ja minkä kokoinen paali?

Jos itselläni olisi esim. useampia ratsastuskouluhevosia isossa aidassa, voisin laittaa kokonaisen paalin, mutta senkin johonkin häkkiin/laatikkoon tmv. Jos hevosia vaan vähän kevyellä liikunnalla, varmaan vetäisivät itsensä palloksi.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   21.10.21 11:41:32

Tuohon paalin puolittamiseen: jos löytää jostakin semmoisen ison kirveen (tapparan) niin sillä on mahdollista hakata paali puoliksi. Moottorisahahan ei muutenkaan käy kun terästä irtoaa öljyä.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   21.10.21 12:09:59

"Varma merkki tunnistaa joko persaukinen tai laiska ja hevosistaan piittaamaton, tai molemmat, hevosenomistaja. Heinähäkki ei ole mikään mahdottoman suuri investointi. Ei ole kuin huonoja selityksiä siihen, miksi paali on tarhassa muuten."

Tuossa yllä hyvä esimerkki laiskasta henkilöstä, joka ei koskaan ole pitänyt tallia, eikä tiedä hevosenpidosta juuri mitään.
Minulla on ollut kengättömillä laumassa pari paalia yhtä aikaa. Mahtuvat paremmin syömään esim jos laskee 3 hevosta/paali. Syövät tarkemmin, kun laittaa sitten vain yhden uuden paalin kerrallaan ja toiset syövät vielä vanhoja paaleja. Pystyy kätevästi vaihtamaan ruokintapaikkaa, kuin että vaihtaisi kiinteän telineen paikkaa.
Meillä on nyt kiinteä teline ja kyllä siinä hukkaheinää tulee yhtä paljon, kun repivät jalkoihinsa ja pissivät tallottujen päälle.

  Re: Suurpaali tarhassa

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   21.10.21 18:56:40

Kuinka nuo minun pollet selvinneet 28 vuotta jos muovi on niin tappavaa.Ei yhtä ainotta ähkyä ja toissa syksynä eka hiekka epäily ei ollut hiekkaa ei sitten yhtään.Varsa vain kuppasi emänsä turhan ohkaseksi reippaasta ruuan tarjoilusta huolimatta.Onneksi se tamma osaa itse pistää maitohanan kii silloin kun seuraava on mahassa.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.10.21 22:32:03

"Tuossa yllä hyvä esimerkki laiskasta henkilöstä, joka ei koskaan ole pitänyt tallia, eikä tiedä hevosenpidosta juuri mitään."

Voisitko vähän perustella tuota? Koska itse en vaan ymmärrä mikä on se ylivoimaisuus siinä, että ei voi tehdä asioita kunnolla ja hankkia sitä heinähäkkiä, jos on tarkoitus syöttää paaleja kokonaisina.

  Re: Suurpaali tarhassa

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   21.10.21 23:41:24

i Jos laittaisi paalin tarhaan ilman mitään niin yksi hevosistani levitäisi sen noin 10 minuutissa

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   22.10.21 00:36:15

Ei tulisi mieleenkään laittaa paalia muoveineen ja verkkoineen tarhaan (turvallisuusriski), tai ilman telinettä levitettäväksi, heinä on sen verran kallista, ja ne rahalla tehdyt tarhanpohjat myös tykkää huonoa kun sekaan poljetaan kilokaupalla heinää.

Meillä muutamalla laumalla (3-4 hevosta/lauma) suurpaali lehmien ruokintakehikossa slowfeeding-verkon kanssa. Verkko ei kyllä syömistä juuri hidasta, mutta heinähävikki jää melkein nollaan. Nämä niitä tallin huonoimpia rehunkäyttäjiä/niitä, jotka suolistonsa ja/tai henkisen hyvinvointinsa vuoksi tarvitsevat vapaan heinän päivisin, ratsastuskouluhevosia jotka tekevät 1-3 h päivässä, niin eivät ole päässeet lihomaan.

