Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   21.2.19 10:57:38

Opetan parhaillaan kesällistä varsaani seisomaan kahta puolta kiinni. Varsa tajuaa jo paineelle myötäämisen ja olen pitänyt sitä nyt käytävällä niin, että narut ovat kiinnityslenkkien läpi ihmisillä kädessä, en siis ole vielä laittanut kiinni mutta alkaa olla valmis siihenkin. Mitä mieltä olette, olisiko viisaampaa hankkia tarkoitusta varten paniikkilukolliset narut (nyt tavalliset lukot)? Lienee selvää että jossain vaiheessa varsa kyllä kokeille, onko pakko olla kiinni – onko siis vain huono juttu, jos lukko sitten aukeaakin itsestään? Ts oppiiko että riittävän rajusti rykäisemällä pääsee pinteestä? Toisaalta taas turvallisuuden takia paniikkilukko tuntuisi järkevämmältä. Miten te paljon varsoja opettaneet teette?

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 11:13:01

Älä laita paniikkilukkoja vaa narut petosolmuun ja terävä puukko lähelle

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   21.2.19 11:14:40

Jep itsestäkin tuntuu paremmalta idealta varautua mahdolliseen katastrofiin terävällä puukolla.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.2.19 13:55:31

Eipä ole paniikkilukot koskaan itsekseen auennut, mutta olen olen huomannut, että ne on paljon kätevämmät narun seinänpuoleisessa päässä. Mutta hyvin harvoin niitä varsojen kanssa tarvitaan. Varsat enemmän vaan nojailee. Itse kiinnipitämiseen olen suosinut laitttaa ne ensin karsinoissa tai pihatossa kiinni. Ei haittaa vaikka rimpuilisivat ja kaatuisivatkin kun alusta on pehmeä. Heti kun ne oppivat olemaan kiinni, niin se sujuu kahta puolta käytävälläkin.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.2.19 09:48:48

Vähän myöhään olet liikenteessä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kaksin puolin kiinni sitominen kannattaa opettaa paikassa, jossa varsa ei pääse peruuttamaan kilometritolkulla - käytävä ei siis ole siihen hyvä paikka ellet sido sitä aivan käytävän päähän kiinni. Ensin yksin puolin kiinni ja toinen naru vain kiepillä/kädessä ja kun se ei ole ongelma niin toinenkin naru kiinni.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.19 10:13:08

Olen opettanut ensin karsinassa yhdellä narulla. Naru kalterin ympäri ja toinen pää käteen, varsaa harjaillaan/rapsutellaan ja pikkuisen pidetään narulla rajaa kuinka paljon pääsee liikkumaan. Naru löysäksi aina, kun seisahtuu rapsuteltavaksi. Sitten kun tämä toimii voi laittaa käytävälle - mielellään tosiaan sen päähän seinä hännän takana - yhdeltä puolelta kiinni ja toinen naru käteen samalla lailla kuin oli karsinanaru. Siitä sitten pikku hiljaa molemmat narut kiinni. Rimpuilua ja kaatuilua ei mun mielestä tarvita. Siinä on aina riskinsä (kaularankavammat etunenässä ja vakavimpina). Vähän kun käyttää aikaa siihen rapsutteluun ja osaa itse myödätä oikealla hetkellä, niin selvitään ilman draamaa.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.2.19 11:27:50

Ei tarvita rimpuilua, mutta sitä voi ensimmäisellä kerralla tulla. Varsan täytyy oppia se, että kun on kiinni, niin siinä ei saa löysää vaikka vetäisi. Sitä rimpuilua mielestäni ihan turha pelätä, sillähän ne oppivat että vetäminen ei kannata ja se on hyvä tehdä pikkuvarsan kanssa pehmeällä alustalla kuin odottaa että hevonen on täysikokoinen ja olla isoissa ongelmissa jos hevonen alkaa testaamaan narujen ja riimujen kestävyyksiä.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: jusy 
Päivämäärä:   22.2.19 12:24:28

Meillä aina opetettu käytävällä, toki osaavat myödätä paineen ja hengailevat muutenkin käytävällä jo emänsä kanssa, niin että toinen pitää kiinni... Eli käytännössä tietävät jo miten käytävällä ollaan! :)

Alkuun on ollut vetosolmuilla narut kiinni, ensin alkuun toinen naru kiinni ja toinen kaverilla kädessä, siitä sitten pikkuhiljaa molemmin puolin kiinni.. Alkuun toinen apukäsi hengailee varuiksi jossain lähella, toinen harjailee ja touhuaa normaalisti varsan kanssa, vaikka harvemmin nämä on viitsineet tempomaan alkaa...

