Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Kannataako? 
Päivämäärä:   10.4.21 01:13:06

Kaikista hevosista ei ole ratsastuskäyttöön, mutta kannattaako niitä käyttää siitokseen kuitenkaan?

Minulla on ollut laadukas tamma 3-vuotta, jota käytetty tohtoreilla.On äärinmäisen ailahteva, herkkä, vahva ja nopea. Käsittely on parantunut ajan kanssa, mutta kaikki karsinan ulkopuolella tapahtuva toiminta on huonoa. Hevonen on liian varuillaan mielestäni kok ajan vaikka rutiinit on vahvat ja hevoselle ollaan oikeuden mukaisia. ratsastaessa hevosta ei voi lukea ja saattaa äityä vaaralliseksi ihan hetkessä.

Kannattaako yrittää astuttaa, jos tisseihin koskeminen jännittää tamman ja saattaa muutenkin loikkia karsinassa?

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.4.21 04:04:28

Ei se tissien koskeminen mikään ongelma tule olemaan, mutta se on ongelma jos lisätään vaarallisten vatipäiden määrää. Täällä aika usein ollaan laittamassa hevosta kuoppaan ja aina en ole samaa mieltä, mutta tuossa olisi aika hyvä kandidaatti.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.21 05:16:43

Saattaisin kokeilla jollain orilla josta tiedetään tulevan todella hyväpäisiä jos tamma rakenteen ja terveyden puolesta priima. Jos varsa luoteeltaan samanlainen niin laittaisin sitten kuoppaan molemmat.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   10.4.21 09:39:25

Itselläni saman kaltaiset pohdinnat.. Meillä tamma todella herkkä, kovapäinen ja helposti huolestuva, mutta liikkeiltään laadukkaan oloinen ja rakennekin ihan ok. Haluaisin rauhallisemman version, mutta lienee aika mahdotonta. Katselen tässä nyt muutaman vuoden vielä..

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.4.21 11:33:17

Mulla on myös samanlainen tamma. Ei varmaan keinosiemennys edes onnistuisi kun menee hulluksi jos vieras ihminen edes seisoo karsinan edessä :D Olen joskus miettinyt, etten uskaltaisi siementää tätä puoliveriorilla vaan valitsisin jonkun helpon ja leppoisan poniorin esim. nf tai connemara. Mulle riittäisi hyvin 1/10 tämän tamman laadusta.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.4.21 11:38:10

Kannattaa sitten miettiä sitäkin onko tammasta emäksi. Hoitaako varsansa,päästääkö imemään yms. Tamma käytöksellään opettaa varsan samanlaiseksi. Suosittelen käyttämään vain hyväluonteista tammaa. Rankaksi käy varsan pulloruokinta ja keinoemän etsiminen.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   10.4.21 11:47:50

Tutullani oli tällainen tamma. Saatiinhan se pakkopilttuussa siemennettyä, tiinehtyi ja varsoi, mutta ei sitten millään suostunut imettämään varsaansa. Mielummin olisi sen tappanut.

Tuttu hankki toisen, varsansa mnettäneen tamman varsaa imettämään ja vei emän teurastamoon.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Kannattaako? 
Päivämäärä:   10.4.21 12:13:39

Kiitos näkemyksistä ja kokemuksista. Tosiaan kirjoitin hieman hassusti. Tamma on nyt 7 ja ollut minulla kolme vuotta. Laadukas ja hyväsukuinen. Rakenteellisesti priima ja kaunis kuin karkki.

Se on todella rohkea, mutta samalla huolestunut ja reaktiivinen. Esimerkiksi pään harjaamisesta voi yhtäkkiä nousta pystyyn ja loikata takavasemmalla. Suuhun voi laittaa vain minä. Kesken loppuravin ratsastuksella voi singota kiitolaukkaan, eikä pysähdy. Rentous on kaukana kaikkialla karsinan ulkopuolella.

Olen kuitenkin edistynyt tamman kanssa käsittelyssä ja toisinaan ratsastuksessa on hyviä pätkiä. Mietin laittaa hevosen pois, koska selvästi ei sovellu ratsastuskäyttöön. Kuitenkin asia vaivaa, että luovutanko liian aikaisin ja josko varsominen tasoittaisi luonnetta.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.4.21 12:28:03

Itse olen noudattanut tammojen kanssa periaatetta, että en käytä jalostukseen hevosta, josta en itse pidä. Maailmassa riittää hevosia, miksi siis tietoisesti pyrkii siirtämään niitä huonoja ominaisuuksia ettenpäin, jotka estävät tamman käytön.

