Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: oriinpitäjälle? 
Päivämäärä:   2.6.20 11:24:39

Olen OmaTallin kautta tehnyt ilmoituksen, mutta pitääkö vielä ilmoittaa erikseen oriinpitäjälle (siittolaan?).

Miten tämä nyt etenee, Hippoksen sivuilla oli, että tunnistukseen tulee ottaa tarvittavat asiakirjat mukaan, mutta mitä nämä asiakirjat on? Pitääkö vielä tilata jotain jostain...?

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: PS. 
Päivämäärä:   2.6.20 11:47:45

Itse aina ilmoitan myös oriinpitäjälle, mutta kyllä he näkevät sieltä omista listoistaan Hippoksen kautta myös, jos ovat varsoneet.

Hippoksen sivuilta:
"7. Oriinpitäjä on velvollinen toimittamaan kaikkien astutettujen/siemennettyjen tammojen osalta astutustodistuksen sekä syntymätodistuksen tammanomistajalle suoritettujen maksujen jälkeen."

Eli kun astutus- ja varsamaksu on maksettu, tulisi oriinpitäjän lähettää todistuksen, joka on sitten tunnistuksessa mukana. Itse en ole tunnistajaa ikinä joutunut itse tilaamaan, vaan soittelee sitten loppuvuodesta. Kerran jouduin hoputtamaan, kun varsa oli myyty ja haluttiin hoitaa tunnistus vielä kotona.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   2.6.20 14:06:17

Minä ilmoitin oriinomistajalle varsomisesta ihan vain koska halusin olla kohtelias.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   2.6.20 15:07:17

en todellakaan

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   2.6.20 16:34:19

Täytyyhän se ilmoittaa, jotta orinpitäjä tietää laittaa sulle laskun varsamaksusta.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: Sh tamma 
Päivämäärä:   2.6.20 17:41:48

Lo: Totta :D

Meillä käytettiin tänä vuonna oria jolla ei ollut varsamaksua ollenkaan... Mutta toki halusin heti ilmottaa että suku on jatkunut!

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   2.6.20 17:49:11

En ole ilmoittanut, koska on käytetty isojen asemien oriita. Seuraavat kyllä Heppaa ja laittavat laskut tulemaan.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: jaahas 
Päivämäärä:   4.6.20 13:49:54

Mitenkäs ulkomaista oria käytettäessä, jos siis on varsamaksullinen ori; tuleeko oriin omistajalta automaattisesti lasku, vai miten näissä toimitaan? Kyseessä ratsuori.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   5.6.20 10:40:39

Siis saako Oman tallin kautta nykyisin ilmoitettua varsomisesta jo ennenkuin maksut on maksettu? Eikös se joskus aiemmin avautunut muokattavaksi vasta sitten kun oriinpitäjä oli rahansa saanut ja kuittasi näin maksetuksi?

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: PS. 
Päivämäärä:   5.6.20 11:28:34

Kyllä minä olen useamman vuoden (kolmas vuosi taitaa nyt olla menossa) ainakin ilmoittanut OmaTallin kautta varsomiset heti tamman varsottua ja sen jälkeen tullut maksulappu.

Olen itse myös oriinpitäjä ja Hippokseen voi varsomisen jälkeen merkitä onko syntymistodistus lunastettu päivämäärän kera (eli tämä sitten kun maksut on maksettu).

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   5.6.20 11:34:55

Ai, se on sitten muuttunut Omatallin alkuajoilta sekin.. Onpa hassu muutos, luulisi että olisi ollut yksinkertaista tehdä niin että tammanomistaja ilmoittaa oriinpitäjälle, oriinpitäjä laskuttaa, ja kun saa rahansa, avaa tietokannassa olevan siemennysmerkinnän päivitettäväksi.

Onko siellä ihan joku kohta, josta näkee onko maksut maksettu / merkitty tietokantaan jo?

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: PS. 
Päivämäärä:   5.6.20 11:41:16

Astutuksesta on erikseen kohta "Astutus maksettu", johon vastataan kyllä tai ei. Syntymätodistuksen kohdalle laitetaan vain päivämäärä, jolloin se on toimitettu tammanomistajalle, eli se sitten kun varsamaksu on maksettu.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.20 11:54:24

Siis oko tässä palattu jälleen askel taaksepäin eli syntymätodistus on edelleen toimitettava paperisena?

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: PS. 
Päivämäärä:   5.6.20 12:31:37

En osaa sanoa, voi olla jäännös menneisyydestäkin tämä ominaisuus. Itse käytän oriinpitäjänä toista vuotta vasta OmaTallia, joten en ole joutunut näitä vielä muille kuin itselleni tekemään.

Astutus/tiineysluettelon takaa löytyy välilehti "toimintaohjeet ja osoitteet", jossa lukee "Oriinpitäjä täyttää ja lähettää tammanomistajalle syntymätodistuksen, kun astutukseen liittyvät maksut on suoritettu oriinpitäjälle/omistajalle". Samasta paikasta löytyy astutus- ja syntymätodistukset.

Luulen, että on vanhentunutta tietoa, mutta tämmöistä infoa ainakin tällä hetkellä löytyy oriinpitäjälle.

  Re: Ilmoitanko varsan syntymästä

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   8.6.20 03:52:33

Ei meillä ole mitään papereita tarvittu, lv- ja sh-ravureita varsotetaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.