Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   18.2.21 21:46:31

Minulla on erittäin luonteikas tamma, joka aina väliin heittäytyy sille päälle, ettei anna tarhasta kiinni. Tamma on herkkä äänenkorotuksille, eikä tykkää esimerkiksi miesten kovista tai syvistä äänistä. Ei ole pelokas, vaan ennemminkin vetää päälle sellaisen "v*ttuenannakiinni" ilmeen ja painelee karkuun. Tätä sattuu toisinaan ja syynä yleensä on, että iltaisin sisälle hakiessa portilla useampi rynnii ja parveilee siinä, jollon itsellä saattaa ääni vähän korottua, kun joutuu selvittelemään kenet saisi ensin portista ulos. Kyse ei siis ole mistään huutamisesta, vaan ääni vaan korottuu ja sävy muuttuu, niin tamma päättää siinä vaiheessa, että hänhän ei kiinni anna. Karkuun painaa viitapirun lailla ja jää sitten ulos viimeiseksi. Kohta on portilla notkumassa. Kun menet taas kokeilemaan onnea antaisiko kiinni, tamma painaa taas karkuun häntä putkella. Ärsyttävää. Ruualla varmaan antaisi kiinni, kun on melko ahne, mutta on se tympeää houkutella ja lahjoa. Ja normaalisti tulee hyvin ja antaa ottaa kiinni, mutta jos portilla on yhtään hässäkkää niin homma menee pipariksi. Tamma on luonteeltaan hyvin epäileväinen kaikkea ja kaikkia kohtaan, kiltti, mutta vähän sellainen b*tch, eli ilmaisee kyllä selvästi jos joku ei miellytä. On ollut siitostammana, mutta nyt tyhjä. On satunnaisessa liikutuksessa. Tälläinen oli jo, kun minulle tuli, joten ei ole mikään uusi juttu.

Miten toimitte tilanteessa, kun ei vaan anna kiinni? Lahjotteko vaan ruualla? Jätättekö yöksi pihalle? Juoksutatteko hikeen? Vai onko jotain kikka kolmosia hihassa tämmösiin tapauksiin?

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.2.21 22:08:14

Ei meillä ole saatu tammaa tarhasta kiinni vuosiin. Eikä ole juuri yritettykään. Kujaa pitkin tulee ihan asiallisesti.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   18.2.21 22:13:32

Kyllä tämäkin varmaan irti talliin juoksisi jos portin avaa, mutta joku roti oltava kuitenkin.. Aina ei voi juoksuttaa irti talliin.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.2.21 22:16:25

Siinä tapauksessa lahjo, jos kerran on lahjottavissa. Olet itse kuin viilipytty joka tilanteessa, etkä ainakaan luulottele että luonnikasta tammaa laitetaan ruotuun.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.21 22:28:08

Jätä ulos jos aidassa muuten yksin pysyy. Siellähän on. Eiköhän se jossain vaiheessa kiinnosta sisälle tulokin kun eväät loppuu.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.21 23:43:12

En oikein tajua miksi on jotenkin vaikeaa ottaa leivän pala tms mukaan? Ihan normaali toimintatapahan se on hankalan pyydystettävän kanssa. Pitää tehdä kiinni jäämisestä kivaa, ei se sen kummempaa ole.

Eri juttu on sitten, miksi tamma tekee tuota. Joku ongelma sillä on. Muutaman sellaisen olen tuntenut, joilla pakoreaktio on muutenkin pinnassa eli siis ovat hyvin valppaita hevosia, ja se vähän jää päälle heti, jos niillä on joku ongelma jossakin. Esim yksi, joka sai helposti kaviopaiseita ja oli vaikea saada kiinni tarhasta aina silloin, kun paise oli tulossa eli kavioon sattui. Tää oli ihan selkeä kaava, aina sama juttu. Oletan, että se siinä portilletulohässäkässä usein vahingossa astui jotenkin sillä tavalla, joka teki kipeää ja sen jälkeen ei sitten enää antanut kiinni vaan meni sellaiseen ”älä koske, kaikki on kamalaa, pakenen paikalta” -tilaan. Se yleensä jätettiin tarhaan tunniksi pariksi odottelemaan, ja rauhoituttuaan tuli sitten ihan hyvin.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 08:41:18

