Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   3.3.21 21:20:54

Minulla on laadukas tamma jota haluaisin tarjota siitoslainaan. Millaisia kokemuksia ihmisillä on? Vaihtaako raha omistajaa jos hevonen siirtyy liisaajan luo? Mitä kannattaa huomioida?

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.3.21 21:55:33

Harvoin on niin hyvä tamma, että rahaa saa jos liisaaja hoitaa omalla tallilla, kaikkine kuluineen.
Vakuutuksista kannattaa sopia.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   3.3.21 23:19:29

Muutama tamma ollut ylläpitoa vastaan lainassa samassa paikassa. Ruokittu ja madotettu kyllä, mutta hampaita ei oltu viitsitty huoltaa ennen palautusta ja kavioiden vuolustakin oli aikaa. Jouhien selvittelemisessä meni päivä. Luulisi olevan kunnia-asia palauttaa hevonen viimeisen päälle hoidettuna takaisin!

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: juup 
Päivämäärä:   4.3.21 08:28:36

Mistä syystä antaisit siitoslainaan? Varsottaminen ei koskaan ole riskitöntä, siihen pitää varautua heti alkuunsa. Vakuutus ei korvaa kaikkea, mutta kannattaa sopia. Käy katsomassa, miten on hepat paikassa hoidettu ja toivo, että kaikki menee hyvin. Ikävää, jos raspauksia ja vuoluja ei hoideta kunnolla, omat mammat raspataan kerran vuoteen, kaviot hoidetaan säännöllisesti ja rokotetaan influenssa+herpes.
Aloittajalle, antaisin tamman siitokseen, jos sillä ei omaa käyttöä ole eli en varsottaisi itse tai ei ole enää tavoitteelliseen käyttöön muuten. Tietoisena riskistä ja rahaa vaihtaisi niin, että ylläpitäjä maksaa vakuutuksen ja huolehtii hyvin tamman hyvinvoinnista. Selvittäisin, millaisiin olosuhteisiin tamma menossa ja mitettisin, että onko olosuhteet soveliaat omalle mussukalle. Hevosten kanssa aina sattuu ja tapahtuu, mutta omat kulut jää pois ylläpitoajalta. Itselle tuli tamma omaksi niin, että omistaja teetti itselleen varsan ja sen jälkeen tamma siirtyi minulle siitoskäyttöön. Syntynyt varsa sitten asui meillä ratsutukseen saakka;) Oli ilmeisesti riittävän hyvä koti ja vieläkin käyvät tammaa ja sen varsoja ihailemassa. Että voi mennä hyvin tai sitten huonosti, ihan tuurista kiinni, myös siinä hyvässä paikassa...

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   4.3.21 08:41:03

Itsellä pelkästään hyviä kokemuksia. Löytyi aivan huippu oriinpitäjä joka halusi tehdä varsan tammallani. Pitää hevosia aivan viimeisen päälle ja itselle stressittömämpää koska koko varsaprojektista huolta pitää ihminen, jolla on mieletön tietämys ja kokemus asiasta. Käyn välillä moikkaamassa tammaa mutta aina lähtiessä olo, että ei se mua siellä todellakaan kaipaa kun hoito on ensiluokkaista. :)

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Mitäs nyt? 
Päivämäärä:   4.3.21 10:56:11

Tämäpä onkin hyvä ketju kysyä neuvoja! Minä lainasin tammaa, joka ei sitten tiinehtynytkään. Lainaaja halusi palauttaa tamman heti kun se todettiin syksyllä tyhjäksi, vaikka oli pidemmästä ajasta sovittu. Tamma palautui kotiin (yllättäen hoitamattomana tämäkin) mutta osoittautui nyt keväällä tiineeksi. Miten tässä kuuluisi toimia? Tammaa en halua antaa enää kotoa pois.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 11:13:57

Mitäs nyt? Sä olet tulevan varsan kasvattaja ja varsa on sun. Maksat vaan oriin omistajalle varsamaksun. Myyt sitten varsan pois tai pidät itselläsi.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Mitäs nyt? 
Päivämäärä:   4.3.21 11:22:45

Piste, ihan laillisesti voin tehdä noin?

