Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 18:38:05

Vuosia sitten yksi pariskunta osti minulta hevosen, kasvattini, se oli heille passeli, joka menoon sopiva, kummallekin toimiva peli, kesäravihevonen, terapiaratsu, työhevonen jne.

Se kuoli toissa keväänä yllättäen, mitään syytä ei avauksessa löytynyt ja vain 10vuotias.
Emänsä lopetti samaan aikaan raviuran 15vuotiaana ja päätin astuttaa uudelleen.
Tuo aiempi oli pienen tapaturman takia tehty varsa nuorena.
Tarjosin heille varsaa jo ennen astutusta ja kiinnostuivat kovasti.

Varsa oli nyt keväällä 2viikkoa ja kysyin että kiinnostaako edelleen ostaa, esitin hinnan ja olivat että kyllä, se on meidän varsa.
Pyysin käymään ja koronan takia eivät päässeet...
Laitoin kuvia ja videoita pitkin kesää ja pyysin usein käymään.
Eivät tulleet.
Nyt varsa 5.5 kk, mahtava luonne ja rakenne, itseäkin kiinnostaisi pitää.
Olenko tympeä jos pidän itse, ilmoittamatta? Kaikki yhteydenpito ollut minultapäin, en usko että edes ennen ensi kesää kysyvät mitään ..
Vai onko se heidän vaikka eivät ole maksaneet?

Vai mitä teen?

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   22.9.21 18:49:53

Pidä vaan, sitten kun kysyvät niin ilmoita kunnon hinta.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Tuitui 
Päivämäärä:   22.9.21 18:55:24

Jos raha ei ole vaihtanut omistajaa voit sen ihan hyvin itse pitää. Näin tekisin itse, toki ilmottaisin että varsa ei ole enää kaupan.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   23.9.21 00:11:50

Toki suullinen sopimuskin on pätevä, jos olette sopineet jo hinnat ja kaikki. Toki voit yrittää, että unohtaisivat..

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Varsa 
Päivämäärä:   23.9.21 07:23:26

Kyllä sopimuksen voi purkaa, kun raha ei ole vaihtanut omistajaa. Ilmoitat ostajalle että varsa ei ole enää myynnissä.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.9.21 09:23:24

No näitä "ostajia" on paljon, ovat kovin kiinnostuneita, mutta kun pitäisi alkaa tekemään kauppakirjaa ja maksamaan, niin häviävät. Pidä vaan itse.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   23.9.21 10:32:29

Kyllä sovittuun sanaan pitää voida luottaa...
Pistä pariskunnalle viestiä että kyllä mielelläsi pitäisit sen itse. Voihan se olla että hekin miettii sopimuksen purkamista.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Oma 
Päivämäärä:   23.9.21 11:08:10

Hinta ei todellakaan ole enää sama kuin varsan syntyessä, onhan siitä tullut sinulle koko ajan kuluja. Ilmoitat, että pidätkin varsan itse. Kyllä varsa pitää maksaa kohtuullisessa ajassa, jos ei muuta maksusta sovita eli voit katsoa kaupan purkaantuneeksi tai unohdetuksi eli en viestittelisi mitään, kysyttäessä sanoisin vain, että oletit heidän luopuneen kaupansta.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   23.9.21 11:28:50

Jos todella haluaa tietyn hevosen, se kätellään heti. Ei jäädä jaakaamaan. Pidä aloittaja varsa itse, eikä asiaa tarvi pahoitella.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.21 13:58:06

Miten se muuten menee kun sopimus on sopimus että voiko vaan toinen osapuoli purkaa sen

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Nami 
Päivämäärä:   23.9.21 16:34:14

Tilausvarsasta sovitaan hinta ennen kun sitä aletaan tehdä. Eli onko ori ostajan valitsema, kuka maksaa kulut yms.
Mahaan ostettuna hinta on myös sovittu ja mielellään käsiraha maksettu hyvissä ajoin ennen varsomista.
Jos joku random vain huokailee säännöllisesti ett ihana, toi on mun varsa ja ton kyllä ostan niin saa tuuli mennä ja viedä turhat puheet niin kauan kun mitään ei oikeasti olla sovittu.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.9.21 07:41:46

"Vai onko se heidän vaikka eivät ole maksaneet?"
ei ole heidän, varsa on sinun. pidät varsan itse ja jos jossain vaiheessa kyselevät sen perään, mitä epäilen, niin ilmoita varsalle hinta jos meinaat myydä.

ei teillä sen kummempaa sopimusta ole puolin eikä toisin. näitä kaikenlaisia haaveilijoita riittää aina, puolin ja toisin :)

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: 20 
Päivämäärä:   25.9.21 20:50:42

Tämän takia kaupankäyntiin aina selkeät sanat. Jos joku mulle sanoisi noin että joo se on mun varsa, vastaisin että se on sun sitten kun paperit on tehty ja raha vaihtanut omistajaa. Ja heti perään kysymys koska haluaisit paperit tehdä. Eli heti kortit selväksi missä mennään. Näitä haihattelijoita riittää. Tossa sun tilanteessa varsa on sun ja mikään haihattelu ei ole ollut sitovaa.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.21 18:57:46

no onhan se ihan mulkvistin teko olla ilmoittamatta että et myykään varsaa.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   26.9.21 19:43:41

Mulla on vähän vastaava tapaus, mutta toisinpäin. Mulla oli kasvattajalta x ostettu hevonen joka oli mulle kuin ne päähän sopiva ja kaikki meni fine. Kunnes se yllättäen kuoli. Kasvattajalle ilmoitin, että hevonen kuoli ja jos samasta emästä vielä varsaa saa, olen kiinnostunut. Ei siinä mitään rahaa vaihdettu, vaikka niillä puheilla kauppa alustavasti sovittiinkin. Kun tämä varsa sitten syntyi, niin ensin kasvattaja halusi katsoa, että varsa kehittyy kunnolla, ennekuin sitä pääsin katsomaan. Kaupat sovittiin ja vaikka en sitä juuri sillä hetkellä maksanutkaan, minun se oli. Ja on edelleen.
Kaupanpurku sakko on mahdollinen, jos sovitun kaupan perut.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   27.9.21 19:26:33

No mä en kyllä tuota kutsuisi tilausvarsaksi. Itse tein tilausvarsan ja siinä maksoin itse oriin kulut, tamman siittolassa olon, varsamaksut, tunnistuksen jne....

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.9.21 19:54:36

Älä laita enää mitään viestiä, jos eivät kerran ole tulleet katsomaankaan, eivätkä laita viestejä. Jos joskus tulee viesti, ilmoitat ettei varsa ole enää myynnissä. Sinä teet omallasi mitä haluat.

Ei nuo ihan oikeilta ostajilta kuulosta muutenkaan.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   28.9.21 21:59:04

Kyllä ainakin jokin varausmaksu pitäis olla maksettuna, että sopimus kaupasta olisi syntynyt. Muutenhan sitä voisi varailla kymmeniä varsoja ja ostaa sitten vaan sen mieluisimmaksi kehittyneen, jos sitäkään.

  Re: Tilausvarsa vai "Tilausvarsa"

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   28.9.21 22:03:34

Jos eivät viiteen kuukauteen ole saaneet varsaa maksettua, niin mikä kauppa se muka on? Kauppa on tehty sitten, kun nimet on paperissa ja rahat myyjällä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.