Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tilausvarsa

Lähettäjä: Pohdinta 
Päivämäärä:   15.9.20 10:12:26

Millaisilla sopimuksilla olette tehneet tilausvarsoja. Haaveissa olisi varsa tutun tammasta ja ehdotti tätä, hän jäisi kasvattajaksi ja varsa tulisi minulle. Kuulisin mielelläni kokemuksia sopimuksista ja miten kulut olette sellaisesta sopineet/maksaneet. Kyseessä siis puoliverihevonen.

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   15.9.20 12:44:34

Minä olen antanut tamman ilmaiseksi käyttöön, varsottajalle kaikki kulut.

Osa on halunnut tamman omaan talliinsa ja osa jättänyt minun hoidettavaksi.

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: Pohdinta 
Päivämäärä:   17.9.20 07:55:40

Jos vastaat täysin tamman kuluista niin oletko silloin kasvattaja vai tamman omistaja?

Vielä kuulisin mielelläni lisää miten toimittu

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.20 08:28:43

Itse olen ajatellut asian näin ja tehnytkin varsoja molemmilla tavoilla:

Tilausvarsa = Tilaat kaverisi tammasta ja haluamastasi orista varsan. Tamma jää asumaan kaverisi luokse ja kaveristasi tulee kasvattaja. Maksat kaikki varsaan liittyvät kustannukset + jonkun sovitun korvauksen tammasta kuukausittain tai kertasummana.

Leasing-tamma = Liisaat kaverin tamman siitoskäyttöön. Se tulee asumaan sinun luokse ja huolehdit siitä astutuksesta varsan vieroitukseen asti. Maksat kaikki varsan kustannukset. Sinusta tulee varsan kasvattaja. Sopimuksesta riippuen maksat tammasta vielä erillisen leasing-maksun.

Itse olen laskenut niin että leasing-malli on työläämpi & kalliimpi varsan tilaajalle, jolloin varsan tilaaja on kasvattaja. Tilausvarsamalli taas toisin päin. Tärkeintä lienee että pääsette kaverisi kanssa yhteisymmärrykseen hinnoista, vastuista ja velvollisuuksista.

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: TN 
Päivämäärä:   17.9.20 15:05:25

Komppaan pistettä.

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: Patittaa 
Päivämäärä:   17.9.20 18:26:24

Kannustaisin aloittajaa pohtimaan asiaa myös siltä kannalta, että sinulla saattaa huonossa tapauksessa olla yhden kauden jälkeen yli tuhannen euron laskut maksettavana, etkä saa sille mitään vastinetta. Tällainen tilanne on täysin mahdollinen esimerkiksi tuossa pisteen kirjoittamassa tilausvarsa-kuviossa. Tamma ei aina tule kantavaksi, vaikka sillä olisi aikaisempiakin jälkeläisiä, mutta kustannuksia kertyy silti.

Yritin saada tilausvarsaa omasta orista, mutta homma meni täysin reisille. Ei ikinä enää. Varsan ostaminen on paljon turvallisempi vaihtoehto.

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: Toivo 
Päivämäärä:   17.9.20 18:46:05

Kyllä varsan tekemiseen liittyy riski: pelkkää rahanmenoa, ei varsaa tai varsassa on vikaa. Mutta on varsottaminen sen riskin arvoinen. Oma varsa on hevosena aina eri asia kun ostettu a

  Re: Tilausvarsa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.20 23:37:30

Riski on isompi tamman omistajalla kuin liisaajalla.
Liisaajalla voi mennä rahat hukkaan, jos ei tule tiineeksi tai synny elinkelpoista varsaa. Omistajalla voi mennä tamma erityisen huonoon kuntoon virheellisen ruokinnan vuoksi tai koko tamma esim varsomisessa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.