Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä naru kestää??

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   20.2.19 18:30:32

Mulla mennit useamman kerran liina poikki OIKEASTI ison 3v:n kanssa. Hevonen on todella kiltti, kulkee kun koira mutta on myös reaktiivinen ja tähän asti narut on katkennut aina kun säpsähtää, ei loppupeleissä edes rykäse todella lujaa. Ekan kerran liinan lukko meni poikki, fine ne on heikkoja, vaihdoin palohaan. Solmin kii, aukes. Solmin tiukemmin, aukes. Tein lovet ja pujottelin useamman kerran läpi+solmut, aukes. Omplein (huonolla koneella ja ohuella langalla koska ei ole muutakaan) hajos.

Mikä kestää? Hevonen tähän asti aina jääny viereen, se kertoo vähän siitä ettei kyseessä ole mikään hullu sekopää riehuminen missä naru pettää joten narunpyörittely jeesustelut sikseen. Kokoajan työskennellään ja harjoitellaan paremmiksi mutta siihen asti olisi kiva että narut kestäisi.

Kysymys 1: miten narun kiinnittää palohakaan että kestää? Tai onko jonu muu tsydeemi?

Kysymys 2: näin ei ole käynyt mutta millaisen varmistusremmin saisi että jos vaikka suitsien ohuet remmit katkeaa niin saisi jonkun kakkosremmin riimuun (jota pidän suitsien päällä)?

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.19 18:43:29

Mä olen yhteen liinaan vaihtanut lukon tilalle palohaan hakkaamalla poikki sen alkuperäisin kiinnityksen ja runnomalla väkisin palohaan siitä liinan ohuesta kiinnikepaikasta läpi. Jumalaton työ mutta nyt kestää.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: jusy 
Päivämäärä:   20.2.19 19:20:26

Kunnon salmiakkinaru ja palohaka!

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   20.2.19 20:02:54

Ne onkin muuten joo vahvoja. Juoksutusliina vaan hakusessa... Onkohan salmiakkinaruja juoksutusliinamitoissa :D Mitä raati sanoo siitä että laittaa samab palohaan kuolaimeen ja riimun sivurenkaaseen? Jos riimu löysällä niin että painetta tulew kuolaimeenkin... Tämä ei siis auta narun katkeamiseen mutta aina oon kauhistellu että suitset on loppupeleissä reikien ja soljen kohdalta aika heikko ja noilla kasvavilla lapsihevosilla tuppaa oleen jotain vanhoja rymysuitsia

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.19 20:27:06

https://www.tuontitukku.fi/tuote/koysi-10mm- punottu-30m-rulla-murtolujuus-1470kg-kelluva/6438168089744/

Ostat tuota köyttä ja laitat siihen palohaan. Kestää vaikka ryskäisi enemmänkin ja saat sen pituisen liinan kuin haluat.

  Re: Mikä naru kestää??

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   20.2.19 20:38:17

Salmiakkinaruissa on yleensä pujotettava lukko eli se on helppo vaihtaa palohakaan. Liinoissa olen tehnyt saman kuin - eli alkuperäinen voimasaksilla poikki ja palohaan pujotus tilalle. Hevarilta ja Puuilosta saa myös niitä 4.4m koulutusköysiä, joissa on sen verran järeä lukko ettei sitäkään ihan pikkunykäisyllä katkaista.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: Tipe 
Päivämäärä:   20.2.19 21:37:29

Ompelet sen palohaan liinaan vahatulla paksulla langalla, jota käytetään nahan ompeluun esim satulasepät. Tai viet suutariin ja kerrot käyttötarkoituksen ja pyydät ompelemaan vahvaksi.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   20.2.19 21:44:50

Palohaka käsilenkkiin?

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   20.2.19 22:41:17

Jos pelottaa suitsien poskihihnojen pettäminen ja on riimukin päässä, voisi varmaan laittaa poskihihnojen lisäksi kuolaimet kiinni riimuun ns. vieteririimulla. Eli ylimääräisillä poskihihnoilla, joiden toinen pää on kiinni kuolaimissa ja toinen pää on pikalukoilla kiinni riimun niska- ja leukahihnan yhdistävässä rinkulassa. Näitä myynee valmiina mm. Hevari. Tässä ei siis ole mitään vietereitä, vaan nimi on lähtöisin Kaarlo Partasen Vieteri-hevoselta, jolla tällainen oli käytössä:). Myöhemmin samaa vieteririimua voi käyttää aina muulloinkin, jos haluaa kuolaimet suuhun, mutta päässä on pelkkä riimu. Esimerkiksi kisapaikalla traikusta purettaessa.