Kun tuon pään ottaa, ei se leipäpala taskussakaan mitään auta. Tämä on vaan luonteeltaan sellainen, että sitä epäilyttää ihan kaikki asiat. Se on reaktiivinen ja impulsiivinen luonteeltaan, ei sillä sen kummempaa "ongelmaa" ole. Se tietää iltaisin pääsevänsä iltaruuille sisään, kun muutkin haetaan. Tätä kun ei liikutella mitenkään säännöllisesti, niin esimerkiksi lenkille haku päiväsaikaan ei ole mikään ongelma, eli ei juonna juuriaan mihinkään ikäviin liikutuskokemuksiinkaan. Kiinni antamattomuutta tapahtuu silloin, kun samassa yhteydessä on joku häslinki tilanne tai jos joku menee tammaa ottamaan jotenkin varovaisesti tai vastaavasti liian nopein refleksein kiinni. Ei tykkää kovista äänistä, nopeista tai rauhattomista liikkeistä, sen epäilykset herää heti, jos käsittely tai äänensävy on jotenkin normaalista poikkeavaa. Tuli minulle siitoskäyttöön ja on pääasiassa ollut aivan joutilaana ihan muutamaa satunnaista lenkkiä lukuunottamatta. Tämmöinen on ollut luonteeltaan jo minulle tullessa ja tuli ihan hyvästä ja asiallisesta paikasta tutulta ihmiseltä. Myös koko muu historia tiedossa, joten ei ole mistään huonoista oloista. Tämän luonne on vain tämmöinen, toimii kuin saalisvietin vallassa, vaikka ei se pelokas ole. Ulos jää sitten yksin nököttämään eikä sille edes tule hätä muiden perään, kun muut menee sisään. Se ei viittaa kovin pelokkuuteen.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   19.2.21 08:57:13

Miksei voi houkutella vaikka kauraämpärin kanssa? Miksi positiivinen palkkaaminen kiinniantamisesta on tympeää?

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.21 09:00:08

Minulla on tamma, joka järjestää itselleen ohjelmaa ja suuria tunteita vaikka väkisin. Asuu pihatossa ja isossa metsätarhassa sopivassa laumassa, joten ei tämä tamma mitenkään erityisen pettynyt elämäänsä ole, mutta kerää jonkinlaista virtaa silloin, kun ei ole tarpeeksi ohjelmaa. Se tamma saattaa tehdä kauhean numeron ihan kaikesta, kun vaikka kävelen harava kädessä väärään suuntaan. Säntäilee hulluna muka pakoon ja on niin kamalan tuohtunut ja loukkaantunut.

Jos tamma on otettava kiinni, niin kyllä se korostetun rauhallisesti käyttäytymällä onnistuu, ja kiinni antamisen jälkeen, ikään kuin töissä ollessaan, tamma on täysin asiallinen ja luotettava, vaikka hetki sitten oli aivan arvaamaton ja kuohuksissaan.

Palkitsen makupalalla, kun otan kiinni. Itse asiassa tuikkaan hevosille makupalan huuleen melkein aina, kun liikun tarhassa ja hevoset ovat sopivasti hollilla tai varsinkin jos tulevat luokse tai edes katsovat kohti. Siitä tavasta on hyötyä silloin, kun hevoset joskus ovat karkuteillä: kun on tiedossa, että ihminen antaa makupalan, niin kiinni antaminen automatisoituu. Tämän keinon toimivuutta voi tehostaa sillä, että makupalaan liittyy pussin rapina tai tietty esine, kuten ämpäri. Rapina kuuluu tai ämpäri näkyy silloinkin, kun hevoset juoksevat vapaana väärällä puolella aitaa. Kiinni antaminen alkaa kiinnostaa.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: hepo 
Päivämäärä:   19.2.21 09:03:10

Meillä näitä sattuu yhden hevosen kanssa ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Nyt pakkasilla annoin olla ulkona enkä vienyt heiniä niin kauan, että "antautui". Nyt taas monta viikkoa tulee jo portille odottamaan ja antaa pyydystää itsensä. Minulla mukana on yleensä kauraämpäri, leipäpala tms.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 09:37:18

Päiväsaikaan kyllä lenkille hakiessa minullakin on leipää tai porkkanaa mukana ja siinä kun yhden ottaa, saa muut samalla palkkion jus tulevat luokse. Mukaanlukien tämä tamma. Eli kyllä sille kiinniantamisesta saatava palkkio on tuttua. Iltaisin en anna, koska ovat aina portilla valmiina odottamassa ja ei siinä kyllä herkutkaan auta, jos häslinki tulee ja tamma päättää, että nyt häivyn paikalta. Ja muutenkin näiden kanssa saa olla tarkkana tuon kädestä palkkaamisen kanssa, en halua näpsiviä ja nipisteleviä hevosia, joita niistä sitten herkästi tulee jos koko aika työntää leipää suupieleen. Tuosta yhdestä varsasta se on jo vähän havaittavissa, vaikka onkin saanut vaan töihin lähtiessä sen palkkion kun antautuu kiinni.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.2.21 10:08:42

Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun namittaa eikä se nami enää sitten riitäkään motivaattoriksi. Sitten ollaankin sormi suussa, että mitäs nyt. Jättäisin kylmästi pihalle, olkoot siellä jos ei huvita antaa kiinni. Muut sisään ja sielläpä sitten möllöttää, kattellaan vaikka tunnin päästä kiinnostaako vai ei - yleensä kiinnostaa, kun lauma katoaa ympäriltä.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 10:25:54

***, tässä tapauksessa tosiaan sitten jätin tamman ulos. Ja kävin 1,5 tunnin kuluttua kyselemässä sisään. Odotti portilla, mutta kun menin ottamaan kiinni, painoi kiitolaukkaa tarhan perälle. Jäi siis ulos. En ala yötä myöten houkuttelemaan ketään sisään ja juoksemaan kauraämpärin kanssa perässä. Tamma ei ollut ulos jäännistä yksin millänsäkään, ei ollut rauhaton eikä huudellut muiden perään. Aamulla oli heinähäkillä ihan normaalisti syömässä. Kieltämättä vähän katseli alta kulmien kun heivasin muita sitten ulos.

