Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   9.4.21 15:36:06

Vaan astuttakaa suomenhevostammat hevoskokoisilla oreilla.
Kohta koko rotu on niin pientä että näistä ei aikuisten ratsuiksi ole. Eikös pienhevosfanaatikot muutenkin puhu jo suomenponista.
Oletteko muuten huomanneet, että mitä isompi täti, sen pienempiä suomenhevosia hän jalostaa?

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: hevostelija 
Päivämäärä:   9.4.21 15:43:10

Huolestuttaa myös irtopalaorien käyttö.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.4.21 15:54:59

Myöhäistä, pilattiin jo. Alun perin keskikokoisesta yleishevosesta yritetään kehittää vähintään 170-senttistä mammuttia, ja huonostihan siinä sillä rakenteella käy. Epäsopusuhtaisia valaita joilla valtava ruho huojuu huonorakenteisten tikkujalkojen varassa.

Piekkareista kyllä tehdään suomenponia, mitä alkuperäisen pienhevosen ystävät kauhulla seuraavat.

Juoksijapuoli, no, antaa olla.

Minä luovutin jo, rotu on vaihtunut.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: piisi 
Päivämäärä:   9.4.21 16:22:47

Mä en oo nähnyt tällaista ongelmaa, nähnyt pääosin hevosen kokoisia suomenhevosia, tai sitten turhan isoja. Liian pieniä ei ole osunut eteen. Mun mielestä normaali sh on jotain 155-160 ja sitten on erikseen nämä 165-170 korkeat jättiläiset joita olen muutaman nähnyt.

Olisin itsekin enemmän huolissani noista irtopalallisista tai muuten huonojalkaisista. Niiden jalostamiseen/parantamiseen pitäisi keskittyä. Mutta se voi olla toki hankalaa jos hevosen huonojalkaisuus ei käytössä tule esiin, kun suokit nykyisin monesti on hyvin kevyessä käytössä.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.4.21 17:44:27

Suokit on kyllä alkujaan olleetkin aika pieniä. Nyt ei ole ihan aloittaja ajan tasalla...

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   9.4.21 18:57:46

Kai tuossa tarkoitetaan niitä alta 140 tai hiukan yli poneja.. Minustakin turhan pieniä mutta eiköhän niillekin omat käyttötarkoitukset löydy.

Ymmärrän myös huolen jaloista ym terveysasioista.
Terveyden pitäisi olla se ykköskriteeri.
Valitsen itse aina mahd hyvä jalkaiset orit. Toki myös tamman jaloilla on väliä.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: --, 
Päivämäärä:   9.4.21 19:01:17

"Piekkareista kyllä tehdään suomenponia, mitä alkuperäisen pienhevosen ystävät kauhulla seuraavat."

Mitä tarkoitat suomenponilla tässä yhteydessä, siis mitä pienhevosesta yritetään tehdä? Miten tavoite poikkeaa alkuperäisestä pienhevosesta? Tarkentaisitko käsitteitä, en oikeasti ymmärrä, mutta haluaisin tietää aiheesta enemmän. Kiitos.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   9.4.21 20:40:44

Mitä se haittaa, että on pieniä ja isoja suomenhevosia?? Jos kaikki olisivat 155 cm korkeita, niitä olisi lukumäärältään entistä vähemmän. Ne jotka tahtoisivat pienen hevosen, ostaisivat jonkin ponin ja ne jotka tahtovat ison hevosen, ostaisivat puoliverisen tai muun ison rodun. Minä ostaisin clydesdalen (vaimitensekirjoitetaan) jos isoja 165+ suomenhevosia ei olisi.
Eiköhän rotu tarvitse kaikki käyttäjänsä, että pysyy elinvoimaisena.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.4.21 21:05:07

Suomenhevonenhan on alunperin n. 140cm elukka eli nykysuokit ovat järjestään isompia kuin edeltäjänsä. Eikä se ole ollenkaan hyvä asia rodun terveyden kannalta.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: ruuna 
Päivämäärä:   9.4.21 21:13:41

Kaiken kokoisille lytyy kannattajia,mielestäni kiva että nyky suokki on 160cm.
Kuonteesta olen enemmän huolissani.Nyky suokki on reaktiivinen.Ei sovellu ratsstuskouluun eikä tädille.Enemman jalostettu kilparatsuksi kuin kaikkien monitoimihevoseksi.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   9.4.21 22:41:54

10v sitten näin varsanäyttelyssä ekat piensuokit livenä. Oikeesti järkytyin, kuinka pieniä ne olikaan. Ihmettelin suuresti. Kuin kääpiöitä suokista. En ole paneutunut lainkaan tähän pienpuoleen, mutta huolestuttavaa, jos näitä näin pieniä 130cm suositaan. Kuka niitä käyttää?

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   9.4.21 23:25:14

^Joo on kyllä kauhean huolestuttavaa. : D

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   9.4.21 23:39:37

Suomenhevonen ei ole alkujaan ollut edes 140 vaan kymmenen senttiä matalampi.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   10.4.21 00:44:32

Toi irtopala juttu. Niitä on AINA ollut. Joskus vaivaa, joskus ei? Ravipuolella ne hoidetaan pois. Te jalostatte tiukasti jalkoja, kun hevosessa on kymmenen muutakin asiaa. Suomenhevonen on työhevonen. Piste. Se ollaan taivutettu raviin, ratsuksi ja pellolle. Pakko silti myöntää että keskiverto ratsu hoitaisi nämäkin tehtävät yhtä kunniakkaasti.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   10.4.21 12:18:25

Tätä palstaa on mielenkiintoista lukea. Välillä kuulutetaan monimuotoisuutta ja välillä taas kaikkien hevosten pitäisi olla mahdollisimman saman kokoisia ja näköisiä. Toki rodun ulkonäkö on nykyisin yhdenmukaisempi kuin minun lapsuudessani, mutta kyllä vaihteluakin tarvitaan. Sehän on tunnustettu jo perustettaessa neljä jalostussuuntaa.

Minä olen nähnyt pieniä hevosia naapureilla jo lapsena, mutta kyllä he työt tekivät omilla hevosillaan. Kylän suurin hevonen oli varmaankin yli 170cm ja me lapset puhuimme siitä "Navetan korkuisena". Kyllä se solasta meni läpi, mutta piti saada pää alas räystään kohdalla. Värejäkin oli vielä 1950-luvulla jälellä, sukulaispaikassa oli rautiaanpäistärikkö ja eräs isäntä poikkesi pihassamme monet kerran suurella kimoruunallaan.

Ponimaisista pienhevosista en olisi huolissani, mutta niiden käyttäjistä kylläkin. Olisivat mainioita lasten ratsuja ratsastuskouluissa, kunhan ne vain sinne päätyisivät. Joillakin harrastetalleilla on omaa kasvatusta ja tiettävästi ovat hevosiinsa tyytyväisiä.

  Re: Älkää pilatko suomenhevosta

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   10.4.21 14:43:50

Olipa omituinen aloitus. Pienhevosilla on niin olematon määrä astutuksia vuosittain, että sillä ei ole populaation keskikoon kannalla kauheasti merkitystä ja pääsääntöisesti piekkaritammat astutetaan piekkareilla eikä isoja tammoja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.