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.3.21 11:43:13

Oliko teillä Mitäs nyt joku kirjallinen sopimus?

Minullakin on kokemus kun liisasin hienon tammani tunnetulle kasvattajalle. Kun tamma oli laitettu jo iän puolesta pois, kuulin, että se oli juossut paikallisessa pienessä ratsastuskoulussa tuntihevosena. Harmittaa, aina kun kävin katsomassa hevostani se oli tuotu kasvattajan talliin. Puolituttu oli käynyt tuolla tallilla ratsastamassa ja kertoi kun törmäsimme.

Olin luvannut hevoselleni mukavat eläkepäivät laumassa kavereiden kanssa ja sitten se on juossutkin tunteja jollain hikisellä peräkylän tallilla. Hevoseni meni 140 ratoja, joten varmaan on juu ollut kiva lisä tuntihevosiin.

Onneksi kasvattajakin oli jo heittänyt veivinsä kun kuulin tästä.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Kyssä 
Päivämäärä:   4.3.21 11:46:15

Mitäs nyt? Ihan laillisesti voi tehdä noin riippuen mitä te olette keskenään sopineet. Asiassa ei ole tapahtunut rikosta ja aika turhaa olisi oikeusteitse lähteä hakemaan korvauksia koska oikeudenkäynti tulee satavarmasti kalliimmaksi kuin vahingonkorvaukset mitä mahdolisesti saisit. Kannattaa niellä tappio ja myydä varsa pois niin pääset omillesi.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Mitäs nyt? 
Päivämäärä:   4.3.21 12:53:03

Tamma siis palautui minun nimiini ja sopimus purettiin. Saan siis varsamaksun hinnalla kalliin varsan? Ei huono sittenkään!

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.3.21 13:19:25

Kai tuota hieman pitää selvitellä oriaseman ja liisaajan kanssa. Jos olisi tuttu lakimies, konsultoisin häntä.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Perähiki 
Päivämäärä:   4.3.21 13:54:49

Hikinen peräkylän talli:) kiva, et hepalla oli liikuntaa..

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: p alli hiki 
Päivämäärä:   4.3.21 15:51:31

Olisiko perähiestä mukavaa jos liisaisi tammansa siitokseen ja hyvien varsojen teon lisäksi ilmeisesti pitkän kisauran tehnyt hevonen "saisi" juosta vielä ratsastuskoulutunteja huonoilla ratsastajilla? Itse nostaisin hirveän metelin ja haastaisin liisaajaan oikeuteen. Tietenkin vaikeaa jos on jo edesmennyt. Melkein arvaankin kuka.

Omat kisahevoseni kaikki ovat saaneet viettää eläkettä laumassa. Eikä niillä enää ole enää aktiiviuran jälkeen ratsastettu, koen olevani sen niille velkaa.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   4.3.21 16:12:05

"Lainaaja halusi palauttaa tamman heti kun se todettiin syksyllä tyhjäksi, vaikka oli pidemmästä ajasta sovittu. "

Jos voit todistaa, että lainaaja halusi itse palauttaa, ja mieluiten vielä todiste siitä että tamma oli tyhjä (esim. ultrakuva), niin ei tarvitse huolta kantaa mahdollisista liisaajan jälkivaatimuksista.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Mitäs nyt? 
Päivämäärä:   4.3.21 16:16:33

Z, kyllä on todistettavasti ultrattu tyhjäksi kahden eri ell toimesta kun tamma palautettu minulle. Samalla liisaaja siirsi kaikki oikeudet Hepassa takaisin minulle. Olen hoidattanut tamman hampaat ja rokotukset sekä elättänyt sitä talven vaikka sen sopimuksen mukaan piti olla toisaalla. Mielelläni toki varsan otan, odotettavissa on hieno varsa.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 16:52:40

Juu kyllä saat pitää varsan ihan laillisesti.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   4.3.21 17:18:29

Kannattaa miettiä, mitä sitten tapahtuu, jos tulee varsomisessa/tiineydessä pahoja ongelmia, vakuutuskaan ei korvaa kaikkea. Meillä on tutuujen tammoja ollut liisingissä ja kaikki on sujunut aina hyvin.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: LL 
Päivämäärä:   4.3.21 17:30:01

