Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen pureminen

Lähettäjä: Panu 
Päivämäärä:   23.8.21 22:46:27

Jos hevonen uhkaa purra käsivarteen niin, että hampaat osuu, muttei ota varsinaisesti kiinni, miten tuollaista lähteä komentamaan, ettei niin saa tehdä. Hevonen ollut meillä puolisen vuotta ja nyt kun on kotiutunut, on alkanut tällaista tehdä. Muuten hevonen on oikea unelma.

  Re: Hevosen pureminen

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   23.8.21 22:54:43

Minä ainakin luettelisin muutaman esiisän ja elimen kohtuu reilulla volyymilla:D

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.21 23:21:06

Ei voi sallia pienintäkään elettä siihen suuntaan. Hevonen ei ymmärrä osuuko hampaat vai ei, jo aikomus on liikaa.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: komento 
Päivämäärä:   24.8.21 18:40:43

Hevoset ei ihmisiä pure. Jos se yrittää ottaa kiinni esim loimittaessa tai hoitaessa ym, se laitetaan ainakin ekaksi kiinni.

Jo ekasta komennan vähintään äänellä. Yleensä lisäksi riittää käden heilautus kohti.

Sitten kelaan tapahtuneen ja mikä siihen mahdollisesti johti. Nipistinkö remmillä jostain vai kuinka? Yritän välttää jatkossa siis tilanteet.

Puremisesta pitää rangaista, se kun näes sattuu eikä helposti jää viimeiseksi.

Hevonen ei ole varsinaisesti kotiutunut vaan se on huomannut miten teitä voi vedättää. Tai sitten teitte jotain joka sitä esim sattui tai ärsytti.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.8.21 19:01:45

Kannatta miettiä miksi se teki niin. Jotain hevoselle epämiellyttävää tapahtumaan liittyi, harvemmin ne ihmisiä huvikseen puree.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Panu 
Päivämäärä:   23.9.21 20:31:20

esim tänään, otin hevosta sisään ja kun olin laittamassa portinkahvoja pois niin yritti puraista toisesta kädestä.. en siinä tilanteessa päässyt siihen heti puuttumaan ja myöhemmin oli jo myöhäistä..

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.9.21 20:34:20

Lähettäjä: m
Päivämäärä: 24.8.21 19:01:45

Kannatta miettiä miksi se teki niin. Jotain hevoselle epämiellyttävää tapahtumaan liittyi, harvemmin ne ihmisiä huvikseen puree.

Hevosilta ei vaan kysellä, onko joku asia miellyttävää vai ei. Ne tekevät niin kuin käsketään, purematta ihmisiä. Meilläkin on yksi, joka ei pidä riimuista ja koittaa purra, se saa silti sen riimun koska ilman sitä ei mennä ulos.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Pph 
Päivämäärä:   23.9.21 21:26:58

No kyl minä heti tilanteessa ärähtäsin ja nykäisisin vähän narusta, mutta kyllä sen jälkeen jäisin seurailee, että mistä johtuu.? Kivusta vai pelosta yms. (minulla hevonen esim jää silloin tällöin säikähtäessään potkimaan säikähtynyttä asiaa kohti, jos on kiinni ja pakoyrityksestä huolimatta ei pääse karkuun, eli puolustautuu, mikä on hevosilla normaali reaktio, eli pakene tai puolustaudu).

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Pph 
Päivämäärä:   23.9.21 21:30:40

Mutta herkemmäthän hevoset saattaa pelkkää hermostuneisuutta purkaa myös näykkimällä, jos jännittää. Voi siis olla mistä vaan. Mutta niinkö ylhäällä mainittiin, niin harvemmin ne huvikseen puree. :)

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.9.21 23:48:53

Kyllä ne joskus puree, jos niitä vit#. Tiedän muutamankin tapauksen jos portit eivät heille aukene riittävän nopiaa. On myös ilkeitä hevosia, ihan oikeisti ilkeitä.
Toiset taas hakee turvaa ottamalla kiinni ihmisestä huulillaan. Onhan näitä. Luonnollisesti noista tavoista tulisi päästä eroon.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Panu 
Päivämäärä:   24.9.21 11:09:24

Pureminen on alkanut vasta nyt kun hevonen näyttää kotiutuneen. Se saattaa puraista jos tarhassa harjailee, tai kuten eilen, portti ei ilmeisesti auennut tarpeeksi nopeaan kun oli kurja sää ja äkkiä olis pitäny sisään päästä.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   24.9.21 11:35:22

Onko hevoselle oltu liian lepsuja, jos se katsoo voivansa ruveta röyhkeäksi?
Vai päinvastoin?

