Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  2v pv astutus?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.1.20 11:15:09

Vissiin ainakin jotkut noista estehevoskasvattajista näkyy astuttaneen 2v tammoja,mitä mieltä ootte asiasta? Itellä ois suureksi kasvava huhtikuun alun varsa josta tarkoitus ottaa varsa ennen kisauraa ja mietin astutanko sen nyt että varsoo 3v kesällä vai vasta vuoden päästä. Ratsutus tulee kuitenkin tapahtumaan aika myöhään kasvun takia. Kokoo nyt lähemmäs 170cm ja odotetaan n.180cm ellei kasvu nyt sit tyssää että kasvaa vaan nää pari ekaa vuotta vauhdilla.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Onk 
Päivämäärä:   8.1.20 11:27:48

Ehkä jos alkusyksystä vasta astutat, olisi edes lähempänä 2,5v ikää tuolloin

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.1.20 11:40:06

No sitä mäkin oon miettinyt että jos yrittäis astuttaa loppukesästä että varsois kuitenkin aika myöhään, mutta sitten sen tulevan varsan kannaltahan ois parempi mitä pidempään sekin kerkiäis laitumella olla et toinen v.ehto alottaa aikasin vuoden päästä sit.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.20 12:06:29

Astuta kesä- heinäkuulla, niin saat touko- kesäkuisen varsan. Emä ehtii itse oikeasti yli kolmivuotiaaksi ennen varsomista ja kun ruokinta on kunnossa niin varsahan ei emää fyysisesti rasita ennenkuin ihan viimeisellä parilla - kolmella kuukaudella.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.1.20 12:58:09

2v on varsa vielä, ei astutuksia!

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.20 22:09:24

minä astuttaisin vasta 3v, varsinkin jos on vielä kovasti kasvussa. ns valmiin voisin astuttaa 2v.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: kollega 
Päivämäärä:   9.1.20 00:10:38

Joskus vaakakupissa painaa monenmoista asiaa..
Yleensä eläinlääkäreillä on näihin kanta että harvoin kannattaa -mutta syynä ei suinkaan ole se että hevosta pidettäisiin liian nuorena vaan siksi, että vain osalla kaksivuotiaista on hormoonitoiminta niin voimakasta että tiinehtyminen olisi sanottua. Luonnossa oriit astuisivat kaksivuotiaat, kiimankierroltaan toimivat ihan siinä missä vanhemmatkin, joten ei kannata ihan hirveästi inhimillistää. Isompi tekijä tuossa on se tiinehtyvyys, uskaltaako / kannattaako ryhtyä yrittämään.

Nuorena varsotettava tamma saa monessa asiassa myös reippaan vuoden lisäaikaa kehittää kroppaansa ja kasvaa rauhassa. Tässä tulee huomioiduksi ikäluokkakilpailuista ja ratsutuksesta lähtien monta asiaa.
Se oleellisin asia kehityksessä on nyt myös se, että ruokinnassa ei tule kitastella. Noin nuori tamma tarvitsee ravintoaineet sekä omaan kehitykseensä että sikiölle, mikä asettaa takuulla tiineyden loppukolmannekselle erittäin tarkat raamit.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.20 08:07:54

luonnossa oriit astuu myös 1vuotiaat. Tekisitkö itse niin? Nykypäivän hevonen ei ole enää villihevonen. Luonnossa hevoset asuu 24/7 ulkona ilman mitään säänsuojaa, väkirehuja tai hokkikenkiä ja ei ole tiedossa, paljonko niitä varsoja ja tammoja kuolee sen takia, että on liian nuorena astutettu.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Kot kot kot 
Päivämäärä:   9.1.20 08:39:07

No hohhoijaa. Eiköhän jokainen tiedä itse hevosensa. Ja viimeistään ell ota kantaa tutkittuaan, ei niitä noin vaan siemennellä. Sitäpaitsi vuosikas on vähän!! eri asia vouhkauksen syyksi kuin kaksivuotias.
Jos hevonen on sukukypsä, se on sukukypsä.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: ..k 
Päivämäärä:   9.1.20 10:50:55

Kaikilla on vaan niin kiire, 2v tiineksi, 2v ratsastamaan. Onneksi ei ole pakko myydää omia varsoja pois niin nuorena.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Besserwisser 
Päivämäärä:   9.1.20 11:41:49

Ja sitten nämä yllämainitut luonnontieteilijät pitävät niitä ei-ole-pakko-myydä-hevosiaan kuivaheinällä ja pumpulissa.
Kyllä se hevonen on hevonen tässäkin suhteessa.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.1.20 10:25:16

Eläinlääkärit Suomessa eivät anna hormonihoitoja 2-vuotiaille, mutta mikäli itse tulevat hyvään kiimaan niin suostuvat siementämään. Tämän vastauksen itse olen saanut kun asiaa oriasemilta kyselin jokunen vuosi sitten.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   11.1.20 11:57:19