Eli tässä kävi näin. En tosiaan ole mikään "namittamisen" (jestas että on raivostuttava sanakin jo) harrastaja joka tilanteessa. Lenkille lähtiessä saavat palkkion, kun tulevat portille. Muulloin eivät kädestä saa juurikaan ikinä mitään, syystä että en halua niitä kädestä ruokkia. Sillä on aina ikäviä lieveilmiöitä.

No niin, hain siis aloituksella keskustelua ja kommentteja siitä, mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa. Minä tosiaan jätin hevosen ulos, sielläpä on sitten, jos ei kiinnosta sisälle tulla.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   19.2.21 11:01:50

Jos kerran ulkona pärjää, jätä sinne.

Omani tarhattiin pihattoon nuorempana. Pari kertaa tuli tallinpitäjältö viestiä, ettei antanut kiinni ja jäi ulos.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.21 11:23:02

"Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun namittaa eikä se nami enää sitten riitäkään motivaattoriksi. Sitten ollaankin sormi suussa, että mitäs nyt. "

Mistä päättelet, että kiinni antamattomuus johtuu siitä, että hevonen on joskus saanut makupalan?

Maailman sivu hevosia on palkittu makupaloilla ja annettu niitä muutenkin ihan vain kun se on sekä ihmisestä että hevosesta mukavaa ja luo hyvää yhteishenkeä. Kohta 500-vuotiaan Wienin Espanjalaisen ratsastuskoulun univormuissa on ihan varta vasten sokeritasku.

Nykyaika on ihmeellistä.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 12:40:09

Minulla on aina ruokaa odottamassa karsinassa ja aina hevoset on antaneet kiinni mihin vuorokauden aikaan tahansa !
Jos tarhassa häslinkiä kun menen ottamaan hevosia sisälle niin odotan rauhassa jotta rauhoittuu en korota ääntäni tai muutenkaan kiihdy ... näillä on ihan oma järjestys miten tulevat sisälle ... jos joku silti meinaa hätäillä ohi oman vuoronsa niin tiukka katsekontakti suoraan silmiin siihen loppuu se hätäily voin myös rauhallisesti sanoa odota !
Voisin myös kuvitella palkkaavani tälläistä hevosta jolla vaikeuksia antaa kiinni ....
Tehdä tilanteesta rauhallisen ja mukavan

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 13:02:38

Action, se tilanne ei aina pysyttele rauhallisena ja mukavana, jos yksi kiireinen sisälle haluaja yrittää rynniä portilla ylitsesi :)

Siis pääasiassa sisälle otot onnistuu ongelmitta ja kyseinen kiukkupussikin antaa kiinni, mutta toisinaan tulee tilanteita, jossa sen vati menee nurin kun asiat ei menekään kuten hän haluaa. Ihan vain vaikka muiden hätistäminen pois portilta saa aikaan tuon omapäisyysrefleksin, eikä anneta kiinni.

Tämä muuten tekee sitä myös välillä vieraille, esimerkiksi vieraille miehille, vaikka olisivat kuinka rauhallisia. Jos ääni esimerkiksi on syvempi, niin tamma ei anna henkilölle kiinni. Vaikka olisi kokonainen pullapitko taskussa palkinnoksi. Että tämmöinen tapaus kyseessä.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   19.2.21 13:13:06

Meillä ollut 2 nuorta/varsaa jotka ovat yks kaks keksineet et ei anneta kiinni. Homma hoitui ns. "Jääkaudella", tein niin, että en kiinnittänyt mitään huomiota, en negatiivista enkä positiivista, en edes katsonut varsaa päin. Ei tarvinnut montaa päivää tehdä tätä kun ongelma oli poissa, tosin varsan kanssa voi olla eriasia, antavat ehkä helpommin periksi, ja meillä nämä olivat pihatossa, ei sinällään ollut pakko saada kiinni. "Jääkauden" jälkeen jätin riimut päähän joksikin aikaa, kävin monesti päivässä tarhassa rapsuttelemassa, joskus annoin leipäpaloja, otin aina riimusta kiinni ja päästin irti ja menin pois, joskus tein tätä jopa 10krt päivässä, ja ongelma kasvoi ulos, ja tuloksena utelias nuori hevonen joka tulee itse aina luokse kun sitä kutsuu tarhan portilta.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Elohiiri 
Päivämäärä:   19.2.21 13:28:13