Paalipihdeillä on verkkojen virittely ja paalien siirtely kaikkein helpointa, mutta myös trukkihaarukan kanssa onnistuu.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   22.10.21 05:52:19

Päivi on onnellinen ihminen sitten, maailman paras kasvattaja ja tallinpitäjä muutenkin.

Itse tiedän useamman, keneltä tullut suolistosta muovia ja heinäverkkoa.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: se.pienitalli. 
Päivämäärä:   22.10.21 09:08:54

Muovi on inhottavaa siivota maahan poljetun heinän seasta. Ja putsaamme tarhan tallatun heinän ja kuran tarhasta kaivurilla. Eli tarhaan poljettu muovi kulkeutuu siivottavan heinän ja kuran mukana pellolle, ja on inhottavaa siivota pellollakin.

Meillä on Kilpi paalileikkuri jolla pyöröpaali katkaisu onnistuu. Ja katkaistun paalin puolikkaat voi viedä pariin tarhaan.
https://www.nettikone.com/kilpi/paalileikkuri-pihti/2025233

Ja Google haulla Kilpi paalileikkuri löytyy lisää kuvia.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.10.21 13:06:26

11v olen pitänyt paaleja muovineen päivineen niissä tarhoissa, joissa vähintään kaksi syöjää.
Ikinä ei ole paskan mukana tullut verkkoa. Muutaman kerran voinut tulla joku pieni muovinpala.
Yhtään ähkyjä ei ole ollut.
Ei sitä verkkoa tietenkään kuulu antaa syödä. Itse tarkistan päivittäin paalin ja otan verkkoa alussa pois heti jos näkyy ja kun ovat syöneet puolilleen, niin viimeistään silloin saa koko verkon pois.
Tottakai syövät verkkoa, jos reiän tekee esim paalin kylkeen. Kuuluu tehdä päälle.
Eikä ikinä vielä ole tallottu muoveja paskan/maan joukkoon. Niitä kuuluu ennen kerätä pois, ni ei jää sinne jalkoihin.
Heinähäkistä ne heittää ihan yhtä paljon sitä heinää maahan, ellei ole verkkoa.
Jatkossakin laitan paalin tarhaan. Nopeuttaa niin paljon ruokkimiseen käytettävää aikaa, että jää aikaa tehdä muita hommia.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.10.21 20:23:49

Kyllä se telinekin on turvallisuusriski, koska siihen voi jäädä esim piehtaroiva kiinni jalastaan. Nykyään pitää kaikkeen olla joku tuote, joka pitää ostaa. Aivan kuin sillä todistaisit olevasi hyvä hevosenomistaja, kun syydät rahaa näihin tuotteisiin.
Itsellä on sekä teline että olen pitänyt paalia. Hukkaan menee yhtä paljon. Kaikessa on riskinsä. Jokainen toimikoon oman arvionsa mukaan.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: ppp 
Päivämäärä:   25.10.21 07:55:14

Kyllä ne syövät sitä muovia ja verkkoa: ainakin omani söi. Varsinkin verkko on erittäin vaarallinen ruoansulatuksessa, eikä se muovikaan riksitöntä ole syödä. Paali kastuu ja vettyy Suomen oloissa. Jos on lämpöasteita, rupeaa vielä käymään. Laiskuutta ovat paalit tarhoissa, ei mitään muuta.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: apua 
Päivämäärä:   25.10.21 12:47:27

Nimenomaan ahne hevonen syö vaikka muovia, kunhan se tyydyttää hevosen tarpeita/nälän tunnetta. On nähty..

Muovitetuissa paaleissa sellaisenaan syötettäessä on niin paljon negatiivisia puolia, ettei tulisi itselle mieleenkään syöttää heinät niin.

  Re: Suurpaali tarhassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.10.21 18:44:05

"Kyllä se telinekin on turvallisuusriski, koska siihen voi jäädä esim piehtaroiva kiinni jalastaan."

Kannattaa hankkia ihan oikea heinähäkki, eikä jotain naapurin Sepon tuhannen litran vesikontin häkistä itse tekemää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.