Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   22.1.19 12:36:13

Kiva, kiva. Näin sitten pilasin varsani tulevaisuuden.
Tarhaillut kengättömänä kavereiden kanssa, kokopäivätarhaus ja lähes vapaa heinä.
Kasvanut ja kehittynyt hienosti ja tulevaisuuden suunnitelmat olivat kovat.
Löytyi sitten tarhasta könkkänä ja kaviokuumehan se tällä on :(

Nyt on kauheat itsesyytökset ja tunnen olevani maailman huonoin hevosenomistaja.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.19 12:56:26

Tavallinen vai mekaaninen kaviokuume?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.19 13:00:43

Minkä ikäinen varsa?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   22.1.19 13:08:40

Tavallaan parempi ettei paapo nuorena liikaa, eli kun selviytyy normioloista niin sitten voi ajatella et tulee tulevaisuudessakin selviämään. Eli eikö olisi ollut pahempi et ensin koulutat monta vuotta ja sitten sairastuukin. No, ei näitä voi tietää, joskus se menee vaan : niin tai näin , aina väärinpäin. Tsemppiä aloittajalle !

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   22.1.19 13:11:38

Aika harvoin kaviokuume varsalla, ettei vaan olis jotain ihan muuta. Jos lepuuttaa kaviota kärjellä, on usein kaviopaise.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.19 13:37:23

Aika harvoin tosiaan on kaviokuumetta varsalla, ellei se ole ihan superlihava. Eli onko oikeasti diagnosoitu kaviokuumeeksi, eli ettei olisi vain paise tai joku kasvujuttu? Nekin voivat nimittäin aloittaa oireilun todella äkillisesti... Äläkä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, kun kaviokuumeestakin voi vielä toipua ihan käyttöhevoseksi, jos ei ole kroonistumaan päässyt!

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   22.1.19 13:41:56

Varsat kyllä harvemmin saavat kavuokuumeen. Klinikalle röntgeniin ja muihin tutkimuksiin että vaivan syy selviää

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   22.1.19 13:50:48

Liian lyhyeksi kuluneet kaviot?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   22.1.19 14:25:18

Mistä se nyt kaviokuumeen sai noilla spekseillä:)

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   22.1.19 14:33:16

Liian sokerinen heinä ja pulleaksi päässyt varsa :( siinäpä se syy. Oma moka siis ihan täysin.

Opetettiin syksyllä ajolle ja piti olla vielä tämän talven ajattelemassa opittua. Olisi vaan pitänyt laittaa kenkään syksyllä ja ajaa koko talvi.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.19 15:14:15

Veikkaisin myös kaviopaisetta..mutta jos oikeasti kaviokuume, niin asiaan puututaan heti ja ruokinta korjataan. Vielä mitään ole menetetty kaiketi ellei varsa ole ollut sairas jo pitkään...

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.19 15:22:10

Kuka tämän kaviokuumeen on diagnosoinut ja miten?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Tin 
Päivämäärä:   22.1.19 15:53:23

Törkeän sokeristahan nyt on heinä lähes kaikilla. Mutta kuulostaa kyllä silti erittäin oudolta, että varsalla kaviokuume.

Mutta jos se on "törkeän lihava", niin olisi asiaan pitänyt puuttua jo ennen kaviokuumetta. Kyllä varsan on parempi olla minusta hieman pullea kuin laiha, mutta rajansa siinäkin menee.

Toisaalta, jos se on erittäin kaviokuumeherkkä tapaus, niin ehkä parempi, että paljastui nyt eikä sitten, kun on 5-vuotias ja koulutettu ja kulutettu rahaa vielä enemmän. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin nyt. :(

Mutta ehdottomasti kuvauttaisin, jos niin ei ole tehty jo.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   22.1.19 16:18:43

Minkä ikäinen ja miten diagnosoitu? Itse otin juuri kolmevuotiaaksi kääntyneeltä suokilta insuliiniarvot, koska on myös turhan lihava. Olivat kuitenkin normaalit ja nyt yritetään laihduttaa. Varsalla heinä vapaasti verkosta päivän ajan. Tää on liikkunut hyvin laiskasti, joten siksi epäilys heräsi.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   22.1.19 16:51:59

Tosiaan kolmivuotiaaksi kääntynyt, siksi ei vielä kunnon käytössä ole ollutkaan.
Ell käynyt eilen ja kyllä tämä on niin klassinen tapaus että tyhmempikikin tunnistaa kaviokuumeeksi (paino takana, digitaalipulssit korostuneet, kaviot lämpimät). Kuvauttamisella akuutissa vaiheessa ei ole mitään hyötyä, odotetaan tilanteen rauhoittumista ja käydään sitten katsomassa tilanne.