Minulla on welsh-poni joka on herkkis. Esim. yksi kerta riimunnaru läpsähti kevyesti sitä poskeen kun laitoin riimua sille ja tämän jälkeen ei antanut hetkeen minulle kiinni tarhasta. Sitten kävin pitkin päivää touhujen lomassa laittamassa jollekin laumanjäsenelle riimun ja annoin leipäpalan ja rapsuttelin ja lähdin pois. Sitten tämä loukkaantuja kiinnostui niin riimutin palkan kanssa sitäkin. Näin pääsimme yli tästä onnettomuudesta. Tarhaan tämän mieluiten vain yhden kaverin kanssa ja otan ensimmäisenä sisälle jotta saan tilanteen portilla varmasti pysymään rauhallisena. Joskus tulee niitä päiviä silti että ottaa jonkun askeleen karkuun, mutta en rupea sitten maanittelemaan tai jahtaamaan vaan vien muut sisälle ja sitten käyn katsomassa uudelleen. Tärkeintä koen olevan etten itse pidä toimissani kiirettä ja käyttäydyn välinpitämättömän rauhallisesti. Meillä nämä tilanteet käy aina niin että minulla on kiire ja vähän turhan tomerasti menen hakemaan hevosia niin herkkis ottaa siitä heti hälytystilan päälle vaikka muut hevoset toimivat ihan normaalin rauhallisesti. Ja ruoka odottaa aina karsinassa, ulos ei enää tarjoilla meillä jos ei huvita sisään tulla kun haetaan. Mutta yksilöitä nämä herkät tammat...

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.21 13:28:40

Meillä samanlainen tamma. Jos hänen mielestään on kaikki tähdet oikeassa asennossa niin kaikki menee nappiin, mutta on niitäkin päiviä että ne ei ole oikeassa asennossa.

On kokeiltu juoksuttaa (jaksaa vaikka 3h, starttikuntoinen tamma) lahjoa, pakottaa. Tehokkaimmaksi olen todennut että jos ei tule portille niin turha yrittää saada kiinni. Joskus on jäänyt uloskin yöksi kun ei ole muiden mukana tullut ja hyvin tyytyväisenä yöt viettänyt omassa ylhäisessä seurassaan.

Vaikkei mitään tieteellistä tutkimusta olekaan niin olen varma että kiinniantamattomuus liittyy "pms-oireisiin". Samalla lailla kun itsellä v*tuttaa kaikki ilman syytä ja kihisee raivosta ilman syytä. Toisilla ne on lievempiä kuin toisilla.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.2.21 14:06:24

Olen sulan aikana jättänyt pihalle tai laittanut juoksemaan niin kauan että antaa kiinni.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 14:24:53

Lisään vielä, että ongelmia ei ollut juuri ollenkaan, kun tamma oli itse tiine. Tiineys teki tammasta suorastaan seurankipeän, nautti ihmisen rapsutuksista ja varmisti kyllä, että pääsee joka ilta sisälle ruokien ääreen. Nyt kun on tyhjä, tuntuu olevan nuo oikut pinnassa. Varmaan hormonit vaikuttaa tähänkin. Tämän kanssa pärjää muuten hyvin joka tilanteessa, kun pysyy sen kanssa väleissä ja kohtelee sitä kunnioittavasti. Voisin kuvitella, että vaikka lyömällä tästä saisi kyllä täysin toimimattoman yksilön. Tamma on eloisa, kiltti käsitellä, mutta kovin impulsiivinen. Esimerkiksi lasten käsitelväksi se on aivan liian sähäkkä, vaikka onkin peruskiltti, eikä ilkeä.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.21 14:59:31

Se tuntemani kaviopaisetapaus oli muuten ruuna. Ja tosiaan siinä oli hyvin selkeä kaava — se käyttäytyi juuri kuten ketjussa on herkkien tammojen menoa kuvailtu, ja siitä aina tiesi, että jahas se on taas kipeä... Muuten erittäin toimiva ja seurallinen tyyppi, joskin herkkis. Mutta ihan loogista, että sama kai se on tuleeko ikävät tuntemukset kaviosta vai PMS-oireista tai mistä ikinä, jos se joka tapauksessa laukaisee tämän pakoilun.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 15:45:37

"Action, se tilanne ei aina pysyttele rauhallisena ja mukavana, jos yksi kiireinen sisälle haluaja yrittää rynniä portilla ylitsesi :)"
Sille kiireiselle se tiukka katsekontakti suoraan silmiin ... on yllättävän tehokas samalla voit sanoa rauhallisesti odota !
Ylipäätään jos portin edessä hirveä trafiikki niin odota rauhassa kyllä se joka on oikeasti vuorossa sen tilansa siihen tekee !
Se että jos itse hermostuu ja alkaa huutamaan tai tekemään tilaa huitomalla tai muutoin saa ihan varmasti herkimmät häviämään taivaan tuuliin !