Olen jättänyt astuttamasta vastaavanlaisen tamman kuin aloittajalla. Suku erittäin hyvä, mutta luonne todella vaikea. Tämä pysyi kotioloissa nahoissaan, mutta vieraissa paikoissa oli todella vaarallinen. Samaten yhden omakasvatin, olen jättänyt astuttamasta koska en pitänyt luonteesta. Tämä jälkimmäinen harmitti tosi paljon, oli nätti ja kivasti liikkuva, mutta luonne ei ollut sitä mitä itse ratsulta toivoin.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Manni 
Päivämäärä:   10.4.21 13:16:35

¨Tamma opettaa varsalle niin paljon suhtautumistaan maailmaan että en käyttäisi tuollaista siitokseen. Jollei sitten jo etukäteen suunnittele hyväluonteisen varaemän käyttöä heti synnytyksestä eteenpäin ja siltikin se geenien tuoma alttius häiriökäytökselle on suuri.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   10.4.21 14:12:28

Eläinkasvatuksen yksi ihan perustavanlaatuinen ohje siitoseläimen valintaan on, että tahtoisitko kloonata emän? Jos et tahdo 100% samanlaista, ei emäksi suunniteltu sovellu siitokseen.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.21 14:26:32

Turre, aika hurja ohje :D ravijalostukseen ei kelpaisi kuin huiput. Ja huipulla kilpailleista jälkeläisistä harvemmin tulee huippujälkeläisiä.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.21 14:26:52

Siis huipulla kilpailleista tammoista

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.4.21 14:38:49

Jos aloittajan vaihtoehtona on joko teettää varsa tai lopettaa hevonen, niin miettisin vielä kolmantena vaihtoehtona vierailua kokeneen hevoskouluttajan luona. Sellaisen joka on perehtynyt hevosten käyttäytymiseen. Kuulostaa siltä, ettei tammalla ole keinoja selvitä arkisista tilanteista ja sen vuoksi pienikin pelko laukaisee pakoreaktion.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Jooei 
Päivämäärä:   10.4.21 15:09:46

Jos haluat sen melko todennäköisen lopputuloksen, että sinulla on yhden sijasta kaksi hevosta joitten teuraaksilaittoa mietit, niin anna mennä.

Mutta oikeasti, mieti millainen stressi hevosellesi on sen elämän jokainen päivä. Ei se kai kuitenkaan 24/7 siellä karsinassaan elä? Eikö olisi parempi päästää se pilven päälle vapaaksi mielipuolisuudestaan, sillä sitähän se on? Sen sijaan että suunnittelet jatkavasi sen ominaisuuksia vielä jälkeläisellekin. Jota se todennäköisesti ei pysty tuolla luonteella edes hoitamaan. On epäeettistä jalostaa eläimiä joille normaali elämä tuottaa ahdistusta ja stressiä.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.21 15:24:42

Itse teetin vastaavalla kolme! varsaa ja lahjakkaita varsoja, mutta eivät olleet käyttöponeja. Emän reaktiivisuus periytyi kaikkille ja koko sukuhaara montussa.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   10.4.21 16:08:30

Ei kannata puhua laadukkaasta tammasta, jos ei sovellu normaalielämään. Laatutammalla on laatuluonne.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.4.21 16:40:53

Taitaa aloittajan tamma olla kroonisesti kipeä jostain. Jos nyt väkisin haluaisin tuollaisen astuttaa, tutkituttaisin sen hyvin tarkkaan asiansa osaavalla ell.

Normaali hevonen ei käyttäydy noin ja tuollaisen käytöksen takaa löytyy aina syynsä. Kaikki tuntemani, vastaavalla tavalla käyttäytyvät ovat osoittautuneet kipeiksi viimeistään ruhon avauksessa. On ollut nivelrikkoa kaularangassa ja selässä, spondyloosia, kissing spineä, murtumia, kasvuhäiriöitä, syöpää, "läpeensä mätiä" sisäelimiä...

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Onko? 
Päivämäärä:   10.4.21 19:01:33

KWPN?

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   10.4.21 20:05:34

Meillä tamman molemmat vanhemmat olleet fiksuja, varsinkin emä. Silti tamma on muuta kuin emänsä kuva. Eli ei mene aina niinkään, että tamma opettaisi käytöksensä varsalleen niin hyvässä kuin pahassa. Ymmärrän toki, että selväpäiseltä tammalta saa todennäköisesti myös selväpäisen jälkeläisen.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: GC 
Päivämäärä:   10.4.21 21:29:44

Paristakin KWPN:stä kokemusta ja ovat reaktiviisuudessaan kyllä ihan omaa luokkaa.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Kannataako? 
Päivämäärä:   10.4.21 21:54:30

Tamma on fwb ja hyvin normaaleista vanhemmista. Mistä tulee käsitys, että reaktiivinen on kwpn?