Omistajalla on oikeus purkaa liisaus milloin vain, onneksi, itse olen kerran purkanut(huono hoito), kerran yhdessä päädyttiin purkamaan(rahapula liisaajalla) ja ystävän tamma palautu liisauksesta kun sai pahan ähkyn, leikattiin sitten... varsoi kuitenkin ihan ok.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   4.3.21 17:39:01

Kaikki riippuu siitä miten asiat on sovittu. Itse teen aina erittäin tarkat sopimukset joissa olen yrittänyt miettiä kaikki tilanteet etukäteen. Parhaista tammoista pyydän leasingmaksua, normitammat annan ylläpitokuluja vastaan jos en halua niitä itse käyttää.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.3.21 10:04:48

Joidenkin tammanomistajien kanssa sopimuksen tekeminen ei onnistu, kun menee niin pilkunviilaamiseksi. Joidenkin kanssa taas asiat sujuu ja kaikkia kauhuskenaarioita ei aleta repimään paperille. Molemmista tammanomistajista on kokemusta, pilkunviilaajien kanssa en ole sopimusta allekirjoittanut.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: jabbaz 
Päivämäärä:   5.3.21 10:06:21

"Omistajalla on oikeus purkaa liisaus milloin vain, "

^
ei taida olla oikeutta ihan miten vain purkaa sopimusta, ainakaan ilman sanktioita.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   5.3.21 13:03:15

On ollut joskus liisingissä.Palasivat kotiin kaviot leveinä kuin leipälapiot, hampaita ei oltu hoidettu eikä rokotukset ajantasalla.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   5.3.21 13:08:14

Parilla isolla kasvattajalla tammat luoneet varsoja enemmänkin kun hampaita ei ole hoidettu vuosikausiin. Että sellaista säästöä...

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: PS. 
Päivämäärä:   5.3.21 14:19:41

Puolin ja toisin ollut tammoja liisattuna. Meillä viimeisin kohta kuusi vuotta, kolmas varsa tulossa. Aina on hoidettu tammat hyvin niin meillä, kuin muuallakin. Ylläpitoa vastaan ovat olleet. Vakuutukset yms. ovat sopimuskysymyksiä tietenkin.

Viimeisimmän omistajan kanssa olemme olleet aina hyvää pataa ja käy usein katsomassa/auttelemassa.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: surullinen 
Päivämäärä:   5.3.21 18:02:22

Ei hyvää kokemusta tästä. Valitettavasti kun se hevonen ei ole oma niin ei sitä hoideta kuin omaa, joka tarkoittaa juurikin sitä että hampaita ja/tai kavioita ei hoideta, heinien tai rehujen laadusta ei välitetä, vammoja tai muita oireita ei huomata tai niistä ei välitetä. Ilmaista siitostammaa haluavilla ei useinkaan ole varaa sitä hevosta pitää kunnolla. Itselle kävi se huonoin arpa ja tamma kuoli tällaisessa paikassa syystä, joka johtui ylläpitäjä/liisajasta. En enää ikinä anna tällaiseen diiliin, myyn tai pistän monttuun, jos ei itsellä tarvetta.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Pettynyt 
Päivämäärä:   5.3.21 18:27:34

On hyvä ja huono kokemus. Toinen ystävä ei ole varakas, mutta hoitaa hevoset aina pilkulleen, etenkin ne vieraat. Voin luottaa täysin siihen, että hevosten hampaat ja kaviot, rokotukset ja madotukset on hoidettu justiinsa eikä melkein.

Toinen kaveri taas syytää rahaa vasemmalle ja oikealle, mutta lainatammat hoidetaan sinne päin. Jos kavioiden huolto ja hampaiden raspaus saadaan venytettyä niin pitkälle että tamma ehtii palautua kotiin, niin näin tehdään. Sama rokotusten kanssa. Harjaa ja häntää ei oltu selvitelty varmasti kertaakaan.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   5.3.21 23:08:10

Lainasin kiiltävän ja komean tamman. Sain takaisin melkein kuolleen, hevosen tapaisen. Hyvä että jaksoi kävellä trailerista ulos. Näky oli niin karsea että eläinlääkäri ehdotti lopettamista. Oli siis suomen suurimmista kasvattajista lainassa..
En tiedä.. älä anna tammaa kenellekään..