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 17:11:16

"Sille kiireiselle se tiukka katsekontakti suoraan silmiin ... on yllättävän tehokas samalla voit sanoa rauhallisesti odota !"

Ei muuten onnistu siinä vaiheessa, jos hevonen päättää rynniä lankojen läpi yhdenäkin. Siinä sekunnin sadasosassa ei mitään katsekontakteja oteta ;)

" Ylipäätään jos portin edessä hirveä trafiikki niin odota rauhassa kyllä se joka on oikeasti vuorossa sen tilansa siihen tekee !"

Trafikki voi alkaa sillon kun olen jo portin sisäpuolella ottamassa näitä kiinni.

"Se että jos itse hermostuu ja alkaa huutamaan tai tekemään tilaa huitomalla tai muutoin saa ihan varmasti herkimmät häviämään taivaan tuuliin !"

Kuten ylle olen jo maininnut, kyse ei ole siitä että tilanteessa huudettaisiin, huidottaisiin tai hermostuttaisiin lainkaan. Pelkkä äänen, huom äänen, ei huudon sävyn muutos saa tamman näyttämään takakavioita. :D

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 17:13:34

Tämä on hyvin itsepäinen ja tuliluontoinen tamma, kuten olen jo kertonutkin. Ei siis todellakaan pelokas. Tunnistan pelon ja luonteikkuuden. Oman elämänsä hevoskuiskaajat on tervetulleita kokeilemaan tilanteessa kun tamma sen pään ottaa, että antaako kiinni ;)

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: zen 
Päivämäärä:   19.2.21 18:03:37

Jättäisin varmaan itsekin moisen ulos. Se, että jää kumminkin rauhassa yksin ulos eikä hätäile muiden perään kertoo, ettei kovin pelokas hevonen ole. Onhan noita ollut joskus meilläkin tallissa tuommoisia, tammoja itseasiassa nekin kaikki. Joskus oli joku ruuna, joka päiväsaikaan tiesi joutuvansa töihin niin vältteli kiinni antoa viimeiseen asti. Onhan nuo ärsyttäviä, etenkin jos itsellä ei olisi aikaa moiseen pelleilyyn.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.2.21 18:47:11

Itsekin jätän tuommoset suosiolla ulos. Käyn kysymässä kyllä sisään, jos ei kiinnosta, olkoot yön ulkona. Ja meillä on siis aina iltaruoat karsinoissa odottamassa, eli aina mukava tulla sisälle.. silti joskus tuo yksi suokkiruuna päättää alkaa viihdyttää itseään ja juoksee karkuun. Hän kyllä luovuttaa, kun tajuaa että muut menee sisään... mutta onhan se välistä raivostuttavaa. Itse olen yleensä sitten varannut jonkin leipäpalan taskuun taas pari päivää, jotta vahvistan luoksetuloa. Hevonen on hevonen :)

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 21:54:50

"Trafikki voi alkaa sillon kun olen jo portin sisäpuolella ottamassa näitä kiinni."

No joo meillä on selkeesti eri tapa ottaa hevosia sisälle ... en mene tarhaan vaan olen lankojen toisella puolella ja kytken vuorossa olevan riimun naruun lankojen yli ... avaan langat ja edelleen naamani on tarhaan päin joten tasan tarkkaan saan katseeni seuraavana tulevaan ennenkuin edes suunittelee ryntäystä ... portti heti kiinni kun otettavan peffa ohittanut portin ...oma naama edelleen tarhaan päin !!!
Jos sinulla on selkä laumaanpäin niin taatusti et laumaa voikkaan kontrolloida!

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 22:00:19

Mielenkiinnosta kysyn onko tamma tullut romaneilta ...kun minullekkin tarjottiin tammaa jonka ongelmana on juurikin tuo ettei aina anna kiinni !

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 22:30:58

Minulla ei ole selkä laumaan päin. Otan niitä satunnaisesti kerralla yhden tai kaksi, riippuu tilanteesta ja myös siitä ketä sattuu portilla olemaan.

Ja ei ole tullut hevonen romaneilta, ei ole koskaan ollut romaneilla.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Ziu 
Päivämäärä:   19.2.21 22:41:27

Tunsin yhden tuollaisen ruunan, kauraämpäri tai leipäpala olivat ihan hyviä konsteja saada se kiinni ilman hössötystä. Oli mukava hevonen, mutta hirveän herkkä eleille ja äänenpainoille. Jätettiin sitten vaan ulos vähän pidemmäksi aikaa, jos ei millään antanut kiinni.