Hevoset(kin) kypsyvät eri tahtiin. Noin yleensä eläinlääkäreidenkin mielestä 2-vuotias on hieman nuori siemennettäväksi, mutta syynä on enemmänkin se, ettei hitaammin kypsyvät vielä tiinehdy, edes kaikilla 3-vuotiailla ole niin vahvaa kiimankiertoa että kykenisi tiinehtymään ilman hormonihoitoja. Kukaan työaikaansa ja asiakkaan rahoja arvostava eläinlääkäri ryhdy siementelemään liian nuoria eikä liian vanhoja ilman perusteltuja syitä ja selvitystä kiimankierrosta. Turhaan huolehditte.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.1.20 15:28:23

Kiitos asiallisista vastauksista! Mietin tätä kyllä monelta kantilta pitkään ja hartaasti ja vielähän tohon astutuskauteen on aikaa nii pystyy puntaroimaan ja kattoo mihin suuntaan tamma kehittyy. Viime kesänä näytti jo jonkinmoista kiimaa ja nyt pihattopaikasta kuulin et ois nytkin kiimassa mutta tiedä sit onko sellasia et vois sit tiinehtyy jo tänä kesänä. Tuttava astutti oman 2v pv viime kesänä ja se loi sen sit syksyllä,liekkö syynä kuitenkin liian aikanen aloitus vai joku muu.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.20 21:57:56

Mulla ell taas suositteli et oisin astuttanut mun 2v pv:n.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   15.1.20 13:34:21

Useamman kerran on ell suositellut 2v siementämistä. Operoinnin, tapaturman ym takia kun on tullut pakollinen viivästys treeniin. Ei mene hukkaan sekään aika.

Tammat tiinehtyy nuorena parhaiten ja myös varsomisissa vähiten ongelmia nuorilla. Se inhimillistäminen teiniäideistä ei siis oikein sovi tähän.

Toisekseen, villihevoskortti kun on jo vedetty ja parjattu; niillä villeillä ei ole erityisen säännöllinen ruokinta, eikä edes juotavaa aina tarvittaessa. Nämä kesyhevoset on mahdollista ruokkia hyvin tiineysaikana. Ja tammaahan se tiineys ei edes paljon rasita. Imetysaika sitten on se, mikä vie voimia, jos ruokinta ei ole kunnossa.

Jos tamma ei ole ihan keskentekoinen, en näe mitään estettä, miksei. Saat siinä lisäaikaa laitteluun; laatareihin vuotta myöhemmin.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   17.1.20 10:53:01

On pystytty aika pitkälle osoittamaan, että liian varhain, kesken hevosen kasvun tehdyt astutukset ovat altistaneet emätamman kestävyyden jatkossa. On ollut monenlaisia jalka ongelmia sekä rangassa muutoksia.
Nämä ovat keskustelusta arvostetun ell.n kanssa, joka on vuosi kymmenet toiminut siittola lääkärinä ja tutkinut näitä asioita.

Onhan se jo osin maalaisjärjellä ajateltuna iso rasitus kasvavalle, kun kantaa 11kk varsaa. Tästä ajasta toki vain osan sitä suurta painoa, mutta se paino on joka päivä siellä kehossa.
Nuorella ei lihaskuntokaan ole vielä kovin kehittynyt, joten kyllä se rasite on.
Itse miettisin muutaman kerran mikä on tamman jatko, kun se on varsotettu kovin nuorena.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   17.1.20 13:19:52

Pöh ja höpöhöpö. Kaksivuotiaan astutus on järkevää, ettei tulevaisuuden uralle tule ainakaan tämän takia katkoksia. Jos tamma näyttää kiimat ja on muuten sen näköinen ja luonteinen että siitä varsan haluat, niin eikun siemenet sisään ja odottelemaan :)

Huomauttaisin että kiimat heikkenevät ja tiineysprosentti huononee juhannuksen jälkeen ja viimeistään heinäkuussa. Suosittelisin että siemennytät toukokuusta lähtien, jos ei tärppää heti niin ainakin oisi useampi potentiaalinen kiima edessä. Tottakai "aikainen" varsa vaatii enemmän vaivaa kuin suoraan laitumelle siirrettävä, mutta omasta kokemuksesta mielumin aikainen varsa kuin ei varsaa ollenkaan ja lasku siittolasta..

Onnea vauvan odotukseen, toivottavasti tärppää!

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Hilima 
Päivämäärä:   17.1.20 16:04:40

Minäkin olen useamman ellin kanssa aiheesta keskustellut ja normaalisti kehittyneen, terveen tamman kanssa olivat kyllä selvästi enemmän puolesta kuin vastaan.

Kannattaa muistaa, että tammalle luonnollista on tiinehtyä 2-vuotiaana. (Varhaisimmat jopa 1v, mutta siitä ei sen enempää, sitä ei suosittele kukaan.) Tiineys ei ole hevoselle suuri rasite. Ja nuorilla tammoilla varsomiset tilastojen valossa onnistuu paremmin.