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: tä 
Päivämäärä:   5.3.21 23:43:14

Siis voiko joku OIKEASTI laiminlyödä NOINKIN TÖRKEÄSTI TOISTEN OMAISUUTTA??????????? HUHHUH!!!!!!!!!
Täytyypä totisesti miettiä omalle kohdalle asia ajankohtainen.
MIHIN ON OIKEASTI KADONNUT HYVÄT HEVOSMIESTAIDOT??????

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: tä 
Päivämäärä:   5.3.21 23:46:39

Vielä ihmettelen!!!!
Todella sairasta ja surullista!!!!!!
Jos Hevonen, mikä tahansa tetaan vastuulle, sille kuuluu järjestää PERUSasiat kuntoon HALOO!!!!

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   5.3.21 23:54:00

Nimet esiin, osaa varoa.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Jade 
Päivämäärä:   6.3.21 00:09:39

Ikävä kyllä vaikka sopimuksessa lukee että vuokraaja hoitaa kaikki kulut ei niin aina toimita, on hoitamatta kaviot, suu yms ja eikä ruokintakaan aina ole kunnossa

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.3.21 22:03:23

Mulla oli myös kaverilta tamma lainassa.
Hoidin kuin kukkaa kämmenellä, vaikka ei tullut ekana vuonna vielä edes kantavaksi. Toisena onneksi tuli, sain maailman hienoimman varsan, jokaista karvaa myöten toiveiden täyttymys oli tämä varsa. Ennen vieroitusta yritin vielä etsiä tammalle uutta kotiakin missä olisi voinut jatkaa näiden hienojen varsojen tekemistä, ei löytynyt, eikä omistajakaan tammaa halunnut enää itselleen, joten hoidin myös viimeisen matkan arvokkaasti. Oli kiiltävässä karvassa ja rokotukset ja hampaat ja kaviot hoidettuna ja tukka siistinä myös tällä viimeisellä reissullaan. Vieläkin kiitollisena muistelen tammaa, ja harmissani olen etten itse voinut pitää.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

LähettäjäVivi 
Päivämäärä:   10.3.21 16:13:08

Aloittaja, etsin tammaa leasingiin. Laitatko sähköpostia, voidaan keskustella asiasta lisää.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Etsivä 
Päivämäärä:   12.3.21 10:32:29

Mistä löytää tamma siitokseen? Löytyisi oma talli ja pihattokin, vieraiden hevoset hoidetaan kuten omatkin, tarkasti ja säännöllisesti.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Veronika 
Päivämäärä:   24.3.21 18:58:43

Mitä tehdä, kun jouduin huijatuksi?
Minulla on settis jonka tuttuni halusi ostaa. Hän halusi varsottaa sen. Ok, mutta unohti vaan maksaa ponin. Pyysin rahoja mutta eipä tullut. Poni varsoi suloisen kirjavan varsan. Pyysin taas rahaani mutta ei ollut kuulemma jus nyt. Minun poni oli ns. ostajalla mutta en tehnyt kauppakirja koska ei maksanut. Nyt kuukausi sitten poni sai niin pahan ähkyn, että jouduttiin lopettamaan. Miten tuo varsa, kun ottaisin sen korvaukseksi. Tuo mies sanoi että jos otan varsan hän lähettää hoitomaksut siitä lähtien kun poni meni heille. Joudunko jättämään varsan ja sinne. Rahaa ponista ei kuulemma anneta. On se väärin jos . Eikö ponin omistajalla ole mitään oikeuksia. Luotin tuttuni. Käräjille ei kannata tästä mennä koska ponin hinta ei ollut iso. Onko kokemuksia rahattomista ostajista?