Noin muuten kiinnittäisin huomiota siihen, miten hevoset sisälle ottaessa käyttäytyvät. Meillä ei todellakaan tehdä mitään trafiikkia portilla eikä varsinkaan rynnitä mihinkään, kun ihminen on seassa. Siinähän käy äkkiä huonosti ihmiselle. Levottomat kaverit ovat myös omiaan ruokkimaan herkän hevosen herkkistelyä.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 23:09:30

Miten olet tarhassa sisällä ilman että olet laumaan päin ? Tarhan porttien avaaminen on mahdotonta silloin !

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 23:10:38

Siis väistämättä olet selkä laumaan päin kun avaat tarhan

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 23:11:08

Kuten olen monesti jo maininnut, tämä on satunnaista, ei päivittäistä. Yleensä siis tulevat ihan ilman ongelmia sisään, yksi tai useampi kerralla. Joukossa nuoria ja aikuisia, eikä niistä kukaan ihmisen yli rynni. Lähinnä toisiaan hätisteleevät, joka sitä hässäkkää voi aiheuttaa siinä. Ei siis ole mitenkään joka iltainen traditio. Eikä tämä ole mikään ongelma millään lailla, sillä ulos tosiaan jää jos ei sisään halua tulla. Lähinnä oli tarkoitus tiedustella, mitä muut tekisit vastaavassa tilanteessa. Ei minulle tee tiukkaa jättää tammaa ulos, pärjää siellä aivan hyvin kun on lämmitettävä juoma - astia sekä heinähäkki.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Luonteikastamma 
Päivämäärä:   19.2.21 23:14:51

Action, en ole, jos käyn kiinnittämässä riimut ja livahdan vaikka itse ylälangan ali portin toiselle puolelle ja avaan tarhan kuten esitit itsekin. Jos otan useamman kerralla, niin molemmille ei yllä portin takaa riimunnarua kiinnittämään kun yksi nuorista on tukkii portin eteen. Tämä on täysin tilannekohtaisesta. Ja itseasiassa tämä portista ulos otto ei aloitukseen liity millään lailla. Se on ihan sama vaikka ottaisit päällä seisoen näitä portista, jos tuo tamma ei anna kiinni niin se ei anna kiinni :D

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   19.2.21 23:47:57

Se juurikin riippuu siitä miten muut otat sisälle miten tämä herkkis antaa kiinni !

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   20.2.21 00:35:12

Just kävin ottamassa sisälle ja kolmantena sisälle otettavalla kiire .... katsekontakti vastauksena silmävalkuaisten vilkkuminen mutta odottaa ...
Nuorten sisäänpääsyn varmistaa emät...

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: hyvä haltia 
Päivämäärä:   20.2.21 16:09:35

Jaaha Action täällä on joku oman elämänsä heppakuiskaaja ja tulee viisaana pätemään sitten muille, miten hevosia otetaan sisälle :) Että ihan katsekontaktilla saa hevosen pysähtymään, OK. Varmaan aika turhaa sanoa, mutta en ehkä huutelisi tarhan porttien aukaisuista muille kun ei kuitenkaan varmaan taida olla faktatietoa esimerkiksi siitä millaiset tarhat, portit ja tarhan asukit aloittajalla on ja kuinka ne portilla toimii. Kaikkiin ei taida sun maaginen katsekontaktisi tehota ;)

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   20.2.21 18:08:46

Aloitusviestin kysymysosa kuuluu näin
"Miten toimitte tilanteessa, kun ei vaan anna kiinni? Lahjotteko vaan ruualla? Jätättekö yöksi pihalle? Juoksutatteko hikeen? Vai onko jotain kikka kolmosia hihassa tämmösiin tapauksiin?"

Ja tähän olen mielestäni vastannut .........!!!!
Lisäyksenä sen verran että en jätä yöksi ulos enkä juoksuta hikeen vaan toimin tavalla mitä olen edellisiin viesteihin kertonut!

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: hyvä haltia 
Päivämäärä:   20.2.21 19:07:33

Et kyllä vastannut, vaan aloit pätemään, miten väärin aloittaja ottaa hevosensa tarhasta.

Luitko aloittajan muita kommentteja? Aloittajalle ei ollut mikään ongelma jättää hevosta ulos, problem solved siis. Halusi vaan ketjuun kommentteja, miten muut toimisivat vastaavassa tilanteessa vastaavanlaisen omapäisen tammahevosen kohdalla. Ehkä vähän jopa halusi provosoida, että oman elämänsä heppakuiskaajat heräilee talviuniltaan ja tulee kertomaan, kuinka hyvin heillä hepat toimii pelkästä ajatuksesta -tai tässä tapauksessa tiukasta tuijotuksesta. No, siinä ainakin onnistui :D

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   20.2.21 21:54:51

Hyvä haltia kesti se mullakin 40v hevostelua ennenkuin oivalsin katsekontaktin olevan tehokas paine hevosille .... koirapuolellahan tätä on koulutuksissa käytetty jo kauan ...
Joten jos jättäisit ivailun sikseen ja harjoittelisit jotain uutta ... koskaan ei ole liian myöhäistä sinullekkaan!!!