Tuskin on huono ajatus laittaa lukko läpi sekä riimun turpalenkin lukosta että kuolaimesta. Mietin vain, onko siinä sellaista riskiä, että kuolain jää pois pelistä, jos riimu ottaakin ensin vastaan? Silloin voi virtavaa hevosta juoksutettaesa tulla köydenvetotilanne, jonka häviää ihminen.

Juoksutusliinan palohaan kiinnittämiseen tulee mieleeni ainakin kaksi mahdollisuutta: joko lenkin ompeleminen valjaslangalla, jota edellä myös vahatuksi langaksi kutsuttiin. Sillä ommellaan mm. ajovaljaita, joten on todella lujaa tavaraa. Toinen vaihtoehto lienee ainakin kääntää liinan pää kaksinkerroin ja tehdä siihen sitten umpisolmu, joka siis kiristää itse istensä, kun vetoa tulee.

Joka tapauksessa jos liinan päähän teet tai teetät lenkin, se kannattaa tehdä niin iso, että lukon tyven ympärille voi tehdä vielä lisäksi pujotettavan lenkin (samanlaisen kuin salmiakkiriimunnaruissa). Silloin se kestää paremmin kuin pelkkä yksinkertainen lenkki ja jos haluat vaikka joskun vaihtaa toisenlaisen lukon, se käy helposti pujottamalla.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.2.19 00:34:37

Opettele pleissaamaan. Merimiehet pleissaa laivojen köydet. Kestää varmasti. You tubessa ohjeet. Jos köydessä on nailonia, voi sulattaa päät sytkärillä.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjäse.pienitalli 
Päivämäärä:   21.2.19 12:07:13

Osta köydet ja lukot jostain venetarvikkeita myyvästä liikkeestä. Esimerkiksi Biltemalla on hyvä valikoima veneilytarvikkeita.
https://www.biltema.fi/veneily/

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjäse.pienitalli 
Päivämäärä:   21.2.19 12:13:51

Jk. Osta reilusti hevosen painon kestäviä köysiä ja hakoja. Silloin vehkeet eivät petä.

https://www.biltema.fi/veneily/veneen-kansivarusteet/karbiinihaat/jousihaka-2000037702

  Re: Mikä naru kestää??

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   21.2.19 12:23:45

Minulla kaikki käytävänarut ynnä muut on Pleissattu kun teken sen tarpeeksi pitkältä matkaa ja kunnon vahvaa köyttä ja iso palohaka niin ei takuulla ainakaan ne petä.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.2.19 18:18:08

W-profile juoksutusliina on erittäin kestävä.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.2.19 09:00:35

Naruriimu ja lukoton köysi, ei petä mistään kohtaa

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.19 18:29:33

Itse ompelutin suutarilla vahvan lukon, suutareilla on järeä kone.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   25.2.19 14:21:13

"Hevarilta ja Puuilosta saa myös niitä 4.4m koulutusköysiä, joissa on sen verran järeä lukko ettei sitäkään ihan pikkunykäisyllä katkaista." ei edes nykäissyt varsa, kun naru lähti lukosta irti, onneksi ei ehtinyt huomata itse. Lukko on kyllä itsessään järeä.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: Liina 
Päivämäärä:   25.2.19 16:24:33

Melkein kaikissa liinoissa on heikot soljet. (Hyviäkin toki on.)
Kun solki hajoaa, on olemassa nopea tapa uusia liina ilman ompelua.
Otetaan kunnollinen liipasinsolki, kuten vaikkapa messinkinen salmiakkinaruissa käytettävä. Ei siis "kullanvärinen", vaan oikea messinkinen. Tai kunnollinen teräksinen. Lukon paino kertoo paljon sen kestävyydestä.
Pujotetaan liinan kahvaosa lukkoon, kuten salmiakkinarussa.
Entiseen liinan lukkopäähän tähdään solmu tai kaksi stoppariksi.
Yksikään tällainen ei ole vielä hajonnut.
Itse en käytä koskaan palohakoja hevosten ulottuvilla, niissä on sen verran riskejä.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.19 01:22:43

Palohakoja saa myös sellaisia, joissa hakasen laidat on pyöristetty eli aukeava osa ei ole terävä.

  Re: Mikä naru kestää??

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.2.19 07:35:34

Tämä olikin jo mainittu, mutta itsekin ehdotan ja käyttäisin: "Naruriimu ja lukoton köysi, ei petä mistään kohtaa". Tosin lukollinenkin on kestänyt, kun naruriimulla ei olekaan niin kiva nyppiä tai jyrätä. ;)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.