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   22.2.19 12:57:49

Jep myöhässä ollaan mutta tällä mennään.

Varsa ymmärtää kyllä jo paineen merkityksen ja sen, miten siitä pääsee. Hyviä vinkkejä tullut, kiitos niistä.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: Basic 
Päivämäärä:   22.2.19 13:32:32

Minä sidoin ensimmäiset kerrat kiinni omassa karsinassa, paineen ja siitä pois pääsemisen ymmärryksen jälkeen. Sen verran pelasin, että jos olisi oikeasti pakittanut enemmän ns. äärimmilleen, olisi takana ollut seinä vastassa.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.19 13:44:01

Ollut kiinni kädessä vuolujen ajan. Sit sidoin narusta seinään ja lähdin muihin töihin pariks tunniks. Hyvin oppi.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.19 15:41:14

Kun syntyy, heti jo ekalla viikolla kiinni kuten emäkin hoitotilanteissa. Hevonen oppii matkimalla ja kuka onkaan parempi ope kuin oma äiti.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.19 16:05:19

Opeta ensin seisomaan. Missä vaan. Irti.
Ei ne narut hevosta pidä jos ei osaa seistä.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.2.19 17:14:18

miten opetan seisomaan vapaana? Mikä on riittävä kiitos kun hetken seisoo?? Liikutan, jos liikkuu??

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.2.19 08:12:44

Joko palkkaat aina kun hevonen on paikoillaan, (varsalle yleensä rapsutus on riittävä palkka) liikkuva hevonen jätetään huomiotta. Tai korjaat ei-toivotun tekemisen, eli palautat paikalleen jos liikkuu.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.2.19 17:19:23

Me laitettiin varsa kiinni, kerran kokeili ja se oli siinä. Miksi asioista tehdään noin vaikeita ja aikaa vievää? Nykypäivän hevoset on jalostettu niin fiksuksi, että ei niitä tarvitse montaa viikkoa totutella johonkin. Varsaa kun käsittelee ihan niistä ensimmäisistä päivistä lähtien johdonmukaisesti ja luottamuksella, niin ei niiden kanssa tarvitse painia myöhemmin.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   26.2.19 18:14:03

Samaa mieltä kun kysymysmerkki. Varsat on vaan laitettu kiinni, kokeilevat jos kokeilevat ja se on siinä. Yksikään ei ole aikuisikään mennessä kiskonut itseänsä irti, saatikka vammoille asti :D oppuvat ennen kiinni pitoa kuitenkin talutuksen yms. niin ei ne siinä käytävälläkään rimpuile.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: Ihaa 
Päivämäärä:   26.2.19 21:10:17

Sen verran lukoista, että en suosittele ns. karabiinihakaa riimuun poskilenkkeihin kiinni. Meillä juuri tänään käytävällä 5 vuotias päätti yhtäkkiä repäistä pari kertaa kunnolla taaksepäin, kun oli käytävällä kiinni. Tuloksena reikä läpi poskesta suuhun ja lukko roikkui läpi poskesta. Eli laita se paniikkilukko siihen riimuun.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.2.19 17:02:12

Kuminauhaa olen käyttänyt , se antaa sen verran periksi ettei varsa mene paniikkiin, periksi muttei katkea ja palkitse sillä lailla rimpuilua.

Hevosen kaulanikamat murtuvat aika helposti, olen nähnyt useamman tapauksen. Samoin olen nähnyt karbiinihakoja ihossa roikkumassa. Eikös Pia Pantsun matka Olympialaisiin päättynyt alkuunsa juuri tatakuoleen kiinni jääneeseen karbiinihakaan?

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.2.19 18:05:22

Mä olen opettanut ne sitomalla ne emän kaulaan ihan ekat kerran kun emä on kiinni joko kädessä tai seinässä. Koska emät on tottuneet myötäämään paineelle, ne antaa vähän periksi mutta pääasiassa niin hitaasti että varsa ehtii myödätä ensin. Paniikkia varsoille ei ole tullut koska ovat ihan emän kyljessä.