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: hyvä haltia 
Päivämäärä:   21.2.21 08:30:32

No, en tuomitse täysin katsekontaktiasi toimimattomaksi, mutta ethän sinä nyt tiedä aloittajan tapauksen faktoja. Et hevosia, et millaisesta hässäkästä portilla hän puhuu. Siinä ei paljoa äänettömät katsekontaktit auta, jos joku päättää rynnistää portin läpi ja itse olet välissä, noin niinkuin esimerkiksi. Katsekontakti minun ymmärrykseni mukaan täytyy olla molemmilla, niin sillä hevosella, kuin käsittelijällä, jotta se voisi mennä perille. Täytyy sulla olla pistävän tehokas katse, jos hevonen joka ei suhun päin vilkaisekaan vaan sählää portilla ja ajelee muita, ymmärtää katseesi niskassaan :D Ethän sä nyt voi mennä kellekään ohjeistamaan, että tuijota sitä hevosta, kun et tiedä edes millainen tilanne todellisuudessa on. No jaa, mikäs siinä. Se on aina hyvä neuvoa muita ja päteä, etenkään kun ei tiedä kaikkia speksejä. Onhan se besserwisseröinti nyt vaan niiiiiiin kivaa. :D

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: ...B 
Päivämäärä:   22.2.21 00:23:22

Täällä myös tuollainen, paitsi että luimii ja hätistelee muita portilta ja sekoittaa kiukuttelullaan ja sekoilullaan koko pakan. En siis ota sitä ensimmäisenä portista, vaan ajan pois ja sitten lähtee niskojaan nakellen ja pukitellen pois. Koska en ota huonosti käyttäytyvää palkinnoksi ensin sisään. Yleensä seisoo kyllä rauhassa sitten portilla vuorollaan, mutta joskus menee siihen ettei tule portille ja ei anna kiinni. Juoksee vaan karkuun. Ulos jää siinä tapauksessa, käyn kerran kokeilemassa maittaako tulla jos ei niin sitten jää ulos. Tarjoilua ei ulos ole.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   22.2.21 10:19:37

Minä otan hevoset siinä järjestyksessä kuin ovat arvoasteikossa muutoinkin laumassa ...johtajatamma tekee tilaa panssariauton verran ympärilleen portilla juurikin tarvittaessa vinkumalla ja ajamalla muut pois portilta ja tottakait tätä järjestystä kunnioitetaan ja otetaan hänet ensin ... sit seuraavana vuorossa oleva järjestää itselleen tilan portilla ...
Ulos viedään päinvastaisessa järjestyksessä niin ei tule taaskaan portilla häslinkiä ...
Antaa hevosten hoitaa tuo laumajärjestyksensä itse !

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: duh 
Päivämäärä:   23.2.21 20:54:21

"Koska en ota huonosti käyttäytyvää palkinnoksi ensin sisään."

Tässä "huono käytös" on ihan normaalia laumahierarkiaa eikä kohdistettu ihmiselle. Mutta kukin tyylillään :)

Antaako aloittajan tamma antaa paremmin kiinni jos sen hakisikin ensimmäisenä, ennen kuin mitään hässäkkää portilla on aloitettukaan?

Olen monet kerrat jättänyt ulos vastaavia jotka ei hyvällä tule, pahalla ei maksa vaivaa edes koittaa. Ensin muut sisälle ja just ennen valojen sammuttamista käyn kysymässä joko maistuisi sisälletulo, jos ei niin olkoot pihalla. Ärsyttäviä nämä on, mutta minkäs teet.

Olin joskus töissä paikassa jossa oli yksi tamma oikein kunnon riesa tältä osin, joskus tuli ongelmitta, usein pienellä viekkaudella mutta joskus ei millään eikä kellekään. Ei kiinnostunut nameista eikä siitä että ruokaa oli karsinassa oli aina ruoat valmiina, vaikka oli ihan kunnon ahne sika, ei juossut karkuun eikä rallitellut mutta väisti just sen verran, ettei kiinni saanut, vaikka riimukin jätettiin aina päähän. Osoitti kyllä muitakin oireita siitä ettei ollut ihan täysin terve yksilö... Typerintä oli kuitenkin se ettei tallinpitäjä kertaakaan antanut jättää sitä yöksi ulos, ei vaikka kuinka myöhään olisi mennyt maanitellessa, kävi mieluummin itse sitä yöllä houkuttelemassa.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Pipa 
Päivämäärä:   23.2.21 21:13:20

Eipä ole ole ollut sellaisia hevosia jotka ei anna kiinni. Kunnes tuli se yksi. Ihan sama mitä teet, ei anna kiinni jos ei niin halua. Pitää vaan olla viisaampi. Tarhaan vasta treenin jälkeen. Kengityspäivinä kengityksen jälkeen. Klinikkapäivinä klinikkareissun jälkeen. Jne. Muu ei oo auttanut. Oma kasvatti, osaan ottaa hevosen portista, ei ole ollut mustalaisella, on tamma.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Susalainen 
Päivämäärä:   26.2.21 12:00:10

Kyllä tässä ketjussa taas inhimillistetään hevosia, alusta asti, harmi kyllä.

