Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen laidun sopii hyvälle rehunkäyttäjälle?

Lähettäjä: Pum 
Päivämäärä:   11.7.20 08:27:37

Minulla ei nyt ole hevosta, mutta haaveilen suomenhevosesta sitten, kun aika on sopivampi. Näin kesällä laiduntavia hevosia katsoessa tulee mieleen, että millainen laidun olisi sopivin hyvälle rehunkäyttäjälle? Olen kuullut aika paljon erilaisia mielipiteitä ja nähnyt erilaisia toteutuksia. Hevosten paisumista ei voine estää, mutta miten sen saisi pidettyä mahdollisimman hyvin aisoissa? Runsas liikunta on tietenkin tarpeen, mutta harvalla hevosrnomistajalla taitaa olla aikaa kävelyttää hevostaan tuntitolkulla.

Ajattelen itse, että hevosen pitää saada olla hevonen edes kesällä ja päästä laitumelle. Tietysti olosuhteiden pitää olla asialliset ja hevosen on päästävä myös lepäämään sekä ötököitä paahdetta pakoon.

  Re: Millainen laidun sopii hyvälle rehunkäyttäjälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.20 15:24:11

Kertaalleen syöty tai metsälaidun on paras. Ei alkukesän heinälle pääsyä.

  Re: Millainen laidun sopii hyvälle rehunkäyttäjälle?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   13.7.20 15:30:19

En todellakaan päästä erinomaista rehunkäyttäjää laitumelle, se poksahtaisi jostain kohtaa hyvin äkkiä. Jos laitumelle on "pakko" päästä niin ehdottomasti kynitty laidun.

  Re: Millainen laidun sopii hyvälle rehunkäyttäjälle?

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   14.7.20 14:02:17

"Ajattelen itse, että hevosen pitää saada olla hevonen edes kesällä ja päästä laitumelle. Tietysti olosuhteiden pitää olla asialliset ja hevosen on päästävä myös lepäämään sekä ötököitä paahdetta pakoon."

Laitumia, joissa hevosilla on asianmukainen säänsuoja, on oikeasti ihan ani harvassa. Suurimmalle osalle hevosista laidunkausi ei ole mitään nautintoa, vaikka hevosenomistajat mielellään itselleen niin uskottelevat. Laitumella, jossa on varjoa ja suojaa ötököiltä, eli suomeksi kunnollinen pihattomainen katos, hevoset varmasti nauttivatkin. Mutta suurin osa hevosista elää valitettavasti kesät niillä varjottomilla pelloilla, joissa ovat ötököiden syötävinä ja levätä saa kunnolla vasta syyskauden alkaessa talliin päästessä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.