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.21 21:55:11

Onkohan hevoselta kuvattu kaula ja selkäranka. Niiden ongelmat aiheuttavat tuollaista.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.4.21 22:20:09

Samaa mieltä kuin Jep. Kyllä toiset hevoset ovat hankalampia kuin toiset, mutta ikinä en ole tavannut oikeasti todella vaikeaa, joka ei olisi paljastunut jostain kipeäksi, kun tarpeeksi tutkitaan. Joskushan se tosiaan selviää vasta avauksessa lopetuksen jälkeen, mutta kyllä niillä kaikilla on aina jokin syy siihen täysin epänormaaliin käytökseen. Senkään takia en olisi noin vain astuttamassa, koska et voi tietää onko se piilevä vika ensinnäkin periytyvä vai ei ja toisekseen onko se jotain sellaista, joka pahenee tiineyden aikana.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Kannataako? 
Päivämäärä:   10.4.21 22:55:47

Hevosta on tutkittu 2,5 vuotta löydöksettä. Valitettavasti :( Lukuisilla eri lääkäreillä ja eri hoitomuotoja kokeiltu. Käsittelyt ovat haastavia, koska tamma jännittyy niin paljon.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.4.21 23:03:58

Valitettavan paljon on henkilöitä jotka ostavat omiin hevosenkäsittelytaitoihinsa liian vaativia hevosia. Ja sitten se hevonen leimataan "hulluksi". Jos oikeasti kokeneiden kouluttajien palveluja on käytetty ja hevonen ihan käsissä pitelemätön pommi heilläkin, niin laita pois, ennen kuin joku ihminen pääsee hengestään.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Kannattaako? 
Päivämäärä:   11.4.21 13:37:54

Mikä saa Jaa sinut olettamaan, että en ole itse osaava hevosten kanssa?

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   11.4.21 19:09:38

Luepa kirjoitukseni uudestaan. Tarkoitan, että vaikka oletkin kokenut, niin ihmiset käsittelevät hevosia erilailla ja silti ihan hyvin. Toiset pärjää toisten hummien kanssa paremmin, ei siitä pidä ottaa nokkiinsa. Joskus joku/moni hevonen rauhoittuu jo ihan sillä kun olosuhteet ja käsittelijät muuttuvat. Jos hevonen on muidenkin kokeneiden ihmisten käsissä yhtä kamala, niin laita pois. Tai sitten teetät sen varsan ja katsot mitä siitä tulee. En mistään nisien kosketus arkuudesta jätä yhtään tammaa astuttamatta. Jälkeläisestä voi tulla samanmoinen tai mukavampi tapaus. Orivarsankin kun ruunaa ajoissa niin moni hormonien aiheuttama hankaluus jää pois.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   12.4.21 15:03:04

Itse käyttäisin vielä aikaa emän kouluttamiseen ja käsittelyyn ennen varsotusta, on sen verran nuori kuitenkin, että voi tuosta tasaantua. Mitä varsottamiseen tulee on varsan luonne myös käsittelystä paljolti riippuva, vaikka oppiikin emän käytöksestä ja geenit on mitä on luonteen puolesta niin tuleehan ne jossain väkisinkin vastaan. Niin monta rauhallista jälkeläistä nähneenä näistä reaktiivisista astuttaisin vuoden tai parin kuluttua tamman jos rauhallisempi. Ota huomioon astutuksia suunnitellessa että tammaa pitää pystyä hoitamaan jos tulee komplikaatioita, eli jos ns. yhden ihmisen hevonen eikä rauhottamatta onnistu käsittelyt tai nyt jo sanomista esim. karsinakäytöksessä en astuttaisi.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   12.4.21 15:37:51

Mä astutin tamman, jonka kanssa heitin rukkaset naulaan, kun oli ratsastaessa vaarallinen. Tästä tosin aikaa jo muutama vuosikymmen ja silloisilla menetelmillä siitä ei mitään vikaa löydetty, mutta hyvin voi olla, että sitä olikin. Isäoriksi valitsin orin, jota olin seurannut jo nuoresta ja jonka luonne oli äärettömän yhteistyöhaluinen ja palveleva. Varsasta tuli kuuma, kuten emänsä, mutta orivalinta oli ilmeisen onnistunut, koska varsa teki pitkän kilpauran hienoilla tuloksilla.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Kannattaako? 
Päivämäärä:   13.4.21 12:27:42

Kiitos mietteistä. Olen päättänyt päästää tamman pois. Tuskin on kiva elämä kun koko ajan ahdistaa.

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.4.21 15:32:52

Laita kohtukuula ja katso rauhoittuukko sillä kun keho luulee olevansa tiine. Luonteella on matalahkot periytymisasteet, vaikka täällä oltaisiin asiasta eri mieltä tutkimukset kertoo muuta :)

  Re: reaktiivinen tamma astutus

Lähettäjä: Jooei 
Päivämäärä:   14.4.21 16:12:26

Harvemmin tuollaista käytöstä peritty luonne selittää. Jostain mitä todennäköisimmin todella kipeä, ja sitä suuremmalla syyllä lopetukseen eikä siitokseen. Avaus ehkä selittäisi käytöksen. Fiksu päätös, aloittaja!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.