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   24.3.21 22:48:58

Rekisterissä oleva hevosen/ponin varsan omistaa rekisteriin merkitty omistaja, jos ei ole siirretty hallintaa ennen varsomista. Eli jos poni rekisterissä niin sinä olet varsan laillinen omistaja, joten hae pois. Jos ei ole rekisterissä niin sitten varmaan vähän hankalaa.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Veronika 
Päivämäärä:   25.3.21 08:03:27

Voiko laittaa ns.hotomaksun jos haen settisvarsan pois. Voiko yksipuolisesti tehdä noin vaikka itte rikko lupauksensa.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Heta 
Päivämäärä:   25.3.21 11:29:52

LL haluaisitko ottaa yhteyttä jos annan sähköpostiosoitteen? Haluaisin kuulla lisää.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Veronika 
Päivämäärä:   25.3.21 13:03:42

Haluan Heta ottaa yhteyrrä sinuun.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Lakimies 
Päivämäärä:   25.3.21 18:26:27

Veronika: Mikäli ette ole tehneet hallintaoikeuden siirtoa ja tamma sinun nimissä, niin sinulla paperilla oikeus varsaan. Jos taas olette tehneet vaikka osahallintaoikeuden siirron, niin paperilla olisit osaomistaja mutta mikäli ostaja maksanut kaiken niin käytännössä teillä on silloin liisinkisopimus ja varsasta sitä edes puolikasta et saa muuta kuin maksamalla puolet kaikista asiaan liittyvistä kuluista. Kauppa katsotaan oikeudessa toteutumattomaksi mikäli yhtään ei ole ponista maksettu ja kauppakirjoja ei ilmeisesti ollut tehtynä joten ponin varsaa et voi hakea tästä tammasta valitettavasti korvauksena. Ihan sama vaikka suullisesti olisi kaupat sovittu, mutta jos asia ei ole siitä enempää edennyt, niin valitettavasti joudut ottamaan tämän tapauksen oppirahoina. Tee seuraavan kerran kaikki mustaavalkoisella.
Tuttavallani oli samantyyppinen tapaus muutama vuosi sitten ja niin varsa jäi ostajaliisaajalle, ja tamman omistaja myi jatkossa hevosiaan vain suoralla kaupalla :)

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   25.3.21 18:49:32

Itse olen myös liisannut tammoja hyvillä kokemuksilla tuttavilleni. Tarkat paperit vaan mitä kuuluu milloinkin kenenkin maksettavaksi niin sairastapauksien ja lopetuksen yhteydessä ei tarvitse jälkikäteen aprikoida. Melkeen paremmin pikku kasvattajat ja myöskin ehkä ei niin rikkaat minusta huolehtivat noista paremmin kun hoito yksilöllistä ja tarkkaa kun ongelmia yritetään välttää kun kalliita laskuja ei haluta :D On se kyllä ihan ihmiskohtaista

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: tammuska 
Päivämäärä:   26.3.21 00:30:39

Ei hyviä kokemuksia kummastakaan! Et jos ettii tammaa niin suosittelen suosiol kaikil ostamaan ihan oman. Sama toistepäin et jos eroon tarvii päästä niin myy pois kokonaan. Huijareita riittää niin paljon, vaikka on ollu paperitkin ihan kunnos niin kun jotain sattuu niin yritetään välttää vastuuta kaikin keinoin.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: vuitre 
Päivämäärä:   26.3.21 07:56:25

Veronika: jos ponin omistusoikeutta ei ole paperilla siirretty toisen nimiin, on poni virallisesti yhä sinun, ja niin siis varsakin ELLEI ole tehty jotain kasvattajaoikeuksien siirtoa tms.

Se, että poni on kuollut, ei tarkoita, että ostajan ei tarvitsisi maksaa ponia, koska poni kuoli hänen hallinnassaan. Ei edes, vaikka kauppakirjaa ei ole, koska suullinenkin sopimus on pätevä.

Onko varsalle paperit olemassa tai saatavissa, onko isäoriin omistajalta saatu astutustodistus tai varsamaksulasku tai varsamaksukuitti?