Hölmö kun olin, niin luotin varsojen liikkuvan ja leikkivän keskenään riittävästi, mutta ilmeisesti maan jäätyminen vähensi liikuntaa liikaa ja tässä lopputulos.

Älkää muut olko yhtä hölmöjä kuin minä...

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.19 16:54:20

3-vuotias ei ole varsa siinä mielessä etteikö voisi kaviokuumetta saada. Kyllä niitä tapauksia tuonikäisissä jo on.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   22.1.19 17:02:46

Harmi juttu! Oliko niin, että sun varsalla sen näki myös liikkeistä? Meillä kävi tosiaan myös ell tekemässä insuliinitestit, mutta mitään noita oireita ei ollut, ainoastaan ajoittain lämpimät kaviot. Ell ei vaikuttanut olevan huolissaan, mutta itse tietysti olen, niin siksi kyselen kun olosuhteet ihan samat kuin meillä. Meidän paksu varsa tosin liikkuu jo kolmesti viikossa.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   22.1.19 17:10:48

Kovalla pohjalla huomasi liikkuvan huonosti "ontuu kaikkia jalkoja". Pehmeässä lumessa ei huomannut mitään. Ja sitä luntakin on nyt riittänyt tarhassakin..
Huoh, ja kun suurin syyllinen olen itse kun työkiireiden takia ei ole ehtinyt niin paljon kuin haluaisi.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   22.1.19 17:23:34

Onko sh?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: yks 
Päivämäärä:   22.1.19 18:58:44

Jälkiviisautta sanotaan maailmaan yleisimmäksi viisauden lajiksi. Ihan varmasti aloittajaa harmittaa ja rankasti, mutta ei silti kannata soimata liikaa itseään. Aloittajan selostuksen perusteella kuulostaa siltä, että olet pitänyt varsaasi aivan samoin kuin useimmat meistä tekisivät - monet pitävät paljon huonomminkin.
On helppo jälkikäteen sanoa, että olisi pitänyt tehdä sitä tai tuota, mutta elämän realiteetit on jokaisen pakko ottaa huomioon. Kuten nyt esimerkiksi työ, joka vaatii paljon aikaa ja voimia. Ilman sitä työtä taas ei luultavasti olisi ollut edes mahdollista teettää koko varsaa ja sitä ylläpitää? Käsi sydämelle: kuinka moni ht-netin lukijoista lähtisi vielä töiden jälkeen pimeässä ja liukkaalla ajamaan varsallaan ehkä hankalissa paikoissa ja yksin? Etenkään, jos varsa tarhaa riittävän kokoisessa tarhassa kaverin kanssa? Tuskin kovinkaan moni, arvaan.
Nyt vain päivä kerrallaan eteenpäin ja ellin ohjeiden mukaan. Ensi kesänä sitten tiedät, tuliko pysyviä vaurioita. Onnea matkaan, sillä kyllä tuurillekin oma osansa hevosten kanssa aina kuuluu!

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   22.1.19 19:14:17

On joo sh.
Ei tosiaan ole ollut ykkösintresseissä töiden jälkeen yksin pimeässä lähteä kokemattoman varsan kanssa seikkailemaan.

Tänä syksynä olin lähinnä kiitollinen, että saatiin talveksi heinät, ei tullut mieleen alkaa niistä nipottaa. Tällä seudulla kaikilla ei vieläkään ole lopputalven heiniä varmaksi tiedossa. Onneksi nyt vain tämä yksi oireilee. Nuorempi on oma villi itsensä ja porukan kolmas myöskin täysin normaali.

Ja tosiaan töitä on pakko tehdä, ilman rahaa ei makseta heiniä, eläinlääkärikuluja jne.

Mutta tämä nyt varoituksena muille, ottakaa opiksi mun virheestä ennemmin kun toistatte itse samaa..

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   22.1.19 22:36:01

Vapaa heinä on isoin kirosana, ihan kaiken ikäisille. Monta ruokintakertaa päivässä, automaatit käyttöön, jos ei kukaan ehdi päivällä ruokkimaan.

Myös heinää säästyy paljon, kun sitä ei ole koko ajan tarjolla.

