Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   18.10.19 16:24:27

Mikä on realistinen siitostamman hinta, seuraavin kriteerein?
-hyvä suku (Hannover, este), ei huippu, mutta ihan hyvä.
-pystyy vielä toimimaan myös harrasteratsuna siitosuran ohella eli ratsastuskuntoinen.
-ikää 15 vuotta
Hintahaarukka mitä maksaisitte?

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Vb 
Päivämäärä:   18.10.19 16:48:44

1000e. itse ostin huippu sukuisen 13v ja käyttökuntoisen 1800e.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Sadetin 
Päivämäärä:   19.10.19 09:09:18

Mitä tamma itse on suorittanut? Pelkkä suku, varsinkin kun ei huippu, ei vielä kerro kauheasti tamman arvoa.

Onko varsonut aiemmin? Jos ei niin voi olla ettei 15 v enää tiinehdy. Toki voi tiinehtyä mutta jos varta vasten siitostamman ostan en kyllä ottaisi tuota riskiä

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   19.10.19 09:34:18

On varsonut kerran. Itse 130cm / va B tasolla. Kantakirjattu.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   19.10.19 11:35:59

Varsat menee sen verta huonosti ja huonoon hintaan kaupaksi, että en välttämättä ottaisi ollenkaan, jos ei kantakirjattu hyvillä pisteillä, ei yhtään kohtaa alle 7. Silloinkin hinta tonnin luokkaa ja noin iäkkäällä kaupan ehtona tiinehtyminen. Jos eroon tarve päästä, parempi myydä kevyeen harrastekäyttöön, estevarsat ei käy kaupaksi.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Sadetin 
Päivämäärä:   19.10.19 21:49:14

Tuon tasaisesta voisin kyllä pari tonnia hyvinkin maksaa, keväällä ainakin.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: lilla 
Päivämäärä:   19.10.19 23:34:16

Hevosen arvo lie korkein jonkun harrastuskaverina.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: kiinnostunut 
Päivämäärä:   20.10.19 15:33:10

Jos laitat aloittaja s-postin näkyviin niin voisin kysellä lisää :)

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 15:56:13

Itse ostin 13v 140cm hypänneen westfalen tamman hintaan 800e. Ja oli kevät, syksyllä en ottaisi jos en ilmaiseksi saisi, enkä ehkä sittenkään.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: mielipiteitä? 
Päivämäärä:   20.10.19 17:36:54

Siitostamman myyjiä aika paljon liikkeellä.
Ja tähän aikaan vuodesta heppa kuin heppa menee kaupaksi huonosti.
Mitä mieltä ht-raati olisi siitä, että jos ei mene muuten kaupaksi, (yrittää) tiineyttää ja myy sitten kantavana? Ainakin vanhempien tammojen kohdalla kai riski on, ettei tule tiineeksi.
Tietty voi olla, ettei ostaja halua varsaa juuri siitä oriista, mutta ainakin olisi näyttöä, että tulee tiineeksi.
Paljonko voi laskea itselleen vaivanpalkkaa siitä, että jaksaa elättää tammaa vielä talven yli ja yrittää tiineeksi keväällä?

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Sadetin 
Päivämäärä:   20.10.19 18:09:35

Pisteen hevonen lienee ollut käyttökelvottomassa kunnossa, muu ei hintaa selitä.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Hasu 
Päivämäärä:   21.10.19 12:20:04

Varsakauppa pysähtyi 2019 syksyyn

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Sadetin 
Päivämäärä:   21.10.19 13:33:47

Mihin hasu perustaa väitteensä? Ottaen huomioon että nyt on 2019 syksy niin ainakaan mun kristallipallo ei näytä tulevaa

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.10.19 20:56:44

Sadetin, niin oli. Etujalan hankkarivamma arviolta noin 60%. Huono ennuste, mutta parani tosi hyvin. Loppuelämänkodin sille lupasin joten edelleen on pihassa. Kestää kouluratsastusta ja maastoilua, mutta on tiine kokoajan, joten lähinnä satunnaisena nuorten hevosten vetohevosena syksyisin maastossa.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   21.10.19 21:02:52

Minä ostin 13v belgialaisen tamman alle parilla tonnilla, myöskin hyvä estesuku muttei huippu. Kestää kevyttä ratsastusta mutta siis risa eikä enää ratsasteta. Ja alla jo varsoja. 15v varsomatonta en ostaisi, ehkä voisin ilmaiseksi ottaa ja koittaa.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   21.10.19 21:47:56

Huutokaupoissa näyttää olevan varsojen hinnat laskussa, että luultavasti astutusmäärät tulee taas tippumaan. Edes keskinkertaista tammaa ei kannata myyntimielessä nyt varsottaa. Toisaalta hevosista tulee olemaan pulaa, kun varsoja ei synny.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.19 00:47:47

Mä ostaisin mielummin kantavan tamman jos vain ori mieleinen, hinta kohdillaan ja tamma saanut ensimmäisen palkinnon. Tai sitten varsan. Miksei kävisi kakkospalkittukin jos pidän tamman luonteesta ja ulkonäöstä, mutta silloin hinta ei saa olla kovin korkea.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.11.19 13:33:01