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Lakimies 
Päivämäärä:   26.3.21 10:02:17

Suullinen sopimus on pätevä mikäli todistajia on ollut paikalla, mutta kaupan toteutumiseksi tarvitaan muitakin todisteita kuin puhe, että voit vaatia rahoja tammasta sen ollessa jo haudassa.
Kuka päätti ponin lopetuksesta ja siitä millä tavalla sitä yritetään pelastaa? Omistaja on viime kädessä vastuussa eli jos ostaja päätti siitä niin silloin voitaisiin ehkä katsoa kauppojen toteutuneen. Mutta jos varsasta ei ole mitään sopimuksia tehty, hän olisi maksanut kaiken, ja katsotaan tamman olleen myös hänen oma niin silloin varsa on hänen etkä pysty näin ollen ottamaan siitä kuitenkaan panttia rahoja vastaan vaan tamman maksu sovittava muuten.
Jos kauppojen ei taas katsota toteutuneen, eli ei ole muuta todistetta kuin puhe kaupoista, niin silloin tamman katsotaan olleen siitosliisattuna ostajalle. Vaikka jos silloin mitään hallintaoikeuden siirtoa ei olisi tehtykkään niin jos ostaja maksanut kaiken niin siinä todiste varsan omistajuudesta ja silloinkaan et vaan pysty hakemaan varsaa itselles tamman hinnasta, koska kauppaa ei ole käyty eli ostaja ei ole velkaa tammasta. Hevosten omistajuusriidat on monesti erittäin sotkuisia niin kuin tämänkin kuulostaisi olevan. Valitettavasti Veronica kuulostat olevan hyvin heikoilla nyt joten jatkossa tee kauppakirja ensin jos olet myymässä tammaa ja ota edes hieman osamaksua ja älä luovuta tammaa uuteen paikkaan ilman maksuja.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Veronika 
Päivämäärä:   26.3.21 11:57:26

Siis suomi on huojareitten luvattu maa. Missä toimistosi lakimies on? Olisiko lähellä Lappeenrantaa?

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Lakimies 
Päivämäärä:   26.3.21 15:05:40

Veronika: Toimistoni sijaitsee Helsingin kupeessa, mutta sillä nyt ei ole merkitystä. Tämän takia hyvät ihmiset kaikki asiat paperille aina!! Keskustelin vielä toisen ihan hevosiin perehtyneen juristin kanssa ja kyllä se oli samoilla linjoilla kuin minä. Tietysti asiaa helpottaisi jos kertoisit onko ponista tehty hallintaoikeuden siirto ja muutenkin vähän tarkemmin avaisit tapausta,myös tosiaan kuka on loppukädessä päättänyt sen lopetukseen liittyvistä asioista sillä hänen katsotaan olevan se omistaja. Mutta oli miten oli niin ponin hintaa et pysty varsasta suoraan vaan ottamaan jos ostaja maksanut siitä kaiken etkä varsaa vaan hakemaan itsellesi, muuten se on varkaus. Tämän takia ei kannata ikinä ihmisiin ja puheisiin luottaa kaupankäynnissä koska asioissa on sitten noita porsaanreikiä :( Mutta yritä sovitella vielä asiaa ostajan kanssa ja kysy vaikka ihan täysin hevosiin perehtyneen juristin mielipidettä.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Raviste 
Päivämäärä:   26.3.21 15:17:15

Mitä ihmisten kokemuksia kuulee niin en uskaltaisi antaa tammojani kotoa pois vaikka ois millaset sopimukset! Astutetaan ne joko itte taikka sitten jätetään vaan tyhjäksi.. Ei tarvii miettii tuleekohan se nyt siellä kuinka hyvin hoidetuksi eikä mitään muutakaan kun pitää ne seisomassa omassa pihassa..

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Veronika 
Päivämäärä:   26.3.21 16:55:22

Varsan hinnat noin 600-1000 ei kai kannata tapella siitä varsasta. Olisin vaan halunnut ottaa sen koska ns.ostaja ei tule sillä mitään tekemään. Tuo mies haluaa vaan kiusata.
Huijareiden tapa onkin riitelemällä väsyttää toinen jotta luopuu asiasta.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Kokenut tietää 
Päivämäärä:   27.3.21 14:18:27

Ei ole lakimies kyseessä niin pihalla on. Älä jätä varsaasi. Se on sinun.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.21 15:44:14

Millähän Kokenut tietää perustelee tämän?