Kun nyt hoitaa hevosen kuntoon, voi toipua, olen myös nähnyt kääntyneen kavioluun suoristumista ajan kanssa.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.1.19 07:50:48

Hevoseni sairasti kaviokuumeen vuotiaana, kun oli päässyt kaurasäkille ja pitänyt kunnon juhlat. Mitään pysyvää vauriota ei jäänyt, vaan tuli menestyvä kansallisen tason kouluratsu, joka sai myös kantakirjauksessa huippupisteet niin ravista kuin laukasta. Älä siis vielä vaivu epätoivoon. Tämä myös suokki.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.19 08:03:47

Kolmevuotias kaipaa jo liikuntaa vaikka ajaen ja ehdottomasti kengät, jos kaviot on mennyt pieniksi. Laiskajaakko pariskunta ei välttämättä liiku kuin heinäkasalta toiselle, ne on orivarsapihattoja missä liikettä tulee jos tulee sielläkään.

Kyllä se siitä tokenee, sitten muutoksia olosuhteisiin. Luomu ei ole aina paras.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   23.1.19 08:58:34

3-vuotias ei ole enää varsa, vaan nuori, jota pitäisi liikuttaa, erityisesti jos on lihava. Etkö muka ehdi vapaapäivinä ajamaan? Pimeällä voi juoksuttaa, tehdä hankitreeniä treenaten samalla itseään.
Aloittaja ei ole ensimmäinen typerys, joka ymmärtää lihavuuden riskit vasta sitten, kun vahinkoa syntyy. Tämä on nykyään todella suuri ongelma, eihän alkuperäisrodut kuulu olla normaalissa hoikassa kunnossa, eikä varsoja voi liikuttaa, kun ne menee muka rikki, ja vaatii 10 vuoden mietintäloman.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.19 09:26:43

3- vuotiaalla olisi pitänyt jo ajaa kauan. Miksi ihmeessä on jätetty vain miettimään opittuja asioita tarhaan paalin viereen? Yksi kaviokuume nyt tuskin hevosta pilaa, mutta onhan sinulla ollut aikaa viime kesänä valoisalla opettaa se jo toimivaksi. Tuon ikäinen ei ole enää varsa.
Kaikesta oppii ja seuraavan kanssa tiedät toimia eri tavalla, eikö vaan? Voithan juoksuttaa liinassakin, vaikka olisi pimeääkin?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   23.1.19 10:17:55

Nämä siis ei ole ollut täysin vapaalla heinällä, heinää on toki runsaasti mutta ei koko paalia tarjolla, lisätään jos on aamulla annosteltu annos loppu. Lisäksi yöllä karsinoissa rajoitettu heinät. Yhteistarhauksessa mahdoton sanoa minkä verran kukakin syö, tämä syönyt ilmeisesti huomattavasti muita enemmän.

Ravuria tästä ei ole tulossa joten en ymmärrä miksi loppu kesästä virallisesti kolme täyttävää olisi pitänyt "ajaa jo kauan".

Meillä ei valitettavasti ole sellaisia puitteita, jossa turvallisesti voisi yksin nuoren kokemattoman varsan kanssa ajaa pimeällä. Juoksuttaa on voinut nyt lumiaikaan heinäpellolla ja niin on tehtykin. Ei sinne pellolle ole ollut asiaa sotkemaan kurakelissä tai koppurakelillä kengättömänä. Taluttelemassa on käyty ja muuten opetettu ja touhuttu kyllä.
Ensimmäisiksi kengiksi en halunnut laittaa hokkeja.
Työpäivinä on valitettavasti ehtinyt vain pakolliset tallin siivoukset, kas kun on perhekin hoidettavana. Onneksi kevät tulee ja valoisa aika lisääntyy niin tulee tavallaan tunteja lisää vuorokauteen.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   23.1.19 10:27:47

Ja varsa on varsa mulle niin kauan kuin pääsee varsanäyttelyyn eli 3v on hyvinkin vielä varsa.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   23.1.19 10:32:41

"LähettäjäHarmittaa

Päivämäärä23.1.19 10:27:47

Ja varsa on varsa mulle niin kauan kuin pääsee varsanäyttelyyn eli 3v on hyvinkin vielä varsa."