Ja ei aloittajalle vaan sille, joka jättää hevosen yöksi ulos ilman heinää; luuletko, että hevosen päättelykyky riittää siihen yhdistelyyn, että kun en antanut kiinni, en saa ruokaa?

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.2.21 12:43:54

"Ja ei aloittajalle vaan sille, joka jättää hevosen yöksi ulos ilman heinää; luuletko, että hevosen päättelykyky riittää siihen yhdistelyyn, että kun en antanut kiinni, en saa ruokaa?"

Aloittaja ainakin ylempänä mainitsi, että tarhassa on heinähäkki ja minä ainakin oletin, että häkissä on esim. Paali. Kun ylempänä oli jotenkin, että "tamma oli aamulla normaalisti ja rauhassa häkillä syömässä heiniä..."

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Susalainen 
Päivämäärä:   26.2.21 12:50:51

.. kyllä, aloittaja ei jättänytkään hevosta yöksi ilman heinää, joku muu kirjoittaja tässä ketjussa jätti.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.2.21 14:15:02

Meillä herkkistamma teki tota että välillä ei antanut kaikille kiinniottajille kiinni. Itse sain sen kiinni kyllä aina, mutta saattoi säpsyä silti siinä tilanteessa. Siltä löytyi mahahaava...

Mutta noin muuten, jos hevonen on terve, opettaisin tulemaan kutsusta luokse ruokapalkan avulla.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   26.2.21 16:56:25

Menisin tarhaan muka hommailemaan jotain ihan muuta, etsimään maasta jotain (olen poimivinani maasta jotain, laitan taskuun, jatkan "etsimistä" vilkaisemattakaan hevoseen) tai olen korjaavinani aitaa. En usko, että menee kovinkaan kauan, kun hevosta alkaa kiinnostaa ja se tulee katsomaan niin lähelle, että sen saa kiinni. Siinä vaiheessa tarjoaisin kyllä palan porkkanaa tms. vaikken makupaloja tarjoilekaan.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.21 19:04:15

Jospa herkkiksen pyrkisi ottamaan ensimmäisenä, ennen häslinkiä?

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   26.2.21 22:45:49

meillä ongelma ratkesi sillä, että jos rupesi juoksentelemaan karkuun, niin joutui sitten tosissaan juosta lisää. Kun ei enää jaksanut enempää rallitella niin antoi kiinni.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   27.2.21 11:41:29

Hoidin joskus yhtä ruunaa, jolla oli samanlaisia kiinniantamisongelmia. Oli luonteenkin puolesta herkkä ja aiemman elämänsä jäljiltä vähän arkakin. Sille auttoi selvästi, kun sillä oli yksi luottoihminen, joka puuhasteli päivittäin sen kanssa. Kun ruunan kanssa tuli tutuksi, se rupesi kävelemään itse portille vastaan, myös silloin jos hakijana oli joku muu rauhallisesti liikkuva tyyppi. Jos taas tarhaan meni joku vähänkään kiireisenä tai ärtyneenä, niin oli ihan turha yrittää saada tuota kiinni. Ihmisten näkökulmasta ärsyttävää, mutta hevosen kannalta täysin loogista. Se oli herkkänä oppinut ennakoimaan ihmisen eleistä, milloin kannattaa lähestyä ja milloin lähteä lipettiin, ennen kuin ihminen antaa huutia.

Auttaisiko aloittajan hevosta, jos saisit jonkun sille hoitajaksi? Harjaamaan, rapsuttelemaan ja tekemään muuta mukavaa. Jotkut hevoset vaan toimivat ihmisen kanssa paremmin, kun niiden kanssa ollaan enemmän. Sanoit itsekin, että tamma on epäileväinen, eli luottamuksen puutteesta voisi olla kyse.

  Re: Kun hevonen ei anna kiinni

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.2.21 23:06:03

Meillä vastaaavia lahopäitä ollut kolme, eka lähti koukkuun heti vieroituksen jälkeen, (juoksutti varsansakin väsyksiin)anto kiinni heti jos oli hyvä päivä muuten sai odottaa vähintään sen 1h, toinen samasta syystä plus portista ottaessa tuli niskaan ja kolmas passitettiin takaisin omistajalleen (oli ylläpidossa) kun tuli langoista läpi (jätin ulos kun ei 2h odottelun jälkeen antanut kiinni).

Enää ei vastaavia huolita.
Jokainen omssa tarhassansa, kaveri vieressä ja otettiin ekana sisälle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.