Tämän jälkeen on helppo sitoa ne kiinni hoitopaikalle emän viereen ja kun se on rutiini niin ei ole myöhemmin enää merkitystä onko emä siinä vai ei. Ihan akuuteimpaan vieroitusstressiin en sido kiinni ellei jostain syystä ole ihan pakko.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.2.19 20:38:43

Me vaan laitetaan varsat käytävälle kiinni ja siinä ne ovat kaikki aina nätisti seisseet. Varsoja on aina useampia vuosittain, joten varmasti helpottaa kun näkevät tutut kaverit siinä ympärillä kuitenkin samoissa merkeissä. Ennen kiinni sitomista ovat oppineet jo kuitenkin talutukseen ja osaavat seistä siinä paikoillaan pyydettäessä jne, joten ei se kiinni sitominen juurikaan siitä poikkea.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   1.3.19 07:03:27

Siis mistä tulee tämä ihmeellinen harhakäsitys että paniikkilukko aukeaa omia aikojaan jos sitä riittävästi vetää?? Vai onko sellaisiakin paniikkilukkoja olemassa?

Paniikkilukko ei aukea itsestään, vaan sen idea on se että sen pystyy avaamaan vetäisemällä. Eli että ei tarvitse saada mitenkään painetta hellitettyä lukkoa avatakseen. Vaikkapa juuri tilanteessa että hevonen on heittäytynyt solmuun lattialle narut viulunkielenä, ne saa nopeasti irti ilman että täytyy alkaa leikkaamaan poikki.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   1.3.19 08:04:54

kyllä paniikkilukot aukenenvat ittekseen nykyään :( todella harmillista. Itsellä auennut mm. tarhaan viedessä nykäisystä jne. Ja huom: useampi paniikkilukko kokeiltu. En luota enää niihin.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   1.3.19 08:58:43

Todellakin aukeaa paniikiilukko itsekseen jos hevonen riittävästi riuhtaisee. Ei mielestäni pitäisi, mutta riittävän monta kertaa sen kokeneena olen luopunut paniikkilukollisista naruista kokonaan ja siksi pohdin, ettei varmaan ole varsankaan kanssa hyvä vaihtoehto.

Täällä on hyviä vinkkejä ja keskustelu pysynyt asiallisena, kiitos siitä. Omakin varsa seisoo jo boksissa kiinni ongelmitta joten tokko käytävälläkään seuraa mitään suurta sirkusta.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.19 10:17:47

Ensiksi vain toiselta puolelta kiinni ja toiselta puolelta taas pidät itse kiinni siten että tuntee olevansa kiinni ja siinä voi katsos myöten antaa jos tarve tulee. Mutta koittaa niin että oppii ilman paniikkiia tai pakkoa. Itse olen näin opettanut. Ja aina kun kuljetat varsaa siitä kohtaa niin pysähdy siihen vaik pariks sekunniks ja vähän kehut ja silität.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ^_^ 
Päivämäärä:   1.3.19 16:05:10

En käyttäisi paniikkikukkoja tai muita hajoavia osia, ellei ole tarkoituksena opettaa siihen että rimpuilemalla pääsee poistumaan paikalta. Kesällinen varsa on vielä aika pieni ja heikko, ja lopettaa nopsaan mahdollisen kokeilun jos nyt vaikka kerran sattuiskin peruuttamaan tms. naruissa, jos narut vaan pitää.
Oman laitoin ensin kaverin kanssa kiinni hoitopaikalle, ja myöhemmin ihan yksin. Kerran taisi hiukan koittaa miten on kiinni, sen jälkeen ei koskaan.

  Re: Varsan opettaminen kiinni sidottuna seisomiseen

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   1.3.19 17:53:42

Mistä lähtien paniikkilukot on alkaneet aukeilemaan itsestään? Onpa turvallinen väline. Mullakin niitä tossa jokunen ja olen kuvitellut että ovat sellaisia kuin aina ennenkin että aukeevat vain jos niistä itse kiskaisee. Morjes. Kuka haluaa käyttää narua josta hevonen pääsee karkaamaan? Kenen mielestä sellaisen tekeminen voi ylipäätään olla hyvä idea? Sehän on ihan järjenvastainen turvallisuusriski.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.