Kannattaa muuttaa ajattelutapaa, koska nyt dun ajattelutavan takia hevosesi on sairastunut vakavaan sairauteen.
Kumma kun meillä ei ole ikinä 3v tuleva ratsu sai

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.19 10:33:50

Sanoisin kyllä että kannattaa kuvauttaa klinikalla.

Meillä oli vasta aikuisella hevosella sama tilanne, kaikki olivat varmoja että kaviokuume kun heinäerä vaihtui. Tulikuumat kaviot, käveli TODELLA huonosti ja oli apaattinen. Heti mentiin klinikalle ja tuomiona erittäin ohuet anturat (5mm), ei kaviokuumetta.

Klinikalla näkisitte myös jos siellä on rotaatiota ja kuinka paljon. Kengitys sitten sen mukaan.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   23.1.19 10:34:13

Lähti liian aikaisi.

Sairastanut kaviokuumetta, mutta jokainen onkin ruokittu järkevästi, ja jokainen on alkanut juoksemaan kärryjen edessä 1,5 vuotiaana.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   23.1.19 10:42:31

"Kuvauttamisella akuutissa vaiheessa ei ole mitään hyötyä, odotetaan tilanteen rauhoittumista ja käydään sitten katsomassa tilanne."

Jos se kaviokuume on ettekä kengitä, niin kai se hevonen on karsinassa puolen metrin kuivikepatjan kanssa? Ei liikettä YHTÄÄN, kipulääkettä ja heti klinikalle kun siihen mahdollisuus.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ponnyponny 
Päivämäärä:   23.1.19 10:54:07

Minäkään en vielä heittäisi toivoani vaan veisin klinikalle. Minulla sama kokemus kuin __ tuossa aiemmin. Nuori suokki, erittäin lihava eikä tehty mitään (ei ollut minun, joten älää tuomitko minua). Oli ollut kengättä ja arkonut jalkojaan. Meni sittenihan jalattomaksi laitumella ja aivan klassiset kaviokuumeoireet. Tämä oli muiden vaivojen vuoksi menossa klinikalle, joten odotettiin siihen asti kaviokuumetta hoidellen. Klinikalla ei löytynyt merkkiäkään kaviokuumeesta vaan erittäin ohuet anturat sekä kasvukivut.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.19 10:59:57

---
Klinikoilla ei usein osata diagnosoida kavioluun vajoamaan vaan kaikki diagnosoidaan ohut anturaisiksi. Vajoamassa kavioluu ei välttämättä ole rotaatiossa. Kannattaa jutella jonkun asiasta tietävän ell kanssa jos on äkilliset kaviokuumeen oireet mej.

Liika lihavuus on kyllä törkeintä hevosen heitteellejättöä ikinä. Mieluummin katson sitä liian kitsaasti ruokittua, jolla kylkiluut näkyy, kuin sitä jolla niitä ei tunnu ollenkaan. Jos hevonen on lihava, pitää siihen puuttua heti, ei vasta sitten kun ongelmia tulee.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.19 11:09:02

Nyt en ihan ymmärrä. Kyllähän se vajoama näkyy jos sellainen on? (mittaukset arvosta arvoon/poikkeavuus)

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.19 11:37:57

Jos sillä on kaviokuume, niin miten sitä hoidetaan nyt?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.19 12:27:37

Kyllä 3-vuotias on vielä varsa, ihan eläinlääketieteellisestikin. Ja esim. englanniksi ovat colt ja filly, kunnes täyttävät 4, jonka jälkeen sitten ollaan mare tai gelding tms.

Mutta se on totta, että ei enää siinä mielessä varsa, että kaviokuume olisi "mahdoton". 3-vuotias siis hyvinkin voi jo sairastua. :(

Kyllä minä kuvauttaisin, jos omalla olisi selkeät oireet. Jos sitä siis voi kävelyttää yhtään. Akuutissa vaiheessahan voidaan laittaa kiilakengät tai jopa ne Finnfoam-kiilat jne ja ei YHTÄÄN liikutusta. Tai karsinaan 30 cm hiekkaa, johon voi upottaa kaviosan pystyasentoon (ne tekee niin, jos pääsevät tekemään eli on sopivaa hiekkaa).