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.9.21 09:07:16

Omaa väänsin ylähuulesta.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   25.9.21 09:18:03

Ehkä se on tottunut ripeään toimintaan ja on kärsimätön. Kaikki hevoset eivät myöskään pidä tarhassa (tai edes karsinassa) harjailusta, vaan haluavat olla rauhassa.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   25.9.21 10:04:23

No mutta tehkäähän toki kuten hevonen määrää. Olkaa liikkeissänne ripeämpiä, ja huomenna ja ylihuomenna vieläkin ripeämpiä jos hepsukka taas käskee. Hevonen tottakai myös päättää onko harjaus, kengitys, rokotus tmv tarpeellista, lopetatte heti jos hevonen käskee. Makupalalla voi lohduttaa, jos pahoititte sen mielen vaatimalla jotain mitä hepsu ei tahtonut. Kengittäjälle, anteeksi siis vuolijalle tietysti, myös ohje lohduttaa makupalalla jos hevonen pakotetaan puremaan ihmistä tekemällä jotain mitä hevonen ei tahdo, kuten nostamaan jalka. Portilla olisi ehkä hyvä vain päästää hepsu juoksemaan itse sisälle, jos hän ei tahdo hidastella ihmisen kanssa kävellen. Ulos viedessä makupalalla voi sitten palkita joka kolmannella askeleella jos hepsu kävelee tarhaa kohti, ja lohduttaa jos ei. Tärkeintä on että hevonen voi luottaa siihen että sen tunteita kuunnellaan ja sen tarpeisiin vastataan välittömästi!

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   25.9.21 10:28:02

Panun täytyy nyt määrätietoisesti näyttää hevoselle kuka on pomo ja siihen voidaan tarvita hetkelliesti kovia otteita.
Jos antaa hevosen taholta homman jatkua se voi käydä ihmiselle vaaralliseksi.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   25.9.21 16:20:38

Kuulostaa että hevonen stressaantunut ja purkaa puremisella. Kannattaa unohtaa nämä "ihminen on johtaja" - tyypit ja miettiä miksi ko tilanteet stressaa hevosta.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.9.21 18:58:38

Minulle on aivan yksi lysti stressaako joku tilanne hevosta vai ei. Minua ei silti purra. Ei pure kukaan tammalaumani JOHTAJAAKAAN (sille kun ei ole muistettu kertoa, ettei hevosilla ole johtajia), ei ainakaan toista kertaa.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Niinii 
Päivämäärä:   25.9.21 21:55:17

Johtaja johtaja. Näytä kuka on johtaja, se ei tiedä kuka on johtaja, kaikki lähtee kurittomuudesta jne... Huh huh vieläkö tätä kuulee - pureminen ei ole ok, ja siitä kannattaa hepalle mainita ärähtämällä, ei lyömällä yms. Ja sitten miettiä miksi puree. Ei kannata kuunnella johtaja teorioita sen enempää M

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Ränkkä 
Päivämäärä:   26.9.21 07:20:04

Johtaja-sanalla voi olla vähän ikävä kaiku, mutta yksinkertaisesti se tarkoittaa vaan sitä, että ihminen päättää mitä tehdään: opettaa ja kertoo hevoselle mitä siltä halutaan, palkitsee oikein tekemisestä, jättää huomiotta epätoivotun käytöksen ja tarvittaessa osoittaa rangaistuksella, millainen käytös on ehdottomasti kiellettyä. Se ei tarkoita, etteikö hevosta saisi harjailla, rapsutella, syötellä ja kävellä sen kanssa auringonlaskuun. Kuitenkin hevosten kanssa vaan on niin, että ensin järjestys ja sitten ystävyys. Sikäli ihmisen ja hevosen ystävyys ei oikein voi olla tasavertaista. Jokainen hevonen ansaitsee niin hyvää käsittelyä, että se voi tukeutua ihmiseensä. Hevosten luonteissa on valtavasti eroja, mutta tämä perusresepti toimii aikalailla kaikille. On hevosia, joille voi tai pitää antaa enemmän siimaa ja on sellaisia, joiden kanssa pitää olla hyvin tarkka. Toiset oppivat kerrasta, toiset kysyvät aina uudestaan ja uudestaan.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.9.21 08:14:11

Hevonen on pyrkyri aina, se asia ei miksikään muutu.
Luonteenpiirteistä riippuu se kuinka vahvasti se haluaa nousta asteikolla.