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   28.3.21 09:52:58

En anna enää tammaa enkä mitään muutakaan hevostani pois omista silmistä. Vuosia sitten vielä kokemattomana hevosenomistajana annoin tammani nimekkäälle kasvattajalle vuodeksi tietämättä, että siitostammat (omat ja vieraat) tuupataan tallin taakse ja about unohdetaan sinne. Olin niin naiivi, että oletin ilman muuta, että esim varsomisia valvotaan kun kyseessä on arvostettu, pitkän linjan kasvattaja. No, ei valvottu. Samoin esim kavionhuolto oli vain etäinen haave. Sain tammani onneksi elävänä takaisin, mutta never again.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   29.3.21 22:43:23

Itellä kokemus ainoastaan liisaajana. Kasvattajaoikeudet jäi omistajalle ja sopimus oli 1-2 vuotta varsan vieroitukseen asti. No. Tamma ei tullu tiineeksi viime kesänä, niin puhelimella soittelin, josko on tammalle tarvetta omistajilla. Ei ollu jäi tuohon pihaan vielä ensi kesäänkin. Hoitanut olen kuten omanikin. Rokotettu, raspattu ja kengitetty. Kengittäjä kehui, että on kavioaines parantunut vuodessa. Ell moitti, että on lihonu.

Jos syksyllä jää tyhjäksi niin sit taas soitan ja kysyn haluuko sen jo heti, vai pidänkö kevääseen. En sitten tiedä onko ravi- ja ratsupuolella eroja tässä. Itselle ainakin ollut kovin mutkatonta. Riskitöntähän tuo ei toki ole. Siihen hintaan mikä tuohon tammaan on nyt mennyt, olisin ostanut ihan suht hyvän maitovarsan. Tammalla ei ole vakuutusta, joten se on omistajan tappio olisi, jos menehtyisi.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   31.3.21 12:32:20

Olisiko tuleva varsa sinun vai liisaajan? Miksi pitäisit ilmaiseksi toisen tammaa varsomassa jos et siitä hyödy

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: q*p 
Päivämäärä:   31.3.21 14:47:29

Onpas pajon huonoja kokemuksia. Mulla on onneksi vain hyviä. Olen saanut uusia ystäviä näistä tammani lainaajista. Aina on tammat palanneet kotiin hyvässä kunnossa. Neljä varsaa on mun tammoista syntynyt muualle. Itselläni on syntynyt kerran varsa lainatammasta. Ihmissuhdekemiaa. Jos mulla olisi huono fiilis ihmisestä, niin en minkäänlaisen katastrofipaperinkaan kanssa antaisi tammaani. Näissä mun tapauksissa ei ole tehty mitään papereita. Paitsi Hippokseen hallintaoikeuden siirto. Tutustukaa ihmisiin ensin.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Tammanomistaja 
Päivämäärä:   3.4.21 11:18:44

Tarkistakaa että liisaajalla on varaa hoitaa tamma ja varsa hyvin. Ei ole halpaa jos tarvitaan klinikkaa jossain vaiheessa eikä muutenkaan. Velvoittakaa liisaajaa maksamaan vakuutus ainakin tammalle. Liisaajan itsensä kannalta on viisasta ottaa myös varsavakuutus.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.4.21 22:17:38

q*p// ei ole aina selvää sekään vaikka tutustuisit kuinka ihmiseen etukäteen vii hän silti kääntää takkinsa..koettu on ja sain takaisin pilatun tamman vaikka mainosti olevansa ammattilainen ja joka kerta tavatessamme ennen liisinkiä vaikutti kovin asialliselta. Kai sekin oli hänsn tapansa kusettaa niinkuin kaikki muukin koko sinä aikana.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Lina 
Päivämäärä:   3.4.21 22:22:17

Miten teillä on mennyt kulut, jos olette liisanneet tamman mutta se on jäänyt asumaan kotitallilleen?
Mulla olis ihan hienosukuinen tamma, voisin liisata sen mutta en kyllä anna oman silmän alta pois. Omaa tallia mulla ei ole, eli vieraalla täyshoidossa on.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Ori 
Päivämäärä:   4.4.21 10:06:14

Voisi ajatella, että jos ori kuluineen +oriasemamaksut maksaa 3000e-6000e niin olisi liisaajalla omakin motivaatio hoitaa ja syöttää tamma hyvin.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Pettynyt myös 
Päivämäärä:   8.4.21 07:18:03