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Harmittaa 
Päivämäärä:   23.1.19 12:39:08

On karsinalevossa ja kipulääkkeellä. Finnfoam pehmusteet etukavioissa. Hyvin rajoitetusti heinää. Ihan hevoseläinlääkärin hoidossa.
Mikään suositus ei puolla kavioiden kuvauttamista nyt, vaan vasta kun akuutti vaihe on ohi.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.19 14:46:20

---
Näkyy, mutta osa eläinlääkäreistä ei sitä näe/ymmärrä.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   23.1.19 15:15:31

Täällä hevoseni olleet vapaalla heinällä yli 25v ilman kaviokuumeita.Kuin myös ilman muitakaan ongelmia.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   23.1.19 17:47:54

Se ei kuole, vaikka hokit on ekat kengät. Myös ratsu hyötyy ajamisesta. Senkin on hyvä vahvistua. Etenkin lihavan. Meillä ei heinäpelto kyllä koppura ollut jäätyessään, vaan tasanen ja hyvä, laskettiin ravureilla siinä.
Paise oireilee myös selvänä varvaspulssina, kavion lämpiömisenä, ja astuu kivuttomalle kohdalle. Eli riippuen paiseen paikasta, voi astua kummastikin. Ja on yleisin syy yhtäkkiseen jalattomuuteen.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.19 18:38:11

Ratsuakin tulisi ajaa jo varsasta lähtien... 3v asti voi vielä vaikuttaa hevosen verenkierron, sydämen, keuhkojen, hiusverisuoniston, jänteiden jne. kehittymiseen mutta sen jälkeen se on todistetusti myöhäistä. Eli ehdottomasti liikuntaa varasta lähtien tulevaisuuden suunnitelmista riippumatta. Meillä joka ainoa pv varsa opetetaan ajolle 1,5v iässä ja niitä ajetaan säännöllisesti ratsutukseen asti, vaikka tarhaavatkin porukassa isossa tarhassa. Pihattoa meillä ei ole. Mitään negatiivista tuosta ei tule, mutta hyötyjä rutkasti. Ja kyllä, hokkikengät voi olla myös ne ensimmäiset kengät ja niin meilläkin monesti on ja koskaan siitä ei ole mitään haittaa ollut kellekään. Jatkossa muuten liikalihavuus tulee eläinsuojelulakiin vastaavana rikoksena mitä aliruokkiminen ja eläinlääkärit tulevat siitä ilmoitusvelvollisiksi, eli kannattaa ihan oikeasti pitää ne hevoset normipainossa... Se on typerintä mitä hevoselle voi tehdä ja varsinkin kasvavalle nuorelle.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   23.1.19 21:25:08

komppaan Päiviä minä harjoittanut kasvatustoimintaa 17v. heinää ei ole koskaan rajoitettu .... minulla toki lämpöisiä mutta silti ...

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   23.1.19 22:38:54

Mua kiinnostaa, mikä oli heinän sokeri kun sairastui?

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   24.1.19 09:00:08

Päivin hevosia olen välillä kauhistellut, ollut hyvä tuuri kun ei ole ollut ikinä sairastumisia.
Action, turha verrata lämppäreitä suokkeihin, suokille harvemmin sopii vapaa heinä, kun useimmille lämppärille se sopii.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.1.19 22:45:18

Toipuu käyttöhevoseksi vielä hyvällä hoidolla.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   25.1.19 00:39:51

Meillä diagnoosipäivänä kuvattu ja heti sen mukaan kengitetty kun akuutti oli päällä eli rotaatiota löytyi. Siitä sitten laihdutus, boksilepo, kipulääke ja seuranta. Vermosta tämä ohje.

Onko nyt muutettu ruokintaa eli saako vähempisokerista heinää rajoitetusti? Jos taudin aiheuttajaa ei poista, ei tautikaan poistu. Kannattaa liittyä facessa kaviokuumeisten omistajat-ryhmään. Siellä on paljon vertaistukea ja vinkkejä :) Hyvä siitä vielä tulee kun nyt saadaan kuntoon.

  Re: Olen pilannut varsani terveyden

Lähettäjä: voi voi. 
Päivämäärä:   25.1.19 17:22:05

Ihmisten pitää jo herätä siihen, ettei kolmevuotiaiksi kääntyvät ole enää mitään varsoja sanan varsinaisessa merkityksessä ja niitä ei pidä säästellä.

Tämän ei ole tarkoitus olla syytös " huonosta hevosenpidosta", huono tuurikin vaikka kyllähän tuossa ennaltaehkäisyn mahdollisuutta olisi ollut.

Mutta ei nyt itku enää kyllä auta, hoidatat ja katsot mitä tulee, tai laitat pois. Joskus nuorisoakin joutuu lopettamaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.