Jollekkin ärähdys voi riittää, mutta yleensä jos se kerran pääsee päsmäröimään, se ei hevillä paikastansa luovu. Silloin tarvitaan enemmän kuin ärähdys.
Joskus riittä kerta pamaus ja ollaan takaisin ruodussa, joskus ei.
Kokemattomuus tai liian pehmeiden arvojen noudattaminen tuottaa aina vain röyhkeämpää käytöstä ja kierre on valmis.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.9.21 08:15:20

Jos johtaja on ikävä sana (Ränkkä tuossa hyvin tosin selittikin mitä se tarkoittaa, näille jotka eivät tiedä ja joita töissäkin, jos siellä käyvät, johtaja ilmeisesti pieksää ja hakkaa huvikseen) niin ei se mitään, voin olla sitten vaikka suurvisiiri. Jota ei purra vaikka portin avaaminen veisi kymmenen minuuttia, minkä se voisi kestääkin jos hevonen yrittäisi komennella olemaan nopeampi. Ärähtäminen tai pahemmassa tilanteessa karjaisu tosiaan yleensä tepsii hienosti, mutta edellyttää että sen takana on asenne. Joht.. eikun suurvisiirin asenne. Se asenne on nimittäin se minkä hevonen näkee ja minkä mukaisen kohtelun ihminen(kin) siltä saa. Asennetta taas pitää pystyä tilannekohtaisesti muokkaamaan ja energiatasoaan muuttamaan kulloisenkin hevosen mukaan, mutta ei sitä lähtökohtaa, että ihmiseen ei stressiä pureta ja piste.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: komento 
Päivämäärä:   26.9.21 08:51:16

Pyrkyrihevonen :D Mutta noinhan se menee. Aloittajan hevonen on vaan huomannut että se voi määrätä tahtia aika kivasti.

Ensin lopetatte ensinnäkin sen harjailun tarhassa. Miksi sitä siellä harjataan? Menee piehtaroimaan kuitenkin saman tien ja tarha on sitäpaitsi hevosen paikka ulkoilla. Ei siellä tarvitse häiritä sitä harjaamalla. Se ulkoilee siellä, syö ja nuohoaa itsekseen ja se rauha sille pitää pääsääntöisesti antaa.

Sitten hereillä portilla ja muualla. Hevosenkäsittelytaitoa on vähän vaikea opettaa sellaiselle joka ihan antaa hevosen antaa hammasta, mutta yritetään nyt jotain. Laita kypärä ja hanskat päähän. Hanskat siksi että hevonen voi nykäistä kourasi nahkat rullalle muuten, kun ärähdät tai vähän huitaiset turvalle siitä näykkäämisestä. Ja olet siis oikeasti hereillä. Pitäisi puuttua siihen hevosen tahdinmääräämishinkuun jo ENNEN kuin se hoputtaa sinua hampaillaan. Arvelenpa että hössöttää jotain jo ennen sitä. Lopeta se hössöttäminen siihen.

Olette vaan antaneet sen komentaa teitä. Jos hevosia hankitaan vähäisellä kokemuksella niin tulos on helposti tuo. Vaarana on myös että pikkuhiljaa se ulottaa valtaansa muuhunkin. Kohta suihkitaan vähän takasella karsinassa, että ihminen meneppäs vttuun siitä.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.21 08:57:57


<3 loistava kirjoitus!

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Joco 
Päivämäärä:   26.9.21 11:15:30

Joskus itse olen tuollaisen portilla komentajan vienyt tarhaan kävelylle. Kierros narun päässä tarhan ympäri joka kerta kun portilla polkee jalkaa, kuopii, huitoo päällä jai vihjailee hammastuksesta. Hevoset on nopeita laskemaan 1+1, tuokin päsmäri oppi nopeasti että sisälle pääsee vikkelämmin kun malttaa mielensä.

Tottakai kieltosana myös välittömästi, ja hevonen pitää opetella tuntemaan sen verran hyvin että oppii kieltämään silloin kun hevonen on aikeissa tehdä jotain kiellettyä. Sakkokierrokselle sitten jos kielto ei mene perille. Välillä tuonkin kanssa piti käydä kävelyllä kun sille tuli mieleen kokeilla josko komentamalla pääsisi nopeammin sisälle. Muiden kanssa käyttäytyi miten annettiin käyttäytyä.

Aina väitetään ettei hevonen testaa, mutta asian voi myös muotoilla niin että hevonen etsii käyttäytymiselleen raameja. Jos aloittajan hevonen on nyt kotiutunut ja todennut että tässä paikassa voi elää, niin nyt kokeillaan voiko toimintamalleja muokata hevoselle edullisemmaksi. Harjataanko tarhassa jos kerron etten pidä siitä? Pääseekö näykkien nopeammin sisälle (syömään)?