Kokemukset pääsääntöisesti huonoja. Älä anna tammaasi liisinkiin äläkä myy pilkkahinnalla p-aukisille "kasvattajalle". Merkitsee usein huonoa hoitoa ja monta kertaa myös varsan menehtymistä joskus tammankin.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: V-S 
Päivämäärä:   8.4.21 08:52:52

Mä en voi ymmärtää millaisissa paikoissa nämä huonojen kokemuksien tammat ovat olleet.
Kun tammaa yrittää astuttaa, on ensiarvoisen tärkeää, että tamma on valmiiksi hyvin hoidettu, rokotettu, madotettu, hampaat kunnossa sekä hyvässä fyysisessä kunnossa. Oriaseman sekä tamman astutuksen kulut ovat tuhansia jos yhtään panostaa hyvän varsan tekemiseen. Samoin mikäli haluaa, että tamma säilyttää varsan on kaikkien palikoiden oltava kohdillaan ja tamman kunnosta huolehdittava ensiluokkaisesti. Näin liisaajana varmistan tulevalle varsalle parhaat lähtökohdat elämän ensitaipaleille. Kavioiden ja hampaiden hoitokulut ovat rikka tokassa kokonaiskuluissa joissa puhutaan kyllä tuhansista euroista. Sen varsan tulevaisuuden varmistaminen alkaa jo ennen tamman astutusta ja silti siinä tarvitaan vielä valtavasti myös hyvää onnea matkaan, jotta siitä varsasta kasvaa kunnon hevonen.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: make 
Päivämäärä:   10.4.21 15:13:21

Mä ihmettelen että ettekö te käy katsomassa ylläpidossa olevia hevosianne? Erityisesti tiinettä tammaa? Koska jos käy vaikka kerran kuussa niin kyllä aika äkkiä huomaa jos on huonosti hoidettu.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   10.4.21 16:32:50

Täytyykin ruveta varmuuden vuoksi tekee pistokäyntei!!!

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Tietoa 
Päivämäärä:   18.4.21 08:47:09

Olisi kyllä hyvä saada tietoa näistä liisaajista joiden kanssa kaikki menee pieleen.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Qqq 
Päivämäärä:   18.4.21 17:15:06

Kannattaa tehä hyvin tarkkaan paperit asioista ja välillä käydä kattoo tammaa niin silläpä sitä pärjää jo aika pitkälle. Kyllä sitä löytyy tammojen omistajistakin hankalia ihmisiä siinä kun liisaajistakin et ei kannata suulliseen sopimukseen luottaa pelkästään ainakaan eikä muutenkaan.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Veronika 
Päivämäärä:   22.4.21 11:27:37

Kiitti oikeita neuvoja antaneille. Hippos selvitti omistajuuden. Sain hakea varsulini. Äijä olisi saanut varsukin maksamalla ponitamman hinnan joka ei oll maksanu.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: PIIA 
Päivämäärä:   23.4.21 16:20:50

Ottakaa liisaajan talous huomioon. Ihan. Persaukiset eivät voi tammoja hoitaa hyvin eikä varsottaa. Kamalaa millaisissa paikoissa hevosia pidetään. Rahaa palaa rutosti jos meinaa oikeesti hoitaa siitostamman. Pitäisi persaukisilta kieltää koko touhu.

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Netta 
Päivämäärä:   28.5.21 23:00:47

Ups

  Re: Siitoslainaus/leasing ja sen ongelmat

Lähettäjä: Sitä saa mitä tila 
Päivämäärä:   17.6.21 22:39:41

Olen liisannut kaksi tammaa ja molemmista sain varsat. Teimme kirjalliset sopimukset omistajan kanssa todella tarkkaan ja kirjasimme kaikki mahdolliset vaihtoehdot mitä voi käydä. Hoidin tammat yhtä hyvin kuten olisin omatkin hoitanut (ehkä jopa tarkemminkin). Kerroin säännöllisesti omistajalle kuulumiset ja lähetin kuvia tammasta ja toivotin tervetulleeksi käymään. Palautin tammat aikanaan voi sanoa paremmassa kunnossa kuin ne oli tullessaan meille. Win-win tilanne kaikille; omistajalle, minulle ja hevosille.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.