Ja tosiaan, nämä kesytetyt hevoset nauttivat yleensä ihmisen hoidosta ja ruokinta pystytään optimoimaan. Sen merkitys korostuu nuoren kanssa. Mikäli ei osaa ruokkia tammaa tiineyden edellyttämällä tavalla, ei sen iällä ole ihmeemmin merkitystä. Sekin kun on nähty, että jonkun tallin tammat näyttää aina hienoilta, oli iso maha tai ei. Ja sitten on kylkiluut paistaen heinämahan kanssa leinikki"laitumella" varsaa parhaansa mukaan hoitavien tammojen tallit...

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   18.1.20 22:40:44

Mona ja Hilima paljonko teillä on näitä varsoja, joita vuosi tasolla astutatte ja ovatko kaikki tulleet sen jälkeen käyttöön? Kilpakäyttöön?

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   19.1.20 16:15:08

Samaa mietin, kuin kasvattaja, että monikohan näistä asiantuntijoista oikeasti on astutellut 2-vuotiaita, vai ovatko vain "keskustelleet useiden eläinlääkäreiden kanssa"? 😉 Mä en ymmärrä tätä innostusta keskenkasvuisten varsojen astutteluun, mikä ihmeen kiire siinä on?

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   19.1.20 16:49:04

No kyllä meillä olosuhteiden sanelemana ja aikataulujen vuoksi on tallissa tiine, joka astutettiin viimekesänä eli 2-vuotiaana. Ei ole kyse mistään ylettömästä innosta eikä edes käytännöstä tai tavoitteesta, ensimmäinen minun urani aikana mutta edelleen ratkaisu joka vaikuttaa parhaalta muiden tiineiden, laiduntilanteen ja kyseisen tamman tulevaisuudensuunnitelmien puolesta. Asiaa mietittiin hyvinkin tarkkaan eläinlääkärimme kanssa, ja edelleenkin tähdennän että ongelmaksi hän ei nähnyt niinkään hevosen oletettua keskenkasvuisuutta vaan taloudellisuus; kaikki eivät todellakaan tiinehdy vielä kaksivuotiaina. Ne jotka tärppää, ovat siihen niiltä osin valmiita.
Tämä tiinehtyi onneksi ekasta joten ei osaa oikein epäilläkään ratkaisua. Myös ell on erittäin tyytyväinen.

Kasvakoon ja kasvatelkoon nyt mahaansa rauhassa, saapahan nuorten hevosten kuvioihinkin vuoden lisäaikaa.
Ruokinnasta tulee olla äärettömän tarkka tämän ikäisillä.

  Re: 2v pv astutus?

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   20.1.20 13:30:50

Olen tehnyt teiniäitejä eli 2 v kantavaksi =3v varsonut en ole haittapuolia havainnut .Ruokaa pitää vaan muistaa tarjoilla kunnolla.Hyviä käyttöhevosia tullut niin tammoista kuin varsoistakin.Vanhin "teiniäiti"nyt 20v.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Hilima 
Päivämäärä:   20.1.20 14:50:40

Omia ollut kaksi, hoidokkeja useampi. Rotuina suomenhevonen, lämminverinen ja täysiverinen. Tällä otannalla en eroa roduissa huomannut; toki täykkärit on yleensä paljon "kehittyneemmän" näköisiä. Yleensä.

Täykkäritammoista osa kilpaili vielä (tapaturman takia astutus käyttöiässä, sikäläisittäin), osa jäi jo siitosuralle. Suomenhevoset ja lv kilpailivat kaikki. Varsat ei näennäisesti poikenneet suuntaan tai toiseen muista samanikäisistä. Starttiin odottelen yhtä syksyllä, muut suoritushevosia olleet kaikki lajissaan.

Esim. Pikku-Pertti suomenhevospuolella on tunnetumpia esimerkkejä (ja ei siis minun aikaansaannosta mitenkään, jos joku niin käsittää tämän.). Estikö emän tai jälkeläisen kilpauraa?

Monellako kauhistelijoista on asiasta käytännön kokemusta? Näin niinkun vastavuoroisesti...

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   21.1.20 00:38:58

Itse en edes ostaisi varsaa jos emä ois astutettu alle 3-vuotiaana.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Hessu 
Päivämäärä:   21.1.20 09:39:51

Niin... vaan jos on valittavana hyvän uran tehneen tamman jälkeläinen, niin ne nuorena varsotut on yleensä parempia suoritushevosia kuin uran jälkeen varsotut.

Haiskahtaa taas liialta inhimillistämiseltä tämä kauhistelu.

  Re: 2v pv astutus?

Lähettäjä: Seonvoivoi 
Päivämäärä:   21.1.20 10:35:04

No jo on taas lapanen hukassa..
Itse en edes möisi t:n kaltaisille mitään varsaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.