Hlökohtaisesti en ymmärrä miksi hevosta pitää tarhassa harjata, mutta mikäli joku haluaa niin tehdä niin kannattanee varmistaa että tilanne ei pääty siihen että harjaus loppuu hevosen käyttäytymisen vuoksi. Jos se tajuaa että näykkäämällä loppuu, niin jatkaa aivan varmasti ja sehän on vain ajan kysymys milloin ottaa hampailla.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Cujo 
Päivämäärä:   26.9.21 14:47:28

Mulla juuri 2-vuotias nuori ori puri kun harjasin etujalkaa. Olen huomannut, että orivarsat keskenään koittaa purra toisiaan etujalkoihin kun ryhtyvät painileikkeihin. Sikäli siis täysin luonnollinen reaktio varsalta kun kyyristyin etujalkaa harjaamaan. Paitsi! Minä en ole painikaveri vaan ihminen. Ja minua ei purra. Niinpä vetäisin sitä salamannopeasti muovisella ontolla auraumerkkikepillä lavoille niin että kumahti.

Sen jälkeen ei purrut.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   26.9.21 20:22:36

Hevonen on laumaeläin ja laumassa on aina pomo.
Pomo on joko hevonen tai ihminen. Hevoselle passaa kummin vaan.
Ja jos hevonen on pomo niin se katsoo että sillä on täysi oikeus kävellä ihmisen yli purra tai potkia ihmistä.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   27.9.21 21:51:04

Tulipa mieleen, että onko saanut mahahaavan muutosta? Minun umpikiltti hevonen alkoi näykkiä kun sairastui mahahaavan. Jos hevonen tutkitusti terve niin taitaapa olla päässyt niskan päälle.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   27.9.21 22:35:05

” Pitäisi puuttua siihen hevosen tahdinmääräämishinkuun jo ENNEN kuin se hoputtaa sinua hampaillaan. Arvelenpa että hössöttää jotain jo ennen sitä. Lopeta se hössöttäminen siihen. ”

Ennakointi on paras tapa. Jos hevonen näykkii ja nyppii ihmistä samalla tavalla kuin kaverihevosiaan leikeissä näykitään, on ihmiseltä jäänyt jo jotain huomaamatta. Itse rajaan niin, että varsojen ja nuorten ei tarvitse koskettaa minua suullaan ja päällään oma-aloitteisesti ollenkaan. Minä kyllä käsittelen niitä kaikkialta, rapsutan päivittäin myös päätä, korvia ja silmiä, mutta varsan ei tarvitse rapsutella minua takaisin. Rauhallisessa tilanteessa työnnän vain pään pois ja kiitän, kun siirtää sen. Jos yrittää jo leikkisästi hangata minua tai ehdottaa painia, komennan äänellä ja vien huomion muualle, esim peruutushaejoitukseen. Esim taluttaessa jos yrittää nysvätä hihassa jotakin, pyydän reippaammin eteen, jotta hevonen kulkisi suoraan eteenpäin. Vanhempana, kun hevosiin voi jo luottaa, voin antaa niiden rapsuttaa minua harjatessa takaisin yms., mutta nuorten kanssa on oltava jämpti. Kun hevosen näkökulmasta näykkimisleikki on jo täydessä vauhdissa, on sitä hankalampi keskeyttää. Pienen ehdotuksen torppaaminem on paljon helpompaa.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   28.9.21 20:15:20

Mistä osuu käteen aurausmerkkikeppi hevosta harjatessa :D

Vakavasti: Hevosia ei kannata mäiskiä ollenkaan. On paljon helpompiakin tapoja elää ja olla.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   29.9.21 07:41:23

Kylläpä mäiskiminen on paikallaan kun kyse on omasta turvallisuudesta. Vai pitäisikö namitella ja naksutella kun koni on tulossa hampaa irvessä päälle?

  Re: Hevosen pureminen

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   1.10.21 21:05:22

Kyllä minä olen hevosilleni johtaja jota kunnioitetaan ja myös luotetaan.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: heebo 
Päivämäärä:   3.10.21 22:14:46

"Kokemattomuus tai liian pehmeiden arvojen noudattaminen tuottaa aina vain röyhkeämpää käytöstä ja kierre on valmis."

Tämä.

Hevonen nyt vaan tarvitsee selkeät säännöt ja rutiinit. Kielletty on aina kielletty, ja sallittu on aina sallittu. Silloin hevonen on onnellinen.
Ja juu, ei saa purra. Ikinä. Turha sitä on alkaa pohtia, selvästi vaan samalla sekunnilla karjaisu tai läimäytys.

  Re: Hevosen pureminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.21 23:42:44

Kyllä minäkin miettisin mahahaavan mahdollisuutta noilla spekseillä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.