Pääasia että siitostamma on halpa. Sitä on suomalainen ratsujalostus.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   4.11.19 16:18:57

Itse ostin vastaavanlaisen hintaan 100e, ja omistajan ei tarvinnut tilata teurasautoa. Kiva tamma ratsastelin sillä ja nyt toista kertaa jo tiinekin.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.19 16:25:52

Siitostamnat on halpoja. Ei se varsottaminen niin kannattavaa ole, että paitsi että maksaa tamman astutuksista ja ylläpidosta, niin vielä suuria summia siitä tammastakin. Täytyy olla aivan poikkeuksellisen hyvä tamma, että sillä on suurempaa rahallista arvoa siitostammana.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   4.11.19 16:32:24

Maissa joissa siitostammojen emälinjoja tutkitaan tarkemmalla seulalla, tammojen hinnat ovat korkeammalla ja sitä myöden varsojen taso.
Me astutetaan vaan 100 e tammoja..

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.11.19 17:16:53

Itse ostin kansainvälisellä tasolla esteitä kilpailleen 11v tamman hyvällä suvulla 1000e hintaan.. Emälinja tuottanut useamman siitosoriin sekä kaikki tamman sisarukset sekä emän siskon jälkeläiset kilpailleet vähintään 140 tasolla. Itse en tästä tammasta tuohon hintaan enään luopuisi.
Aika näyttää millaisia varsoja tämä tekee, mutta ainakin emälinjan perusteella voisi olettaa keskivertoa parempaa.
Tosiasia kyllä on että ei siitostammoista muutamaa tuhatta enempää saa, ellei ole jo periyttämiskykynsä osoittanut, ja silloinkin usein jo ikä rajoittaa hintaa.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: totta 
Päivämäärä:   5.11.19 15:30:43

Miksi siitostamman pitää olla ensisijaisesti halpa? Onhan sen pitäminen kallista niin kuin hevosten yleensä tai ainakin vaivalloista.
Mutta pätee se kai tammoihinkin, että halvalla saa, no, halvan. Halpa ja hyvä ei aina sovi samaan yhteyteen yleensä.

Ehkä ovat ne juuri ne niitä max tonnin hintaisia tammoja varsottavat niitä kasvattajia, jotka sitten murehtivat kun varsa ei mene kaupaksi.

Jos olisin itse kasvattamassa, panostaisin yhteen vähän laadukkaampaan tammaan jota etsisin vähän kauemmin ja maksaisinkin hiukan enenmmän. Varsottaisin sen mieluisasta oriista, ja jos syntyy lupaava tammavarsa, toivottavasti äitiään parempi, voisin jatkaa sillä. Tosin näin käy vaan haaveissa ja onneksi ei minun tarvitse kasvattaa varsoja. Säästyy monelta huolelta.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.11.19 17:29:07

meidän kallein siitostamma maksoi kahden pk-seudulla sijaitsevan omakotitalon hinnan. tavallisia ihan hyväsukuisia siitostammoja saa tänä päivänä satasilla, huiput ei ole sitten oikeen edes rahalla ostettavissa.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.19 21:17:20

totta on juuri niitä virtuaalikasvattajia, jotka olisivat kasvattamassa, mutta eivät vaan ole. Muut osaa kstsoa adiaa myös niinpäin, että kun niistä tammoista ei tarvitse maksaa, niin ei tarvitse maksaa. Näin varsinkin syksyisin ihan kelpo tammoja saa jopa ilmaiseksi.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.19 22:36:34

Oriasemilla huutokaupat siitostammoista (huippusukuisia) hinnat alkaa 3000e ei ne kyllä kovin korkeaksi oo nousseet varsinkaan tyhjät.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   13.11.19 22:33:55

Minulle kelpaisi edullinen sh siitostamma

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   16.11.19 13:07:37

Entäs rotuponitamman hinta?

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   16.11.19 16:22:46

Aikanaan ostin itselleni siitostamman hyvältä emälinjalta hyvästä isästä hintaan 1000€. Sillä oli kaksi varsaa Saksassa, ok näyttelytuloksia muttei vielä ratsastusikäisiä.
Nyt sen toinen saksan varsa kisaa gp ja toinen on siitokseen hyväksytyn orin emä. Täällä Suomessa varsat (3) vielä nuoria enkä ole näyttelyissä jaksanut juosta koska en pidä niitä tärkeänä tulevaisuuden kannalta. Nuorten luokissa yksi on kisannut hyvällä menestyksellä. Tamma on vanha mutta arvoltaan kyllä sitä 10 vuotta sitten maksettua tonnia isompi. Lisäksi tiinehtyy loistavasti. Tammaa itseään ole koskaan ratsastettu, on ollut vain siitostammana.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Hyvä vai huippu? 
Päivämäärä:   19.11.19 13:42:19

Minä ostin huippu siitostamman 8000€ ja myin kolmen varsan jälkeen 10000€ pois.

  Re: Siitostamman hinta?

Lähettäjä: Ostaja 1 
Päivämäärä:   20.11.19 19:50:42

Voin ostaa edullisen siitostamman kokemusta löytyy kasvatuksesta 20v voidaan laittaa sitten kun ei käyttöä monttuun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.